kun samaa tarkoittava ilmaisu voi olla sekä myönteinen, että kielteinen. Sitä maahanmuuttajien on vaikeaa ymmärtää. Esimerkiksi sanotaan vaikka "Äläs muuta virkkaa". Ja myönteisenä "Sanos muuta".
Suomen kieli on ihmeellistä,
ihmeellistä
31204
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- Nyt sinä siellä pohjoisessaNainen siellä laita viesti!
Vastaukset 31
Vanhimmat
somalinkieli pakolliseksi suomalaisille
Kela alkaa käyttää sinuttelumuotoa ja selkeyttää muutenkin kieliasua lomakkeissaan......... Eräs pakinoitsija vitsaili tästä....... " sikahyvä toi sun anomukses "......"perästä kuuluu se on morjens "....... Saas nähdä ....
Kelan sanomaa:
- Anok sä tosiaan asumistukee. Millainen luukku sulla on? Me ei tueta noin kämäistä luukkua.
- Mitä, työmarkkinatukea! Ethän sä ole ollu duunissakaan, tää on kuule harkinnanvaraista ja me harkittiin, ettei me sulle myönnetä sorry. Sun kuule pitää ottaa ittees niskasta kiinni ja mennä siivoojaks viideks vuotta, sitten saat peruspäivärahaa.
- Ai eläke vai. Kuules hyvä mummo, sä oot liian nuori. Sun pitäis olla 65 mut sä oot vaan 60.
- Ai tää on lapsilisähakemus. Kuule, onks teiän dna asiat kunnossa? Onks noi lapset todella teiän molempien. Me vaaditaan isyystesti koska jos iskä onkin joku muu, niin sen pitää maksaa elatustukea, ei meidän.
- Siis sä ootkin yyhoo ja hait elatustukea. Kuule sama vastaus kun edellinen.
- No moi Teemu 22 vee. Onneksi olkoon. Sä oot oppinu täyttämään Kela hakemukset. Oli varmaan sun mutsille rasittavaa kun piti täyttää hakemukset vaikka oletkin armeijassa käynyt. Ethän sä siellä viihtyny kuin viikon mutta olit aikuisuuden kynnyksellä.
Kiitos Kela selkokielestä...... ja kun on virallisesta tahosta kyse.......ei pitäis varmaan nauraa......mutta sait makeat naurut aikaan.......
suomenkieli on tosi moni-ilmeistä. Monien sanojen vastakohdiksi käy epä-alku, mutta joskus tarkoitus muuttuukin ihan toiseksi tuota kaavaa käyttäen.
Esim. pätevä-epäpätevä, täydellinen-epätäydellinen, selvä-epäselvä, tarkka-epätarkka...
mutta esim terve sanan vastakohtahan on sairas eikä epäterve, toki epätervekin voi tarkoittaa sairasta, mutta epätervettä käytetään enemmän kuvaamaan jotain muita asioita kuin ihmisen terveyttä. Vaikkpa puhutaan epäterveestä kilpailusta.
Vastakohdista muistuikin mieleen kun luulin lapsena että koira on kissan vastakohta :)
Miten asia voi olla selvä? Sehän on pelkkä asia, mitä tekemistä sillä on selväpäisyyden kanssa?:)
Tai asia pihvi? Mikä pihvi?
Selvähän se, asia on pihvi, tai selvää pässinlihaa..siis pässinlihasta tehty pihvi ?? Miksei asia voisi olla vaikka selvää possunlihaa :))
Asia voi myös olla ananas, likö silloin kyse makeasta asiasta.
Ulkomaalaisia saattaa myös hämätä aikalailla epäilys että asiassa olisi koira haudattuna.
Etenkin islaminuskoista voi hämätä "koira haudattuna". Pitäisikö muuttaa muotoon "tässä se on saddami haudattuna".
Olette te hassuja ja hauskoja - siis hassunhaskoja :DD
hassunhanskoja.
No hyvä kun en kirjoittanut hassunhaaskoja -- pitää olla hassunhauskoja :)
Olisko tuo hassunhaaskoja ollut ihan murteista puhekieltä?
Tosin tuskin ulkomaalainen haaska-sanaa levillä tulee oppineeksi, ääts, siis hevillä - no, menköön rockaamiseksi sitten :)
Haaska naine, sano savolaine.
ja mitä se tarkoittaa kun homma menee reisille ,. pelkäänpä että sananparren etymologia on K-18 ,.
Noo jos reisille rävähtää se tarkoittaa että on nostellut punnuksia, mutta punnukset on niin raskaat että punnus tanko rävähtää reisiä vasten.
Niin tai "ryntäille"....niinkuin Pekkariselle nyt kävi.....Ei voi kuin ihmetellä huumorin tajuttomuutta joissain.......Kärpäsestä tehdään härkänen.....
niin, aina saat miehenä sapiskaa jos RYNTÄÄT naisen muotoja kommentoimaan ,.
Voi Mauri parkaa....eikä hän muuta kuin pyysi nostamaan mikkiä vähän ylemmäs.....että kuuluisi paremmin......käytti väärää sanaa.....
Reippaat ryntäät, oliko hällä, siis sillä microfoonin pitäjällä, asettajalla varmaan pienet punnukset. Pääsikö hän ryntäille tupeen kanssa:)
Ei tainnut päästä kuin syytettyjen listalle........sanoi kuulemma väärän sanan hätäpäissään.....siis tupee päissään....kai
Maukkahan on sen verran lyhyt kuitenkin että on otettava huomioon että keskivertonaisen rinnat ovat hänen silmiensä korkeudella ,. jos ne täyttävät koko hänen näkökenttänsä niin eipä ihme että ne tunkeutuvat hänen ajatuksiinsakin.
Rynnäsriippuvaisille miehille pitäisi asennuttaa ryntäysaurinkolasit jolloin kokija-näkijä ei näkisi, mitä mies katsoo, v-aukkoon vai silmiin.
Paras selitys ikinä.
Muhun toi ei kyllä tehoais pituuteni vuoksi.
Huono.
Nainen arvaa aina mihin mies katsoo...
Mä oon 130 cm puoliks kyykyssä. Lasit löytyy.
JA jotta päivän parhaat näkymät eivät jäisi pelkän muistikuvan varaan kannattaa hommata aurinkolasit videokameralla! :)
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=kamera&sivu=muut.sgc4gb&tuote=Y
Mä oon kerran nähnyt tommoset aurinkolasit jollain joka istui autossa.
Ettei vaan kattellut niitä tis...ssikuvia? :o
tärkeintä onkin ajoittaa katsomisensa oikein - kun nainen katsoo kohti, mies katsoo silmiin mutku nainen katsoo pois niin sitten mies katsoo mitä oikeesti haluaa ,. ja kun nainen taas kääntyy takaisin niin mies pyyhkii hikeä otsaltaan ja katsoo silmiin ,.
Et kai sä nyt vaan mua epäile? ;)
Tuolla voi harjoitella ryntäilyä.
http://www.javapeli.org/play/tuijota-salaa-kaverin-siskon-rintoja
pääsin jo tasolle 2 ,. mut miksi nainen pukeutuisi noin jos ei saa katsoa ,.
eikö se ole vähän kuin laittaisi herkkuaterian nälkäisen eteen mut kieltää syömästä?
tuolle epäterve sanalle varmasti käyttöä. Jos jonkun käytös ei ole kaiken korrektisuuden sisällä, sisältäen jotain negatiivistä esitystapaa, niin silloinhan sana EPÄTERVE sana kulminoituu tuossa yhteydessä käytökseen.