Apua Miten kotikissa pärjää ulkona, Kokemuksia??

Ahdistunutmami

Eli siis kissaihmiset kellä on kokemusta karkulaisista, onko teidän kisut olleet karkumatkoilla,kuinka kauan ja ovatko palanneet, miten pärjänneet jne..
täälä pala kurkussa jo kolmatta päivää haeskelen kissaani joka karkasi. Kirjaimellisesti oon hakenut sitä kissojen ja koirien kanssa, tuloksetta.....
Tuntuu että oma pää hajoaa, vielä esikoiseni pitäisi syntyä 4vkon päästä, eikä ole voimia joka päivä lähteä ulos etsimään. Kissani on 1 vuotias sisäkissa, todella utelias, kellään vinkkejä kokemuksia tai muuta oloani helpottavaa..? en saa öisin nukutuksi ollenkaan kun ajattelen pienen rakkaan kissani tuonne ulos kylmään ja myrskyiseen syksyyn..... olen tehnyt ilmoituksen kky,boondocksiin ja karkurit.fi

27

809

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karkkikisut

      Laita vielä ilmoitus karkulaiset.fi -palstalle sekä kuvallisia ilmoituksia lähikauppoihin ym. Onko omalla paikakunnallasi löytäeläinsuojaa? Tieto myös sinne ja soittelua. Loukku pihalle odottamaan kissaa.
      Voimia!

    • Löytyy vielä

      Kyllä kissa palaa kotia karkumatkoiltaan ellei jää auton alle tai jonkun toisen kotikissaksi.Meillä kissa on yleensä yöt ulkona välillä muutaman päivän reissuja tehnyt.Aamulla yleensä ulko ovella odottamassa sisään pääsyä kissani.

    • Kyllä se tulee takas

      Meillä myös yksi vanha herra, joka on niiiin sisä-kissa kuin vaan voi olla, sitä ei saa ulos, ainakaan valjaissa, vaikka kuinka yrittäs. Viihtyy vaan sylissä kehräilemässä ja puskemassa, mutta yhden kerran kävi ulkona seikkailuilla.
      Asuin silloin rivarissa, joten kävi aina vähän nuuhkimassa oven ulkopuolella. Idiootti exä lukitti sen sitten huolimattomuuttaan ulos. Yhden yön se jossain luuras, aamulla kökötti turpaan saaneena oven takana! Ite olin myöskin huolesta sekaisin, kissa niin lauhkea ja vaistot tuntuu olevan jossain jemmassa, että olin varma etten kissaa enää näe.

    • HunHanKlarar

      Melko varmasti tulee takaisin ennemmin tai myöhemmin.
      Pisin reissu minkä leikattu narttu kissani vietti teillä tuntemattomilla on 3kk
      Takaisin tullessaan oli tietty laihtunut mutta joku sille varmasti oli ruokaakin antanut.
      Sitten kun palasi kerrostalo asuntoon niin oli kuin ei mitään olisi koskaan tapahtunutkaan.

    • Positiivisin mielin.

      Onkohan kissasi leikattu? Toivottavasti! Mutta leikatutkin urokset ja nartut kyllä tekevät omia retkiään. Meillä pisimpään reissussa ollut naaras viipyi 9 yötä poissa. Aikoinaan kotipaikallani uros kissaa ei ehditty leikkaamaan iän takia vielä, niin oli poissa n. puoli vuotta. Tuli ensi lumien aikana takaisin. Tosin oli todella arka, mutta lihapalalla isäni sai sen houkuteltua sisään.

    • I love my Cat

      Hei!

      Hauska sattuma aloittajan kanssa, minä myöskin äippälomalla etsin kissaani joka karkasi kerrostalon parvekkeelta. Onneksi kissan lymypaikka löytyi kun ulkoiltiin kissakaverin kanssa. Työmaakontin alla luurasi. Ei tullut kutsusta luokse kun aikas arka on. Olen laittanut sinne ruokaa ja loukun. Nyt vain odotellaan. Kyllä niin helpotti kun kissa löytyi. Nyt kun sen vaaan saisi vielä sisälle. Vaikka ollaan 1.kerroksessa niin ollaan aikas korkealla. Mietinnässä olisi jos tehdään sille tikkaat jos ei saada kiinni. Olethan jo laittanut loukun kissalle?ja ruokaa? Laittanut ilmoituksia ympäriinsä?Toivottavasti kissa löytyy..

    • HaniBani78

      Hei!

      Kissamme löytyi kotipahan lähistöltä työmaakontin alta josta se monen tunnin maanittelun jälkeen keitetyn silakan avulla saatiin lähietäisyydelle. Sitten meni vielä kauan että antoi silittää ja sain kopattua kainaloon ja vietyä sisälle. Vinkkinä voisinkin sanoa, että kun ilta tulee ja pihapiiri hiljenee voisi mennä tuoksuvan ruoan kanssa kiertelemään niin kissa voi tulla kun kuulee tutun äänen. kerrostalon pihalla istuttuani 6 tuntia taisin saada hullun kissanaisen maineen naapurustossa :D Mutta kyllä olen helpottunut:)

    • kattiakanssa88

      Eiköhän se kisu vielä palaa, varsinkin jos ette asu lähellä paljon liikennöityjä teitä. Olen kuullut paljon tapauksia joissa kissa on n. viikon-kahden päästä viimeistään tullut kotipihalle takaisin, jos ei ole kukaan napannut tai syönyt peto/jäänyt auton alle/kiivennyt puuhun eikä osaa tulla pois. Meillä kollikissa karkasi joskus ja oli poissa jopa kolme viikkoa. Se vaan oli jo muutenkin tottunut ulkona olemaan sisä- ja ulkokissana niiin osasi pärjätä. Kun kissa sitten hävisi niin auttoi jonkin verran laittaa katoamis-ilmoituksia kauppojen ilmoitustauluille. Välillä joku soitti että oli nähnyt sen näköisen kissan jossakin. Etsittiin kaikki lähimetsiköt läpi ja puistot ja muut, mutta lopulta se kuitenkin itse kotiin tuli. Himot vei kollia, karkaamisen jälkeen kiireellä leikkuutettavaksi niin paremmin pysyi kotipihassa. Naaraskissat tuntuu kaikkein parhaiten pysyvän lähistöllä, varsinkin nyt kun ovat jo vanhuksia.

      Et voi hirveästi tehdä mitään. Liikkua kodin lähistöllä ja tarkkailla välillä näkyykö kodin lähellä, ehkä kutsuakin jos kuulisi jostakin sinun äänesi. Kaikkiin mahdollisiin löytökoteihin ja koiratarhoihin tietty pitää ilmoittaa ja hyvä olisi kauppaankin se ilmoituslappu kuvan kanssa viedä. Ikinä niistä löytöeläinsuojista kyllä ei meidän kissoja ole löytynyt milloin on ollut häviksissä, mutta miksipä ei voisi käydä semmoinen tuuri..

    • Cattus & C edesmenny

      Meitin pikku-ukko oli 2 viikkoo kateissa ja jotkut väittivät et se oli ollu lähistöllä
      männyssä. Eikä kuulemma siinä mitään ihmeitä ole.
      Se tulee puusta alas saalistamaan ja juomaan ja painelee takaisin puuhun
      kertoili yks palomies. Kissan jääräpäisyyttä/itsesuojeluvaistoa?

    • SellainenOnLääkis

      Se omistamanne seksiorja 'kesäkissa' on varmaan toisen mestarin kaappaama, liekö sen kesäkandin (lääkäriopiskelijahtsun) on vienyt sitten toinen mestari omakseen tyydyttämään kaikki perversionsa.

    • EL.a . k:IM

      Ahdistunutmami

      Elähän ole huolissi.

      Kissoillakin on oma reviiri.

      Ne yleensä tulee himaan, kun tahtoo rapsutusta, tai sapuskaa.

      Ei se eksynyt ole.

      Ne osaa yleensä tulla kotio takas. Niillä on sellainen suuntavaisto, että ei mitään järkeä. Linnuilla on kyllä sitäkin parempi.

      Ainoa riski on, että se on vasta vuoden vanha, ja sisäkissa.

      Mutta kyllä se misu tulee takas, jos pedot ei ole sitä syönyt ennen sitä.

      Ehkä se koittaa vaan laajentaa reviriään, ja siksi on vähän pitempään poissa.

    • Laita loukku pyytämään kissaa ja ruokaa syötiksi. Koeta päätellä missä kissa
      todennäköisimmin kulkee ja laita loukku/loukkuja sinne odottamaan karkulaista.

      Itselläni on kissa karannut, niin olen juuri noin saanut sen pyydystettyä onnellisesti kaksi kertaa, yksi kissoistani tosin katosi.

      Niitä kissanloukkuja voi kysyä löytöeläinkodeista ja eläinsuojeluyhdistyksistä
      lainaan.

    • Toivottavasti löytyy

      Jos kissasi ei ole ollut ulkona,sille ei ole muodostunut reviiriä eikä se välttämättä osaa tulla takaisin kotiin, kun ei tunne seutua. Kissa voi olla myös niin peloissaan, että saat kävellä sen vierestä eikä se ilmoita itsestään.
      Minusta sinun kannattaisi tehdä fiksu ilmoitus, mieluiten kissan kuvan kanssa ja luvata palkkio kissan löytymiseen johtavasta vihjeestä. Sitten käydä kotisi lähellä kiinnittämässä niitä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Hyviä ovat bussipysäkit ja taloyhtiöiden roskakatokset sekä yleiset ilmoitustaulut ulkona ja kaupoissa. Kun puhelinnumeroitasi on vielä repäistävissä ilmoituksesta mukaan, olet saanut monta lisäsilmäparia etsintöihin mukaan.
      Oma kissani oli kateissa viisi päivää ja sain siitä kolme vihjettä lähistön pihapiiriin. Ei mitään havaintoja, vaikka kävin siellä huhuilemassa joka päivä useita kertoja. Lopulta eräs nainen oli saanut sen kiinni sieltä ja soitti minulle. Kissa ei osannut tulla kotiin, kun välissä oli kallionnyppylä, vaan oli pyrkinyt siellä ihmisten koteihin koko ajan. Ilmeisesti se oli ollut jonkun kotona, kun olin käynyt etsimässä sitä, mutta oli päästetty sitten ulos.

    • Miskismamma

      Minulla on elämäni aikana ollut yhteensä 16 kissaa,ei yhtaikaa,mutta lapsesta asti pari kerrallaan.
      Kaikki ovat tulleet takaisin,siihen aikaan kun sai pitää irti.
      Vain kaksi on joukosta poissa..eli toinen,huostaanotettu,joka ei hyväksynyt talossa jo ollutta toista kissaani ja toinen,jonka vei kettu tai ilves.
      Eli,jos kissa tuntee ympäristönsä eikä ole mielttömän arka,eikä ole taphtunut onnettomuutta,se tulee takaisin.

      • Miskismamma

        Unohtui.
        Piti kertoa vielä,että aina kun olemme muuttaneet johonkin ja kissa on mukana,vien sen ympäristökävelylle remmien kanssa,että oppii tajuamaan missä on koti,siten se osaa suunnistaa oman kodin lämpöön.
        Kokeilin,vaarallista kyllä,tätä kissaa,joka minulla nyt on,ensin taluttaa muutaman kerran ja sitten päästin ilman valjaita ulos,kerrotsalon läheisyydessä on piha,missä metsikköä.Odottelin n.tunnin kannonnokassa ja sieltä se tuli,nyt ei ole pelkoa jos tapahtuu karkaaminen vahingossa.(En ehdota kokeilua toisille.)


    • katti matti

      Kissaahan kannattaisi huhuilla juuri pimeän tultua?
      Lähtevät liikkeelle pimeällä. Toisaalta jos on hälinää ja muuten rauhatonta kaupunkimiljöössä voisi aamulla 3:00-4:30 todennäköisesti olla liikkeellä pimeässä ja hiljaisuudessa.

      Muistakaa sitten omakin turvallisuus tiedä mitä ihmisiä siihen aikaan puistoissa luuraa.

    • jj

      tuttu tunne.. toinen nykyisistä kissoistani pääsi viime syksynä myöskin karkuun, (tai oikeastaan oli tippunut ikkunasta), itse myöskin olin huolessani kisusta, kun koko ikänsä sisäkissana ollut, mutta löytyihän tuo vielä samana yönä kun vähän kävin huutelemassa.. :) ja vanha kissa taisi olla lähemmäs puolen vuotta jossain teillä tietämättömillä ennen kuin palasi, joskin oli kyllä joku hyvin syöttänyt kissaa sinä aikana.. :) Joten ei vielä kannata vaipua epätoivoon, eiköhän se kissa vielä ilmaannu tai sitten joku on voinut ottaa myöskin talteen ja kuskata johonkin, joten kannattaa soitella kaikki lähialueen eläinsuojat läpi, jos kissa olisi sinne viety.

    • kissahanu

      Joku on voinut ottaa talteen, eihän sillä sisäkissalla tietysti ollut pantaakaan? Siis jossa olis ollut nimi, puh.nro tms. Kyllähän meilläkin kissaa sydän kurkussa jännättiin, mutta vajaan 19 vuoden elinaikanaan se aina tuli takaisin. Oli yleensä pois pari päivää, kerran 4-5 päivää, jolloin jo luulimme silloisen 15-vuotiaan kadonneen. Meidän kissa oli kuitenkin oppinut ilmeisesti kulkemaan lähiympäristössä. Sen kanssa kuljettiin kuitenkin eka vajaa puoli vuotta talutellen sitä hihnasta. Se ei vaan sitten toiminut, kissalla oli liian kova veto itsenäiseen liikkumiseen, leikattu kolli se oli.

      Nykyinen 6-vuotias tyttökissa on sisäkissa, joka ulkoilee vain rivitalon puutarhassa noin 3-4 metrin lieassa. Se tuntuu sille riittävän. Joskus se on päässyt irti, mutta se ei ilmeisesti sittenkään ole poistunut puutarhan perimmäisiä pusikoita kauemmas ja on aina palannut kotiin. Arka se on ja ei siksi uskalla juuri lähteä kauemmas.

      Tuleekin mieleen, että mikä ihme sai tämän karanneen kissan lähtemään kauemmas noin oikopäätä. Oliko siellä jokin lintu tms. Vai onko siitä edes aavistusta. Ehkä ovi oli jäänyt auki tms. eikä kukaan nähnyt mitä tapahtui??

    • gaalas

      jos olet helsingistä,soita myös eläinsuojelu yhdistykseen,kissataloon oulunkylässö

    • kissamaalainen

      Kissasi voi tulla takaisin. Joskushan joku alkaa syöttämään vierasta kissaa, kun säälii yksinäistä kulkijaa ja kissa asettuukin sitten siihen taloon. Voi ola myös että kettu on vienyt, tai kissasi on jäänyt auton alle. Mahdollisuuksia on monia. parastahan olisi, jos kissat oppisivat olemaan itsekseen ulkona pienstä pitäen, niin eivät karkaisi ja osaavat aian kotiin. Kissa nauttii olla ulkona. Mielstäni ei ole eläinrakkautta ottaa kissaa ja pitää sitä sitten vain sisätiloissa. Se on ihan kauheaa kissanrääkkäystä. Voihan olla että kissasi ei halua edes tulla takaisin kun joutuu kärsimään sisätiloissa.
      Sinä et ole eläinrakas kissanystävä. Mietippä sitä. En minä ainakaan ikinä otaisi kissaa, ellei se voisi olla pihalla rauhassa.

    • Bitbull tykkää

      Niin tai sitten joku alkaa syömään vierasta kissaa.

    • huono juttu

      Moi. Kissasi on uteliaisuuttaan lähtenyt tai pudonnut esim. ikkunasta. Suurin riski on liikenne, sillä metsän pedot eivät sille pärjää(pöllöä lukuunottamatta). Kokemuksesta tiedän että se voi olla jonkun luona, joten ilmoitukset ovat hyvä idea.

    • kissojen täti

      Kannattaa tutkia kaikki paikat, joiden alla tai sisällä voisi lymyillä. Saattaa olla yllättävänkin lähellä. Kissat ovat niin hiljaisia ja huomaamattomia, että voivat tosi huomaamatta karata.

      Kesällä juttelin ihmisen kanssa, jonka kissa putosi 6. kerroksen parvekkeelta. Onneksi kissa selvisi säikähdyksellä. Ja vasta eilen samassa talossa kiipesin portaita ja yht'äkkiä vastassa oli pieni harmaa kissanpentu. Olin nähnyt pennun aiemminkin, mutten tarkkaan muistanut, mistä asunnosta se on. Oli livahtanut kulkukauppiaan käydessä omille teilleen ja odotti oikean oven kohdalla - mutta väärässä kerroksessa. Pelkäsin, että se putoisi portaikossa jostain välistä, mutta onneksi sain maaniteltua tutkimusmatkailijan kiinni ja toisen naapurin avustuksella takaisin perheelleen. Mutta oli kamala paikka, kun pelkäsin pikkupennun putoavan portaikon väleistä alas.

    • nenni&the cats

      hei. vie pihalle joku sun käyttämä vaate, kissan laatikko (putsaamaton) ja jos on kuljetuskoppa nii se kans ja sinne sisälle kippoon esim. purkkiruokaa. sitte vaan käyt huutelee ja kattelee ni kyllä se sieltä tulee :) jos se on leikkaamaton narttu niin tulee kun on miehissä saanu käytyä ja kollitki yleensä tulee välillä syömään ja lähtee taas riiuulle :) kyllä se kissa löytyy.

    • pölkkynen

      Minun 1,5-vuotias kollikissani on ollut nyt 8 yötä karkuteillä. Olen niin huolissani! Se ei ole koskaan ennen ollut edes yötä kateissa, vaikka annankin sen liikkua vapaasti ulkona. Sillä on kaulassaan panta, jossa on puhelinnumerollani varustettu nimilaatta. En usko siis sen jääneen auton alle, joku olisi varmasti soittanut. Olen myös vienyt paljon mainoksia kaupan ilmoitustauluille, bussipysäkeille yms. Toivottavasti kissasi löytyy, ahdistunutmami ja minun myös!

    • pölkkynen

      Lisäyksenä edelliseen, äsken joku teinipojalta kuulostava soitti ja ilmoitti lyhyesti "sun läski kissasi on kuollut, moro!" Ja löi luurin korvaan. Tämä on tosiaan ilmoitusten varjopuoli. Onneksi tällaisia pilareita ei ole tullut muita.

    • himassakossa

      Olisi kiva jos laittaisitte myös vähän että missä päin ja minkä näköinen kissa karussa.

      Ihan vain siksi että itse otin 2 vk sitten talteen kissan itä tampereelta. Olen laittanut karkurit ja kauppojen ilmotaululle viestin että löydetty. Silti kukaan ei sitä ole kaivannut. Lisäksi olen kaiken maailman ilmoja lukenut josko joku kaipaisi oikean laista kissaa.

      Kuva ilmoja en tuosta laita ihan omista syistä. Monta kilttiä kissaa on menny ravunsyötiksi ihan siksi että on kesy ja kiltti kaikille (näinkin on käyny) joten omistaja kyllä ainakin tässä tapauksesa tunnistaa omansa.

      Naamasta ainakin sekä toisesta seikasta. Jonkun tuo on ainakin ollut kun on hoidettukkin mutta ihmettelen että kukaan ei oikein näytä kaipaavan. pälkkynen teki oikein jolloin on helppo löytää kadonneen lemmikin koti.

      Kissa pärjää kuitenkin hienosti koska sillä on vaistot pinnassa. Omani oli 9vrk poissa ja villikissa moodi oli päällä kun sen löysin ja piti loukuttaa. Sisällä tuli taas mukavuuden haluinen sylikissa esiin vaikka haisikin metsältä pitkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe