Elikkä joku jolla on kokemuksia niben f470 mallista, kertokaapa tälle tekniikan ihmelapselle muutama asia: Miksi laitteen säädöissä on SEKÄ lämpötila-asetus 0,5 asteen tarkkuudella, että MYÖS lämpökäyrä asetus?? Kyseessä uusi talo jossa on ulkoilma ja sisäilma-anturit asennettuna. En ymmärrä mihin tarvitaan lämpökäyrää jos vaan asetan halutun lämpötilan esim. 21 asteeseen.. eikö nibe muka osaa itse säätää lattialämmitykseen menevän veden lämpöä sen mukaan että sisälämpötila pysyy haluttuna koska anturit on asennettuna?? Jos nyt ilmojen kylmetessä kämpässä on liian kylmä, niin kumpaa arvoa minun pitäisi säätää: pyyntilämpötilaa ylemmäs vai lämpökäyrän jyrkkyyttä/rinnakkaissiirtoa?
Sitten toinen asia: Ilmastoinnin suunnittelija sanoi että paras hyötysuhde olisi jos tuloilman lämpö olisi noin 18 astetta, voiko tuloilman lämpöä säätää jostain erikseen?
Ja vielä yksi juttu: Käyttöohjeessa tai asentajan käsikirjassa sanottiin että kun laitteen ensimmäisen kerran käynnistää, siihen asetetaan perusasetukset mm. lämmitysjärjestelmään menevän veden ylin lämpötila. No nyt on ongelmana se että laitten asentanut putkimies ei ole asettanut ylärajaa veden lämmölle ja nyt en saa sitä enää mistään asetettua.. Perusasetuksilla lämpökäyrä on 9 ja kun menee ulkoilma tarpeeksi pakkaselle niin lattialämmitykseen menee jo 60 asteista vettä, vaikka ei kuulemma saisi mennä kun korkeintaan 40 asteista.
Kiitoksia jos joku viitsii hiukan auttaa tyhmää... :)
Nibe f470 säätö??
8
18790
Vastaukset
- ????
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=5163.0
Täälä 410P säätöjä olisko apua? - ikhiycr
oletko muuten ollut tyytyväinen laitteeseen?.plussat ja miinukset. ite olen ajatellu hankkia kyseisen laitteen aurinkopaneeleilla.
- Jansku81
En oikein voi vielä sanoa olenko tyytyväinen, koska olen asunut tässä talossa vasta pari kuukautta. Ainakin laite on hiljainen. Muuta on paha mennä sanomaan. Talven jälkeen sen sitten näkee paljonko sähköä on kulunut ym. Toivottavasti noi säädöt olisi suunnilleen kohdillaan...
- nibef470
jansku81 kerrotko talven jälkeen kokemuksista? Nipestä
- kari789
Erittäin hyviä kysymyksiä Janskulla. Minäkään en ole koskaan ymmärtänyt LVI-miesten säätöautomatiikka.
Jos halutaan tietty sisälämpötila, niin miksi mitataan ulkolämpötilaa. Monastihan säätöautomatiikasta puuttuu sisäilma-anturi. Yritetään sitten ulkolämpötilan perusteella ja säätökäyrän avulla arvailla tarvittavaa menoveden lämpötilaa. Kyseessä on nimenomaan arvailua, koska tarvittavaa menoveden lämpötilaa ei voi päätellä suoraan ulkolämpötilasta. Tarvittava lämpöteho riippuu huomattavast myös tuulesta ja auringosta. Syksyn tuulisella säällä 0 asteen lämmössä saatetaan tarvita sama lämpöteho kuin 10 asteen pakkasella, jos on tuuleton ja aurinkoinen ilma. Seinärakenteet varaavat runsaasti kevättalvella aurinkoisena päivänä aurinkoenergiaa, ja lämmitystehoa tarvitaan lisää vasta puolenyön jälkeen. Automatiikka lisää kuitenkin tehoa heti, kun aurinko laskee ja pakkanen laskee nopeasti esim kymmeneen vaikka koko päivän oli plussalla ja seinät ovat vielä auringon paahtamat.
ps Olen itse ohjelmoinut säätöjärjestelmiä ja opiskellut esim Nasan expertin kirjoituksista säätöjärjestelmistä.- g555544333
"Syksyn tuulisella säällä 0 asteen lämmössä saatetaan tarvita sama lämpöteho kuin 10 asteen pakkasella, jos on tuuleton ja aurinkoinen ilma. Seinärakenteet varaavat runsaasti kevättalvella aurinkoisena päivänä aurinkoenergiaa, ja lämmitystehoa tarvitaan lisää vasta puolenyön jälkeen. Automatiikka lisää kuitenkin tehoa heti, kun aurinko laskee ja pakkanen laskee nopeasti esim kymmeneen vaikka koko päivän oli plussalla ja seinät ovat vielä auringon paahtamat."
Tuossa on taas unohtunut ,että lattilämmityksen viive on vähintään 12 tuntia, joten mikään lämmitysverme ei pysty ennustamaan säätä 12 tuntia etukäteen.
Vastaavasti betonilaatta luovuttaa lämpöä 12 tuntia, joten lämpötilan yö ja päivävaihtelut voi helposti kompensoida timerillä, lämmittää laattaa vain yöllä ja päivällä kokonaan lämmitys pois, vesikierto kuitenkin säilyttäen.
Tuulisen päivän voi kompensoida nopeasti esim tulisijalla tai sähkopattereilla ja puhaltimilla. Lattialämmityksestä ei ole moiseen, ellei sitten talo käy turhan kuumana koko ajan.
- jano5
Nibe on paska merkki, kestää korkeintaan 8vuotta
- Kukkumalaattori
Itselläni positiivinen kokemus NIBE 310
poistoilmalämpöpumpusta jonka kompura sanoutui irti 16 vuoden jälkeen
Itse laite toimi toimi edelleen mutta päätin vaihtaa vanhan jo uuteen NIBE f470
On ollut NIBE todella huoleton ja hyvä laite vain suodattimia olen vaihtanut ja viiden vuoden välein käynyt nuohooja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752