on tullut vastasyntyneisiin lapsiin?
Onko se, että vastasyntynytkin voi kuolla, osoitus perisynnin olemassaolosta?
Mistä perisynti
23
70
Vastaukset
- kohdusta saakka
Kuoliko Jeesus lasten ja imeväisten puolesta?
Jos kuoli, niin eikö se tarkoita sitä, että myös lapset ja vauvat ovat syntisiä, koska Kristus kuoli syntisten puolesta? - ao
http://penttijuhani.puheenvuoro.uusisuomi.fi/21711-perisyntioppi
laitan tämän ja alan itsekin tutustumaan tähän - turha toivo
Täällä vastaileva kirkko ei usko enää syntiin. Äläkä kysy mihin ne uskoo. sitä ei tiedä ite pirukaan.
- ao
http://www.sanajaylistys.org/puheita.html
Veli Saarikalle Perisynti osa 1 1:18:55min 72,6 mt wma
Veli Saarikalle Perisynti osa 2 55:48 min 51,3 mt wma
Veli Saarikalle Usko - Ev. lut.
Minä puhun kokemuksesta. Kyllä minulla ainakin on ollut tämä perisynti aivan lapsesta asti niin kauan kuin muistan taaksepäin. Ei minusta varmaan hyvää tule koskaan. Joka päivä tässä täytyy parannusta tehdä.
- heko heko
kuule sun idolis lehtokoski ei usko siihen syntiin joten nyt menit kuule puhumaan ohi oppi-iskäs
- hahahahahahah
heko heko kirjoitti:
kuule sun idolis lehtokoski ei usko siihen syntiin joten nyt menit kuule puhumaan ohi oppi-iskäs
katotaan mikä lutikan sivupersoonista vastaa.
Oppi perisynnistä on Augustinuksen muotoilema, kuten täällä palstalla on taidettu jo useampaan kerraan todeta.
Itseäni auttoi perisyntiopin ymmärtämisessä paljon se, kun ymmärsin sen, mitä Augustinus sillä yritti selittää. Siis, mikä on perisyntiopin funktio. Augustinus yritti vastata kysymykseen, miksi ihmiset tekevät syntiä? Perisyntioppi on siis yritys selittää ihmisissä olevaa taipumusta tehdä väärin, esimerkiksi loukata toisia ihmisiä. Koska meissä on taipumus tehdä väärää, loukkaamme ja rikomme toisia vastaan vaikka emme tahtoisikaan. Kuten jokainen on varmaan huomannut, pelkkä tahto ei riitä siihen että ei koskaan satuttaisi toisia tai olisi esimerkiksi itsekäs.
Augustinus ei kehittänyt oppia sitä varten, että sillä voitaisiin ahdistella tai pelotella ihmisiä. Jos sitä käytetään noin, oppi on paitsi ymmärretty väärin, myös tehdään hengellistä väkivaltaa. Opin kautta Augustinus yritti ymmärtää maailmassa ja ihmisissä olevaa pahuutta.
Perisynnistä tuli vielä mieleen, että muistaakseni Reinhold Niebuhr (1900-luvulla elänyt amerikkalainen teologi) on aika nasevasti todennut, että perisynti on ainoa oppi joka on empiirisesti osoitettu oikeaksi. Hän viittasi tällä kaikkeen siihen pahaan mitä ihmiskunta on olemassaollessaan saanut aikaan.
Vilppu H.
pappi- en ymmärrä
Onko teille koko uskonne jotain ihmisten kehittelemää teoriaa. Miten te oikeasti jaksatte olla tuollaisessa hommassa. Mitä järkeä siinä näätte.
- Ev. lut.
Kiva kuulla tällä palstalla välillä asiaakin!
en ymmärrä kirjoitti:
Onko teille koko uskonne jotain ihmisten kehittelemää teoriaa. Miten te oikeasti jaksatte olla tuollaisessa hommassa. Mitä järkeä siinä näätte.
Uskossa ei ole kysymys teorioista. Tuli mieleen klassinen sitaatti Anselm Canterburyläiseltä: "uskon, että ymmärtäisin". Uskon kautta avautuu tapa ymmärtää maailmaa. Siis sitä, millaisia ihminen, maailma ja Jumala ovat. Ja myös, millainen ihmisen ja Jumalan suhde on. Itselleni usko on tiivistyy pitkälti ajatukseen Jumalan edessä olemisesta.
Kun uskoa yritetään sanoittaa ja kertoa toisille mihin uskotaan, se helposti saa vähän jäykän muodon. Ymmärrän, että erilaisista opeista puhuminen kuulostaa teoreettiselta ja kuivalta. Kaukana mistään elämästä. Opit eivät kuitenkaan ole uskoa, vaan niiden kautta yritetään ymmärtää uskoa. Uskon ydin on edelleen siinä ihmisen ja Jumalan välisessä suhteessa. Sen sanoittaminen ei vain ole aina kovin helppoa.
Vilppu H.
pappi- suoraan sanoen
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Uskossa ei ole kysymys teorioista. Tuli mieleen klassinen sitaatti Anselm Canterburyläiseltä: "uskon, että ymmärtäisin". Uskon kautta avautuu tapa ymmärtää maailmaa. Siis sitä, millaisia ihminen, maailma ja Jumala ovat. Ja myös, millainen ihmisen ja Jumalan suhde on. Itselleni usko on tiivistyy pitkälti ajatukseen Jumalan edessä olemisesta.
Kun uskoa yritetään sanoittaa ja kertoa toisille mihin uskotaan, se helposti saa vähän jäykän muodon. Ymmärrän, että erilaisista opeista puhuminen kuulostaa teoreettiselta ja kuivalta. Kaukana mistään elämästä. Opit eivät kuitenkaan ole uskoa, vaan niiden kautta yritetään ymmärtää uskoa. Uskon ydin on edelleen siinä ihmisen ja Jumalan välisessä suhteessa. Sen sanoittaminen ei vain ole aina kovin helppoa.
Vilppu H.
pappiUskon ydin on kuolemanpelossa ja siinä, että uskovaiset luulevat pelastuvansa kuolemalta uskon ja sakramenttien avulla.
Tieteen kuvalehdessä on ollut artikkeli, missä kerrotaan uskonnon olevan rauhoittava sopeutuma kuoleman varalle.
Siihen te sitä jumalasuhdetta tavoittelette. Mutta kuvitelma on kuvitelmaa, vaikka usko siihen olisi vahvakin. - Taas tätä
suoraan sanoen kirjoitti:
Uskon ydin on kuolemanpelossa ja siinä, että uskovaiset luulevat pelastuvansa kuolemalta uskon ja sakramenttien avulla.
Tieteen kuvalehdessä on ollut artikkeli, missä kerrotaan uskonnon olevan rauhoittava sopeutuma kuoleman varalle.
Siihen te sitä jumalasuhdetta tavoittelette. Mutta kuvitelma on kuvitelmaa, vaikka usko siihen olisi vahvakin.Ei minua pelota kuolema vähääkään, ainoastaan ne fyysiset kärsimykset siinä lopussa.
Se, että uskoo Jumalaan, on paljon syvällisempi juttu. - suoraan kysyen
Taas tätä kirjoitti:
Ei minua pelota kuolema vähääkään, ainoastaan ne fyysiset kärsimykset siinä lopussa.
Se, että uskoo Jumalaan, on paljon syvällisempi juttu.Uskotko kuolevasi lopullisesti vai uskotko elämäsi jatkuvan vielä kuoleman jälkeen?
- dikduk
Jeesuskaan ei tuntenut perisyntiä-oliko hänkin väärässä ?
- Näinhän sen menee
Eihän kastamaton sylivauva voi olla mikään perisyntinen, kuten kirkko väittää, sillä eihän lapsen erillinen minä tietoisuuskaan ole vielä tuossa iässä kehittynyt itsenäiseksi teitoisuudeksi, saatika että sylivauva olisi syntinen, joka "pitäisi vapautaa pakanuuden yöstä", kuten mm. emerituspiispa Eero Huovinen kasteopetuksessaan väittää, vedoten Mark.10:13-16:sta ja Jeesuksen sanoja, kuin piru raamattualukien lainaa: "sallikaa lasten tulla minun tyköni". Tässä ei ole missään tapauksessa osoitettavissa mitään perustetta lasten kastamisille, kuten kirkko väitää, vaan Jeesus sanoi näistä lapsista, jotka Hänen luokseen tuotiin: "senkaltaisten on Jumlan valtakunta". Ja vaikka Hän oli tuolloin jo opetuslapsineen alittanut laajan toimintansa kastanjana: Joh.3:22-4:2. Hän ei kastanut eikä kastattanut opetuslapsillaan luokseen tuotuja lapsia, vaan siunasi heidät. Tämän nämä kirkon pettäjät jättävät sekä kommentoimatta, etta asiasta kertomatta, - koska he pyrkivät näin pettämään yksinkertaisia ja Jumalan sanaa tuntemattomia ihmisiä, jotka luulevat vielä kirkon pappien edustavan muka Raamatun Jumalaa, mikä ei pidä sanan valossa suinkaan paikkaansa.
Sellaista ole olemassakaan kuin synti!
Ajatus perisynnistä voi olla myös vapauttava. Joissakin toisissa uskonnoissa opetetaan, että ihminen voi tulla täydelliseksi, kun noudattaa tiettyjä opetuksia ja harjoituksia. Tätä käytetään syyllistämisessä, kun tekee virheitä, epäonnistuu eikä menestystä tule, niin se on aina oma vika. "Kyllä pystyisit, jos tahtoisit!" On vapauttavaa, kun tietää, ettei voikaan olla täydellinen.
Synnin takia olemme kuolevaisia ja kaikki olemassaoleva katoaa. Pienen vauvan kohdalla näen perisynnin niin, että sen takia vauva on hauras ja hento ja tarvitsee vanhempiensa hoivaa ja suojelua. Pysyäkseen hengissä, kasvaakseen ja saadakseen tuntea olevansa arvokas ja rakastettu.
Leena, pappi- antaa tulle
Kerrohan millä tavalla kuolevaisuutemme on seurausta synnistä.
Äläkä unohda evoluutiota.
Sinä kirjoittelet täällä terveille aikuisille, et lapsille etkä vanhuksille.
Raamatun mukaan ihmisestä tuli kuolevainen silloin, kun rikkoi Jumalan tahtoa vastaan. Ehkä sinun pitäisi lukea Raamattua ja lukea itse, mitä siellä sanotaan.
Leena, pappi- antaa tulla
Kerrohan, miten tuo ihmisen kuolevaiseksi tulo yhdistyy evoluutioon. Syntyikö jollekin kuolevaiselle apinaemolle kuolematon ihmisvauva joskus kymmeniä tai satoja tuhansia vuosia sitten?
Muistathan ettei nykykirkko ole kreationistinen vaan tieteen kanssa sopusoinnussa.
Tämä palsta on hyvä, jos se saa papit ajattelemaan asioita. - sekavaa on
toinen pastori kyllä tuol toisessa ketjussa kumoaa tämän. Joten eipä teistä mitään selvää saa.
- ao
Tuo Veli Saarikalle no hyvä ja selkee opetus suoraa Raamatusta miksi lukea sellaita opetusta Augustinus joka myös munki joka on harhaa ei luotarissa voi julistaa
sanomaa joka autaisi ketään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu162320- 1682249
- 1131818
- 1491789
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4791399- 921215
- 551011
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa423942- 49921
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä237881