En jaksa enää pyörittää arkea! Oikeesti!

Kyllästynyt/väsynyt

Olen kahden poikalapsen äiti. Käyn kokopäivätyössä, 8 tuntia 5 päivää viikossa. Olen lopen kyllästynyt siihen, että menen aamulla kuudeksi jo työhön, toisten jäädessä vielä onnellisina nukkumaan (seiskaan tai kahdeksaan saakka). Olen väsynyt heti aamusta alkaen. Työni on urakkaluonteista joten revittelen työpaikallani täysillä koko päivän, pomon hiillostaessa niskaan... Sitten kun tulen kotiin minua odottaa kotona kotityöt: ensin siivoan keittiön, että pystyn tekemään ruokaa perheelle kun he saapuvat kotiin. Siihen menee noin tunti -pari kaikkineen (riippuen mitä ruokaa viitsin alkaa tekemään). Siinä sitten jossain välillä on pyykin huoltoaika...pesut, kaapitukset yms. Tai jos on kaupassa käyntiä niin kauppaan ruokaostoksille. Katan pöydän, syömme koko perhe ja ruokailun päätteeksi kerään astiat pois ruokapöydältä ja laittelen jääkaappiin sinne kuuluvat jutut.
Sitten hetki sähköpostille, tavalliselle postille ja muille vastaaville. Sitten tunniksi - puoleksitoista salille (spinning, uinti tai kuntosali)...rättiväsyneenä kotiin. Keittiössä odottaa edelleen ruokaun jäljiltä astiat, juuri siinä kohtaa mihin ne jätin. Mies makaa sohvalla. Lapset (teinejä jo) ties missä. Viikonloput menee siivotessa muuten taloa! JA TÄTÄ SAMAA ON ELÄMÄNI JOKA SAAMARIN IKINEN PÄIVÄ!!! EN JAKSA ENÄÄ!! EN EN EN!!!!
Mies tulee kotiin nukuttuaan pitkän yön, iloisena valmiiseen ruokapöytään josta onkin sitten mukava siirtyä sohvalle oikaisemaan itsensä! Siinä vietettyään pari-kolme tuntia on aika sitten mukaville harrastuksille autotallissa. Sieltä hän sitten tulee sisälle, ei käy suihkussa (aamulla vasta) ja nukkumaan. Sama toistuu hänellä hieman eri variaatioilla joka päivä! Olen pyytänyt kauniisti, olen vaatinut, olen käskenyt näitä tämän talon miespuolisia henkilöitä, että voisko he joskus edes tehdä jotain kotitöitä!!! Olen sanonut, että minä en jaksa enää...ja sanonut, että se ei ole äidin auttamista vaan mielestäni ne kuuluu jokaiselle!! Mutta ei! Mitään ei tapahdu! Onko kellään muulla samaa?! Mitä hemmettiä tässä pitäis tehdä ennenkuin palan loppuun? Elän oikeastaan kuten sinkut mutta teen samat työt kotona neljälle hengelle. Sama kun ottaisin eron ja muuttaisin omaan huusholliin! Suoraan sanottuna olis kai paras narun jatkona! >:(

58

9365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suorin selin

      Kyllä olet aika sopan keittänyt itsellesi. Monestihan nämä kiiret on itse luotu, mikä on itsellesi tärkeintä.

      Mesnisin nyt itse ensiksi juttlemaan perheasianneuvottelukeksukseen asiosita, jotta jollakin tapaa tuo orvanpyöän vauhti hiljenisi, et tule jaksamaan ja siitä seuraa koko perheen katastrosi ihan varmasti.

      Koko perheen tulee osallsitua kodin asioihin, teet nyt itsestäsi marttyyria ja sinä päivä kun palat loppuun teet kaikkein suurimpia virheitä.
      Ny kiireesti hakemaan apua. Näytä että olet vastuullinen ihminen ja mene terapiaan.
      Sellaiset eivät sinne hakeudu, jotka eivät välitä kenestäkään eli vain viisaat hakevat apua.

      • yh+2

        No, eihän tuota kaikkea ole pakko tehdä, jos vaan on valmis sietämään sitä, että kaikki ei ole kunnossa ja tiptop. kahden laspen yh:na olen jaksamiseni tueksi päätynyt siihen, että viikkosiivousta ei ole, vaan olen viikonloput lasten kanssa. Imuroida yritän ainakin kerran viikossa tai kun ei enää selviä ilman. Miestä ei ole, mutta luulisin että 1,5 viikon kuluttua saattaisi miehellekin tulla mieleen. Ruokia voi ostaa kaupsta valmiina, joten se vapauttaisi sulle pitkän aamun tai sitten sen oikaisun iltapäivällä. Jumpalle en ole ehtinyt pitkään aikaan, kun en raaski pistää pieniä pitkän tarhapäivän päälle lapsiparkkiin. Jos pääsisin, pitäisin sitä omana aikana, menisin mukavalle tunnille ja istuisin sen jälkeen pitkään saunassa. Lukisin vaikka 5 minuuttia lehteä ennen kotiinlähtöä.

        Lopeta hyvä ihminen täydellisen ihmisen elämä ja siiry inhimillisyyteen. Kyllä näinkin pärjää.


    • fvgdfgtr

      No kyllä sun mies aika vätys on, sun pitäs saada se mukaan kotitöihin, jätät vaan ne tekemättä ja katsot, kuinka kauan ukko jaksaa katsoa likasta kämppää ja olla ilman ruokia. MUTTA: mikä ihmeessä sun elämässä on niin kauheeta, sun lapset on jo "teini-iässä" ja saat rauhassa sentään tehdä kotityöt ja sulla on jopa omaa aikaa käydä harrastamassa joka ilta! Itsellä kaksi pientä lasta 1-ja 2,5-vuotiaat, en ole lähes 3 vuoteen nukkunut kokonaista yötä, teen LASTEN HOIDON OHELLA kaikki kotityöt ja ruoat pääsääntöisesti ja omaa aikaa on todella vähän. Sitä se lapsiperheellisen elämä vaan on Suomessa! Ja miksi ihmeessä sun pitää joka päivä tehdä joku hieno päivällinen lapsille, itse teen esim. ruokaa isompia eriä kerralla ja syödään samaa ruokaa aina pari iltaa putkeen ja osan otan pakkasesta ja joskus voi käyttää eineksiä, mikä siinä on niin rankkaa jos lapsetkaan eivät enää pyöri jaloissa?? Musta vaan tuntuu, että sä oot perusvalittajaakka, joka ei olisi ikinä tyytyväinen, vaikka mies osallistuisi, sinun elämässä kaikki on kuule vielä ihan hyvin, olette (ilmeisesti terveitä), sinulla on omaa aikaa jne. Jos et ukkoa jaksa katsoa, ota ero, ei ne teini-ikäiset lapset enää pidättele! Kuulostaa epäilyttävästi keski-iän kriisiltä.

    • sgwg

      Minusta tilanteesi kuulostaa siltä, että tarvitset vain järjestystä elämääsi. Kirjoitit, että lapset ovat teini-ikäisiä. Ei sellaisia tarvitse passata. Lyöt nyrkin pöytään ja sanot, että nyt tässä talossa muuttuu roti. Jokainen korjaa itse jälkensä! Kotityöt on yhteinen asia, ei mikään äidin velvollisuus. Teet vuorolistat joka viikolle, kuka tekee mitäkin ja jos ei ala oppia jätä astiat pöydälle, ruuat tekemättä, niin ehkäpä se sinun mieskin huomaa ne asiat, joita ennen piti itestäänselvyyksinä, että sinä teet kaikki yksin. Myös lapset voivat käydä kaupassa ja tehdä ruokaa. Osta monen päivän ruuat kerralla, suunnittelet ja aikataulutat viikkojasi, niin ei mene turhaan aikaa "tuhraamiseen" Tee ruokia valmiiksi pakkaseen ja muutenkin niin valmiiksi kuin edellisenä päivänä pystyy tekemään, niin ei mene kaikkea aikaa ruuan laittoon.

    • ihmettelen----------

      Kyllä mä kans jättäisin vähäks aikaa tosiaan osan niistä töistä tekemättä, kun alkaa teinit kaivata puhtaita vaatteita näytä kuinka pesukone toimii, kyllä mun ollessa teini me korjattiin ite asiat pöydistä, ei odotettu et äiti tekee.. ootkohan nyt vähän ite hemmotellu pojat piloille...? tiskaat vaa omat astiasi, tiedän et se sotku ärsyttää, mut kyl ne jossain vaihees tajuu ettei ne lasit ja lautaset peseydykkään itekseen! ja ymmärrän ton oman ajan haluamisen, mut onko siel kuntoilemas pakko käydä joka päivä kuten annat ymmärtää jos oot rättiväsynyt.. mee sä vuorostas siihen sohvalle makaamaan!

    • kuria...

      Meillä lapset pienempiä.. mutta muuten sama tilanne .. aikani ahersin itseni uuvuksiin, mutta nykyään olen ihan tylysti töistä tullessani itse kovaan ääneen todenut, että "ompas nälkä, missä ruoka"? :) jos ei oo ruokaa niin valivali vali ja sit otan auton ja häivyn ulos syömään..

      • Söisin aina ulkona<3

        Mahtava asenne! Näin itsekin tekisin jos mulla olisi perhe.


    • ex-vaimo?

      Joo...että kuullostaakin tutulta...Meillä minä raadan kun hullu. Lapset 3,5v ja 6 v.
      Mun vastuulla on omat työt, lapsen eskariasiat, tarhajutut, kodin hoito, ruuan laitto. Isännän ei käytännössä tartte muuta kun hoitaa oma pvätyö.

      Jotenkin sitä on alkanu tuntumaan siltä, et kolmea mukulaa tässä hoidetaan, kahta pienempää ja yhtä aikuista.
      Ihan vakavissani mietin eroa, kun ei järkipuhe tunnu menevän perille. Tätä menoa on kyl burn out tiedossa.

      Ihan vaan yhtenä esimerkkinä, miehen kun piti hakea neiti eskarista, niin isäntä kysy et missä se on??! no mistäpä tuo tietäis kun ei joudu mukuloita edes kuskaamaan. Ja sit saan vielä ukon sukulaisilta räpätystä asioiden hoitamisesta...

      Mä en vaan käsitä miten itsenäisestä ja omatoimisesta miehestä on tullu noin saamaton. Mä oon kaiketi tarjoillu sille kaiken ku manulle illallisen ja sit meikäläistä onkin niin helppo käyttää passaajana...

    • ...

      Jos teinit saavat viikkorahaa tai kuukausirahaa tms. laita rahan saannin ehdoksi kotitöiden teko. Toimii varmasti! Minä kanssa jättäisin ukon ja teinien vaatteiden pesun ym. huollon joksikin aikaa.

    • TOIMI!!!

      Mulla on sulle hyvin yksinkertainen vastaus: lopeta toisten passaaminen! Lopeta heti, nyt.

      Älä laita sitä ruokaa. Tee sapuskat vain itsellesi, ja kun kyselevät, sano että tehkööt itse. Siivoa vain omat jälkesi, pese vain omat pyykkisi jne...

      Voit myös halutessasi tehdä jääkaapin oveen kotityölistan. Siinä voi olla vaikka ruuanlaitto vuoro kerran viikossa yhdelle lapselle, kerran viikossa toiselle lapselle , kaksi kertaa miehellesi ja kaksi kertaa sulle, kerran viikossa tilaatte pizzat tms, jos lapsia ei satu olemaan enempää.:) Ja se joka kokkaaa, siivoaa kaikki jäljet!

      Sama systeemi voi olla kodin muissakin töissä. Aloita vaikka lakolla. Kun alkavat ihmettelemään, kaiva kotityölista esille. Sano että vaihtoehtona on, että muutat omaan huusholliin, että saat asua siistissä ympäristössä, huolehtimatta muiden isojen ihmisten sotkuista!

      Itse olet soppaasi ollut aiheuttamassa, mutta pääset ongelmasta myös eroon.

      • nyssykkä

        Hyvä, juuri noin. Ja jos mitenkään vileä saisit järjestettyä töistä, niin katoa vaikka pariksi viikoksi omalle lomalle. Näkevät sitten, että mitäpä täältä puuttuu, kun ei palvelija ole paikalla.

        Ihan puistatti, kun kirjoitit, että mies makaa sohvalla. Miten yleensä kehtaa edes?
        Ei tuohon kyllä mikään muu auta, kun totaalinen stoppi. Nuohan vie silmätkin päästä. Milloin itse saisit vähän levätä ja olla kuin "ellun kana".

        Jos et heti pääse siitä hetkeksi irtautumaan, niin kun tulet töistä, syö itse jotain ja sitten vain laitat ne omat pyykkisi ja sitten menet itse sinne sohvalle ja makaat siellä koko illan.

        Pojat on varmaan saaneet isältään tuon olemisen mallin. Voihan hitsin hitsi.


      • Ex-teinix
        nyssykkä kirjoitti:

        Hyvä, juuri noin. Ja jos mitenkään vileä saisit järjestettyä töistä, niin katoa vaikka pariksi viikoksi omalle lomalle. Näkevät sitten, että mitäpä täältä puuttuu, kun ei palvelija ole paikalla.

        Ihan puistatti, kun kirjoitit, että mies makaa sohvalla. Miten yleensä kehtaa edes?
        Ei tuohon kyllä mikään muu auta, kun totaalinen stoppi. Nuohan vie silmätkin päästä. Milloin itse saisit vähän levätä ja olla kuin "ellun kana".

        Jos et heti pääse siitä hetkeksi irtautumaan, niin kun tulet töistä, syö itse jotain ja sitten vain laitat ne omat pyykkisi ja sitten menet itse sinne sohvalle ja makaat siellä koko illan.

        Pojat on varmaan saaneet isältään tuon olemisen mallin. Voihan hitsin hitsi.

        Moi kyllästynyt/väsynyt!

        Sun viesti kuulosti vähän siltä mitä mun äiti varmaan tunsi kun oltiin sisaren kanssa teinejä ja asuttiin kotona. Mun äitillä oli joskus sellanen vaihe, et näytti ku se ei ois jaksanu enää iloita mistään elämässä, liian väsyny kodin pyörittämiseen. Saman katon alla asuva äitin poikaystävä oli saanut juuri tuon "makaa sohvalla jos ei huvita muu harrastaminen" kasvatuksen kotonaan, toki hoitanut aina hyvin omakotitaloamme, mutta jos ei mitään muuta tekemistä niin ei kyllä erehtynyt kotitöissä auttamaan. Ja mä ja sisko taas xD Me oltiin teinejä ja elettiin vapaata teinielämää. Siis ei olis voinu kotityöt vähemmän huolettaa, thnks ja moro!

        Mä ja siskokin varmaan aavisteltiin et joku mättäs ku äiti oli aina allapäin ja isäpuolikin huolestu kun oli aina äkäsellä tuulella. En tiiä muista, mutta itseä vaivasi tosi kovasti, kun tiesin että joku on vialla, mutten tienny mikä. Sitte ku äiti lopulta ei jaksanu, ja avas suunsa ja alko vaan puhumaan, ja sitte saatiin asioita muutettuakin. Ja siinä tarvittiin oikeasti vakavaa keskustelua, ja jotta sun asias otettas vakavasti, ei kannata liian hilpeällä mielellä mainita, eikä raivoamalla tms. Vaan ihan vaan vakavalla äänellä sanoa, miten asiat nyt koet. Niinku puhuisit työpaikan johtajalle työpalaverissa (kaikki perheessäsi on jo niin vanhoja, että pystyvät tuollaiseen vakavaan keskusteluun, ja sullakin on oikeus kertoa tunteistas niinku muillakin teidän perheessä). Itse ainakin olin tosi ilonen, kun pystyin auttamaan tuon meidän kriisin purkamisessa, vaikka en mä sitä varmaan osannu ikinä ääneen sanoa. Ja aloinpa jopa tykkäämään kotitöistä, mukava viettää aikaa äidin kanssa vaikka kokkaillen tai pyykkiä laittaen. Samalla antaa tunteen siitä että "hei, mähän oon jo melkein aikuinen" ja valmistaa siihen itsenäiseen elämään, siitä kun nyt joka teini varmaan eniten tässä maailmassa haaveilee.

        Ja vastasin muuten nyssykän viestin alle, koska todella terve kokemus oli, kun äiskä lähti pariksi viikoksi ulkomaille reissuun. Vaikutti isäpuolemmekin vähän huolestuneelta, kun äiti ennen lähtöä neuvoi miten pesukone toimii ja siinä oli niin monta nappia ja paljon muistettavia vaiheita :D Sen jälkeen osasimme kyllä viimeistään arvostaa äitin työtä kodin eteen ja tulla avuksi. Siis, ensiavuksi tilanteeseesi, painele ulkomaille! Ja jonnekin sellaseen paikkaan, missä on niin tiukka aikataulu ja kalliit puhelinlaskut, ettei voi joka päivä kotoa ruinata apua ;D


    • tottahitossa

      sulle juuri sanon että mene lääkäriin, tuo ei ole hulluutta, mutta ne neuvovat ja antavat lääkkeet jotka toimii! Älä arastele mennä sulle tulee parempi olo.Se voi pelastaa sinut ja lähimmäiset. Jaksamisia sulle!

    • siivotkoon ite

      Älkää nyt helvetti antako niiden ukkojenne pompottaa itseänne tuolla tavoin! Yrittää se omanikin moista erilaisin kirjavin selityksin (kun pitää ehtiä käydä salillakin ja kun hän hoitaa työnsä niin hyvin). Mutta fakta on se, että jos asunnossa asuu, sen hoitamiseen pitää myös osallistua. Jos ei muuten, niin sitten itkee ja osallistuu. Huono resepti, tiedän, ja voitte olla varmoja että meidän perheessä riidellään paljon.

      Mutta tunnollisuus ja alistuminen ei johda muuhun kuin siihen että saa alistua lisää.

      Kierre poikki siskot!

    • 1v ja 5v lapset

      Jos sulla jo teini-ikäisiä,pistä ne auttamaan kotiaskareissa,ei ne mitään vauvoja enää ole.Osta eineksiä ja käske valmistaa mikrossa jos nälkä, piruako niitä passaat.Ukkosikin ottakoon vaikka voileipää, jos ei itse jaksa autella sinua.Ymmärtäisin,jos lapsesi olisivat pikkuisia, kuten meillä, mutta nyt olet tehnyt itse itsestäsi piian..

    • oiaikojaoitapoja

      Jättääkö miehesi aamupalansa jälkeen keittiön sinun siivottavaksi? Nyt lopetat välittömästi tuon suorittamisen. Ei nuo sinun harrastuksetkaan kuulosta kertomasi perusteella harrastuksilta vaan suorittamiselta. Keskustelu miehen kanssa säännöistä ja kotitöistä on paikallaan. Kuten joku jo aiemmin totesi, niin teini-ikäisten viikkorahan voi sitoa kotitöiden tekemiseen.

      • Muutaelämää

        Suorittamista. Lepää. Kun tuut kotiin, opettele lepäämään 10 min yksin. Rahoitu. Muut myös tekemään juttuja! Jos et nyt opeta lapsia pois puolesta tekemistä (läheisriippuvuutta?), niin heillä sama meno kun perustavat perheen. Ja ovat uusavuttomia eikä osaa pitää itsestä huolta. Ja jumppa miksi joka päivä? Jos siivota tunnin päivässä ja touhuat kuin hullu, ei tarvitse jumppaa. Ehkä korkeintaan joku pedikyyri tai kehonhuolto. 3 krt jumppa viikossa riittää pysymään kunnossa ja jos kaks on vaikka siivoustunteja ☺


    • hovimestari_

      Kylläpä on miehelläsi ja lapsillasi lokoisat olot kun on palvelija talossa.

    • JK

      NIN KÖ

    • Äippä vm 83

      Olet varmasti väsynyt.. Mutta narun jatkoksi et kuulu!! Kerää viimeiset voimasi ja pistä kuriin ne perheesi miehet!! Teini ikäiset lapset ovat velvollisia siivoomaan omat sotkunsa ja auttamaan myös talon muissa töissä. Ja mitä mieheesi tulee niin muistuta häntä että olet hänen vaimo et äiti.. Sinun ei tarvi tehä koti hommia yksin.. Uhkaa erolla jos ei tavat muutu ja jos ne ei oikeesti muutu niin toteuta uhkauksesi, kenenkään ei tarvi väsyä niin paljoo että edes harkitsee kiikkuun menoa!! Voimia sinulle, olet varmasti hieno nainen!! :-)

    • adele4204

      Tosi hyviä neuvoja kaikilla... ja mä oon samaa mieltä! Toivottavasti oot jo lopettanut sen passaamisen kun kuukausia on kulunut. Olis kiva tietää mitä sulle kuuluu tällä hetkellä...
      Mä tekisin sinuna joskus niin, että jäisin töiden jälkeen kaupungille shoppailemaan tai muuten vaan hengailemaan.... kiertelisin kaupoissa ja kävisin jossain syömässä vaikka hyvän ystävän kanssa.... Se auttaa kummasti, jos on luotettava ystävä, jonka kanssa saa jutella.
      Tai menet vaikka hierojalle tai kosmetologille... tai mistä itse tykkäät...
      Isot miehet pärjää kotona hyvin sillä välin :)

    • Uunon vaimo

      Hyvä keino on myös alkaa ajatella, että vi..tuako se mulle kuuluu. Aina kun näet astiat pöydällä tai muuta sotkua, niin tekee hyvää sanoa itselle tuo lause. Ei meidän tarvitse olla grandemamoja, eikä varsinkaan silloin kun toiset käyttävät sitä häikäilemättömästi hyväkseen.

      Tiedän (voitte uskoa!) että minunkin mielestäni sotkua on vaikea kestää. Mutta kuten alkuperäinen kirjoittajakin, olen kokeillut kaikki keinot saada mies tajuamaan. Väsyneenä tuohon jatkuvaan riitelyyn olen päättänyt, että hänellä on lupa elää niin kuin haluaa, MUTTA vain minulla on vastuu omasta onnellisuudestani. Olkoon seuraukset sitten mitkä tahansa tästä välinpitämättömyydestäni, minun täytyy pitää huolta itsestäni.

    • onnea matkaan

      Elämäsi on sitä miksi sen itse teet. Tee ruoka vain itsellesi, pese vain omat vaatteesi, siivoa vain omat jälkesi. Tai tee vielä radikaalimipi veto. Hanki oma asunto ja oma elämä.

      Istuta perheesi saman pöydän ääreen ja kerro että olet hankkimassa omaa asuntoa, koska olet väsynyt olemaan ilmainen kotiapulainen. Elelivät he silloin ymmärrrä alkaa tekemään omaa osaansa, jätä heidät. Teet palveluksen itsellesi ja itsekkäälle miehellesi ja lapsillesi. Asu jonkiun iakaa omassa rauhassa aj katso onko mahdollisuuksia jatkaa avioliittoa, vai oletko onnellisempi itseksesi.

      Kyseessä on sinun elämän, sinun mielenterveys. Kukaan muu ei sitä hoida kuin sinä itse. Ala siis tehdä töitä oman onnellisuutesi eteen. Muut eivät sitä tee.

    • arvoton

      Mulla on niin saman tyyppinen juttu....Itse olen yrittäjä ja hulluna saa painaa töitä ja hoita kaikki firman asiat...kotona sitten KAIKKI kotihommat kun mies on todellinen vätys! Mitään se ei saa aikaseksi...Hän tekee vuorotyötä ja nukkuu aamuvuoron jälkeen 4-4 tunnin päiväunet. Iltavuoroon kun menee niin nukkuu 12 asti päivällä..yövuoroissa herääklo 17 aikaan itapäivällä ja nukkuu vielä pienet unet ennen yövuoroon lähtöä...Vapaapäivinään tekee mitä haluaa, pitkillä vapailla nukkuu niin myöhään kun haluaa ja päiväunetkin vielä ja tekee just sitä mitä ite haluaa...Minä hoidan siivoamiset , pyykit, yms kotihommat. Huolehdin ruuat, lasten koulujutut ja lasten hoidon käytännössä kaikki kosta tämä vätys ei vaan viitsi ja hänellä on oikeus nukkua kun nukuttaa ja vapaapäivät viettää kuten haluaa....
      minulla sitäkö sitten ei ole, no ei käytännössä ole vapaapäivää ollenkaan ja sitten ihmetellään miten voin olla aina niin väsynyt että ei herran seura kiinnosta, ja miksi olen väsynyt.... ei tätä jaksa! Masentunut tuskin olen tai sitten aka pahasti sitä itse tiedostamatta mutta voimat loppuu ihan täysin, on jo loppunut mutta se ei ketään kiinnosta.
      Saisiko vaan nukkua yhden päivän ja yhden olla huolehtimatta mistään.
      Kyllä miehenä olo on sitten helppoa ei voi muuta sanoa!

      • arvoton

        Ja vielä voin sanoa tähän että en osaa edes enää nukkua...olen varmaan liian väsynyt kaikkeen..ainoa mihin en tässä elämässäni ole väsynyt on lapset. He ovat se asia joka tuo päivään valon...kaikki muu on minulle tällä hetkellä aivan sama asiaa...ei vaan jaksa kiinnosta, pakko vaan on jo meinaa että tämä muu pysyy kasassa...itkettä välillä mutta en osaa itkeä...pahaa oloani ei kukaan halua edes ymmärtää.


      • dgtfrstfr

        Jos nainen ei pidä jo vauva-aikan puoliaan siis siten, että pistää miehen heti alusta alkaen ruotiin pistämällä sen hoitamaan kotia ja lapsia, niin tuollailla usein käy. Useimmat miehet ovat laiskoja ja itsekkäitä ja ilman patistusta ja ohjaistusta, heistä tulee vätyksiä. Sitten ne valittaa kun naiset aina nalkuttaa, mutta mistäköhän johtus?? Ilman sitä käy juuri noin. Itse olen kouluttanut mieheni vätyksestä hyväksi perheenisäksi. Tämä on tosin vaatinut ajoittain aikamoista nalkutusta ja valitusta, mutta ilman sitä huomaan että homma menee helposti siihen, että minä teen kaiken. Miksi suostutte tuohon? Oletko miehen kanssa rahan vai minkä takia? Itse en ainakaan katselisi moista. Lähde viikon lomalle yksin ja ehkä mies sitten sen jälkeen tajuaa sun arjen. Toki kolmivuorotyö on rankkaa ja tiedän monta perhettä, jossa nainen on jäänyt kotiäidiksi osittain myös siksi jos miehen työ on liian rankka. Mutta jos molemmat on töissä, niin silloin molemmat osallistuu.


    • mami

      Tuo passaaminen tulee siitä, kun ei itse kestä nähdä sotkua. Minä siedän nähdä paljon enemmän sotkua kuin äijäni ja joskus sainkin kuulla asiasta. Käskin ottamaan rätin käteen, jos sotku ärsyttää. Meillä silti pennut elävät kuin siat pellolla eli eivät lukuisista kehoituksista huolimatta edes korjaa jälkiään. Vaatteet jäävät juuri siihen, missä ne on riisuttu eli käytännössä pitkin kämppää ja astiat jäävät sinne, mihin ne satuttu laskemaan käsistä. Minä elän tämän sotkun keskellä ihan sovussa, mutta äijä aina välillä hiiltyy. No ei se enää minulle uskalla huutaa vaan pennuille, mutta kun en kuitenkaan jaksa kuunnella sitä mylvimistä, niin kuitenkin sitten käsken pentuja parhaan kykyni mukaan ja välillä korjaan jäljet itse.

      Minua ei varsinaisesti häiritse se, että olen se, joka kokkaa, pyykkää ja tekee viikkosiivouksen, muiden jälkien korjaaminen risoo eniten. Näen kokkaamisen ja pyykkäämisen siten, että samalla vaivalla tekee kaikille ja täyttää pesukoneen kaikkien pyykillä. Äijä sentään täyttää astiapesukoneen aamuisin ja se on suuri helpotus, koska tiskiin ja siihen liittyvään oheistoimintaan saa hyvin kulumaan tunnin verran. Meillä ei ole yhtisiä ruokahetkiä, joten teen jossain vaiheessa illalla sapuskaa ja ne syö jotka syövät, voivat olla ilmankin. Pentujen kouluasioihin en puutu, tosin käyn näyttämässä kerran vuodessa naamani vanhempainillassa ja nuoremman kohdalla vielä syksyn arviointitilaisuudessa. Äijä saa hoitaa kaikki hankalammat koulusutimiset, pakkohan sen on, kun minä en puutu niihin ollenkaan.

      Siitä huolimatta olen joka päivä ihan zombi, kun palaan töstä kotiin, elämääni ei mahdu työn lisäksi muuta kuin ne kotityöt ja hetken netissä olemista. Tunnen rajani ja siksi en edes yritä enempää.

    • orja 2

      Voi meitä naisia! Tutulta kuulostaa!
      Jokapäiväistä hommaa perheessä!

    • relaa hei!

      miksi te naiset yritätte olla jotain supernaisia. Toimi ohjeeni mukaan:
      Hanki miehen rahoilla astianpesukone.
      Palkkaat miehen rahoilla kodinhoitajan/siivoojan pari kertaa viikossa.
      tilaat tästä lähtien pizat poikalapsillesi pizzeriasta, ukko maksaa.Poikasi saa hakea mikroeinekset kaupasta itselleen. Oma vanhempani ei mulle muuta syöttänytkään kun mikropizzoja sen jälkeen kun äitini muutti pois kotoa.sitä kesti noin 5 vuotta.
      Pistät pojat hommiin, tai ulos kotoa. Miksi olet niin saamaton "poikalastesi"suhteen? lyö nyrkkiä pöytään, tai heitä ulos! Opetat pojat pesemään omat pyykit, samoin silittämään, ja imuroimaan. Samoin miehes.Joskus likainen wc-pönttö ei ole niin paha katastrofi kun mitä luulet, tai tahrat vaateissa.
      Nyt lähdet Ruotsinlaivalle lepäämään! Nukut koko laivamatkan jos väsyttää, et palvele ketään! Paa tekstari perästä että äiti lähti lomalle.Jos tulee hätä, kääntykööt marttaliiton puoleen.

      • Ilo irti

        :) :)

        Oi, ihania neuvoja :) Päivän paras!!! :)


      • trytyutiiiyuoo

        Eihän tuo yritä olla superäiti vaan supernalkuttaja joka ei osaa käsitellä perheensä arkea. Ja jaksaa vain valittaa kun ei ehdi harrasteluihinsa. Hohhoijaa ja lapset jo peräti teinejä..just just..

        Kasvatustyökin jäänyt puolitiehen kun lapset ei tee mitään. .


    • 3 lapsen ei kotiäiti

      Kuulostaa tavallisen perheenäidin arjelta. Semmosta se elämä äitinä on. Täytyy varmaan luopua jostakin että sais ajan riittämään. Haluatko elää kuin sinkki jos elät kuin sinkki ja kotityöt, lapset, perhe häiritsee vapaa-ajan viettoa.

      • hguiyiouooouo

        Hyvin sanottu samaa mieltä.

        Kauheata valitusta ja silti harrastuksiin on aikaa.


    • Omaa lääkettä

      Tänään kun pääset töistä, käy syömässä jossain ravintolassa, osta hyvä kirja tai ristikkolehti ja vetäydy kotiin tultuasi makuuhuoneeseen. Käy sitten kun miehesi ja poikasi ovat kotiutuneet kysymässä, mitä ruokaa tänään on?

    • 232333

      teeppä niin, että lopeta niiden kotitöiden tekeminen jotta ukkos ja penskas tajuaa millasen työn joudut tekemään. Ja ehkä jopa kun tiskivuori kasvaa joku heistä pakottautuu kuuraamaan kattiloita kun sinä et sitä tee

    • Pojat ruotuun

      Minusta on todella väärin, että poikia ei opeteta kotonaan tekemään kotihommia. Ei ole äidin tehtävä passata lapsiaan loputtomiin. Mitä sitten, kun poika muuttaa pois vanhempien luota eikä ole koskaan elämässään käynnistänyt pesukonetta eikä keittänyt perunoita? Miten tällainen ihminen pärjää yksikseen?

      Avomieheni on varsinaisen passaajaäidin kasvattama. Ottaa rankasti välillä päähän, kun tulen nälkäisenä töistä kotiin illalla niin tämä herra on joko käynyt jo vanhempiensa luona syömässä tai syönyt jääkaapista eilisen ruoan tähteet loppuun. Ei puhettakaan, että hän olisi laittanut molemmille syötävää koska ei osaa tehdä yhtään mitään ruokaa eikä ole halukas opettelemaankaan.

      Avokkini ja hänen kaksi veljeään ovat olleet täysihoidossa kotonaan ja veljet (21 ja 23v) asuvat edelleen vanhempien luona. Anoppi tekee ruoat ja laittaa ne valmiiksi lautasellekin. Jopa maito kaadetaan valmiiksi lasiin. Nuorin pojista nakkelee töistä tultuaan vaatteensa pitkin lattioita, josta anoppi ne kerää, pesee ja vie kaappiin.

      Meidän taloudessa minä olen se joka yksin hoitaa ruokaostokset, ruoanlaitot, pyykinpesut, siivoukset, kissojen hiekkalaatikon tyhjennykset ym. Mies ei osaa itsekseen edes kaupassa käydä, vaikka joisi itse viimeisen maitotölkin tyhjäksi. Suoraan vaan ajelee töistä kotiin minun käydessä töiden jälkeen kaupassa. Luojan kiitos meillä ei ole lapsia. Minä niistä kuitenkin joutuisin yksin huolehtimaan miehen harrastaessa.
      On väärin jättää pojan "kouluttaminen" miniöille, kun ei itse osaa lyödä nyrkkiä pöytään lapsilleen ja näyttää ettei se ruoka kaupasta sinne jääkaappiin eikä sieltä kattilan kautta lautaselle itsekseen tule.

    • väsynyt ihminen

      Meillä ihan sama juttu, minun osuuttani on koko taloudenhoito (vaatteet, ruoka&valmistus, kaikki hankinnat ja ostot, valitettavan iso vanha puutarha ja sen hoito, mökki ja siellä ison pihan hoito ...keksi itse lisää...) lapset ja kaikki kouluun liittyvät jutut sekä osa maatilan töistä kuuluvat minulle. Lisäksi olen kokopäivätöissä. Ajattelin jättää tän porukan vähäksi aikaa ja mennä huilaamaan vuokrayksiöön johonkin. Jättäisin mielellään rakkaat mutta laiskat lapseni miehelleni, menköön h**vetti marjastamaan ite ja poimikoon omenansa hilloa varten. Sitä ei kuulemma ollut ilmestynyt varastoon. Ja kuten aikaisemmissa kommenteissa todettu tämä on varmaan omaa vikaani, vähän kuin raiskausuhrien vähäinen vaatetus aiheuttaa pakonomaista ottamista???

    • vitun kusipäät

      Ompa teillä kerta kaikkian paska elämä. VITTU HANKKIKAA SELLANEN!! MULLA EI OLE ISÄÄ JA TE VITTU ITKETTE SIITÄ ETTÄ TEILLÄ ON IHANIA LAPSIA JA MIES!!

    • Joku vaan

      Voi hyvänen aika. Sulla sentään on omaakin aikaa eli vapaa-aikaa toisin kuin esim. mulla... Olen lapsiin ja kotitöihin sidottuna kokoajan. Ei mulla olis ees aikaa lähteä salille ym. Olen kotiäitinä ja mulla riittää kyllä töitä 24/7 ei ne ikinä lopu. Pesen 4 koneellista pyykkiä päivässä, teen 2*ruuan, välipalat, aamupalat,iltapalat, ja korjaan ja pesen joka kerran astiat pois pöydästä, imuroin, pesen lattiat melkein joka päivä, suomeksi sanottuna teen kotona aivan kaiken ja hoidan vielä 3:mea lasta samalla.
      Ja palkka on helskutin huono.

    • dapidaa

      Jätä kotityöt tekemättä. Tee ruokaa itsellesi. Peset vaan omat pyykit. Jätä välillä harrastus väliin ja mee aikasemmin nukkumaan. Kyllä ne teinitkin jotain suuhunsa saavat ja ukkos varsinkin. Ja kotityöt kuuluu automaattisesti kaikille, ei vaan äidille. Psyykkaa vaan ittes siihen, että voi ottaa jonkun aikaa ennenku muu porukka havahtuu myös kotitöille...

    • äiteeitsekin

      No itsehän olet valinnan tehnyt!!!

      Turhaa valitusta. Ja todella ärsyttävää!!!

      Käyn minäkin töissä ja hoidan lapset ja kodin myös mutta olen valinnut näin ihan siksi että halusin lapsia. Asennekysymys.

      Älä mene typerään spinningiin tai muihin harrastamisiin. Lapset on sinun harrastus kunnes ne kasvaa kotoa pois. Ja älä surffaa netissä jos aika ei riiitä. Vähennä asioita siitä mistä pystyt. Ja opettele tekemään ruokaa kunnolla pakkaseen niin ei tarvitse aina sitä tehdä kun tulet töistä. Katso että vaatteet on oikeasti likaiset ennen kuin peset ne moni pesee puolipuhtaita. jne..aikaa alkaa riiitämään silloin perheen parissa olemiseen ja rauhoittumiseen.

      Ja lapset on jo teinejä eli voit antaa niiden huoneiden siivoukset heidän hoidettaviksi. ja tehdä ryhmäsiivouksen viikonloppuna. Kun olet rauhallisempi niin saat delegoitua perussiivon koko perheelle.

      Ymmärtäisin ongelman jos lapsesi olisi edes pieniä alle kouluikäisiä.

      Ja miksi mies ei saisi puuhailla autotallissa kun sinäkin harrastelet.

    • tee jotain enenkuin

      Kumma kyllä jopa yksi ihminen saa aikaiseksi melkoisen sotkun.

      Kaikelle paikka ja kaikki paikalleen. Jokaisen sääntö.

      Ruokatalous on viisainta muuttaa, kerta satsit ainakin kahdeksi ateriaksi.
      Keitot 10 l kattilallinen ja laatikot hanki alumiini vuokia http://www.euraconkeittio.fi/?pid=185 paista kaksiuunillista peräkkäin samalla kertaa, toinen pakasteeseen, ei tarvitse tiskata koska ei niitä kuitenkaan niin montaa kulu.

      Kaksi 14-18v. poikaa syö saman kuin kolme aikuista, joten ruuanvalmistus astioissa on nostettava laitoja.
      Joudut valmistamaan kerta ruokailuun viiden hengen ruuan, että riittää.
      Peruna-sipulisuikale on helppoa eikä tule hävikkiä hyödynnä.
      Samoin pakasteperunasose.
      Nopea helppo ruoka on myös risotto.

      Jos et nyt muuta mitään, lopullinen väsymys pamahtaa, kun taloustyö helpottaa ja lapset lähtevät omilleen.

      Hanki kunnollinen pyykinpesukone ainakin 7 kg.
      Todella hyvä imuri.
      Ja pakastin ainakin 320 litraa.

      Ja kyllä tuo risteilylle yksin lähteminen on hyvä idea.
      Onko paikkakunnallasi opiskelija asuntoja voisit käydä kysymässä onko joku solu vapaana pariksi viikoksi (on kalustettuja edullinen menet ja nukut)

      • hjjhkljlkklkk

        Paljolti asiat on järjestelykysymyksiä ja spinningin voisit muuttaa joogaksi tai meditaatioksi. Rauhoittavampi vaikutus. Tai vain rauhallinen kävely metsässä.

        Rauhoittuminen ja kunnon organisointi. :)

        Itsekin huomaan että olen ihan loppu vaikka lapset kotoa pois. Niin hommaa riittää ihan perusjutuissa kahden ihmisen ja koiran taloudessakin. Eli otan liikaa hommia päälleni järjestö ja työasiat(ylityötä koko ajan) ja sitten painan hommia kotona kaikessa muodossa mitä omakotitalo teettää ja hoidan koiran lenkitykset. Ja miehellä usein etätyö tai selkä kipeä. sitten vielä kiireisesti omaishoitoa. Ja aina syyllinen olo kun ei ehdi hoitaa sukulaisiaan ja ystäviäänkään. Aina sama selitys pitää tehdä vielä se ja se raportti mutta kuukauden päästä helpottaa kun deadline on ohi jne..

        oravanpyörällä on taipumus suurentua ja suurentua kunnes on pakko hiljentää tahtia. Ja usein kun vauhti kiihtyy niin tulee itsekin saamattomaksi aikaa tuhraantuu jo pienenkin asian kanssa kun ei jaksa eikä enään huvita. Motivaatiota kannattaa hakea hauskan pidostakin että saa uutta potkua. Aloittajallakin jo isot lapset joten ajankäyttöä voisi tarkistaa missä mättää.

        Monet ihmettelee kun mies ei tee mitään töistä tullessa mutta riippuutyöstä jotkut työt vie ihan täysin mehut pois..ja silloin haluaa nollata jos aivot käyneet koko päivän intensiivisesti. Ja jos äiti on kotona niin kyllä kotityön voi hän hoitaa lasten kanssa olo eri asia. Jos molemmat käy ulkopuolella työssä niin silloin yhteisesti siivous yms.Mutta yhdessä sovitaan kuka tekee mitä eikä niin että äiti määrää lisäämotivaatiota kun päätös on yhteinen.


    • Aloittaja AP

      Sitä minä vaan, että miksi ne miehet eivät osallistu esimerkiksi ruuanlaittoon tai pyykin pesuun? Mikä siihen on syy? Osaa mieskin laittaa tiskit koneeseen ja ihan varmasti osaa laittaa pyykkejä kaappiin ja käynnistää pesukoneen, osaa ihan varmasti imuroida..ruokaa kaikki ei osaa tehdä 8en tiedä miksi - senkin taidon voi halutessaan opetella). Miksi pitää aina odottaa valmista? Miksi ei mies voi tulla ja sanoa vaimolleen, että mitä miten voisin auttaa? (ellei osaa itse aloittaa). Miksi se miehen (siisti sisätyö) on "vaativampaa" kuin esimerkiksi naisen työ (hoitotyö esim.) ja sillä perusteella mies voi olla väsynyt ja olla tekemättä mitään kotiin kuuluvaa, ns. kotityötä? Luulen, että parisuhdekin kestää paljon paremmin ja miehen ja vaimon suhde myös makuuhuoneen puolella toimii huomattavasti paremmin! Ainakin itse olisin hyvin tyytyväinen. Mistä tämä miesten "laiskuus" kumpuaa? Ei ymmärrä...ei...

    • Kiireellinen isä

      Lapsiperheen isänä haluan lusikkani laittaa soppaan.
      Toki teet enemmän kuin yhdeltä ihmiseltä vaaditaan, mutta kuka vaatii?
      Olen huomannut, että vaimollani on tapana koko ajan touhuta ja tehdä jottei "talo kaadu" päälle.
      JOS on menty naimisiin ja JOS on tehty lapsia, on niitä toki hoidettava toisen jos toinen on töissä. Turha siitä on marista! Itse on määriteltävä missä "touhutasossa"

      Nykyään naiset haluaisivat vain olla facebookissa ja lukea naisten lehtiä siitä, kuinka heidän miehensä "hemmottelevat" heitä tekemällä kotityöt. Tämä on monen naisen unelma, "laittaa essu" miehen päälle.

      Miten perheet pärjäsivät aiemmat sadat ja tuhannet vuodet, kun ei ollut:astian- tai pyykinpesukonetta, uunia, hellaa, jääkaappia, pakastinta, imuria, valmisruokia saati autoa jolla pääsi kauppaan hakemaan ruokaa`? Nyt on jäänyt heinätyöt, lehmän lypsy ja maanvieljelykin väliin, mutta silti kenelläkään ei tunnu olevan aikaa hoitaa lapsia ja kotia!

      Viekö tietoyhteiskunta ajan ja epärealistiset odotukset elämän ilon tästä hetkestä ja siksi erotaan ja karataan kun ei mikään tyydytä?
      Ero EI ole ratkaisu, samat ja suuremmatkin ongelmat tulee vastaan tavalla tai toisella myöhemmin. Elämän tarkoitus ja realiteettia siihen, mikä on tärkeintä auttaa hiukan. Loput täytyy jokaisen itse improvisoida..

      • nainen 36

        Jos molemmat ovat töissä, niin kyllä silloin kotona tehtävä asiat tulee puolittaa. Se miten työt puolitetaan, on puolisoiden välinen asia. Tärkeintä on se, että kumpikin on tyytyväisiä töiden jakoon.

        Totuus on usein edelleen se, että työpäivän jälkeen nainen tekee edelleenkin suurimman osan kotitöistä. Harvinaista on se, että jos mies tekee enemmän tai yhtä paljon kuin nainen. Naiselle on tosi rankkaa palkkatyön lisäksi hoitaa kaikki kotityöt ja lasten asiat. Nainen voi kokea, että ei pääse lainkaan rentoutumaan, kun mies heittäytyy vapaalle joko kokonaan tai tekee muutaman pienen asian, jos viitsii.

        Vaihda roolia muijasi kanssa ja katso miltä se sinusta tuntuu. Miltä tuntuu koko ajan huolehtia toisten tarpeista ja olla valmiina täyttämän ne.


      • onseniinväärin

        Kiitos, annoit oikein perusmiehen ajattelumallin tässä! Tästä se kaikki kiikastaa. Miehet eivät ole ymmärtäneet, että perherakenne on muuttunut: nykyään sekä nainen että mies käyvät töissä. Nainen teki kotityöt SIKSI, että ei käynyt töissä miehen tapaan. Kotityöt olivat ennen naisen päivätyö.

        Rakenne on muuttunut, mutta kotityönjako ei. Oletetaan edelleen, että nainen hoitaa sekä työn, että kodin. Tämä ei vaan mahdu päähäni. Jos kotitöihin sai ennen käytettyä sen saman ajan 8 tuntia, jonka mies oli töissä, miten se olisi mahdollista että nainen tekisi tämän saman määrän vielä päivätyön päälle. Kukaan ei vaadi, että mies kävisi vielä työn päälle tekemässä kakkosduunia.

        Tietysti astianpesukoneet, pesukoneet jne. ovat helpottaneet siinä määrin, ettei aikaa tosiaan kulu tätä 8 tuntia, mutta silti minusta on epäoikeudenmukaista, että naiselle lisätään duunin päälle vielä kotityöt. Mikään ei perustele tätä.. etenkin kun nainen kasvattaa usein vielä lapset.


    • yksin nyt

      Lähde pois ja jätä kaikki.

    • yh-äiti 35
    • Opiskelkaa miehiä

      "miksi te naiset yritätte olla jotain supernaisia. Toimi ohjeeni mukaan:
      Hanki miehen rahoilla astianpesukone.
      Palkkaat miehen rahoilla kodinhoitajan/siivoojan pari kertaa viikossa.
      tilaat tästä lähtien pizat poikalapsillesi pizzeriasta, ukko maksaa.Poikasi saa hakea mikroeinekset kaupasta itselleen. Oma vanhempani ei mulle muuta syöttänytkään kun mikropizzoja sen jälkeen kun äitini muutti pois kotoa.sitä kesti noin 5 vuotta."

      Kannattaa kokeilla tätä ensin omilla rahoilla muutama kuukausi ja arvioida, että onnistuuko hyvin. Jos onnistuu, niin sitten mieti vielä, että onnistuisiko useampi vuosi. Jos olet sitä mieltä, että ihan kevyesti, niin sitten voit turvallisin mielin kokeilla, saatko miehen suostumaan kaikkeen niin, että se vielä ensi joulunakin asuu samassa taloudessa lastensa isänä. Nimittäin ne elarit eivät sitten kovin pitkälle kanna, kun pitää maksaa ihan kaikki itse.

      PS. Mikropizzat ei ole kasvavan lapsen ruokaa. Ei oikeastaan aikuisenkaan. Sellaisten pitkäaikaisesta käytöstä voi tulla monenlaisia kehityshäiriöitä. Kuten tuli tässä edellä jo osoitettuakin.

    • As simple as that

      "Jos molemmat ovat töissä, niin kyllä silloin kotona tehtävä asiat tulee puolittaa. Se miten työt puolitetaan, on puolisoiden välinen asia. Tärkeintä on se, että kumpikin on tyytyväisiä töiden jakoon."

      Nainen36: mistä oppaasta tällainen on revitty? Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, ni kyllä se on ihan puolisoiden välinen asia, puolitetaanko yhtään mitään ja kuinka paljon ylipäätään kotitehtäviä jaetaan. Kuten sanoit, tärkeintä on, että kumpikin ovat tyytyväisiä.

      Meillä suurimman osan kotitöistä tekee nainen, koska tässä perheessä sekä nainen että mies ovat sitä mieltä, että ne ovat naisen tehtäviä. Ja molemmat ovat tyytyväisiä. Nainen tykkää tehdä niitä ja mies tykkää, et nainen tekee niitä.

      Ei kaikki sentään vielä ole imaistu mukaan tähän nykyajan vouhotukseen. Eivätkä kaikki edes halua tulla imaistuiksi. Uskokaa tai älkää, eivät edes kaikki naiset. Jotkut haluavat yhä perinteisiä rooleja. As simple as that.

    • Valokeiju

      Jos lapsesi ovat jo teinejä, ala pitämään kalenteria milloin he täyttävät 18 vuotta. Aloita heti välittömästi haavelemaan vapaudesta - elämäsi on vasta alullaan. Ensin muutat omaan asuntoon, sitten säästät rahaa ja sitten teet sitä mitä ikinä olet aina haaveillut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

      ......Lähde vaikka matkalle maailman ympäri!

      • Valokeiju

        Akuuuttia tukea saat kun rupeat tyhjentämään kaappeja ja materiaa pois.


    • Jhaå12

      No joo, meillä sama mutta oon mies.

    • Jha123

      Mutts kesteeytävä on jod haluaa suhteen jatkuvan

    • Lapsella

      on isäkin..ei elatusta ilman huoltajuutta, tapaamisoikeutta, lapsen oikeaa nimeä, koulu- ja yhteystietoja..

    • eräskertomus398

      Siskoni uupui myös. Lapset jäivät heitteille.Kauniista kodista tuli täysi tyhjä "kolo" josta puuttui kaikki se mikä oli ennen.

      Avioero ja mielen tasapinon menettäminen.Paha, todella paha masennus. Kova lääkitys, itsemurha yrityksiä. Koko elämä meni pois,perhe, työ&talous.kaikki.

      Jumala otti hänet pois täältä kärsimästä.

    • Anonyymi

      Mikset tee moneksi päiväksi ruokaa kerralla? Tai osta itsellesi jotain valmisruokaa ja anna miehen ja teinien huolehtia itse omasta ruuastaan?
      Jätä myös ihme spinningit pois jos väsyttää ja on voimavarat pois, käytä maalaisjärkeä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe