Sain juuri puhelisoiton eräältä nuorelta naiselta, joka kysyi jos osallistumme hänen isäpuolensa 60-vuotispäiville. No mikä ettei, tottakai osallistumme. Ikävä uutinen oli se, että tämä meidän vanha tuttavamme oli saanut 60-vuotislahjaksi työnantajalta lomautuslapun. Vieläpä määräämättömäksi ajaksi. Ei kiva.
Tämä tuttavamme on ollut saman työnantajan palveluksessa iät ajat. Mahtaneeko kolme vuosikymmentä riittää.
Työelämä raaistuu
26
276
Vastaukset
- The She
Terveelle, työhaluiselle kuuskymppiselle se saattaa ola kova pala nieltäväksi. Varsinkin jos potkujen syy ei ole todella hyvin perusteltu...
- the._man
Kyseessä oli lomautus, ei potkut. Mutta onhan se ikävää, ettei tiedä kauanko lomautus jatkuu.
Ja jos jatkuu eläkeikään asti, niin ne muutamat viime vuodet työttömänä pienentävät tuntuvastikin eläkettä. - The She
the._man kirjoitti:
Kyseessä oli lomautus, ei potkut. Mutta onhan se ikävää, ettei tiedä kauanko lomautus jatkuu.
Ja jos jatkuu eläkeikään asti, niin ne muutamat viime vuodet työttömänä pienentävät tuntuvastikin eläkettä.Mikä ero on määräämättömän ajan lomautuksella ja potkuilla? Yhtälailla työttömiä molemmat ja tulevaisuus toisen käsissä.
Minä luultavasti sanoisin itseni irti ja lähtisin työnhakuun. - the._man
The She kirjoitti:
Mikä ero on määräämättömän ajan lomautuksella ja potkuilla? Yhtälailla työttömiä molemmat ja tulevaisuus toisen käsissä.
Minä luultavasti sanoisin itseni irti ja lähtisin työnhakuun.Ei sellaista kannata tehdä. Kyllä sellainen työpaikka pitää ensin olla valmiina ja epäilenpä vaan, ettei kuuskymppinen kovin helposti sellaista löydä.
- The She
the._man kirjoitti:
Ei sellaista kannata tehdä. Kyllä sellainen työpaikka pitää ensin olla valmiina ja epäilenpä vaan, ettei kuuskymppinen kovin helposti sellaista löydä.
Eipä tietenkään jos lomautuspalkka on paljon työttömyyskorvausta isompi. Miten liene tässä tapauksessa?
Mutta kyllä itsetuntokin on melko arvokas? - the._man
The She kirjoitti:
Eipä tietenkään jos lomautuspalkka on paljon työttömyyskorvausta isompi. Miten liene tässä tapauksessa?
Mutta kyllä itsetuntokin on melko arvokas?Ei sillä ole merkitystä onko lomautettuna vai irtisanottu, eli työtön. Korvaus on samansuuruinen.
Sillä on merkitystä kuuluuko työttömyyskassaan vai saako Kelan päivärahaa. Kassan jäsenet kun saavat ansiosidonnaista päivärahaa. - The She
the._man kirjoitti:
Ei sillä ole merkitystä onko lomautettuna vai irtisanottu, eli työtön. Korvaus on samansuuruinen.
Sillä on merkitystä kuuluuko työttömyyskassaan vai saako Kelan päivärahaa. Kassan jäsenet kun saavat ansiosidonnaista päivärahaa.Siispä minä sanoisin itseni irti, menisin työnhakuun ja siinä odottaessani nauttisin työttömyyskorvausta johon olen oikeutettu kolmenkymmenen työvuoden ja kassaan kuulumisen jälkeen.
Eikö tuttavasi kuulu mihinkään kassaan? - the._man
The She kirjoitti:
Siispä minä sanoisin itseni irti, menisin työnhakuun ja siinä odottaessani nauttisin työttömyyskorvausta johon olen oikeutettu kolmenkymmenen työvuoden ja kassaan kuulumisen jälkeen.
Eikö tuttavasi kuulu mihinkään kassaan?Kyllä hän kuuluu kassaan, mutta ei ole mitään järkeä ottaa lopputiliä, jos ei ole uutta työpaikkaa tiedossa. Ansiosidonnaista maksetaan 500 päivää ja sinä aikana voi sitä työpaikkaa hakea.
Jos itsensä sanoo irti, niin karenssihan siitä tulee. - The She
the._man kirjoitti:
Kyllä hän kuuluu kassaan, mutta ei ole mitään järkeä ottaa lopputiliä, jos ei ole uutta työpaikkaa tiedossa. Ansiosidonnaista maksetaan 500 päivää ja sinä aikana voi sitä työpaikkaa hakea.
Jos itsensä sanoo irti, niin karenssihan siitä tulee.Hyvä kun sinulla riittää kärsivällisyyttä selittää tänne rajan toiselle puolellekin. :)
Kuinkahan pitkä tuo karenssi on?
Verrattuna loukattuun itsetuntoon.
;) - the._man
The She kirjoitti:
Hyvä kun sinulla riittää kärsivällisyyttä selittää tänne rajan toiselle puolellekin. :)
;)"5. Asetetaanko minulle karenssi?
Lain mukaan karenssi (korvaukseton määräaika) voidaan asettaa, jos henkilö esim. on irtisanoutunut työstään ilman työvoimapoliittisesti hyväksyttävää syytä. Karenssin asettaa ja tutkii työ- ja elinkeinotoimisto henkilön ilmoittautuessa työ- ja elinkeinotoimistoon työttömyyden alkaessa."
http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=93&Itemid=119
- Vaikuttaa hyvinkin harkinnanvaraiselta. Loukatulla itsetunnolla ei ruokaa eikä vuokraa makseta.
Vielä lisää linkkejä
http://www.saval.fi/saval-ohjaajat/?N=5&O=5&PNUM=12478&SINGLE_EMBED=&SORT=-pvm,-klo&num=11715&numEXISTS=1&title=SAVAL -ohjaajat&NEWS_NUM=12597
http://www.tyosuojelu.fi/fi/lomauttaminen
http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&location1=2&id=29942&sl2=11&sl3=6 - s-taka*
The She kirjoitti:
Hyvä kun sinulla riittää kärsivällisyyttä selittää tänne rajan toiselle puolellekin. :)
;)Onko vielä joku jolla ei ole tuon selvempää käsitystä ko. asioista?
Jossain "rajan takana" asustaa? Ei kukaan Suomen rajojen sisäpuolella noin tietämätön voi olla, on tätä oppia tullut meidän jokaisen lähipiirin (jos ei oman kokemuksen) kautta jo vuosikymmenet. Jollain loukatulla itsetunnolla ei tässä maassa ole enää mitään tekoa - ainakaan lomautuksissa ja irtisanomisissa. Sitä vaan jokainen järjestää loppuelämänsä miten parhaiten taitaa. Joku saattaisi olla lomautuksesta tai ns. putkeen pääsystä jopa hyvillään? - _
s-taka* kirjoitti:
Onko vielä joku jolla ei ole tuon selvempää käsitystä ko. asioista?
Jossain "rajan takana" asustaa? Ei kukaan Suomen rajojen sisäpuolella noin tietämätön voi olla, on tätä oppia tullut meidän jokaisen lähipiirin (jos ei oman kokemuksen) kautta jo vuosikymmenet. Jollain loukatulla itsetunnolla ei tässä maassa ole enää mitään tekoa - ainakaan lomautuksissa ja irtisanomisissa. Sitä vaan jokainen järjestää loppuelämänsä miten parhaiten taitaa. Joku saattaisi olla lomautuksesta tai ns. putkeen pääsystä jopa hyvillään?Karenssin pituus ei minulle vieläkään ole selvillä. Onko sinulle?
Kyse ei ole niinkään tietämättömyydestä, vaan asioiden tilan hyväksymisestä.
En ihan hevillä, protestoimatta niele pomputusta joka etoo minua. the._man kirjoitti:
"5. Asetetaanko minulle karenssi?
Lain mukaan karenssi (korvaukseton määräaika) voidaan asettaa, jos henkilö esim. on irtisanoutunut työstään ilman työvoimapoliittisesti hyväksyttävää syytä. Karenssin asettaa ja tutkii työ- ja elinkeinotoimisto henkilön ilmoittautuessa työ- ja elinkeinotoimistoon työttömyyden alkaessa."
http://www.iaet.fi/iaet/index.php?option=com_content&task=view&id=93&Itemid=119
- Vaikuttaa hyvinkin harkinnanvaraiselta. Loukatulla itsetunnolla ei ruokaa eikä vuokraa makseta.
Vielä lisää linkkejä
http://www.saval.fi/saval-ohjaajat/?N=5&O=5&PNUM=12478&SINGLE_EMBED=&SORT=-pvm,-klo&num=11715&numEXISTS=1&title=SAVAL -ohjaajat&NEWS_NUM=12597
http://www.tyosuojelu.fi/fi/lomauttaminen
http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&location1=2&id=29942&sl2=11&sl3=6Meillä alkaa lomautukset ja karenssia on seitsemän arkipäivää.
Mutta onneksi ei ole ainakaan pitkiä lomautuksia (vielä) tiedossa
Kummallista kun työntekijä joutuu kärsimään vaikkei tätä lomautusta itse hae.
Työelämä on raakaa nykyään, se on kyllä huomattu.- the._man
_ kirjoitti:
Karenssin pituus ei minulle vieläkään ole selvillä. Onko sinulle?
En ihan hevillä, protestoimatta niele pomputusta joka etoo minua.Minun ymmärtääkseni karenssin pituus on harkinnanvarainen juttu.
Mutta miksi pitäisi lomautuksen aikana itse irtisanoa itsensä, eihän siinä ole mitään järkeä.
Jos annetaan lomautuslappu kouraan, niin siinä ei kuule protestit auta. - RIMMIR
the._man kirjoitti:
Minun ymmärtääkseni karenssin pituus on harkinnanvarainen juttu.
Mutta miksi pitäisi lomautuksen aikana itse irtisanoa itsensä, eihän siinä ole mitään järkeä.
Jos annetaan lomautuslappu kouraan, niin siinä ei kuule protestit auta.Nukahdin tuossa aiemmin illalla ja herätessäni selailin näitä juttuja , heräsi mielenkiinto tähän lomautus juttuun. Olenko ymmärtänyt nyt oikein.
Jos työnantajalta loppuu väliaikaisesti työnmäärä ja hän ei irtisano vaan lomauttaa henkilökuntaa , Siis henkilökunta on vielä työnantajan kirjoilla mutta työntekijän täytyy ilmottautua työttömäksi saadakseen hänelle kuuluva elinkeino. Siis miksi ihmeessä? Eikö se kuuluisi työnantajan maksaa se minimi palkka automaattisesti lomautetulle lomautuksen ajalta. Joutuuko työnantaja maksamaan lomautuksen ajalta minkäänlaista "sakkoa" ammattiliitoille tai valtiolle jokaisesta henkilösta jotka lomautettu?
Toinen kysymys kun henkilö joka on lomautettu sanotaan lomautuksen aikana irti, kuka maksaa irtisanomisajalta palkan? - 7
the._man kirjoitti:
Kyllä hän kuuluu kassaan, mutta ei ole mitään järkeä ottaa lopputiliä, jos ei ole uutta työpaikkaa tiedossa. Ansiosidonnaista maksetaan 500 päivää ja sinä aikana voi sitä työpaikkaa hakea.
Jos itsensä sanoo irti, niin karenssihan siitä tulee.Paitsi, että tuon ikäiselle (60v) maksetaan ansiosidonnaista eläkeikään asti.
Ansiosidonnainen korvaus kartuttaa myös eläkettä 62 vuotiaaksi asti.
62-vuotiaana on mahdollisuus jäädä eläkkeelle tai jatkaa ansiosidonnaista 65-vuotiaaksi asti. - lsM
_ kirjoitti:
Karenssin pituus ei minulle vieläkään ole selvillä. Onko sinulle?
En ihan hevillä, protestoimatta niele pomputusta joka etoo minua."Karenssin pituus ei minulle vieläkään ole selvillä."
Lomautus; viikon karenssi
Jos itse itsensä irtisanoo; kahdeksan viikkoa. - joku..
The She kirjoitti:
Siispä minä sanoisin itseni irti, menisin työnhakuun ja siinä odottaessani nauttisin työttömyyskorvausta johon olen oikeutettu kolmenkymmenen työvuoden ja kassaan kuulumisen jälkeen.
Eikö tuttavasi kuulu mihinkään kassaan?Jos sanoisit itsesi irti tulisi karenssI 6 kk
- zxc,
joku.. kirjoitti:
Jos sanoisit itsesi irti tulisi karenssI 6 kk
Karenssi olisi 3 kk
- the._man
7 kirjoitti:
Paitsi, että tuon ikäiselle (60v) maksetaan ansiosidonnaista eläkeikään asti.
Ansiosidonnainen korvaus kartuttaa myös eläkettä 62 vuotiaaksi asti.
62-vuotiaana on mahdollisuus jäädä eläkkeelle tai jatkaa ansiosidonnaista 65-vuotiaaksi asti.7
Melko monimutkaista. Tässä otteita:
"Lomautus ei voi jatkua rajattomasti. Lomautuksella ei myöskään saa kiertää työntekijän irtisanomissuojaa eikä pitkittää lopputilin maksamisvelvoitetta. Jos lomautus on kestänyt vähintään 200 päivää ja työntekijä itse irtisanoo työsopimuksensa, on hän oikeutettu samaan hyväkseen työnantajan noudatettavana olevan irtisanomisajan mukaisen palkan."
............
"Työttömyyspäivärahaa maksetaan enintään 500 työttömyyspäivältä. Jos olet syntynyt ennen vuotta 1950 ja täytät 57 vuotta ennen kuin 500 päivän enimmäisaika täyttyy, on sinulla kuitenkin oikeus ns. lisäpäiviin. Lisäpäivät tarkoittavat, että saat päivärahaa sen kuukauden loppuun asti, jonka aikana täytät 60 vuotta. Sen jälkeen sinulla on mahdollisuus hakea työttömyyseläkettä (ks. kohta Työttömyyseläke alempana)."
..............
"Jos olet syntynyt vuosina 1950-1954, on sinulla oikeus työttömyysturvan lisäpäiviin 59-vuotiaana. Vuonna 1955 tai sen jälkeen syntyneillä on oikeus lisäpäiviin 60-vuotiaana. Työttömyysturvan lisäpäivien jälkeen voit saada päivärahaa sen kuukauden loppuun asti, jonka aikana täytät 65 vuotta. Lisäpäivillä ollessasi voit jäädä myös vanhuuseläkkeelle ilman varhennusvähennystä jo 62 vuoden iässä."
http://www.sak.fi/suomi/tyossa.jsp?lang=fi&location1=2&id=29945&sl2=12&sl3=1
- Kun tämä tuttavani täyttää marraskuussa 60 vuotta, hänet on lomautettu toistaiseksi ja lomautus ei voi jatkua rajattomasti, koska työnantaja ei saa kiertää irtisanmisajan palkkaa, joka tämän kyseisen henkilön kohdalla on puolen vuoden palkka, niin työnantaja joko irtisanoo tuotannollisiin syihin vedoten ja maksaa sen puolen vuoden palkan, jolloin irtisanottu voi saada työttömyysturvan lisäpäiviä, tai sitten työnantaja ottaa työntekijän takaisin.
Missään tapauksessa ei kannata itse sanoa itseään irti, jos ei ole varmaa työpaikkaa tiedossa.
No, eiköhän tämä asia selviä, kun synttärijuhlilla tavataan. - the._man
RIMMIR kirjoitti:
Nukahdin tuossa aiemmin illalla ja herätessäni selailin näitä juttuja , heräsi mielenkiinto tähän lomautus juttuun. Olenko ymmärtänyt nyt oikein.
Jos työnantajalta loppuu väliaikaisesti työnmäärä ja hän ei irtisano vaan lomauttaa henkilökuntaa , Siis henkilökunta on vielä työnantajan kirjoilla mutta työntekijän täytyy ilmottautua työttömäksi saadakseen hänelle kuuluva elinkeino. Siis miksi ihmeessä? Eikö se kuuluisi työnantajan maksaa se minimi palkka automaattisesti lomautetulle lomautuksen ajalta. Joutuuko työnantaja maksamaan lomautuksen ajalta minkäänlaista "sakkoa" ammattiliitoille tai valtiolle jokaisesta henkilösta jotka lomautettu?
Toinen kysymys kun henkilö joka on lomautettu sanotaan lomautuksen aikana irti, kuka maksaa irtisanomisajalta palkan?RIMMIR
"Perusteet
Lomautusperusteet ja lomautusmenettely on määritelty työsopimuslain (55/2001) 5 luvussa.
Lomauttamisella tarkoitetaan työnantajan päätökseen tai hänen aloitteestaan tehtävään sopimukseen perustuvaa työnteon ja palkanmaksun väliaikaista keskeyttämistä työsuhteen pysyessä muutoin voimassa. Työnantaja voi lomauttaa työntekijän joko määräajaksi tai toistaiseksi keskeyttämällä työnteon kokonaan tai lyhentämällä työntekijän lain tai sopimuksen mukaista säännöllistä työaikaa siinä määrin kuin se lomauttamisen perusteen kannalta on välttämätöntä.
Työnantaja saa lomauttaa työntekijän, jos •hänellä on taloudellinen tai tuotannollinen peruste työsopimuksen irtisanomiseen tai
•työ tai työnantajan edellytykset tarjota työtä ovat vähentyneet tilapäisesti eikä työnantaja voi kohtuudella järjestää työntekijälle muuta sopivaa työtä tai työnantajan tarpeita vastaavaa koulutusta;
•työn tai työn tarjoamisedellytysten katsotaan lomauttamisen perusteena vähentyneen tilapäisesti, jos niiden voidaan arvioida kestävän enintään 90 päivää
Työnantaja ja työntekijä saavat työsuhteen kestäessä myös sopia määräaikaisesta lomauttamisesta silloin, kun se on tarpeen työnantajan toiminnan tai taloudellisen tilan vuoksi.
Määräaikaisessa työsuhteessa olevan työntekijän voi yleensä lomauttaa vain niissä tilanteissa, joissa tämä tekee työtä vakituisen työntekijän sijaisena ja työnantajalla olisi oikeus lomauttaa vakituinen työntekijä, jos tämä olisi työssä."
http://www.tyosuojelu.fi/fi/lomauttaminen/55
- Joten lomauttaminen ei katkaise työsuhdetta, eikä työntekijän tarvitse hakea lomautuksen aikana uutta työtä, vaikka toki hän sen voi tehdäkin.
"Toinen kysymys kun henkilö joka on lomautettu sanotaan lomautuksen aikana irti, kuka maksaa irtisanomisajalta palkan? "
- Työnantaja sen tietysti maksaa ja sen pituus riippuu siitä, kuinka pitkään on ollut työantajan palveluksessa - the._man
tulisilla kirjoitti:
Meillä alkaa lomautukset ja karenssia on seitsemän arkipäivää.
Mutta onneksi ei ole ainakaan pitkiä lomautuksia (vielä) tiedossa
Kummallista kun työntekijä joutuu kärsimään vaikkei tätä lomautusta itse hae.
Työelämä on raakaa nykyään, se on kyllä huomattu.tulisilla
Niin, sitä seitsemää päivää sanotaan omavastuuajaksi, jos lomautetaan. Joo, en minäkään ymmärrä sitä, että työntekijä joutuu siitä kärsimään, että työt väliaikaisesti loppuvat.
- bibimbap
Ystäväsi olisi voiman oikealla puolella jos ottaisi nyt, juuri nyt, vuorotteluvapaan
- the._man
Ehkäpä, mutta kun hänellä on jo lomautuslappu, niin en usko että vuorotteluvapaa onnistuisi, koska ensinnäkin se on työnantajan suostumuksesta kiinni ja jos on lomatttuna, niin ei työnantaja voi ketään toista palkata tilalle ja se taas on vuorotteluvapaan idea, että joku ottaa/saa huilitauon niin tilalle otetaan siksi ajaksi toinen työntekijä.
Sitoutuminen yhteen saattaa rajata mahdollisuuksia uusiin.
Oma mielipiteeni on että 6-kymppiä on viimeistäänkin sopiva ajankohta toisen tyyppisen elämisenmuodon harkitsemiseen töissä jyystämisen asemesta!Kohta on kulunut kaksi vuotta siitä kun minä sain ilmoituksen.
37v. oli takana saman firman taisteluissa.
En minä hämmästynyt yhtään, ihan ilahduinkin.
Viimeisen vuoden koulutin vieressäni istuvaa nuorta miestä, 22v
Laitontahan se oli, koska ei saa sanoa ketään irti iän vuoksi, ja ottaa toista tilalle.
Mutta valtiolla on tapansa toimia.
Uskoisin että annoin valtiolle terveen nuoren tilalle, hän ei vaikuttanut narkkarilta, ja huhujen mukaan jatkaa työtäni mainiosti.
H.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862