Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

mitäs olette mieltä pelien ikärajoista?

Mitä mieltä olette pelien ikärajoista, eli esimerkiksi siitä että kaikki pelit ovat 18
vain sen takia että ne ovat aitoja ja "vaikeuden". vaikeuteenkin tottuu kun oppii pelaamaan, eli ikärajat on asetettu vain aitouden takia. Nii ja sitte viel se uusien tutkimuksien mukaan peleillä ei ole mitään vaikutuksia suurimpaan osaan ihmisistä.

17

542

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sori siis suurimman osan sotapeleistä ikärajat on18

    • Mun mielipide

      No siis, ite olen sitä mieltä että se myös riippuu henkilöstä kuinka tarpeellista/tarpeettomia ikärajat on.
      Itse olen lapsesta saakka katsonut kauhuelokuvia ja pelannut väkivaltaisia pelejä(oon 1985 syntynyt joten ei kyl ollu grafiikka sillon peleissä päätä huimaavaa ;P), ja ihan normaali musta kasvoi.
      Ikinä en oo ees putkaan joutunut eikä oo koskaan tullu miele hankkia asetta ja ampua ihmisiä, ja muutenkaan en väkivaltainen ole.
      Joillekkin herkille lapsille ikärajat on tarpeellisa, ja jos on päässä pahasti vikaan niin sitten myös ettei niistä tule mitn ideaa jota voisi yrittää toteuttaa tosielämässä.

      • vuosimalli -80

        Samalla kannalla ollaan. Henkilön persoonalla on enemmän tekemistä asian kanssa, kun iällä. Toiset eivät vielä aikuisenakaan kestä katsella tietyn tyylistä viihdettä. Itse taas olen kakarasta asti suurkuluttanut kauhua, väkivaltaa, kummituksia, vampyyreja, metallia ja ties mitä mahdollisia pelejä. Ei tullut psykopaattia ei. Kaikkien järkytykseksi käyn myös töissä ja omaan sosiaalisen elämän. Hyvin leppoisana, rauhallisena ja järkevänä ihmisenä pidetään.

        Minun päähäni ei ole koskaan mahtunut se, miten joku edes voi verrata pelejä todelliseen elämään.Tai kirjoja. Tai elokuvia. Minulle ne ovat aina olleet vain mielikuvituksen tuottamia epätodellisia viihdykkeitä, joilla voi paeta arkipäivää.

        Hullu on aina hullu ja ihan kenellä tahansa voi napsahtaa päässä riippumatta siitä, mitä pelaa, lukee, katselee tai kuuntelee.


    • 14v

      Eipä noiskaa ikärajois ole mitään järkeä kun kaikkien vanhemmat ostaa alaikäisille pelit sun muut.

    • jokku 10v

      must ikärajat on ärsyttäviä,sitä paitsi ei kukaan niitä nykyään noudata joten mitä hyötyä niistä edes on ja on ärsyttää se koska kaikki hyvät pelit on k18

    • wanha pelaaja

      Mitä tarkoitat aitoudella? Realisista grafiikkaa vai sitä että ne eivät ole kopioituja?
      18v ikärajat voivat johtua myös siitä että ei ole viitsitty ennakkotarkastuttaa pelejä ja on tullut halvemmaksi lätkäistä niihin vain 18 ikäraja.
      Ikärajat on olleet käytössä ainakin ensimmäisen pleikkarin peleistä lähtien, sitä vanhempi pelikone itsellä on Commodore Amiga 500 eikä sen peleissä ole mitään puhetta ikärajoista.

      Nykyään tietysti grafiikka on erittäin realistista joten ehkäpä ihan kaikenlaisia raakuuksia ei tarvitse kovin nuorten nähdä.

      Pitäisi aina pitää mielessä että pelit ja elokuvat eivät kuvasta arkitodellisuutta, niissä on aina stuntteja, mielikuvitusta jne. hömppää mukana.

    • realistista grafiikkaa tarkoitan ja mua ärsyttää se että mun mutsi on niin himputin tarkka ikärajoista onneks isä ei oo. mun mutsi luulee että mä en osaa erottaa sitä todesta. mietin täs että miksikäs helevetissä nhl 12 on 16 ? pari vuot sitten ne oli vielä 7 .

    • PEGI-merkit
      • K7 sopiva peleille

        Ikärajoille on vähän täsmällisemmätkin kriteerit:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuvaohjelmien_ikärajat_Suomessa

        Tuon mukaan kaikkien tietokonepelien pitäisi olla K7 kuten vastaavat elokuvatkin, koska niissä on väkivaltaa mutta se ei ole yhtään realistista ja videokameralla kuvatun näköistä. K12-elokuvissa ja peleissä voi olla realististakin väkivaltaa, kunhan se kohdistuu kuvitteellisia hahmoja kuten örkkejä tai peikkoja kohtaan. Tuskin pelit kuitenkaan pitkään aikaan ovat vielä niin realistisia että niille voisi edes K12-merkintää antaa.
        K16-peleissä pitäisi olla realistista ja yksityiskohtaista väkivaltaa, tosin mikään noista kielletystä peleistä ei näytä realistiselta vaan ennemminkin pelkiltä k7 piirros- ja animaatioelokuvilta.


    • BadassHenGGa

      Ikärajat tosiaankin tulevat sisällön perusteella ja ei vaikeuden perusteella, Esim juuri K-18 peleissä voi olla: Aidontuntuista väkivaltaa, Rankkaa kielenkäyttöä, Seksiä, Huumeita, Syrjintää, kun taasen K-16 peleissä ''mietoa'' väkivaltaa, lievää kiroilua Ja K-7 peleissä on erittäin vähäistä väkivaltaa...


      Muttakun rupee miettii niin jopa pikkulasten peleissä Piestään tyyppejä ihan olan takaa mutta onneksi ei kuitenkaan ihan veri lennä... se siitä vielä puuttuisi... O_o

    • PEGI

      Joo ei näitä ikärajojen noudattamista pysty valvomaan, kun vanhemmat ostaa alaikäisille vaikka mitä.

      • J0nnet

        Mutta jos lapsi näyttää esim. pesu karhulta nii ku slaissa ja se kokeilee hypätä katolta ???? O_o ?


    • KING KONG

      Esim king kong on dangerus 4 fat people.

      • Artsiboi

        Nii kosk ne alkaa hittaa omaa mahaa danger! Ilmat menee pihalle ja piha menee sisälle!


    • PEGI ON PASKA

      Vittu noi pegi jutut on paskaa ne on vaa vaikeusaste juttuja saatana!!

      • Jyynäri

        Kyllä lähes kuka tahansa yli 12v. tajuaa mikä on totta ja mikä ei!Voi kattoo merkinnän vierestä että onko se kauhu- vai taistelupeli. Ite esimerkiksi en kauhuleffoja tai -pelejä suostu katsoon mut ei se väkivalta mua inhota.


    • sejokaon

      SE on pegi joka pelit luokittelee eli tietokone sovellus muistakaa sanoa teidän vanhemmille että nämä pelit eivät ole in real life joten jos tiedätte MAAILMAN TAPAHTUMISTA ESIM ISIS WTC ISKU JA AFGANISTAN ei ole hätää ei teistä tule kiroilevaa pikku jonnea ellette pelaa 24/7 codia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2172
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      49
      1886
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1828
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1558
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      71
      1550
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1462
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      22
      1379
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1342
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1294
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1291
    Aihe