Sanapari-sääntö hukassa

Laudatur -71

Minulle on aina opetettu, että on olemassa sellaisia sanapareja, kuin sekä-että ja ei-eikä.

Nykyään tuo jälkimmäinen on näköjään unohdettu. En tajua, miten joku voi kirjoittaa esim näin: "Kuulin, että äiti eikä isä tienneet tästä mitään."

Siitähän puuttuu eikä -sanan pari! Lause kuuluu oikeasti: "Kuulin, että EI äiti EIKÄ isä tienneet tästä mitään."

Nykyään näyttäisi olevan suorastaan sääntönä, että ei -sana jätetään pois. Kuulostaa ja näyttää hölmöltä. Milloin tällaiseen on oikein ryhdytty ja onko tämä ihan koulussa opetettu juttu, että siis sanaparin "ei-eikä" ei -sana voidaan jättää pois? Minä törmään tähän ilmiöön jatkuvasti jo pelkästään lehtiä lukemalla ja olenpa löytänyt sen jo kotimaisesta kirjallisuudestakin. Kun näytin tätä kummallisuutta yhdelle itseäni nuoremmalle ihmiselle, hän ei tajunnut siinä mitään virhettä.

Miten kielioppia nykyään opetetaan kouluissa? Eikö virheetön kieliasu ole enää tärkeätä oppia?

21

1473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otur-13

      Mitään väliä. ;)

      Eipä sentään. Olen aika usein tärvellyt mielenrauhani lukiessani jopa päivälehtiä, saati ilta-.

    • Toinen nimimerkki

      Miksi ei koulussa opeteta kunnolla fysiikkaa? Nykyään kaikenlaiset ilmastonmuutoshihhulit mölisevät hiilidioksidista.
      No mitäpä väliä.

      • Juha82222

        Voi johtua siitä että nyky nuorisolle annetaan tästä esimerkkiä. On oikein ravintolakin jonka nimi on Dont tell mama.


      • Tyrmistynyt_
        Juha82222 kirjoitti:

        Voi johtua siitä että nyky nuorisolle annetaan tästä esimerkkiä. On oikein ravintolakin jonka nimi on Dont tell mama.

        Pilkut, yhdyssanat, isot kirjaimet nimissä (englanninkielisissä) ja sanojen oikeinkirjoitus eivät ole Juha-papan hallinnassa, joten ...


      • kouluja käynyt
        Tyrmistynyt_ kirjoitti:

        Pilkut, yhdyssanat, isot kirjaimet nimissä (englanninkielisissä) ja sanojen oikeinkirjoitus eivät ole Juha-papan hallinnassa, joten ...

        Aivan!

        Ja mitä ihmettä tolla gayravintolalla muka on tekemistä alottajan kysymyksen kanssa??


      • tajuaminen
        kouluja käynyt kirjoitti:

        Aivan!

        Ja mitä ihmettä tolla gayravintolalla muka on tekemistä alottajan kysymyksen kanssa??

        On nää niin.


      • Deutsche Tourenwagen
        kouluja käynyt kirjoitti:

        Aivan!

        Ja mitä ihmettä tolla gayravintolalla muka on tekemistä alottajan kysymyksen kanssa??

        Luulin, että se DTM tulee sanoista Dildo Tai Mul**u.


      • kouluja käynyt
        tajuaminen kirjoitti:

        On nää niin.

        Gayravinteli ja suomen kielen pilkku säännöt?? Häh?


    • isänmaan toivot

      Peruskoulun hyvin arvosanoin suorittanut ja sen jälkeen ammatillisen oppilaitoksen käynyt tyttäreni sekoitti kansalaissodan ja talvi- ja jatkosodat keskenään. Kun katselimme "Täällä Pohjantähden alla" -elokuvaa, hän oli täysin pihalla noista sodista ja niiden ajankohdista ja siitä, ketä vastaan sodittiin.

      Itse kävin aikoinani keskikoulun, ja kyllä meille Suomen lähihistoria sotineen ainakin opetettiin.

      • mtiä

        Kuvitelmissani entisaikojen kouluissa kaikki opettajat puhuivat virheetöntä, yliartikuloitua kirjakielisuomea. Nykyisin vaikkapa välituntipuheeseen varmaan lipsahtelee sitä sun tätä, mikä taas saattaa joillekin tunnollisille oppilaille jäädä korvaan oikeana. Tähän kumulaatiofekti kavereiden puheesta niin sössö on valmis.

        Mikäli entisaikojen kouluissa mongerrettiin jotain käsittämätöntä, olen tietenkin väärässä.


    • Voi kiekkura!

      Vaikkei kirjakielisuomea olisi puhuttukaan, niin hyvää ja virheetöntä kirjallista esitystaitoa kuitenkin opetettiin, ja varsinkin kielioppitunneilla ja ainekirjoituksessa sitä suorastaan edellytettiin. Ylioppilaskirjoituksissa sitä edellytettiin virheettömänä myös reaaliaineiden kokeissa, ei pelkästään äidinkielen.

      Kielioppisäännöt piti olla hallussa. Joka ikistä pilkkusääntöä myöten.

      Nykyään näkee toimittajienkin kirjoittavan: Kävin vanhaa kotiani katsomassa äitini kanssa, joka oli jo asumaton ja ränsistynyt.

      Entä tämä kielikukkanen: Hieno auto kuljetti meitä, joka oli punainen ja kiiltävä.

      Oikolukijoiden ammattikunta lienee jo kadonnut maailmasta.

      • Aivan selvää

        Tietysti kongruenssi vaatii "..., jotka olimme punaisia ja kiiltäviä."


      • Äänffoähky

        Ammattikunta ei tietääkseni ole kadonnut, mutta ei heitä ainakaan iltapäivälehtien teksteillä näytetä vaivattaman.


    • En muista, että koulussa olisi opetettu mitään erityistä sanaparisääntöä ei–eikä-rakenteesta. Olen kuitenkin oppinut, että ”eikä” tarkoittaa samaa kuin ”ja ei”. Normaalisti kieltoverbin edellä ei esiinny ja-sanaa, vaan sen sijasta käytetään liitepartikkelia -kä. Ei ole mitenkään pakollista, että sen edellä esiintyy ei-sana. Olennaista sen sijaan on, että seuraavilla lauseilla on eri merkitys:
      ”Äiti eikä isä tiesi tästä.”
      ”Ei äiti eikä isä tiennyt tästä.”

      Lause ”äiti eikä isä tienneet tästä mitään” on esimerkki hiukan erikoisesta muutoksesta, jossa eikä-sanan merkitys muuttuu olennaisesti. Jos se yleistyy, se varmaankin syrjäyttää sellaiset lauseet kuin ”Äiti eikä isä tiesi tästä”, koska on vaikea ajatella, että merkitysero jäisi vain verbinmuodon (tiesi ~ tiennyt) kannettavaksi. – Muutos on erikoinen siksi, että sille on vaikea löytää malleja niistä kielistä, joista nykysuomi imee vaikutteita.

      Ilmaus "Kuulin, että EI äiti EIKÄ isä tienneet tästä mitään” on muuten virke eikä lause, ja se sisältää virheen: predikaatin pitää tietysti olla yksikössä (tiennyt), koska ”äiti” ja ”isä” ovat yksiköllisiä. Rakenne ”ei äiti eikä isä tiennyt” on ajateltava elliptiseksi: ”ei äiti tiennyt eikä [= ja ei] isä tiennyt”.

    • 13+19

      Niin. Sanaa eikä voi käyttää yksinäänkin, eikä tuo ole mikään kielioppivirhe.

    • Aloittajan linjoilla

      >Sanaa eikä voi käyttää yksinäänkin, eikä tuo ole mikään kielioppivirhe.

      Eikä!

      • Bussikuskin linjoill

        Juuka!


      • Siellähän se!
        Bussikuskin linjoill kirjoitti:

        Juuka!

        ”Minä lähden Pohjois-Karjalaan
        vaihdan farkut verkkarihousuun
        kotiseudulle Pohjois-Karjalaan
        juon kaljaa auringon nousuun

        Dam-dididam-dididam-dididamdamdamdam-dam
        Dididam-dididam-dididamdamdamdam-dam…”

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Juuka

        Minusta tuntuu joka kuulemisen ja lukemisen yhteydessä yhtä höpsöltä uutiselta se, että tuolla itäsuomalaisella kunnalla on olemassa ruotsinkielinenkin nimi – Juga!

        Eipä Juga eikä Idensalmi tahdo painua kaaliini, ei!


    • 70-luvun hämy

      Totta kai eikä-sanaa voi käyttää yksinkin! Mutta silloin se ei liitykään sanaparina ei-sanaan. Totta kai voidaan kirjoittaa "Hän luki kirjeen eikä uskonut lukemaansa."

      Voihan ei-sanaakin käyttää yksinään. Samoin sekä- ja että-sanoja. Mutta on kuitenkin olemassa sanapari "ei - eikä" ja "sekä - että."

      Voiko kirjoittaa näin: "Sadetta ollut eilen eikä tänään." ???? Kun nimenomaan tarkoitetaan, että kumpanakaan päivänä ei satanut.

      "Matti eikä Maija tullut kotiin." Tai "Matti eikä Maija tuli kotiin."

      Molemmat yhtä huonoa suomea.

      Jos jälkimmäisellä halutaan ilmaista, että Matti tuli kotiin, mutta Maija ei, tuo ei voi olla oikein kirjoitettu. Pitäisi sitten kirjoittaa vaikka näin: Matti, eikä Maija, tuli kotiin. Tai mieluummin "Matti tuli kotiin, Maija ei tullut."

      Jos halutaan ilmaista, että kumpikaan ei tullut kotiin, minun oikeinkirjoituskäsitykseni mukaan siinä pitäisi olla se ei-sana. "Ei Matti eikä Maija tullut kotiin."

      Piste.

    • Anonyymi

      En ihan ymmärrä koska no, minä olen 10- vuotias tyttö joka ei muista mika sanapari on

    • Anonyymi

      Nykykoulussa ollaan tyytyväisiä, jos enemmistö oppilaista saavuttaa kohtuullisen luku- ja kirjoitustaidon. Ei siellä suomen kielen pikkupiirteitä kenellekään enää opeteta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe