Ja niiiiiin totta!!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011101714527724_uu.shtml
Olipa otsikko: Sairaan suloinen
86
207
Vastaukset
- kammottavaa touhua
Se että koirarotu ei enää juuri edes pysty lisääntymään normaalisti pitäisi olla vihonviimeinen pisara ja rotu pitäisi kieltää koska silloin ei VOI olla elinvoimaisesta rodusta kyse. Mutta niitä vaan pennutetaan ja melkein kaikki tarvii sektion.
- Myy-Pikkuinen
Totta, ois kyllä erittäin hyvä juttu jos edes kennelliitossa ne nostais ne perseensä tuolista ja kokoontuisivat rotujärjestöjen tyyppejen kanssa, ja tekisivät jo viimein vaikka yhdessä noille asioille jotain.
- Asiantuntija äänessä
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Totta, ois kyllä erittäin hyvä juttu jos edes kennelliitossa ne nostais ne perseensä tuolista ja kokoontuisivat rotujärjestöjen tyyppejen kanssa, ja tekisivät jo viimein vaikka yhdessä noille asioille jotain.
Kennellitossa ongelma on siinä ettei kuunnella rotujen asiantuntijoita!
Asiantuntijat ovat kasvattajat ja rotujärjestöt. Kenneliiton jalostustieteellisellä toimikunnalla ei ole riittäävää tietoa eri roduista ja niiden ongelmista.
Suomessa tutkitaan koiria perinnöllisten sairauksien osailta hyvin. Taidamme kuulua siinä maailman kärki maihin. Asiantuntija äänessä kirjoitti:
Asiantuntijat ovat kasvattajat ja rotujärjestöt. Kenneliiton jalostustieteellisellä toimikunnalla ei ole riittäävää tietoa eri roduista ja niiden ongelmista.
Suomessa tutkitaan koiria perinnöllisten sairauksien osailta hyvin. Taidamme kuulua siinä maailman kärki maihin.Mun mielestä jotkut kasvattajat on täysin jäävejä tässä asiassa koska pennuttavat just niitä synnytyskelvottomia koiria jotka tarvii sektion selvitäkseen hengissä pennutuksesta.Eläinlääkärit on mun mielestäni kaikkein pätevin porukka tässä asiassa.
- ........
Asiantuntija äänessä kirjoitti:
Suomessa tutkitaan koiria perinnöllisten sairauksien osailta hyvin. Taidamme kuulua siinä maailman kärki maihin.Kennelliitto ei välitä v.ttuakaan kuin puhdasrotuisista koirista eli turha tekopyhä laitos!
- Myy-Pikkuinen
Haukullinen kirjoitti:
Mun mielestä jotkut kasvattajat on täysin jäävejä tässä asiassa koska pennuttavat just niitä synnytyskelvottomia koiria jotka tarvii sektion selvitäkseen hengissä pennutuksesta.Eläinlääkärit on mun mielestäni kaikkein pätevin porukka tässä asiassa.
Vähän samaa mieltä olen minä. Ja tuossa jalostustyössä kuitenkin ne kasvattajat on se ryhmä joiden pitäis ottaa se järki käteen. Sekä kuitenkin myös rotujärjestöt että kennelliitton.
Mun mielestä sitä työtä ei vielä ole tarpeeksi tehty. Vaikka täällä kuin tutkitaan ja mitä sairauksia, niin se ei yksistään auta. - Myy-Pikkuinen
Asiantuntija äänessä kirjoitti:
Suomessa tutkitaan koiria perinnöllisten sairauksien osailta hyvin. Taidamme kuulua siinä maailman kärki maihin.Uskon että kennelliitossa on tietoa noist roduista mitä jo lehdessäkin mainittiin.
Ja jos kennelliitto ei kuuntele niin tehkööt rotujärjestöt ja kasvattajat sen niinkuin pitäis, eli rodut terveemmiks. Selvästi kennelliitto sysäs vastuun rotujärjestöille, ainakin tuossa jutussa.
. Asiantuntija äänessä kirjoitti:
Suomessa tutkitaan koiria perinnöllisten sairauksien osailta hyvin. Taidamme kuulua siinä maailman kärki maihin.Kennelliitossa kuullaan kyllä kasvattajia sekä rotujärjestöjä. Rotujärjestöt ovat vastuussa edustamiensa rotujen jalostuksesta ... tai sitten rotua harrastabvat yhdistykset.
Tossa olen samaa mieltä että suomalaiset kasvattajat tutkituttavat koiransa perinnöllisten sairauksien varalta paljon suuremmassa mittakaavassa kuin monesssa muussa maassa tehdään.
Suurin uhka on mielestäni siinä että rodusta tulee suosittu. Eli kysyntä ylittää reilusti tarjonnan.
Toinen erittäin suuri uhka ovat nämä täysin harkitsemattomat tuonnit.
Tähän liittäisin ne ns. halpatuonnit..
______
Nykyinen arvostelulomake näyttelyissä on jo melkoinen edistysaskel.
Hetkessä ei rotukoirien jalostuksen osalta olla menty pieleen, Se on ollut erittäin pitkäaikainen prosessi.
Hetkessä ei saada myöskään kuntoon pieleen mennyttä. Ei millään vaikka miten meteliä pidetään. Se vaatii pitkäjännitteistä pitkään kestävää työtä.
Ei kaikkea parannetta heittämällä kaikki opittu ja entinen romukoppaan.
Myöskään jatkuvilla uusilla säännöillä ja kielloilla tai uusilla rajoituksilla ei pitkälle päästä. Ei ne säännöt ja rajoitukset mitään simpsalabim keinoja ole.
Allaoleva linkki on jo jotakin ja uskon että pikkuhiljaa päästään monissa roduissa paljon eteenpäin.
http://diagnostics.finnzymes.fi/koirienperinsair.html- Muistatko?
umalehtinen kirjoitti:
Kennelliitossa kuullaan kyllä kasvattajia sekä rotujärjestöjä. Rotujärjestöt ovat vastuussa edustamiensa rotujen jalostuksesta ... tai sitten rotua harrastabvat yhdistykset.
Tossa olen samaa mieltä että suomalaiset kasvattajat tutkituttavat koiransa perinnöllisten sairauksien varalta paljon suuremmassa mittakaavassa kuin monesssa muussa maassa tehdään.
Suurin uhka on mielestäni siinä että rodusta tulee suosittu. Eli kysyntä ylittää reilusti tarjonnan.
______
Hetkessä ei rotukoirien jalostuksen osalta olla menty pieleen, Se on ollut erittäin pitkäaikainen prosessi.
Hetkessä ei saada myöskään kuntoon pieleen mennyttä. Ei millään vaikka miten meteliä pidetään. Se vaatii pitkäjännitteistä pitkään kestävää työtä.
Myöskään jatkuvilla uusilla säännöillä ja kielloilla tai uusilla rajoituksilla ei pitkälle päästä. Ei ne säännöt ja rajoitukset mitään simpsalabim keinoja ole.
Allaoleva linkki on jo jotakin ja uskon että pikkuhiljaa päästään monissa roduissa paljon eteenpäin.
http://diagnostics.finnzymes.fi/koirienperinsair.htmlEtkös sinä itse kertonut että voit käyttää tutkimattomia uroksia astutukseen?
- Myy-Pikkuinen
umalehtinen kirjoitti:
Kennelliitossa kuullaan kyllä kasvattajia sekä rotujärjestöjä. Rotujärjestöt ovat vastuussa edustamiensa rotujen jalostuksesta ... tai sitten rotua harrastabvat yhdistykset.
______
http://diagnostics.finnzymes.fi/koirienperinsair.htmlKenneliitosta todettiin tuossa jutussa että ovat tehneet työtä jo 20 vuotta!! On se kumma että se aika ei riitä!! Vielä totean että helpoin kophde aloittaa on sakut, koska niissä varmasti vielä löytyy niitä vanhanajan tyyppejä rakenteeltaan. Mut ei kun VIELÄKIN se rotu saa kärsiä jalostuksen aiheuttamasta vioistaan.
Mitä ne jotkut tutkimukset auttaa näitä joiden rakenne päin vittua?? Tietysti ne tutkimukset on ihan ok juttuja mut ei ne poista rakennevikoja. umalehtinen kirjoitti:
______
http://diagnostics.finnzymes.fi/koirienperinsair.htmlItse taas olen sääntöjen ja kieltojen kannattaja.Ihan siksi,että on vuosikymmeniä ollut aikaa muutoksia tehdä,ja jollei mitään tapahdu,niin ei auta kuin selkeät säännöt ja kiellot.
Pevisa hyvä esimerkki.Ensin annetaan jalostussuosituksia rodun sisällä,mutta eipä ole kaikilla toimineet,niin ei siinä ole enää muuta vaihtoehtoa,kuin lätkästä pevisa.
Kyllä kennelliitto on saanut paljon aikaiseksi tosiaan,nimenomaan pevisat,jto:t ja nyt on puhuttu luonneprofiilienkin lisäämisestä, ym..Tosin pevisaakin pystytään kiertämään,ja siihen olisi hyvä jotenkin puuttua.
Ja jalostustietojärjestelmä on tosiaan yksi parhaista jutuista,ihan pelkästään koiraa miettivälle ja ottavalle,saati kasvattajalle.
Se,mitä saisi olla enemmän,että kovemmin puututtaisiin eläinsuojelullisiin tapauksiin ja pahempiin huijauksiin.Eli suuremmat sanktiot ja vaikka tarvittaessa kennelnimen poisto.
Viimekädessä kuitenkin Suomen kennelliitto ja Suomessa ei ihan huonoimmassa päästä olla,verrattuna moneen muuhun maahan.umalehtinen kirjoitti:
______
http://diagnostics.finnzymes.fi/koirienperinsair.htmlSä tiedät yhtä hyvin kuin minäkin ettei suomessa niitä geenivirheitä pystytä koskaan korjaan varsinkaan sillä tavalla, mitä itsekkin vuosittain teet. Pennutat koiria joita ei edes saisi lisäännyttää, koska jokainen uusi pentu on sairaampi kuin edeltäjänsä.
Samaa sanon omista koiristani mutta sillä edellytyksellä, että täällä sentään on niistä sadoista pennuttajista jo muuta muutama kymmenen havainnut virheen ja ruvennut keskenään pelastamaan paimenkoirien tulevaisuutta..
Itse en ole kasvattaja niin kuin sä mutta kyllä koirien ostajallakin on sentään joku velvollisuus tehdä kauppoja mahdollisimman terveen koiran jalostajan kanssa ja siitä olen pitänyt kyllä jo vuosikausia huolen, että mun koirani rotu on menossa jo parempaan suuntaan toisin kuin sinun.arkipirulainen kirjoitti:
Sä tiedät yhtä hyvin kuin minäkin ettei suomessa niitä geenivirheitä pystytä koskaan korjaan varsinkaan sillä tavalla, mitä itsekkin vuosittain teet. Pennutat koiria joita ei edes saisi lisäännyttää, koska jokainen uusi pentu on sairaampi kuin edeltäjänsä.
Samaa sanon omista koiristani mutta sillä edellytyksellä, että täällä sentään on niistä sadoista pennuttajista jo muuta muutama kymmenen havainnut virheen ja ruvennut keskenään pelastamaan paimenkoirien tulevaisuutta..
Itse en ole kasvattaja niin kuin sä mutta kyllä koirien ostajallakin on sentään joku velvollisuus tehdä kauppoja mahdollisimman terveen koiran jalostajan kanssa ja siitä olen pitänyt kyllä jo vuosikausia huolen, että mun koirani rotu on menossa jo parempaan suuntaan toisin kuin sinun.En tiedä,oliko viesti minulle(tuskin),mutta jos ei,niin sen verran,että niihin geenivirheihiin voi puuttua jalostuksella.Jos on kyse sellaisesta,jossa on vaan ilmiasullinen sairas/eteenpäinlaittaja (jos/mitä olisikin),niin silloin vaan pitäisi jättää ne pois.
Ylipäätään lähtökohtana tietty sairaat/ääripäät (kuten pevisa usein rajaakin pois).
Kun on kyseessä myös kantajat,niin onkin hankalampi.Ja silloin tullaan geenitestien tarpeellisuuteen nimenomaan.Ja mitä enemmän niitä saataisiin,sen paremmat eväät sulkea pois sairaita ja vaikuttaa jalostusvalinnoilla.
Tähän kohtaan voisikin kysyä,ja muistuttaa,että jokainen voi omallakin panoksellaan asioihin vaikuttaa,edes jotain,jos vaan haluaa...
Eli Lohen tutkimukselle vaan verta lähettämään.Myös sekarotuisten näytteet käy.
Että nyt vaan myös kongreettista toimintaa yhteisen hyvän vuoksi,kun kaikilla on siihen mahdollisuus ;)- ei tuu valmista
molossi kirjoitti:
En tiedä,oliko viesti minulle(tuskin),mutta jos ei,niin sen verran,että niihin geenivirheihiin voi puuttua jalostuksella.Jos on kyse sellaisesta,jossa on vaan ilmiasullinen sairas/eteenpäinlaittaja (jos/mitä olisikin),niin silloin vaan pitäisi jättää ne pois.
Ylipäätään lähtökohtana tietty sairaat/ääripäät (kuten pevisa usein rajaakin pois).
Kun on kyseessä myös kantajat,niin onkin hankalampi.Ja silloin tullaan geenitestien tarpeellisuuteen nimenomaan.Ja mitä enemmän niitä saataisiin,sen paremmat eväät sulkea pois sairaita ja vaikuttaa jalostusvalinnoilla.
Tähän kohtaan voisikin kysyä,ja muistuttaa,että jokainen voi omallakin panoksellaan asioihin vaikuttaa,edes jotain,jos vaan haluaa...
Eli Lohen tutkimukselle vaan verta lähettämään.Myös sekarotuisten näytteet käy.
Että nyt vaan myös kongreettista toimintaa yhteisen hyvän vuoksi,kun kaikilla on siihen mahdollisuus ;)Niin et entisestään vaan kavennetaan geenikantaa. Se on siis ainut keino.
Ja menee loppujenlopuks päin persettä. ei tuu valmista kirjoitti:
Niin et entisestään vaan kavennetaan geenikantaa. Se on siis ainut keino.
Ja menee loppujenlopuks päin persettä.Geenitesteillä myös pystytään saamaan selville geenien periytyvyys ;)
Eli ei se kavenna muuta kuin niiltä osin,että ne sairaat tai riippuu mistä kyse,ääripäät karsitaan pois.Millä lailla itse ehdottaisit,että tuloksiin päästäisiin,jos ei noin tehdä?
.On myös paljon sairauksia(joista myös perinnöllisyys on aika hyvin tiedossa),jotka ovat niin pahoja,että mielestäni jokainen sairas koira on pois suljettava.Kaventaa sitten geenikantaa tai ei.Jos ollaan niin surkeassa tilanteessa,että ollaan niin kapeassa tai poistamalla selkeästi sairaat ja eteenpäin vievät kanta menee elinkelvottomaksi geenipooliltaan,niin silloin ollaan tilanteessa,että omasta mielestäni pitää jo vakavasti harkita roturisteyttämistä.- Ei mee jakeluun
molossi kirjoitti:
Geenitesteillä myös pystytään saamaan selville geenien periytyvyys ;)
Eli ei se kavenna muuta kuin niiltä osin,että ne sairaat tai riippuu mistä kyse,ääripäät karsitaan pois.Millä lailla itse ehdottaisit,että tuloksiin päästäisiin,jos ei noin tehdä?
.On myös paljon sairauksia(joista myös perinnöllisyys on aika hyvin tiedossa),jotka ovat niin pahoja,että mielestäni jokainen sairas koira on pois suljettava.Kaventaa sitten geenikantaa tai ei.Jos ollaan niin surkeassa tilanteessa,että ollaan niin kapeassa tai poistamalla selkeästi sairaat ja eteenpäin vievät kanta menee elinkelvottomaksi geenipooliltaan,niin silloin ollaan tilanteessa,että omasta mielestäni pitää jo vakavasti harkita roturisteyttämistä.Suuri osa roduista on jo siinä tilanteessa ja ollu pitkään, sitä ei vaan ikinä myönnetä vaan samaa toimintaa jatketaan! Kaikki suosituimmat koirarodut sais risteyttää sukulaisrotujen kanssa.
- ......
molossi kirjoitti:
.On myös paljon sairauksia(joista myös perinnöllisyys on aika hyvin tiedossa),jotka ovat niin pahoja,että mielestäni jokainen sairas koira on pois suljettava.Kaventaa sitten geenikantaa tai ei.Jos ollaan niin surkeassa tilanteessa,että ollaan niin kapeassa tai poistamalla selkeästi sairaat ja eteenpäin vievät kanta menee elinkelvottomaksi geenipooliltaan,niin silloin ollaan tilanteessa,että omasta mielestäni pitää jo vakavasti harkita roturisteyttämistä.Ja sitä päivää odotellessa, että noi kriteerit täyttyy, ja että rotu on NIIIIN huonossa jamassa että voidaan 'harkita' roturisteyttämistä.... koirat kärsii!!!
molossi kirjoitti:
.On myös paljon sairauksia(joista myös perinnöllisyys on aika hyvin tiedossa),jotka ovat niin pahoja,että mielestäni jokainen sairas koira on pois suljettava.Kaventaa sitten geenikantaa tai ei.Jos ollaan niin surkeassa tilanteessa,että ollaan niin kapeassa tai poistamalla selkeästi sairaat ja eteenpäin vievät kanta menee elinkelvottomaksi geenipooliltaan,niin silloin ollaan tilanteessa,että omasta mielestäni pitää jo vakavasti harkita roturisteyttämistä.Kenenkäs kaikkien mielipide siihen päätökseen tarvitaan, että voidaan hyväksytysti käyttää tuota roturisteyttämistä?
Kuvittelisi näinä aikoina että sitä käytettäisiin paljonkin eikä yritettäisi välttää viimeiseen asti......... kirjoitti:
Ja sitä päivää odotellessa, että noi kriteerit täyttyy, ja että rotu on NIIIIN huonossa jamassa että voidaan 'harkita' roturisteyttämistä.... koirat kärsii!!!
Risteyttämällähän koirarodut ovat saaneet alkunsakin, en ymmärrä miksi sen pitää olla jonkinlainen tabu nykyään. Jos sillä kerran todistetusti saadaan elvytettyä jotakin rotua niin eikö olisi parempi aloittaa se elvytys hiukan liian aikaisin kuin hiukan liian myöhään.
- Myy-Pikkuinen
Ei ole minun keksimä juttu että sakemannit on viallisia, sairaaksi jalostettu rotu.
- kisaavakoira!!!!!!!!
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Ei ole minun keksimä juttu että sakemannit on viallisia, sairaaksi jalostettu rotu.
Laittaisitko tähän ne missä ne väittämäsi perustelut on.
- Myy-Pikkuinen
kisaavakoira!!!!!!!! kirjoitti:
Laittaisitko tähän ne missä ne väittämäsi perustelut on.
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Laittaisitko tähän ne missä väittämäsi perustelut on.
Ei mikään ihme että sakemannit on niinkin huonossa jamassa.
Ei vaikka perse maata viistäis ni lisää vaan teetetään. Huhu... - Myy-Pikkuinen
Sairaaksi jalostetuista puhun mä. Eikö mee taas tajuntaan millään tuo asia??
Massa kertaa nopeus on tajuttomuus... - ????????????????????
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Massa kertaa nopeus on tajuttomuus...Et sitten vastannu kysynykseen.Eikö menny jakeluun??Olet juuri niin tyhmä mitä muita haukut.Sulla ei ole mistään mitään tietoo, mutta luulet että kun kovaa huutaa niin joku luulee sitä tiedoksi.Onko koiralla muuten viikset muuallakin kuin kuonossa????
- Myy-Pikkuinen
???????????????????? kirjoitti:
Et sitten vastannu kysynykseen.Eikö menny jakeluun??Olet juuri niin tyhmä mitä muita haukut.Sulla ei ole mistään mitään tietoo, mutta luulet että kun kovaa huutaa niin joku luulee sitä tiedoksi.Onko koiralla muuten viikset muuallakin kuin kuonossa????
Onko sulla vikaa muuallaki kun aivoissa??
- Myy-Pikkuinen
???????????????????? kirjoitti:
Et sitten vastannu kysynykseen.Eikö menny jakeluun??Olet juuri niin tyhmä mitä muita haukut.Sulla ei ole mistään mitään tietoo, mutta luulet että kun kovaa huutaa niin joku luulee sitä tiedoksi.Onko koiralla muuten viikset muuallakin kuin kuonossa????
- Viiksikarvat ovat pidemmät ja paksummat kuin muut karvat ja ovat erittäin herkkiä kosketukselle. Kasvojen lisäksi niitä löytyy muualtakin iholta ja ne antavat koiralle tarkkaa informaatiota ympäristöstä.
Etsivä löytäää... :DDDDDDDDDDDDDD - kisaavakoira!!!!!!!!
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Massa kertaa nopeus on tajuttomuus...Asia oli juuri niin kuin arvelinkin, ettet tiedä yhtään mitään mistään ja väittämäsi ei perustu mihinkään faktaan ja huudat vaan netissä anonyyminä mielipiteitäsi.Ja kun joku on eri mieltä alat haukkua ja nimitellä, se on sinun faktasi.Olet säälittävä öykkäri.
- justpajoo
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
- Viiksikarvat ovat pidemmät ja paksummat kuin muut karvat ja ovat erittäin herkkiä kosketukselle. Kasvojen lisäksi niitä löytyy muualtakin iholta ja ne antavat koiralle tarkkaa informaatiota ympäristöstä.
Etsivä löytäää... :DDDDDDDDDDDDDDPurinan sivut onkin kaikista luotettavimmat kaikissa koiriin liittyvissä asioissa....
- Myy-Pikkuinen
justpajoo kirjoitti:
Purinan sivut onkin kaikista luotettavimmat kaikissa koiriin liittyvissä asioissa....
Voi ei, väitätkö että ne siellä jakavat yleisesti erittäin väärää tietoa??
- Myy-Pikkuinen
Asia oli juuri niin kuin arvelinkin, ettet tiedä yhtään mitään mistään ja väittämäsi ei perustu mihinkään faktaan ja huudat vaan netissä anonyyminä mielipiteitäsi.Ja kun joku on eri mieltä alat haukkua ja nimitellä, se on sinun faktasi.Olet säälittävä öykkäri.
Aamen...
- 11+17
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Voi ei, väitätkö että ne siellä jakavat yleisesti erittäin väärää tietoa??
Koiralla ei ole tuntokarvoja muualla kuin pään alueella, kissalla on. Mutta vain pään alueen tuntokarvoja kutsutaan viiksiksi...
- Myy-Pikkuinen
11+17 kirjoitti:
Koiralla ei ole tuntokarvoja muualla kuin pään alueella, kissalla on. Mutta vain pään alueen tuntokarvoja kutsutaan viiksiksi...
Tuappa hei faktaa kehiin. Mikäs fariseus se sinä kuvittelet olevas ja aamen tuolle sinunkin jankuttamiselle.
- kissatar mjau
Asia oli juuri niin kuin arvelinkin, ettet tiedä yhtään mitään mistään ja väittämäsi ei perustu mihinkään faktaan ja huudat vaan netissä anonyyminä mielipiteitäsi.Ja kun joku on eri mieltä alat haukkua ja nimitellä, se on sinun faktasi.Olet säälittävä öykkäri.
Eihä se mitään tiedä, aukoo päätään.
- Myy-Pikkuinen
kissatar mjau kirjoitti:
Eihä se mitään tiedä, aukoo päätään.
Niin aukookin, en tajua miksi nuo on koko vitun pv juosseet perässä ja vittullut minkä kerkeevät. Livessä oisin jo purrut tuollaisia kusipäitä nilkkaan.
- Jorma K.
umalehtinen kirjoitti:
______
http://diagnostics.finnzymes.fi/koirienperinsair.html - 1+16
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Tuappa hei faktaa kehiin. Mikäs fariseus se sinä kuvittelet olevas ja aamen tuolle sinunkin jankuttamiselle.
Etpä tuonnu itekkään tuolla aikaisemmin etkä vatannu sulle esitettyyn kysymykseenkään.Ja sinähän et jankuta juujuu....sinähän vaan vänkäät ja käännät ja väännät, mut et jankuta.
- kissatar mjau
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Niin aukookin, en tajua miksi nuo on koko vitun pv juosseet perässä ja vittullut minkä kerkeevät. Livessä oisin jo purrut tuollaisia kusipäitä nilkkaan.
Tarkotin sinua myykky " Eihä se mitään tiedä, aukoo päätään. "
- Yrjöläkin sanoi
Ursa kirjoitti:
Risteyttämällähän koirarodut ovat saaneet alkunsakin, en ymmärrä miksi sen pitää olla jonkinlainen tabu nykyään. Jos sillä kerran todistetusti saadaan elvytettyä jotakin rotua niin eikö olisi parempi aloittaa se elvytys hiukan liian aikaisin kuin hiukan liian myöhään.
*Esimerkiksi Kennelliiton entinen puheenjohtaja Jouko Yrjölä puhui sukulaisrotujen risteyttämisen puolesta. Mutta suuri osa rotukoirien kasvattajista on valitettavasti hyvin vanhoillisia ja kaavoihin kangistuneita joten ei viisaita sanoja ole juuri kuunneltu.
- Pukeli 1
Mikä ihmeen kennelliitto ?
Kasvattajan peruskursseilla annetaan ohjeeksi, että koirankasvattajan on otettava huomioon eläinsuojelulliset näkökohdat.
Tein vuosia sitten kantelun kennelliittoon koirankasvattajasta joka maksua vastaan lopettaa ampumalla koiria pyydettäessä.
Kennelliitosta vastattiin, että siellä voida ottaa kantaan kyseiseen toimintaan.
Ja taas mikä kennelliitto ? :)))))))))))))))))))))- Myy-Pikkuinen
No just se "mikä ihmeen kenneliitto", vai eikö niiden tehtäviin kuulu enää muu kuin kalliiden näyttelymaksujen kerääminen.
Varmaan tarkoitetaan sitä samaa mikä kennelliittoa. =))))) Kennelliitto ohjeistaa näyttelyiden tuomarit ja käskee heidän "kiinnittää erityistä huomiota" jonkin rodun tyypillisiin vikoihin kuten hengitysvaikeuksiin. Eikös se siinä melkein olekin, silloin Kennelliitto on tehnyt kaiken voitavansa ja edistänyt äärettömän hienosti koirien hyvinvointia.
Toivon että eläinlääkärit korottavat ääntänsä entisestään ja isommalla joukolla, ymmärrän todella hyvin että he tuntevat huonoa omatuntoa yrittäessään auttaa niitä koiria joiden vakavat vaivat ovat sairaan jalostuksen tulosta.- Myy-Pikkuinen
Ursa kirjoitti:
Kennelliitto ohjeistaa näyttelyiden tuomarit ja käskee heidän "kiinnittää erityistä huomiota" jonkin rodun tyypillisiin vikoihin kuten hengitysvaikeuksiin. Eikös se siinä melkein olekin, silloin Kennelliitto on tehnyt kaiken voitavansa ja edistänyt äärettömän hienosti koirien hyvinvointia.
Toivon että eläinlääkärit korottavat ääntänsä entisestään ja isommalla joukolla, ymmärrän todella hyvin että he tuntevat huonoa omatuntoa yrittäessään auttaa niitä koiria joiden vakavat vaivat ovat sairaan jalostuksen tulosta.Ei se ole siinä, ei lähimaillakaan!! Niiden täytyy oheistaa kasvattajat ja varsinkin ne!! Siinä ei paljon tuomareiden oheistaminen auta kun kaikki koirat on samanlaisia lättänokkia ja ne sieltä valitsee ne parhaat lättikset. Vai kirjoittaako ne arvosteluihin että muuten ok koira mut kuonosta puuttuu pala, korjattava seuraavaan näyttelyyn. Entäs sakujen takapäät, niissäkin voittaa aina se jonka perse on lähempänä maata.
Mä olen sitä mieltä että kaikkien noiden kolmen olis jo syytä tehdä yhteiset pelisäännöt jalostukseen. - .....
Ursa kirjoitti:
Kennelliitto ohjeistaa näyttelyiden tuomarit ja käskee heidän "kiinnittää erityistä huomiota" jonkin rodun tyypillisiin vikoihin kuten hengitysvaikeuksiin. Eikös se siinä melkein olekin, silloin Kennelliitto on tehnyt kaiken voitavansa ja edistänyt äärettömän hienosti koirien hyvinvointia.
Toivon että eläinlääkärit korottavat ääntänsä entisestään ja isommalla joukolla, ymmärrän todella hyvin että he tuntevat huonoa omatuntoa yrittäessään auttaa niitä koiria joiden vakavat vaivat ovat sairaan jalostuksen tulosta.Noinhan se on ja tuon takia en kuulu Kennelliittoon. Ei niille koirien hyvinvointi oikeasti merkitse mitään, kunhan saavat selitellä että meillä tutkitaan kamalasti näitä koirien sairauksia ja meillä on tuomarit jotka on ohjeistettu.
- ......
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Ei se ole siinä, ei lähimaillakaan!! Niiden täytyy oheistaa kasvattajat ja varsinkin ne!! Siinä ei paljon tuomareiden oheistaminen auta kun kaikki koirat on samanlaisia lättänokkia ja ne sieltä valitsee ne parhaat lättikset. Vai kirjoittaako ne arvosteluihin että muuten ok koira mut kuonosta puuttuu pala, korjattava seuraavaan näyttelyyn. Entäs sakujen takapäät, niissäkin voittaa aina se jonka perse on lähempänä maata.
Mä olen sitä mieltä että kaikkien noiden kolmen olis jo syytä tehdä yhteiset pelisäännöt jalostukseen.Täytyy täytyy mut eihän ne sitä tee!
..... kirjoitti:
Noinhan se on ja tuon takia en kuulu Kennelliittoon. Ei niille koirien hyvinvointi oikeasti merkitse mitään, kunhan saavat selitellä että meillä tutkitaan kamalasti näitä koirien sairauksia ja meillä on tuomarit jotka on ohjeistettu.
Kennelliiton yksi tehtävä ainakin on "parantaa yleistä koiranpitoa Suomessa", mitähän Kennelliitto itse katsoo tuohon tehtäväänsä kuuluvan...
- .....
Ursa kirjoitti:
Kennelliiton yksi tehtävä ainakin on "parantaa yleistä koiranpitoa Suomessa", mitähän Kennelliitto itse katsoo tuohon tehtäväänsä kuuluvan...
Sanahelinää! Kennelliitto boikotoi sekarotuisia koiria riippumatta siitä kuinka vastuuntuntoisia niiden kasvattajat ja omistajat ovat, minä boikotoin Kennelliittoa vaikka koirani on puhdasrotuinen.
Todellisiin asioihin he eivät voi ikinä ottaa kantaa vaan vastuu on jossain muualla, joka kerta. - Myy-Pikkuinen
...... kirjoitti:
Täytyy täytyy mut eihän ne sitä tee!
No ei tee ei. Mut ainakin minun tekee pahaa katsella esim sakuja joiden takapää on ihan "holtiton". Saatika sitä enkunpullaa joka asuu tos ihan lähellä, sillon suu auki kesät talvet että happee happee....
Mä olen muutamat näyttelyt kiertänyt katselemassa ja koiran kaa, mut lopetin ne aikas lyhyeen. Tuolin siihen tulokseen ettei vois turhempaa touhua olla.
Ja arvostan enemmän työkoiria ja niiden omistajia jotka saa ne hienosti toimiin. - Myy-Pikkuinen
..... kirjoitti:
Sanahelinää! Kennelliitto boikotoi sekarotuisia koiria riippumatta siitä kuinka vastuuntuntoisia niiden kasvattajat ja omistajat ovat, minä boikotoin Kennelliittoa vaikka koirani on puhdasrotuinen.
Todellisiin asioihin he eivät voi ikinä ottaa kantaa vaan vastuu on jossain muualla, joka kerta.Toisaalta ihan hyvä ettei ne liiemmin sekaannu seropikoiriin, ne sais niihinkin jotain paskaa aikaseks.
..... kirjoitti:
Todellisiin asioihin he eivät voi ikinä ottaa kantaa vaan vastuu on jossain muualla, joka kerta.Sama kuva on minulla, ne käytännön toimet ovat jotenkin kiven alla. Jos olisi liitto joka ajaisi kokonaisvaltaisesti koirien asiaa ja tekisi näkyvää yhteistyötä mm. eläinlääkärien kanssa tavoitteenaan HYVINVOIVA koirayksilö, niin siihen voisin liittyä.
- Myy-Pikkuinen
Ursa kirjoitti:
Sama kuva on minulla, ne käytännön toimet ovat jotenkin kiven alla. Jos olisi liitto joka ajaisi kokonaisvaltaisesti koirien asiaa ja tekisi näkyvää yhteistyötä mm. eläinlääkärien kanssa tavoitteenaan HYVINVOIVA koirayksilö, niin siihen voisin liittyä.
Unohdit kasvattajat ja rotujärjestöt.
- Myy-Pikkuinen
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
No ei tee ei. Mut ainakin minun tekee pahaa katsella esim sakuja joiden takapää on ihan "holtiton". Saatika sitä enkunpullaa joka asuu tos ihan lähellä, sillon suu auki kesät talvet että happee happee....
Mä olen muutamat näyttelyt kiertänyt katselemassa ja koiran kaa, mut lopetin ne aikas lyhyeen. Tuolin siihen tulokseen ettei vois turhempaa touhua olla.
Ja arvostan enemmän työkoiria ja niiden omistajia jotka saa ne hienosti toimiin.Siis tulin, ei tuolin. :DDD
..... kirjoitti:
Todellisiin asioihin he eivät voi ikinä ottaa kantaa vaan vastuu on jossain muualla, joka kerta.Kennelliiton toiminnassa en hyväksy sitä että satunnaisten välipentueiden tuottamisesta selviää rahalla, kun maksaa isomman rekkaamismaksun niin nartun per*iistä voi repiä useammat pennut lyhyessä ajassa ja Kennelliiton mielestä kaikki on ok.
..... kirjoitti:
Todellisiin asioihin he eivät voi ikinä ottaa kantaa vaan vastuu on jossain muualla, joka kerta.Ilman sarvia ja hampaita.
http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/toimintaajatus/toimintaajatus.htm
Suomen Kennelliiton tarkoituksena on edistää puhdasrotuisten koirien kasvattamista ja käyttöä sekä parantaa yleistä koiranpitoa Suomessa. Liitto toimii puhdasrotuisten koirien kasvattajien ja harrastajien yhdyssiteenä ja keskusjärjestönä sekä koiraharrastuksen etujärjestönä.
-------------------------------------------------------------------------------- Myy-Pikkuinen
umalehtinen kirjoitti:
Ilman sarvia ja hampaita.
Suomen Kennelliiton tarkoituksena on edistää puhdasrotuisten koirien kasvattamista ja käyttöä sekä parantaa yleistä koiranpitoa Suomessa. Liitto toimii puhdasrotuisten koirien kasvattajien ja harrastajien yhdyssiteenä ja keskusjärjestönä sekä koiraharrastuksen etujärjestönä.
-------------------------------------------------------------------------------Millätavalla se on parantanut yleistä koiranpitoa??
Myy-Pikkuinen kirjoitti:
Unohdit kasvattajat ja rotujärjestöt.
Niin kun se kuulostaa niin puhdasrotuisiin koiriin keskittyvältä ainakin tuo rotujärjestö, joten unohdin tosiaan.
- .......
umalehtinen kirjoitti:
-------------------------------------------------------------------------------Siinä oli kopioituna se syy miksi en kuulu Kennelliittoon. Mitä konkreettista se tekee yleisen koiranpidon parantamiseksi? Pukeli jo ylempänä kirjoitti että Kennelliitto ei voi edes ottaa kantaa jos joku kasvattaja ei lopeta koiriaan asianmukaisella tavalla.
- ,.......
Ursa kirjoitti:
Sama kuva on minulla, ne käytännön toimet ovat jotenkin kiven alla. Jos olisi liitto joka ajaisi kokonaisvaltaisesti koirien asiaa ja tekisi näkyvää yhteistyötä mm. eläinlääkärien kanssa tavoitteenaan HYVINVOIVA koirayksilö, niin siihen voisin liittyä.
Aivan, siis yksilö eikä rotu.
Monirotuinen on yksilö siinä missä puhdasrotuinenkin. - liitoton
umalehtinen kirjoitti:
-------------------------------------------------------------------------------Tosta toiminta-ajatuksesta oli unohtunu koirat... koiraharrastuksen etujärjestö se voi olla, mut ei koirien etujärjestö.
Ja melkosta puppua tämäkin:
Monipuolinen koiraosaaminen
Vastaamme aloitteellisesti koiran, ihmisen ja toimintaympäristön tarpeisiin ja odotuksiin.
Mihin odotuksiin ne on vastanneet, jos toistakymmentä vuotta ne on tienneet näistä terveysongelmista ja nyt jo on jopa tuomareita ohjeistettu! Aloitteita sinne varmaan on menny satoja, mut ö-mapissa niitä säilytetään koska ton enempää ei saada aikaseksi. Moneltakohan terveysongelmalta ois vältytty jos näyttelyissä ois kymmenen vuotta sitten diskattu ne ylijalostetut koirat...? - Miten on?
umalehtinen kirjoitti:
-------------------------------------------------------------------------------Mitä olet kasvattajana tehnyt syringomyelian osalta?
Oletko kuvauttanut käyttämäsi koirat? - Pukeli 1
....... kirjoitti:
Siinä oli kopioituna se syy miksi en kuulu Kennelliittoon. Mitä konkreettista se tekee yleisen koiranpidon parantamiseksi? Pukeli jo ylempänä kirjoitti että Kennelliitto ei voi edes ottaa kantaa jos joku kasvattaja ei lopeta koiriaan asianmukaisella tavalla.
Pieni lukuvirhe sulla. Kyseessä on kennelnimen omistava koirankasvattaja joka on ampumalla lopettanut muiden ihmisten koiria, jotka ovat katsoneet, että luoti on halvempi, kun piikki.
liitoton kirjoitti:
Tosta toiminta-ajatuksesta oli unohtunu koirat... koiraharrastuksen etujärjestö se voi olla, mut ei koirien etujärjestö.
Ja melkosta puppua tämäkin:
Monipuolinen koiraosaaminen
Vastaamme aloitteellisesti koiran, ihmisen ja toimintaympäristön tarpeisiin ja odotuksiin.
Mihin odotuksiin ne on vastanneet, jos toistakymmentä vuotta ne on tienneet näistä terveysongelmista ja nyt jo on jopa tuomareita ohjeistettu! Aloitteita sinne varmaan on menny satoja, mut ö-mapissa niitä säilytetään koska ton enempää ei saada aikaseksi. Moneltakohan terveysongelmalta ois vältytty jos näyttelyissä ois kymmenen vuotta sitten diskattu ne ylijalostetut koirat...?Minusta on koko rotukoiraharrastuksessa välillä joiltakin unohtuneet ne koirat, yksilöinä... Rodunomaisuus menee koiramaisuuden edelle. Olisi vaan tyydytty niihin koiratyyppeihin eikä ruvettu jalostamaan satoja rotuja...
Nyt hyvää viikonloppua! :) Kotiin syömään.......... kirjoitti:
Siinä oli kopioituna se syy miksi en kuulu Kennelliittoon. Mitä konkreettista se tekee yleisen koiranpidon parantamiseksi? Pukeli jo ylempänä kirjoitti että Kennelliitto ei voi edes ottaa kantaa jos joku kasvattaja ei lopeta koiriaan asianmukaisella tavalla.
Kyllä kennelliitto voi. Mikäli rikotaan eläinsuojelulakia kennelliitto toimii. Muistaa pitää että kennelliitto ei ole viranomainen.
Nykyään jo julkaistaan kurinpitolautakunnan päätöksiäkin..
Eteenpäin mennään..
Eihän liitto ketään pakoittaa voi viemaään koiraansa koulutukseen, kun ei ole lakiakaan kyseisestä asiasta olemassa.
Kennelliitto on aika hyvin tiedoittanut ja ohjeistaa hyvin omilla sivuillaan, ken niitä vain viitsii käydä lueskelemassa.
Kennelliitto panostaa myös valtavasti joulukuussa oleviin suurnäyttelyihin tiedon saantia ... koiran ostoa harkitsiville jne. järjestämällä näyttelyiden ohessa luentoja jne.
http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2011/20110926_voittajat2011.htm
Jalostusnetti on jo melkoinen harppaus eteenpäin. Sieltä kyllä löytää tietoa se ken sitä haluaa etsiä, kun on etsimässä itselleen puhdasrotuista.
Joten kennelliitossa on tosi paljon hyvääkin, mikäli se vain halutaan nähdä.Miten on? kirjoitti:
Mitä olet kasvattajana tehnyt syringomyelian osalta?
Oletko kuvauttanut käyttämäsi koirat?Entä sinä??
- Myy-Pikkuinen
Ursa kirjoitti:
Niin kun se kuulostaa niin puhdasrotuisiin koiriin keskittyvältä ainakin tuo rotujärjestö, joten unohdin tosiaan.
Auts, mä luin taas niin huolimattomasti sinun vastauksen, siis että mihin olit vastannut. =))))
- Pukeli 1
umalehtinen kirjoitti:
Kyllä kennelliitto voi. Mikäli rikotaan eläinsuojelulakia kennelliitto toimii. Muistaa pitää että kennelliitto ei ole viranomainen.
Nykyään jo julkaistaan kurinpitolautakunnan päätöksiäkin..
Eteenpäin mennään..
Eihän liitto ketään pakoittaa voi viemaään koiraansa koulutukseen, kun ei ole lakiakaan kyseisestä asiasta olemassa.
Kennelliitto on aika hyvin tiedoittanut ja ohjeistaa hyvin omilla sivuillaan, ken niitä vain viitsii käydä lueskelemassa.
Kennelliitto panostaa myös valtavasti joulukuussa oleviin suurnäyttelyihin tiedon saantia ... koiran ostoa harkitsiville jne. järjestämällä näyttelyiden ohessa luentoja jne.
http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2011/20110926_voittajat2011.htm
Jalostusnetti on jo melkoinen harppaus eteenpäin. Sieltä kyllä löytää tietoa se ken sitä haluaa etsiä, kun on etsimässä itselleen puhdasrotuista.
Joten kennelliitossa on tosi paljon hyvääkin, mikäli se vain halutaan nähdä.Tänään, kun ajeltiin mökiltä, niin useita koirien taluttajia tuli vastaan. Kaikilla koirilla oli valjaat ja heijastimet.
Sanoinkin mun miehelle, että kyllä kokonaisuudessaan koirien ja yleensä lemmikkien olosuhteet ovat parantuneet valtavasti mitä se on ollut aikaisimpina vuosikymmeninä.
Pentujen hinta on korkea, mutta jos oikeen ajattelee, niin se on tae siitä, että "arvokasta tavaraa" hoidetaan huolella :)))) - MIten on?
umalehtinen kirjoitti:
Entä sinä??
En pennuta rotuja joissa esiintyy syringomyeliaa.Yhdellä koiristani oli se ja koira lopetettiin.Jos kasvattaja olisi tutkituttanut vanhemmat ei maailmaan olisi syntynyt kuutta koiraa jotka oli tuomittu jo ennen syntymäänsä kärsimään helvetin tuskat.
Oletko tutkituttanut käyttämäsi koirat vai oletko piittaamaton kasvattaja jolle on tärkeämpää ollut rahallinen tuotto? - puhu pukille
MIten on? kirjoitti:
En pennuta rotuja joissa esiintyy syringomyeliaa.Yhdellä koiristani oli se ja koira lopetettiin.Jos kasvattaja olisi tutkituttanut vanhemmat ei maailmaan olisi syntynyt kuutta koiraa jotka oli tuomittu jo ennen syntymäänsä kärsimään helvetin tuskat.
Oletko tutkituttanut käyttämäsi koirat vai oletko piittaamaton kasvattaja jolle on tärkeämpää ollut rahallinen tuotto?Noh, kyllähän ton vastauksen tiedät:((
- Miten on?
puhu pukille kirjoitti:
Noh, kyllähän ton vastauksen tiedät:((
Olisi kiinnostavaa tietää syy miksi kasvattaja jättää tutkimatta syringomyelian osalta käyttämänsä koirat.Onko taustalla pelko että oma narttu paljastuisi periyttäjäksi ja sillä olisi jo useita jälkeläisiä?
..... kirjoitti:
Todellisiin asioihin he eivät voi ikinä ottaa kantaa vaan vastuu on jossain muualla, joka kerta.Miten voi puhua boikotoinnista,kun lukee ko.lafkan toimintaperiaatteet?ihan samoin,kuin monilla muillakin "firmoilla" on toimintaperiaatteensa,joita noudattaa.
Kennelliitto on kuitenkin antanut sakarotuisille kilpailuoikeuksia ja mahdollisuuden rekisteröidä koira kennelliittoon.
Sekarotuisilla on myös sama mahdollisuus pistää pystyyn oma kattojärjestönsä ja siinä omat toimintaperiaatteensa ja ideologinsa.Sellainen on ollutkin muistaakseni.Miksiköhän se loppui vai toimiiko se vielä.Ursa kirjoitti:
Toivon että eläinlääkärit korottavat ääntänsä entisestään ja isommalla joukolla, ymmärrän todella hyvin että he tuntevat huonoa omatuntoa yrittäessään auttaa niitä koiria joiden vakavat vaivat ovat sairaan jalostuksen tulosta.Miten sä kuvittelet sen lääkärien äänten korottamisen vaikuttavan asiaan?
Niillä on tietotaito mutta velvollisuus huolehtia sairaista koirista, eikä se että sieltä päin tulisi raskasta kritiikkiä vaikuttaisi mihinkään muuhun kuin toimeentulon pienentymiseen.
Niin kauan kun hullut ihmiset tekevät eläimilleen mitä haluvat, eläinlääkärin elää voita ja kinkkua leivän päällä.- ell päätös
arkipirulainen kirjoitti:
Miten sä kuvittelet sen lääkärien äänten korottamisen vaikuttavan asiaan?
Niillä on tietotaito mutta velvollisuus huolehtia sairaista koirista, eikä se että sieltä päin tulisi raskasta kritiikkiä vaikuttaisi mihinkään muuhun kuin toimeentulon pienentymiseen.
Niin kauan kun hullut ihmiset tekevät eläimilleen mitä haluvat, eläinlääkärin elää voita ja kinkkua leivän päällä.http://www.ts.fi/online/kotimaa/225695.html
Juuri jalostukseen liittyvien ongelmien takia helsinkiläinen eläinlääkäriasema Apex on päätynyt Suomen oloissa radikaaliin ratkaisuun. Apex on tehnyt päätöksen olla hoitamatta enää shar pei -rotuisia koiria. Syynä ovat rodun lukuisat ja vaikeat terveysongelmat, joihin eläinklinikka haluaa päätöksellään ottaa kantaa. - ?
En ymmärrä miksi poistatit viestini missä vain totesin että sinä olet peräänkuuluttanut avoimuutta kasvattajilta.
- totuus esiin
MIten on? kirjoitti:
Oletko tutkituttanut käyttämäsi koirat vai oletko piittaamaton kasvattaja jolle on tärkeämpää ollut rahallinen tuotto?Jalostustieteellinen toimikunta, cavojen jalostustoimikunta, griffonien jalostustoimikunta ovat hyvin kiinnostuneita. Onko liikaa pyydetty että informoisit heitä tuosta samojen vanhempien kuudesta syringomyeliaa sairastuneesta jälkeläisestä.
Heistä ei yksikään tiennyt kyseistä tapausta!
"Jos kasvattaja olisi tutkituttanut vanhemmat ei maailmaan olisi syntynyt kuutta koiraa jotka oli tuomittu jo ennen syntymäänsä kärsimään helvetin tuskat. "
Lähetin viestisi heille. - Olet huvittava
totuus esiin kirjoitti:
Jalostustieteellinen toimikunta, cavojen jalostustoimikunta, griffonien jalostustoimikunta ovat hyvin kiinnostuneita. Onko liikaa pyydetty että informoisit heitä tuosta samojen vanhempien kuudesta syringomyeliaa sairastuneesta jälkeläisestä.
Heistä ei yksikään tiennyt kyseistä tapausta!
"Jos kasvattaja olisi tutkituttanut vanhemmat ei maailmaan olisi syntynyt kuutta koiraa jotka oli tuomittu jo ennen syntymäänsä kärsimään helvetin tuskat. "
Lähetin viestisi heille.Huomenta Uma!Sinä se jaksat vuodesta toiseen lähetellä näitä viestejä jokapuolelle.
- totuus esiin
Olet huvittava kirjoitti:
Huomenta Uma!Sinä se jaksat vuodesta toiseen lähetellä näitä viestejä jokapuolelle.
uma ? Voi jummi jammi äläs ny intoile liikaa. Sä näät idolis kaikkialla.
- Ahaa!
totuus esiin kirjoitti:
uma ? Voi jummi jammi äläs ny intoile liikaa. Sä näät idolis kaikkialla.
Sinäkö väität olevasi niin typerä että kopioit ja lähettelet pulinapalstaviestejä rotuyhdistyksille?
- issu56
Voi herranjumala sentään, kun koirien perinnöllisistä sairauksistakaan ei enää saa keskustella tällä palstalla...:Käyttäjätuki on jo vastaanottanut ilmoituksen asiattomasta viestistä.
Mun eka oma koira oli sakemanni...sitä vanhaa laatikkomallia oleva, enkä ikimaailmassa ostaisi persettään maassa laahaavaa koiraa. Noitten sakujen asento on jo vuosia ollut täysin epänormaali!Tiedän kyllä mutta myöskin toisenlaisia sakuja on jo myynnissä, eli sitä sun laatikkomallias on jo toden teolla alettu sakemannien suhteen uuteen uskoon.
- issu56
arkipirulainen kirjoitti:
Tiedän kyllä mutta myöskin toisenlaisia sakuja on jo myynnissä, eli sitä sun laatikkomallias on jo toden teolla alettu sakemannien suhteen uuteen uskoon.
Hyvä niin, sillä sakuillehan on muodostunut yksi selkänikama lisää tuon pitkälle viedyn älyttömän jalostuksen seuraamuksena.
- sekarotuiset rulaa
Meilläpä on ollu vaan sekarotusia ja kaikkien asento on kaikki vuodet ollut ihan normaali!
sekarotuiset rulaa kirjoitti:
Meilläpä on ollu vaan sekarotusia ja kaikkien asento on kaikki vuodet ollut ihan normaali!
Tämä ei nyt ihan ole pelkälle aloitukselle, vaan ajatuksia ketjusta. Minusta on erinomiasen hieno asia, että jalostuksella aikaansaatuihin ongelmiin puututaan. Niin sen pitääkin olla. Toisaalta jalostuksella aikaansaadut ongelmat eivät ole ihan hetkessä syntyneitä, eipä tarvitse miettiä kuin se parikymmentä vuotta (jos sitäkään) takaperin, kun rodussa kuin rodussa puhuttiin linjasiitoksesta, nykyään taidetaan puhua sukusiitoksesta. Niin ne ajat muuttuvat, mun mielestä parempaan. Toinen juttu on sitten tuo kärjistäen "suosi sekarotuista, ja mitä kennelliitto tekee". Eipä se kennelliitto varmaan äkkiseltään ajatellen paljoa teekkään... onpa tuonut kuvioihin jalostustietojärjestelmän ja kasvattajakurssitukset. Kyllähän se tosiasia vieläkin on, ettei sekarotuisia voi kutsua rotukoiria terveemmiksi pelkällä mutu-tuntumalla. Ja vaikka vielä terveemmiksi todistettaisiin (sekin on mahdollista) niin antaahan sekin pentutehtailijoille uuden sloganin, enkä tällä tarkoittamut väittää, että sekarotuisten kasvattajat olisivat pentutehtailjoita, löytyyhän niitä rorukoirienkin kasvattajista. Periaate vain, että valvotumpi toiminta toivottavasti tuottaa tutkitusti pentueita. Yksi juttu on sitten käyttöominaisuudet: mä tiedän mun roduista, että sopivat mulle. Sekarotuisten käyttöominaisuuksista ei välttis ole hajua -> mukava seurakoira vaatisi aktiivista metsästystä, tai vahtii liikaa -> ongelmakoira?
hinski kirjoitti:
Tämä ei nyt ihan ole pelkälle aloitukselle, vaan ajatuksia ketjusta. Minusta on erinomiasen hieno asia, että jalostuksella aikaansaatuihin ongelmiin puututaan. Niin sen pitääkin olla. Toisaalta jalostuksella aikaansaadut ongelmat eivät ole ihan hetkessä syntyneitä, eipä tarvitse miettiä kuin se parikymmentä vuotta (jos sitäkään) takaperin, kun rodussa kuin rodussa puhuttiin linjasiitoksesta, nykyään taidetaan puhua sukusiitoksesta. Niin ne ajat muuttuvat, mun mielestä parempaan. Toinen juttu on sitten tuo kärjistäen "suosi sekarotuista, ja mitä kennelliitto tekee". Eipä se kennelliitto varmaan äkkiseltään ajatellen paljoa teekkään... onpa tuonut kuvioihin jalostustietojärjestelmän ja kasvattajakurssitukset. Kyllähän se tosiasia vieläkin on, ettei sekarotuisia voi kutsua rotukoiria terveemmiksi pelkällä mutu-tuntumalla. Ja vaikka vielä terveemmiksi todistettaisiin (sekin on mahdollista) niin antaahan sekin pentutehtailijoille uuden sloganin, enkä tällä tarkoittamut väittää, että sekarotuisten kasvattajat olisivat pentutehtailjoita, löytyyhän niitä rorukoirienkin kasvattajista. Periaate vain, että valvotumpi toiminta toivottavasti tuottaa tutkitusti pentueita. Yksi juttu on sitten käyttöominaisuudet: mä tiedän mun roduista, että sopivat mulle. Sekarotuisten käyttöominaisuuksista ei välttis ole hajua -> mukava seurakoira vaatisi aktiivista metsästystä, tai vahtii liikaa -> ongelmakoira?
Kiesus, osuipa tuonne kirjoitusvirheitä. Ja varmaan ajatuksellisia sekaannuksia. En tarkoittanut sitäkään, etteivät rotukoirien harrastajat olisi kiinnostuneita terveydestä. Näyttelytoiminnan pitäisi mun mielestä palata takaisin missikisasta jalostustarkastukseen.....
- Mietiskelijä.
hinski kirjoitti:
Kiesus, osuipa tuonne kirjoitusvirheitä. Ja varmaan ajatuksellisia sekaannuksia. En tarkoittanut sitäkään, etteivät rotukoirien harrastajat olisi kiinnostuneita terveydestä. Näyttelytoiminnan pitäisi mun mielestä palata takaisin missikisasta jalostustarkastukseen.....
Mun mielestäni missikisat/näyttelyt saavat jatkua, mutta osallistumiseen voisi lisätä tuon jalostustarkastuksen erikseen. Viralliseen näyttelyyn saisi osallistua vain jalostustarkastuksen käynyt koira, samanlailla merkintä tarkastuksesta kuin rokotuksistakin terveyspassiin.
Jalostustarkastuksia sitten vuosittain rotujärjestöillä, vaikka erkkarinyhteyteydessä. Mietiskelijä. kirjoitti:
Mun mielestäni missikisat/näyttelyt saavat jatkua, mutta osallistumiseen voisi lisätä tuon jalostustarkastuksen erikseen. Viralliseen näyttelyyn saisi osallistua vain jalostustarkastuksen käynyt koira, samanlailla merkintä tarkastuksesta kuin rokotuksistakin terveyspassiin.
Jalostustarkastuksia sitten vuosittain rotujärjestöillä, vaikka erkkarinyhteyteydessä.Jos jalostustarkastukset tulisi pakolliseksi näytelmiin,niin mitä merkitystä sillä olisi?
Ei siinä,hyviä nuot on.Se sitten,jos tulisi pakolliseksi,tarkoittaisi myös sitä,että olisi oltava myös järjestyskapasiteettiä,ja niitä jotka sen tekevät riittävän usein myös.Ei muuta,kun ovat kiireisiä jo entisestään,eikä välttämättä kovin helppoa ole saada todella usein.Jalostustarkastus myös kestää jokusenkin aikaa,eli ei niitä kovin moni kerralla ehdi tekemään.
- kennelliitto persees
Mä ole sitä mieltä (toisin kuin eräällä nimeltämainitsemattomalla saitilla) että niitä rotuvikoja löytyy juuri sen vuoksi enemmän kun perintötekijöihin ei kiinnitetä huomiota. Sitten ihmetellään kun puolet rodusta kantaa esim PRA:aa..........missä järki.
Toi syringomyelia on yksi pahimmista perinnöllisistä taudeista ja on vastuuntunnotonta teettää pentuja tuota periyttävillä vanhemmilla....mutta kun se on monilla on pää asia vain raha, niin........tarvitseeko sanoa muuta.
Lisäksi pitäisi olla ehdoton rekisteri kielto koirille joilla on pahimmat taudit. Niitä pentuja ei yksinkertaisesti voisi rekisteröidä. Näin ollen kasvattajakaan ei voisi hyötyä näistä ja voisi tulla parempi motiivi teettää pentuja terveillä koirilla.
Mutta tää on vain mun mielipide.
Yhdessä asiassa olen täysin samaa mieltä myyn kanssa: Kennelliitolla on ollut 20 vuotta aikaa tehdä jotain...........se juna on nyt mennyt.
Samoinhan kävi sen yhden kasvattajan kanssa jonka pentuja laitettiin sinne ei rekisteriin..............10 vuotta sai olla toiminnassa ja nää vaan ihmettelee, että tartteis varmaan tehdä jotain.............hävytöntä. ja ennenkaikke täysin kädetöntä toimintaa !!!!!!!!!!! - ihmeellistä!
Erään kasvattajan näkemystä :
'Jotkut eläinlääkäritkin ovat yhtyneet kuoroon ja kuitenkin heilläkään ei näkemystä kovinkaan monesta saman rodun yksilöstä ole taas kokonaismäärää ajatellen. He näkevät lemmikin vasta siinä vaiheessa, kun omistaja on tullut hakemaan lemmikilleen apua jonkun sairauden suhteen.'
Oma koirani on elänyt terveenä yhdeksän vuotta ja eläinlääkäri on silti nähnyt sen, on rokotettu, hoidettu haavaa tassussa, poistettu hammaskiveä ja soviteltu vastaanoton putiikissa heijastinliiviä ja pantoja. Kai terveetkin koirat yleensä käyvät eläinlääkärin luona!
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä2693080Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa802606SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1822208Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää301989Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1181717Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.941445Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten421419HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363531403Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1221284- 941241