C-paperit ja työhaastattelu

Lec

Sain C-paperit vuosi sitten ja kaksi kertaa onjo kysytty työhaastattelussa asevelvollisuuden suorittamisesta. Sinänsä etu minulle, sillä pystyn sitoutumaan työhön, enkä lähde kesken kaiken armeijaan/sivariin. Itse sain vapautuksen hieman liioittelemalla luustoni kuntoa. Olen siis "normaali", vaikka nivelet vähän rutiseekin.

Kysymys asevelvollisuuden suorittamisestahan on laiton, mutta kun se kysytään, ei sitä voi ohittaa. Jos sanon ettei minun tarvitse kertoa, niin jään aika huonoon valoon työnantajan silmissä. Toisaalta jos kerron että minulla on "paska" luusto, niin eivät varmaankaan halua ottaa riskiä jos joutuisin vaikkapa sairaslomalle tms.

Muut C-miehet, miten olette vastanneet asepalveluksen suorittamisesta?

20

11592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saa kysyä

Ei ole laitonta kysyä esim., onko työnhakijalla erikoiskoulutusta armeijasta. Aika monella alalla armeijan koulutus on relevanttia tietoa. Lisäksi johtamiskoulutus armeijasta on parempi, kuin ei johtamiskoulusta tai -kokemusta ollenkaan. Aika monessa yrityksessä on vaatimattomia tai väliaikaisia johtamistehtäviä, joihin riittää jo armeijassa hankittu pätevyys.

Näitä reittejä pitkin saadaan yleensä selville, onko intit käytynä.

• Lec
    • drefnau

itse olen c-mies tosin akateemisella puolella olen kun työskentelen analyytikkona pankissa joten sinänsä armeijan käymisellä ei olisi mitään vaikutusta pätevyyteeni työssä.

Ei ole kysytty mitään vaan CV:ssä lukee että rauhanaikainen asevelvollisuus suoritettu 2004. Tosin on kysytty elämänvaiheitani ja nykyisen työpaikkana työhaastattelussa mainitsin että rikkinäisen käden ja olkapään vuoksi sain vapautuksen, mutta ei työni ole yhtään sen fyysisempää kuin esimerkiksi opiskelu yliopistolla, joten ei C-paperit ainakaan vaikuttaneet hirveän paljoa huonompaan suuntaan kun sain paikankin.

Eri asia on sitten jos hakee fyysisiin työtehtäviin, tosin jos on aiheesta saadut C:n paperit esimerkiksi selän takia niin tuskin sellainen hakeekaan sille puolelle. Feikkaamalla C:n hankkineet taas voivat hakea myös raskaampiin hommiin esim raksalle ja siellä olen ainakin kuullut että kysytään intistä, ehkä.

• siellonse Väinö

Aika suuri ero on työnantajien suhtautumisessa, jos intin käymättömyyden perusteena on joku terveydellinen syy kuin se, että ei vaan intti maita. Mitä isompi lafka, sitä enemmän katsovat intin käymisen osoittavan vastuunakantoasennetta. Mutta jos on terveyseste ja on siksi vapautettu, se tuntuu olevan OK.

• MK

Itse huomannut juuri päinvastaisen. Mitä isompi, tunnetumpi ja kansainvälisempi firma, sitä vähemmän siellä kiinnostaa työntekijöidensä intti, sivari tai molempien käymättömyys. Pienissä lafkoissa taas intin käymisessä jo sekin oleellinen seikka ettei heppu lähden 6-12kk:ks mettään ryynäämään (pienessä firmassa tuo tuntuu enemmän kuin isossa, loogisesti). Mutta kuten tuolla edellä mainittiin niin hommat joihin intin käymisellä ei ole mitään väliä ovat aika pitkälti akateemisia.

Esimerkiksi jos palkkaisin varainhoitajaa niin ihan sama onko vapautettu joskus myöhäisteinivuosinaan aidosta vai feikatusta syystä. En nää että se intin käymättömyys olis jotenkin miinusta tuossa tilanteessa. Jos taas raksalle duunariks niin tuskin C-paperit olisi eduksi, varsinkaan aidosta syistä saaneilla.

• Intin käynyt
        MK kirjoitti:

Itse huomannut juuri päinvastaisen. Mitä isompi, tunnetumpi ja kansainvälisempi firma, sitä vähemmän siellä kiinnostaa työntekijöidensä intti, sivari tai molempien käymättömyys. Pienissä lafkoissa taas intin käymisessä jo sekin oleellinen seikka ettei heppu lähden 6-12kk:ks mettään ryynäämään (pienessä firmassa tuo tuntuu enemmän kuin isossa, loogisesti). Mutta kuten tuolla edellä mainittiin niin hommat joihin intin käymisellä ei ole mitään väliä ovat aika pitkälti akateemisia.

Esimerkiksi jos palkkaisin varainhoitajaa niin ihan sama onko vapautettu joskus myöhäisteinivuosinaan aidosta vai feikatusta syystä. En nää että se intin käymättömyys olis jotenkin miinusta tuossa tilanteessa. Jos taas raksalle duunariks niin tuskin C-paperit olisi eduksi, varsinkaan aidosta syistä saaneilla.

Jos ei ole inttiä käynyt, niin ajattelee juuri noin. Intin käynyt tietää eron käymisellä ja käymättömyydellä. Olin aiemmin "isommassa" yrityksessä ja olin mukana valintaryhmässä kun henkilövalintoija tehtiin. Niin kauan kun intin käyneitä piisasi, otettiin aina heistä. Ja kun tarkemmin muistelen, aina riitti intin käyneitä. Mikähän se peruste sitten mahtoi olla...

• MK
        Intin käynyt kirjoitti:

Jos ei ole inttiä käynyt, niin ajattelee juuri noin. Intin käynyt tietää eron käymisellä ja käymättömyydellä. Olin aiemmin "isommassa" yrityksessä ja olin mukana valintaryhmässä kun henkilövalintoija tehtiin. Niin kauan kun intin käyneitä piisasi, otettiin aina heistä. Ja kun tarkemmin muistelen, aina riitti intin käyneitä. Mikähän se peruste sitten mahtoi olla...

Ja selittäisitkö tuon massiivisen eron? Itse vietin -99 kyseisessä instituutiossa pari kuukautta kunnes meni lonkka ja polvi. Eipä mitään kovin hehkeetä tultu opittua, se kylläkin että ei todellakaan kannata asettaa jotain rauhan ajan inttiä oman terveytensä edelle.. Ymmärrän jollakin raksapuolella intin olevan edes näennäinen meriitti mutta yliopistoissa, rahoitusalalla ym sillä ei ole juuri mitään merkitystä.
        Tarkotin vaan, että ei ole ainakaan OMALLA uralla haitannut intin käymättömyys, joka kerta kun olen töitä hakenut olen niitä myös saanut, ja hyviä sellaisia. Tosin saattaa selittyä sillä että olen matemaatikkona vakuutusyhtiössä ja hakijoita on aina todella vähän, 1-5, (hakenut ja saanut aina paikan) kun kyseessä on kohtuullisen paljon erityisosaamista vaativa aihealue. Jos johonkin perus-johtajaksi palkattaisiin niin sitten RUK:lla voi olla plussapuolia.

En tosiaan tiedä miten joskus 10v sitten suoritettu intti vaikuttaisi joihinkin vaativiin asiantuntijatehtäviin toimistoympäristössä oleviin hommiin. Intin käyneitä on toki enemmän miehissä mutta sen käymättömyys ei todellakaan ole itsestäänselvä merkki kyvyttömyydestä. Syy käymättömyydelle saattoi olla esimerkiksi terveydellinen este parikymppisenä, kuten itselläni. Eikä ainakaan suvaitsevaiset ihmiset vieroksu kun selittää että näin on asiat.

• j00
        Intin käynyt kirjoitti:

Joopajjoo. Itse kiertäisin kyllä kaukaa tällaset "isot" firmat, joilla näyttää edes sinne päin ykköskriteerinä olevan intin suorittaminen. Ja kyllä, olen intin KÄYNYT, mutta siinä ei todellakaan ole yhtään mitään niin ihmeellistä että sitä voisi pitää valintakriteerinä muualla kuin turvallisuus-, kuljetus- tai duunaripuolella. Jos esimerkiksi opetus- tai terveydenhoitotehtäviin olisi miehillä kriteerinä intin käyminen niin kyllä sellanen kriteeri lähinnä naurattaisi.

• armeijaa armeijaa
        Intin käynyt kirjoitti:

armeijaa, armeijaa, armeijaa
        sivilit ja sivarit ne joutaa saunantaa

Kyllä se meillä varmasti näin menee niin monessa työpaikassa. Jos ei armeijaa ole suorittanut, niin millekkään muille koulutuksille tai tehtävään soveltuvuuksille ei anneta mitään arvoa. Armeijalliset kysymykset ovat meillä aina ensisijaisia, ja niitä muita juttuja katsotaan sitten jos tarvetta on.
        Työpaikan saantia ajatellen armeijaan jos mihinkään todellakin kannattaa satsata ainakin sen verran että sen vaikka väkisin läpi käy. Meillähän on tilanne sellainen, että vaikka kuinka hyvin olisi suorittanut jonkun insinöörintutkinnon, niin voi olla että ei sillä saa ensimmäistäkään työpaikkaa jos ei ole armeijaa suorittanut.
        No ne armeijaa kauhisatas diggaavat, joita meillä totisesti riittää kaikilla työpaikoilla, pitävät tätä asiantilaa hyvänä, ja he uskovatkin armeijan suorittamisen olevan ensisijainen todistus miehen kelvollisuudesta tai kelvottomuudesta.

• C-->A

Nojoo, täällä näyttäis olevan vastauksia C-papereiden omistajilta lähinnä aika rauhallisissa työympäristöissä työskenteleviltä, missä ei juuri rasiteta itseään muuten kuehkä henkisesti :) . Ite oon hakenut paperiteollisuuden hommiin tehtaalle pari kertaa ja KAIKKI (siis miehet ja naiset) jotka ovat saaneet paikan olivat intin käyneitä. Sain siis "feikkaamalla", vähän liioittelemalla vapautuksen mutta ei kiinnostais opiskella jotteei vitutylsää alaa 3:sta viitee vuotta että pääsee hommiin. Jos kysyvät intistä uudestaan jossain haastattelussa niin kannattaako sanoa että on parasta A luokkaa???!

• jepjepp

näin kannattaa sanoa, sillä jos homma ei ole sellaista että armeijakoulutus on oleellista, niin haastattelussa voi valehdella armeija-aiheisista kysymyksistä.

• apwsknf

Paskaduuneihin hakenut lukion jälkeen pari vuotta sitten kesällä ennen opiskeluja, tuolloin kysyttiin intistä ja jatkokysymyksenä vapautuksen syytä. Ei ollut mikään kunnon haastattelua vaan lähinnä mutuilua. En saanut mitään noista paikoista mutta inssi-AMK:ssa olen tehnyt hommia harjoitusten ohjaajana ihan siedettävällä palkalla. Korkeakouluissa tuntuu olevan aika suvaitsevainen ilmapiiri inttiasioiden suhteen. Yliopistoissa varmaan vielä enemmän kun siellähän porukoista vajaa kolmannes on hippejä tai vähintään vegejä ja pasifisteja (ei loukkaavalla tavalla sanottuna :D)

• ddfgdg

Monessa työhaastattelussa olen ollut ja yhdessä kysytty. Vastasin, että en ole menossa.. Jälkeenpäin ilmoitin, että en ole kiinnostunut työpaikasta enään.

Yleensä olen töihin päässyt

• C-luokassa

Ei ole kysytty niissä kolmessa työhaastattelussa, joissa olen ollut. Tosin ensimmäisessä niistä, kun pyydettiin elämäntarinaa kertomaan, niin sanoin, että lukion jälkeen "käväisin armeijassa", joka on totta, koska keskeytin palveluksen P-kauden lopulla. Kahdessa muussa ei tullut armeija mitenkään esille. Kun ja jos jatkossa töitä haen, niin ajattelin kyllä laittaa CV:hen, että vapautettu sinä ja sinä päivänä, niin ei ainakaan tule asiasta myöhemmin sanomista. Valehtelemaan en pysty. Ja täysin henkisestä akateemisen koulutuksen vaativasta työstä siis on kyse.

• 44556662222228888888

Muistan itse kun joskus alokasajan lopulla yksi äijä sai vapautuksen tyran perusteella. Se oli sellainen suolistorepeymä jossain nivusissa joka vähän pullotti ulospäin. Sitä en tiedä saiko lopullisen vapautuksen. Todennäköisesti hänen armeijajuttunsa siihen kuitenkin päättyivät sillä tämä äijä oli jo vanhdempi 28 vuotias, joku opiskelujen tai muiden syiden vuoksi lykkäystä siihen asti saanut.

• hkjj.

Ei saisi vaikuttaa mitenkään. Sosiaalietiikkaan kuuluu lakiin perustuva pakko ja rangaistuskäytäntö: yhteiskuntaan ja sen jäseniä suojellaan rikoksilta, etteivät vahvat pääse sortamaan heikkoja. Kultaisen säännön pohjalta voidaan laatia reilun pelin sääntöjä turvaamaan kaikkien yhtäläiset oikeudet ja vastuullisuus.

Kielletyt kysymykset. Esitettävien kysymysten tulisi aina liittyä jollain tapaa haettavissa olevaan työtehtävään tai työtehtävän hoitamiseen. On olemassa myös kysymyksiä, joita työhaastattelutilanteessa ei saa kysyä. Näitä ovat esimerkiksi: Perhesuunnitelmat, puoluekanta tai asevelvollisuus. Laki turvaa yksityisyytesi myös työelämässä. Konkreettisimmin tämä näkyy työhaastattelutilanteissa, joissa laki kieltää haastattelijaa kyselemästä asioita, jotka eivät liity haettavaan tehtävään. Nyrkkisääntö on, että haastattelija saa kysellä hakijan pätevyyteen tai sopivuuteen liittyviä asioita, mutta nämäkin on pyrittävä keräämään hakijalta itseltään. Mikäli sinulta kysellään lainvastaisesti asioita, niin voit ohittaa ne hymyillen, vaihtamalla puheenaihetta.Työnantaja ei saa alkuvaiheessa kysellä asioista, jotka eivät ole tehtävän kannalta välttämättömiä, esimerkiksi ikään tai vammaisuuteen liittyviä asioista. Työhaastattelussa ei saa kysyä asevelvollisuuden suorittamista, puoluekantaa, perhesuhteita, luottotietoja, ammattiliittojäsenyyttä tai perheen omistus-, liike- tai yrityssuhteita. Kultaiset neuvot ovat useasti tarpeen, sillä jotkut yksilöt ovat mielestään jo niin hyviä, että lain noudattaminenkin unohtuu. Nämä asiat saat pitää täysin omana tietonasi:

1. Perhesuhteet ja vauvahaaveet
      2. Puolue- tai ammattiyhdistystoiminta
      3. Työhaastattelussa ei saa kysyä asevelvollisuuden suorittamista
      4. Sairaudet (Jos sinulla on työkykyä rajaava sairaus, sinun on kerrottava näistä asioista työnantajalle.)
      5. Kirkkokunta-asiat elleivät liity työhön.

• armeijaa armeijaa

" 3. Työhaastattelussa ei saa kysyä asevelvollisuuden suorittamista"

Onko tuollainen asia todellakin laissa. Kun itse aikanaan töitä hain niin juuri armeijan suorittaminen oli joka paikassa se asia josta kysyttiin.

• rgergergerg

Vastaat vain: "Asevelvollisuus on suoritettu." Niinkuin se tosiasiassa on.
      Sinun kohdaltasi larppaaminen ja fantasiaroolipelit metsässä ovat ohitse.

Anna pikkupilisten impotenttien hoitaa se armeijapuoli.

• HRM

Minut on vapautettu sellaisen terveysongelman takia, johon on siviilissä pysyvä lääkitys. Lääkityksen kanssa oireet pysyvät poissa, joten minun ei varmaankaan sitten tarvite mainita koko asiasta muuta kuin terveystarkistuksessa, jos sellainen tulee? Jos lääkitys otettaisiin pois, niin oireet kyllä menisivät sellaisiksi, etten työkyky saattaisi vaarantua, mutta kun ne lääkityksellä pysyvät poissa, niin kyse ei varmaankaan ole työkykyyn vaikuttavista seikoista, jotka pitäisi sanoa työnantajalle?

• 12+19

Kuukaus pari armeijassa ja sanotaan, ettei mitään oppinut. Ei siinä ajassa vielä hirveästi kerkeä opimaankaan. Tää vaan kommenttina eräälle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2512
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1196
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1147
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe