Onko kellään kokemuksia lingosta leikkurissa? Miten jaksaa heittää lunta (12hp, riittääkö alkuunkaan)? Parempi vai huonompi kuin levy? Mitä maksoi tehtaalainen linko, olen katellut että maksaa ihan hirveesti! Entä onko kukaan koskaan kyennyt rakentamaan itse moista vehjettä? Itse olen ajatellut värkätä lingon traktorin nokkaan jos ei sellaista halvalla löydy... Niin että jos joku vaikka sattuisi tietämään hyviä vinkkejä rakenteluun, ovat ne tervetulleita...
Lumilinko ajoleikkuriin
10
4747
Vastaukset
- Tiedän
Nimittäin nuo hevosvoimat. Itse olen lingonnut 15 hevosvoimaisella leikkurilla eikä siinäkään tehoa nyt yltähyppien ole. Tehontarve riippuu tietysti lingon leveydestä. Mutta linko on aina parempi kuin levy, josta siitäkin on kokemusta.
En usko, että moisen laitteen rakentaminen nyt maailman vaikeaa on, kun prujaa olemassa olevia konstruktioita. Suomessa yleisin taitaa olla Kovan linko, joka sinänsä on umpirautaa, mutta lumitorvi on siinäkin liian ahdas. Veikkaisin, että käyttöhihnan vienti on projektin vaikein tehtävä, sillä hihna on ainakin parilla mutkalla ja taittopyörien kulmien on oltava melkoisen oikein, jotta hihna pysyy päällä.
Vielä toteaisin, että sekä moottori että voimansiirto joutuvat lingotessa melkoiselle rasitukselle, mutta voimansiirron rasitus on tietysti vähäisempi kuin lumilevyä käytettäessä. Muistelenpa vain korjanneeni pariin kertaan vaihdelaatikon sielun, kun käytin MTD:ssä lumilevyä pitävien ketjujen kanssa.
Lumitöissä on enemmän kuin kerran tullut ikävä tasauspyörästön lukkoa, kun toisen puolen pyörä on intoutunut jauhamaan tyhjää. Mutta kyllä ajopelin repiminen irti käy välillä aivan hyvästä liikunnasta.- amis
No koska olen aivojeni kapasiteetti on heikkoa luokkaa, täytyy kysyä täsmennykseksi muutamaa asiaa: Siis miten hihna kulkee? Tarkoititko että se kiertyy eikä lingossa näinollen ole ollenkaan minkäänlaista kulmavaihdetta? Omissa kuvitelmissa ajattelin laittaa kulmavaihteen johon tulisi hihna suoraan moottorilta. Hihnassa olisi jokin samantapainen kiristyssysteemi kuin leikkulaitteen hihnassa ja se kiristettäisiin leikkurin käyttövivusta (leikkuri siis on minulla talven pois koneen alta).
Itselläni on 12hv wizardissa ollut parina talvena ketjut sekä levy edessä ja takana. Perä/vaihdelaatikko on kestänyt ilman mitään häiriöitä, tosin en ole mitään hirmukuormia sillä lykännyt, 30cm tuli kerran viime talvena ja kyllä sain silloinkin pihan puhtaaksi. Pitoa on myös ketjujen kanssa löytynyt yllättävän hyvin... - Jussi
amis kirjoitti:
No koska olen aivojeni kapasiteetti on heikkoa luokkaa, täytyy kysyä täsmennykseksi muutamaa asiaa: Siis miten hihna kulkee? Tarkoititko että se kiertyy eikä lingossa näinollen ole ollenkaan minkäänlaista kulmavaihdetta? Omissa kuvitelmissa ajattelin laittaa kulmavaihteen johon tulisi hihna suoraan moottorilta. Hihnassa olisi jokin samantapainen kiristyssysteemi kuin leikkulaitteen hihnassa ja se kiristettäisiin leikkurin käyttövivusta (leikkuri siis on minulla talven pois koneen alta).
Itselläni on 12hv wizardissa ollut parina talvena ketjut sekä levy edessä ja takana. Perä/vaihdelaatikko on kestänyt ilman mitään häiriöitä, tosin en ole mitään hirmukuormia sillä lykännyt, 30cm tuli kerran viime talvena ja kyllä sain silloinkin pihan puhtaaksi. Pitoa on myös ketjujen kanssa löytynyt yllättävän hyvin..."Omissa kuvitelmissa ajattelin laittaa kulmavaihteen johon tulisi hihna suoraan moottorilta".
Tässähän se ongelma piilee. Yleensä on erittäin hankala saada moottorilta suoraan remmiyhteys lingolle koska edessä on kaikenlaista mm. etuakseli. - amis
Jussi kirjoitti:
"Omissa kuvitelmissa ajattelin laittaa kulmavaihteen johon tulisi hihna suoraan moottorilta".
Tässähän se ongelma piilee. Yleensä on erittäin hankala saada moottorilta suoraan remmiyhteys lingolle koska edessä on kaikenlaista mm. etuakseli.Itse asiassa ongelma ei piile tässä. Hihna mahtuisi juuri ja juuri tulemaan rungon alta. Kyllä hihnan saa kulkemaan, se muu onkin sitten vaikeampaa...
- Tiedän
amis kirjoitti:
Itse asiassa ongelma ei piile tässä. Hihna mahtuisi juuri ja juuri tulemaan rungon alta. Kyllä hihnan saa kulkemaan, se muu onkin sitten vaikeampaa...
Kaupallisissa laitteissa on ristihihna (lähtö vaaka, tulo pysty), jossa on tukku taittopyöriä hihnaa ohjaamassa.
Kovan lingossa hihna lähtee moottorin akselilta taaksepäin, jossa se taittopyörillä ohjataan eteenpäin ja lopulta pystytasoon. Silloin ei mitään kulmavaihteita tarvita, vaan seuraavana portaana on rullaketju siirtämässä momentin kierukan ja heittosiiven akselille. - amis
Tiedän kirjoitti:
Kaupallisissa laitteissa on ristihihna (lähtö vaaka, tulo pysty), jossa on tukku taittopyöriä hihnaa ohjaamassa.
Kovan lingossa hihna lähtee moottorin akselilta taaksepäin, jossa se taittopyörillä ohjataan eteenpäin ja lopulta pystytasoon. Silloin ei mitään kulmavaihteita tarvita, vaan seuraavana portaana on rullaketju siirtämässä momentin kierukan ja heittosiiven akselille....tähänastisista tiedoista, niistä tulee vielä olemaan todella paljon hyötyä suunnittelutyössä! Puhuit Kova-merkkisestä lingosta, onko hintaa tiedossa? Itse olen katsellut linkojen hintoja kauhistellen husqvarna.fi sivuilla, muistaakseni hinta lähenteli 1700 euroa! Siis samalla rahalla saan toisen ajoleikkurin, vaikkei lingon rakenne varmasti maksa yhtä paljon kuin leikkurin...
- vesku
taitaa olla muistaakseni stigan linko, hihnalla, keulan lattarautoihin kiinni kuten etuleikkuri, täysin kunnossa, hiukan toista metriä leveä, jaksaa lingota märkääkin tavaraa, 500 e, laita yhteystietoa jos kiinnostaa ja tinkiäkin saa..laite Turussa
- amis
Mun mailiosoite on [email protected]. Ois mahtavaa jos pystyisit laittaa kuvia tai jotain lisätietoa linkosta! Älä ainakaan myy pois ennen kun olet neuvotellut asiasta mun kanssa!
- amis
amis kirjoitti:
Mun mailiosoite on [email protected]. Ois mahtavaa jos pystyisit laittaa kuvia tai jotain lisätietoa linkosta! Älä ainakaan myy pois ennen kun olet neuvotellut asiasta mun kanssa!
...sit viel voisit laittaa mailiosoittees mailina mulle, et voin esim. lähettää tarjouksia hinnasta...
- jukka
Olen kiinnostunut lumilingosta, itselläni on Stiga Park 18hv.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2054820Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html163803Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2193686Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1233028Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1572995Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis552913Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat152511Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos642482Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien802288En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132115