Katsokaa mitä hyvänsä amerikkalaista ohjelmaa, jossa ei ole valmista käsikirjoitusta, niin aina tulee ihmisiltä sujuvaa, analysoitua, raikasta tekstiä, jota kuuntelee mielellään!
Suomalaisia kuunnellessa tylsistyy kuoliaaksi, masentuu, vaipuu koomaan tms.
Mikä meitä vaivaa, kun emme osaa puhua niin, että meitä jaksaisi katsoa tai kuunnella?
Miksi suomalaiset eivät osaa puhua?
36
1447
Vastaukset
Niin. Sinunkin änkytys on raivostuttavaa.
- ap.
Täsmennän vielä, että suomalaiset naiset ovat pahempia kuin miehet. Yksi kidutuksen muoto on katsoa tv:stä, kun suomalaiset ruokailevat toistensa kodeissa. Naiset ovat yleensä teeskennellyn iloisia ja luulevat olevansa hauskoja. Näitä kidutus-mainospätkiäkin näytetään jatkuvasti, joten niiltä ei voi välttyä.
- Mitään näistä ohjelmista ei jää käteen muuta, kuin ihmetys, että kuka näitä ihmisiä jaksaa reaalielämässä. ap. kirjoitti:
Täsmennän vielä, että suomalaiset naiset ovat pahempia kuin miehet. Yksi kidutuksen muoto on katsoa tv:stä, kun suomalaiset ruokailevat toistensa kodeissa. Naiset ovat yleensä teeskennellyn iloisia ja luulevat olevansa hauskoja. Näitä kidutus-mainospätkiäkin näytetään jatkuvasti, joten niiltä ei voi välttyä.
- Mitään näistä ohjelmista ei jää käteen muuta, kuin ihmetys, että kuka näitä ihmisiä jaksaa reaalielämässä.Mjaa. Siis tarkoitat näitä vuoroin vieraissa -ohjelmia? No ehkä näin. Vileä vaikeampaa se kuitenkin on netissä.
(hohottavaa naurua)
Vanha sanonta "suomalainen vaikenee kahdella kielellä" ei ole aivan tuulesta temmattu.
Vaikka itse olen sosiaalinen ja puhelias suomalaisen mittapuun mukaan, minua ärsyttää ihmiset, jotka rakastavat liikaa omaa ääntään. Ulkomailla asuessa sai olla tarkkana, mitä joku latino sanoi. Puhetta tuli aivan helvetisti, mutta sisällön totuudenmukaisuus jäi aina kuulijan vastuulle. Vähän kuin heimoveljieni savolaisten kanssa.
Töissäkin vituttaa ihmiset, jotka kiireen keskellä selvittävät 30 sekunnin asiaa 5 minuuttia. Sekö on mielestäsi ihailtavaa?- ap.
Kritisoin suomalaisten puheen laatua enkä määrää. Mielestäni amerikkalaiset eivät puhu liikaa vaan he ovat jotenkin kehittyneempiä puhujia. En tiedä, johtuuko se siitä, että he ovat enemmän sinuja tunne-elämänsä kanssa ja heidän puheensa on siten aidompaa.
ap. kirjoitti:
Kritisoin suomalaisten puheen laatua enkä määrää. Mielestäni amerikkalaiset eivät puhu liikaa vaan he ovat jotenkin kehittyneempiä puhujia. En tiedä, johtuuko se siitä, että he ovat enemmän sinuja tunne-elämänsä kanssa ja heidän puheensa on siten aidompaa.
Oletko asunut pitkäänkin Yhdysvalloissa vai perustuuko kokemuksesi jenkkiläisiin keskusteluohjelmiin?
- ap.
Ratikkakuski kirjoitti:
Oletko asunut pitkäänkin Yhdysvalloissa vai perustuuko kokemuksesi jenkkiläisiin keskusteluohjelmiin?
Mitä väliä sillä on? Minä koen, että asia on näin, että suomalaiset ovat puhekyvyltään kehittymättömämpiä.
ap. kirjoitti:
Mitä väliä sillä on? Minä koen, että asia on näin, että suomalaiset ovat puhekyvyltään kehittymättömämpiä.
Eli asian todenperäisyys on tässä tapauksessa sinun mielikuviisi perustuva. Oletko itse mielestäsi verbaalisesti lahjakas?
- ap.
Ratikkakuski kirjoitti:
Eli asian todenperäisyys on tässä tapauksessa sinun mielikuviisi perustuva. Oletko itse mielestäsi verbaalisesti lahjakas?
Minun on helpompi samaistua amerikkalaisten kuin suomalaisten puheeseen. Kerro sinä, mitä se minusta kertoo.
ap. kirjoitti:
Minun on helpompi samaistua amerikkalaisten kuin suomalaisten puheeseen. Kerro sinä, mitä se minusta kertoo.
No se kertoo, että samaistut itseluomaasi mielikuvaan, mistä saat (todennäköisesti) katteetonta ylemmyydentuntoa. Oletko myyntimies?
- ap.
Ratikkakuski kirjoitti:
No se kertoo, että samaistut itseluomaasi mielikuvaan, mistä saat (todennäköisesti) katteetonta ylemmyydentuntoa. Oletko myyntimies?
Minähän olisin huono myyntimies, koska sinäkään et osta tätä aloitustani, vaan vänkäät vastaan jopa omien tuntemusteni suhteen.
Missä amerikkalaisessa ohjelmassa puhutaan Suomea?
- ap.
Se, onko puhetta kiinnostavaa kuunnella, ei riipu kielestä vaan enemmän kansasta / kulttuurista. Kai me suomalaiset häpeämme omia tunteitamme ja yritämme pitää tunteet ja puheen erillään toisistaan, jolloin syntyy epäaito ja -kiinnostava vaikutelma.
- alv-liskot
ap. kirjoitti:
Se, onko puhetta kiinnostavaa kuunnella, ei riipu kielestä vaan enemmän kansasta / kulttuurista. Kai me suomalaiset häpeämme omia tunteitamme ja yritämme pitää tunteet ja puheen erillään toisistaan, jolloin syntyy epäaito ja -kiinnostava vaikutelma.
kysymys oli se, että kuunteletko sinä todella puhetta vai luetko suomennoksen suoraan ruudulta? Osaatko tarpeeksi hyvin englantia, jotta kuulet kaikki sen vivahteet ja huomaat minkälaisia valintoja ja tulkintoja kääntäjä on tehnyt? Huomaatko että osa puheesta jätetään käännöksessä pois?
- ap.
alv-liskot kirjoitti:
kysymys oli se, että kuunteletko sinä todella puhetta vai luetko suomennoksen suoraan ruudulta? Osaatko tarpeeksi hyvin englantia, jotta kuulet kaikki sen vivahteet ja huomaat minkälaisia valintoja ja tulkintoja kääntäjä on tehnyt? Huomaatko että osa puheesta jätetään käännöksessä pois?
Kyllä se on helppo havaita, onko ihminen läsnä omassa puheessaan vai onko puhe erillään siitä, mitä ihminen tuntee. Olen katsonut netistäkin paljon videoita, joissa ei tekstitystä ole.
ap. kirjoitti:
Kyllä se on helppo havaita, onko ihminen läsnä omassa puheessaan vai onko puhe erillään siitä, mitä ihminen tuntee. Olen katsonut netistäkin paljon videoita, joissa ei tekstitystä ole.
Kahdella eri kielellä ilmaistaan asiat eri tavoin - varsinkin jos eivät ole aivan lähisukulaiskieliä. Esim. eskimot vois olla sitä mieltä et meikäläisten puheet lumesta ovat aika yksinkertaisia.
Mjaa, ei aina suinkaan jenkkiläiset osaa puhua sujuvasti. Minusta ne puhuu ihan kun aina olis joku mainos menossa ja tää on se kaikkein paras juttu. Sellaista markkinapuhetta. Minusta erittäin epäaidon tuntuista markkinapuhemainen lätinä. :-) Äänenpainotus on myös usein yli innostunutta.
- ap.
Innostus on parempi kuin teeskentely, jota Suomessa harrastetaan.
ap. kirjoitti:
Innostus on parempi kuin teeskentely, jota Suomessa harrastetaan.
Mut kun se jenkkiläisten tyyli on juuri teeskentelyä. Siis minusta. Mitä vaan formaattia seuraa, niin se on sellaista roolin vetoa koko esitys. Jee jee olen näin innostunut aiheesta tai sitten ne kaikki on jotain adhd tapauksia.
- *krääh*
*öippisii*
- *spottista*
ol_io kirjoitti:
Mut kun se jenkkiläisten tyyli on juuri teeskentelyä. Siis minusta. Mitä vaan formaattia seuraa, niin se on sellaista roolin vetoa koko esitys. Jee jee olen näin innostunut aiheesta tai sitten ne kaikki on jotain adhd tapauksia.
*öippisii*
- ap.
ol_io kirjoitti:
Löytyy sieltä markkinahenkistäkin puhetta, kuten ostoskanavilta tai Rachel Rayn ohjelmista eikä niitä niin jaksa kuunnellakaan.
- alv-liskot
jännä kun ne puhuvat niin huoliteltua ja jämäkkää kirjakieltä eikä mitään sananhakemisia tai väliölinöitä ole
- ap.
Onko meissä jokin kansallinen vika tuossa suhteessa...?
- ap.
Siiralan mukaan podemme kansallisen itsetunnon traumaa. Se selittäisi puheongelmamme.
ap. kirjoitti:
Siiralan mukaan podemme kansallisen itsetunnon traumaa. Se selittäisi puheongelmamme.
Ja ttuplain mukaan suomalaisilla on tosi hyvä itsetunto, joka selittää - en tiedä vielä mitä.
- alv-liskot
ap. kirjoitti:
Onko meissä jokin kansallinen vika tuossa suhteessa...?
ei ole. Verrokkiryhmäsi ovat väärin koostettuja eikä vertailua voi tuolla lailla tehdä. Vaikka olisit oikeassakin, perusteet puuttuvat samoin kuin ekplisiittinen ongelman määrittely. Mitä tarkoittaa "olla läsnä omassa puheessaan"?
Verrokkiryhmät ovat nyt kaikki natiivisuomalaiset kaikissa tavallisissa tilanteissa (ja sinä heidän joukossaan) ja toisaalta jenkit, jotka esiintyvät televisiossa. Sinähän et puhu englantia kuten natiivi etkä ole viettänyt niin paljon aikaa Amerikassa, että ymmärtäisit kunnolla kaikki puheen sävyt. Olet ihastunut selkokielelle väännettyihin suomennoksiin, jotka on tehty sarjoista, joissa esiintyy valikoitu joukko jenkkejä.
Tältä pohjalta on aika vaikea väittää mitään. - ap.
alv-liskot kirjoitti:
ei ole. Verrokkiryhmäsi ovat väärin koostettuja eikä vertailua voi tuolla lailla tehdä. Vaikka olisit oikeassakin, perusteet puuttuvat samoin kuin ekplisiittinen ongelman määrittely. Mitä tarkoittaa "olla läsnä omassa puheessaan"?
Verrokkiryhmät ovat nyt kaikki natiivisuomalaiset kaikissa tavallisissa tilanteissa (ja sinä heidän joukossaan) ja toisaalta jenkit, jotka esiintyvät televisiossa. Sinähän et puhu englantia kuten natiivi etkä ole viettänyt niin paljon aikaa Amerikassa, että ymmärtäisit kunnolla kaikki puheen sävyt. Olet ihastunut selkokielelle väännettyihin suomennoksiin, jotka on tehty sarjoista, joissa esiintyy valikoitu joukko jenkkejä.
Tältä pohjalta on aika vaikea väittää mitään.Olla läsnä omassa puheessaan tarkoittaa sitä, että henkilö puhuu omiin tunteisiinsa nojaavasti eikä vain matki roolimallejaan.
- höpsistä höpinöille
ttuplai kirjoitti:
Ja ttuplain mukaan suomalaisilla on tosi hyvä itsetunto, joka selittää - en tiedä vielä mitä.
Se melan koko? Sillä se selittyy.
Ei tarvite mennä amerikkaan asti, riittää kun käy missä tahansa naapurimaassa. Toisekseen, emme tiedä mitä ohjelmia tarkoitit. Hassua, ettet ole kertonut mistä amerikkalaisista ohjelmista on kyse, aikka sitä sinulta kysyttiin.
Tuosta johtuen voisi kuvitella aloituksesti on trolli.- ap.
Vai niin. Ja kaikki, mitä rekatut kirjoittavat, on laki.
- iso karvainen mies
Taitaa riippuu siitä, että onko tämä puhuja amis tai akateemisesti sivistynyt.
- ap.
En osaa sanoa, mutta amerikkalaiset nuoretkin ovat hyviä ilmaisemaan itseään.
- iso karvainen mies
ap. kirjoitti:
En osaa sanoa, mutta amerikkalaiset nuoretkin ovat hyviä ilmaisemaan itseään.
Osa on, suurin osa ei ole.
Televisio-ohjelmiin päätyy vain ne fiksuimmat tapaukset.
- totta toinen puoli
Amerikkalaiset puhuu paljon paskaa, jauhaa tyhjää, dooba daabaa.
Jos katsot jonkun jenkkien opetuspätkän, niin se ohjaaja jauhaa tyhjää puolet siitä ohjelmasta. Ei jaksa.
Suomalaiset menee suoraan äksöniin.
Mut joo, ne tv ohjelmat on käsikirjoitettuja ja replan on harjoitletuja.
Sitäpaitsi sekansa opetetaan kommunikoimaan. Ilmaisu on ihan eri lähtökohdista.
Suomalaisten vaikeneminen on kultaa-kulttuuri vikuttaa taustalla JA heikko itsetunto. Täällä kasvatetaan heikolle itsetunnolle. On häpeäksi jos tuot itseäsi esille. No, ei oikeasti, mut perinne on tämä.
Kuka opettaisi tämän kansan puhumaan, kommunikoimaan, katsomaan silmiin ja puhumaan ymmärrettävästi. Pelkäämättä.
Opetatko sinä sitä läheisillesi?Tekisit ystävän palveluksen. Että saa sanoa, rakentavasti...kuuntelen
Jenkkien diiba daabassa on se hyvä puoli, että ne ymmärtää (esim viihdetaiteilijat) minkä tahansa puheen myyntiarvon. Vaikka haukkuisi kolleegaansa.Ensin pitäs opettaa suomalaisen huonon itsetunnon myytin levittäjiä. Ja silmiin katsominen taasen on hyvinkin kulttuurisidonnaista - se voi olla jopa merkki valehtelusta.
Nim. Kuka opettaisi suomalaisille kulttuurien tuntemista?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474055- 1314011
- 693793
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262968Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72567Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332379- 282252
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501849