308 uskovaisuus asuu syvällä

Sauer sato tikka

Miksi tuo 308 ainoa oikea kiväärikaliberi hirvimiesten keskuudessa. 6,5,55 on Ruotsissa ja Saksassa paljon yleisempiä joten mistä tuo 308 into ?

20

1409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jepaneka

      Aivan sattuman kauppaa. tänne .308 vain asettui erittäin hyvin sen jälkeen kun alle 8 mm caliberit sallittiin hirvestyksessä. mikäli kyseistä kieltoa ei olis koskaan tullutkaan, olisi nykyään varmaan suosituin calibeeri täällä solttukiväärin 7,62 x 53 ärrä.
      ruotsissa 6,5x55 on pitäny suosionsa korkeella juur siitä syystä että se ollut maan armeijalla sotilaskäytössä iät ja ajat, ja sitä ei oo koskaan kielletty hirvenmetsästyksestä. nykysin tosin 30-06 on ruotsissaki suositumpi kun 6,5xx55.
      saksassa ei hirviä metsästetä eikä 6,5 liene sielä kovin yleinen muutenkaa. Sen sijjaan siellä käytettään sika ja saksanhirvi jahteissa paljon 8x57 aseita. syyt samat kun ruotsissa.

    • puhuttu paljon

      308 nyt vaan tekee siisteimmän reijän ja lihahävikki on pienin, niin lintuun kuin hirveenkin -on se vissi!

      • .338 Win Mag

        Lihahävikki riippuu luodista, osumanopeudesta, osumakohdasta, pakolaukan pituudesta ym. Omalla .338WM ja 250gr Barnes TSX 750m/s lähdöillä-yhdistelmällä ollut lihahävikki paljon pienempää kuin seuran muilla .308, 30-06 yhdistettynä Hammerhead, SHH ym kura-luodeilla.


      • Ryynäsen Topi
        .338 Win Mag kirjoitti:

        Lihahävikki riippuu luodista, osumanopeudesta, osumakohdasta, pakolaukan pituudesta ym. Omalla .338WM ja 250gr Barnes TSX 750m/s lähdöillä-yhdistelmällä ollut lihahävikki paljon pienempää kuin seuran muilla .308, 30-06 yhdistettynä Hammerhead, SHH ym kura-luodeilla.

        Taas tämä tasaisin väliajoin tuleva kaliiberi keskustelu "mulla on parempi kun sulla"
        Ja tyypillinen tykki harrastaja taas huutelee. Jo se on järjelläkin selitettynä selvää että nämä mulkun jatkeet isoreikäiset rikkoo enemmän lihaa kuin perus 308, 7,62x53 tai 30-06. Jos näin ei olisi niin miksi niitä sitten suositaan safari torrakkoina? Tehoton ei lihas tuhoa tai tehokas suuret lihas tuhot ja varmempi kaato vaaralliselle riistalle. Jos nuo 416 rigbyt yms olis niin tehottomia että juuri ja tuossa läpäisee hirven niin en uskaltais lähteä kahverin puhvelia täräyttämään ko kaliiberilla vaan tuolla kamalat lihas tuhot tekevällä kolmenollakasilla sitten. Miksi kukaan ei ota 308 safarille?

        Hirvi kaatuu ilman vertymiä ja lihas tuhoja niin 6.5.lla, 9.3.lla kuin 416.lla kun ampuu oikeaan paikkaan lavan taakse keuhkoille eikä roiski kinkuille miten sattuu. Järkeä noihinkin kaliiberi valintoihin!


      • Nahkasaha
        Ryynäsen Topi kirjoitti:

        Taas tämä tasaisin väliajoin tuleva kaliiberi keskustelu "mulla on parempi kun sulla"
        Ja tyypillinen tykki harrastaja taas huutelee. Jo se on järjelläkin selitettynä selvää että nämä mulkun jatkeet isoreikäiset rikkoo enemmän lihaa kuin perus 308, 7,62x53 tai 30-06. Jos näin ei olisi niin miksi niitä sitten suositaan safari torrakkoina? Tehoton ei lihas tuhoa tai tehokas suuret lihas tuhot ja varmempi kaato vaaralliselle riistalle. Jos nuo 416 rigbyt yms olis niin tehottomia että juuri ja tuossa läpäisee hirven niin en uskaltais lähteä kahverin puhvelia täräyttämään ko kaliiberilla vaan tuolla kamalat lihas tuhot tekevällä kolmenollakasilla sitten. Miksi kukaan ei ota 308 safarille?

        Hirvi kaatuu ilman vertymiä ja lihas tuhoja niin 6.5.lla, 9.3.lla kuin 416.lla kun ampuu oikeaan paikkaan lavan taakse keuhkoille eikä roiski kinkuille miten sattuu. Järkeä noihinkin kaliiberi valintoihin!

        Topi puhuu asiaa. Kylkiluille lähetetty kuti ei lihoja pilaa, on se luoti mitä kaliberia tahansa. Ne jotka ampuvat "lavoille," pilaavat turhaan lihaa, ampuvat sitten millä ampuvat.
        Jokainen hirvimetällä käyvä tietää hirven keikahtavan vallan sievästi jokaisella hirvilaillisella kaliberilla. On hirven kaatajia ja hirven ammuskelijoita, se ei ole kaliberista kiinni, korvienväli ratkaisee.


      • kolominollakasi
        Nahkasaha kirjoitti:

        Topi puhuu asiaa. Kylkiluille lähetetty kuti ei lihoja pilaa, on se luoti mitä kaliberia tahansa. Ne jotka ampuvat "lavoille," pilaavat turhaan lihaa, ampuvat sitten millä ampuvat.
        Jokainen hirvimetällä käyvä tietää hirven keikahtavan vallan sievästi jokaisella hirvilaillisella kaliberilla. On hirven kaatajia ja hirven ammuskelijoita, se ei ole kaliberista kiinni, korvienväli ratkaisee.

        MIhin sitä hirvee sitten pitää ampua niin että tippuu siihen ja kuolee kitumatta vähäisillä lihatuhoilla?


      • Nahkasaha
        kolominollakasi kirjoitti:

        MIhin sitä hirvee sitten pitää ampua niin että tippuu siihen ja kuolee kitumatta vähäisillä lihatuhoilla?

        Osuma aivoihin tai kaularankaan tiputtaa otuksen hengettömänä niille sijoilleen, muilla osumilla eläin yleensä menee enmmän tai vähemmän. Mutta mutta, haavoittumisriskin vuoksi metsästyslaukauksia ei ammuta pähän tai kaulaan.
        Laukaus läpi keuhkojen tappaa hirven muutaman kymmenen metrin matkalla, lihahävikki on olematonta ja eläin makaa paikalle tultaessa kuolleena.

        Kiikarin läpi näkee hyvin mihin luoti osuu. Hyvää osumaa ei kannata lähteä paikkailemaan, koska se ei enää pakolaukkaa lyhennä.


    • 308 on hyvä cal

      Ruotsissa ja Saksassa ei metsästetä kanalintua. 308 sopii kanalinnulle, hanhelle ja sorkkaeläimille -hirville jne, eli se on monikäyttöinen, jos sattuu ettei hirvestys kiinnosta.
      30-06 menee vielä kaikelle hirvelle ja isommat tykit isolle hirvielukalle, lihahävikistä huolimatta, mutta kun jos miettii niitä Suomenkin elukoita, niin aika varjossa kasvaneita ne on ja muutenkin enempi vasoja luvissa kuin aikaisia.

      Muo isot kaliiberit on tarkoitettu safarille, jossa puhveli on kolme kertaa ison sarvipään kokoinen.

      Ja on se hirveä reikä minkä sellainen kauhea tykki tekee. Vasasta etupää kokonaan paskana kun se lavalle osuu ja luista kimpoilee se luoti.


      Osumasta kaikki on kiinni!

      • 13+14

        ruotsissa metsästetään vuosittain enemmän kanalintuja kun suomessa


      • 308 on hyvä cal
        13+14 kirjoitti:

        ruotsissa metsästetään vuosittain enemmän kanalintuja kun suomessa

        Voi olla, että Ruotsissa, siitä runsaasta kanalintukannasta, kanalintuja metsästetään vuosittain enempi kuin Suomessa, mutta niitä ei metsästä ruotsalaiset, vaan suomalaiset.
        Ruottalaisia ei kanalintu kiinnosta, koska niillä ei ole ollut sotia ja pula-aikaa jolloin kanalinnun ravinnoksi käyttäminen olisi tullut suositummaksi.


    • Anti 308 uskovainen.

      Itse olen ajatellut aloittaa hirvihommat ensi vuonna. Tänä vuonna en ehdi hankkia varmuutta aseeseen ja kaikkea muuta mikä kyseiseen touhuun liittyy. Ensi aseeksi ostan luultavammin tuon 6,5 55 SE:n ja myöhemmin laitan järeämmän pelkästään hirvelle. Tuota 6,5 käyttäisin majavalle, ketunpillitykseen, peuroille, kauriille, kanalinnuille ja isompaa tykkiä isolle hirvelle.

      Hurrit ammuskeli kettua varmint kudeilla eikä tarvinnut repolaista löydy.

      Mikäs muuten tuo 30-6 on patruuna hinnaltaan ja iskuenergialtaan verrattuna tuohon 6,5:een

    • 14

      Hinta noissa liikkuu samoilla paikkeilla. (itse ladattuna tuo 6,5 halvempi kuin 30-06 itse ladattuna).
      Energiaa hiukan enemmän saa tuosta 30-06 paukusta painavamman luodin ansiosta.

    • Ei eläinrääkkäystä

      Kyllähän totuus on, että 308 / 30-06 on alunperin suunniteltu sotilaskalibereiksi.
      Se, että ennen kuin puhutaan lihanhukasta hirvenmetsästyksessä suurempi reikäisellä, täytyisi muistaa, että kuinka paljon tuo lihanhukkaa se kun 308 päästetään 15-reikää hirveen, ennenkuin se kellahtaa ja pakomatkat ovat usein jopa kilometrejä.
      308 on mainio kaliberi lintupyssynä, 30-06 vielä sitäkin parempi, mutta hirvelle käytettynä ne ovat sama kuin harjoittaisi eläinrääkkäystä, olkoonkin hirvilaillisia.
      On selvää, että hirvi kuolee vaikka pienoiskiväärillä osumapisteen ollessa kohdallaan, mutta riistalaukaus on aina riistalaukaus.
      Vastuuntuntoinen metsästäjä ei suostu edes metsästämään hirveä 308:lla, vaan käyttää siihen käypäsiä kaliibereja kuten esim. 416 tai siitä suurempaa.

      • EeeVeeVeeKoo

        Hehheh:) Juokse mutkille santeri! Pitäiskö puhua faktaa faktana eikä luulo/kuulo puheina!


      • käytännön metsästäjä

        Älyvappaata tietoutta.
        Minä olen ampunut reilut 50 hirveä 308:lla ja aina yhdellä paukulla.


      • Mainio hirviase

        Hommasin aikoinaan hirviaseekseni ZU-23-2:n. Näppärä ase ja sopiva kaliberi. Aseella voi ampua vähän peitteisemmässäkin maastossa, eikä osumapiste muutu muutaman risun takia. Ääni on vähän räväkkä ainakin lähempänä taajamia, pitänee harkita vaimenninta.


      • hirvenkellistäjä
        käytännön metsästäjä kirjoitti:

        Älyvappaata tietoutta.
        Minä olen ampunut reilut 50 hirveä 308:lla ja aina yhdellä paukulla.

        Mulla kans 308 ja aina on tippunut ekalla, kun hyviä osumia. Lihaa ei mene juurikaan piloille niin kuin isommilla tykeillä. Nätti reikä!

        Poikaset taitaa täällä uhota ja kompensoida isoilla kaliibereilla pientä piliään?;)


      • herrää jo!

        Käy ampumas edes kerran jollakin hirvilaillisella kiväärillä, liity hirviporukkaan ja tapa se ensimmäinen hirves. Puhu sitten.
        Käypäinen hirviase pojulla .416 tai suurempi. Heh!


    • N-A Soikiapää

      Ehkä sekin ois hyvä mitä Pulttibois ohjelmasarjan hahmot (ne nunnukanunnuka lailanlailaa-lappalaiset) käyttivät poroerotuksessa : Sinko. Sillä kun kerran lasauttaa, niin kyllä poro erottuu tunturista ja pää perseestä...

    • 9.3 on perseestä

      Norsukaliiberilla kun tusauttaa, niin ei tarvi jauhelihaa erikseen myllyttää. Itseasiassa erupään voi jättää metsään elukoille ruuaksi, koska etupää ja puolet fileistä on pilalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2563
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2368
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2061
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1727
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      14
      1460
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      16
      1413
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe