puun alle kukkia

rikkaruohot nypitty

Puhutaan että omenapuun alus täytyisi olla mulloksella, muua jotkut istuttavat siihen maanpeitto kasvrjakin. Itse haluaisin istuttaa jotain sipilikukkia. Omenapuut on istutettu vasta viimekeväänä. Toinen on jo n.2m korkea, mutta toisella vasta n.60cm korkeutta. Mitä mieltä olette kuinka lähelle ruokoa kukansipulit voisi istuttaa ja mitä lajeja?

4

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasvattaja

Minulla on kaikenlaisia kukkia omenapuun alla ja runkoa myöden menee vielä köynnöskuusama, ei ole haitannut mitään, olleet siinä jo toistakymmentä vuotta.

Narsissit ja tulppaanit rungon lähelle ja matalammat eteen, onhan niitä , helmililjaa, krookusta, erilaiset matalat laukat, myös keväällä kukkivat esikot ovat kauniita.

• hostafani

Hedelmäpuun alla on mitä parhain paikka pienille sipulikasveille. Nuoren puun juurelle ei kannata vielä laittaa muita taimia tai isoja sipulikukkia, sillä ne vievät juurialueelta liikaa voimaa, vettä ja ravinteita. Vanhemman puun juuret ovat puolestaan jo niin kaukana rungosta (siellä minne latvus ylettyy), joten sen juurella voi olla vaikka pensaita ja köynnöksiä.

Lisää tietoa kasveista ja puutarhasta löydät Puutarha.netistä - siellä on myös oma palstansa kysymyksille!

• Emilia .

Sain viime kesänä samanlaiset ohjeet kuin "hostafani" kertoi
      ja sen että vanhemmankaan hedelmäpuun juurelle ei sais tehdä korkeaa kukkapenkkiä. Se nostaa kosteutta ja hautoo tyveä turhaan. Ja voi houkutella myyriä paikalle. Tykkäävät hedelmäpuunkuoresta muutenkin.

Matalaa penkkiä tai sipulit maahan sellaisenaan.

• päkätin

minulla on puu ympäröity reunakivillä jotta on helppo ajaa nurmikko ja sen kivetyksen sisäpuoli on puunrungosta mitattuna n. 25sm mulloksella johon on istutettu sammalleimua. Kukkii ja kasvaa siihen kivetyksen päälle kauniisti ja voi pienentää tarpeenvaatiessa ihan vaan saksilla leikkaamalla. Kivetystä on reilu neliö, hyvin pääsee leikkaamaan nurtsin kolhimatta puun runkoa tai repimättä itseään oksiin.Olen ollut ratkaisuun tyytyväinen, meillä ne kivet on hautuumaan reunakivien sivukivijätettä jota sai aiemmin kivenhakkaamolta hakemalla, nykyisin ei saa, Mutta saman lopputuloksen saa liuskekivistä tai pihakivista latomalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2490
    2. 148
      2224
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2152
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1684
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1593
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1516
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      279
      1394
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1379
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1356
    Aihe