Olen ysiluokkalainen poika, ja mulla olis yhteishaku edessä ens kevättalvella. Oon ollu jo pitkään tosi kinnostunut lentokentän töistä, esim. Lähtöselvitysvirkailja, matkustamohenkiklökunta (stuertti), turvatarkastaja.
Kävin finavian sivuilla lukemassa työnkuvauksia, mutta missään ei löydy koulutusvaatimuksia? Pääseekö ammattikoululla ja millä linjalla? Pitääkö olla muita opintoja tai joku tutkinto? Meneekö montakin vuotta että pääsee töihin?
Olisin tosi kiitollinen jos joku osaa vastata :) Niin ja työkokemuksiakin olis kiva lukea. Jotain oon jo lueskellut ja kyllä se kaikesta hektisyydestä huolimatta vois olla mun juttu... :)
Lentokentän työt kiinnostais
9
6112
Vastaukset
- sini888
Moikka! :) Lentokentälle soveltuu monenlainen koulutustausta työtehtävästä riippuen. Ite työskentelen lähtöselvitysvirkailijana, ja siihen työhön käy hyvin koulutukseksi esim. matkailuvirkailijan koulutus (ammattikoulu). Asiakaspalvelukokemusta, kielitaitoa ja hyviä atk-taitoja tarvitaan. Ammattikorkeakoulussa voi myös lukea matkailualan merkonomiksi.
Työ on mukavaa, monipuolista ja ajoittain melko hektistä.
Turvatarkastajaksi ei välttämättä tarvitse olla mitään erikoisempaa koulutusta, mutta monella on turvallisuusalan työkokemusta (esim. vartija). Asiakaspalvelutaitoa ja kielitaitoa tarvitaan.
Matkustamohenkilökuntaa rekrytoitaessa edellytetään yleensä hyvää kielitaitoa ja asiakaspalvelukokemusta ja myös matkailualan kokemuksesta on hyötyä. Pituusrajoitukset vaihtelevat yhtiöittäin, kannattaa katsella eri lentoyhtiöiden nettisivuja mitä he vaativat.
Lentoyhtiöt järjestävät aina koulutuksen.
Lentokenttätyössä erityisen haastavaa ovat työajat, sillä työt alkavat monesti aamulla todella aikaisin.
Itse tykkään tällä hetkellä lentokentällä työskentelystä erittäin paljon, tervetuloa vaan mukaan ja onnea valinnoissasi!:) - sini888
Tuohon äsköiseen korjausta, tarkoitin siis että amk:ssa voi lukea matkailualan restonomiksi. :D
Ja vielä tarkennusta, ammattikoulussa käymällä vaikkapa matkailuvirkailijan tai matkailupalveluiden tuottaja- koulutuksen (kestää kolme vuotta) on hyvät mahikset päästä lentokentälle töihin, ihan heti koulun jälkeen.
Joissakin ammattiopistoissa on olemassa myös lentoasemahuoltaja -koulutus, mutta se liittyy sitten enemmän tekniseen puoleen ja huoltohommiin. - aloittaja .
Kiitos viestistä, siis ammattikoulun pohjalla täytyisi olla lukio?
- sini888
Ei ole pakko olla ammattikoulun pohjalla lukiota, ite oon ainaki ihan pelkällä ammattikoulupohjalla lentokentällä töissä. mut tosiaan monenlaisella koulutustaustalla sinne on mahdollista päästä :)
Kysy vaan jos tulee mieleen, vastaan ihan mielelläni! - Sweety
sini888 kirjoitti:
Ei ole pakko olla ammattikoulun pohjalla lukiota, ite oon ainaki ihan pelkällä ammattikoulupohjalla lentokentällä töissä. mut tosiaan monenlaisella koulutustaustalla sinne on mahdollista päästä :)
Kysy vaan jos tulee mieleen, vastaan ihan mielelläni!Hei! Olen matkailualan opiskelija (matkailuvirkailija). Haluaisin kysyä, missä oot ite työskentelemassa? mikä lentoasema? Haluaisin ammattikoulun jälkeen lentoasemalle töihin:) mitä siellä vaaditaan?ja mikä palkkaa?
- sini888
Sweety kirjoitti:
Hei! Olen matkailualan opiskelija (matkailuvirkailija). Haluaisin kysyä, missä oot ite työskentelemassa? mikä lentoasema? Haluaisin ammattikoulun jälkeen lentoasemalle töihin:) mitä siellä vaaditaan?ja mikä palkkaa?
Moi :) Kyseessä on eräs pienempi lentoasema, uskoisin että aika samat kriteerit on olemassa oli lentoasema sitten mikä tahansa. Vaatimuksia ovat ainakin asiakaspalvelukokemus, kielitaito (ainakin englanti, ruotsi muut kielet plussaa), ja hyvä tietotekninen osaaminen. Stressinsietokykykin olisi hyvä omata :D Mutta nuo vaatimukset riippuu ihan firmasta mihin menet töihin (esim. Finavia, maapalveluyritykset jotka palkkaa mm. lähtöselvitys ym. henkilökuntaa kuten ServisAir, Airpro, Iss Aviation, NorthPort, InterHandling...), eri firmoilla on eri vaatimuksia. Eli töihin voi hakea suoraan esim. noille edellä mainituille firmoille.
- Sweety
sini888 kirjoitti:
Moi :) Kyseessä on eräs pienempi lentoasema, uskoisin että aika samat kriteerit on olemassa oli lentoasema sitten mikä tahansa. Vaatimuksia ovat ainakin asiakaspalvelukokemus, kielitaito (ainakin englanti, ruotsi muut kielet plussaa), ja hyvä tietotekninen osaaminen. Stressinsietokykykin olisi hyvä omata :D Mutta nuo vaatimukset riippuu ihan firmasta mihin menet töihin (esim. Finavia, maapalveluyritykset jotka palkkaa mm. lähtöselvitys ym. henkilökuntaa kuten ServisAir, Airpro, Iss Aviation, NorthPort, InterHandling...), eri firmoilla on eri vaatimuksia. Eli töihin voi hakea suoraan esim. noille edellä mainituille firmoille.
Kiitos vastauksestasi!:)
Mitä tarkoitit pienempi lentoasema? onko se sinun oma yritys?)
asun Haminassa. Ja minulle jää vielä 1 opiskelu vuosi... sitten valmistun matkailuvirkailijoiksi:)
Tiedätkö miten näille firmoille voi hakea töihin? Internetin kautta, vai miten?
Ja onks lähin lentoasema Lappeenrannassa? Jos asun Haminassa.
- aloittaja .
Kiitos taas =) Sen verran vielä vaivaan jos jaksat vastata, että pitääkö olla ylioppilas, että pääsee ammatikouluun matkailulinjalle?
Mutta kiitos kun neuvoit, opon kanssa näitä juttuja sitten pohditaan lisää! =) - piia888
Ei tarvi olla ylioppilas päästäkseen ammattikouluun, vaan yläasteen jälkeen voit mennä joko lukioon tai ammattikouluun. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123840MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782027Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5461626Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851298Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331018Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808