Miksi opiskelijat ovat ainoita....

opkheh

...ihmisiä jotka joutuvat _lainaamaan_ valtiolta rahaa normaaliin elämään? Vai ovatkos sittenkään... Tämä on mietityttänyt ja ihmetyttänyt. Johtuuko se oletetusta työllistymisestä vai mistä? Ei mulla muuta!

11

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Samaa olen itsekin miettinyt. Miksi työttömille ei ole "työttömyyslainaa", jonka sossu katsoisi tuloksi? Mutta opiskelijoille on opintolaina, jonka sossu katsoo tuloksi.

• 2+33

Jo vain se passaa. Tehdään eläkeläisille eläkelaina, jonka sitten lapsensa saavat maksaa takaisin. Eli perinnöt suoraan rahoituslaitoksille. Ihan kiva.
      Opiskelijoilla on siksi lainamahdollisuus, että opiskelun kautta voi saada tulevaisuuden, jollaista mahdollisuutta eläkeläisillä ja työttömillä ei ole. Itsekin tuo laina-ajatus naurattaa sinua, kun olet valmistunut ja muutaman vuoden tahkonnut työelämässä. Valtio antaa ilmaisen koulutuksen ja minimitoimeentulon opintotuen muodossa (joka ei riitä, tiedän), ei kukaan työssäkäyvä halua rahoittaa opiskelijoiden elämää samalle tasolle kun se on itsellä.
      Lisäksi opintolaina kannustaa työhön valmistumisen jälkeen. Joo, tuttua on. Maksoin omaa lainaani yli kymmenen vuotta ja nyt olen jälleen akateeminen työtön. Onneksi lainaa ei enää ole, muuten ei olisi varaa ollakaan työtön. Eli lopputulos: laina kannustaa työllistymään.

• Jukk4

Ihan tiedoksi, nykyään Suomessa pidätetään palkasta n. 20 % eläkemaksuja, joiden tarkoituksena on rahoittaa ihmisen elämä työuran jälkeen. 40 vuoden työuran aikana maksaa itsellensä n. 8 vuoden keskipalkan. Että jonkinlainen "eläkelaina" jo on. Työttömät ovat nähdäkseni ainoa ryhmä, jotka saavat tukensa lähes täysin vastikkeetta.

• ....................

"opiskelun kautta voi saada tulevaisuuden, jollaista mahdollisuutta ... työttömillä ei ole" Öö... siis miksi työttömillä ei olisi mahdollista opiskella tai työllistyä? Nykypäivän Suomessa muutenkaan opiskelu ei takaa mitään varmaa saati hyvätuloista työpaikkaa. Itse otan ihan tyytyväisenä lainaa, ihan koska on pakko, ja lisäksi on pakko käydä töissä. Asuminen kun on Helsingissä niin kallista. Mun puolesta opintolainaa voisi vaan nostaa sitten ihan reilusti, niin töissäkäyntiä voisi vähentää, että valmistuisi kenties nopeammin.

• Jukk4

- Perinteisesti opiskelu on rahoitettu lainarahalla.
      - Opiskelevat ihmiset ovat kaikista potentiaalisin tuleva veronmaksuryhmä.
      - Kerran saavutetuista eduista ei voida luopua.

Sinuna olisin iloinen nykytilanteesta. Seuraavan 10 vuoden aikana opintoraha puristetaan minimiin ja opintolaina maksimiin jonka jälkeen opiskelu on todella kallista Suomessa. Silloin siitä tulee vain rikkaiden ihmisten jälkeläisten herkkua. Tällä hetkellä kuitenkin jotenkuten pystyy jokainen opiskelemaan riippumatta vanhempien tuloista ja auttamishalusta.

• m4tem4at1kko

Ai saavutetusta eduista ei voida luopua? Nyky trendi on juuri sellainen, että monesta edusta pitää luopua EU:n talouskriisin ja terrorismin takia. Vielä ei niin kauan sitten opiskelijalla oli oikeus opiskella niin kauan kuin jaksaa opinto tuella, nyt on yliopistojen säätämät aikarajat ja kelan tukikuukaudet.

Kun nuorisolla säästetään niin kaivataan samalla kuoppaa itselleen, moni opiskelija tekee osa-aikaista työtä, mikä tietenkin pitkittää opiskeluaika ja elokuun opintotukiuudistukset vain pahentavat asian.

Ja samaan aikaan työmarkkinatuki nostettiin huomattavasti ja on mahdollisuus opiskella työttömänä, muttei nuorilla. Kysymys onkin miksi työtön on paremmassa asemassa kuin opiskelija? Miksi opiskelijan pitää hankkia lainaa tai tehdä jotain ammattiin kuulumatonta työtä ja samaan aikaan työtön voi rauhassa elää eduilla ja odottaa parempaa työtä.

• Jukk4
        m4tem4at1kko kirjoitti:

Ai saavutetusta eduista ei voida luopua? Nyky trendi on juuri sellainen, että monesta edusta pitää luopua EU:n talouskriisin ja terrorismin takia. Vielä ei niin kauan sitten opiskelijalla oli oikeus opiskella niin kauan kuin jaksaa opinto tuella, nyt on yliopistojen säätämät aikarajat ja kelan tukikuukaudet.

Kun nuorisolla säästetään niin kaivataan samalla kuoppaa itselleen, moni opiskelija tekee osa-aikaista työtä, mikä tietenkin pitkittää opiskeluaika ja elokuun opintotukiuudistukset vain pahentavat asian.

Ja samaan aikaan työmarkkinatuki nostettiin huomattavasti ja on mahdollisuus opiskella työttömänä, muttei nuorilla. Kysymys onkin miksi työtön on paremmassa asemassa kuin opiskelija? Miksi opiskelijan pitää hankkia lainaa tai tehdä jotain ammattiin kuulumatonta työtä ja samaan aikaan työtön voi rauhassa elää eduilla ja odottaa parempaa työtä.

"Kysymys onkin miksi työtön on paremmassa asemassa kuin opiskelija?"

Siksi koska poliitikot ajavat työttömien etuja enemmän kun opiskelijoiden etuja. Tähän voi ja pitääkin äänestämällä pyrkiä vaikuttamaan, mutta opiskelijat eivät juuri ole ääntänsä saaneet kuuluville puoluetoiminnassa vaikka toiminta yliopistoissa aktiivista onkin eikä äänestäjäryhmät ole pieniä. Vaikuttaisi että opiskelijoiden hyvinvointi unohdetaan siinä vaiheessa kun omat opinnot lakkaa.

Eihän se opintotuki mikään huippu ole, mutta jos tarkastelet asiaa historiallisesta perspektiivistä niin tällä hetkellä opintotuki on parempi kuin mitä se oli 30 vuotta sitten ja parempi mitä se tulee olemaan 30 vuoden päästä. Korkeakoulutuskummajaisemme, maksuton koulutus, tulee aikanaan loppumaan. Jo lähitulevaisuudessa opintotukea tullaan nostamaan kasvattamalla valtiotakakauksen määrää. Lopulta palataan siihen mistä ennen opintotukiuudistusta lähdettiin - kaikki tehdään lainarahalla. Siihen nähden tulisi nyt olla tyytyväinen että saa edes jotakin.

• Ei tämä aivan oiken.

Toimeentulotuen perusosan suuruus on 419,11 € lisäosa (mikä kattaa sähkön ym.), toimeentulotukea voi tarkastella täältä http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki
      Itse opiskelen tällä hetkellä päätoimisesti ja asumistuesta sekä opintorahasta jää vuokran, veden ja sähkön jälkeen käteen noin 60 €, eli minun on pakko nostaa opintolainaa. Näin siis kuukaudessa minulle jää ruokaan ja muihin kuluihin noin 360€, mikä on vähemmän kuin toimeentulotuen perusosa, saati unohtamatta lisäosaa. Minun pitää joskus maksaa tämä opintolaina korkoineen takaisin, joten tämä opintolaina ei todellakaan ole mikään tukimuoto, vain bisnes pankeille, sillä harvahan opiskelee työttömäksi. No voihan opiskelijakin hakea myös toimeentulotukea, mutta opintolaina katsotaan tuloksi, se raha jonka sinä joudut joskus maksamaan takaisin. Opiskelija näin ollen on siis taloudellisesti heikommassa asemassa kuin työtön. Päättäjät haluavat kuitenkin että opiskelijat valmistuisivat aikaisemmin työelämään ja ovat asettaneet 5 opintopisteen suorittamisvelvoitteen jokaista tukikuukautta kohden. Opiskelijalla siis on suoriutumis velvoite, mutta mitä velvoitteita työttömällä on? Opiskelija voi tehdä töitä opintojensa ohella ja tienata jokaista tuettua kuukautta kohden 660€ ja tuetonta kuukautta kohden 970€. Jos opiskelijalle asetetaan suoriutumis velvotteita opintopisteidensä suhteen, kuten palkkatyössä on suoriutumisvelvotteita palkkaan nähden, työnkuva, niin opiskelijan "työ" kuuluisi silloin olla opiskelu eikä opiskelu JA sivutoiminen työ. Opiskelijoiden halutaan valmistuvat aikaisemmin, mutta nykyisellä tukipolitiikalla opiskelijoita ohjataan sivutoimisiin töihin, mikä taas pidentää opiskelijoiden valmistumis aikaa. Toimeentulotukihan takaa ihmisille välttämättömän toimeentulon ja ihmisarvoisen elämän, jos he eivät sitä itse kykene hankkimaan. Toimeentulotuella elävät ovat taloudellisesti paremmassa asemassa kuin opiskelijat, joten elävätkö opiskelijat alle ihmisarvoista elämää? Sanotaan että vanhemmat tukevat taloudellisesti opiskelijota, mutta joskus vain koska on pakko. Tulisiko vanhempien kustantaa sosiaalituella elävienkin eläminen? Ja entäs jos vanhemmilla ei ole varaa kustantaa opiskelijan opiskelua? Sanotaan myös että jos opiskelijan varat eivät riitä niin tämän tulisi mennä töihin, eikö toimeentulotuella elävän kuuluisi käydä töissä? Ja entä jos ei vain ole töitä tarjolla? Opintotuen kuuluisi kannustaa suoranaiseen opiskeluun sekä siinä edistymiseen. Nykyinen järjestelmä ei palkitse niitä opiskelijoita ketkä suoriutuvat opinnoistaan normaalissa ajassa tai etuajassa. Jos suoritusvelvoite on 5 opintopistettä / tukikuukausi, eli yhden opintopisteen "arvoksi" minun tapauksessani jäisi 99,92€. Jos suoriudun opinnoista etuajassa, niin enkö minä voisi saada jokaisesta ylimääräisestä opintopisteestä tuota 99,92€, kun on jo se keppi olemassa niin miksi siihen ei lisättäisi porkkanaakin.

Olen miettinyt pitkää että miksi opiskelijat, ketkä tekevät kovaa työtä ja uurastusta opinnoissaan, ovat yhteiskunnan taloudellisia hylkiöitä. Se todennäköisesti johtuu siitä ettei vain ole rahaa. Niiltä on vietävä keltä voidaan. Työssäkäyviltä, jotka pitävät tätä yhteiskuntaa pystyssä ei voida riistää enää enempää. Jos heiltä riistettäisiin enemmän niin se toisi mukanaan lakkoilua ja muita radikaaleja toimenpiteitä, (Kreikan tilanne kun julkistettiin laajat leikkaukset). Työttömiltä ei voida viedä enempää, muuten se kasvattaisi rikollisuutta ja sitä ei kukaan halua. Jäljelle jäävät opiskelijat ja eläkeläiset. Eläkeläiset ovat ansainneet eläkkeensä, mutta heitä on helppo polkea koska harva sillä rollaattorilla kapinaan nousee ja mitä sitten jos eläkeläiset menevät lakkoon, lopettavatko he ulostamisen? Opiskelijoitakin on helppo polkea, koska he haluavat yleensä saavuttaa elämässään jotain ja näin ollen eivät "voi" ryhtyä mihinkään radikaaliin toimenpiteeseen (kuten rikoksiin ym.), jottei tulevaisuus kärsisi. Jos opintotuki olisi korkeampi kuin toimeentulotuki, niin silloin ihmiset saattaisivat mielummin opiskella kuin maata kotona, mikä taas lisäisi heidän työn saanti mahdollisuuksia ja Suomen kilpailua kansainvälisillä markkinoilla.

• jatkuu...

Missä on opintotuki?
        http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/view/1568399#fi

• 2+31

No älkää kullanmurut opiskelko, jos se noin mättää. Ei tarvitse sitten lainoista valittaa.

• Ongelma mikä?

Mikä ongelma siinä opintolainassa on? Jos ei pysty sitä maksamaan niin ei maksa. Sitten pankki irtisanoo sen ja kela maksaa. Kela sitten kysyy miten on maksun kanssa? Vastaa siihen ette kykene ei ole töitä ja on työkyvytön.
      Saa lainan anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59