Sukupuolitaudin TAHALLINEN levittäminen

*neuvoton*

Tiedän erään tyypin, joka tahallaan levittää erästä sukupuolitautia (kondyloomaa). Muutamat ystäväni ja heidän nykyiset kumppaninsa ovat saaneet tämän ikävän taudin häneltä. Kyseinen taudin levittäjä ei ole kertonut yhdellekään kumppanilleen sairaudestaan. En nyt mene yksityiskohtiin, mistä olen saanut tämän tietooni.

Kondylooma voi olla elinikäinen sairaus, ja sekä fyysisesti että henkisesti erittäin raskas. Onko kellään antaa neuvoa, miten tässä tilanteessa pitäisi toimia? Tiedän, että tämä tyyppi jatkaa tartuttamistaan, mutta emme tiedä, mitä hänen pysäyttämisekseen voisi tehdä. En tiedä onko kyseessä niin vakava asia, että siihen voisi jotenkin lain voimin puuttua? Tuntuu vain aika karulta ajatella, että tämä tyyppi on varmaan tälläkin hetkellä levittämässä tautiaan jossain...

6

2821

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap.

Lisäyksenä vielä, että kyseessä tosiaan on tahallinen levittäminen. Tämä tyyppi on ilmeisesti kovin katkera sairaudestaan, ja haluaa tartuttaa sen mahdollisimman moniin saadakseen itselleen paremman olon. Tämä siis varmaa tietoa.

• 76h5g4f

Vaikka tietysti jokaisen suojaamattomia irtosuhteita harrastavan pitäisikin mielestäni kärsiä nahoissaan tyhmyytensä seuraukset (siis nämä joihin on tartutettu), niin laki taitaa lähteä siitä, että teko täyttää pahoinpitelyn tai törkeän pahoinpitelyn tunnusmerkit. Ainakin tahallisista HIV:n levittämisistä on käsittääkseni tällaisia tuomioita jaettu.

• ap.

Haluan nyt korostaa, että kyseessä ainakaan näiden ystävieni kohdalla ei ole ollut irtosuhde, vaan pitempi aikainen suhde/säännölinen tapailu/parisuhde, jossa tämä tyyppi on jättänyt tarkoituksella kertomatta asiasta.

Kondylooma voi tarttua vaikka kondomia käytettäisiinkin. Oleellisinta tässä on se, että tämä tyyppi on jättänyt kertomatta sairaudestaan, ja on saattanut tapailla tartuttaamansa henkilöä useita kuukausia. Kysyttäessä on kiistänyt hänellä olevan mitään sukupuolitauteja. Silti varmaa on, että hänellä on, sillä kaikki häntä tapailleet ovat saaneet kondylooman. Olen kuullut, että hän on saanut tämän taudin joltain entiseltä tyttöystävältään, ja tästä katkerana alkanut tartuttaa sitä eteenpäin. Tuntuu aika hurjalta, jos ei hänen toimintaansa voida pysäyttää mitenkään. Vaikka kondylooma ei ole henkeä uhkaava sairaus (tosin jotkut muodot voivat naisilla aiheuttaa kohdunkaulan syöpää ja miehillä penissyöpää) on se silti aika epämiellyttävä sairaus, ja tuntuu inhottavalta, että tämä jokseenkin mielenvikainen tyyppi saa jatkaa toimintaansa ilman että siihen puututaan. Ties kuinka monen hän vielä saakaan tartutettua. Sen lisäksi, että hän tartuttaa näitä tapailemiaan henkilöitä, nämä henkilöt tartuttavat tautia yhä edelleen eteenpäin, sillä kondylooman oireet voivat tulla vasta kuukausien päästä tartunnasta. Kaikkien näiden ystävieni nykyiset kumppanit ovat sairastuneet myös. Eräs ystäväni erosi miesystävästään jokin aika sitten, eikä ystäväni vielä tiennyt saanensa tartunnan. Tämä mies on siis todennäköisesti myös saanut tartunnan, ja seurustelee tällä hetkellä. Eli tämän miehen nykyinenkin on jo saanut sitten tartunnan. Eli kyseessä siis aika vakava asia, jolla on kauaskantoiset seuraukset. Siksi tämän tyypin pysäyttäminen olisi todella tärkeää.

Onko kenelläkään tietoa, miten asiassa kannattaisi konkreettisesti edetä, vai kannattaako ollenkaan?

• 8
        ap. kirjoitti:

Haluan nyt korostaa, että kyseessä ainakaan näiden ystävieni kohdalla ei ole ollut irtosuhde, vaan pitempi aikainen suhde/säännölinen tapailu/parisuhde, jossa tämä tyyppi on jättänyt tarkoituksella kertomatta asiasta.

Kondylooma voi tarttua vaikka kondomia käytettäisiinkin. Oleellisinta tässä on se, että tämä tyyppi on jättänyt kertomatta sairaudestaan, ja on saattanut tapailla tartuttaamansa henkilöä useita kuukausia. Kysyttäessä on kiistänyt hänellä olevan mitään sukupuolitauteja. Silti varmaa on, että hänellä on, sillä kaikki häntä tapailleet ovat saaneet kondylooman. Olen kuullut, että hän on saanut tämän taudin joltain entiseltä tyttöystävältään, ja tästä katkerana alkanut tartuttaa sitä eteenpäin. Tuntuu aika hurjalta, jos ei hänen toimintaansa voida pysäyttää mitenkään. Vaikka kondylooma ei ole henkeä uhkaava sairaus (tosin jotkut muodot voivat naisilla aiheuttaa kohdunkaulan syöpää ja miehillä penissyöpää) on se silti aika epämiellyttävä sairaus, ja tuntuu inhottavalta, että tämä jokseenkin mielenvikainen tyyppi saa jatkaa toimintaansa ilman että siihen puututaan. Ties kuinka monen hän vielä saakaan tartutettua. Sen lisäksi, että hän tartuttaa näitä tapailemiaan henkilöitä, nämä henkilöt tartuttavat tautia yhä edelleen eteenpäin, sillä kondylooman oireet voivat tulla vasta kuukausien päästä tartunnasta. Kaikkien näiden ystävieni nykyiset kumppanit ovat sairastuneet myös. Eräs ystäväni erosi miesystävästään jokin aika sitten, eikä ystäväni vielä tiennyt saanensa tartunnan. Tämä mies on siis todennäköisesti myös saanut tartunnan, ja seurustelee tällä hetkellä. Eli tämän miehen nykyinenkin on jo saanut sitten tartunnan. Eli kyseessä siis aika vakava asia, jolla on kauaskantoiset seuraukset. Siksi tämän tyypin pysäyttäminen olisi todella tärkeää.

Onko kenelläkään tietoa, miten asiassa kannattaisi konkreettisesti edetä, vai kannattaako ollenkaan?

Eipä juuri kannata. Kondylooma eli visvasyylä on yleisin sukupuolitauti. Kun yli puolet (jopa 80%) aikuisista kantaa virusta, niin millä selvität, kuka on kenetkin tartuttanut. Itämisaikakin voi olla vuosia ja tauti oireeton.

• 10

Joo
      Kyse on joko pahoinpitely, tai törkeä pahoinpitely -nimisistä rikoksista, joita poliisi tutkii, jos vaan sille asiasta tehdään ilmoitus.

• Saman uhri?

voisitko aloittaa esim. kertomalla vähän tuon tyypin tuntomerkkejä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3612
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2987
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2794
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2143
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      117
      1332
    Aihe