Rasitusnuha/allerginen nuha tai mikä ihme?

Mannalainen

hei!
Jos joku tietää mikä kiikastaa tai on samanlaisia kokemuksia niin kuulisin mielelläni..
olen jo vuosia kärsinyt aamuisin aamunuhasta, joka oireilee nenän kutinana, aivasteluna ja vetisenä vuotona. Aamuisin nenä ei ole kuitenkaan tukossa, päinvastoin se tuntuu jopa kuivalta. Toisinaan myös silmiäni kutittaa. Aivastelu jatkuu jonkin aikaa, ja yleensä helpottuu jos menen ulos ja saan viileää raitista ilmaa. Aamunuhaa ei ole joka aamu vaan mystisellä tavalla aamunuha tulee vain silloin kun en ole yöllä saanut levättyä tarpeeksi. voiko väsymys laukaista allergista nuhaa?.. =O
Todella väsyneenä päivänä aamunuha voi jatkua koko päivä ja loppua vasta seuraavan hyvin levätyn yön jälkeen.
Kärsin ajoittain myös kutisevista ja vuotavista korvista.
Onko muilla tällaista ja mitä ihmettä tämä oireilu voi olla? Oireiluni ei rajoitu erityisesti mihinkään vuodenaikaan tai paikkaan ( jokaisessa 10 stä asunnostani olen oireillu samoin juuri liittyen vireystasoon jtoen tuskin voi homekkaan olla)...

2

1374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • treevain

      Hei!

      Minulla on ihan samoja oireita ja etsinkin täältä kanssa aiheita selvittääkseni mistä tässä on kyse. Erityisesti tuo, että limakalvot tuntuvat kuivilta osui hyvin kohdalleni. Tämä alkoi 4 vuotta sitten talvella ja silloin otin antihistamiinin nimeltä heinix aina kun oireet alkoivat, nenä kutisee, tuntuu painetta poskionteloissa, "lima" on juoksevaa ja kirkasta ja sitä tulee aivan tajuttomasti ym. Olen myös poskiontelotulehduksista kärsinyt monta vuotta aikaisemmin joten tiedän miltä ne tuntuvat ja tämä siltä tunnu. Oireet oli poissa pari vuotta taas kunnes viikko sitten ne tulivat kunnolla.

      Olen nyt viikon aikana juonut enemmän maitoa kuin normaalisti kahden lisäravinteen kanssa ja veikkaan, että sillä on jotain tekemistä asian kanssa. Maitoa join aikaisemmin päivittäin ja paljon ja ihmeteltiin miksi nokka aina vuotaa ja poskiontelot tulehtuu. Lopetin sen ja loppuivat oireetkin. Nyt kun tarkemmin mietin niin nuo allergisetkin oireet ovat kyllä olleet poissa juuri tuolla aikavälillä kun en ole sitä maitoa oikeastaan yhtään juonut (syön yhden kalkkitabletin päivässä normaalisti)... spekulointia.. jatkakaa.

    • Kokeilevaan

      Hei! itsellä on kroonisena korvakäytävissä tulehdusta. Aamuräkä(sitkee, kirkas) lähtee pärskymisen kanssa kun juon- kahvit. Minään aamuna kun en juo kahvia, oireilua ei ole.
      Ammatin vuoksi tietyissä työkohteissa(homeita, metallipölyjä, siitepölyjä, jne) on oireilua, myös äkäisenä turpoumana/nokkosrokkona, ja kurkun voimakkaana ärsytyksenä. Omenaa, päärynää en voi syödä, kiivi tekee oireita. Kevätkesästä on astmakohtauksiakin jonkin verran- tietyt siitepölyt.

      Itse en ole huomannut maitotuotteiden tekevän mitään, suvussa on maidon valkuaisaineallergiaa esiintynyt. (veljelläni, nuorempi poikani) Siis kaseiiniallergia, eikä mikään intoleranssi.(poikani allergisoitui hernekasveille soijamaidon vuoksi.) Pahinta mitä pojalleni lapsena kävi- kävi sairaalassa, ilmoittamani allergia maidolle oli kirjattu väärin- ja pojalleni kiikutettiin- juustokeittoa!Itse olin onneksi paikalla, kun 1. lusikallisen jälkeen poika turposi, ja hoituri järkyttyi niin, ettei näkynyt koko naista enää sittemmin lapseni kanssa tekemisissä.
      Tein valituksen tietysti- että kuunnelkaa oikein vanhempia, jos sanovat sanan ALLERGIA.
      Monella kaseiiniallergisella on kala-allergia, voi olla vilja-allergioitakin.
      Kannattaa ensin etsiä syyt aamunuhaan... Vuoteesta. sitten pyykinpesujauheesta. sitten kodin huoneilmasta, ja lopuksi ruoka-aineista. Minä olen allergisoitunut lähiaikoina myös argentiinan hunajan siitepölyille, pitäisin kovin hunajasta... Kotimaista hunajaa olen viimeksi syönyt lapsena, suoraan mehiläistilalla sen ainoan kerran kun söin, kiire tuli silloin-

      Onko aloittajalla suun ympärys joskus kuin karrella? Ja huulien turpoamista? Tämä oire on hyvin tyypillinen tietyissä allergioissa, turpoamistaipumus voi olla nielussakin, ja johtaa vakaviinkin tilanteisiin.
      Erityisesti leppä-, ja koivuallergikoilla on tätä. Itse kansallispuumme siitepölylle- kukkii se mäntykin, mutta jussinpäivän molemmin puolin, ja paras kesä on aina lääkityksen varassa.
      Minä en kesällä jonota lääkäriin, jos menen- päästävät jonon ohi heti, ainakin paikallisessa tk. Lienen niin karsee näky turvonneine jäsenineni ja kraatterimaisella violetilla ihottumalla.

      Ehdotan, että tarkkailet, milloin, mitä tehtyäsi/syötyäsi oire on, ja testaat väh. 1,5 vko välttelemällä kys asiaa, ja kokeilemalla sitten.
      Eli pölyinen ympäristö
      aamupalasi asiat
      pyykinpesujauheesi
      shampoo/meikit mitä ikinä aamulla käytät...

      Näin suljet pois asioita tai syy löytyy, ja kun muutenkin käyt lekurissa, puhu asiasta samalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11241
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3133
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2984
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1785
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1754
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    9. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      85
      1738
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe