Ammatillinen kuntoutus

Hieroja68

Selkä on nyt sellaisessa kunnossa, että vanhat työt pitää jättää. On puhuttu ammatillisesta kuntoutuksesta, mutta miten sinne pääsee, pitääkö itse tehdä jotakin. Olisi kiva kuulla kokemuksianne.

154

24419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku26-

Itse olen kanssa samassa tilanteessa polven takia. Ensin tarvitset lääkäriltä B-lausunnon jossa suositellaan ammatillista kuntoutusta sen jälkeen laitat hakemuksen etenemään ja toimitat b-lasunnon sen mukana. Hakemuksen saat kelasta ja voit myös toimittaa sen sinne sieltä toimitetaan eläkevak.yhtiöön.

• Hieroja68

Kiitos vastauksesta. Ihana kun joku vastaa asiallisesti. Haluaisin päästä sellaiselle uravalmentajalle, pitääkö sitä pyytää eläkeyhtiöstä vai kelasta? Kiitos jo etukäteen.

• joku26-

En nyt tarkkaan muista miten tuolle uravalmentajalle pääsee, kyllä siitä puhetta oli mutta kun minulla on sen verran selvät suunnitelmat itsellä niin en aio hakeutua sellaisen puheille. Voi olla työvoimatoimistonkin juttuja nuo uravalmentajat, kannattaa kysyä sieltä tai kelasta. Jos olet ollut työssä viime vuodet niin pääsäntöisesti eläkeyhtiö on se joka lähtee kouluttamaan.

Minä rikoin polven tapaturmaisesti 2009 ja sen jälkeen on leikattu 3 kertaa ja ei vaan kuntoon enää tuntunut tulevan. Viimeisen leikkauksen jälkeen kun aikani valittelin ortopedille että ei nyt vaan tunnu tulevan kuntoon niin suostui vielä tapaamaan ja tuli siihen tulokseen että tosiaan ei ole enään tulossa kuntoon. Ensin meinasi että se olisi saatu melko oireettomaksi mutta eipä tullut. Sitten laitettiin lähete kuntoutustutkimusyksikköön kun todettiin että vauriot ovat pysyviä ja oireet eivät enään häviä. Tuolla sitten lääkäreiden ja sosiaalityöntekijöiden kanssa tultiin siihen tulokseen että olisi parempi päästä toisenlaisiin työtehtäviin mutta tämä vaatii koulutusta johon sain B-lausunnon. Nyt sitten hakemus laitettu ja päätöstä odotellaan.

• Sirkku-61

Eläkeyhtiön kautta pääsee uravalmentajalle. Olen ollut itse Noposella, sain sitä kautta koulutuspaikan ja olen nyt vaihtanut myös työpaikkaa uutta koulutusta vastaaviin tehtäviin. Ota vaan yhteyttä omaan eläkeyhtiöösi kuntoutuspuolella ja kerro että haluat uravalmentajalle, en usko että vastustelevat vaan ovat tyytyväisiä kun itse haluat apua.

• Jasseli

Mulla olis hajonnu pää, jos en olis päässy valmentajalle ja sen avulla uuteen duuniin. Selkä pa*kana ja fyysinen työ ei oo hyvä yhtälö. Tilanne selän suhteen olis pahentunut, jos oisin jatkanut vanhassa työssä, eläke taasen olis ollu niin pieni että sillä ei olis pärjännyt ja kotona en ylipäätään olis halunnu maata. Mä olin myös noposen valmentajalla, pyysin itse sinne pääsyä ja Varma mun eläkeyhtiö maksoi.

• Hieroja68

Kiitos paljon vinkeistä. Täytyy laittaa homma nyt etenemään.

• Hieroja68

Nyt on jo eka aika sovittu uravalmentajalle. Ilman teidän apua olisin vieläkin vaan ihmetellyt että mitä pitäis tehdä!

• OiouÅ

Mulla ihan sama tilanne kuin Jasselilla, elämä on paljon parempi nyt kevyemmässä työssä. Yksin en ois tajunnu tätä edes miettiä mitä voisin vielä tehdä, mut koulutettiin uuteen työhön ja eläkeyhtiön maksoi.

• vakavasti otettava

Jos otan yhteyttä eläkeyhtiöön, mihin soitan ja mitä kannattaa sanoa että ottavat minut tosissaan?

• jormapalkkinen

Sano, että haluat ammatilliseen kuntoutukseen. Ei ole muuta vaihtoehtoa, ellet
        sitte sairasta jotain muuta sairautta, eikä ammatil.kuntoutus tule kysymykseen.
        "jos ammtil.kuntoutuskaan ei tuo tuloksia, ELÄKE voidaan myöntää" sanoilla
        työttömänä vuodesta toiseen..eli se siitä lupauksesta, vaikka itse maksava
        omasta palkasta peritty sijoitettettu pakollinen eläk.maksu selkänahasta revitty.

• Anonyymi
        jormapalkkinen kirjoitti:

Sano, että haluat ammatilliseen kuntoutukseen. Ei ole muuta vaihtoehtoa, ellet
        sitte sairasta jotain muuta sairautta, eikä ammatil.kuntoutus tule kysymykseen.
        "jos ammtil.kuntoutuskaan ei tuo tuloksia, ELÄKE voidaan myöntää" sanoilla
        työttömänä vuodesta toiseen..eli se siitä lupauksesta, vaikka itse maksava
        omasta palkasta peritty sijoitettettu pakollinen eläk.maksu selkänahasta revitty.

Itselleni suuri apu oli ammatillisesta kuntoutuksesta, tässä näistä yksi on minun tarinani, en uskalla kertoa että mikä, mutta haluan tällä luoda uskoa teille muillekin:

https://www.katjanoponen.fi/tarinat-ja-videot/

• hanhenmaksapallero

Noposelta olen itsekkin saanut apua..Nyt vaan odotellaan kuinka mun käy, kun huomenna olis soveltuvuusarvointi.Lähihoitajan ammattia olisi mielessä..Itsellä on selkäleikkaus tehty 2010, ja olen ollut työkokeilussa kehitysvammaisten työtoimintakeskuksessa ,mikä loppui nyt marraskuussa.Oli mukavaa työskennellä heidän kanssaan siellä..Ja työeläkelaitos lähtee minua siihen kouluttamaan ja maksamaan,koska pystyin tekemään työkokeilussa työni..
      Mietinkin nyt sitä onko täällä kukaan lähtenyt lukemaan selkävaivaisena lähihoitajaksi, ja jos on niin kuinka meni yms..Tiedän että jokainen on erilainen yms..Koulussa tehdään tietysti oma HOPS suunnitelma ja opettajiin olen ollut yhteydessä tuki-ja liikuntaelin sairaudestani...

• Varmaanjoo

Varma ainakaan ei ala helpolla kuntouttamaan. Ihan perseestä!

• Anonyymi
        Varmaanjoo kirjoitti:

Varma ainakaan ei ala helpolla kuntouttamaan. Ihan perseestä!

Ihan hyvin on lähtenyt kuntouttamaan.

• Varmaeiainaootietty

Minut kuntoutti ja ihan ilman mutinoita. Tosin noposen valmentaja oli välissä puhumassa mun puolesta. En tiedä auttoiko se.

• Anonyymi

Noposellaminäkin.. Täys paska uravalmentaja.. En tiedä mistä ( jos uravalmentajalta) täysin väärää tietoa mennyt Eläkeyhtiöön..

• P-L.M

Varmasti auttoi, mulla oli ihan sama juttu, yritin itse ensin yhtä juttua saada läpi, ei kelvannut. Noposen valmentaja sitten esitti saman jutun, perusteli kai sen omalla kielellään sinne eläkeyhtiöön niin pienellä mutinalla suostuivat. Sain apuvälineet uuteen työhön, koulutukset ja kaikki. Onneksi luin täältä neuvoja mitä sanoa, että pääsin ylipäätään tuonne valmentajalle.

• Ripsukka-71

hanhenmaksapallero! Minä valmistun lähihoitajaksi keväällä ja kaikki on tehty henkilökohtaisesti. Noposen valmentaja on ollut mullakin mukana koko koulutuksen ajan, ja täytyy sanoa, että niiltä sieltä sain paljon apua. Kaikki selkää rasittavat osiot on toteutettu niin, että ne on korvattu sellaisilla mitä voin tehdä. Istumatyö sopii minulle, tarkoituksena on asiakaspalvelun ja tietohallinnan koulutusohjelma saada läpi kevääseen mennessä. Ei ole valittamista, mutta ilman valmentajaa ei ois ehkä onnistunu näin hyvin.

• alan vaihto

Minut myös ammatillisena koulutuksena koulutettu lähihoitajaksi-ohjaaviin tehtäviin mielenterveys ja päihdekoulutusohjelmaan.En kuitenkaan tätä voi tehdä, ei ole minun juttu lainkaan ja työpaikkoja ohjaajana vaikea saada.Tarvitsen fyysistä työtä ja vuodeosastot on omiani, paitsi selkä ei kestä.

• ammatilinenkuntoutus

Voisitko työskennellä esim. dementiaosastolla, jossa työ ei olisi niin fyysistä? Jos selkäsi ei kestä, ei silloin vuodeosastot ole sinun paikka, olet muuten parin vuoden päästä eläkkeellä ja sitä ei varmasti kukaan asuntovelallinen kuten minä halua kun eläke jää tosi pieneksi jos ennenaikaisesti sille jää.

• Sennnie

Alan vaihto: sinun on varmastikin nyt syytä unohtaa fyysinen työ kun selkäsi sitä ei kestä. Joudut turhaan eläkeelle tai pitkille sairaslomille kun kevyempää työtä voisit hyvin tehdä vaikka vielä vuosia. Itsekin kamppalin asian kanssa, ja teen työtä joka ei ole niin kutsumukseni, mutta oli vain pakko tehdä itselle selväksi se, että entiseen ei voi palata.

• Birg1tta.

Sama juttu minullakin, pitkään yritin vain sinnitellä työssä, sairaslomat ja kesälomat auttoivat jaksamaan, nyt kun vaihdoin työtä kevyempään, vaikkei se olekaan sitä mitä kaikkein mieluiten halusin tehdä niin elämän laatu on parempaa kun ei ole aina sairas ja kipeä olo. Kannattaa riuhtaista itsensä irti, vaikka se ei ole henkisesti helppoa, jos on tehnyt samaa työtä pitkään.

• N41 espoo

Kiitos Birgitta, samoja asioita mietin minäkin. Sanasi antoivat minullekin voimia ottaa itseni irti uuvuttavasta työstä. Uuden työn löytyminen pelottaa, yritän saada apua siihen eläkeyhtiöltä, minulla kuitenkin sairaslomaa jo yli puoli vuotta ja entiseen työhön en voi tai halua palata.

• Birg1tta.

Mukava jos olin avuksi, uskon että Suomessa on paljon meidän kanssa samassa tilanteessa kamppailevia ihmisiä. Elämme vain kerran, miksi jäisimme työhön joka sairastuttaa meidät pahemmin.

• N41 espoo

Ensimmäinen askel on nyt otettu, ammatillisen kuntoutuksen paperit on laitettu sisään eläkeyhtiöön. Alustavasti lupasivat minulle uravalmennusta, mutta vasta kun asia on käsitelty, se varmistuu. Kiitos kannustavista viesteistänne, kohtalotoverit.

• Tapsa..

Hei N41

Olen saanut uudelleenkoulutuksen vakuutusyhtiön kautta (2000-2002) ja silloin sai opiskeluun liittyen tietokoneeseen rahaa vak.yhtiöltä ja muistaakseni kirjoihin sai kans jonkunverran. Kannattaa selvittää asia, jos on vielä voimassa.

Itse sain silloin kuntoutustukea korotettuna 33% :lla.

• Birg1tta.

Hienoa, että otit ensimmäisen askeleen. Se onkin yleensä se kaikkein vaikein. Toivottavasti pian asiasi selkeytyvät, kaikkein raskainta on se, ettei tiedä mihin suuntaan elämä lähtee kuljettamaan.

• PekkaO.

Onko kukaan ollut noposen valmennuksessa itäsuomessa, lähinnä Savonlinnassa? Olisi mukava kuulla kokemuksia.

Olin Savonlinnassa noposella reilu vuosi sitten, minulla oli nuorehko miesvalmentaja, tosi mukava ja kaikki meni oikein hyvin ja parissa kuukaudessa pääsin eteenpäin, joten voin suositella. Nyt olen jo uusissa töissä, joten kannattaa mennä jos tilaisuus tulee. Kannattaa myös itse kysellä eläkeyhtiöstä tätä mahdollisuutta, minulle tätä tarjottiin mutta olen myös kuullut että monille ei ja on päästy vasta pyytämällä oman valmentajan tapaamiset.

• Jarmo S.

PekkaO: Savonlinnasta minullakin kokemusta, olin oikein tyytyväinen ja kiitollinen että pääsin noposelle. Vuoden vaihteessa valmistun uuteen ammattiin, kaikki on mennyt hyvin. Suosittelen lämpimästi.

• Savonlinna Make

Hyvä kokemus minullakin Savonlinnasta, valmentajana nainen, ihan pätevän oloinen uusi työpaikka löytyi tosi läheltä kotia ja ammatista jota voin vielä tehdä.

• Selkävaivainen

Minulle aloitettiin ensin etsimään uudelleensijoituspaikkaa, koska vakipaikka kaupungilla. Vaikeaa tuntui olevan, mutta tällä hetkellä olen työssä, jossa ei oikeastaan edes ole paikkaa tai siis... No, on tavallaan tarpeellinen työ, mutta ei voida vakinaistaa, kun ei ole olemassa sellaista nimikettä siinä paikassa...vielä. Vuodenvaihteessa voi tulla muutos. Nyt on Keva maksanut palkkani 3 kk ja jatkoakin on haettu. Kuulema Keva maksanut joillekin vuodenkin ja sen jälkeen uudelleenkouluttanut.

Selkä ei ole oireillut kertaakaan :) Työterveyslääkäri kirjoitti B-todistuksen ja lähetti sen suoraan Kevaan.

• Pidä oikeuksistas kii!!

Jos sulla vakipaikka oli kaupungin kirjoilla, ja uudelleensijoittivat kaupungin työpaikkaan, niin se on oltava vakipaikka kans, vaikka munias rapsuttelisit toimenkuvanas!

• selkä ja polvivaiva

Hienoa kuulla kokemuksianne, itsellä on samanlainen tilanne ja vasta mietin eläkeyhtiöön yhteydenottamista. Pitäisi vaan uskaltaa riuhtaista itsensä irti vanhasta työstä, tiedän että sitä en pysty enää tekemään, ainakaan pitkään mutta vaikea on hypätä johonkin ihan uuteenkin.

• selkä ja polvivaiva

Teidän kokemustenne innostamana otin yhteyttä eläkeyhtiöön ja minulle luvattiin pääsy uravalmennukseen. Nyt odotan ekaa aikaa valmentajalle.

• Kokem. on!!

Älkää odottako liikoja eläkevakuutuksilta. Ihan persethmmaa ja saa vuosikaudet tapella! Veronkanto kelpaa kyllä, mutta apua et saa! Kela kans yks vtun paja!

• kokemusta on myös

Eläkevakuutusyhtiön kanssa ja kelan kanssa olen minäkin taistellut, mutta tuo ammatillinen kuntoutus on ollut tosi hyvä juttu ja kaikki on mennyt sen kanssa hyvin.

• eija irmeli

Sama juttu, eläkeyhtiön kanssa oli aikoinaan vääntöä, kaikenlaista lappua on saanut toimitella, mutta tuo ammatillinen kuntoutus auttoi siinä, että vääntäminen loppui, kun valmentajani hoiti käytännön asiat eläkeyhtiön kanssa ja sitten sain uuden työpaikan, joten eläkeyhtiön kanssa ei tarvinnut enää tehdä mitään. :)

• frgtwyh5u

Kuka maksaa mmatillisen kuntoutuksen ja mitä siitä saa korvausta? Mitä aloja voi opiskella vai voiko edes vaihtaa alaa?

• ---------------
    • spauspdupasd

Ammatillisessa kuntoutuksessa korvaukset eläkeyhtiön kautta ovat yleensä paremmat kuin Kelan, joten eläkeyhtiö on ensisijainen. Periaatteessa mitä aloja vaan voi opiskella, jos se ala sopii terveydelle ja alan vaihtaminen on kai yleisempää kuin entiseen työhön jääminen.

• kokemusta on molemmi

Kelan kautta ei kannata mennä, huomattavasti huonommat taloudelliset ehdot kuntoutujalle.

• ``´´

Ehdottomasti eläkeyhtiön kautta, jos vaan nuo ehdot täyttyy.

Ammatillisen kuntoutuksen saaminen edellyttää, että:

sinulla on riski joutua lähivuosina työkyvyttömyyseläkkeelle
      olet vielä työssä tai työnteon päättymisestä ei ole kulunut kovin pitkää aikaa
      sinulla on ammattipätevyys koulutuksen tai työn kautta
      sinulla ei ole oikeutta tapaturmavakuutuksen tai liikennevakuutuksen kuntoutukseen ja
      olet alle 63-vuotias.

Suosittelen, vähän joutuu papereita täyttelemään, mutta ei kannata sinnitellä työssä jota ei voi tehdä. Ammatilliseen kuntoutukseen kannattaa liittää henkilökohtainen uravalmennus, josta tuolla ylhäällä mainittiin. Itse olen ollut katjanoposella ja oli hyvä kokemus.

• Verve Turku

Olin kelan kautta Vervellä, sieltä ohjattiin pois toiselle valmentajalle kun mitään ei tapahtunut, joten kannattaa valita uravalmentaja tarkkaan.

• Anonyymi

Mullakin paska uravalmentaja Noposella

• oulussa käynyt
    • molempia kokeillut

Ammatillinen kuntoutus toteutetaan paljon paremmin eläkeyhtiön kuin Kelan kanssa. Kelan kuntoutusta en suosittele!

• erilaisia kokenut...

Ammatillinen kuntoutus on tosi hyvä asia, kun vain löytää hyvät valmentajat. Olkaa tarkkoina.

• kuntoutettu - 79

Sama juttu, verve (Oulu) olin minäkin ja tosi tyytymätön saamaani apuun oli minun lisäkseni myös eläkevakuutusyhtiö. Siirsivät kun "kuntoutus" oli kestänyt vuoden minut pois sieltä katjanoposelle. Se oli parempi paikka, auttoivat uuden koulutuksen löytämisessä ja sain oppisopimuspaikan uuteen työhön alle kolmessa kuukaudessa. Nyt tosin terveys on menossa huonompaan suuntaan, en tiedä pärjäänkö uudessakaan työssä vaikka tämä on paljon kevyempi kuin entinen työ.

• Heikki - 79

Ihan sama kokemus mulla, ensin Petreaan ja kun mitään ei tapahtunut pääsin noposelle ja sain niiden neuvottelemana opiskelupaikan..

• hyvin kuntoutettu

Kannattaa ottaa selvää ensin paikasta mihin laittavat!!

• Hieroja 68

Hieroja 68 on nyt palkanlaskija. Kiitos avustanne, sain ohjeiden avulla itselleni uravalmentajan, lisäkoulutuksen avulla työllistyin uusiin tehtäviin.

• Tallo

Mahtavaa, onneksi olkoon. Kysyminen ainakin sun kohdalla todella kannatti. Itse vielä vasta näitä asioita pohdin, että eläkkeelle vai kuntoutukseen.

• Hieroja 68

Kiitos Tallo. Olin itsekin hyvin yllättynyt, että keskustelupalsta voi auttaa omaa itseään näin paljon!

• Tuo_ppo

Tervehdys! Mulla on tilanne, jossa sain oikeuden ammatilliseen kuntoutukseen. Käyn tällä hetkellä töissä, mutta hyvin epäsäännöllisesti selkävaivojen ja kyynärpään kipujen takia. Vakuutusyhtiön lääkärin mielestä voisin lähteä työkokeiluun aiemman ammattini perusteella. Tiedän jo itse, etten niitäkään töitä pysty tekemään. Käydäänkö näitä asioita läpi juuri noiden valmentajien kanssa? Kuntoutussuunnitelmaa ei siis ole tehty vielä. Kaikki tällainen on niin vierasta minulle, niin etsin vastauksia täältä. Kiitos jo etukäteen!

• Hieroja 68

Valmentajan kanssa käytiin läpi niitä tehtäviä, joita pystyn tekemään, valmentaja otti tosi hyvin huomioon kaikki mun rajoitteet. Mihinkään ei pakotettu, tosin en olisi niihin suostunutkaan.. Kuntoutussuunnitelman teki valmentaja suoraan eläkeyhtiöön, tykkäsin noposella erityisesti siitä, että valmentaja kohteli minua todella hyvin, auttavaisesti ja ammattitaitoisesti löysi uuden koulutuksen ja työn. En olisi minäkään näistä tiennyt mitään, jos en olisi täältä löytänyt vinkkiä ja saanut oman henkilökohtaisen asiantuntijan valmentajan muodossa.

• Tuo_ppo
        Hieroja 68 kirjoitti:

Valmentajan kanssa käytiin läpi niitä tehtäviä, joita pystyn tekemään, valmentaja otti tosi hyvin huomioon kaikki mun rajoitteet. Mihinkään ei pakotettu, tosin en olisi niihin suostunutkaan.. Kuntoutussuunnitelman teki valmentaja suoraan eläkeyhtiöön, tykkäsin noposella erityisesti siitä, että valmentaja kohteli minua todella hyvin, auttavaisesti ja ammattitaitoisesti löysi uuden koulutuksen ja työn. En olisi minäkään näistä tiennyt mitään, jos en olisi täältä löytänyt vinkkiä ja saanut oman henkilökohtaisen asiantuntijan valmentajan muodossa.

Olen menossa ensi viikolla Noposelle. Puhui pelkästään työkokeilusuunnitelman laatimisesta, mutta tuskin nyt suoranaisesti pakottaa työkokeiluun, jossa en koe pärjääväni. En kyllä vieläkään ymmärrä vakuutusyhtiön lääkärin päätöstä, jonka mukaan pystyisin suoriutumaan vanhassa ammatissani. Minua tutkinut lääkäri sekä ortopedi olivat kuitenkin molemmat sitä mieltä, että uudelleen koulutus lienee ainut vaihtoehto. Vakuutusyhtiön lääkäriä en ole koskaan edes tavannut.

• tolloll

Hei tuo-ppo, ihankuin minä olisin kirjoittanut tekstin....missä tuo kuntoutussuunnitelma tehdään ja täytyykö se olla tehtynä ennen kuin menee työkokeiluun? Minä käyn vervellä ja siellä yrittävät harjoittelua paikkaan josta en selviä...

• Toinen tollo..

Vervestä ei ole muuta kuin huonoa sanottavaa, mä olin siellä ja vaadin paikkaa muualle, onneksi sitten pääsin tuonne samaan mihin hieroja 68. Puoli vuotta olin ihan tyhjän panttina, työkokeilupaikkaa ei löytynyt ja ainoa mihin tarjosivat mua oli sellainen, että en olisi sitä työtä voinut tuntiakaan tehdä omien sairauksieni vuoksi.

• tolloll
        Toinen tollo.. kirjoitti:

Vervestä ei ole muuta kuin huonoa sanottavaa, mä olin siellä ja vaadin paikkaa muualle, onneksi sitten pääsin tuonne samaan mihin hieroja 68. Puoli vuotta olin ihan tyhjän panttina, työkokeilupaikkaa ei löytynyt ja ainoa mihin tarjosivat mua oli sellainen, että en olisi sitä työtä voinut tuntiakaan tehdä omien sairauksieni vuoksi.

toinen tollo: etsitkö sinä itse työkokeilupaikkaa verven aikoihin? Vai auttoivatko he? mulle sanoivat että kirjoita cv, ja lähetä sitä minne haluat. ja edelleenkin paikkoihin jota en pysty tekemään.

• Vervellä nyt...
        Toinen tollo.. kirjoitti:

Vervellä olin minäkin ja sinne en haluaisi mennä enää uudestaan. On kai vain pakko mennä tyhjänpantiksi ja johonkin työkokeiluun. Minusta tuntuu myös että laittavat vain johonkin siivoamaan ja tietävät että siitä työstä en selviä. Onko kukaan kieltäytynyt työkokeilusta?

• Toinen tollo

Eivät auttaneet mitenkään. Ihan sama juttu, tee Cv ja lähettele sitä vaikka tutuille. Sitten kun menin Noposelle, oli ihan eri meininki. Kuukauden päästä olit työkokeilussa, siitä sitten koulutus uuden työpaikan rinnalle. Nyt olen sellaisessa työssä mitä pystyn tekemään.

• Anonyymi

Kyllä mun Noposen valmentajalla oli ihan sama meininki kuin Vervellä. Mietit haettavat paikat itse, hakemukseen saa apua ja sitten vaan laitat ne menemään. Just hankalinta on se kun niitä paikkoja joissa vois pärjätä on tosi vaikeeta hahmottaa.

• tolloll

Hyvä juttu, toinen tollo. Kiva että sun asiat eteni. Harmi kuin meidän paikkakunnalla ei ole tuota Noposta!

• Toinen tollo

Sehän on tosi iso firma, kannattaa katsoa onko jossain sun lähellä, niillä on paljon toimistoja ympärisuomea. Jos muistan oikein, niin se valmentaja sanoi ajavansa tapaamaan asiakkaitaan parin sadan kilsan päähän, joten ehkä se vois onnistua myös sun kohdalla!

• Noposella ollu
        Toinen tollo kirjoitti:

Sehän on tosi iso firma, kannattaa katsoa onko jossain sun lähellä, niillä on paljon toimistoja ympärisuomea. Jos muistan oikein, niin se valmentaja sanoi ajavansa tapaamaan asiakkaitaan parin sadan kilsan päähän, joten ehkä se vois onnistua myös sun kohdalla!

Niillähän on kymmenillä paikkakunnilla toimisto, katso tästä

http://www.katjanoponen.fi/yhteys.html

Itse olen ollut Oulussa ja kaveri Espoossa. Minä ja kaveri oltiin tosi tyytyväisiä niiden valmentajan toimintaan, molemmilla uudet työpaikat.

• tolloll

Minä kysyin vakuutusyhtiöltä vaihtoa juuri tänään. Lähin Noponen olisi 120 km päässä, mutta vakuutusyhtiö ei ollut halukas vaihtamaan "firmaa". Todennäköisesti potkivat minut pois kortistoon, kunhan työkokeilu epäonnistuu. Patti tilanne!

• Toinen tollo

Mulla oli ihan sama homma aluksi, mutta sanoin napakasti toisen kerran soittaessani että en mene enää Vervelle ja siitä ei ole mitään hyötyä ja menee rahat hukkaan teiltä. Sitten tuli kirjallinen päätös, että voit vaihtaa. Kannattaa siis vaatia, sillä jos kortistoon joutuu, niin sieltä ei kukaan ainakaan meitä sairaita tule hakemaan. Vervestä olen kuullut, että tuntuu, että sieltä oikein välillä halutaan saada huono lopputulos työkokeilusta, jossa ei pärjää.

• tolllol

Kiitos! Yritän uudemman kerran. Ai kamala tuota Vervea, siltä minustakin tuntuu että eivät haluakaan että työkokeiluni onnistuu.

• Kauko R.

Sama kokemus Vervestä minullakin, ilmeisesti saavat rahansa siitä, että järjestävät työkokeilun johonkin, ei sillä väliä pärjääkö siellä ja onko siitä mitään hyötyä. Sitten vaan uutta ukkoa sisään ja sille sama hoito..

• Toinen tollo

Miten sulle kävi, saitko siirron?

• kuntoutuksessa????

Mulle tuli just sama kokemus tänään.. ihan sama mitä pystyn tekemään, kunhan vaan johonkin laittavat. Selkävaivainen siivoamaan!

• Pena 73

Kuntoutuskeskus Petreassa sama juttu. Liukuhihnalla sisään ja ulos, ihan sama pärjääkö työkokeilussa tai missään testeissä..

• Petreasta kokemus..

Mä siirryin Petreasta Noposelle, ihan eri meininki siellä, Petreassa ei tapahtunut mitään kunnoposella taasen sain uuden työpaikan parissa kuukaudessa.

• Verve kuntoutus???

Verveen en mene todellakaan enää. Ei mitään hyötyä, ihmisarvoni oli siellä hyvin edullinen.

• tollol

Toinen tollo: ei onnistunut siirto, harmi vaan! No täytyy vaan yrittää keksiä jotain muuta...

• Toinen tollo

Tollol: harmi homma!! Olen aidosti pahoillani puolestasi.

• Kate45

Hei, olisiko jollakin tietoa mitä Verven esitietolomakkeella ajetaan takaa, kun kysellään puolison työstä, toimeentulosta yms..???

• Verve:n asiakas

Olettaisin että kartoitetaan tarvitseeko hakija velkaneuvontaa tms.apua.
        Itseltä kyseltiin että löytyykö aseita :).
        Vastasin että sitten kun niitä tarvii todella valtio"lainaa"tarvittaessa.
        Omalta kohdaltani voin kommentoida että,on asiat mennyt eteenpäin mukavanlaisesti.
        Psyg.testit ollut ja palautepalaverissa mietitty mihin työkokeiluun ja mahd.koulutukseen.
        Nyt odotellaan eläkevak. yhtiön mielipidettä olisiko näihin heidänmielestään edellytyksiä

• Verve, NO!!!
        Verve:n asiakas kirjoitti:

Olettaisin että kartoitetaan tarvitseeko hakija velkaneuvontaa tms.apua.
        Itseltä kyseltiin että löytyykö aseita :).
        Vastasin että sitten kun niitä tarvii todella valtio"lainaa"tarvittaessa.
        Omalta kohdaltani voin kommentoida että,on asiat mennyt eteenpäin mukavanlaisesti.
        Psyg.testit ollut ja palautepalaverissa mietitty mihin työkokeiluun ja mahd.koulutukseen.
        Nyt odotellaan eläkevak. yhtiön mielipidettä olisiko näihin heidänmielestään edellytyksiä

Hyvä että sinulla menee asiat eteenpäin, minä kyllästyin Verven saamattomuuteen, valitin asiasta eläkeyhtiööni ja he lopettivat Verven kanssa ja minut siirrettiin Noposelle. Siellä oli eri meininki, sain 1,5kk:ssa uuden työpaikan, jossa minut koulutettiin uusiin tehtäviin. Vervessä olin lähes vuoden ja vaan juteltiin..

• Kiipula, NO
        Verve, NO!!! kirjoitti:

Hyvä että sinulla menee asiat eteenpäin, minä kyllästyin Verven saamattomuuteen, valitin asiasta eläkeyhtiööni ja he lopettivat Verven kanssa ja minut siirrettiin Noposelle. Siellä oli eri meininki, sain 1,5kk:ssa uuden työpaikan, jossa minut koulutettiin uusiin tehtäviin. Vervessä olin lähes vuoden ja vaan juteltiin..

Mulle tehtiin Kiipulan kanssa sama juttu, eläkeyhtiö itse vaihtoi Noposelle. Olin itse enemmän kuin tyytyväinen vaihdokseen.

• Pekkis--69

Sama juttu mulla Kiipulassa, en tiedä onko eläkeyhtiöt kyllästyneet saamattomuuteen. Noposeen olin minäkin tyytyväinen, oli tosi mukava valmentaja ja sain uuden koulutuspaikan heidän työnsä avulla. Kiipulassa ei tapahtunut mitään kohdallani.

• vm-70selkä

Te jotka olette ammatillisen kuntoutuspäätöksen saaneet ja olette saaneet työvalmentajan, niin onko kellään ollut ongelmia sen suhteen mitä vakuutusyhtiö suostuu myöntämään päätöksen puitteissa?
        Olin valmentajani kanssa suunnitellut työkokeilua ja reilun vuoden kestävää ammatillista lisäkoulutusta (ei jokapäiväistä vaan sen työn ohella), että olisin voinut vaihtaa alaa. Ennenkun mitään suunnitelmaa oltiin saatu kasaan, niin jo ilmoittivat vakuutusyhtiöstä valmentajalle, että mitään koulutusta eivät maksa. Me oltiin vasta listattu vaihtoehtoja kun olivat sitä mieltä, että maksavat korkeintaan lyhyen työkokeilun?
        Ollut muutenkin asiatonta palvelua vakuutusyhtiöstä. Kun aluksi kysyin, olenko oikeutettu työeläkekuntoutukseen, niin minulta kysyttiin, että kuvittelenko minä 40-kymppisenä sellaista edes saavani?? Myönteisen päätöksen tultua työelämävalmentajaa erikseen pyytäessäni ihmettelivät enkö osaa itse hoitaa asioitani ja virkailija muisti kehottaa itsekin tekemään asioiden eteen jotain kun heillä kuulemma on sellaisia reppanoita, jotka eivät edes puhelimella osaa soittaa työpaikkoja?
        Että näinkö se menee, että myönteisen päätöksen saatua sitten kieltäydytään suurella vaivalla mietityistä ehdotuksista? Ja se kuntoutusrahahan ei ala juosta ennenkuin suunnitelma on hyväksytty ja työkokeilupaikka löydetty ja hyväksytty heidän puoleltaan. Ja multa menee sitten sitä odotellessa se opiskelupaikka varmaan ohi.
        Olen varma, että tämä koko juttu olisi hoitunut työkkärin kautta palkkatuki- tai oppisopimusrahoituksella todella paljon helpommin ja nopeammin. Tuntuu, että ei ole kannattanut hakea mitään työeläkevakuutuksen kautta, jos menee kuukausia siitä vääntämiseen, et mitä toimenpiteitä ne armollisesti suostuvat kustantamaan : (. Olisko neuvoja?

• ooppis123
        vm-70selkä kirjoitti:

Te jotka olette ammatillisen kuntoutuspäätöksen saaneet ja olette saaneet työvalmentajan, niin onko kellään ollut ongelmia sen suhteen mitä vakuutusyhtiö suostuu myöntämään päätöksen puitteissa?
        Olin valmentajani kanssa suunnitellut työkokeilua ja reilun vuoden kestävää ammatillista lisäkoulutusta (ei jokapäiväistä vaan sen työn ohella), että olisin voinut vaihtaa alaa. Ennenkun mitään suunnitelmaa oltiin saatu kasaan, niin jo ilmoittivat vakuutusyhtiöstä valmentajalle, että mitään koulutusta eivät maksa. Me oltiin vasta listattu vaihtoehtoja kun olivat sitä mieltä, että maksavat korkeintaan lyhyen työkokeilun?
        Ollut muutenkin asiatonta palvelua vakuutusyhtiöstä. Kun aluksi kysyin, olenko oikeutettu työeläkekuntoutukseen, niin minulta kysyttiin, että kuvittelenko minä 40-kymppisenä sellaista edes saavani?? Myönteisen päätöksen tultua työelämävalmentajaa erikseen pyytäessäni ihmettelivät enkö osaa itse hoitaa asioitani ja virkailija muisti kehottaa itsekin tekemään asioiden eteen jotain kun heillä kuulemma on sellaisia reppanoita, jotka eivät edes puhelimella osaa soittaa työpaikkoja?
        Että näinkö se menee, että myönteisen päätöksen saatua sitten kieltäydytään suurella vaivalla mietityistä ehdotuksista? Ja se kuntoutusrahahan ei ala juosta ennenkuin suunnitelma on hyväksytty ja työkokeilupaikka löydetty ja hyväksytty heidän puoleltaan. Ja multa menee sitten sitä odotellessa se opiskelupaikka varmaan ohi.
        Olen varma, että tämä koko juttu olisi hoitunut työkkärin kautta palkkatuki- tai oppisopimusrahoituksella todella paljon helpommin ja nopeammin. Tuntuu, että ei ole kannattanut hakea mitään työeläkevakuutuksen kautta, jos menee kuukausia siitä vääntämiseen, et mitä toimenpiteitä ne armollisesti suostuvat kustantamaan : (. Olisko neuvoja?

Olipa ikävää touhua sinulla. Minä sekä mieheni olemme molemmat käyneet tuon "myllyn" läpi ja olemme päälle nelikymppisiä. Kaikkiin suunnitelmiin suhtauduttiin tosi hyvin ja asiallisesti. Molemmilla meillä oli tuo eläkeyhtiön maksama valmentaja. Olisiko ollut sulla valmentajan ammattitaidosta kyse tai sitten epäammatillinen "virkailija" eläkeyhtiössä. Minä vaihdoin sairaanhoitajan ammatista uuteen oppisopimuskoulutuksella ja mieheni kuljetusalalta ihan uusiin hommiin suoraan työllistyen. Molemmat oli tosi tyytyväisiä ja työkkäriin ei meistä kumpikaan halunnut mennä, sieltä tosi huonot kokemukset.

• Polvet sökönä-62

Mulla ei ollu mitään ongelmaa kun valmentajan (katjjanoponen oy) kanssa tehtiin suunnitelma eläkeyhtiölle. Valmentajankin sain ilman mitään mutinoita, sanoivat vaan että sehän on hyvä idea kun et itse oikein tiedä mitä haluat. Suosittelivat sitä firmaa missä olin ja se olikin ihan hyvä kokemus. Työkkäristä yritin apua saada ja se oli todella ala-arvoista, siellä kohtelu oli samanlaista kuin sinä vm-70selkä olit eläkeyhtiössäsi kokenut. Kysyivät ensimmäisenä työkkärissä, että mitä sinä täällä teet, ja ei me täällä ehditä tuommoisia miettimään.

• tuleva talousihminen

Mua eivät edes "palvelleet" työvoimatoimistossa, kun kysyivät täyttyykö ne eläkeyhtiön kuntoutuksen ehdot. (Ehdot oli, mm. että piti olla vähintään joku pieni summa palkkaa viimeisen viiden vuoden ajalta) Kun nuo ehdot oli täynnä, sanoivat vaan että mene eläkeyhtiöön ja hae ammatillista kuntoutusta. Sinne sitten B.lausunto mukaan ja sain niiltä päätöksen. Tukivat uudelleen koulutusta ja nyt opiskelen istumatyöhön entisen fyysisemmän homman sijaan. Mulla oli myös noposelta tuo henkilö käytössä, jonka eläkeyhtiö hommasi ja maksoi. Se oli ihan ok ja apua sieltä sai.

• kuntoutettu!!

Sama juttu mulla, ei kannata todellakaan mennä työkkäriin tai kelan kautta jos vaan eläkeyhtiöön pääsee.

• tev80

Joku voisi nyt vähän jeesata tyhmää..eli miten ammatilliseen kuntoutukseen pääsee? Mulla selkä huonossa kunnossa ja tänään lääkäri ehdotti kuntoutusta fysiatrin lausunnon perusteella, mutta tässä on kyseessä vain siis 3*5 päivän kuntoutusjaksoa jossain valisemallani kuntoutuslaitoksella. Ensin meinasin petreaa, mutta luin todella ikäviä kommentteja kyseisestä laitoksesta, että mieleni ei tee enää sinne. Mutta jos haluan ammatilliseen kuntoutukseen esim. noposelle niin miten mun täytyy toimia. Pitääkö lääkärin ns.hyväksyä haluni päästä tälläiseen jolloin hän kirjoittaa b-lausunnon ja otanko tämän jälkeen itse yhteyttä työeläkelaitokseen vai miten tämä menee?? Tiedän jo itse, etten pysty jatkamaan kuntoutuksenkaan jälkeen vanhassa työssäni ja haluaisin kouluttautua uuteen ammattiin, mutta mulla ei ole pienintäkään käsitystä että miten tämä hoituu. Pitääkö mun käydä nyt nämä ensimmäiset kuntoutusjaksot läpi ja arvioiko joku mun työkyvyn tehdä vanhaa työtä tämän jälkeen vai voinko suoraan "anoa" pääsyä ammatilliseen kuntoutukseen. Aaargg, kun on vaikeeta kun ei tiedä miten toimia!! Auttakaa joku

• äskettäin sama..

Ei tarvitse käydä kuntoutusjaksoja läpi lääkinnällisellä puolella, jos et halua. Ammatillinen kuntoutus on just sulle hyvä sillä vaikka sairaus estäisi nykyisessä työssä jatkamisen, löytyy yleensä muita työtehtäviä, joihin työkykyä riittää. Tässä hakemus, lähetä se vaan nykyisen työnantajan eläkeyhtiöön ja liitteeksi lääkärin B.lausunto:

http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf . Jos haluat uravalmentajalle, niin se kannattanee mainita jo hakemuksessa, itse laitoin siihen että en tiedä mitä työtä voisin enää tehdä, siksi haluaisin uravalmentajalle ja toivoin noposelle pääsyä, kun kaveri oli ollu niillä ja se oli tykännyt. Ratkaisu tuli Ilmariselta vajaassa kuukaudessa ja mun uravalmennus on nyt menossa. Oon käyny siellä kaksi kertaa, ihan hyvältä vaikuttaa mutta vielä ei ole mitään työtä tai koulutusta vielä etsitty.

• tev80

Ok, kiitos vastauksestasi :)
      Mutta miten mä voin sanoa lääkärille, että kun haluaisin suoraan päästä ammatilliseen kuntoutukseen kun hänen mielipiteensä on, että mun viat selässä korjaantuu jumpalla. Kuitenkin magneettikuvassa merkkejä selkärankareumasta ( ei ole siis vielä diagnosoitu) niin kun itse hyvin tiedän, etten voi työskennellä vanhassa työssäni (olen siis kaupan-alalla, isossa marketissa missä kuormat on suuria ja nostoja on valtavasti) vaikka mua kuntoutettaisiin kuinka paljon, niin miten mä voin/kehtaan sanoa lääkärille, että en voi/halua työskennellä vanhassa työssäni vaan haluan ammatilliseen kuntoutukseen niin että pääsen Noposelle. Kyse ei siis ole siitä, että olisin laiska vaan tykkään kyllä työstäni, mutta en halua, että työni rikkoo selkääni enää yhtään enempää. Nämä kivut ovat jokapäiväisiä ja vaikka olen sairaslomalla tällä hetkellä niin kotonakin ollessa kivut ovat valtavat. Kun en kotonakaan meinaa pärjätä näillä kivuilla. Lääkkeenikin on sellaisia joista menee pää niin sekaisin, etten voi edes ottaa niitä töissä ollessani, koska en voi palvella asiakkaita pönttö sekaisin ja juuri töihin tarvitsisin kipulääkitystä että jotenkuten pärjäisin. Joten siis, voinko sanoa suoraan työterveyslääkärille, että laita mulle b-lausunto ammatilliseen kuntoutukseen. Jos pääsen tälläiseen niin voiko nykyinen työnantajani antaa mulle potkut, koska en voi työskennellä enää heille? Alkaa niin ärsyttää kun ei tiedä miten mun kannattaa toimia ja mitkä on mun oikeudet sanoa/päättää näistä kuntoutusjutuista!!

• tev80

Joo ja sellasta vielä, että mitkä ehdot täytyy täyttyä ennenkuin pääset ammatilliseen kuntoutukseen? Eli pitääkö mulla olla työkyvyttömyyseläkkeen vaara ennenkuin tälläiseen pääsen? Ja täytyykö mun käydä se lääkinnällinen kuntoutus ennenkuin selviää olenko vaarassa jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle nykyisestä työstäni ja pitääkö mun olla tietty aika sairaslomalla vai miten tää menee?

• Anonyymi

• Sirppana78

Hyviä neuvoja olet saanut, yritän auttaa myös. Voit sanoa ja pyytää työterveyslääkäriltä B-lausuntoa, sanot vaan että sinulla on oikeus hakea kuntoutusta ja eläkeyhtiö sen päätöksen sitten kuntoutuksesta tekee. Minusta sinulla on selkeä työkyvyttömyyden uhka tuolla kertomallasi. Työnantaja ei voi antaa potkuja kuntoutuksen tai sairauden vuoksi (paitsi jos se sairaus on kestänyt muistaakseni yli vuoden ja olet ollut poissa sen ajan) Ammatillisen kuntoutuksen ehdot ovat seuraavat:
      on uhka todetun sairauden, vian tai vamman johdosta joutua lähivuosina työkyvyttömyyseläkkeelle
      on viiden edellisen vuoden aikana vähintään 33 930,09 euroa työstä saatuja ansiotuloja (vuonna 2014).
      ei ole oikeutta kuntoutukseen tapaturma- tai liikennevakuutuksen kautta
      on työn tai koulutuksen kautta saatu ammattipätevyys
      voidaan ammatillisen kuntoutuksen avulla vaikuttaa työkyvyttömyyden uhkaan ja eläkkeelle jäämiseen

Sairaslomalla ei tarvita välttämättä olla ollenkaan, ainakaan minä en ollut kuin muutamia päiviä silloin tällöin, mutta lääkäri katsoi että jos jatkan työssä niin oireet pahenevat ja silloin se työkyvyttömyyden uhka on lähempänä. Toivottavasti näistä oli apua!

• tev80

Kiitos Sirppana78, tuo auttoi valtavasti!!! :)
      Olen siis ollut sairaslomilla pätkissä, pisimmillään muistaakseni 3 viikkoa!! Olen niin tunnollinen työntekijä, että en ole aina viitsinyt hakea sairaslomaa vaikka siihen olisi ollut tarvetta ja suuret edellytykset. Mutta mites on, jos lääkäri ei suostu toteamaan, että mulla on työkyvyttömyyden uhka? Olin eilen lääkärissä ja hän jatkoi sairaslomaani vain neljällä päivällä ja nyt sunnuntaina pitäisi mennä takasin töihin vaikka en ole työkuntoinen. Tiedän ettei selkä kestä kun kotonakin olen ihan tuskissani koko ajan ja en pysty kunnolla kotianikaan hoitamaan ja sitten vaan kehotetaan menemään töihin!! En nyt ymmärrä tuota logiikkaa ollenkaan. Kuntoutukseen lähetetään ja kun sinne ei edes pääse nopealla aikataululla niin lääkäri katsoo että olen työkuntoinen... Ei vaan ymmärrä!!

• tev80

Tuossa kuntoutushakemuksessa kysytään tota suunnitelmaa. Laitanko siihen suoraan vaan, että Katja Noposelle uravalmennukseen. Mutta mihin kohtaan hakemuksesta se tulee kun vaihtoehtoina on työkokeilu/työhönvalmennus, koulutus, muu suunnitelma? Laitanko siihen muu suunnitelma kohtaan sen, että haluan Noposelle? Taas tuli niin tyhmä kysymys, mutta nää lomakkeet on niin hankala täyttää ku ei tiedä et mitä nämä kaikki tarkoittaa.

• äskettäin sama..

Siinä linkissä minkä laitoin on kohta 3, laita siihen rasti kohtaan "Haen työeläkekuntoutusta/ennakkopäätöstä oikeudesta työeläkekuntoutukseen" ja seuraavaan kohtaan "Suunnitelmaa ei vielä ole" Minä laitoin siihen vielä tosiaan tuon, että en tiedä mitä työtä voin tehdä ja haluan valmentajalle. En muista oliko se muu suunnitelma kohta, mutta se on varmasti ihan hyvä kohta siihen. Kannattaa laajasti kertoa omista työkykyrajoitteistaan, sillä vakuutuslääkärithän tiedetään. :) Tuohon lääkäriasiaan en osaa ottaa kantaa, mutta uskoisin lääkärinkin olevan tyytyväinen jos haluat kuntoutukseen ja hänen kirjoittavan sulle lausunnon. Sinähän se itse tiedät mitä ongelmia sulla terveydessä on kun olet töissä, ei sun lääkäri. Tsemmpiä hakemuksen täyttämiseen, siitä se homma lähtee eteenpäin.

• lusikkani soppaan

Minä hain sen btodistuksen toiselta lääkäriltä kun omalääkäri ei sitä kirjoittanut, joten onnistuu se sitäkin kautta!!

• lääkinnällinen kunto

Lääkinnällinen kuntoutus ei ole pakollinen, mutta voit käydä sen halutessasi myös ammatillisen kuntoutuksen kanssa samaan aikaan. Eivät sulje toisiaan pois vaan voivat tukea toisiaan. Ammatillinen kuntoutus on tosi tärkeä olla siinä rinnalla, koska on turha kuntouttaa entiseen työhön, jossa kuntoutus menee hukkaan kun sairastut uudestaan.

• tev80

Olenko mä sitten käytännössä katsoen sairaslomilla omasta työstäni tän kuntoutuksen ajan vai miten tää toimii? Ja mistä alkaen kuntoutus katsotaan alkaneeksi eli mitä mä esim ilmoitan töihin milloin en enää sinne tule?

• äskettäin sama..

Mä olin sairaslomalla omasta työstä koko kuntoutuksen ajan, mutta voi kuulemma välillä olla töissäkin, jos pystyy. Useimmat kai on sairaslomalla. Jos sinulla ei ole just nyt sairaslomaa ja oireilet, niin kannattaa sitä hakea lisää, se tukee sitä sun kuntoutukseen pääsyä. Ei kannata sairastuttaa itseään enempää. Työnantajalle ilmoitin kuntoutuksesta heti kun sain päätöksen oikeudesta ammatilliseen kuntoutukseen eläkeyhtiöltä.

• tev80

Olen nyt viimeistä päivää sairaslomalla, huomenna tosin vielä vapaapäivä mut sunnuntaina pitäisi mennä töihin. Kivut eivät ole laantuneet sairaslomalla ollessani, joten enpä taida olla työkykyinen. Nyt sinne töihin pitäisi sit mennä nostelemaan taas niinkuin aina ennenkin. Tässä en juuri ymmärrä tätä lääkärin logiikkaa, et jos määrätään kuntoutukseen niin silti potilas laitetaan töihin näiksi välipäiviksi ja siinähän kuitenkin kuluu aikaa ennenkuin mitään päätöstä ammatillisesta kuntoutuksesta edes tulee. Eli menen siis siksi aikaa töihin rikkomaan selkääni lisää kunnes minut hyväksytään ammatilliseen kuntoutukseen.

• Sirppana78

Kannattaa vaan hakea sairaslomaa tähän odotteluaikaan. Turha mennä töihin pilaamaan entisestään terveyttään! Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee käyntiin. Kannattaa muuten tiedustella eläkeyhtöstä miten hakemus etenee, jos alkaa viipymään.

• tev80

Joo eli b-lausunnot saatu kumpaankin kuntoutukseen.Hakemukset menossa lääkinnälliseen kuntoutukseen,mutta kelan tytsy sanoi että päätöksessä voi mennä jopa 8 viikkoa, mutta laittoi mut kiireellisenä menemään, tuskinpa kuitenkaan kovin äkkiä kuntoutuspaikkaa saan. Ja huomenna lähetän ammatillisen kuntoutuksen hakemukset eteenpäin ja jään odottamaan päätöstä sieltä. Oli Tyky-keskustelu eilen ja siellä esimies ilmoitti, että mulle ei ole tarjota kevyempää työtä ja sitten ehdotettiin ammatillisen kuntoutuksen työkokeilua firman jossain pienemmässä yksikössä,mutta itsekseni ajattelin, että mitäköhän sekin hyödyttää kun jokatapauksessa sielläkin niitä nostoja tulee. Mielenkiintoiset ajat edessä. Ja tänään selvisi, että aikaisemmin mulla oli rintatulehdus, jonka johdosta sain lähetteen mammografiaan,jossa myös ultrattiin. No sieltä löytyi kummastakin rinnasta kalkkikertymiä joiden vuoksi lähete jouduttiin tekemään lisätutkimuksiin. Eli magneettikuvat rinnoista vielä tulossa. Mietiskelin tässä, että minkäköhän sairauden vuoksi mä kohta sairauslomalla olenkaan. Koko päivä mennyt ihan sumussa!! Voidaanko yhtä ihmistä näin paljon koetella??

• Sirppana78

Minäkin olin aivan sekaisin, mutta siitä ne asiat alkaa pikkuhiljaa selkiiintymään. Hyvä että olet alkanut hoitamaan asioita. Voimia sinulle.

• äskettäin sama..

Hyvä, että olet saanut asioita alulle. Pahinta olisi työntää pää pensaaseen ja vain toivoa parempaa. Kun pääset ammatilliseen kuntoutukseen, niin varmasti asiat alkavat selviämään.

• tev80

Olen siis nyt 10.2 menossa ensimmäiseen lääkinnälliseen kuntoutusjaksoon, jonka jälkeen pidetään taas työkyky-palaveri työterveydessä. Aluksi suunnitelma oli hakea ammatillisen kuntoutuksen ennakkopäätöstä tässä välissä mutta pomoni päätti olla lähettämättä näitä työnantajan kuvaus työtehtävistä-lappusia, siis panttasi niitä 2 viikkoa ja aina kun soitin että missä ne viipyy niin aina sain ympäripyöreitä vastauksia siitä miten hankala ne oli täyttää ja tarvittiin henkilöstöhallinnosta tietoja ym. No tänään soitti sitten, että hän lähettää ne suoraan työeläkeyhtiöön. Voi huoh!! Tässä ajassa kun odottelin niitä häneltä postissa turhaan,oisin voinut jo lähettää hakemukset.

Ja sitten taas kysymys..Jos mulle ehdotetaan ammatillisen kuntoutuksen työkokeilua jossain firman pienemmässä yksikössä, siis sama työ,mutta pienemmät kuormat ym. niin onko mun pakko suostua tähän vai voinko sanoa, että ei se mun selkäni sitäkään tule kestämään vaan haluaisin joko työkokeilun kokonaan muuhun työhön jota selkäni kestää tai sitten Noposen kautta uravalmennukseen? Voinko siis pamauttaa esimieheni läsnäollessa, että en halua mitään kokeiluja meidän firmassa?? Onko se jo syy, että minut voidaan irtisanoa?

• lusikkani soppaan

Erikoista touhua sun pomolta. Olisihan se hänenkin etu, että sinut saataisiin kuntoon tai hän pääsisi sinusta "eroon"kun pääset ammatilliseen kuntoutukseen.

Mä en suostunut työkokeiluun mun nykyisellä työpaikalla, sillä tiesin että en tule siitä selviytymään. Jos olisi ollut jotain ihan muuta työtä, niin se olisi ollu eri juttu, mutta vaan kevennettynä, niin tiesin että oireilen silti. Eli sano vaan, että sinä tiedät että selkäsi ei tule kestämään sitä työtä. Kun saat päätöksen ammatillisesta kuntoutuksesta ja jos pääset valmentajalle, niin sittenhän sä vaan asioit niiden kanssa, valmentaja voi jutella sun esimiehelle, niin mun kohdalla tehtiin, kun mullä ehti vähän välitkin siinä tulehtua esimiehen kanssa... Sua ei voida irtisanoa sen vuoksi ja jos sut jostain syystä pakotettaisiin kevyempiin tehtäviin ja tulet siellä kipeäksi, niin sitten vaan haet sairaslomaa. Ylipäätään nyt kuntoutusvaiheessa voisi olla selkeämpää olla sairaslomalla, myös työnantajan puolelta, kuin se että käväiset välillä töissä ja oot sit taas kipeenä työnteon vuoksi.

• Sirppana78

Kyllä sun oikeus on päästä ammatilliseen kuntoutukseen, joten pidä vaan rohkeasti kiinni oikeuksistasi. Se on tosiaan ehdottomasti molempien etu.

• sossun rahoille..?

Mitäs sitten kun ammatillinen kuntoutus ei ole onnistunut? Useita eri alojen työkokeilua,kuntoutusta,ammatillista kuntokartoitusta,leikkauksia jne. jne.
      Opiskeluun pääsy ollut vaikeaa koska heidän mielestään fyysinen terveys ei ole tarpeeksi hyvä,olen samaa mieltä. Kahteen eri koulutukseen sitten pääsin(ei siis yhtäaikaa) mutta joutunut lopettamaan ne kesken. Osa syynä myöskin mielenterveysongelmat.
      Nyt taas jäämässä sairaspäivärahalle ja sen jälkeen haen kuntoutustukea. Mitäs sitten kun ja jos sieltä tulee taas hylky? Kun ei työvoimatoimisto suostu ottamaan minua edes vajaakuntoiseksi työnhakijaksi että saisin työmarkkinatukea.

Minun pitäisi nyt sitten saada tarkat lausunnot minkä verran minulla on työkykyä jäljellä. Tekeekö sen/ne lausunnot oma terveyskeskuslääkäri ja ortopedit? Ja mielenterveydestä pitäisi saada myös lausunto hoitavalta lääkäriltä.

• näin se on

Jos et saa kuntoutustukea, pitää sinun saada työkkäristä työmarkkinatukea. Eli on heidän otettava sinut työnhakijaksi.

• ei tyhjän päälle

Samaa mieltä. Nuo rahat ovat toisiaan poissulkevia, mutta jompaa kumpaa sinun on saatava.

• sossun rahoille?
        ei tyhjän päälle kirjoitti:

Samaa mieltä. Nuo rahat ovat toisiaan poissulkevia, mutta jompaa kumpaa sinun on saatava.

Niinhän sen pitäisi mennä kaiken järjen mukaan ja näillä ollaan menty tähänkin asti. Nyt minulle sanottiin työvoimatoimistosta että vuoden alusta on tullut ohjeistus että mikäli ei pysty ottamaan kokopäivätyötä vastaan,ei ole oikeutettu työmarkkinatukeen.
        Eiväthän ne voi jättää ihmistä tyhjän päälle :(

• älä luovuta!

No ei voi. Kyllä sinun pitää saada työmarkkinatukea! Olen samassa tilanteessa ja minäkin sen saan.

• Urakalla kusetettu

Ihmisiä jätetään tyhjän päälle. Niin työnantajan kuin valtionkin puolesta.
        Esimerkki raksaäijä (kaikki tämä tapahtunut samassa firmassa): töissä (isossa) firmassa 30 vuotta. Selkä ym. kivut meni niin pahaksi, että eka saikulla firman piikkiin ja sit putos Kelan rahoille. Kun vaivat alko selvitä ja lääkitys löytymään, yleiskunto kohenemaan -> työkokeiluun kevyempiin hommiin: onnistui. Sopivat uudelleenkoulutuksesta uuteen ammattiin (tutkinto) monimuoto-opiskeluna, konttorilta löyty just opiskelua vastaava homma. Vakuutusyhtiö maksoi palkan, mutta työsuhde siis säilyi. Opiskeli työpaikalla niin uutta hommaansa (=teki töitä ja sai vastuuta projekteista) kuin myös niitä opinto-opiskelujakin, teki myös niitä kevyempiä aikasempia hommia tuuratakseen päälliköitä. Ei lomia kun sellaista ei tunneta vakuutusyhtiön maksamalta ajalta, eikä myöskään yhtään sairaslomapäivää parin vuoden aikana. Valmistui, kyseli miten hommat jatkuu kun vakuutusyhtiön tuki loppuu: kukaan ei osannut/halunnut vastata tai sitä välteltiin. Vikana vakuutusyhtiön maksamana päivänä kutsuttiin juttusille: irtisanottiin "henkilöstä johtuvista syistä", vedoten sairauteen eikä kykene työsopparin mukaisiin raksahommiin eikä firmalla ollut tarjota muutakaan (täh!? koko ajan hommia on avoinna, mihin henkilö olisi varsin pätevä). Tuli kuin pommi taivaalta. Ei edes annettu mahista ottaa luottamusmiestä mukaan, eikä varoitettu asiasta yhtään aikasemmin vaan kaikki kerrasta poikki.
        Normi irtisanomisaika, ei työvelvoitetta, mutta eivät maksa palkkaa, koska eivät ole maksaneet sitä pariin vuoteen. Sai vielä todistuksenkin firmalta, että työkyvytön. Henkilö koetti vielä käydä lekurissa todistamassa, että on työkykyinen, mutta lekuri ei tutkinut vaan totesi työkyvyttömyyden samantien (firman lekuri...) Meni työkkäriin ilmoittautumaan: eivät anna työvoimapoliittista lausuntoa, koska työsuhde voimassa. Ei saa siis puoleen vuoteen irtisanomisajan palkkaa eikä saa liitosta rahaa, koska se työsuhde on vielä voimassa. Kela ei ota kantaa. Löytyskö täältä joku jolle käyny samoin? Työsuojelupiiri nosti kädet pystyyn: ei ole heidän hommia. Liitto ei tue eikä tutki... Yksityiset lakimiehet ei uskalla ottaa juttua kun liian monimutkainen. Eli ihan varmaan tässä on joku porsaanreikä olemassa.
        Että miettikää tarkkaan jos lähdette uudelleenkoulutukseen ja työsuhde säilyy. Älkää missään nimessä lähtekö sellaiseen, että vakuutusyhtiö maksaa palkan, koska näyttää siltä, että siinä vaiheessa firma pesee kätensä koko jutusta ja pääsee helpommin duunarista eroon. Ja sit ootte kusessa. Vielä lisäyksenä, henkilö on ollut kokoajan yhteistyöhaluinen, (sinisilmäinen) kuvitellen, että voi antaa työpanoksellaan jotain firmalle ja vastineeksi saa uuden homman. Mut ei. Tuntuu, että firma vain käytti hyväkseen ilmaista työvoimaa ja heitti sitten pellolle.

• kelan saikun jälkeen

Itsellä kelan saikkuraha päättyi helmikuun lopussa, ja siksi piti ilmottautua työttömäksi työnhakijaksi työkkäriin, jotta liitto/ kela maksaa sit työttömyysturvaa. Edelleen siis saikulla.

Olin täyttäny kaavakkeen netis ensin väärin, ett vaiks kysyttiin tilannetta ennen, nyt ja tulevaisuudes, ja kaikissa laitoin sairas niin silti pitää ruksata kohta että "etsin kokopäivätyötä." Tää on siis systeemi pitkis saikuis ja mulla edelleen työsopimus voimassa.

Eli ainakin mun tilanteessa käytäntö on se, että jos saikul ja työsopimus, niin työvoimatsto antaa työvoimapoliittisen lausunnon, jos haet " kokoaikatyötä" ja tilanteesta riippuen se tulee sitten liitosta tai kelalta.

• Peter-79

Mulla ihan sama juttu, ei ole ollut mitään ongelmia. Tuo sinun tilanteesi "urakalla kusetettu" taitaa onneksi olla harvinaisempi ilmiö. Toivottavasti tilanteesi selviää vielä oikein päin.

• Paula78

Tiedän, että ei lohduta, mutta minulla meni kaikki ihan hyvin, rahat tuli ajallaan ja kaikki sujui niin kuin pitikin ja työnantaja oli hyvä ja asiallinen. Toivotaan, että sun "urakalla kusetettu" on asiat jo ratkenneet! Kaikenlaisia firmoja niitä onkin, toisaalta eihän tuo ollut vakuutusyhtiön vika, he vain maksoivat sun palkan.. Harmillinen juttu kuitenkin, tsemppiä sulle.

• Kremppanivel

Ainakin työkokeilupaikan saaminen on nykyään todella vaikeata, edes ilmainen työvoima ei työnantajille tunnu kelpaavan. Sitten kun onnistuu edes jonkun paikan työvalmentajan kanssa löytämään on vielä ongelmana se että hyväksyykö työeläkevakuutusyhtiö sen. Jos on työskennellyt jollakin fyysisemmällä alalla aiemmin niin alan vaihto kevyempään työhön ei ole itsestään selvyys. On tyydyttävä siihen mitä sattuu saamaan, etenkin jos ei hoitoala tai tietokoneruudun tuijottaminen päivästä toiseen ole oma juttu. Itselläni oli tavoitteena löytää työkokeilupaikka ja työllistyä oppisopimuksella, nyt tuntuu taloudellisen tilanteen ollessa todella tiukka että oikeastaan mikä vaan on pakko ottaa vastaan vaikka terveydentila ei työtä pidemmällä tähtäimellä sallisikaan.

Eli teollisuuden taustalla on ainakin todella vaikeata Lama-Suomessa...

• Bettina-78

Minulla oli hyvin sama tilanne kuin sinulla Kremppanivel, mutta just täälläkin puhutun Katja Noposen firman palveluiden avulla mulle löytyi oppisopimuspaikka teollisuuden esimiestehtävistä. Voisiko sinullakin olla mahdollisuus saada joltain apua ettei tarvitsisi yksin yrittää pärjätä?

• ammatillinenkuntoutusok

Kannattaa ehdottomasti hakea ammatillista kuntoutusta. Tässä lisätietoja niille, joilla ei ole tästä kokemusta. Näillä opeilla minä hain aikoinaan ja olin tyytyväinen että hain. Eläkeyhtiön piikkiin uudelleen koulutus tradenomiksi, ei minusta ollenkaan huono juttu, jos oisin lähtenyt itse opiskelemaan oisin ollu opintotuella. http://www.ammatillinenkuntoutus.fi/hakeminen-ammatilliseen-kuntoutukseen/ sit voi hakea tällä lomakkeella, mukaan piti laittaa lääkäriltä b-lausunto: http://www.kuntoutussaatio.fi/files/1322/KU101_Hakulomake.pdf

• pulmanäärellä

Mitenkähän mahtaa käydä jos uudelleen koulutuksesta ei valmistu eli vaikka tuosta tradenomi koulutuksesta jää paperit saamatta?

Työkyvyttömyyseläkkeelle passitus?

• Anonyymi

• Koulutukseen

Onko kellään kokemusta sellaisesta firmasta kun Futuuri Oy näissä ammatillisen kuntoutuksen ohjauksessa?

• työvalmennusfutuuri

Ihan paskaa, älä ihmeessä mee sinne. Ei oo yhtään mitään apua sieltä. Olin ihan turhaan niillä melkein vuoden, edes työ kokeilua eivät pystyneet löytämään. Sit mut ohjattiin toiseen paikkaan, työ kokeilu ja työpaikka löyty parissa kuukaudessa

• fdjoöpjkas

Futuuria en voi suositella kenellekään. Ihan kuin edellisellä kävin reilun vuoden verran ja edes työkokeilua eivät saaneet aikaiseksi, puhumattakaan oppisopimuksesta, joka oli tavoitteena. Kokemus työvalmennusFutuurista jäi siten hyvin huonoksi.

• entinenduunari

Miksiköhän eläke yhtiö laittaa sinne kun mullakin on ihan sama kokemus tuosta futuurista

• hohoijaa

Verve Tampereella vaihtuu työntekijät tiuhaan tahtiin: nyt menossa jo 4. ammatillisen kuntoutuksen ohjaaja.. aina saa kertoa samat tarinat uudestaan uudelle työntekijälle! Jotain mättää tuolla ja pahasti! En suosittele todellakaan!

• soosittelen

Ratkaisin asian siten, että kirjoitin selosteen tarinastani.
        Terveydenhoitopuolella olen useammassa palvelussa, joista tein palvelukohtaiset koosteet.
        Näin en joudu aina aloittamaan aikojen alusta vaan voin esim. jo hyvissä ajoin lähettää 'tarinani' seuraavaan palvelutapahtumaan ja asiantuntija pääsee perehtymään tapaukseeni ennen tapaamistamme.
        Suosittelen.

• mikke71_

Noposta suosittelen, siellä otetaan asiakas tosissaan. Viimeinen kokemus on Polinna uravalmennuksesta joka oli ihan paska, pari käyntiä toimistolla ja eri paikkakunnalla missä itse asun. Valmentaja etsi harjoittelupaikan nopeasti miettimättä mihin voisi työllistyä, sitten kun en paikkaa hyväksyny niin veti herneet nenään. Eli mentiin mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman helpoimman kautta. No vakuutusyhtiö maksoi rahat ja se riitti. Vituttaa vieläkin kun tärkeissä asioissa hosutaan.

• Sisko_80

Mulla ihan sama kokemus Polinnasta. En vaan tajunnu että vois vaihtaa. Mitään apua en saanu sieltä!

• Todellapettynytt

Polinna kokemus!! Sitä googlettelin kun ajattelin että olenko ainoa joka kokee valmennuksen noin. Aivan surkeaa ja epäinhimillistä. En millään haluaisi käydä siellä mitään apua ei saa mutta nöyryytetään ihmistä kyllä!! Valitan eläkeyhtiöön tästä polinnasta. Olen Kuopiosta heidän asiakas.

• polinnahuonoa

Ihan sama mulla, niiden asenne on jotenkin ihmistä epäarvostava. Pyydän että ei tarvisisi enää mennä sinne.

• Anonyymi
        polinnahuonoa kirjoitti:

Ihan sama mulla, niiden asenne on jotenkin ihmistä epäarvostava. Pyydän että ei tarvisisi enää mennä sinne.

Polinnasta en tiedä, mutta Baronalla olin luultavasti samanlaisessa muka palvelussa ja ihan kamala kokemus. Ei ollut ihmis arvoista toimintaa.

• Santtu1973

Valtakunnassa taitaa olla yksi lafka, jossa hommat hoidetaan asiakasta kunnioittaen ja hyvällä menestyksellä. Pyytäkää hyvät ihmiset Noposelle!!!

• Ha1kku

Pyysin ja lupasivat Elosta laittaa minut sinne. Katsotaan, en ole kovin toiveikas tilanteessani mutta annetaan heidän yrittää edes.

• Anonyymi
        Ha1kku kirjoitti:

Pyysin ja lupasivat Elosta laittaa minut sinne. Katsotaan, en ole kovin toiveikas tilanteessani mutta annetaan heidän yrittää edes.

Elolla oli jotkut niiden sopimat paikat, jouduin pyytämään aika napakasti että pääsin, mutta kyllä ne sit laittoi kuitenkin noposelle, kun olin noposella ollu aiemmin työn antajan kautta

• Mummo1964

Hei,täytin juuri määräaikaisen kuntoutustuen ja ammatillisen kuntoutuksen hakemukset.Olen töissä vaatekaupassa siis seisomatyö.Päkiät kipeenä,reuma,fibro ja jalkapöydän luun rasitusmurtuma.Lääkärit eivät vaan tahdo tajuta näitä kipuja.Hirvittää jos hakemukset hylätään.Olen 54 vuotias.

• Ha1kku

Kyllä tuo kuulostaa siltä, että hakemus menee läpi. Älä huoli. Pyydä itsellesi sitten tuo yllä mainittu uravalmentaja, se auttaa sua sit kaikissa käytännön asioissa mitä tulevaisuudessa tulee. Minä olin skeptinen, mutta olin väärässä. Tosin vasta eka tapaaminen takana, mutta ei ole valittamista, päinvastoin yllätyin tosi positiivisesti siitä kaikesta mitä jo tähän mennessä sieltä sain

• Mummo1964

Hei,kiitos tsempeistä.
        Missä päin suomea Noponen on tavoitettavissa?

• hassyy

En tiedä auttaako sinua, mutta Noponen on ihan koko Suomessa. www.katjanoponen.fi

• lapintyttö81

Mä asun todella pohjoisessa, en viitsi sanoa missä kun on niin pieni paikka, mutta noposen palvelua on myös täällä, eli ihan koko suomessa sinne pääsee. Mulla tämä ammatillinen kuntoutus on vasta alussa, en osaa sanoa onko noponen hyvä vai ei.

• Mummo1964

Kiitos avusta, mummo1964 on nyt saanut ajan, ilman teitä ei olisi ollut mitään tietoa tästä!

• Mummo1964

En olisi voinut uskoa, että minä näin vanhana saan työpaikan. Olen niin kiitollinen että löysin tämän ketjun netistä ja tämä ura valmentaja oli ihan parasta mitä on sattunut minulle pitkään aikaan, voin suositella lämpimästi kaikille. Minulla on nyt vakituinen työpaikka ja minä saan tehdä työtä missä minä en ole niin hirveän kipeä kuin mitä olisin ollut minun entisessä työssäni

• Anonyymi

Olen erittäin tyytyväinen ammatilliseen kuntoutukseen ja suosittelen sitä kaikille. Rahan puolesta paljon parempi kuin opintotuet yms, sai opiskella ihan ok rahalla eläkeyhtiön piikkiin.

• Anonyymi

Minä valitsin alan joka ei nyt kiinnosta pätkääkään. Olen siis työkokeilussa kyseistä alaa. Voikohan tuon vaihtaa? Mitä ihmettä teen? Vak yhtiö aikeissa kouluttaa minut kys. Alalle.

• Anonyymi

Joo, ehdottomasti voit. Kannattaa vaan sanoa mahdollisimman pian vakuutusyhtiölle, että ei ole sun homma. Näin mulle ainakin sanottiin. Varma työeläkeyhtiön maksama ammatillinen kuntoutus katja noponen oy:llä oli minulle hyvä kokemus. En aluksi oikein tiennyt mistä on kyse ja menin epäillen tapaamiseen. Pari ekaa tapaamista oli melko turhia, käytiin läpi mun taustoja ja sitä mitä työtä haluisin tehdä. Sitten alkoi tapahtumaan ja minulle järjestyi työkokokeilupaikka jo parin viikon päästä ja sinne työpaikkaan olen nyt työllistymässä tämän noposen neuvottelemana kuuden kuukauden työkokokeilun jälkeen. Kaiken tämän jälkeen voisin sanoa että kannatti mennä ja kaikille epäilijöille että olen ihan oikea ihminen, minusta tehty haastattelu, joten todistettakoon sitäkin kautta. Olen yksi näistä:

https://www.katjanoponen.fi/todellisia-onnistumisia-2/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joo, ehdottomasti voit. Kannattaa vaan sanoa mahdollisimman pian vakuutusyhtiölle, että ei ole sun homma. Näin mulle ainakin sanottiin. Varma työeläkeyhtiön maksama ammatillinen kuntoutus katja noponen oy:llä oli minulle hyvä kokemus. En aluksi oikein tiennyt mistä on kyse ja menin epäillen tapaamiseen. Pari ekaa tapaamista oli melko turhia, käytiin läpi mun taustoja ja sitä mitä työtä haluisin tehdä. Sitten alkoi tapahtumaan ja minulle järjestyi työkokokeilupaikka jo parin viikon päästä ja sinne työpaikkaan olen nyt työllistymässä tämän noposen neuvottelemana kuuden kuukauden työkokokeilun jälkeen. Kaiken tämän jälkeen voisin sanoa että kannatti mennä ja kaikille epäilijöille että olen ihan oikea ihminen, minusta tehty haastattelu, joten todistettakoon sitäkin kautta. Olen yksi näistä:

https://www.katjanoponen.fi/todellisia-onnistumisia-2/

Mulls ei ole ollut ketään apuna ja olen valinnut ihan väärin miun työ kokeilu paikan. Onko kukaan päässu tuonne jo kun ammatillinen kuntoutus on jo menossa? Pakko olis löytää joku muu paikka tämän järjestin itse kaverin avulla mutta tein virhe srvioinnin ja työ ei sovi minulle yhtään!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulls ei ole ollut ketään apuna ja olen valinnut ihan väärin miun työ kokeilu paikan. Onko kukaan päässu tuonne jo kun ammatillinen kuntoutus on jo menossa? Pakko olis löytää joku muu paikka tämän järjestin itse kaverin avulla mutta tein virhe srvioinnin ja työ ei sovi minulle yhtään!

Mä pääsin, kyseessä oli Ilmarinen, vaikka mulla oli jo yksi työkokeilu menossa, mutta en pärjänny siellä kun teettivät sellaisia töitä mitä ei oltu sovittu, sit noiden kautta uusi työkokeilupaikka ja siellä tuntui että uskoivatkin paremmin kun se mun valmentaja puhui sinne työnantajalle mitä mä voin tehdä ja mitäen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mä pääsin, kyseessä oli Ilmarinen, vaikka mulla oli jo yksi työkokeilu menossa, mutta en pärjänny siellä kun teettivät sellaisia töitä mitä ei oltu sovittu, sit noiden kautta uusi työkokeilupaikka ja siellä tuntui että uskoivatkin paremmin kun se mun valmentaja puhui sinne työnantajalle mitä mä voin tehdä ja mitäen.

Mitä tehdä, jos ei pärjääkään ammatillisessa kuntoutuksessa ja sen joutuu keskeyttämään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä tehdä, jos ei pärjääkään ammatillisessa kuntoutuksessa ja sen joutuu keskeyttämään?

Google antaa tämän vastauksen, mutta onko jollain jotain omaa kokemusta aiheesta:

Mitä jos ammatillinen kuntoutus tai työkokeilu ei onnistu?

Tämä on kysymys, joka varmasti mietityttää monia. Aina ei ammatillinen kuntoutus onnistu hyvästä suunnittelusta huolimatta. Työkokeilu on taas vastaavasti yksi tapa tutustua uuteen alaan tai työpaikkaan, mutta se ei takaa työsopimusta. Työkokeilun tavoitteena on parantaa valmiuksia ja mahdollisuuksia työllistyä, mutta se voi joskus myös osoittaa, että kyseinen työ ei ole soveltuva terveydentilalle. Tällöin tulee pohtia, että onko syynä tehtävien sopimattomuus vai yleisesti terveydentilan heikentyminen, jonka vuoksi työhönpaluu ei ole oikea-aikaista. Mikäli kyse on tehtävien sopimattomuudesta, tulee pohtia tavoitteita uudestaan ja niihin pääsemisen keinoja sekä tukimahdollisuuksia. Terveydentilan muuttuessa tai heikentyessä vastaa terveydenhuolto työkykyisyyden ja uuden hoitosuunnitelman tekemisestä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Google antaa tämän vastauksen, mutta onko jollain jotain omaa kokemusta aiheesta:

Mitä jos ammatillinen kuntoutus tai työkokeilu ei onnistu?

Tämä on kysymys, joka varmasti mietityttää monia. Aina ei ammatillinen kuntoutus onnistu hyvästä suunnittelusta huolimatta. Työkokeilu on taas vastaavasti yksi tapa tutustua uuteen alaan tai työpaikkaan, mutta se ei takaa työsopimusta. Työkokeilun tavoitteena on parantaa valmiuksia ja mahdollisuuksia työllistyä, mutta se voi joskus myös osoittaa, että kyseinen työ ei ole soveltuva terveydentilalle. Tällöin tulee pohtia, että onko syynä tehtävien sopimattomuus vai yleisesti terveydentilan heikentyminen, jonka vuoksi työhönpaluu ei ole oikea-aikaista. Mikäli kyse on tehtävien sopimattomuudesta, tulee pohtia tavoitteita uudestaan ja niihin pääsemisen keinoja sekä tukimahdollisuuksia. Terveydentilan muuttuessa tai heikentyessä vastaa terveydenhuolto työkykyisyyden ja uuden hoitosuunnitelman tekemisestä.

Tuo yllä oleva siis kopioitu täältä https://www.katjanoponen.fi/blogi/ammatillinen-kuntoutus/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole katastrofi, ei mitään sanktioita tai muita kiristyksiä verrattuna työkkäriin

• Anonyymi

KK-Verve Oy joutui yrityssaneeraukseen, joten sinne ei kannata mennä.

• Anonyymi

Baronan työkykypalveluista kokemuksia täällä ja aika varauksella suosittelisin sitä, tavattu nyt muutama kertaja aina eri tyyppi, joutunut selostamaan asiaa uudetsaan ja uudestaan. Mikään ei ole edennyt ja ne tarjonnut sellaisia töitä mitä en voi tehdä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2656
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2282
    3. 148
      2254
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2160
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1772
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      388
      1627
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1566
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      290
      1454
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1408
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1399
    Aihe