Kukkaniityn perustaminen

flow-er

Olen ajatellut perustaa kukkaniityn pihallemme ensi vuonna. Pinta-ala tulisi olemaan ehkä 300 neliötä, mahdollisesti pienempi, ei ainakaan isompi.

Alue on entistä peltoa jolla on kasvatettu jtn ruohoa, heinää.. lehmien rehua. Pelto on kai alkujaan savinen, päälle lisätty reilusti ruokamultaa, joten siinä ensimmäinen ISO ongelma, kun maaperä on niin ravinteikasta. Onko aivan mahdoton ajatus muokata noin iso ala kukkaniityksi jota eivät heti valtaisi kaiken maailman rikkaruohot? Muut luonnonheinät ja kasvit siellä tietty sais kasvaa vapaasti kukkien seassa.

Asumme Keski-Suomessa, kukkaniityksi tuleva alue on ison pellon laitamilla, joka avautuu etelään, eli aurinkoinen paikka kyllä. Peltoalue viettää jonkin verran, vesi ei tule kauheasti siellä seisomaan. Millainen siemensekoitus kannattaisi hankkia? Kukkia joita itse niitylle toivoisin muiden joukkoon, ovat esim. ruiskaunokki ja unikko, mutta aikalailla kai siellä sais kasvaa mitkä kukat tykkää. Perhosia ois kiva saada tietysti.

Niin ja vielä se, että kun niitty tulis pellon reunaan, josta jatkuu maanviljelijän pelto jossa viljelee rehua lehmilleen, niin oisko mun kukkaniitystä jotain haittaa sen rehulle?

3

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20 + 19

      Noitten niittysiemeniä myyvien firmojen kotisivuilla on ohjeita niittyjen perustamiseen ja jotain opaskirjojakin myynnissä (en ole lukenut). Siemensekoituksia on monenlaisia, kasvupaikkojen, värien ynnä muun mukaan lajiteltuina. Itselle oli kyllä vaikeaa löytää sopivaa sekoitusta pienehkön pihan nurkkaan, koska joka useassa sekoituksessa tuntui olevan joku sellainen kukka, jolla on rutosti leviävän rikkaruohon maine, enkä halua sellaisia pieneen pihaan. Tuli vain mieleen tuosta naapurisi rehupellosta.

      Itse en tiedä niityistä paljonkaan muuta kuin että ne pitää niittää joka syksy ja haravoida niittojätteet pois.

      Niittysiemeniä netissä myyviä firmoja ovat esimerkiksi Suomen niittysiemen, Kukkiva niitty, Praentensis (tai jotain sinne päin), Maatiainen. Googlettamalla löytyy varmaan lisää. Onnea matkaan!

    • hostafani

      Jos halutaan kosteaa niittyä tai valmis pohjamaa on sellainen, niin kasvien valinnassa suositaan lajeja jotka viihtyvät kosteassa kuten esikoita, kalliokieloja saniaisia ja mikseipä myös valkonarsisseja. Puiden lähelle voisi sijoittaa siko- ja mesiangervoja, ja töyhtöangervot voisivat olla taustana matalammille lajeille. Kosteilla niityillä voi lehdet jättää haravoimatta. Kun lehdet jäävät paikoilleen, ne antavat niitylle lisää kosteutta ja lisäävät multavuutta. Rehevää kasvillisuutta ei myöskään kannata niittää.

      Useimmat niittykukat eivät pidä syväänmuokatusta maasta, sellaisesta jota on lannoitettu fosforilla, kaliumilla ja jopa typellä. Maanparannuksen sijaan maata tulisi köyhdyttää, etenkin savimultamailla ja savimailla. Maan pintakerrokseen sekoitetaan runsaasti hiekkaa, jotta siinä viihtyisi myös kuivanpaikan kasvit.

      Kasveja kannattaa myös siirtää olosuhteiltaan vastaavasta paikasta - ja niitä siemenseoksia löytyy myös ravinteikkaampaankin maahan. Pidä kuitenkin lupiinit ja pajut poissa...

      Lisää tietoa löydät Puutarha.netistä - siellä on myös oma palstansa kysymyksille!

      • 20 + 19

        "Rehevää kasvillisuutta ei myöskään kannata niittää".

        Miksi ei? Eikös siinä ole sitten kohtapian aikamoinen pöpelikkö ja vähitellen metsä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe