Minulla on Wickström W2 ja ongelmana on, että kone ei jaksa vetää vaihde päällä. Tyhjäkäyntiä on ok, mutta kun veto pannaan päälle, niin kone hyytyy. Ryyppy auttaa tähän eli vika lienee polttoaineen saannissa ? Tarvitaanko polttoainetankin ja kaasuttimen välillä polttoaineen suodatinta vai tukkeutuuko huoltoasemalta ostettu paperisuodatin helposti ?
Tietääkö kukaan Wickströmeistä ?
19
4156
Vastaukset
- Onnellinen..
Entisessä elämässä ajelin myös Vikellä ja polttoainetankin sijainnista johtuen kompleksiin oli pakko laittaa polttoainepumppu (ja tietysti paluu tankkiin..). Sen jälkeen ongelmana ei ollut bensan saanti.....muuta sitten kyllä riitti *prkl*
- mies50+
lueskelen tässä wikin käyttöohjetta siinä sanotaan,että tankin on oltava vähintään 200mm kaasuttimen yläpuolelle,viitsisitkö muuten laittaa tähän titoa millaiset tulpat siihen kuuluu,mulla on ongelma kans samanlaisen koneen kanssa,meitä on kaksi yksinkertaista,en saa sitä myllyä käymään tää on virranjakaja mallinen kone,jos tarviit voisin vaikka myydä sen sen verran ottaa pattiin
- Onnellinen....
mies50+ kirjoitti:
lueskelen tässä wikin käyttöohjetta siinä sanotaan,että tankin on oltava vähintään 200mm kaasuttimen yläpuolelle,viitsisitkö muuten laittaa tähän titoa millaiset tulpat siihen kuuluu,mulla on ongelma kans samanlaisen koneen kanssa,meitä on kaksi yksinkertaista,en saa sitä myllyä käymään tää on virranjakaja mallinen kone,jos tarviit voisin vaikka myydä sen sen verran ottaa pattiin
...ja hähätys jatkuu. Kuten sanoin..paino on sanalla ENTINEN ! Olihan Wikessä kiva ääni ja lämmityslaitettakaan ei veneeseen tarvittu, mutta aika aikaa kutakin. Ei sitä monta kertaa viitsi tulla kotisatamaan narun jatkona. Kyllä minun kohdalla kotimaisen moottorihistorian tukeminen saa riittää. Ämpärillinen tulppia meni koneen mukana kaverille..tulpan mallia en enää muista. Ostin niitä kuitenkin aikoinaan hätäpäissäni varalle sadan vuoden tarpeeseen, kun uhkasivat kurjat germaanit lopettaa niiden valmistuksen. Nyt paukuttaa veneessä tiisseli.....voi räkä !
- mies 50+
Onnellinen.... kirjoitti:
...ja hähätys jatkuu. Kuten sanoin..paino on sanalla ENTINEN ! Olihan Wikessä kiva ääni ja lämmityslaitettakaan ei veneeseen tarvittu, mutta aika aikaa kutakin. Ei sitä monta kertaa viitsi tulla kotisatamaan narun jatkona. Kyllä minun kohdalla kotimaisen moottorihistorian tukeminen saa riittää. Ämpärillinen tulppia meni koneen mukana kaverille..tulpan mallia en enää muista. Ostin niitä kuitenkin aikoinaan hätäpäissäni varalle sadan vuoden tarpeeseen, kun uhkasivat kurjat germaanit lopettaa niiden valmistuksen. Nyt paukuttaa veneessä tiisseli.....voi räkä !
ei toi käynti minunkaan ainoo murhe oo ostin vielä sellaisen vanhan työveneen jossa ton koneen piti puksuttaa,mut meni usko ja ostin kans tiisselin,sekä puuveneen,no siinä on sit luku sinänsä,aika näyttää,no pääsimpähän järvelle,kyllä toi wikki vaan on sellainen persoona,että olis se kiva saada vielä risteilylle
- Perämeren veneilijä
yhteystietoinesi niin yritetään laittaa koneesi kuntoon.
[email protected]- mies 50+
olisi kiva lukea tästä sun neuvoja olen kiinostunut kun minullakin on tyhjäkäynnitön wikke tallissa,tarviiko se ilmanputsarin jotta tyhjäkäyntikin löytyisi
- Perämeren veneilijä
mies 50+ kirjoitti:
olisi kiva lukea tästä sun neuvoja olen kiinostunut kun minullakin on tyhjäkäynnitön wikke tallissa,tarviiko se ilmanputsarin jotta tyhjäkäyntikin löytyisi
Wikströmeissä ja Olympiassa kovin kummoisia vikoja ole koskaan ollut kun vain järjestelmällisesti pitää perusasiat kunnossa ja säädöt kohdallaan niin ne käy kuten pitääkin tyhjäkäyntiä ja ajokierroksia myöskin.
Elikä sytytys laitteet ja polttoainejärjestelmä, niin siinä ne on jos kone muuten on mekaanisesti kunnossa.
Tietenkin moottorien perustekniikka ja toiminta pitäisi ymmärtää ja tietää.
Ilmansuodatin on aina hyvä olla paikoillaan mutta ei sillä käyntiin ole kovinkaan paljon merkitystä jos se on puhdas ja ko. moottoriin tarkoitettu.
Pyysin vain kirjoittamaan postiini jos sattuisi olemaan täällä päin lähellä niin vois ehkä käväistä katsomassa ja pistää käymään kunnolla. - Wikke
mies 50+ kirjoitti:
Onhan noilla koneilla ajettu vuosikymmeniä eli pakkohan niiden on toimia nykyäänkin samalla tavalla kuin ennenkin...vika taitaa olla meissä käyttäjissä ? Missä päin sinulla on se wickström ? Myisitkö sen varaosiksi ?
- rami
Wikke kirjoitti:
Onhan noilla koneilla ajettu vuosikymmeniä eli pakkohan niiden on toimia nykyäänkin samalla tavalla kuin ennenkin...vika taitaa olla meissä käyttäjissä ? Missä päin sinulla on se wickström ? Myisitkö sen varaosiksi ?
käyttäjän vika se on kun ei wikkiä saa pelaamaan se on selviö ei sitä voi moottoria haukkua jos on itse asiaa tuntematon tai muuten vaan tohelo,voin myydä sen moottorin pois ostin siihen dyna startinkin se oli hävöksissä en tosin ole kytkenyt sitä ja syy on se kun en osaa,enkä jaksa alkaa opettelemaan,siinä on mukana sähköinen pumppu,saat sen hintaan 300euroa,jos tarviit teräsvenettä niin mulla olis sellainen n5m pitkä työvene hiekkapuhallettuna,se ei tosiaan ole kaunis,mutta hinta on sen mukainen 200 euroa saisin kaikki pois nurkistani
- kiinnostunut
rami kirjoitti:
käyttäjän vika se on kun ei wikkiä saa pelaamaan se on selviö ei sitä voi moottoria haukkua jos on itse asiaa tuntematon tai muuten vaan tohelo,voin myydä sen moottorin pois ostin siihen dyna startinkin se oli hävöksissä en tosin ole kytkenyt sitä ja syy on se kun en osaa,enkä jaksa alkaa opettelemaan,siinä on mukana sähköinen pumppu,saat sen hintaan 300euroa,jos tarviit teräsvenettä niin mulla olis sellainen n5m pitkä työvene hiekkapuhallettuna,se ei tosiaan ole kaunis,mutta hinta on sen mukainen 200 euroa saisin kaikki pois nurkistani
sä siis myyt wikin ? olisin ehkä kiinnostunut. tässä on mun sähköposti voitko laittaa kuvia siitä?
- edelliseen
kiinnostunut kirjoitti:
sä siis myyt wikin ? olisin ehkä kiinnostunut. tässä on mun sähköposti voitko laittaa kuvia siitä?
sähköposti oli [email protected]
- wikki
Voi teitä poikia ite olen 17-vuotias ja mulla on 7.5 metrinen puttari jossa on kyseinen wikströmmin w2: kkonen . joo eli mulla oli sama vika yhessä vaiheessa että ei jaksanu vääntää yhtään jos laittoi vaihteen päälle mutta vika oli siinä että akseli oli työntynyt niin paljon eteenpäin. sitte on ollut bensiini vikaa että suutin on liian paljon auki että se rupee yskii ja poksuu niin että ilmanputsari savuaa mutta se hoituu sillä että laittaa suuttimen pienemälle ja jos ei wikki lähe 2 veivauksella käyntiin niin kannattaa kattoo tulpat yleensä lähtee käyntiin yhdelläkin mutta huomaa jos ei käy kahdella vika voi olla myös siinä että öljyjen seassa on vettä eikä siksi lähde käyntii ainoa vika miksi mut on hinattu rantaa on se , että olen unohtanut tankata tankin. Wikström w2 on kestävin kone se ei leikkaa koskaan kiinni.!!!!!
P.s niitä tulppia saa nykyään ihan motonetistä- Viikströmmi
Heissan.
Minulla on edessäni täydellinen Wickstömin ohjekirja joka sisältää kaiken aina koneremonttia myöden, laakerien vaihdot jne. Sanotaan myös Käytttäessä petrolia polttoaineena suositellaan seuraavia tuppia Bosch M 45 T1, Champion D 21, Beru 45/18, Lodge BBL, Bensakäyttöön Bosch M 95 T 1. Huonoon tyhjäkäyntiin on useinmiten syynä ilmavuoto kaasuttimen laipassa, eli sylinterin ja kaasarin välissä on rako. Hio kaasarin laippa suoraksi niin jo pelittää.
Vastailin näihin vaikka ketju onkin vanha. Ps Wickströmin ohjekirja on hieno.
- Juhawikke
hei!
olen uusi, ylpeä wikken omistaja, en ole vielä ehtinyt ajamaan kuin muutaman tunnin koneella, mutta muutama vika on johon toivoisin pikaisia, tai ainakin asiantuntevia neuvoja..
kaasari jää toisinaan tulvimaan sammutuksen jälkeen, mistähän hakisin vikaa? bensalinja on juuri uusittu, tankki on keulassa,josta letkulla ison suodattimen jälkeen suoraan kaasuttimelle.
toinen vika on että moottori ei oikein jaksa käydä tyhjäkäyntiä, käytän pelkkää 98okt bensaa. eikös sen kuuluisi toimia ihan pikku kierroksillakin? ikäänkuin pikkuhiljaa hyytyy ja lopuksi sammuu, tuhauttelee ja paukkuu..
jos joku osaisi neuvoa sytytyksen säätöä, säkä kaasarin perus säätöjä? olen ajoneuvoasentaja, joten perus jutut on hallussa mutta näin vanhoista ei ole sen suuremmin hajua.. :/
tärkein olis toi tulvimis juttu, ettei pala koko potski.
ja mitä sillä vesihanalla säädetään mikä siinä päällä on?
kiitoksia jos joku osaa neuvoa jotta juhannuksena pääsisi varmoin mielit putputteleen.. :)- naurua kolmannella.
yli 20v sivustaseuranneena, tälläisen wikströmmi-koneisen veneiljän loputonta taistelua paattinsa kanssa...
sytytyssysteemi ( magneetto kaapelit tulpat ) hyvä olla kunnossa ja kipinä vahva. Tällä ei ollut. Ei ollut koneessa eikä kuskillakaan..... :-D
Oli paljon hauskempaa, veivata konetta käyntiin kuin tuplatonta mopoa ( ei saanut kaikkina näinä vuosina, konettaa huollettua kuntoon ). Ja joka kerta sitenkonetta käynnistettäessä, muutamaan kertaan tuplat irti ja puhallus tuplankärkeen , että koneen "takaisinpotkun" takia, koneen sylintereihin pakoputkesta imeytynyt vesi, saatu pois. Konetta tietty sitten veivattu kuin ( vanhaa käsinveivattavaa ) kahvimyllyä pyörittäen, että sylintereissä oleva vesi saatu pois.
Liikkeellelähdön rituaaleihin , kuului veneen pilssissä olevan vesilastin ( n. 200 litraa / krt) , poismättö.
Niin, tarkista kaasuttimesta, että neulaventtiili ja sen vastinpinta, ei aivan kulunut väljäksi, Kuten varmaan on... kun koneella jo ikääkin elökeukon verran. Kaasuttimen koho, voi myös olla jumissa. Ei tosiaankaan , mikää huipputekninen, ole tuo kone. Ei kummoisia työkaluja tarvitse, sen purkamisessa ja kasaamisessa. - pöol0i9u7yjt
naurua kolmannella. kirjoitti:
yli 20v sivustaseuranneena, tälläisen wikströmmi-koneisen veneiljän loputonta taistelua paattinsa kanssa...
sytytyssysteemi ( magneetto kaapelit tulpat ) hyvä olla kunnossa ja kipinä vahva. Tällä ei ollut. Ei ollut koneessa eikä kuskillakaan..... :-D
Oli paljon hauskempaa, veivata konetta käyntiin kuin tuplatonta mopoa ( ei saanut kaikkina näinä vuosina, konettaa huollettua kuntoon ). Ja joka kerta sitenkonetta käynnistettäessä, muutamaan kertaan tuplat irti ja puhallus tuplankärkeen , että koneen "takaisinpotkun" takia, koneen sylintereihin pakoputkesta imeytynyt vesi, saatu pois. Konetta tietty sitten veivattu kuin ( vanhaa käsinveivattavaa ) kahvimyllyä pyörittäen, että sylintereissä oleva vesi saatu pois.
Liikkeellelähdön rituaaleihin , kuului veneen pilssissä olevan vesilastin ( n. 200 litraa / krt) , poismättö.
Niin, tarkista kaasuttimesta, että neulaventtiili ja sen vastinpinta, ei aivan kulunut väljäksi, Kuten varmaan on... kun koneella jo ikääkin elökeukon verran. Kaasuttimen koho, voi myös olla jumissa. Ei tosiaankaan , mikää huipputekninen, ole tuo kone. Ei kummoisia työkaluja tarvitse, sen purkamisessa ja kasaamisessa.Et sitten molopää (Välittäjä_LKV?) koskaan ole ajatunt 3 pyttyisellä Wickströmillä , joka vain startataan? Et myöskään guttabergakallo tiedä, että puuvene on tiivis?
Loputkin neuvosi olivat suåmenruåttalaasen fittuilua! - juhawikii
naurua kolmannella. kirjoitti:
Niin, tarkista kaasuttimesta, että neulaventtiili ja sen vastinpinta, ei aivan kulunut väljäksi, Kuten varmaan on... kun koneella jo ikääkin elökeukon verran. Kaasuttimen koho, voi myös olla jumissa. Ei tosiaankaan , mikää huipputekninen, ole tuo kone. Ei kummoisia työkaluja tarvitse, sen purkamisessa ja kasaamisessa.joo, pitääpi tarkistaa kaasari. varmaankin koko kaasari käteen ja tutkimaan, sitten kun sen sytyksen saisi vielä kohdilleen, mistähän saisi uudet kärjet, tai minkä vehkeen kärjet mahtaisi sopia? uudet tulpatkin pitäisi hommata, ilmeisesti bochit parhaat?! tulpan hatut ja johdot uudet, magneetosta ei tietoa...
sitten tuli mieleeni että kuinkahan paljon tuo mahtaa ladata? kiinni on nyt 71Ah uusi akku, onko sopiva, vai liian iso?
onko joku viritellyt vaihtovirtalaturia kyseiseen mottiin? sitten kyllä tarvis startti systeemikin kehitellä..?! mitenköhän mahtaisi onnistua? - naurua kolmannella
pöol0i9u7yjt kirjoitti:
Et sitten molopää (Välittäjä_LKV?) koskaan ole ajatunt 3 pyttyisellä Wickströmillä , joka vain startataan? Et myöskään guttabergakallo tiedä, että puuvene on tiivis?
Loputkin neuvosi olivat suåmenruåttalaasen fittuilua!yrititkö "pöol0i9u7yjt" fittuilla minulle ??? Heh heh, säälittävä reppana....
tuo kertomani wikström-tura-aijä, oli 2-pytty wikin kuski. Wiki, joka kampikäynnisteinen. Ja paatti vuoti ihan riittävästi.
- petroolivaari
voe tokkiisa, yksisylinterinen W1 toimii kun noudattaa ohjeita. nehän löytyy netistä osoitteessa
http://www.mattikaki.fi/wiki/wiki_fi.pdf
kun noudattaa ohjeita niin ei tule yllätyksiä -ja kannattaa jututtaa niillä vuosikymmeniä ajaneita kavereita - jos ketä on vielä hengissä.
toki Wikke on persoona ja sen kanssa pitää jutella ja sitä pitää kohdella kuin parasta ystävää
Meidän magneetolla varustettu kampikäynnisteiden malli on 1959 tai vanhempi, jossa on kätevä ryyppykuppi kannessa. Kone kannattaa pyöräyttää käyntiin niin että pyöräyttää kampea alhaalta ylöspäin, niin ei mene ranne sijoiltaan mahdollisessa takaisinpotkussa.
on sillä hienoa ajella ja satamissa kerää kyllä katseita ja kyselyjä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523496Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512442- 1211247
Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu151220Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101119Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per65997- 46904
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019900- 40815
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt202731