niin aamulla kun illallakin. Tuntuu suorastaan uuvuttavalta lähtee koiran kanssa ulos lenkille kun joillakin kävelyteillä ei pärjää ilman taskulamppua ja mustan ja kostean maan vuoksi kaikki valo oikeestaan hukkuu siihen parin metrin päähän itsestä. Tuntuu todella kurjalta valoisan kesän jälkeen tämä pitkän syksyn ja talven odottelu.
Ostin kyllä jo toisen kerran kaverille sellasen huomioliivin johon ei tarvi kovin voimakaskaan valo osua kun sen tuolla synkässä metsässä erottaa ja samallahan se suojaa sateeltakin, tuli se sitten vetenä tai lumena. Toivottavasti kohta lumena, sillä sekin jo auttaisi hiukan tohon pimeyteen.
Kuinkas teillä hoituu tähän vuodenaikaan ne koirien kuljetukset? Käykö ne valaistuilla jalkakäytävillä kusella ja paskalla vai naapuriitonttien ruusuaidan vieressä vai onko teillä mahdollisuus kuljettaa niitä yhtään pitemmälle pois ihmisten silmien alta vai tekeekö ne tarpeensa sisälle, kun jotkut eläinten omistajat eivät kerta kaikkiiaan viitsi lähtee ulos lenkille? Sitä olekin usein miettinyt että kuinka joku voi asua sellasessa huushollissa missä koirat on etusijalla, muut tulevat sitten perässä.
Mutta kaikesta huolimatta, mukavaa syksyä ja pidetään milessä että tulee se talvi ja kevätkin sitten taas aikanaan.
On se taas pimeetä,
25
141
Vastaukset
- otsalampun käyttäjä
Otsalamppu on kova juttu. jää kädet vapaiksi kun ei tarvitse taskulampun kanssa kulkea.
Miksi koira pitää kulettaa pois ihmisten silmien alta? Ihmisillä on koiria kaupungin keskustoissakin.
En ymmärtänyt mitä tarkotit sillä ettet ymmärrä miten joku voi asua sellasessa huushollissa missä koirat on etusijalla?Otsalamppuja meilläkin on mutta ei ne sen valoisempaa keliä tuo kun taskulappukaan. Kuhan ny yleensä lampuista puhuin. en tarkotuksella käsi tai otsavalaimisista vaan yleensä syksyn pimeydestä.
Tota seuraavaa kyssäriä en tajunnut ollenkaan!
Miksi koira pitää kulettaa pos ihmisten silmien alta???!!!
Johan sen alotuksessani sanoin: onks teillä mahdollisuus viedä sitä pitemmälle lenkille vai kusetatteko te ne siinä ihmisten silmien alla. Tarkotan siis naapureitanne, sillä useinhan pikku koiria ei viedä kauemmas kun talon ympäri tai kerrostalon päätyyn kuselle ja paskalla. Muutamat koirankasvattajat ei pysty siihenkään vaan ne elukat tekee kaikki tarpeensa sisätiloihin.
Oliko muuta?
Yritän vastata parhaani mukaan jos jotain jäi epäselväksi."En ymmärtänyt mitä tarkotit sillä ettet ymmärrä miten joku voi asua sellasessa huushollissa missä koirat on etusijalla? "
tuota en minäkään ymmärtänyt alkuunkaan. ei mitään asiayhteyttä mielestäni.majorica kirjoitti:
"En ymmärtänyt mitä tarkotit sillä ettet ymmärrä miten joku voi asua sellasessa huushollissa missä koirat on etusijalla? "
tuota en minäkään ymmärtänyt alkuunkaan. ei mitään asiayhteyttä mielestäni.Äläs ny hulluja puhu!
Minä ainakin ihmisenä ja kaikki lähimmäiseni huomioon ottaen en voisi kuvitellakkaan opettavani koiraa vessan lattialle paskalle tai muuhun sisällä huoneistossani olevaan paikkaan.
Johan siitä kärsisi kaikki ns. ihmisolennot, vai mitä.
Viime yönä näin unta lumesta, kyllä sitä niin kipeästi jo kaipaa. Tähän aikaan kuuluisi olla lunta ainakin sen verran että toisi vähän valoa synkkyyden keskelle...
Pikkulikan kanssa lannoitetaan naapureiden ruusuaitoja, se ei ole ihan hyvässä vedossa tällä hetkellä joten ei jaksa kovin kauas kipsutella. Toivon että se vielä pääsee yli tuosta ja reipastuu ottamaan talven vastaan. Santtu kiertää visusti kaikki puhtaat lätäköt kuonoa nyrpistäen, mutta mutalölly tekee tosi gutaa tassuille joten niissä rämmitään oikein nautiskellen.hui! en mitään lunta tänne ainakaan toivo. ei sillä etten lumesta pitäisi mutta helpompi kulkea.
halit pikkulikalle. toivotaan että reipastuu. halit myös santulle. aika kalliita nuo mutakylvyt on spa-laitoksissa. saapahan ilmaisiksi.
voisithan koittaa itsekkin ;-)))majorica kirjoitti:
hui! en mitään lunta tänne ainakaan toivo. ei sillä etten lumesta pitäisi mutta helpompi kulkea.
halit pikkulikalle. toivotaan että reipastuu. halit myös santulle. aika kalliita nuo mutakylvyt on spa-laitoksissa. saapahan ilmaisiksi.
voisithan koittaa itsekkin ;-)))En minäkään toivo sinne sitten lunta. :) Täällä on vain jo nyt niin järkyttävän lyhyt päivä ja alkaa kohta ahdistaa kun tietää että pimeys vaan lisääntyy eikä lunta vieläkään näköpiirissä...
Mutakylpy olisi varmaan ihan terveellistä itsellekin silloin tällöin, vaikka kerran viikossa. :D Mitähän naapurit sanoisi jos hortoilisi aamutakki päällä tuolla suon laidassa...
Kyllä Pikkulikka näyttää jo vähän piristyvänkin. Sillä on juoksujen jälkeen sokeriarvot heitelleet kamalasti, se saa insuliiniakin mutta ei ole oikein tehonnut. Pitää kysellä ennen seuraavia juoksuja että miten niitä arvoja voisi yksinkertaisimmin seurata itse päivittäin, pitäisi kai onnistua joillakin liuskoilla ihan virtsasta ettei tarvitsisi ehkä verikoetta...
Pahin kriisi oli kuitenkin että Suomesta hamstraamani ruoka pääsi loppumaan ja yritin siirtyä käyttämään Hill'siä jota eläinlääkärit suosittelivat sekä Suomessa että täällä, mutta sen jälkeen koira näytti siltä kuin olisi saanut rotanmyrkkyä... Toissayönä löysin Facebookista uuden firmanimen ja ihmisen joka on ihan vasta alkanut tuoda Golden Eagle-muonaa Norjaan, ja nyt on tilattu sitä pari säkkiä ja olen meilannut sen miehen kanssa jo vaikka kuinka paljon. Hän oli niin iloinen että sai heti tämmöisen asiakkaan joka on ihan hätää kärsimässä. :D Tietenkin sillä varauksella että hänen täytyy saada käyttää minun kokemuksia myynnin edistämiseksi kotisivulla... Ja hän on jo Tanskastakin välittänyt minulle terveisiä ja neuvoja. No, minä välitin Santulta sellaiset terveiset että aikuisten oikeasti yrjölänpuuro on ihan parasta ruokaa, ja tietysti reseptin mukaan. :D
Halit sinne sinulle ja rakkaillesi. :)Sehän onkin aivan käsittämättömän hauskaa koirille kun pääsee mäskäämään, kuten vaimo sanoo kuraliejuun, ja onhan siinä sitten putsaamistakin kotiin tullessa. Luojan kiitos se homma ei kuulu mulle, tai oikeammin, muhun ei luoteta tarpeeksi sen onnistumisessa täällä kotona. Maallahan on eri asia; ei muuta kun koira järveen.
Inhoan syvästi tätä pimeää ja kuraisaa aikaa...
Päälenkki tehdään valoisaan aikaan,että voi pitää irti myös.Ja muutenkin kun pimeästä en pidä,niin kunnon valoisan ajan lenkki täytyy tehdä.
Koirat ei käy jalkakäytävillä kusella,ei pimeillä,eikä valaistuilla.Ei ole kukaan koskaan käynyt.Ne hommat tehdään pientareille ja jalkakäytävien viereen siis.Samaten kököt.Yleensä ne hommat tehdään samoihin paikkoihin,jos mahdollista, ja irti.Mitä parempi pöheikkö vielä,sen parempi.
Tosin pihallekin tekevät,vähemmässä määrin,kun mieluiten tehdään tontin ulkopuolelle.Yeensä enemmän vasta vanhat koirat.
Oman aidan viereen tehdään tosin,kun itse on aidat tehtykkin.Ja aika lailla sama paikka on muodostunut.
Eikä tee sisälle.Muuta kuin ihan pentuna ennen sisäsiisteyden oppimista ja sitten vanhoina jotain vahinkoja saattanut tulla.
Että meillä lenkkeillään joka päivä.Lenkkikavereiksihan nuot on aina osaltaan hommattukkin,koosta riippumatta :)
Otsalamppu täältäkin löytyy.Tosin ei ole ole sen jälkeen käytetty,kun harrastus loppui,missä sitä käytettiin.
Sen verran kuitenkin hyvin on valaistu kulkuväylät,ja mettään ei ole pimeällä enää tarvis mennä.
Kait se kesä sieltä joskus vielä taas tulee.Sitä odotellessa...samoin myös inhoan kurakelejä.
en voi koiria pitää irti enään kun vaan tuossa koira-aitauksessa joka on aika pieni :-((
no, ainakin hauska juttu kun aloin kutomaan itselleni kaulaliinaa niin humle vahti sitä lankakerää ja murisi kaikille joka vaan tuli lähellekkin. ja sitten se alkoi "jöpöttää" sitä lankakerää ;-)))))majorica kirjoitti:
samoin myös inhoan kurakelejä.
en voi koiria pitää irti enään kun vaan tuossa koira-aitauksessa joka on aika pieni :-((
no, ainakin hauska juttu kun aloin kutomaan itselleni kaulaliinaa niin humle vahti sitä lankakerää ja murisi kaikille joka vaan tuli lähellekkin. ja sitten se alkoi "jöpöttää" sitä lankakerää ;-)))));D
Se sinun Humle on kyllä maailman mahtavin vahtikoira!Samanlainen tuntuu olevan meininki kaikilla koiristansa ja yhteiskunnasta välittävillä. Lähestulkoon jokainen, jolta tota samaa asiaa olen tuolla maastossakin kysellyt, vastaus on sama lukuunottamatta noiden pienien koirien omistajia, jotka yleensä hermostuvat heti ja alkavat syyttään muita siitä, ettei heidän koiriaan arvosteta eikä niille tehdä ulkoilumahdollisuuksia talvella.
Mitä ulkoilumahdollisuuksia tarkoitat, kysyin yhdeltä rouvalta mutta vastausta en saanut vaan pikemminkin erittäin kiukkuisen kiroomisen.
No, eihän kaikkia tarvitse vakavasti ottaa mutta vois sitä sentään edes harkita koiraa valittaessa, soveltuuko se perheeseen millään tavoin ja voiko sitä ees ulkona kuljettaa.
Mutta ihan tosi hei! Valkoinen lumi, vaikka sitä viime talvena olikin jo yllinkyllin, olis ihan paikallaan jo tähän pimeyteen, pitäis siitä sitten kääpiökoirien omistajat tai ei.arkipirulainen kirjoitti:
Samanlainen tuntuu olevan meininki kaikilla koiristansa ja yhteiskunnasta välittävillä. Lähestulkoon jokainen, jolta tota samaa asiaa olen tuolla maastossakin kysellyt, vastaus on sama lukuunottamatta noiden pienien koirien omistajia, jotka yleensä hermostuvat heti ja alkavat syyttään muita siitä, ettei heidän koiriaan arvosteta eikä niille tehdä ulkoilumahdollisuuksia talvella.
Mitä ulkoilumahdollisuuksia tarkoitat, kysyin yhdeltä rouvalta mutta vastausta en saanut vaan pikemminkin erittäin kiukkuisen kiroomisen.
No, eihän kaikkia tarvitse vakavasti ottaa mutta vois sitä sentään edes harkita koiraa valittaessa, soveltuuko se perheeseen millään tavoin ja voiko sitä ees ulkona kuljettaa.
Mutta ihan tosi hei! Valkoinen lumi, vaikka sitä viime talvena olikin jo yllinkyllin, olis ihan paikallaan jo tähän pimeyteen, pitäis siitä sitten kääpiökoirien omistajat tai ei.Tiedän muutaman pitkäturkkisen koiranomistajan,jotka ei pidä lumesta,kun koirien turkit,jalat lähinnä kerää lunta ja kokkaroituu.Tuon perusteella voikin sanoa,että kaikkien pitkäkarvasten koirien omistajat ei pidä lumesta...
Lunta toivon minäkin.Tosin en tiedä,onko se oikeasti totta vai kuvitelmaani,koska kuulun kääpiökoiraihmisiin.Voi mahoton :D
no mun pikkukoissut ei ainakaan nouse edes ylös sängystä ennenkuin on valoisaa. inhoavat sadetta tosi paljon. naapureitten puskiin ei kakita. yleisten kävelyteitten varteen kylläkin mutta minulla on aina kakkapussit mukana.
ennen kävin öisinkin lenkillä metsissä sysipimeilläkin mutta nykyisin en enään voi sairauden takia. samasta syystä käyvät joskus myös kaikilla parvekkeella jos kova hätä tulee ja itse en ihan heti pääse ulos.
kun sinun kirjoituksia lukee niin olet maailma paras koiranomistaja. tosi omahyväinen. niin usein kuitenkin puhut itsesi ristiin ja rastiin vailla oikeastaan ihan omaa perusteltua mielipidettä. kirjoituksesi on toisten moittimista ja itsesi kehumista.
nyt on koirat ulkoilettu, kynnetkin leikattu, paitsi yksi koira laittoi hanttiin että sittten huomenna uudestaan. no, ei se edes oikeistaan laita hanttiin, kunhan pelleillee. mut en nyt jaksanut sen kanssa ruveta.
hyviä öitä.- life is laiffii
Muistaakseni olet kertonut, että asut joissain yläkerroksissa, ja nyt sanot, että koirasi kakkivat parvekkeella :((. Tuo viestisi kruunaa kaiken pikkkukoirien omistajista.
"samasta syystä käyvät joskus myös kaikilla parvekkeella jos kova hätä tulee ja itse en ihan heti pääse ulos."
Oletko harkinnut koirista luopumista, kun et näköjään pysty niistä huolehtimaan. Ja vielä tämäkin
"ynnetkin leikattu, paitsi yksi koira laittoi hanttiin että sittten huomenna uudestaan. no, ei se edes oikeistaan laita hanttiin, kunhan pelleillee. mut en nyt jaksanut sen kanssa ruveta."
Et siis enää hallitse edes alkeellisinpia koiran kavatus- ja hoito-operiaatteita. Valitettavasti.
Ajatteletko koriesi / lemmiekkiesi parasta enää, vai omaa mukavuuttasi ?
Jos omistaja sairastuu niin ettei pysty huolehtimaan lemmikeistään, niin pitää osata luopua. Mikäli potilaan /omistajan oma älli ei toimi, on läheisten puututtava asiaan. life is laiffii kirjoitti:
Muistaakseni olet kertonut, että asut joissain yläkerroksissa, ja nyt sanot, että koirasi kakkivat parvekkeella :((. Tuo viestisi kruunaa kaiken pikkkukoirien omistajista.
"samasta syystä käyvät joskus myös kaikilla parvekkeella jos kova hätä tulee ja itse en ihan heti pääse ulos."
Oletko harkinnut koirista luopumista, kun et näköjään pysty niistä huolehtimaan. Ja vielä tämäkin
"ynnetkin leikattu, paitsi yksi koira laittoi hanttiin että sittten huomenna uudestaan. no, ei se edes oikeistaan laita hanttiin, kunhan pelleillee. mut en nyt jaksanut sen kanssa ruveta."
Et siis enää hallitse edes alkeellisinpia koiran kavatus- ja hoito-operiaatteita. Valitettavasti.
Jos omistaja sairastuu niin ettei pysty huolehtimaan lemmikeistään, niin pitää osata luopua. Mikäli potilaan /omistajan oma älli ei toimi, on läheisten puututtava asiaan.jos nyt miettisit niin ei varmaan ole vaarallista odottaa "ynsienleikkuutta" yhtä päivää. (leikkasin muuten kaksi lisää).
millä tapaa sait käsityksen että ajattelen omaa mukavuuttani ? sairaus ei ole kylläkään mikään mukavuus.
oletko sitä mieltä että jos sairastuu niin heti koirat pois vaan. niinhän ikävä kyllä monet ihmiset ajattelee. minä kuitenkin uskon että koirani ovat onnellisia täällä heitä rakastavassa kodissa vaikka joutuisivatkin hätätapauksessa tekemään hätänsä parvekkeelle. koiria ei siitä moitita.
minusta vastuuttomia ihmisiä ovat he jotka pienienkin ongelmien vuoksi antavat koiransa eteenpäin tuntemattomille ihmisille. kyllä se koirakin kotiansa rakastaa eikä halua tuntemattomien ihmisten luokse.
harmi ettet uskaltanut kirjoittaa nimimerkilläsi. olisi muuten ollut ihan kiinnostavaa keskustella kanssasi.
hyvät yöt !- hanki se elämä
life is laiffii kirjoitti:
Jos omistaja sairastuu niin ettei pysty huolehtimaan lemmikeistään, niin pitää osata luopua. Mikäli potilaan /omistajan oma älli ei toimi, on läheisten puututtava asiaan.No siinä taas yks elämäänsä kyllästynyt rutisija!!! Siis koira kiertoon heti jos sattuu sairastumaan?
Mä oon toipumassa leikkauksesta eikä mun liikehdintä oo mitään euroopan nopeinta tällä hetkellä. Jos sattuis koiran vatsa temppuilemaan niin, että ois oikeesti kiire ulos, niin mieluummin avaisin partsin oven ja päästäisin koiran luvalla sinne asioilleen kun että kiusaisin ressua pidättämään ja pahimmassa tapauksessa töräyttämään tarpeensa sisälle, jota koira ei missään nimessä haluais tehdä! Ja mitä on "hoito-operiaatteita"??? Jos tolla viittasit kynsien leikkuuseen, niin et vissiin tiedä että koirillakin voi olla känkkäränkkäpäiviä. :) Miks kiusata, kun voi siirtää seuraavaan päivään ja molemmille jää hyvä mieli.
Sä oot ääliö.... - Hyi h'lvetti
Hyi miten inhottavaa, koiranp'skaa parvekkeella.
majorica kirjoitti:
jos nyt miettisit niin ei varmaan ole vaarallista odottaa "ynsienleikkuutta" yhtä päivää. (leikkasin muuten kaksi lisää).
millä tapaa sait käsityksen että ajattelen omaa mukavuuttani ? sairaus ei ole kylläkään mikään mukavuus.
oletko sitä mieltä että jos sairastuu niin heti koirat pois vaan. niinhän ikävä kyllä monet ihmiset ajattelee. minä kuitenkin uskon että koirani ovat onnellisia täällä heitä rakastavassa kodissa vaikka joutuisivatkin hätätapauksessa tekemään hätänsä parvekkeelle. koiria ei siitä moitita.
minusta vastuuttomia ihmisiä ovat he jotka pienienkin ongelmien vuoksi antavat koiransa eteenpäin tuntemattomille ihmisille. kyllä se koirakin kotiansa rakastaa eikä halua tuntemattomien ihmisten luokse.
harmi ettet uskaltanut kirjoittaa nimimerkilläsi. olisi muuten ollut ihan kiinnostavaa keskustella kanssasi.
hyvät yöt !Hyvää Huomenta tai paremminkin Hyvää Päivää Majo:))
Älä sinä välitä äläkä vain pahoita mieltäsi tuollaisesta viestistä. Se viesti ei ole minun kirjoittamani vaikka tossa yritetään niin väittääkkin.- Ei varmaankaan
En usko hänen kykenevän siihen.
majorica kirjoitti:
jos nyt miettisit niin ei varmaan ole vaarallista odottaa "ynsienleikkuutta" yhtä päivää. (leikkasin muuten kaksi lisää).
hyvät yöt !Ja tuossahan onkin nimenomaan se tärkein:
"minä kuitenkin uskon että koirani ovat onnellisia täällä heitä rakastavassa kodissa vaikka joutuisivatkin hätätapauksessa tekemään hätänsä parvekkeelle"
Nuo yli-ihmiset ovat sitten asia erikseen, heidän tasolleen ei tämmöinen tavallinen huomisesta tietämätön pulliainen yllä koskaan...- muistakaa toki naapu
Mun ex koulukaverin broidi oli niin sika laiska, ettei vienyt niiden villistä omalla vuorollaan ulos.......oli kätevämpää päästää parvekkeelle..........siellä ne skeidat oli jäätyneenä talvisaikaan.......en tiedä kuka siivoo keväällä ennen ku alko haisee.....en ole ton tyypin kamu enää just tosta syystä......
Sitten tiedän yhden pikkukoirakasvattajan (ei griffoni) joka tekee samaa........ei tartte mennä ulos kun paskattaa koirat parvekkeelle............vallan reiluu sitäkin pikkulaumaa kohtaan.
Mahtaa haista parveke hyvälle ja terveysviranomaiset tykkää !!!! - Sähkäriä ei yksityis
umalehtinen kirjoitti:
Hyvää Huomenta tai paremminkin Hyvää Päivää Majo:))
Älä sinä välitä äläkä vain pahoita mieltäsi tuollaisesta viestistä. Se viesti ei ole minun kirjoittamani vaikka tossa yritetään niin väittääkkin.umalehtinen
23.10.2011 12:40
0
Sulje
Älä sinä välitä äläkä vain pahoita mieltäsi tuollaisesta viestistä. Se viesti ei ole minun kirjoittamani vaikka tossa yritetään niin väittääkkin. - kysynpä taas kerran
Sähkäriä ei yksityis kirjoitti:
umalehtinen
0
Sulje
Älä sinä välitä äläkä vain pahoita mieltäsi tuollaisesta viestistä. Se viesti ei ole minun kirjoittamani vaikka tossa yritetään niin väittääkkin.MIKÄ HELVETTI SIINÄ ON ETTÄ TAAS NOSTELLAAN IKIVANHOJA JUTTUJA???????????????
onko tämä ihan terveen touhuja???? Ei ihan taida olla:
Sähkäriä ei yksityis22.8.2012 19:530 SULJE
umalehtinen
0
Sulje
Älä sinä välitä äläkä vain pahoita mieltäsi tuollaisesta viestistä. Se viesti ei ole minun kirjoittamani vaikka tossa yritetään niin väittääkkin.
- säästää elämäää
MUISTAKAA HEIJASTIN , NIIN KOIRILLE KUIN ULKOILUTTAJILLEKIN !!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ranskan vasemmistojohtaja: "Kyllä, meneillään on suuri väestönvaihto!"
Ranskan vasemmistojohtaja Jean-Luc Mélenchon järkytti myöntämällä avoimesti sen, mitä tiedotusvälineet ovat pitkään pitä2693080Valion maitotehtaalla kapina
Ilmastonmuutoksesta, eläinten hyvinvoinnista ja ympäristön saastumisesta huolestuneet eläinkapinalliset estävät panssa802606SDP haluaa tappaa maaseudun - bensan hinta mahdollisimman korkealle
Maaseudulla auto on välttämätön asia, ja lähes kaikilla on bensa-autot. Kuinka tyhmä pitää olla jos äänestää demareita?1822208Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää301989Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1181717Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.941445Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten421419HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363531403Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1221284- 941241