Vaimo synnytti ja käveli omin jaloin pois salista vierihoitohuoneeseen. Siellä salissa oli leikattu äiti joka oli ollut siellä jo pari päivää. Ai hemmetti, kun se oli KIPEE! Oli varmaan kolme hoitajaa kääntämässä sitä. Se nainen ei voinut ottaa kontaktia lapseen, koska oli ihan lääkepöllyissä ja karmeissa tuskissa ja väsynyt.
Huusi, ölisi ja vaikersi tuskissaan. Onneksi päästiin pian kotiin!
Älkää vaatiko sektiota, jos synnytys on mahdollinen. Sektio on aina se kivultaan selvästi pitkäkestoisempi ratkaisu. Kipua pelkäävän kannattaa välttää sektio.
Älkää vaatiko sektiota, jos synnytys on mahdollinen
25
2703
Vastaukset
- nannike
Höpö höpö.. sektio ei todellakaan ole yleensä kovin kivulias. Minulle tehtiin sektio kahdelta päivällä , illalla kävin jo itse suihkussa ja vessassa. Suraavana päivänä hoidin jo täysin itsenäisesti vauvaani. Jos jotain kipuja sektion jälkeen oli, niin se hoidettiin tehokkaasti kipulääkkeillä. Parin päivän jälkeen en tarvinnut enää mitään lääkitystä. Viikon kuluttua oli jo ihan suht normaali olo, vain sängystä nousuasentoa joutui hieman miettimään pari viikkoa, mutta yhtälailla näyttää alatiesynnyttäjillä olevan vaikeuksia istua synnytyksen jälkeen.
Joten ehkäpä tekstissäsi oli vahva liiottelun maku. Joillakin tulee synnytyksen jälkeen ongelmia, oli synnytystapa mikä tahansa. Tosin taidet olla aikamoinen provo....... ;-D- wefrgds
Höpö höpö itsellesi. Suihkussa saa käydä vasta 24 h leikkauksen jälkeen. Leikkaushaavan päällä olevaa liimalappua ei saa nääs irroittaa. Ja KYLLÄ, sektio on iso leikkaus ja kivut sen mukaisia. Toiset toipuvat nopeammin kuin toiset, mutta kyllä jokainen kipeä on. Vatsalihakset tosiaan leikataan poikki, joten alavatsan lihaksia ei voi käyttää viikkoihin.
- ..--,,.--
wefrgds kirjoitti:
Höpö höpö itsellesi. Suihkussa saa käydä vasta 24 h leikkauksen jälkeen. Leikkaushaavan päällä olevaa liimalappua ei saa nääs irroittaa. Ja KYLLÄ, sektio on iso leikkaus ja kivut sen mukaisia. Toiset toipuvat nopeammin kuin toiset, mutta kyllä jokainen kipeä on. Vatsalihakset tosiaan leikataan poikki, joten alavatsan lihaksia ei voi käyttää viikkoihin.
Minäkin kävin kyllä suihkussa noin 8 h leikkauksesta. Ainakin isoissa sairaaloissa patistellaa tosi nopeasti sängystä ylös sektion jälkeen. Ylösnousu nopeuttaa toipumista. Ei minullakaan ollut juuri kipuja sektion jälkeen. Pari päivää minäkin tarvitsin kipulääkkeitä ja lasta hoidin ekan päivän jälkeen täysillä. Joten turha pelotella.
- jyrsjyersjy
..--,,.-- kirjoitti:
Minäkin kävin kyllä suihkussa noin 8 h leikkauksesta. Ainakin isoissa sairaaloissa patistellaa tosi nopeasti sängystä ylös sektion jälkeen. Ylösnousu nopeuttaa toipumista. Ei minullakaan ollut juuri kipuja sektion jälkeen. Pari päivää minäkin tarvitsin kipulääkkeitä ja lasta hoidin ekan päivän jälkeen täysillä. Joten turha pelotella.
KYS:ssä synnytin sektiolla 3kk sitten, suihkuun ei mitään asiaa vuorokauteen, aamupäivän sektion jälkeen sai harkiten nousta sängyn laidalle illala istumaan - ja yhtään enempään en olisi pystynyt, itkun kanssa tuokin. Vielä seuraavana päivänä kurtistelivat kulmiaan kun ehdotin käyväni vessassa yksin. Kuitenkin jo 3. päivänä kotiin, joten en varmasti toipunut erityisen hitaasti.
Ylösnousu nopeuttaa tosiaan toipumista ja ehkäisee mm. veritulppia, ja kivun kokemus on aina yksilöllinen. Mutta eka vuorokausi oli kyllä pirun kipeä, ja minä ainakin koin että ensihetket vauvan kanssa kärsi tästä. - jhlö
..--,,.-- kirjoitti:
"lasta hoidin ekan päivän jälkeen täysillä."
Niinpä. Ekan päivän jälkeen :( - wefrgds
..--,,.-- kirjoitti:
Isossa sairaalassa minutkin on 2 kertaa leikattu eikä suihkuun ole ollut asiaa vuorokauteen. Ylös toki patistetaan nousemaan suht nopeasti.
Ensimmäisen leikkauksen jälkeen (leikkaus oli klo 15) nousin seuraavana aamuna ja toisen jälkeen (leikkaus klo 12) jo samana iltana. Koska vauva oli teholla, kärräsi mieheni minut sinne samana iltana pyörätuolissa, mutta meinasin oksentaa matkalla ja olin TODELLA kipeä reissun jälkeen.
Mutta kuten sanottua, jokainen kokee kipua eri lailla ja jokainen toipuu kaikenlaisista leikkauksista eritahtiin. Toivuin kyllä nopeasti molemmista, ei ne silti kivoja olleet. Alavatsan lihakset kipuilevat vieläkin välillä (varsinkin kylkeä nopeasti kääntäessä yöllä) ja vauva on nyt 7 viikkoa. - .........
wefrgds kirjoitti:
Aikamoista puppua puhut. Vatsalihaksia ei todellakaan leikata missään vaiheessa, vaan pehmytkudosta vain ja lihakset siirretään sormin sivuun, jotta vaiva saadaan ulos. Haavan päällä oleva teippi irrotettiin leikkausta seuraavana aamuna, ja suihkuun piti mennä. Leikkauksesta tällöin vajaat 12 tuntia. Haavan päällä ei saanut pitää mitään, koska sen on saatava olla kuiva, ilmava ja sitä pitää putsailla päivän mittaan muutamia kertoja.
En sanoisi omaa sektiotani kivuliaaksi. Tai siitä toipumista siis. Sängystä nouseminen oli hieman hankalaa, muttei mahdotonta. Kaksi viikkoa leikkauksesta oli kuin ei olisi koskaan leikattukaan.
Toinen lapsi syntyi perinteisin menoin, ja kyllä ne kivut synnytyksen aikana oli mitään sektiota pahemmat. Lisäksi synnytyksen jälkeiset kivut johtuen repeämästä ja episiotomiasta kesti useita viikkoja, vihlovaa tunnetta alapäässä oli jopa vuosi synnytyksestä.
Sektio on leikkaavien lääkäreiden mukaan keskisuuri leikkaus ja toipuminen normaalisti nopeaa ja melko kivutonta, koska siinä tosiaan leikataan vain pehmytkudosta, eikä esim lihaksia. Joskus ennenmuinoin lihakset leikattiin keskilinjasta erilleen, muttei enää moniin vuosiin.
- h´äippä
minulla on kans sektioilla synnyttäneitä tuttuina ja osa sanoo et kaikki meni hyvin ja nopeasti paranivat mutta on niitäkin jotka sanoo ettei ikinä enää koska eivät voineet omaa lastaan nostaa moneen päivään kun olivat niin kipeitä.
taitaa olla tapaus kohtaista. - ljb
Just. Synnytin alakautta ja olin todellakin kauemmin kipeä mitä olisin ollut jos olisi tehty sektio. Olin lääkehuuruissa ja niitä lääkkeitä meni mahottomia määriä muutaman kuukauden ajan. Ja olin KIPEÄ. Että ei se aina se alatiesynnytyskään mene niin että " ponnistus ja hups, vauva tuli maailmaan ja äiti voi istua heti synnytyksen jälkeen". Ja sektion todellakin vaadin seuraavassa synnytyksessä.
- myös sektiolla
Sektion jälkeiset pienet jomotukset olivat lasten leikkiä supistuksiin verrattuna.
- khf,jgcmj,
myös sektiolla kirjoitti:
Sektion jälkeiset pienet jomotukset olivat lasten leikkiä supistuksiin verrattuna.
No ei ihan totta tuokaan. Itse koin avautumisvaiheen loppuun asti ennen sektiota, ja ne supistukset oli lähes nautinnollisia verrattuna sektion jälkeiseen ekan vuorokauden kipuun.
Mutta supistuksetkin koetaan monella tavalla.
- jkiuyt
Näköjään koetaan monella tavalla myös nuo leikkaushaava kivut. Minäkään en ollut yhtään kipeä sektion jälkeen. varmaan oli niin hyvät tropit.
- Kolmen äiti,.-
Me olemme yksilitä ja myös synnytys voi olla erittäin tuskainen ja vaivat sekä kivut voivat synnytyksen jälkeen kestää pitkäänkin.
Itse olen käynyt läpi kolme sektiota ja mielestäni päässyt erittäin helpolla. Olen toipunut nopeasti ja paikat ovat pysyneet siisteinä ja ehjinä. Myös mieheni on tyytyväinen ; =- Aileppi
Mun mies on tyytyväinen, että meidän lapset ovat syntyneet terveinä ja elävinä.
- ==kk==
"Myös mieheni on tyytyväinen"
Mitä ihmeen tekemistä miehen tyytyväisyydellä on naisen synnytystapaan? Pääasia että se lapsi jollain tapaa sieltä pihalle saadaan. Jos sen jälkeen mies ei ole tyytyväinen niin ovea voi näyttää. Ei voi käsittää.... - 18+17
niin voihan se tilanne näyttää vaikka miltä kun puusta katsoo...
mistäs tiedät arvoisa ap vaikka olisi ollut sektion syynä esim. kohdun repeymä, äidin aortan repeymä tai muuta vastaavaa. itsellä oli syynä hätäsektiolle oma aortan repeymä ja oli koko maha sekä kylki leikkaushaavana, ja todellakin sai olla useampi hoitaja kääntämässä ja tosi kovat kipulääkkeet käytössä... sitten on jälkikäteen kestettävä vielä näitä vieressä möllöttäviä päivitteleviä idiootteja - PiukkaOn
Pyh. Kaksi kertaa sektion kokeneena voin sanoa että siitä toipuu yllättävän nopeasti eikä perse ole kipeä ;). Toki leikkaushaava tuntuu, mutta paranee hetkessä ja hyvin pystyy lasta hoitamaan alusta asti. Eri asia jos äiti on päässyt tosi huonoon kuntoon syystä tai toisesta ennen leikkausta (esim hätäsektio), mutta silloin asia onkin jo ihan eri.
Itse olen tyytyväinen sektioihin eikä kummastakaan jäänyt "huono maku". En myöskään ole koskaan ajatellut niin, että olen jäänyt paitsi jostain, kun en ole synnyttänyt luonnollista kautta. Päinvastoin :D
t. Nimim. piukkapiNppi - Suunniteltu sektio
Itse olin kuullut juttuja että sektiosta paranee hitaammin kuin alatiesynnytyksestä yms. Minulle tehtiin suunniteltu sektio ja voisin uudestaankin synnyttää lapsen tuolla tavalla, sen verran hyvä mieli jäi tuosta. Leikkauspäivänä ei kävelty, mutta seuraavana aamuna noustiin sängystä ja suihkussa käytiin ja vähän pyörätuolilla avustettiin. Sitä seuraavana päivänä mentiin kokonaan omin jaloin ja viikon päästä jo lenkkeilin. Kipu on niin ihmisestä kiinni tunteeko sitä vai ei, samoin kun raskaudetkin ovat erilaisia. Esimerkiksi eräälle tutulle tuli sektion jälkeen kiinnikkeitä joista kärsi vuosienkin jälkeen ja joutui leikkauksiin niitten takia. Harmi se vaan on ettei ehkä ihan täysillä pääse vauvan kanssa elämää aloittamaan, kun esim joutuu heräämössä odottamaan puudutuksen häviämistä. Onneksi mies pääsi heti tutustumaan vauvaan :)
- ed
älä sä puhu miehenä asiosta joista et tiedä eikä oo kokemusta. sulla ei oo oikeutta sanoa, mitä me naiset saadaan vaatia,mitä ei. kyllä tavallisen synnytyksenkin jälkeen voi olla tosi kipee, kipeempi ku sektionki jälkeen. itte synnytin alakautta ja 4kk meni ennenku repeämät ja välilihan laikkauskohta parantui, syy siinä että tikit aukes,joita oli tosi paljo.
- Prinsessa synty 13.9
Olen ite juuri synnyttänyt alateitse 13.9.2011 ja edelleen on välilihanleikkaus kohta kipeä eikä ole parantunut kunnolla en pysty kun max. 30min kävellä seisomaankaan en pysty kunnolla ja samaan syssyyn sitten se että häntäluuhun tuli hiusmurtuma eli en voi vieläkään istua särkylääkkeillä mennään eteenpäin.. Jos joskus toisen lapsen hankin aion vaatia sektiota! Ja kyllä olen käynyt lääkärissä eikä ole tulehduksia tai mitään josta nuo kivut johtuisi.. Ja kuulemma voi mennä vielä pitkään ennen kuin voin kunnolla istua häntäluuntakia että näin :/
- Turhaa höpinää
En tiedä miksi edes vaivaudun vastaamaan näin tyhmään ketjuun mutta olen niin onnellinen äitiydestäni että samapa tuo =)
Mulle tehtiin suunniteltu sektio vauvan perätilan takia. Kahdelta leikattiin, viideltä olin takaisin osastolla eikä kivut mitään mahdottomia. Burana kuussatasella nukuin hyvin aamuun. Aamulla kätilöt vaativat että kärräävät mut tuolilla vauvaa katsomaan, mutta illalla olin jo jalkeilla ihan itse vauvan luona. Ei mitään ongelmia ollut. Kaikki meni kuten piti. - askeleeyt.
Omituisia kirjoituksia täällä.
Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, jonka jälkeen minulla oli epiduraali 3 tai 4 pv selässä kiinni ja katetri oli päivän leikkauksesta. Vessassa kävin yksin vasta 3 päivänä ja suihkussakin oli mukana hoitaja, joka sattui ihan tolkuttoman paljon, taju meinasi lähteä. Hoitaja ei satuttanut vaan se seisominen.
En tarkoita pelotella ketään sektiosta, ole hyvin tyytyväinen että sen tavan valitsin, sillä en tätä kirjoita!
Mutta jos luulet, että sektio on kivuton, niin ajattele uudelleen. 4 päivänä epiduraali otettiin pois, jolloin kivut olivat tolkuttomia. Minulle annettiin vahvaa särkylääkettä muistaakseni suonensisäisesti, lopusta päivästä ei sitten paljon muistikuvaa ollutkaan. Vasta leikatuille pyritään mielestäni olemaan antamatta vahvoja lääkkeitä imetyksen vuoksi. Kivut kestivät pari viikkoa ennen kuin toivuin, itse en sairaalassaoloaikana pystynyt kunnolla hoitamaan lastani, toki imettämään, mutta vaipat joutui vaihtamaan hoitaja 6 pv asti. Olin sairaalassa viikon. - vuoripalmu
Omituisia kirjoituksia? Eiköhän ne ole ihan elävästä elämästä ja omia kokemuksia, kuten varmaan sinunkin
Minulle tehtiin kiireellinen sektio, kun olin auki yhdeksän senttiä. Sektio tehtiin Naikkarilla klo 13.30 ja illalla kahdeksan aikaan autettiin vessaan ja pimpsan pesulle. Sen jälkeen hoidin nämä asiat itse. Ainoa asia, joka jäi vauvan hoidossa itse ensimmäisenä päivänä tekemättä oli vaippojen vaihto, josta huolehti isä.
Ehkä juuri se, että sängyssä ei makuutettu montaa tuntia, vaikutti siihen, että toivuin tosi nopeasti. Ekana yönä oli vähän kipuja, mutta supistuksiin verrattuna ne eivät olleet mitään kovin ihmeellisiä ja niihin sai kyllä lääkettä.
Neljäntenä päivänä minut kotiutettiin sairaalasta erittäin hyvä kuntoisena. Kai me sitten tosiaan koetaan kipua kovin eritavoin ja toivutaan myös hyvin eri tahtiin. Sektio ei minusta todellakaan ollut yhtään huono kokemus, päinvastoin. - Vilma77
"Sektio on aina se kivultaan selvästi pitkäkestoisempi ratkaisu" - näin ei voi yleistää!
Olen saanut ekan lapsen alakautta, jo toinen suunnitellulla sektiolla. Jälkimmäinen oli huomattavasti kivuttomampi tapa, myös toipumisen osalta.
9h sektion jälkeen olin pystyssä, ja suihkuun pääsin 24 h kuluttua sektiosta. Kotiuduin 48 tunnin kuluttua. Särkylääkkeitä söin 5 vrk, ja kivut loppuivat kokonaan huomattavasti nopeammin kuin alatiesynnytyksen jälkeen. Sektion jälkeen ei myöskään tarte huolehtia häntäluukivuista, eppariarvista/-kivuista ynnä pidätyskyvyn ongelmista. Sektion kivut (niin heti leikkauksen jälkeen kuin viikko sen jälkeenkin) oli maksimissaan luokkaa "olen treenannut liikaa vatsalihaksia". - näin tiemme käy
"Omituisia kirjoituksia täällä.
Itselleni tehtiin suunniteltu sektio, jonka jälkeen minulla oli epiduraali 3 tai 4 pv selässä kiinni ja katetri oli päivän leikkauksesta. Vessassa kävin yksin vasta 3 päivänä ja suihkussakin oli mukana hoitaja, joka sattui ihan tolkuttoman paljon, taju meinasi lähteä. Hoitaja ei satuttanut vaan se seisominen."
Me ollaan yksilöitä kaikki katsos jos muistat. Itsellä ei epiduraalista sektiossa ollut puhettakaan. Burana kuussatasia sain kun puudutus alkoi lakkaamaan heräämössä ja niillä meni 6 päivää ja avot! Suihkussa kävin kolmantena päivänä ihan itse ilman kipuja saati ongelmia. Katetri otettiin seuraavana päivänä sektiosta ja pissa ulostus sujui ihan normaalisti sen jälkeen.
"En tarkoita pelotella ketään sektiosta, ole hyvin tyytyväinen että sen tavan valitsin, sillä en tätä kirjoita!
Mutta jos luulet, että sektio on kivuton, niin ajattele uudelleen. 4 päivänä epiduraali otettiin pois, jolloin kivut olivat tolkuttomia. Minulle annettiin vahvaa särkylääkettä muistaakseni suonensisäisesti, lopusta päivästä ei sitten paljon muistikuvaa ollutkaan. Vasta leikatuille pyritään mielestäni olemaan antamatta vahvoja lääkkeitä imetyksen vuoksi. Kivut kestivät pari viikkoa ennen kuin toivuin, itse en sairaalassaoloaikana pystynyt kunnolla hoitamaan lastani, toki imettämään, mutta vaipat joutui vaihtamaan hoitaja 6 pv asti. Olin sairaalassa viikon."
Huomioi juuri tuo että niin yksilöllisiä nämä sektiot, leikkaukset, sun muut. Itsellä aiemminkin tehty mahaleikkaus josta paranin nopeammin kuin lääkärit edes olivat uskaltaneet ajatella. Muutenkin kipukynnykseni korkea joten minua ei piikit tai pienet kivut haittaa (kuten taas huonetoverini tuntui olevan aivan shokissa jo pelkästä verikokeesta ja oli muutenkin itseäni kipeämpi, hänelläkin oli sektio ollut samana päivänä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 83979
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v78888Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841