Neuvoja puoliautomaatilla ampumiseen!

Henka Savosta

Morjens!

Mulla on TOZ 87-03 mallin puoliautomaatti ja kaipaisin asiallisia neuvoja ampumiseen. Olen pidentänyt perää ja sen pitäisi olla oikean mittainen. Eli kun laitan käden 90 asteen kulmaan ja haulikon kyynärtaipeeseen, etusormen pää on liipaisimella. Kun nostan haulikon silmät kiinni hollille kiskoa näkyy jonkin verran.

Eli miten tällaisella pitäisi sitten ampua? Vai pitääkö vielä viritellä tuota perää? Entä pitääkö molemmat silmät auki vai toinen silmä kiinni?

Olisin kiitollinen asiallisista neuvoista!

5

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pumppumies

      Siis oletko ampunut yhtään laukausta tuolla?
      Ennen yhtäkään muutosta kannattaa kokeilla mihin ase "vie".
      Nosta ase kohti maalia ( isoa taustaa jossa näet osuman) . Tässä vaiheessa maalin ei tarvitse olla kuin 10-15 metrin päässä että on helpompi hahmottaa minnepäin osuu.
      Älä turhaan keskity kovin paljoa tähtäämiseen, mutta koita silti havaita miten maali näkyy suhteessa piipunsuuhun ja kiskoon.

      Jos osuma on maalin keskellä, niin tiedät millainen "tähtäyskuvio" pitäisi olla.
      Riippuu paljon käyttötarkoituksesta ja omista tottumuksista tahtooko haulikon olevan "yli ottava" (esim. trap-haulikot yleensä tällaisia) vai tykkääkö siitä että osuma on "piipussa".
      Itsehän en oikeastaan edes tiedä minne piippu näyttää silloin kun laukaisen osuvan laukauksen...

      Jotkut (oikeastaan kaikki) oppaat käskevät ampua molemmat silmät auki, mutta itse luullakseni suljen vasemman silmän (ase oikealla ). Ainakin jos tiedostaen tähtään, niin suljen vasemman silmän.
      Ja silläkin on usein ja yleensä osunut.
      Kaikessa ampumisessa (varsinkin haulikolla) on tärkeää että pystyt ampumaan rennosti ja liikaa miettimättä yksityiskohtia.
      Eli älä liikaa mieti tuota silmä-ongelmaa.

    • Henkka Savosta

      Olen ampunut jotain 100-150 laukausta, radalla suurin osa ja huteja. Saalista en ole oikein saanut, joitain pyitä joista jokunen lentoon ja joku kyyhky myös lentoon. Vaikka jotain on lentoon saanutkin, silti ei ole yhtään itsevarmuutta, kun ei ole saanut kunnon opastusta ja en ole kokeillut kuvioita. Nämäkin neuvot jo auttavat jyvälle tässä asiassa. Kiitos!

    • versio2

      Tee niin, että otat 2 euron kolikon ja laitat sen tähtäin kiskon päälle n. 10 centtiä lukkokehyksen yli. Jos näet jyvän niin tukin korkeus on oikea. Haulikolla ei tähdätä vaan osoitetaan. Jos rupeat tähtäämään, niin ohi menee. Ja molemmat silmät tietenkin auki. Kun ammut kiekkoja ja et näe piipun yli kiekkoa, niin tukki on väärän mallinen tai sitten on nostossa vikaa. Paljon laukauksia, niin siitä se lähtee. Tuo kolikko homma on suuntaa antava, mutta kisko ja jyvä pitää näkyä kokonaisuudessaa hiukan ylhäältä alas päin.

    • lannenhunttari kanad

      osta kiekkoja boxi ja kasiheitin --ja kaverin kaa pellolle ensin helppoja heittoja esim. takaapain ampuen ja sitten kun osuu niin vaikeampia sivutse lentavaan kiekkoon.. ja varovaisuutta-- silma -korvasuojukset mukaan..
      piippua ei koskaan kaveriinpain..--ei tyhjana -ei ladattuna.

      radalla kiekot lentaa aloittelijalle liian kovaa--kasiheittimella saa helppoja heittoja ,ne on tarkeita alkavalle..

    • Henkka Savosta

      Kiitos neuvoista!

      Kävin tuossa pohjoisessa mehtuulla. Kiekkoja ammuttiin jonkin verran ja aika mukavasti hajosivat. Lintuja nähtiin huonosti, mutta yhden riekon sain. Ensimmäisellä laukauksella maahan kolmeenkymppiin. Neuvoista oli apua. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe