Absolutismi vain uskovaisen juttu! -ei kai!?

Usein yleistetään absolutismi siihen, että henkilö olisi jollakin tavoin tullut uskoon ja lopettaa alkoholin käytön. Olen hyvä esimerkki henkilöstä, joka EI ole tullut uskoon ja lopettanut silti kokonaan alkoholin käytön. Alkoholi aiheuttaa sairautta ja masennustiloja ja tässä ainoana vaihtoehtona tehdä parannus on joillekin tulla uskoon...se on melko säälittävää, mikäli ei pääse alkoholista eroon ilman uskoon tulemista. Siihen auttaa alkoholin kaataminen viemäriin ja päätös!!

Minulta kysyttiin heti, oletko tullut uskoon kunnei enää olutta tee mieleni!! :) Olutta tekee kyllä mieleni, mutta alkoholittomana!

29

122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haluan onnitella sinua tuosta ratkaisusta.

Olet oikeassa - ei alkoholin käytön lopettamiseen tarvita uskoontuloa. Moni pitkän linjan alkoholisti kuitenkin on kertonut, että uskoontulo oli kuin toinen mahdollisuus; mahdollisuus aloittaa elämä uudelleen ikään kuin puhtaalta pöydältä.

Alkoholismi on sairaus, josta ei parane hetkessä. Eikä ainoastaan päättämällä. Sillä, että päättää ruuvata korkin kiinni, on kuitenkin äärimmäisen tärkeä merkitys hoidon onnistumisen kannalta.

Alkoholin haitat ovat niin valitettavan moninaisia ja viisasta käyttöä näkee todella vähän. Hienoa, jos uskallat omassa elinpiirissäsikin tuoda esiin vaihtoehtoista elämäntapaa.

Päihdeklinikalta(kin) moni on saanut avun päihteidenkäyttöönsä. Sieltä saatavaa apua ei kannata vieroksua tai vähätellä.

Toivon Sinulle kaikkea hyvää.

Pauliina, diakoni

• Mirka. ..

Hei Pauliina. Väitän että olemattomaan mielikuvitus uskominen ja sen palvominen on sairaus.
        Oletko kanssani samaa mieltä, vai pystytkö perustelemaan etteikö näin olisi.

• Raikku E

Emme tarvitse uskoontuloa mihinkään. Jumala usko on sairaus.

• Absolutely Not

Absolutistiksi ei tarvitse tulla vaan voi olla.
      Ei ole koskaan minulla tehnyt mieli alkoholia.
      Olen toki maistanut mutta ei ole mitään halua humaltua.
      Heti kun alkaa tuntua, että nousee päähän haluan lopettaa.
      Se ei johdu mistään muusta kuin siitä, ettei tee mieli ottaa enää.
      Ruoan kanssa olen viiniä ottanut ruokajoumana muttei sitäkään tee mieli. Kotikalja on parempaa.
      Se voi olla sukuvika mulla, ettei humaltuminen tunnu hyvältä. Tosin isoisäni veli on juonut ison maatilan.
      Totta on, että joutuu selittelemään, jos ei alkoholi maistu. Jotkut katsovat halveksienkin. Työntävät pois seirastaan jopa.

• Kotikaljassa on alkoholia 2,5%, joten se ei sovi minulle -en juo simaa vappuna enkä itsetehtyä kotikaljaa. Muutoin ei voi sanoa edes olevansa absolutisti. Liköörikarkeissakin on alkoholia, joita annetaan pienille lapsillekin! Ei hyvä!

• Absolutely Not
        ateisti1982 kirjoitti:

Kotikaljassa on alkoholia 2,5%, joten se ei sovi minulle -en juo simaa vappuna enkä itsetehtyä kotikaljaa. Muutoin ei voi sanoa edes olevansa absolutisti. Liköörikarkeissakin on alkoholia, joita annetaan pienille lapsillekin! Ei hyvä!

@ateisti1982: ei nyt hiuksia tarvi halkoa aikamiehen. Olen absolutisti, vaikka itsetehtyä kotikaljaa juon aina kun saan, jossain ravintolassa syödessäni. Itse en viitsi tehdä, kun muut ei meillä tykkää siitä. Ei ole kukaan tullut kieltämään autolla ajoa kotikaljaluonaan jälkeen. Liköörikarkit ei maistu, ovat liian makeita, kun likööri on ympäröity sokerilla ja vähän suklaata kuorrutuksena. Simaakin omatekoista siemailen, jos saan.
        Minulle isä antoi minulle lapsena likööripullosta korkillisen, silloin harvoin kun hänellä oli. Ei juonut isä itsekään känniä. Ei tullut mitään halua viinaksiin minulle siitä kopsusta. Päinvastoin saattoipa iskän antama kopsu tehdä alkoholin ei-ollenkaan-jännittäväksi ja suojella minua viinakokeiluilta. Uskonnoilla taikka uskolla ei ole mitään tekemistä oman alkoholin käyttämättömyyteni kanssa. Saattaa olla, että olisi uskoakin tarvittu, jos olisin alkoholin kanssa ongelmiin joutunut, never say never.

• Absolutely Not kirjoitti:

@ateisti1982: ei nyt hiuksia tarvi halkoa aikamiehen. Olen absolutisti, vaikka itsetehtyä kotikaljaa juon aina kun saan, jossain ravintolassa syödessäni. Itse en viitsi tehdä, kun muut ei meillä tykkää siitä. Ei ole kukaan tullut kieltämään autolla ajoa kotikaljaluonaan jälkeen. Liköörikarkit ei maistu, ovat liian makeita, kun likööri on ympäröity sokerilla ja vähän suklaata kuorrutuksena. Simaakin omatekoista siemailen, jos saan.
        Minulle isä antoi minulle lapsena likööripullosta korkillisen, silloin harvoin kun hänellä oli. Ei juonut isä itsekään känniä. Ei tullut mitään halua viinaksiin minulle siitä kopsusta. Päinvastoin saattoipa iskän antama kopsu tehdä alkoholin ei-ollenkaan-jännittäväksi ja suojella minua viinakokeiluilta. Uskonnoilla taikka uskolla ei ole mitään tekemistä oman alkoholin käyttämättömyyteni kanssa. Saattaa olla, että olisi uskoakin tarvittu, jos olisin alkoholin kanssa ongelmiin joutunut, never say never.

"Olen absolutisti, vaikka itsetehtyä kotikaljaa juon aina kun saan, jossain ravintolassa syödessäni."

"Simaakin omatekoista siemailen, jos saan."

Et ole absolutisti, koska juot "käynyttä" juomaa, jossa on käymisprosessista syntynyttä alkoholia jota ei ole juomasta poistettu. Teeskentelet absolutistia,vaikket sitä oikeasti tällöin ole!! Tiedätkö edes milloin voi käyttää absolutisti-nimitystä itsestään.

Kaupoissa myytävä sima on alkoholitonta. Alkoholittomaksi juomaksi luokitellaan

• Onneksi olkoon raittiudestasi. Itse olen ollut raitis yli 11v, ja kiitoksen siitä annan Jumalalle.
      Joillakin auttaa Jumala, joillakin oma päätös, joillakin jokin hoitomuoto, joillakin ei valitettavasti mikään. Alkoholismi on sairaus ja aina ei oma päätös "alkoholin kaataminen viemäriin" auta eikä toimi.

• Ei siihen kuitenkaan voi ketään muu vaikuttaa kuin sinä itse. Ei mikään Jumala!

• Avaisitko korkin, jos kävisi ilmi ettei Jumala olekaan olemassa, kuten nyt väität sen olevan. Monesti tuo korkki pysyy kiinni aika heppoisin syin, mikäli siihen liittyy joku Jumala tai uskominen!

• ateisti1982 kirjoitti:

Ei siihen kuitenkaan voi ketään muu vaikuttaa kuin sinä itse. Ei mikään Jumala!

Juurikin en itse voinut vaikuttaa, yritin yli 14 vuotta vaikuttaa juomiseeni, en kyenny. Mutta kun Jumala auttoi juomiseni loppui siihen, siitä olen hyvin kiitollinen.

• ateisti1982 kirjoitti:

Avaisitko korkin, jos kävisi ilmi ettei Jumala olekaan olemassa, kuten nyt väität sen olevan. Monesti tuo korkki pysyy kiinni aika heppoisin syin, mikäli siihen liittyy joku Jumala tai uskominen!

No, en kovin hepposena pidä kun olen jo yli 11 vuotta pysynyt raittiina. Ja uskon todella että Jumala minut vapautti viinasta, siinä pysyn, kunnes toisin todistetaan.

• Näin muuten on. Eräs tuttavani joka ei voi erään sairauden takia ottaa pisaraakaan alkoholia, joutuu tavan takaa vastaaman siihen, onko hän tullut ”uskoon”.

Toisaalta ei uskovan tarvitse olla absolutisti. Ei se ole mikään määre, onko uskossa oikeasti vai ei. Kyse on enemmän siitä tavasta, miten sitä alkoholia käyttää.

Ihmisellä menee noin 10 -20 vuoteen, ennen kuin alkoholismi, eli sairaalloinen päihderiippuvuus syntyy. Joillakin alttius siihen on jo perinnöllinen. Näkyy niin että kestää alkoholia enemmän, ei tule krapulaa niin herkästi sekä toleranssi kehittyy nopeasti. Kun dokaamisesta ei seuraa muuta kuin hauska olo, niin otettaan aina sitten vähän reippaammin. Kunnes eräänä päivänä havaitaan, että kaikki on mennyt pieleen.

Alkoholisti lopulta juo saadakseen itselleen normaalin olon. Koko hormonijärjestelmä on sekaisin. Tästä ei selvitä millään ”päättäväisyydellä”, sillä oikeasti se fyysinen rankka muutos, joka korjaantuu vain pikkuhiljaa. Sitä eivät kaikki kestä ilman lääkitystä tai terapeuttista kuntoutusta. Alkoholistin ajattelukin on erilaista kuin normaalin käyttäjän.

Monelle antaa voimaa ja tukea ajatus siitä, että joku korkeampi voima on siinä taistelussa mukana. Omavoimaisuus harvoin toimii, sillä se on suuntautunut vain siihen, että elimistö saisi helpotuksen jollain päihteellä. Eli jaksaa kitua vaikka kuukausia, mutta vain sillä ajatuksella, että kunhan tähän kestän, niin sitten saan dokata.

Usko auttaa, se auttaa todella monia. En tiedä, oletko tutustun AA:n metodiin? Se on yksi parhaimmista tällä hetkellä, uskon lisäksi tai sen tukena.

• hyvin sanoi

Eräs entinen juoppo totesi, että piti lopettaa kun se ei ollut enää hauskaa vaan pakko. Totesi myös, että kovinta työtä se juominen oli mitä on koskaan tehnyt vaikka oli kierrellyt kostamukset ja mitä lienee.

• kohtuukäyttö

"kyse on enemmän siitä tavasta, miten sitä alkoholia käyttää."
        Tämä pitää paikkansa. Raamatussakin on alkoholin kohtuukäytöstä esimerkkeinä Kaanaan häät ja ehtoollinen. En pidä absolutismia enkä alkoholismia uskovaisuutena, vaan yhdistän sen ainoastaan terveystieteisiin. Absolutistina haluan säilyttää maksan ja aivot toimintakelpoisina.

• AntiChrisu

Minä en luota raittiisiin ihmisiin olivatpa he sitten uskovaisia tai kukkahattuateisteja. Jos sylkee lasiin niin luultavasti sylkee muuallekin.

Alkoholin käyttö on jokamiehen oikeus, jos päättää olla käyttämättä oikeuttaan niin se on ok, mutta terveille on turha tulla vinkumaan alkoholista.

Alkoholismi on todellakin sairaus siinä missä uskontokin, kaikilla ei vain ole
      henkistä selkärankaa vaan he kärsivät henkisestä osteosporoosista.

(Huom! Käytän tässä suomenkielen sanaa henkinen käännöksenä sanalle psykhe en spirit, joka muuten on pirtu suomeksi)

• Ai, alkoholistit ovat parempia ja terveempiä ihmisiä? :) Hyvä vitsi!

• Paremmuudesta
        ateisti1982 kirjoitti:

Ai, alkoholistit ovat parempia ja terveempiä ihmisiä? :) Hyvä vitsi!

"Ai, alkoholistit ovat parempia ja terveempiä ihmisiä?"

Eivät ne ainakaan muita huonompia ole, terveyden kanssa voi tietysti olla vähän niin ja näin. Sen olen havainnut että alkoholistit vaikuttavat olevan keskimääräistä älykkäämpiä, jostakin syystä.

• Selvitä please
        Paremmuudesta kirjoitti:

"Ai, alkoholistit ovat parempia ja terveempiä ihmisiä?"

Eivät ne ainakaan muita huonompia ole, terveyden kanssa voi tietysti olla vähän niin ja näin. Sen olen havainnut että alkoholistit vaikuttavat olevan keskimääräistä älykkäämpiä, jostakin syystä.

Miten alkoholistin vaurioitunut maksa on parempi kuin absolutistin terve maksa? Missä testeissä alkoholistin assimilaatio- ja akkomodaatiokyvyt kymmenen vuoden alkoholismilla ovat osoittautuneet paremmiksi kuin absolutistin? Tutkimustuloksia, please!

• ,.,,.,.

Miksi ihminen ylipäätään alkaa käyttämään alkoholia? Yhteiskunnan ja muiden ihmisten tekemän aivopesun takiako?

Olen elämässäni kokeillut alkoholia ja siinä se. Turhaa ja kallista lirua. Olen myös ateisti.

• tutkailija_

Kaikki kunnia erilaisille AA-kerhoille kun heidän kauttaan moni on pystynyt luopumaan alkoholista.

Ehkä yksi syy siihen, että jumala korvaa alkoholin löytyy kuitenkin AA-kerhojen toiminnan sisällöstä. Ne muistuttavat hyvin paljon uskonnollisia ryhmiä, herätysliikkeitä, erilaisineen perinteineen ja askelineen. Esimerkiksi askel 3 kuuluu

"Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme."

eräässä AA-kerhossa. Ymmärtääkseni jumalan valitsemiseen ei painosteta, mutta sellainen vaihtoehto tuodaan kyllä esille.

• Kiitos Jumalalle!

Minä yritin kauan alkoholista eroon. Olinkin aika pitkiä jaksoja juomatta, mutta se oli sellaista kovaa pinnistelyä omassa voimassa. Kovasti rukoilin ja muutkin rukoili minulle siitä piinasta vapautta. Sitten tuli se aika ja se hetki, että alkoholia ei tehnyt mieli yhtään ja raitistuin. Siitä on nyt kuusi vuotta ja elämä on ihanaa!! Olen Jumalalle kiitollinen. Hän vapautti minut juuri oikeana hetkenä. Olen näin myöhemmin ymmärtänyt, että miksi juuri silloin. Onneksi Olkoon kaikille raitistuneille! Tämä on minun tarinani.

• evlu

Hieno tarina, kiitos Herralle!

• MS-tissuttelija

Minua Jumala ei ole raitistanut eikä parantanut sairaudesta, joten käytän alkoholia lääkkeenä sairauteen, johon lääketiede ei ole monista yrityksistä huolimatta keksinyt parannuskeinoa. Olen huomannut, että neurologiset oireet helpottavat alkoholin vaikutuksesta, kunhan ei juo liikaa. Vaikutus on tietysti väliaikainen, mutta niinhän se on muidenkin lääkkeiden kanssa.

• evlut

Väliaikaista kaikki on täällä. Sitten taivaassa on vajaa lakannut ja täydellisyys alkanut.

• dfgsdfgdfsgsdfgdg

Pelkuri siis olet... kun sairauksien pelko sai sut lopettamaan juomisen...

Onkohan pelkurina oleminen sen parempaa kuin uskiksena?

• Kysyn vaan

Sanovat, että pelkurit ottaa niitä rohkaisuryyppyjä. Miten on?

• ergheskghsdfkgdf

..no joo, lähinnä suomalaiskansalliseen ujouteen niitä rohkaisuryyppyjä otetaan.. ei kuolemanpelkoon..

• Onko?

Onko asiaa tutkittu?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysynkin sinulta nyt...

Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      52
      5427
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      125
      4088
    3. Nainen, vaikka kaikki on

ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      18
      2496
    4. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      1935
    5. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      106
      1873
    6. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      9
      1861
    7. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      145
      1827
    8. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      89
      1471
    9. Ihan pelästyin kun sut

näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      109