Palkitsemisesta

Minulla on saksanpaimenkoira, joka räyhäsi usein muille koirille ohitustilanteissa.

Nyt olen vienyt sen huomion makupaloilla, kun tulee toinen koira ja se toimii hyvin. Koira on perso ruualle, annan makupaloina koiran kuivaruokaa, en niitä namuja.
Kysynkin koska mä lopetan makupalojen antamisen, vai pidänkö aina taskussa ruokaa...?
Koira on 3-vuotias ja ollut räyhäämättä nyt 2 viikkoa, toimin niin että vien sen huomion itseeni ja siihen makupalaan.
Koiralla on myös kavereita joille ei räyhätä.

9

155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koiran ehdoilla

Tuleeko ensin käytös, sitten palkka - vai ensin palkka (nami nenän edessä) jonka jälkeen käytös (rauhallinen ohitus)? Jos viimeinen, yritä saada käännettyä tilanne niin, että jos koira askeleenkin kulkee ohituksessa rauhassa niin heti palkkaat esim. ottamalla namin taskusta ja antamalla suuhun. Vaarana tuossa ensin nami, sitten käytös-mallissa on se, että sehän on itse asiassa houkuttelua ja houkuttelussa on se ongelma, että koira ei opi niin tehokkaasti ja käytös jää riippuvaiseksi niistä avuista millä houkutellaan, esim. koira ohittaa nätisti vain kun nami on nenän edessä. Eli jos koirasi on opetettu näin houkuttelemalla, voi olla että namin jättäminen tilanteesta pois tarkoittaa sitä, että koira palaa räyhäämiseen.

Parasta olisi että koira oppii tarjoamaan haluttua käytöstä, esim. sivulla ja katsekontaktissa kulkeminen ohittaessa, ilman että sen nenän edessä näytetään namia. Tietty alkuun palkka tulee nopeasti lyhyenkin halutun käytöksen jälkeen, jonka jälkeen käytöksen kestoa (puoli askelta, askel, kaksi askelta, kolme askelta jne) voidaan kasvattaa ennen kuin koira saa palkan.Kannattaa ottaa huomioon myös vaikeusasteen nostamisessa, että jos koira vaikka osaa ohittaa rauhalliset koirat niin, että saa palkan vasta ohituksen jälkeen niin räyhäävän koiran ohituksessa saattaa olla aiheellista palkata tiheämmin ohituksen aikana ennen kuin koira oppii rauhallisen ohituksen myös siinä haastavammassa tilanteessa.

Mutta kun huomaat, että ohitukset sujuvat ja koira osaa halutun ohituskäytöksen ilman että namilla vedätetään toisen koiran ohi, niin pikkuhiljaa palkkausta voi harventaa. Jos alkuun on palkattu joka askelella, jatkossa otetaan kaksi askelta, sitten kolme jne. kunnes päästään tilanteeseen jossa palkka annetaan vasta ohitettua toisen koiran. Tämän jälkeen riittänee palkka silloin tällöin ohituksen jälkeen tai pelkkä koiran kehuminen onnistuneen ohituksen jälkeen. Jos tulee takapakkia ohituksissa, palaa tiheämpään palkkaamiseen, ja kun koira taas hallitsee ohitukset paremmin, ala taas harventamaan palkkausta. Tsemppiä treenaamiseen!

• Voi kiitos neuvosta, olen tosiaan tehnyt niin että ensin nami, ei käytös.

Minulla on vielä pitkä taival tuossa koulutuksessa, koira on ollut minulla 1v ja 8kk eli otin aikuisen koiran ja se ei osannut kävellä alussa edes hihnassa, ei ollut lainkaan sosiaalinen muille koirille, hyppi kaikkea vastaan niin kävelijöitä ja pyöräilijöitä kohti.
        Nyt on ne saatu pois ja remmiräyhääminen jäi vielä, kyseessä on narttu koira.

• Tuossa tulikin hyvää neuvoa.
      Sen verran vielä,että kannattaa myös sitten panostaa myös siihen suhteeseen ylipäätään.
      Viimekädessä kuitenkin kuuliaisuus on hyvän suhteen ja opitun summa.Varsinkin kun koira on jo asiat oppinut,niin siinä vaiheessa kun palkkaa vähennetään (tai poistetaan,jos haluaa),niin jatkomotivaatioon vaikuttaa myös pitkälti kuinka hyvä suhde kokonaisuudessaan on.

• Koiran ehdoilla

Samaa mieltä molossin kanssa! Ja tuosta treenailusta vielä, niin etäisyys toiseen koiraan on toinen asia mitä voi säädellä treenatessa. Jos löydät sopivan paikan missä ulkoilutetaan paljon koiria niin asetu jonnekin pientareelle tarpeeksi kauas kävelytiestä tms. jotta koirasi pysyy koko ajan rauhallisena. Siellä voit palkata koiraasi esim. rauhallisesta kävelystä tai katsekontaktista sinuun. Kun se onnistuu, asetu muutaman metrin lähemmäksi kävelytietä ja taas palkkailet hyvästä käytöksestä kun koiria menee ohi. Kun koira oppii ja kehittyy, voit siirtyä lähemmäksi ohittavia koiria, jos ottaa takapakkia, siirry kauemmaksi ohittavista koirista.

Itsellä myös tällä hetkellä tuommoinen aikuisena minulle tullut koira, jonka osaamistaso meille tultuaan oli samankaltainen - jälkeenpäin katsottuna positiivista oli se, että on joutunut todella perehtymään koiran kouluttamiseen, mutta aika kultaa muistot, olihan se välillä todella rankkaa opettaa suurehkoa, leikkaamatonta ja pellossa kasvanutta metsästysrotuista uroskoiraa tavoille :) Mutta suosittelen lämpimästi positiiviseen vahvistamiseen pohjautuvia koirakursseja, niiltä saa hyviä eväitä myös molossin mainitsemaan suhteen kehittämiseen!

• novelle+

Pakko on kirjoittaa... Ittellä pieni koira, otettu ihan pentuna, nyt ikää 1,5v. Kaikki muu koulutus on onnistunut ihan hyvin, mutta juuri tuo kun toinen koira tulee vastaan alkaa kauhea meteli, eikä lenkkeily todellakaan ole miellyttävää:( Olen kokeillut vähän kaikkea eikä tehoa mikään. Olen kokeillut esim. herkuilla, mutta siinä tilanteessa on sen verran kiihtynyt ettei välitä herkuista ollenkaan. Olen ohittanut tilanteen nopeasti, antanut tilaisuuden haistella toista koiraa jne, jne... Olisikohan jäänyt jotain "traumoja" kun pentuna kaksikin kertaa iso koira yllätti meidät takaapäin... mitään sen kummempaa ei kuitenkaan tapahtunut... Mikä siis neuvoksi??? Olen ihan hukassa tämän asian kanssa... Kiitos jo etukäteen vastauksista!

• ME

Tässä hommassa ei ole mitään oikotietä onneen. Remmirähjälle kauniisti hihnassa kulkeminen vaatii paljon työtä ja vie aikaa. Valitse yksi tapa, ja sitten vain käytät sitä. Älä odota muutoksia liian pian, ja lähde vaihtamaan taktiikkaa jollei tapa tunnu heti toimivan. Koiran ehdoilla kirjoitti hyvät ohjeet siitä kuinka homma hoitaa, kokeile niitä.

Älä turhaan murehdi sitä mikä käytöksen on aikaan aikaansaanut, ei sillä oikeastaan ole niin väliä. Tärkeää on, että näytät koiralle kuinka toimia, osoitat sille että sinä kyllä pidät sen turvassa ja olet kärsivällinen ja määrätietoinen. Toisten koirien nuuhkiminen hihnassa on vähän kaksipiippuinen juttu. Teidän tilanteessa ehkä luopuisin siitä kokonaan. Itse olen antanut koiran tervehtia hihnassa vain muutamaa tuttua koiraa, joita on tavannut muutenkin, ja niitäkin vain silloin kun luvan annan. Muut koirat ohitetaan ilman nuuhkimisia. Ja meillä tämä systeemi on toiminut hyvin.

• novelle+

Täytyy varmaankin ottaa tuo taktiikka käyttöön että ohitetaan kaikki koirat nopsaan ja tehdä meidän kaikille perheenjäsenille tiedoksi että näin tehdään...:) Unohdanko nuo herkut ja kannattaisiko yrittää mennä johonkin koirakentälle missä on paljon koiria.. Kiitos vastauksesta!

• ME

Älä unohda herkkuja, jos tuntuu että ne asiaa helpottaa. Muista kuitenkin, että siinä vaiheessa kun koira on jo rähinän aloittanut, ei herkkuja enää kannata alkaa sille tyrkyttämään. Koiran ehdoilla kirjoitti hyvin aiheesta, lue sieltä vinkkejä. Ja tosiaan on ehdottoman tärkeää, että koko perhe noudattaa samaa systeemiä, kokeilkaa vaikka alkuun muutama lenkki yhdessä, ni kaikki näkee ja oppii mikä on homman nimi. Voit toki mennä jonnekin (koirapuiston ulkopuolelle, koulutuskentän laidalle tai vilkkaille koiranulkoilutusreiteille) aina sillon tällön tekemään tehotreeniä. Muista kuitenkin pitää etäisyys sellaisena, että koira kestää sen räyhäämättä ja lyhentää välimatkaa hyvin pienin askelin. Mieluummin hidas ja tasainen edistys kuin kovin monta takapakkia.. Muista tällöin (ja muutenkin onnistuneiden ohitusten jälkeen ja aikana) kehua koiraa ja palkata hyvästä käytöksestä. Jos koirasi pitää paljon leluista, voit palkata koiran myös niillä. Lelua voi käyttää ohitustilanteessa myös koiran hämäämiseen. Kun se aikoo aloittaa rähinänsä, näytä sille lelua ja mahdollisesti anna se sille kannettavaksi (jos tykkää lelujen kantelusta). Näin sen huomio on muualla toisesta koirasta.

Muista olla ohitustilanteissa itse rauhallinen ja rento, älä etukäteen murehdi sitä miten koira reagoi. Jos olet jo valmiiksi kireä ja jännittynyt, koira vaistoaa sen ja reagoi siihen käytöksellään (eli rähjäämällä). Mene ohi rauhallisena, jos koira räyhää se räyhää, sinä vain kuljet niin kuin ei mitään.. Tsemppiä treeniin, aikaa se jonkunverran ottaa, mutta kärsivällisyys palkitaan kyllä :)

• HMV
        ME kirjoitti:

Älä unohda herkkuja, jos tuntuu että ne asiaa helpottaa. Muista kuitenkin, että siinä vaiheessa kun koira on jo rähinän aloittanut, ei herkkuja enää kannata alkaa sille tyrkyttämään. Koiran ehdoilla kirjoitti hyvin aiheesta, lue sieltä vinkkejä. Ja tosiaan on ehdottoman tärkeää, että koko perhe noudattaa samaa systeemiä, kokeilkaa vaikka alkuun muutama lenkki yhdessä, ni kaikki näkee ja oppii mikä on homman nimi. Voit toki mennä jonnekin (koirapuiston ulkopuolelle, koulutuskentän laidalle tai vilkkaille koiranulkoilutusreiteille) aina sillon tällön tekemään tehotreeniä. Muista kuitenkin pitää etäisyys sellaisena, että koira kestää sen räyhäämättä ja lyhentää välimatkaa hyvin pienin askelin. Mieluummin hidas ja tasainen edistys kuin kovin monta takapakkia.. Muista tällöin (ja muutenkin onnistuneiden ohitusten jälkeen ja aikana) kehua koiraa ja palkata hyvästä käytöksestä. Jos koirasi pitää paljon leluista, voit palkata koiran myös niillä. Lelua voi käyttää ohitustilanteessa myös koiran hämäämiseen. Kun se aikoo aloittaa rähinänsä, näytä sille lelua ja mahdollisesti anna se sille kannettavaksi (jos tykkää lelujen kantelusta). Näin sen huomio on muualla toisesta koirasta.

Muista olla ohitustilanteissa itse rauhallinen ja rento, älä etukäteen murehdi sitä miten koira reagoi. Jos olet jo valmiiksi kireä ja jännittynyt, koira vaistoaa sen ja reagoi siihen käytöksellään (eli rähjäämällä). Mene ohi rauhallisena, jos koira räyhää se räyhää, sinä vain kuljet niin kuin ei mitään.. Tsemppiä treeniin, aikaa se jonkunverran ottaa, mutta kärsivällisyys palkitaan kyllä :)

Vielä yksi tapa, joka meillä osoittautui kaikkein parhaaksi. Eli kannattaa jutella koiralle rauhallisella unettavalla äänellä koko ohituksen ajan. Periaatteessa kai sama mitä juttelee kunhan ääni on rauhallinen ja miltei unettava, sellainen turvallinen.
        Itse aina aloitin höpinän heti kun näin vastaantulijan, nimesin sen vaikka Nalleksi tai Kalleksi, vaikka oikea nimi selvisi sitten vasta myöhemmin. Kerroin koiralle että "siinä on erittäin ystävällismielinen haukku, mutta puheliaan sorttinen. Että ohitamme heidät hiljaisuuden vallitessa, emme riehu emmekä rieku. Katsotaan sitten joskus toisella kertaa voisimmeko vaikka tutustua heihin paremmin". Nykyään riittää usein se että kunhan huomaan oman koiran aloittavan tuijotuksen, niin siitä tietää että jännitettä on ilmassa, ja silloin puhe on parasta aloittaa samantien. Eikä näitä rähinätilanteita enää juurikaan pääse syntymään, kun koira on muutaman kerran nähnyt että pystyn hoitamaan ongelmat.

Sitten vähän sellainen yllättäväkin seikka jonka olen huomannut, että kun se toinen osapuoli kuitenkin saattaa sen mellakkansa aloittaa, niin silloin kannattaa osoittaa sanat sille naapurin koiralle: "Ai terve, sinähän oletkin kovasti puhelias, tervepä sinullekin. Me olemme vain ohittamassa teittiä, ihan rauhallisesti vain jookos, jutellaan joku toinen kerta sitten lisää..." Omistaja usein katsoo vähän hoomoilasena vieressä, mutta yllättäen helpottaa ohittamista ja vaikkei naapurin koira täysin hiljenisikään niin oma koira pysyy ainakin hiljaisena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perintovero 100 prosenttiin, työeläkkeet ja maataloustuet pois

Noilla eväillä lähden tasapainottamaan valtiontaloutta ja korjaamaan työntekijöiden palkkakuoppaa nostamatta työnantajie
      Maailman menoa
      262
      5897
    2. Riikka runnoo: polttoöljyn hinta nousi maaliskuussa 40 prosenttia

Onko irvistelijällä sakset hävinneet, vai miksei osaa leikata polttoaineiden hintaa kansalaisten kukkarolle sopivalle ta
      Maailman menoa
      45
      3862
    3. Purra ryöväsi Marinin Itä.-Suomelle neuvottelemat EU-rahat

Perust vihaavat suomalaisia, mutta eritoten itäsuomalaisia. "Osa kaksikäyttörahoista on alun perin Itä- ja Pohjois-Suom
      Maailman menoa
      35
      3244
    4. Miksi persut hyökkäävät jatkuvasti henkilöitä päin?

Miksei persut yritä lainkaan korjata asioita, vaan koko ajan haukkuvat henkilöitä? Ei tuollaisilla turvanpieksäjillä ole
      Maailman menoa
      60
      3129
    5. Demariskandaali! Eveliina Heinäluoma (sdp) kahmii kaikki Hitas asunnot itselleen!

Heinäluoma on ostanut useita yhteiskunnan tukemia, hintasäännösteltyjä asuntoja itselleen! Ei ihme, että Hitas on ollut
      Maailman menoa
      169
      2982
    6. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      44
      2798
    7. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      93
      2767
    8. Demarien sanoin kuvaamaton ahneus - Eveliina Heinäluoma vain yksi esimerkki

Mutta näin se on demari-eliitissä aina ollut, käytännössä siis nämä eliittiin kuuluvat ovat puhtaasti porvareita - Marin
      Maailman menoa
      79
      2460
    9. Ranskan vasemmistojohtaja tunnustaa, että väestö on vaihtumassa

ja se on vaan hyvä asia hänen mielestään. Kyseessä siis Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon jonka puheet järkyt
      Maailman menoa
      77
      2068
    10. Abdullah iski Citycenterin vessassa

Miksi näitä juttuja pitää lukea lähes päivittäin? https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011913632.html
      Maailman menoa
      196
      2067
    Aihe