On hauska seurata keskustelua, jossa käydään vääntöä siitä, mikä on hyvää taidetta (musiikkia) ja mikä huonoa. Aika harvalle tulee mieleen, että sitä ei ole kattavasti määritelty missään.
Me olemme hölmöjä jos emme ymmärrä niin simppeliä asiaa kuin, mitä eroa on eksaktilla tiedolla ja mielipiteellä. Mikään taiteen laji ei sisällä absoluuttista totuutta. Kaikki, mitä taiteesta sanotaan perustuu sanojan omaan arvioon.
Mutta minun mielipiteeni on aina oikein. Muistan kuitenkin sen, että jonkun toisen mielipide hänen omasta lähtökohdastaan käsin on aivan yhtä oikein.....hänelle.
Väärä mielipide!
25
105
Vastaukset
Siksipä sitä ei voi moittia kenenkään musiikkimakua tai vaatetusta, sisustusmakua tms.
Kaikki mikä itseä miellyttää on oikein, kaikkia muita se ei kyl voi mitenkään miellyttää.
Mun sisustuksen raja tuli just vastaan.
Nistin niskavilloista valatavan hämähäkin pihalle, ei sopinut interriööriin...Ai, mä olisin kyllä antanut hämppiksen elää rauhassa omaa elämäänsä. Mulla ei ole hämppiksiä täällä kerrostalokämpässä ollenkaan. Olisit lähettänyt sen mulle.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Ai, mä olisin kyllä antanut hämppiksen elää rauhassa omaa elämäänsä. Mulla ei ole hämppiksiä täällä kerrostalokämpässä ollenkaan. Olisit lähettänyt sen mulle.:-)
Kyllä se taloapäin kömpi, oletan että on jo jossain laudotuksen sisässä.
Montako haluut?
Äläkä sit unohda pakettia postiin? Vai laitanko kirjekuoressa?anjaniina_ kirjoitti:
Kyllä se taloapäin kömpi, oletan että on jo jossain laudotuksen sisässä.
Montako haluut?
Äläkä sit unohda pakettia postiin? Vai laitanko kirjekuoressa?Aloitan työt kirjasto/postissa runsaan viikon kuluttua.:-DDDD Joten anna tulla koko fauna, tai miksi sitä hyönteismaailmassa sanotaan. Voin sitten pelotetlla tungettelevan ja tympivän tyttöystäväehdokkaan karkusalle.:-)
Teotwawki kirjoitti:
Aloitan työt kirjasto/postissa runsaan viikon kuluttua.:-DDDD Joten anna tulla koko fauna, tai miksi sitä hyönteismaailmassa sanotaan. Voin sitten pelotetlla tungettelevan ja tympivän tyttöystäväehdokkaan karkusalle.:-)
Ohoh, oleks kerinny hommata sellasenkin jo?
Kuule, niiden amatsonien pelotteluun tarvitaan paaaaaaljon enemmän.
Nimittäin on hämähäkillä kahdeksan jalkaa koipien välissä kun sellasen kans osuu vastakkain...anjaniina_ kirjoitti:
Ohoh, oleks kerinny hommata sellasenkin jo?
Kuule, niiden amatsonien pelotteluun tarvitaan paaaaaaljon enemmän.
Nimittäin on hämähäkillä kahdeksan jalkaa koipien välissä kun sellasen kans osuu vastakkain...Mä oon joskus hankalassa asemassa. Mun puhelin soi aika usein ja siellä on juuri hän, jonka vähiten haluaisin itselleni soittavan. Hän jonka soittoa odottaisin, soittaa tuskin koskaan.:-))
Teotwawki kirjoitti:
Mä oon joskus hankalassa asemassa. Mun puhelin soi aika usein ja siellä on juuri hän, jonka vähiten haluaisin itselleni soittavan. Hän jonka soittoa odottaisin, soittaa tuskin koskaan.:-))
Juu, mut ei sua hämähäkit siitä tilanteesta pelasta.
Oleppa ny mies, niistä nenäs ja sano sille epätoivotulle ettei tartte soitella.
Mitäs oot hommannu ittes sellaseen liriin...
Ja mies siinä....niin....mitäs jos itte soittasit?
Mutta mä olen vaan hämähäkin uloskantaja, en mikään perheneuvoja.hmpfffanjaniina_ kirjoitti:
Juu, mut ei sua hämähäkit siitä tilanteesta pelasta.
Oleppa ny mies, niistä nenäs ja sano sille epätoivotulle ettei tartte soitella.
Mitäs oot hommannu ittes sellaseen liriin...
Ja mies siinä....niin....mitäs jos itte soittasit?
Mutta mä olen vaan hämähäkin uloskantaja, en mikään perheneuvoja.hmpfffTää tulee aina niin yllättäin, että pitkään aikaan ei kuulu mitään, mutta sitten tehdään tikusta asiaa, että tule ihmeessä käymään, mulla olis täällä vähän näytettävää. Hitto en mene, kun kerran sanoi strippaavansa, jos tulen.:-DDD Toiselle en voi soittaa, sillä siellä mua tarvitaan vain silloin, kun ollaan pulassa ja tarvitaan apua. Olkoon, hitto ei se ole maailman ainoa nainen.:-DD
Teotwawki kirjoitti:
Tää tulee aina niin yllättäin, että pitkään aikaan ei kuulu mitään, mutta sitten tehdään tikusta asiaa, että tule ihmeessä käymään, mulla olis täällä vähän näytettävää. Hitto en mene, kun kerran sanoi strippaavansa, jos tulen.:-DDD Toiselle en voi soittaa, sillä siellä mua tarvitaan vain silloin, kun ollaan pulassa ja tarvitaan apua. Olkoon, hitto ei se ole maailman ainoa nainen.:-DD
Niinpä niin.
Jotku miehet pelkää suoria vamppausyrityksiä ;) ja tietysti vielä jos ne tulee väärältä henkilöltä ;))
Jospa sun pitäs löytää? Uus nainen?anjaniina_ kirjoitti:
Niinpä niin.
Jotku miehet pelkää suoria vamppausyrityksiä ;) ja tietysti vielä jos ne tulee väärältä henkilöltä ;))
Jospa sun pitäs löytää? Uus nainen?No, sitähän minäkin meinasin ja varmasti löydänkin. Mä en ole yksin muusta kuin omasta tahdostani.:-DDD
Teotwawki kirjoitti:
No, sitähän minäkin meinasin ja varmasti löydänkin. Mä en ole yksin muusta kuin omasta tahdostani.:-DDD
Tietysti, mut kuten sanoin olen vaan muuan hämähäkinuloskantaja ;)))
anjaniina_ kirjoitti:
Tietysti, mut kuten sanoin olen vaan muuan hämähäkinuloskantaja ;)))
Niin olet, mutta multa puuttuu hämähäkkejä ja sulla on niitä liikaa, joten tasan ei mene onnen lahjat. Sniiifff!
Teotwawki kirjoitti:
Niin olet, mutta multa puuttuu hämähäkkejä ja sulla on niitä liikaa, joten tasan ei mene onnen lahjat. Sniiifff!
Ähä. ähä, oletkos kateellinen nyt sitte ;)))
Onhan mulla muutakin, tärppäkin sitten talvemmalla ;)
Lintuja ja jäniksiä, hmmm...ja muutaman naapurin kissatkin ;)anjaniina_ kirjoitti:
Ähä. ähä, oletkos kateellinen nyt sitte ;)))
Onhan mulla muutakin, tärppäkin sitten talvemmalla ;)
Lintuja ja jäniksiä, hmmm...ja muutaman naapurin kissatkin ;)Kissasta viis, mä annoin kissan takas exälle, koska olen joskus niin pitkään poissa kotoa, että en olisi voinut siitä kunnolla huolehtia. Paskan paska täällä kerrostalossa ei oo muuta kuin hyttysiä kesällä. Ei edes torakoita. hhmmmpppp!!!!
- ?|
Miksi jankata itsestäänselvyyksistä?t
Tämä on hyvä aihe.
Juontaja sanoi yhdestä laulajattaresta, joku näistä Mattilan sisaruksista, että hän on lähtenyt tekemään parempaa musiikkia, ettei jää kirjoihin vaan iskelmälaulajana.
Tuli mieleen, että tarkoittaako se parempi musiikki, että yleisöä on kourallinen, ja voiko suuri yleisö olla väärässä ja kuunnella huonoa musiikkia.
Ajattelen yleisemmin, enkä pelkästään näitä Mattiloita.Siinä taas toimittaja paljasti oman mieltymyksensä, ei mitään muuta. Olen seurannut mm. kirjallisuuskritiikkiä vuosiymmeniä ja huomannut, että jotkut kriiitikot käyvät tiettyjen kirjailijoiden kimppuun kerta toisensa jälkeen aivan kuin heillä olisi jokin missio tuhota kyseinen taiteen harjoittaja.
Kuuntelin juuri ohjelman Miten minusta tuli minä, jossa esiteltiin poikkitaiteilija, hanuristi Kimmo Pohjonen. Pohjosta on kuvattu mm. arvonimellä hanurin Jimi Hendrix, mies joka tekee haitarilla sellaisia kokeiluja, joita kukaan muu ei ole tehnyt. Varsin vaikuttava tyyppi.Teotwawki kirjoitti:
Siinä taas toimittaja paljasti oman mieltymyksensä, ei mitään muuta. Olen seurannut mm. kirjallisuuskritiikkiä vuosiymmeniä ja huomannut, että jotkut kriiitikot käyvät tiettyjen kirjailijoiden kimppuun kerta toisensa jälkeen aivan kuin heillä olisi jokin missio tuhota kyseinen taiteen harjoittaja.
Kuuntelin juuri ohjelman Miten minusta tuli minä, jossa esiteltiin poikkitaiteilija, hanuristi Kimmo Pohjonen. Pohjosta on kuvattu mm. arvonimellä hanurin Jimi Hendrix, mies joka tekee haitarilla sellaisia kokeiluja, joita kukaan muu ei ole tehnyt. Varsin vaikuttava tyyppi.Minä olen maalikko, sanan täydessä merkityksessä.
Minun mielestä taide, jos se on kuvaamataidetta, siinä pitää näkyä mitä teos esittää, ja mitä taiteilija haluaa teoksellaan sanoa. Jos katsojan pitää tulkita, mitä teos esittää, niin silloin taiteilijalla ei ole mitään sanottavaa.
Samoin runot, jos ne aukeaa vaan harvoille, jotka omasta mielestään tulkitsevat runoilijaa, niin mitä virkaa sellaisilla runoilla on.
Tätä Kimmo Pohjolaa en ole kuullut.
Musiikkikappale on melodinen kokonaisuus, jos melodiaan sopii hienot, vaikeat kitara tai muu taiturointi, niin silloin se on ok, mutta jos ne on ympätty sinne väkisin, niin ne on sirkustemppuja. Ei auta, vaikka kuinka ammattilainen sanoo, että tässä on hieno kitarasoolo.
No tässä kun kirjoittelee, yritän minäkin muistaa, että arvosteleminen on helppoa, tekeminen moninverroin vaikeampaa.k-kotton kirjoitti:
Minä olen maalikko, sanan täydessä merkityksessä.
Minun mielestä taide, jos se on kuvaamataidetta, siinä pitää näkyä mitä teos esittää, ja mitä taiteilija haluaa teoksellaan sanoa. Jos katsojan pitää tulkita, mitä teos esittää, niin silloin taiteilijalla ei ole mitään sanottavaa.
Samoin runot, jos ne aukeaa vaan harvoille, jotka omasta mielestään tulkitsevat runoilijaa, niin mitä virkaa sellaisilla runoilla on.
Tätä Kimmo Pohjolaa en ole kuullut.
Musiikkikappale on melodinen kokonaisuus, jos melodiaan sopii hienot, vaikeat kitara tai muu taiturointi, niin silloin se on ok, mutta jos ne on ympätty sinne väkisin, niin ne on sirkustemppuja. Ei auta, vaikka kuinka ammattilainen sanoo, että tässä on hieno kitarasoolo.
No tässä kun kirjoittelee, yritän minäkin muistaa, että arvosteleminen on helppoa, tekeminen moninverroin vaikeampaa.Kypsään keskustelukulttuuriin kuuluu, että sanoo mitä ajattelee. Aika moni taiteilija on hyväksynyt sen, että toisen työn määrittelemisessä piilee vaara. Mut on opetettu tunnustamaan mm. se, että tuota en ymmärrä, mutta jos se jollekin toiselle on tärkeää, niin olkoon sitten niin.
Maallikkoja olemme kaikki ainakin joissain asioissa, ei kukaan voi kaikkea tietää tai jokaista taiteenlajia niin hyvin tuntea, että siitä voisi aina mielipiteensä lausua.
On, joo meillä on toki mielipiderobotteja, mutta heidän mielipiteensä eivät ole yhtään sen arvokkaampia kuin kenen tahansa muun.
Musta on ihanaa olla musiikin suhteen melko rajaton.
On siellä jotain jota en ehdoin tahdoin kuuntele mutta en niitäkään ala moittimaan.
Kävin aikoinaan yhden pikkukylän taideseuran kanssa noilla matkoilla retretissä ja muualla päin suomea näyttelyissä.
Itse en aina kaikesta tykännyt, enkä kaikkea ymmärtänyt. En senkään jälkeen kun mulle rautalangalla väännettiin mitä siinä kuvattiin ja miksi se oli niin hyvää :)
Ne keskustelut oli kuitenkin mielenkiintoisia.
Iso osahan siitä porukasta oli "taiteen tietäjiä" ainakin omasta mielestään.
Nautin kuitenkin sielläkin juuri siitä että löytyi niinpaljon erilaisia näkemyksiä.Jep, minun ystäväpiiriini kuuluu eräs varsin nimekäs taidemaalari, joka sanoi kerran, että ei hän ymmärrä kaikkien kollegoidensa töistä mitään.:-) Siinä kaveri, joka ei yritä olla jumalasta seuraava, kaikkitietävä taiteilija, vaan tekee omaa työtään ja elättää sillä itsensä lisäksi perheensä ja voi hyivn.
- rygseck
Mä oon kaiken simppelin ystävä - niin musiikista, ku missä tahansa muustakin taiteenlajista puhuttaessa...
Genren ei oo niin väliä, riittää että taide solahtaa mun sieluni maisemaan...
Eikä se sielunmaisema suinkaan oo aina samanlainen - on siellä poutapäiviä, jos on sadettakin =)
Olen kuullut useinkin, että makuni on jäänyt junan alle, mutta eipä ole kukaan ollut halukas tuleen elämään mun maailmaani, ku oon tarjonnu ;DSe, joka on sanonut, että sun makus on jäänyt junan alle, ei ymmärtäisi tästä aloituksesta hölkäsen pölyä.:-))) Tässähän juuri yritetään sanoa, että kaikki mielipiteet taiteen eri lajeista ovat yhtä arvokkaita. On vain erilaisia mieltymyksiä, mutta ei niistä voi kiistellä.
- ...
Mnaah.
Mielipide, tai mieltymys aivan eri asia taiteen laatu tai tekninen taso. On talomaalarikin maalari tai ääniteknikko muusikko sinä kuin säveltäjäkin. Tavallaan.
Kyse taiteen määritelmästä. Taiteessa aina sanoma, tai yritetään kertoa jotain. Jos sitä ei hiokaa, se menee sivu. Onhan niitä taiteeksi luokiteltavia kukkataulujakin, ei kaiken tarvitse olla kertovaa.
Olemassa tosi paljon korkealaatuista ja sisällöltään hienoa taidetta, mistä en pidä laisinkaan. Kyse enenpi siitä, että jonkin teoksen tekijän näkemys jostain asiasta ei vastaa omaani, eikä tuo mitään näkökulmia omiin ajatuksiin. Ja musasta jos puhuu, kylllä ihan perusränttätäntästä on saanut ajatuksia paljonkin, vaikka tekstinä sitten olisi "lissunlässyn luupiluu".Mä en vieläkään tajua, mitä remu tolla tarkoittaa, mutta se on osa piisiä, joka on osa kotimaista taidehistoriaa.
Yks kiintoisa on leffat. Joopa, Kaurismäki on kaikkien mielestä taidetta jne. Mun mielestä ne on tylsiä ja kehnosti toteutettuja. Ajankuvia ja muuta niissä sen sijaan on paljonkin. Mutta taidetta kyllä, tylsää sellaista. Vanhoha spagettivesterneitä ei oikein kukaan pidä taiteena. Hitto, mun mielestä niissä on niin paljon messagea ihmisluonnon eri puolista ja niin paljon kaikenlaista metafooraa ja ties mitä, että net on mun mielestä ensiksikin hyviä, mutta erittäin hienoa ja omaperäistä taidetta.
Noo, esimerkkien kautta voi jaaritella paljonkin. Taiteen ei tarvitse miellyttää, pääasia, että se laittaa ihmiset ajattelemaan ja säilyttää kiinnostavuutensa ja käyttäjäkunntansa pitkiäkin aikoja, vaikka hetken muodit ja kulttuurit muuttuvatkin. Ja kyllä taiteeseen kuuluu, että se toimii myös tunnetasolla.
Bach, Toccata and Fugue in D minor, organ:
http://www.youtube.com/watch?v=ipzR9bhei_o
=DW=Tossahan se kaikki tulee sanotuksi. Ei taiteen tarvitse miellyttää ja esimerkiksi teatteri- ja elokuvataide sisältävät paljon sellaisia "mestariteoksia", joita ei voi pitää miellyttävinä. Mutta sama pätee mielestäni kaikkeen muuhunkin taiteeseen. Tiedän, että Bela Bartok teki hienoja sävellyksiä ja voin niitä kuunneellakin, vaikka en varsinaisesti pidä hänen sävellyksistään.
Kaikkein hankalin tilanne on silloin, jos joku sanoo, että katso mikä mestariteos. Jos se ei minua puhuttele millään tavalla, pitää minulla olla kanttia sanoa, että en näe sitä samoin silmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei215684- 541795
- 251289
Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa
Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom2001101- 741085
Mitä teet nainen
Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,531027Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.142983Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?
Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️63972- 48948
Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle58945