Ewan Mcgregor vai Alec Guinness Obi-Wanina?

Yoda2

Obi-Waniahan on näytellyt kaksi näyttelijää Star Wars elokuvissa: Alec Guinness vanhoissa ja Ewan Mcgregor uusissa.
Mutta kumpi on teistä parempi Obi-Wan? Eli tässä on siis kyse yksittäisistä näyttelijöistä, ei trilogioista.
Itse pidän molemmista, mutta Ewan Mcgregor on mielestäni ehdottomasti parempi.
Tässä nyt vähän perusteluja:
Mielestäni Mcgregorista huomaa, että hän on todella innostunut ja todella haluaa näytellä Obi-Wania. Alec Guinneshan piti Star Warsia hyvin lapsellisena, eikä edes lukenut saamaansa Star Wars-fanipostia. Hänhän jopa heitti ne avaamattomana menemään. Tässä muuten lähde asiasta: http://en.wikipedia.org/wiki/Alec_Guinness
Ja mielestäni se, että hän inhosi Star Warsia,näkyy hänen suorituksessaan Obi-Wanina. Hänellä siis oli kykyä, mutta tahtoa taas puuttui.
Ewan Mcgregorissa taas näkee, että hän on innoissaan ja iloinen saadessaan esittää Obi-Wania. Hän myöskin osaa esittää Obi-Wania kasvavana hahmona, mitä tapahtuu uusissa elokuvissa. 1.Elokuvassa Obi-Wan on itsevarma itsestään, viisas mutta kokematon. 2.Elokuvassa Obi-Wan on hyvin viisas ja taitava jedi, mutta liian vakava mestari Anakinille, eikä ole saavuttanut tasapainoa. 3.Elokuvassa Obi-Wan on erittäin taitava jedi, joka on myöskin huumorintajuisempi ja myötätuntoisempi. Obi-Wan on saavuttanut tässä elokuvassa tasapainon, ja Obi-Wan osoittaa olevansa tässä elokuvassa poikkeuksellisen hyväsydämisen ihminen. Varsinkin taistellessaan Anakinia vastaan Obi-Wan osoittaa poikkeuksellista tunteiden hallintaa, päättäväisyyttä ja hyväsydämisyyttä. Mielestäni Ewan Mcgregor osaa todella näytellä Obi-Wania kasvavana hahmona ja hän kasvaa samalla itsekin näyttelijänä.
Tämä on kuitenkin vain minun mielipiteeni.

Mitä mieltä muut ihmiset ovat siitä, että kumpi on parempi?
Moni toki myös ajattelee, että kumpikin on yhtä hyviä, eli ei tarvitse rankata väkisin jompikumpi paremmaksi.

17

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skywalker98

      Miksi se sitten näytteli Obi-wania, jossei se halunnut? En minä paljoa siitä ewan mcgregorista tiedä, oon nähnyt 1 ja 2 elokuvat vaan kerran. Ku ei ne oo niin hyvii. Mut siin 3: ssa se on ihan siisti. Itte pidän lemppareinani lukea, yodaa ja leiaa sekä R2: ta ja 3PO: ta. No niit nyt on aika paljon. Ja darth vader on kans tosi hyvä. Mut se anakin on kakkakusiroskapussisontakasapelle, se näyttelijä siis. Mä oon nyt vähän poikennu aiheest, toivottavasti ei haittaa. May the Worce be with you. En tiiä meniks oikee, oon vast 13.

      • sw2012

        se on "the Force"


    • Yoda2

      Joo ei haittaa. Ja se sanotaan 'May The Force be with you.
      Ja Alec Guinness näytteli Star Wars:ssa, koska hänellä oli taloudellisia ongelmia ja aluksi hän taisi olla ihan kiinnostunut, mutta sitten hän rupesi pitämään Star Warsia lapsellisena. Niin minä olen ainakin ymmärtänyt.

      • KyleKatarn(1987)

        Alec Guinnesin haluttomuus kohdata faneja, sekä keskustella Star Warsista ei tainnut johtua ihan siitä, että hän olisi inhonnut Star Warsia. Hänen kerrotaan kuitenkin kehuneen Tähtien Sodan olleen taloudellisesti hänen uransa paras diili, sillä hänen Lucasin kanssa neuvottelemansa rojaltit takasivat hänelle varman toimeentulon loppuiäksi. Tämän ansiosta hänen ei tarvinnut enää hyväksyä sellaisia rooleja, joihin hän ei tuntenut lainkaan kiinnostusta. Siis joita hän olisi tehnyt vain koska tarvitsi rahaa.

        Guinnesia kuitenkin alkoi suuresti ärsyttää ettei häntä Star Warsin jälkeen enää tunnuttu muistavan muusta, kuin Obi-Wan Kenobin roolista, vaikka hänellä oli jo ennen Tähtien Sotaa yli neljänkymmenen elokuvan kattava historia elokuva-alalta. Hänen siihen asti tunnetuimpiin elokuviinsa kuului sellaisia merkkiteoksia, kuten: Kruunupäitä ja hyviä sydämiä, Naisentappajat, Kwai-joen Silta, Arabian Lawrence, Rooman Valtakunnan Tuho, Tohtori Živago, Saiturin Joulu ja Hitlerin kymmenen viimeistä päivää. Siitä huolimatta nuoremmat polvet tunnistivat hänet vain Tähtien Sodan Ben Kenobiksi. Tietysti tuollainen leimautuminen vain yhteen rooliin syö ammattiylpeyttä. Mutta enemmänkin hän tuntui inhoavan ja vierastavan tätä nuorempien ihmisten fanikulttuuria, kuin itse Tähtien Sotaa. Hänen saamansa ihailijakirjeethän koskivat pääasiassa hänen hahmoaan Star Warsissa. Hän oli (ymmärrettävästi) pettynyt, kun häntä näin pitkän ja kohokohtia täynnä olevan uran jälkeen pommitettiin pelkästään Obi-Wani koskevilla kirjeillä..

        Kärjistäen voisi tietysti sanoa, että hänestä Star Wars oli lapsellinen ilmiö, mutta todellisuudessa Guinness vain ei pitänyt esiintymistään siinä kovin merkittävänä verrattuna hänen muihin töihinsä ja hän ei voinut käsittää eikä sietää sitä, että niin monien muiden mielestä juuri Obi-Wan oli hänen kaikkein huomionarvoisin roolinsa. Hän olisi elämänsä myöhempinä vuosina halunnut tunnustusta koko uransa kirjosta, mutta ei saanut sitä. Siksi hän katkeroitui eikä halunnut puhua Tähtien Sodasta..

        Mielestäni hän ei vihannut Star Warsia. Ainoastaan siitä koitunutta julkisuutta, jota hän piti negatiivisena.


    • Yoda2

      http://www.associatedcontent.com/article/290583/obi_wan_kenobi_hated_star_wars.html?cat=40
      En toki väitä, että minä tiedän ehdottoman totuuden, vaan minä vain sanon yleisen mielipiteen, jota kaikki lähteetkin tukevat (tai ainakin suurin osa).
      Ja olen katsonut katsonut netistä, ja oikeastaan tosi moni ajattelee, että hän piti Star Warsia lapsellisena ja jopa vihasi sitä joidenkin mielestä.
      En tiedä asiaa tarkemmmin, muta täytyy myöntää, että kyllä siinä taisi muutakin olla, kuten se, että hänet tunnettiin vain Obi-Wan Kenobina.
      Mutta se kysymys on ja tulee aina olemaan hämärän peitossa, sillä Alec Guinness on jo haudassa. Varmaa vastausta ei tulla koskaan saamaan.

    • KyleKatarn(1987)

      Se onkin todella valitettavaa, ettei mies itse voi enää olla kommentoimassa tätä asiaa. On paha lähteä selvittämään ehdotonta totuutta, kun hänestä kertovia lähteitä on niin lukemattomia erilaisia ja niiden tiedotkin usein kovassa ristiriidassa keskenään. Guinnesin kerrotaan kutsuneen Tähtien Sotaa lapselliseksi roskaksi ja haukkuneen vuorosanoja latteiksi sun muuta, mutta toisaalta kaikki hänen kanssaan Star Warsissa näytelleet sekä myös Lucas ovat kehuneet häntä ammattitaitoiseksi ja ystävälliseksi, jopa inspiroivaksi voimaksi keskuudessaan.

      Voihan olla, että hänen mielensä tosiaan muuttui huomattavasti vuosien saatossa ja kuultuaan kyllästymiseen asti kysymyksiä Star Warsista hän on voinut suutuksissaan sanoa jopa vihaavansa sitä.

      Guinnessille tuntui olevan liikaa tämä hänen ympärilleen muodostunut henkilönpalvonta, ja luultavasti hän alkoi näkemään Star Wars-fani ilmiön jonkinlaisena pelottavana kulttina, jonka kanssa hän ei halunnut olla missään tekemisissä. Hänhän oli luonteeltaan aika paljon omissa oloissaan viihtyvä eikä välittänyt säihkeestä eikä oikeastaan halunnut paistatella lainkaan julkisuudessa. Alec Guinness oli myös hyvin kurinalainen ja erittäin tarkka julkisuuskuvastaan. Hän halusi viimeiseen asti välttää mediaa sekä pitää elokuvamaailman ja yksityiselämänsä tiukasti erillään. Eli sangen vaatimattomasti ja arvosti syvästi omaa rauhaa, johon ei sopinut, että häntä vainottiin fanipostilla ja loputtomilla haastatteluilla. Hän oli lopulta aika paljon vanhan Ben Kenobin kaltainen "erakko". Ironista kyllä.

    • Yoda2

      Niinhän se on. Tosin en voi sanoa tuntevani Guinnesia kovin hyvin, koska olen nähnyt hänet ainoastaan Star Wars elokuvissa.
      Kannattaako katsoa myös hänen muita elokuviaan? Ja jos kannattaa niin mitä elokuvia suosittelet? Olisi kiva tutustua hänen muihinkin elokuviinsa.

    • KyleKatarn(1987)

      Tuossa ensimmäisessä viestissäni jo mainitsinkin eräitä hänen tunnetuimpia elokuviaan, tosin edes minä en ole nähnyt noista jokaista. Kuitenkin niistä, jotka olen nähnyt, voisin suositella Naisentappajia (The Ladykillers). Elokuva vaatii katsojaltaan jokseenkin tumman huumorintajun, mutta sopinee loistavasti yhdeksi parhaaksi esimerkiksi Guinnessin monipuolisista kyvyistä, sillä hän on aivan keskeisessä osassa tässä filmissä. Ellet sattumalta ole nähnyt The Ladykillersin uusintaversiota, niin suosittelen ettet lue elokuvasta mitään taustatietoja ennen katsomista.

      Lisäksi Suuria Odotuksia (Great Expectations) sekä Saiturin Joulu (Scrooge), voisivat kiinnostaa sinua, koska nämä elokuvat The Ladykillersin kanssa kuvaavat hyvin Alec Guinnessin uraa eri aikakausina.

    • Yoda2

      Kiitos paljon vinkeistä. Ja en ole nähnyt The Ladykillersin uusintaversiota.
      Kiitos vielä kerran suosituksista. :)

    • SweetInsane

      Alottajan alkuperäiseen aiheeseen palatakseni...

      Voi ei, en minä voi noiden kahden väliltä päättää..! Molemmat, Guinness ja McGregor ovat nappivalintoja, mutta olen samaa mieltä: McGregorista oikeasti huomaa, että hän välittää roolistaan paljon. McGregorin Obi-Wan on mielestäni hahmona "syvempi" kuin Guinnessin. Tosin Guinnessin Obi-Wan onkin ihan erilainen kuin McGregorin. McGregorin Obi-Wan on nuorempi ja koska elokuvien välissä on useampia vuosia, on ihan luonnollista, että hahmo muuttuu ja kasvaa enemmän. Guinnessin Obi-Wanhan on tavallaan vain yhden ikäinen kaikissa kolmessa elokuvassa.

      Mitä mieltä muuten olette The Clone Warsin Obi-Wanista?

      • KyleKatarn(1987)

        Hyviä huomioita nuoren ja vanhan Obi-Wanin eroista.

        Mielestäni The Clone Warsin Obi-Wan on hyvin.. hmm.. Ewan McGregormainen.

        Tuon voinee ottaa ihan kehuna. :)


    • Yoda2

      Minäkin olen sitä mieltä siitä, että The Clone Warsin Obi-Wan on hyvin Ewan Mcgregormainen. Ja itse olen hyvin iloinen siitä. The Clone Warsissa Obi-Wan on mielestäni jo tasapainoisempi persoona kuin Pimeässä Uhassa ja Kloonien Hyökkäyksessä, mutta Sithin Koston ''täydelliseen'' Obi-Waniin (ihmisenä ja jedinä) on vielä matkaa. Mielestäni tuo on toteutettu sarjassa hyvin uskottavasti.
      Tiesittekö muuten, että Obi-Wan oli nuorena aikamoinen naistenmies? Hänellähän oli peräti 3 rakkaudenkohdetta: Cerasi, Siri Tachi ja Satine Kryze. Täytyy kyllä sanoa, että sitä ei kyllä uskoisi elokuvien Obi-Wanista. :D

    • Korriban_Overlord_88

      Clone Warsin Obi-Wan on hyvin tehty hahmo ja kuvastaa sopivasti välivaihetta Kloonien Hyökkäyksen ja Sithin Koston välillä.

      Obi-Wanista saa elokuvien perusteella kyllä kuvan että hän olisi pysynyt naissuhteista täysin erossa. Expanded Universen lisäykset ovat tosin melko hyviä. :)

      En tosin sanoisi kolmen naisen perusteella ketään naistenmieheksi. :D

    • Yoda2

      Tarkoitan siis, että Obi-Wan on jediksi naistenmies, koska jedillähän ei saisi olla yhtäkään rakkaudenkohdetta. 3 Naista on jediltä ainakin omasta mielestäni tosi paljon. Mutta se olikin lähinnä vitsi. :D

    • Korriban_Overlord_88

      Tottapa puhut. :)

      Tuo sääntöhän tuli Ruusanin reformaation jälkeen jedeillä vasta voimaan. Uusi Jedi Ritarikuntahan ei noudattanut tuota sääntöä vaan poisti sen.

    • Keisari Phetulioh

      Nyt on ihan pakko heittää tällainen asia: Olihan Ki-Adi Mundillakin lapsia ja vaimo. Toisaalta Cerealaisten syntyvyys oli niin alhainen, että hän sai luvan perustaa perheen. Ja Aaylalla ja Kit Fistolla oli myös suhde. Että kyllä näitä löytyy.

      Niin muuten mielestäni McGregor on oikein hyvä Obi.
      Hän on sisäistänyt hyvin roolinsa.

    • Mollemmat näyttelivät hyvin Obi-wanin roolin mutta kyllä jos ihan pakko on valita niin Alec Guinness vetää pitemmän korren. Jotenkin hänen obi-wan on enemmän niinkuin Yodan kaltainen viisas mutta vanha erakko ja tuossa Uudessa toivossa jedit oli siis tuhottu lähes tulkoon joten hän edusti lajinsa viimeisiä yksilöitä...en vaan koskaan tajunnut sitä miksi hän valehteli Lukelle päin naamaa että Darth Vader tappoi isäsi....vaikka toisaalta hän ei valehdellut sillä Anakin muuttui täysin toiseksi olennoksi sith lordi Darth vaderiksi ja siksi Ben Kenobi piti heitä kahtena eri ihmisenä.

      mutta Ewan Mcgregor on myös todella loistava ja oikeastaan paremmin nuorta Obi-wania ei olisi pystynyt näyttelemään mutta tässä tullaan myös siihen että uudessa trilogiassa on enemmän toimintaa ja hahmoja kuin toisessa joten myös obi wanin hahmo tuntuu täysin erillaiselta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe