Olen kuunnellut Kansan Raamattuseurassa sellaista opetusta ettei kukaan ole lapsesta asti uskossa, vaan jokaisen on ns. ymmärtävään ikään tultuaan tehtävä jokin "uskonratkaisu". Eikö tällaista opeteta helluntailaisuudessakin? Onko Kansan Raamattuseuran opetus ollenkaan luterilaisen tunnustuksen mukaista?
Ev. lut. Kansan Raamattuseura???!!!
9
105
Vastaukset
- .
Ja jälleen tämä sama trolli.
- Ev. lut.
Luterilaisessa kirkossa toimiva Kansan Raamattuseura pyrkii sopeutumaan kansallisiin ja kirkkokuntaisiin raameihin ja uskonkäsityksiin mutta toiminnassaan se toteuttaa vain omaa (vapaakirkollista) ideologiaansa milloin luterilaisuuden, milloin jonkin muun asian varjolla.
Kansan Raamattuseuran uskoontulo-ohjelma vaatii luterilaiselta kristityltä sitä että tämän on luovuttava omasta uskostaan Jumalan armoon Jeesuksessa Kristuksessa mikä on hänelle annettu kasteessa, ja mikä hänelle on opetettu rippikoulussa. Kansan Raamattuseurassa ihmisen omasta ”Jeesuksen” vastaanottamisriitistä ja antautumisaktista on tullut pelastumisen ehto. Kansan Raamattuseuran oma ”sakramentti” on ihmisen oma suoritus; kasteella ja ehtoollisella ei ole heidän opetuksessaan Katekismuksen kuvaamaa merkitystä.
Myös Kansan Raamattuseuran papit ovat pappislupauksessaan sitoutuneet opettamaan luterilaisen tunnustuksen mukaisesti, mutta näin he eivät kuitenkaan tee. Miten on mahdollista ettei heidän opetukseensa puututa? Tilanteen jatkuessa samanlaisena pitäisi minusta muuttaa ainakin kirkkojärjestyksen 5:6 mukaisen pappislupauksen sanamuoto.- Mauton suola
Luterilainen tunnustus on kirkossa vain teoriassa, mutta useimmat eivät edes tiedä mitä se on.
Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi ja siellä voi hyvin toimia lipeväkielinen pappismies tai -nainen, kunhan hallitsee tietyn kielipelin. - luminarsku
Minkä ihmeen uskon vauva saa kasteessa? Kun ne vauvelit kasvaa isommaksi, ei sitä uskoa näy, ei kuulu. Maailma, kapakat ja kuppilat kutsuu kovasti, elämä laitetaan risaiseksi. Kun tarpeeksi aikaa on rämmitty siinä 'vauvakasteen uskossa', alkaa Jeesus tulla mieleen ja joudutaan jopa huutamaan Häntä apuun: jos olet olemassa, auta mua. Ihan yksilöllisesti ja ratkaisullisesti ratkaistaan suhde siihen joskus kuultuun Jeesukseen.
Toki kirkko saa omat sakramenttinsa ja kirkkojärjestyksensä muotoilla, mutta älkööt sitä markkinoiko kristinuskona. luminarsku kirjoitti:
Minkä ihmeen uskon vauva saa kasteessa? Kun ne vauvelit kasvaa isommaksi, ei sitä uskoa näy, ei kuulu. Maailma, kapakat ja kuppilat kutsuu kovasti, elämä laitetaan risaiseksi. Kun tarpeeksi aikaa on rämmitty siinä 'vauvakasteen uskossa', alkaa Jeesus tulla mieleen ja joudutaan jopa huutamaan Häntä apuun: jos olet olemassa, auta mua. Ihan yksilöllisesti ja ratkaisullisesti ratkaistaan suhde siihen joskus kuultuun Jeesukseen.
Toki kirkko saa omat sakramenttinsa ja kirkkojärjestyksensä muotoilla, mutta älkööt sitä markkinoiko kristinuskona.Ev. lut.: >>Kansan Raamattuseurassa ihmisen omasta "Jeesuksen" vastaanottamisriitistä ja antautumisaktista on tullut pelastumisen ehto.>>
Käsittääkseni Kansan Raamattuseurassa opetetaan samoin kuin helluntailaisten, vapaakirkollisten ym. piirissä laajalti, että ihminen omalla rukoilemisellaan tulee uskoon, siis saa syntinsä henkilökohtaisesti anteeksi.
Martti Luther opettaa näin:
"Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin anna heti itsesi kastaa, ... " (Martti Luther: Huonepostilla, SLEY, (1544), (1902), s. 665)(vertaa http://keskustelu.suomi24.fi/node/10160991)
>>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>> (www.opetuksia.net)- etsivä-xx
Samaa viidesläistä uskonrakaisun oppia julistaa myös Kauniaisissa majaansa pitävä Suomen Raamattuopisto. Kirjoittamaisi "jokaisen on ns. ymmärtävään ikään tultuaan tehtävä jokin "uskonratkaisu"" kuvaa tätä hyvin. Lapsi ja nuori oppii absoluution syvän merkityksen kotonaan ilman ehtoja lahjana annetun ansiottoman antteeksannon kokemisen kautta.
On hekisen väkivallan muoto mielestäni ihannoida ihmisen henkistä murtamista uskon edeltäjänä. Tämä ajattelun seuraukset olen nähnyt ja niiden kanssa elänyt liiankin läheltä. "Karitsa, jolta paimen katkaisee jalat ja sitten kantaa olallaan on kaikkein uskollisin laumalle, ei koskaan lähde pois paimen vierestä." En voi ymmärtää mikä on Vähäsyrjän johtanut tähän korostukseen Jeesuksen opetuksesta. Kylmä ja kova, melkein laskelmoiva ihmisen epäonnen kokemus on tavoiteltava pohja ja tehoaa varmaankin murhamieheen, mutta lapsen hauraaseen mieleen syntyy aivan muuta kuin usko. Minulle Jeesuksen opetus hyvästä paimensta on, että hänen äänensä kokoaa lauman.
Luuk. 15
4 "Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja etsii, kunnes löytää sen. [Hes. 34:11,16]
5 Kun hän löytää lampaansa, hän nostaa sen iloiten hartioilleen, [Jes. 40:11]
6 ja kotiin tultuaan hän kutsuu ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: 'Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa.' [1. Piet. 2:25]
Joh. 10
14 "Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut,
15 niin kuin Isä tuntee minut ja minä Isän. Minä panen henkeni alttiiksi lampaiden puolesta. [Matt. 11:27; Joh. 7:29]
16 Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen. - Diak. vapaaehtoinen
luminarsku kirjoitti:
Toki kirkko saa omat sakramenttinsa ja kirkkojärjestyksensä muotoilla, mutta älkööt sitä markkinoiko kristinuskona.Oletko koskaan katsonut pientä lasta?
Mikä luottamuksen ja uskon katse. Jeesuskin asetti juuri pienen lapsen uskon esikuvaksi aikuisillekin. - Balttis
JEV238 kirjoitti:
Ev. lut.: >>Kansan Raamattuseurassa ihmisen omasta "Jeesuksen" vastaanottamisriitistä ja antautumisaktista on tullut pelastumisen ehto.>>
Käsittääkseni Kansan Raamattuseurassa opetetaan samoin kuin helluntailaisten, vapaakirkollisten ym. piirissä laajalti, että ihminen omalla rukoilemisellaan tulee uskoon, siis saa syntinsä henkilökohtaisesti anteeksi.
Martti Luther opettaa näin:
"Jos siis tahdot saada syntisi anteeksi, niin anna heti itsesi kastaa, ... " (Martti Luther: Huonepostilla, SLEY, (1544), (1902), s. 665)(vertaa http://keskustelu.suomi24.fi/node/10160991)
>>Normaali Jeesukseen Kristukseen uskovaksi tuleminen, pääpiirteet: uskoen evankeliumin antaa kastaa itsensä.>> (www.opetuksia.net)Ja hän opetti myös tästä vauvakasteena toteteusta paljon Raamatun kasteelle vieraita, ja mielettämiä käsityksiä, vaatien myös tappamaan kaikki ne itsepäiset lahkolaiset, jotka pitäisivät kiinni toisenlaisista, kuten Raamatusta löytyvästä kasteopiskakin, ja tämähän johti Augustinolaisen perinteen mukaisesti, myös augustinolaismukki Luhrerin, ja Wittebergin uskonpuhdistajien toimesta säädettäviin ankariin uskontofasistisiin kerettiläislakiehin, joiden toimesta kaikki erimieliset yhteisöt hävietttii 1500-luvulla Saksalais-roomalaisesta keirarikunnasta roviolla polttaen, hukuttaen, miekan terille vihien ja lievimmissä tapauksissa omaisuuden takavarikointien jälkeen karoitettavina: mm: lopulta "Uudelle mantereelle", jossa perustlaiki kirjotetttin niin että se ehkäisee valtiouskonnollisen uskontofasismin valtaannousun.
Eikö joku urheilulaji olisi paljon hyödyllisempi kuin Raamattu seurassa kyhjöttäminen?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1511833
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu121711Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma
Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va351417Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu1941177- 921161
- 771063
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta353983- 62859
- 49821
- 50816