Turku. Jopa liikenneministeriön sisällä epäillään, onko tiemaksujen kerääminen satelliittipaikannuksen avulla lainkaan toteutettavissa, kirjoittaa Turun Sanomat. Järjestelmän käyttöönottoa on ehdottanut liikenneministeri Merja Kyllönen (vas).
Tiemaksuja kerättäisiin gps-paikantimen sijaintitietojen perusteella. Järjestelmä kattaisi koko maan.
Ministeriön asiantuntija, liikenneneuvos Lassi Hilska sanoo, että nykyteknologian riittävyydestä hankkeen toteuttamiseen on annettu liian ruusuinen kuva.
"Todellisuudessa tärkeimmät asiat, eli maksujen varmistaminen ja huijausyritykset, ovat täysin ilmassa."
Esimerkiksi gps-paikannin on helppo peittää foliolla, jolloin satelliitti ei voi seurata autoa.
Järjestelmä voi myös osoittautua hyvin kalliiksi. Saksassa suppeampi järjestelmä maksoi yli 700 miljoonaa euroa, ja Ruotsi luopui koko maan kattavan järjestelmän luomisesta korkeiden kustannusten vuoksi.
Turun Sanomien uutinen aiheesta
HS.fi 11.10.2011: Kyllönen: Yleinen tiemaksu purkaisi ruuhkia
EI TIEMAKSUJA DUUNAREILLE
10
122
Vastaukset
Kerrankin tällä palstalla voi olla jonkun kanssa yhtä mieltä. Koko idean saisi haudata ja syvälle. Ei taida Kyllönen olla oikein ajan tasalla. Suomen ruuhkat ovat varsin pieniä Euroopan vastaaviin verrattuna, itsekin olen ollut sakujen baanalla muutaman tunnin aloillani lähellä Berliiniä enkä vieläkään tiedä miksi siellä se reilu 3 tuntia seisoskeltiin.
- Puolueen jäsen
Kyllösen ajatuksena on epäilemättä se, että kainuulaisten autoilu halpenisi, mutta tienkäyttömaksuihin sisältyy niin paljon koukkuja, että homma kusisi todennäköisesti tavallisten työläisten kintuille. Puolueen taholta Kyllösen sooloilulle pitäisi laittaa stoppi.
- SPUTNIK BOT
Puolueen jäsen kirjoitti:
Kyllösen ajatuksena on epäilemättä se, että kainuulaisten autoilu halpenisi, mutta tienkäyttömaksuihin sisältyy niin paljon koukkuja, että homma kusisi todennäköisesti tavallisten työläisten kintuille. Puolueen taholta Kyllösen sooloilulle pitäisi laittaa stoppi.
VIESTEJÄ VAAN KYLLÖSELLE
[email protected] - Yllätyskö.no.ei
Nyt asiaa ajaa Kepun Berner, ei se puolueesta ole kiinni.
Ja näin edetään:
Etenee, autoihin sim-kortti. Idea on alunperin EU:sta, mutta:
"Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?
Liittymän mukana voi liisata auton?
Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."
http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee
"Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.
Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.
Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.
Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss
- Mutta...
kuten jo aiemmin sanottua, ne:
"Nyt vaan toteuttaa EU-ideologiaa ja direktiivejä...
"EU on päättänyt, että vuonna 2015 kaikissa uusissa autoissa on oltava gps- ja matkapuhelinominaisuus."
"EU kannustaa jäsenvaltioita ”käyttäjä maksaa” -periaatteen toteuttamiseen liikenteessä ja on antanut sähköisistä tiemaksujärjestelmistä direktiivin, joka tähtää järjestelmien yhteentoimivuuteen Euroopassa.
Yhdellä ajoneuvolaitteella maksut eri maissa kirjautuisivat samalle laskulle – matkapuhelinverkon kielellä puhutaan "tiemaksujen roamingista”, joka avaisi eurooppalaiset tiemaksumarkkinat."
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10107131/#comment-51636799- Näin_etenee
Etenee, autoihin sim-kortti. Ideea on alunperin EU:sta, mutta:
"Mikäli tuo Bernerin missio yhtiöittää väylät onnistuu, niin kuljetaankohan me kohta kytky autoilla?
Liittymän mukana voi liisata auton?
Berner sanoi, että ei tarkoita yksityistämistä, eikä mahdollista myyntiä. Ja lehmät lentää ja joulupukki on olemassa..."
http://teroteukkaahtola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/228470-kytkyautot-tulee
"Jos uudistus ajetaan läpi, kaikkiin Suomen teillä ajaviin autoihin asennettaisiin HS:n mukaan ”SIM-kortti tai jokin järjestelmä, joka kertoisi kuinka paljon autolla ajetaan”.
Järjestelmän teknisestä toteutuksesta huolimatta selvää on jo se, että uusi liikenneverkkoyhtiö ei laskuttaisi autoilijaa suoraan. Sen sijaan rahaa kuluttajilta perisivät yksityiset palveluntarjoajat.
Poikkeuksia säännöstä olisivat vain kuljetusyritykset, jotka saisivat Bernerin mukaan ostaa kilometrinsä suoraan liikenneverkkoyhtiöstä.
Käytännössä yksityiset palveluntarjoajat laskuttaisivat autoilijaa oman hinnoittelunsa mukaisesti. Näin kilometrien hinta voisi olla erilainen eri puolilla maata ja eri ajoneuvoilla"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005022320.html?ref=rss
Puolueesta riippumatta politiikot noudattaa orjallisesti EU:n "opastusta".
- opserveri
eli selkeästi ylikansallinen rahastus JOLLA RAHOITETAAN EU::N YLISUURIA MENOJA JA KONEISTOA
- Valfrid.Valvottu
Jos nyt oikein muistan ideaa kehitteli Ollila-Kyllönen akseli.
Nuo kytkennät joihinkin valmistajiin ja noihin mainittuihin laskuttajiin vaikuttavat aika mielenkiintoisilta. Nyt kuitenkin näyttää siltä, ettei kukaan ole niistä kiinnostunut. Samoin nämä kateusverot ovat aika mielenkiintoinen yhdistelmä. Se , että joillakin on tiedossa tuosta "kyyläys-syteemistä" megaluokan bisnes on myöskin valvontasysteemi joka voittaa STASIN ja KGB n. Kortistothan tuntuvat olevan jo valmiina. En sano mitä tilanne muistuttaa siinäkinhän oli valmiit piirustukset jo ennen aloitusta.- Rahastusprojekti
Asiaa kehitteli EU jo vuonna 1995 oli niiden papereissa tästä.
"Europarlamentin sivuilta löytyy vuonna !!!1995!!! tehty liikenteen valkoinen kirja jossa tätä asiaa jo suunnitellaan."
Tuolta autopalstalta.
http://keskustelu.suomi24.fi/t/12011855/mita-olet-mielta-suunnitellusta-kilometriverotuksesta
Homma menee siihen, kuten eussa yleensäkin, että hommasta tehdään bisnestä ja että lopulta ulkomaiset ylikansalliset toimijat ostavat tiet ja alkavat rahastaa niillä ja raha maasta valuu taas yhdestä reijästä lisää ulos jonnekin veroparatiiseihin.
"Vivianne Forrester, ranskalainen kirjailija, kirjoittanut Ranskan vuoden -96 bestsellerin "The Economic Horror" Newsweek 3.2.1997
"Eurooppa oli mainio poliittinen idea, josta ei ole tullut mitään muuta kuin taloudellinen valtapeli: tyypillinen anglosaksinen tapa tehdä bisnestä. Kaikki tarkoittaa joustoja, säätelyn purkamista ja alijäämien leikkaamista. Ajattelen, mitä tämä tarkoittaa inhimillisinä käsitteinä, ja tiedän, että alijäämät edustavat monen ihmisen kohdalla terveyden huoltoa, koulutusta - elämää."
http://www.kaapeli.fi/~veu/eusta2.html
Patomäkikin vielä tuolloin tajusi sen, mikä EU on, samaisesta linkistä lainattuna.
"The Politics of the Economic and Monetary Union" (Talous- ja rahaliiton politiikkaa), ulkopoliittinen instituutti Hufvudstadsbladet 27.3.97
"Se uusliberalismi, joka on Emun perustana on ristiriidassa perinteisen eurooppalaisen hyvinvointivaltion ja sen arvojen kanssa, sanotaan raportissa. Patomäki ja Minkkinen toteavat omassa kappaleessaan, että Emu on poliittinen eikä taloudellinen projekti". "
- kyllä_maksatte
Maksatta tai itkette, ei sillä väliä, tulette joka tapauksessa maksamaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1818437
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264568- 504128
- 543612
- 513136
- 502880
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262596- 372358
- 292046
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382043