Saako Sako Ramhead patruunoita käyttää lain puitteissa hirvestykseen? Ramheadihan on umpimessinkiä eli kyseessä solid luoti samaan tapaan kun esim. Lapua naturalis tai Barnes X, paitsi että luodin päästä puuttuu reikä mikä mahdollistaa avautumisen. Lasketaanko Ramhead lain puitteissa kielletyksi kokovaippa patruunaksi (vaikka se ei kirjaimellisesti ole sellainen), vai onko sen käyttö sallittua kuten avautuvilla solidi luodeilla?
Sako Ramhead
5
523
Vastaukset
- Ehkä...
Ymmärtääkseni pitää olla laajentuva luoti.
- jooosua
Niin, tätä olen itsekin kovasti pähkäillyt. Muistaakseni vanhassa metsästyslaissa näin piti olla, mutta uudessa ei tehovaatimusten lisäksi sanota muuta kuin että kokovaippaluodit ovat kiellettyjä. Vanhassa laissahan esim. Lapua Naturaliksen kaltaiset yhdestä aineesta koostuvat luodit oli myös kiellettyjä.
- Termospullukka
jos ei laissa ole kielletty, niin sitten kai se on sallittu
- niihpä
Niin, ei kai sellaset asiat voi laissa olla kielletty mitä ei laissa mainita. Itte en silti avautumattomalla luodilla lähtis hirveä ampumaan, en ainakaan jos aseen kalibeeri on alle 10 mm. iso hirvi juosta hölkyttää .308 keuhko osumasta vielä kilometrin mikäli luoti jää avautumatta. näin kävi kerran natun kanssa joka ei syystä tai toisesta avautunu milliäkään.
en tieä, varmahan jossain .458 tai .50 kalibeerissa tuollanen umpi solidi vois ollakin ihan hyvä hirvelle. huilaa isommistakin luista läpi ongelmitta ja jättää avautumatta samankokosen reiän kun .308 hammerheadi siististi sienettyneenä. lihahävikit jäis myös nolliin.
- metsästelijä
Lain mukaan myös esim Lapua scenar olisi sallittu hirven metsästykseen, mutta toivottavasti kukaan ei ikinä ko.luotia siihen tarkoitukseen käytä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 204714
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni831712Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ2871576Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä741524Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2451395Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121160Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍1341141Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä1041099- 931054
Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi651043