Ovulaatiotesti

mariina21

Moi! Olen huolissani siitä tuleeko mulla ovulaatio. Näkyykö ovulaatiotestissä jos nainen ei ovuloi? Miten se näkyy?

7

254

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei!
      Kysyt hyvin tärkeän kysymyksen, minkä ympärillä moni raskaaksitoivova painiskelee.

      Kertaan vähän taustaa naisen kuukautiskierrosta:
      Kuukautiskierron pituus vaihtelee ja on yleensä 23 – 35 päivää. Vaihtelua tapahtuu eniten kierron alussa ennen ovulaatiota. Kun estrogeenin määrä elimistössä munarakkuloiden kasvaessa saavuttaa tietyn tason, aiheuttaa se nopean nousun ns. luteinisoivaan hormoniin (LH).Tämä LH nousu on viimeinen sysäys munasolun kypsymiselle, jolloin munasolu irtoaa munarakkulasta eli tapahtuu ovulaatio. Ovulaatiotestit perustuvat tälle LH-huipulle, joska hormoni erittyy virtsaan, mistä testit pystyvät sen havaitsemaan.
      Joskus naiset huomaavat itsekin ovulaation esim. vihlaisuna tai vetisempänä limavuotona emättimestä.

      Jos kiertosi on epäsäännöllinen ja esim. pidempi kuin 35 vrk, suosittelisin sinua hakeutumaan ensin gynekologin vastaanotolle, jotta et aloittaisi ovulaatiotestien tekemistä ihan väärään aikaan. Jos menet gynekologille esimerkiksi noin kuukautiskierron 10 - 12. päivä (1. kunnollinen vuotopäivä on 1. kuukautiskierron päivä), voidaan ultraäänitutkimuksen avulla neuvoa sinua aloittamaan testit mahdollisimman lähellä ovulaatiota tai samalla nähdään, onko ovulaatiota mahdollisesti tulossa ollenkaan.



      Ystävällisin terveisin,

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    • mariina21

      Kiitos vastauksesta!
      Mulla alkaa menkat yleensä 17 päivä korkeintaan parin päivän heittoa on tapahtunut. Ja kestävät yleensä kaikkinensa n. 6 päivää. Eli mun kannattaisi tehdä ovulaatiotesti 18 päivänä.
      Toinen kysymys, kuinka paljon miehen siittiöiden tuotanto heikentyy iän myötä vai onko se täysin yksilöllistä? Osaatko sanoa paljonko tälläiset tutkimukset maksavat?

    • Hei!
      Kiertosi on siis säännöllinen noin 30 päivää. Aloittaisin ovulaatiotestin tekemisen kyllä pari päivää aiemmin, ettei ovulaatioaika mene ohi eli kierron 14. päivä alkaen.
      Siittiötuotanto on enemmän yksilöllinen kuin iästä riippuvainen. Lapsettomuushoitoja antavien klinikoiden nettisivuilta löydät siemennesteanalyysin hinnan. Väestöliitossa hinta on 90 - 107 euroa ja jos tutkimukseen on lääkärin lähete omavastuuosuus on 55 - 72 euroa. Mikäli asut seudulla, jossa ei ole mahdollisuutta hakeutua lapsettomuushoitoa tarjoaville klinikoille suoraan, voit varata lääkärin vastaanottoajan omaan terveyskeskukseen, josta tehdään lähete lähimpään keskussairaalaan perustutkimuksia varten.

      Ystävällisin terveisin,

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    • mariina21

      Kiitos paljon!

    • Mariina21

      Moi! Kirjoitan vielä, koska mun tilanne on muuttunut huonompaan suuntaan. Kirjoitin tosiaan viimeksi että kuukautiseni ovat olleet säännölliset viimeiset 3 vuotta, mutta nyt ovat myöhässä neljä päivää. Epäilin että olen raskaana mutta vahva nega oli. En ymmärrä mistä tämä voi johtua? Osaatko sanoa?
      Kysyisin sulta vielä, varasin ajan ihan tavalliselle gynegologille koska vauvaa on yritetty vasta muutamia kuukausia. Onko oikea paikka. Olisin todella kiitollinen vastauksesta.

      Yst. Mariina

    • Hei!
      Kerroit, että kuukautiset tulivat nyt neljä päivää myöhässä. Ei ole mitenkään huolestuttavaa, jos kierto vaihtelee viikon marginaalilla. Sen jälkeen, kun hormonaalinen ehkäisy loppuu, eivät kierrot enää ole niin tarkkaan samanpituiset kuin esim. pillereiden aikana.
      Raskaustoiveenne on vasta lyhyt, muutamia kuukausia, joten sinun ei kannattaisi olla asiasta vielä mitenkään huolissasi.
      Tavallinen gynekologi käy aivan hyvin.

      Hyvää jatkoa!
      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    • mariina21

      Kiitos vastauksesta! Haluaisin vielä selventää että mulla ei ole ollut pillereitä vaan kondomia on käytetty ehkäisynä. Mutta minun ei siis tarvitse olla kovin huolissaan?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      219
      1733
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1654
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      322
      1301
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1219
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      126
      1207
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      94
      1155
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1115
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      244
      1039
    9. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      94
      1016
    10. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      63
      1003
    Aihe