Pistemäiset valot häikäisevät hieman ja aiheuttavat terävämpiä varjoja. Olisi parempi jos esim. tavallisen valaisimelle tarkoitetun puu- tai teräspylvään päässä oleva lamppu olisi 2 metriä pitkässä kourussa joka on tehty heijastavasta aineesta, siten että valo tulee laajemmalta. Vielä parempi jos yhdessä kourussa on 2 lamppua siten että yhden lampun palaessa loppuun toinen lamppu syttyy automaattisesti.
Koska lampuista on kuitenkin aina osa sammuksissa, jokaisen pylvään yhteydessä on syytä olla LED ketju jollain sopivalla värillä tai väriyhdistelmällä, siten että edes hyvänäköiset näkevät kulkea sen antaman valon ja kiintopisteiden avulla.
Jos sekoittaa punaisia, vihreitä ja sinisiä ledejä, saadaan valkoista valoa paremmalla hyötysuhteella kuin valkoisilla ledeillä.
Pieni akku pylvään yhteydessä pitää katuvalon LED osan toiminnassa myös monien tuntien sähkökatkon aikana.
Koska yksittäisen LEDin kirkkaus on pieni ja led ketjun valo tulee luontaisesti laajemmalta alueelta myös ilman kourua tai muuta valojohdinta, voi osa ledeistä ulottua pylväässä vain 3 metrin korkeuteen.
Etenkin risteykset on syytä merkitä yksilöllisillä extravaloilla, jotka tunnistaa kilometrin päästä.
Ledeissä voi olla myös taskulampun kaltaista kohdistavaa optiikkaa. Se onnistuu paljon paremmin kuin natriumlamppujen tai muiden tavallisten katuvalojen kanssa. Yhtä kohdistavaa linssiä kohti voi olla monta lediä.
Jos ja kun ledeistä tulee riittävän halpoja, paras valaistustapa on ripustaa pitkiä led ketjuja lyhtypylväiden varaan, samaan paikkaan missä nykyään kulkee sähkökaapeleita ja valokaapeleita. Sitten lyhtypylväät voivat olla korkeampia ja harvemmassa ja mielellään eri puolilla tietä, kun niiden varaan ripustetuista tien ylittävistä köysistä ja vaijereista riippuu tien ylle ripustettuja led kaapeleita, joista led-yksiköt roikkuvat alaspäin kohdistettuina.
Vaikka led kaapelit olisivat ympäri säteileviä, niiden hyötysuhde olisi silti parempi kuin nykyisin tavallisilla katuvaloilla.
Jos led-kaapeleita käytetään yhdessä tavallisten katulamppujen kanssa, silloin ledien värin voi valita lamppuja täydentäväksi.
Parempia vastatoimia pimeydelle
4
165
Vastaukset
Nyt vaan kysyn mihin teiden valaistusta tarvitaan. Vi*****un hieno idea katuvalot moottoritiellä.
Ennen kun menet virittelemään mitään kynttiläketjuja niin mieti vähän reaalisia asioita.- Humppaali
Se nyt vaan on kiva nähdä mitä edessä on. Lähivaloilla satasen vauhdissa on aika vähän tietoa tulevasta.
Kynttiläketjujen turhuudesta olen samaa mieltä, mutta varsinainen valaistus on hintaansa nähden tehokkaimpia turvallisuustoimia pääteillä. Lisäksi siitä hyvä, ettei se hidasta ajamista vaan pikemminkin päinvastoin.
- Rmebnx
Lyhtypylväisiin tai sähköpylväisiin (joskus sama asia) ripustettavan led-kaapelin ledien ei tarvitse olla ns. koristemallia vaan yhtä voimakkaita kuin taskulampun ledit tai led-autovalojen ledit. Tarpeeksi monella ledillä saa saman valaisun kuin perinteisillä valotyypeillä.
Toisaalta kaupungin valojen loppuessa voisi olla hyvä jos valaistus himmenisi vähitellen esim. 500 metrin matkalla ja ledit vastaisivat siitä viimeisestä valaistusta osuudesta. - pönttöpöö,,..
halvin tapa olis poistaa typerät valosäännökset esim ruotsissa on järjestäin 3-4 isoa lisäpitkää ja jokaisessa väh 100w polttimo KYLLÄ NÄKEE!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikaela Nylander: Jos pakkoruotsi poistetaan, niin ruotsin kielen asema romahtaa
(Nylander on vanha RKP:nen) Mutta niin heikossa vedossa muumiruotsi siis on Suomessa, että vain tekohengityksellä se pys652572Nainen aion pilata elämäsi täysin, opetus sulle, että pelasit väärän ihmisen sydämellä.
Empatiani sua kohtaan katosi siinä kohtaan, kun teit tietoisen valinnan leikkiä mun sydämellä. Luulet olevas joku älykäs2411585- 941380
6 vkoa kulunut ilman sua
…ihme että olen vielä hengissä. 😔 Kyynelillä pessyt lattioita. Rakastan ja odotan sua ikuisesti❤️Projekti jäi kesken jo8901- 65882
Jotenkin se harmittaa
Etten voinut antaa itselleni mahdollisuutta tutustua. Tulit vain liian lähelle ja syvälle kemia oli alusta alkaen liian46700Olen yrittänyt tavoittaa sinut kolmesti
Elämän aikana. Kahdesti hakenut numeroa ja lähettänyt jollekkin nimisellesi viestin. Kerran aivan summassa keksimääni os2652Haluan kysyä vain yhden asian
Miksi et koskaan halunnut kohdata minua kasvotusten silloin, kun molemmilla oli tunteita? Kaiken muun olen jo hyväksymäs39579- 73562
- 22512