20 vuotta ahdistusta

dippadai123

Tere. Olen n 30 kymppinen mies ja kärsinyt ahdistuneisuudesta lähes 20 vuotta (en nyt edes tiedä kirjoitanko oikeaan paikkaan). Elämäni on sellaista helvettiä, etten edes tiedä mitä sanoisin, tai että onko tässä enää mitään toivoa jäljellä.

Minulla on 24/7 paha olla, aina. Minua huimaa aina, 20 vuotta putkeen. On siis vain yksinkertaisesti huojuva ja sekava olo. Kaikki on tutkittu, mitään vikaa ei ole. Ite vieläkin epäilen jotain fyysistä sairautta joka aiheuttaisi kaiken. mitään vikaa mistään ei tosiaan näiden vuosien varrella ole löytynyt. diagnooseja on monia...paniikkihäiriö, yleistynyt ahdistuneisuus, masennus jne.
Muita oireita on jatkuvat vatsavaivat, vapina, hikoilu, epätodellisuuden tunne, todella kummat ja jankkaavat ajatukset, lihasnykiminen, krampit, kivut, niskavaivat, jopa alapään vaivat, hulluksi tulemisen varmuus, aivan karmaiseva väsymys, kaikki tuntuu unelta jne jne, lista on loputon. Ja tietysti varsinaiset paniikkikohtaukset, joita tulee vaihtelevasti...

Työssä en voi käydä, kun siellä vain alkaisi "vetvaamaan päässä", kokeiltu on monasti, aina sama lopputulos.....ei meinaa pystyssä pysyä. Olen alkoholisoitunut, alko auttaa. Pelkään kuollakseni omia ja läheisteni mahdollisia saurauksia. Suurin pelkoni on raha-asiat. Veivaan näitä päässäni aina ja koko ajan, rauhaa en saa koskaan (paitsi kännissä). Olen loppu. On niin paljon pelättävää!!!!

Aina huimaa, on outo olo, en ole läsnä tai hereillä jumalaton pelko ja huoli monesta eri asiasta, elämän tilanteesta riippumatta. muistikin on ihan paska, en osaa keskittyä.

En enää usko nousevani tästä suosta :( käyn terapiassa, ja kaikenmaailman lääkkeitäkin olen syönyt ilman mitään merkittävää apua. Nyt on käytössä ketipinor nukahtamiseen, tosin mielummin juon 8 päkin olutta, ajaa saman asian.

14

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • k

      kannattaa varmaan lopettaa kokonaan alkoholin käyttö se auttaa alkuun mut sit kyl vaan pahentaa tilanetta.jaksamista sinne!! kyllä tää paska vielä joskus loppuu karman laki :) ei hyvää ilman pahaa

    • JJ

      VAI IIN

    • never never

      lopeta se alkoholin kanssa touhuuminen ja paa nekin rahat itseesi! lopeta se ininä ja ole mies eikä mikään hiiri.

    • k

      hei aika törkeesti kirjoitat never never. ethän edes tunne ihmistä ja kuka meistä on tuomitsemaan ketään?! joku hakee apua viinasta toiset lääkkeistä ja toiset taas jostain muusta. eiköhän tämäkin palsta ole tarkoitettu siihen että voimme auttaa toisiamme eikä saada lisää pahaa oloa.

    • dippadai123

      kiitos vastauksista. en minä nyt sentään 20 vuotta viinan kanssa ole lutrannut :) viime aikojen epätoivoinen yritys vaan. no mutta eipä tässä kai sitten muuta. moro.

    • Hulluutta

      Etpä liioin ole saanut rohkaisevaa viestiä.:/

      Osaan samaistua noihin tuntemuksiisi tuosta kokonaisvaltaisesta paniikista ja tuskaisuudesta - ja sitä se on, tuskaisuutta. En omalla kohdallani vain ole potenut tuota noin useita vuosia ja oikeasti olen pahoillani, että sinulla mennyt eläminen tuossa noidankehässä..
      Itse olen oikeastaan poisoppinut noista oloista? Tottakai stressi ja vaikeat tilanteet kyseiset olot laukaisee, mutta olen oikeastaan mennyt järjen varassa ja huomannut, että nuo kurjat tunteet on jäänyt taka-alalle.

      Omat selviytymiskeinoni on olleet tiedonhaku, ruokavalio, liikunta ja harrastaminen/tekeminen ja ennenkaikkea - puhuminen ja kirjoittaminen. Simppeleitä perusjuttuja, mutta ovat oikeasti vaikeita kuin tervassa kahlaisi, etenkin jos vaikeaa masennusta potee.

      Ja jos olet niin varma, että sekoat - haluatko seota peläten vai onnellisena? Itse mieluusti sekoaisin onnellisena.:) Ja mitä se sekoaminen sitten ikinä onkaan? Kuka normaaliuden määrittelee? Yhteiskunta? Hittoon yhteiskunta, yhteiskuntahan se vasta "normaali" onkin.:) Moni "seonnut" ihminen on takuulla onnellisempi kuin harmaat poliitikot.
      Mutta ei sekoamista tarvitse pelätä! Tuon oivaltamiseen meni pieni ikuisuus itsellänikin. Ja väitän, et sinä loppupeleissä sekoamista pelkää - pelkäät pelon tunnetta, pelkäät koska koet turvattomuutta ja yksinäisyyttä, et ehkä ole vielä löytänyt omaa tietäsi ja omaa tapaasi elää.

      Mutta älä pelkää, et ole yksin ja noista oloista oikeasti pääsee. Älä laske menneitä vaikeita vuosia, niitä ei ole enää olemassakaan.:)

    • dippadai123

      kiitos "hulluutta" viestistäsi! Tulipas oikeasti hyvä mieli tuosta :)

      Jotenkin ehkä koen että on aika kohdata se paska mitä sisällä on, sitä on tullu peiteltyä aikas pitkään. Ei siellä edes mitään kauheeta ole, vain sitä pelkoa mitä lapsena syystä tai toisesta en ole osannut käsitellä. Ja se/ne asiat on mennyt ajat sitten, ja olen ne luullakseni käsitellyt nyt aikuisena järjellä. Ainoastaan hermostoni veti siitä herneen nenään liian pahasti, enkä oo keksinyt keinoa pysäyttää noidankehää.

      pakko kysyä, voiko ahdistuneisuus aiheuttaa jatkuvaa "huimausta"??? siis ikäänkuin samoja oireita kuin esim sisäkorvaperäisessä oireilussa?

      • tyreg

        Hei ! Kyllä ahdistuneisuus voi aiheuttaa jatkuvaa huimausta. Itselläni myös laaja kirjo samankaltaisia oireita kuin sinulla ja varmaan olen kärsinyt niistä jo liki 40 vuotta ! Olen siis lähellä 5-kymppiä :). Kyllä niistä selviää ja oppii elämäänkin. Et kuole niihin ja elämä on vielä edessäsi :). Tällä hetkellä voi tuntua siltä että mistään ei tule mitään mutta kyllä takuulla tulee. Ihmisellä on taipumus löytää vähitellen ne omat selviytymiskeinonsa. Voimia sinulle !! Sinä selviät varmasti ! :)


    • Hulluutta

      Ehdottomasti kannatta kohdata sisäiset mörkönsä, ei pidä antaa noille hallintavaltaa. :) Ja voinkin luvata, että sen taistelut tulet voittamaan 6-0, kunhan vain rohkeasti siihen lähdet. Tuollaiset asiat vaatii henkistä (ja ruumiillistakin) työtä, mutta hamassa tulevassa olet varmasti vain tyytyväinen, ettet jäänyt paikallesi.
      Seesteinen vanhuus ja kiikkustuoli oman mummelin kera on varmasti ihan mukava ajatus.:)

      Ja eräskin hyvä sanonta: "Pahinkaan tuntemasi tunne ei voi olla pahempi kuin kokemus, josta se on peräisin."
      Olet kestänyt aiemminkin, mikset kestäisi nyt?:)

      Ja tokihan huimauksetkin kuuluu kaikenkattavaan oirelistaan. Suosittelen, että käyt hierojalla. Itse sain suuren avun, kun fysioterapeutti laittoi hermoradat ojennukseen.. Myös tuon jälkeen salitreenit auttoi ylläpitämään lihaskuntoa ja opetti rentoutumaan, laitoin "taistele tai pakene"-fiiliksen hyötykäyttöön juoksumatolla, ainakin huijasin ruumistani ja jälkeenpäin oli helppo hengähtää.:) Suosittelen salia sullekin, alkoholin sijaan.:) Saisit uuden harrastuksen ja muuta ajateltavaa. Itselläni sali oli ensimmäinen askel eteenpäin vaikeissa oloissa, se olikin hyvin kannattava moinen.:)
      Paniikissa ihminen tuppaa jännittämään niin kamalasti, samalla kun autonominen hermosto on lyönyt itsensä jatkuvaan aktiivitilaan.. Henkinen ja fyysinen rentoutuminen kulkee niin käsi kädessä. Kaikkeen löytyy selitys, joten omia oireitaan ei kannata säikähtää, eivät ole kuolemaksi.:) Ja noillekin on taas vaihtoehtonsa - niitä voi jäädä kuuntelemaan tai niistä voi yrittää päästä eroon.:)

      Voimia päivääsi!:)

    • Painandsorrow

      Hei. Olen itsekin 31 vuotias mies joka kärsinyt ahdistuksesta vuosia. Sen takia on mennyt monet asiat pilalle. Parisuhteet,työt ja osa kavereista. Liikunta on ollut ainut apu elämässäni joka sekin vietiin osittain noin vuosi sitten, kun selkä hajosi urheillessa. Elämä on jatkuvaa taistelua tunteiden ja pelkojen kanssa. Ymmärrän hyvin miltä tämä helvetti tuntuu. Lääkkeistä jonkinverran ollut apua. Mutta monta asiaa olen menettänyt sairauden takia. Mm. Ulkonäkö kun stressi veltostanut ihoa. Ei kannata kuunnella idiootteja jotka vähättelevät näitä asioita ja sanovat sinulle että ota vaan ittees niskasta kiinni. Heille jos tämä sama tauti tulisi. Eivät he kestäisi vuottakaan. Väitän että me jotka mielenterveys ongelmista kärsimme. Olemme todella vahvoja ja ainoita jotka edes kestäisivät nämä paineet. Tsemppiä kaikille mielenterveys ongelmista kärsiville. Näytetään mielelle että i rule the world

    • ex-masis

      Te olette lääkelaitoksen lempiasiakkaita. Lääkkeitä kuluu ja sairautta ylläpidetään. Osakkaitten golf-kerhossa myhäillään ja kehitellään uusia sairaudenylläpitomenetelmiä.

      Sen sijaan, että pohditte näitä oireita, sairautta, lääkkeitä yms., pohtikaa mitä teette elämässänne väärin. Jos olo on huono, niin kyllähän se on selvää, että jossain on vikaa. Jos aivot, sydän, maksa, kivekset ja peräsuoli on kunnossa, niin vikaa on silloin ns. päässä.

      Jotkut meistä on herkempiä fysiologisille muutoksille. Näitä muutokset voi olla suorassa suhteessa siihen miten elätte. Ihan vastaavasti kuin esim. viini voi aiheuttaa migreenikohtauksen, maito ripulin, kala ihottuman, niin vitamiinien ja hivenaineiden puutos, unen puute yms. voi aiheuttaa mielentilassa/olotilassa muutoksia. Vielä kun ymmärrätte, että mieli ei ole tämä "aineeton vapaa tila" minkä aistitte, vaan fyysisten aivojen tuottama fyysinen kokemus. Kun fysiikka muuttuu, tavalla tai toisella, se voi muuttaa olotilaasi. Nyt kun tajuat tämän perusteen, niin voit tehdä päätelmiä, mitä fyysinen häiriö aivojen fysiikassa voi aiheuttaa: masennusta, paniikkia, ahdistusta, pelkoa, huimausta, muistiongelmia, väsymystä, rytmihäiriöitä, vapinaa, hikoilua, kutinaa, poissaolontunnetta, aivosumua, paineen tunnetta... lista on pitkä.

      Kun kärsit paniikkihäiriöstä, mutta et hoida pois sitä häiriötekijää, vaan laimennat oireita lääkkein, et koskaan parannu. Ja eikö se parantuminen ole se pääasia? Yleensä näkee asenteista, miten henkisesti ollaan riippuvaisia pienistä napeista. Ihan kuin se olisi ratkaisu. Kun ei ole. Ratkaisu on sun korvien välissä. Ei apteekin hyllyllä.

      Käy läpi elämääsi. Mitkä asiat on kuormittavia. Mitä teet väärin. Missä olis korjattavaa. Mikä tuntuu pahalta. Jne. Kun saat listan kasaan, voi olla että näet sekä ongelman että ratkaisun. Jo se tuo positiivista fiilistä. Elämä on vaikeeta, jos sen tekee vaikeeksi ja helpompaa jos käyttää aivoja. Älä anna lääketeollisuuden ajatella sun puolesta.

    • vitutus_ja_viina

      tuosta alkoholin käytön vähentämisestä on minulla omakohtaisia kokemuksia kahden vuoden ajalta. olin v. 2014 keväällä erittäin masentunut kun ex vaimoni aloitti mykkäkoulun minua kohtaan ja sitä kesti puoli vuotta. hän on ulkomaalainen ja puhui ainoastaan vanhempiensa kanssa venäjää kodissani ja minulle ei koko aikana sanaakaan suomen kieltä. hänen vanhempansa asui vasten tahtoani kodissani 7 kuukautta ja saivat minut sinä aikana henkisesti nujerrettua täysin päätyen itsemurhayritykseen. olin psykiatrisella viikon tuon yrityksen jälkeen ja sain masennuslääkityksen ja unilääkkeet. masislääkkeitä söin noin kolme kuukautta ja se todella auttoi pääsemään takaisin maan pinnalle ja unilääkettä käytin pari kuukautta pidempään. kun pääsin psykiatriselta osastolta ulos niin päätin silloin että tästä lähtien en juo vitutukseen viinaa ja se oli hyvä päätös. sen jälkeen on mennyt kaksi ja jopa kolmekkin kuukautta etten ole ottanut pisaraakaan ja aina kun otan niin otan vain silloin kun minulla on hyvä fiilis tai olen tehnyt jotain suurta joka ansaitsee ns. ahkeruusryypyn. se on vaan minulla ihme homma kun olen huomannut itsessäni sen että uni katoaa vuosittain aina samana vuodenaikana tammi- helmikuun vaihteessa. nytkin on sama tilanne jo kolmantena peräkkäisenä talvena että piti aloittaa unilääkkeiden käyttö. taas mennään pari kuukautta unilääkkeiden avulla ja maaliskuulla vieroitus...

    • VerneriT

      Huimaus on yhtä helvettiä ! Johtuu se mistä vain. Joskus syyytä ei löydetä.
      Mulla sattui huimausoireet lieventymään, kun aloin syödä terveellisemmin ja riittävästi. Söin liian vähän, masis oli, ruoka ei maistunut, laihduin paljon tahattomasti.
      Kamalaa huimausta oli kolmisen vuotta.
      Sitten sain nostettua itseni suosta, yritin kiinnittää terveelliseen syömiseen huomiota,
      ja yritin syödä säännöllisesti vaikkei juuri maistunutkaan.
      Labra-arvot parani ja olo koheni aika paljon, vaikka kauan se vei. En uskonut enää toipuvani, luulin kuolevani pikemminkin.
      En mitään ihmeellistä syönyt, tavallista terveellistä kotiruokaa vain, monipuolisesti.
      Yritä sinäkin ! Ei ota jos ei anna, sanotaan. Puolisen vuotta meni mulla ennenkuin alkoi juuri merkkejä huimauksen vähenemisestä tulla, mutta sehän on lyhyt aika.
      Hyvin lyhyt, jos ajattelee vaihtoehtoa, kestää olotilaansa lopun ikäänsä.
      Ehdotus vain tämä. Oman kokemuksen perusteella.
      Tsemppiä sulle kovasti !

    • Kaikkeahyvääsinulle

      Koska sulla on maksa-arvot otettu ?
      Lääkkeet ja juominen voi romauttaa ne. Tietyt lääkkeet vaikuttavat maksaan jo yksinään ja eritoten alkoholin kanssa.
      Sekin voi aiheuttaa erilaisia vaikeita tiloja ja huimausta jos maksa ei toimi oikein hyvin.
      Älä nyt pelästy kuitenkaan, kun muutenkin olet peloissasi.
      Totuutta on kuitenkin parempi katsoa silmiin ja selvittää sekin asia.
      Elämäsi kuulostaa vaikealta, mutta älä luovu toivosta !
      Usko, että parempaan päin saat kännettyä asioita !
      Mihin uskot, se tapahtuu !
      Jos et usko, et jaksa !
      Usko !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe