Lentokentän työt kiinnostais

15 vuotias hukassa

Olen ysiluokkalainen poika, ja mulla olis yhteishaku edessä ens kevättalvella. Oon ollu jo pitkään tosi kinnostunut lentokentän töistä, esim. Lähtöselvitysvirkailja, matkustamohenkiklökunta (stuertti), turvatarkastaja.
Kävin finavian sivuilla lukemassa työnkuvauksia, mutta missään ei löydy koulutusvaatimuksia? Pääseekö ammattikoululla ja millä linjalla? Pitääkö olla muita opintoja tai joku tutkinto? Meneekö montakin vuotta että pääsee töihin?
Olisin tosi kiitollinen jos joku osaa vastata :) Niin ja työkokemuksiakin olis kiva lukea. Jotain oon jo lueskellut ja kyllä se kaikesta hektisyydestä huolimatta vois olla mun juttu... :)

9

5545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sini888

      Moikka! :) Lentokentälle soveltuu monenlainen koulutustausta työtehtävästä riippuen. Ite työskentelen lähtöselvitysvirkailijana, ja siihen työhön käy hyvin koulutukseksi esim. matkailuvirkailijan koulutus (ammattikoulu). Asiakaspalvelukokemusta, kielitaitoa ja hyviä atk-taitoja tarvitaan. Ammattikorkeakoulussa voi myös lukea matkailualan merkonomiksi.
      Työ on mukavaa, monipuolista ja ajoittain melko hektistä.

      Turvatarkastajaksi ei välttämättä tarvitse olla mitään erikoisempaa koulutusta, mutta monella on turvallisuusalan työkokemusta (esim. vartija). Asiakaspalvelutaitoa ja kielitaitoa tarvitaan.

      Matkustamohenkilökuntaa rekrytoitaessa edellytetään yleensä hyvää kielitaitoa ja asiakaspalvelukokemusta ja myös matkailualan kokemuksesta on hyötyä. Pituusrajoitukset vaihtelevat yhtiöittäin, kannattaa katsella eri lentoyhtiöiden nettisivuja mitä he vaativat.
      Lentoyhtiöt järjestävät aina koulutuksen.

      Lentokenttätyössä erityisen haastavaa ovat työajat, sillä työt alkavat monesti aamulla todella aikaisin.

      Itse tykkään tällä hetkellä lentokentällä työskentelystä erittäin paljon, tervetuloa vaan mukaan ja onnea valinnoissasi!:)

    • sini888

      Tuohon äsköiseen korjausta, tarkoitin siis että amk:ssa voi lukea matkailualan restonomiksi. :D
      Ja vielä tarkennusta, ammattikoulussa käymällä vaikkapa matkailuvirkailijan tai matkailupalveluiden tuottaja- koulutuksen (kestää kolme vuotta) on hyvät mahikset päästä lentokentälle töihin, ihan heti koulun jälkeen.

      Joissakin ammattiopistoissa on olemassa myös lentoasemahuoltaja -koulutus, mutta se liittyy sitten enemmän tekniseen puoleen ja huoltohommiin.

    • aloittaja .

      Kiitos viestistä, siis ammattikoulun pohjalla täytyisi olla lukio?

      • sini888

        Ei ole pakko olla ammattikoulun pohjalla lukiota, ite oon ainaki ihan pelkällä ammattikoulupohjalla lentokentällä töissä. mut tosiaan monenlaisella koulutustaustalla sinne on mahdollista päästä :)
        Kysy vaan jos tulee mieleen, vastaan ihan mielelläni!


      • Sweety
        sini888 kirjoitti:

        Ei ole pakko olla ammattikoulun pohjalla lukiota, ite oon ainaki ihan pelkällä ammattikoulupohjalla lentokentällä töissä. mut tosiaan monenlaisella koulutustaustalla sinne on mahdollista päästä :)
        Kysy vaan jos tulee mieleen, vastaan ihan mielelläni!

        Hei! Olen matkailualan opiskelija (matkailuvirkailija). Haluaisin kysyä, missä oot ite työskentelemassa? mikä lentoasema? Haluaisin ammattikoulun jälkeen lentoasemalle töihin:) mitä siellä vaaditaan?ja mikä palkkaa?


      • sini888
        Sweety kirjoitti:

        Hei! Olen matkailualan opiskelija (matkailuvirkailija). Haluaisin kysyä, missä oot ite työskentelemassa? mikä lentoasema? Haluaisin ammattikoulun jälkeen lentoasemalle töihin:) mitä siellä vaaditaan?ja mikä palkkaa?

        Moi :) Kyseessä on eräs pienempi lentoasema, uskoisin että aika samat kriteerit on olemassa oli lentoasema sitten mikä tahansa. Vaatimuksia ovat ainakin asiakaspalvelukokemus, kielitaito (ainakin englanti, ruotsi muut kielet plussaa), ja hyvä tietotekninen osaaminen. Stressinsietokykykin olisi hyvä omata :D Mutta nuo vaatimukset riippuu ihan firmasta mihin menet töihin (esim. Finavia, maapalveluyritykset jotka palkkaa mm. lähtöselvitys ym. henkilökuntaa kuten ServisAir, Airpro, Iss Aviation, NorthPort, InterHandling...), eri firmoilla on eri vaatimuksia. Eli töihin voi hakea suoraan esim. noille edellä mainituille firmoille.


      • Sweety
        sini888 kirjoitti:

        Moi :) Kyseessä on eräs pienempi lentoasema, uskoisin että aika samat kriteerit on olemassa oli lentoasema sitten mikä tahansa. Vaatimuksia ovat ainakin asiakaspalvelukokemus, kielitaito (ainakin englanti, ruotsi muut kielet plussaa), ja hyvä tietotekninen osaaminen. Stressinsietokykykin olisi hyvä omata :D Mutta nuo vaatimukset riippuu ihan firmasta mihin menet töihin (esim. Finavia, maapalveluyritykset jotka palkkaa mm. lähtöselvitys ym. henkilökuntaa kuten ServisAir, Airpro, Iss Aviation, NorthPort, InterHandling...), eri firmoilla on eri vaatimuksia. Eli töihin voi hakea suoraan esim. noille edellä mainituille firmoille.

        Kiitos vastauksestasi!:)
        Mitä tarkoitit pienempi lentoasema? onko se sinun oma yritys?)
        asun Haminassa. Ja minulle jää vielä 1 opiskelu vuosi... sitten valmistun matkailuvirkailijoiksi:)
        Tiedätkö miten näille firmoille voi hakea töihin? Internetin kautta, vai miten?
        Ja onks lähin lentoasema Lappeenrannassa? Jos asun Haminassa.


    • aloittaja .

      Kiitos taas =) Sen verran vielä vaivaan jos jaksat vastata, että pitääkö olla ylioppilas, että pääsee ammatikouluun matkailulinjalle?

      Mutta kiitos kun neuvoit, opon kanssa näitä juttuja sitten pohditaan lisää! =)

    • piia888

      Ei tarvi olla ylioppilas päästäkseen ammattikouluun, vaan yläasteen jälkeen voit mennä joko lukioon tai ammattikouluun. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe