Parempia vastatoimia pimeydelle

Jekura

Pistemäiset valot häikäisevät hieman ja aiheuttavat terävämpiä varjoja. Olisi parempi jos esim. tavallisen valaisimelle tarkoitetun puu- tai teräspylvään päässä oleva lamppu olisi 2 metriä pitkässä kourussa joka on tehty heijastavasta aineesta, siten että valo tulee laajemmalta. Vielä parempi jos yhdessä kourussa on 2 lamppua siten että yhden lampun palaessa loppuun toinen lamppu syttyy automaattisesti.

Koska lampuista on kuitenkin aina osa sammuksissa, jokaisen pylvään yhteydessä on syytä olla LED ketju jollain sopivalla värillä tai väriyhdistelmällä, siten että edes hyvänäköiset näkevät kulkea sen antaman valon ja kiintopisteiden avulla.

Jos sekoittaa punaisia, vihreitä ja sinisiä ledejä, saadaan valkoista valoa paremmalla hyötysuhteella kuin valkoisilla ledeillä.

Pieni akku pylvään yhteydessä pitää katuvalon LED osan toiminnassa myös monien tuntien sähkökatkon aikana.

Koska yksittäisen LEDin kirkkaus on pieni ja led ketjun valo tulee luontaisesti laajemmalta alueelta myös ilman kourua tai muuta valojohdinta, voi osa ledeistä ulottua pylväässä vain 3 metrin korkeuteen.

Etenkin risteykset on syytä merkitä yksilöllisillä extravaloilla, jotka tunnistaa kilometrin päästä.

Ledeissä voi olla myös taskulampun kaltaista kohdistavaa optiikkaa. Se onnistuu paljon paremmin kuin natriumlamppujen tai muiden tavallisten katuvalojen kanssa. Yhtä kohdistavaa linssiä kohti voi olla monta lediä.

Jos ja kun ledeistä tulee riittävän halpoja, paras valaistustapa on ripustaa pitkiä led ketjuja lyhtypylväiden varaan, samaan paikkaan missä nykyään kulkee sähkökaapeleita ja valokaapeleita. Sitten lyhtypylväät voivat olla korkeampia ja harvemmassa ja mielellään eri puolilla tietä, kun niiden varaan ripustetuista tien ylittävistä köysistä ja vaijereista riippuu tien ylle ripustettuja led kaapeleita, joista led-yksiköt roikkuvat alaspäin kohdistettuina.

Vaikka led kaapelit olisivat ympäri säteileviä, niiden hyötysuhde olisi silti parempi kuin nykyisin tavallisilla katuvaloilla.

Jos led-kaapeleita käytetään yhdessä tavallisten katulamppujen kanssa, silloin ledien värin voi valita lamppuja täydentäväksi.

4

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt vaan kysyn mihin teiden valaistusta tarvitaan. Vi*****un hieno idea katuvalot moottoritiellä.
      Ennen kun menet virittelemään mitään kynttiläketjuja niin mieti vähän reaalisia asioita.

      • Humppaali

        Se nyt vaan on kiva nähdä mitä edessä on. Lähivaloilla satasen vauhdissa on aika vähän tietoa tulevasta.

        Kynttiläketjujen turhuudesta olen samaa mieltä, mutta varsinainen valaistus on hintaansa nähden tehokkaimpia turvallisuustoimia pääteillä. Lisäksi siitä hyvä, ettei se hidasta ajamista vaan pikemminkin päinvastoin.


    • Rmebnx

      Lyhtypylväisiin tai sähköpylväisiin (joskus sama asia) ripustettavan led-kaapelin ledien ei tarvitse olla ns. koristemallia vaan yhtä voimakkaita kuin taskulampun ledit tai led-autovalojen ledit. Tarpeeksi monella ledillä saa saman valaisun kuin perinteisillä valotyypeillä.

      Toisaalta kaupungin valojen loppuessa voisi olla hyvä jos valaistus himmenisi vähitellen esim. 500 metrin matkalla ja ledit vastaisivat siitä viimeisestä valaistusta osuudesta.

    • pönttöpöö,,..

      halvin tapa olis poistaa typerät valosäännökset esim ruotsissa on järjestäin 3-4 isoa lisäpitkää ja jokaisessa väh 100w polttimo KYLLÄ NÄKEE!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1718
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1086
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      144
      1059
    4. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      890
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      861
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      830
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      749
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      745
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe