Ulkomaille maksaminen Nordeasta tökkii

IBANlainen

5 vuotta olen maksellut ostoksiani pääasiassa Ruotsiin ja Saksaan IBAN ja Bic tunnusten avulla. Perjantaina yritin mennä maksamaan samaan tyyliin, eli maksu ulkomaille kohtasta.
Kun olin laittanut kaikki tarvittavat tiedot yms. yritin maksaa laskua. Ylälaitaan tulikin stop -merkin näkoinen punainen kuvio ja teksiti: Tee maksu Uusi maksu -toiminnolla.
Eikö tuo Uusi maksu -toiminto ole tarkoitettu vain kotimaan maksuja varten... tuollahan ei kysytä esim. tuota Bic koodia saati valuuttaa.
Ja Nordean asiakaspalvelu ttökkii aivan tolkuttomasti... 2 päivää sitten laitoin viestiä, eikä mitään ole kuulunut.

28

14850

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi maksu toimii

      Uusi maksu-kohta on nimenomaan kaikkia SEPA-maksuja varten. Syötät sinne tilinumeron IBAN-muodossa niin verkkopankki tunnistaa kohdepankin ja lisää automaattisesti BIC-tunnuksen. BIC-tunnus saattaa poiketa sinulle annetusta, mutta toimii kyllä. Itselläni esimerkiksi maksaessa Sveitsiin UBS-pankkiin oli tilille annettu BIC UBSZH80A ja verkkopankin laittama oli UBSZH12B. Rahat tulivat kuitenkin muutamassa päivässä perille.

      • Uusi maksu toimii

        Niin ja valuuttana SEPA-maksuissa on aina euro. Tämä muutetaan kohdepankissa muutaman maan tapauksessa paikalliseen valuuttaan. Jos haluat maksaa esimerkiksi Ruotsiin kruunumääräisenä, käytät Ulkomaanmaksua ja tällöin maksusta menee kuluja.


    • Kiva, kiva

      Nordea ei tuostakaan sen tarkemmin informoinut. Olisi voinut siihen Stop-merkin yhteyteen laittaa jonkun linkin tai infon. Moni muukin on tätä ihmetellyt. Luulevatko ne siellä pankissa että ihmset ovat ajatustenlukijoita ja ymmärtävät automaattisesti mistä on kysymys. Saatanan saatana ja vitun ärsyttävää.

      • Uusavuttomuutta?

        Ai ei vai? Menee www.nordea.fi -> Henkilöasiakkaat -> Kortit ja Maksut -> Maksaminen -> Euromaksu. Tulee seuraava sivu:
        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Maksaminen/Euromaksu/1119212.html

        "Maksat tilisiirron samalla tavalla riippumatta siitä, onko se menossa kotimaahan tai muualle SEPA-alueelle."

        Vaihtoehtoisesti valikosta löytyy ohjeet myös Valuuttamaksua varten... Ei ole kovin vaikeata noita löytää. Lisäksi Verkkopankin sisällä on ohjeet jokaista sivua varten.


      • 11 + 11
        Uusavuttomuutta? kirjoitti:

        Ai ei vai? Menee www.nordea.fi -> Henkilöasiakkaat -> Kortit ja Maksut -> Maksaminen -> Euromaksu. Tulee seuraava sivu:
        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Maksaminen/Euromaksu/1119212.html

        "Maksat tilisiirron samalla tavalla riippumatta siitä, onko se menossa kotimaahan tai muualle SEPA-alueelle."

        Vaihtoehtoisesti valikosta löytyy ohjeet myös Valuuttamaksua varten... Ei ole kovin vaikeata noita löytää. Lisäksi Verkkopankin sisällä on ohjeet jokaista sivua varten.

        Oleellinen pointti ei ylempänä ollut etteikö ko. tietoa Nordean sivuilta löytyisi kun riittävästi kahlaa eri sivuja ja valikkoita lävitse.

        Pointti oli se, ettei "uusi maksu" ole monellekaan merkitykseltään selkeä ja sen sisältö tiedossa.

        Mikäli Nordea olisi tehnyt asian selkeästi ja fiksusti, niin valikon "uusi maksu" namiskan takana tai suoraan sen yhteydessä olisi linkillineseti tuo sama termi, joka veisi suoraan selvitykseen sen merkityksestä ilman, että pitää alkaa käyttää turhauttavan paljon aikaa ko. tiedon hakemiseen.

        Nordean sivulla on muuten runsaasti eri infoissa vain maininta mistä jokin vaikkapa tieto "x" löytyy. Sitten alkaa turhautta valikoiden selaaminen ja sivuilta toisille klikailu. Älykkäästi toteutettuna tuo sana "x" olisi linkillinen sana, joka veisi suoraan ko. sivulle ja asiaan. Sisäisiä "sana-aihe-linkkejä" tulisi käyttää runsaamminkin ergonomiaa parantamaan.

        Saman asian voi toteteuttaa ergonomisesti tai sitten ei. Tokihan sama asia / ongelma toistuu enempi vähempi kaikkialla mm. eri pankien ja virastojen sivustoilla.


      • 15+8

        Syynä infon puutteeseen on se, että EU-määräysten mukaan euromaksu SEPA-alueelle pitää olla samanhintainen kuin kotimaankin maksu eli käytännössä ilmainen. Ulkomaanmaksuista Nordea on taas perinyt isommat palvelumaksut, jos vahingossa valitsee toimitustavan tms. sellaiseksi, että euromaksun ehdot eivät täyty. Palvelumaksujen maksimoiseksi Nordea toivoi tietysti mahdollisimman monen maksavan kalliilla välityspalkkiolla euromääräisen maksut ulkomaankasuina. Nyt kaiketi on tullut jotkut EU-säännökset voimaan, jotka estävät tällaisen keplottelun.


    • joutis

      Mitä ihmettä?

      Maksoin tänään Nordean tililtäni normaalilla "uusi maksu" toiminnolla ES- - - tilille haluamani summan.

      Ei tökkinyt nyt eikä ole tökkinyt aikaisemminkaan.

    • Äräkäppärä

      Onneksi löysin googlaamalla tämän ketjun. Itse hakkasin päätä seinään juuri samasta asiasta, kun yritin tehdä maksua Saksaan "maksu ulkomaille" toiminnolla. Viimeksi kun katsoin, Saksa nimittäin oli ulkomaa.

      Ja toi ilmoitus on kaikkien käytettävyynmokien äiti! Jos ei voida antaa järkevää ilmoituksta, miksei järjestelmä voi itse siirtyä siihen Uusi maksu-toimintoon ja täyttää niitä kenttiä valmiiksi, kun ne on jo kertaalleen siihen ulkomaanmaksuun hakattu.

      Ei hyvää päivää taas mitkä tunarit näitä systeemejä suunnittelee!!

      • Joutis!

        Mitä ihmettä vieläkin?

        Maksoin "uusi maksu" kentän kautta tuon 09.11. maksuni.

        D-B:n Espanjan konttorin tilille 1000€ ilman vaikeuksia tai mitään mutkia!


      • Anonyymi
        Joutis! kirjoitti:

        Mitä ihmettä vieläkin?

        Maksoin "uusi maksu" kentän kautta tuon 09.11. maksuni.

        D-B:n Espanjan konttorin tilille 1000€ ilman vaikeuksia tai mitään mutkia!

        Minulle kävi niin kun maksoin viikon päästä raha tuli takaisin tililleni ei siis mennyt perille


    • Kiitos tästä ketjusta, olin nimittäin aika sormi suussa kanssa tuon "uuden maksun kanssa" - enkä niin kovin tyhmänä itseäni pidä.

      • hmmmmmmmmmmmmmm

        Tätä viestiketjua itsellänikin kiittäminen, että ulkomaanmaksu onnistui! Nordea, laittakaa sinne verkkopankkiin viesti "EU-maksut uusi maksu-toiminnolla", niin säästätte monen maksajan ylimääräiseltä vaivalta!


    • maksuttaja

      Totta turisette. Itsellänikin oli jo vanha "ulkomaan maksu"- pohja jota käytin pari vuotta sitten. Nyt sitten ihmettelin mikä tökkii. Piti noin pari kertaa koittaa ennen kuin uskalsin vaan pistää "normaalina" laskuna menemään Saksaan.

      Sitä ollaan näköjään jo lähellä EU-liittovaltiota, kun ei tunnusteta enää maita "ulkomaiksi". Bleh!

    • KANTA-ASIAKAS

      PASKAT ETTÄ NORDEASSA TÖKKII

      V-TTUUN TUO ULKOMAANMAKSUT LINKKI

      ETTÄ ON TORVELOA ASIAKASPALVELUA!

    • pettynyt asiakas

      Pitäsköhän tuolle punahousuiselle Waalroosille maksaa enemmän stay away bonuksia että Nordea vaivautuisi informoimaan asiakkaitaan kunnolla.

    • Ubschlaagi

      Huh-huh, tämä ketju pelasti perkuleelliselta sydämentykytykseltä, jota tämä ensimmäinen tilisiirtoni ulkomaille eli Saksaan aiheutti.
      Aika ovelan harhaanjohtavaa on Nordean verkkosivujen informaatio ulkomaanmaksusta. Kaikki tutnuu sujuvan hyvin ibaneineen ja biceineen, kunnes lopussa tulee tuo punaristinen umpikuja, joka pyytää menemään tutulle kotimaan maksusivulle. Väemmästäkin on saatu schlaageja! Onneksi tämä ketju oli olemassa.
      Pikkasen voisi Nordea ajatella asioita, jos haluaa ensikertalaisenkin osaavan näitä ulkomaan maksujuttuja. Ehkä se ei ole tarkoituskaan?

      • kotimaa vai ulkomaa

        Sama juttu! Aivan hanurista tuo! Ensin hakkasin päätä seinään moneen kertaan ja aina vaan herjasi ties mistä sallituista merkeistä ja sitten "tee uusi maksu"-kohdan kautta.
        Lopulta onnistui, tai ainakin tililtä näkyy lähteneen jonnekin rahaa. Kuitenkin maksaessa lukee kaiken aikaa kotimaan maksu eli jäi vähän epämääräinen olo.

        Ennen meni kätevästi ulkomaan naksujen kautta ja valitsemalla oman pankin kulut, luulisi että systeemin muuttuessa olisi opastettu käyttäjää paremmin.
        Kuluttaja-asiamies hohoi...


    • OKO

      Tein eilen tilinsiirron Saksaan "normaalina" tilinsiirtona. Aluksi yritin ulkomaan maksuna mutta stop merkki opasti vihjailemalla oikeille jäljille. BIC numeroksi se arpoi saman jonka olin saanut laskun lähettäjältä.
      ONKO KELLÄÄN KOKEMUSTA että miten kauan kestää kun Nordean kautta siirretyt rahat on vastapuolella Saksassa?

    • Mika Mikkonen

      Tää on just tätä huonoa palvelua jossa käytäntöä ei oteta huomioon!!

    • Fuck Wahlroos

      Pikamaksu olisi kyllä onnistunut ihan kivasti "ulkomaan maksut" -kohdasta. Pelkällä 32 euron lisämaksulla. Onneksi päätin vielä kokeilla kotimaan uutta maksua, niin säästyi tuo 32 euroa Nallen henkilökohtaiseen virkistysrahastoon päätymiseltä.

    • Ei kannata hosua

      Minullepa kävi niin, että maksoin Saksaan ulkomaanmaksuna Nordean tililtäni virheellisesti laskun. Se olisi siis pitänyt maksaa ihan "uusi maksuna" vaan.

      Tätä en tajunnut Nordean sivuilta lukea kun luulin, että ulkomaanmaksu on ulkomaanmaksu ja Saksa on ulkomaa.

      Missään vaiheessa Nordean ohjelma ei herjannut mitään. Ei stopia, ei punaista, ei mitään! No, naputtelin ja vahvistin maksun. Kuitenkaan tililtäni ei lähtenyt tuota summaa kun tarkistin, eikä sitä myöskään näkynyt "erääntyvät maksut" kohdassa.

      No sitten tyhmänä aloin etsiä ohjeita jostain ja sanottiin, että uusi maksu, uusi maksu. Selvä. Maksoin sen sitten uusi maksu -kohdasta vielä toiseen kertaan ja hienosti meni. Rahat lähti samantien tililtä ja kaikki ok.

      Seuraavana päivänä tuo samainen saatanan lasku olikin veloitettu tililtäni uudelleen. Eli ulkomaanmaksu OLIKIN onnistunut. Nordea oli veloittanut sen tililtäni ilman, että siitä oli missään mitään tietoa, ei siis erääntyvissä, eikä missään.

      Soitin Nordeaan. He ihmettelivät, miksei ohjelma herjannut missään vaiheessa ja antoi maksun mennä ulkomaanmaksuna. Sanoin, etten minä vaan tiedä. He lupasivat selvittää asian ja tehdä itse itsestänsä reklamaation Nordeaan :D

      Tästä minä joudun maksamaan vielä 25 euroa päälle Nordealle selvityskuluja kun he yrittävät saada rahojani palautumaan.

      Maksan paitsi tyhmyydestäni, niin vieläpä siitä, että Nordean ohjelma EI HERJANNUT, vaikka olisi pitänyt. Mutta kuulemma tästä 25 euron lisäselvityskulustakin he voivat itse tehdä reklamaation ja saattaa jopa olla, että saan senkin joskus takaisin. Kuka tietää.

    • Pasi Kallero

      Hyvä ketju. Sain itsekin rahat lopulta liikkeelle Saksan suuntaan tekemällä normaalin kotimaan maksun. Aikani hakkasin ulkomaan maksua turhaan ja sitten googlen kautta tänne. Nytpä tietää senkin, ettei Saksa enää ole ulkomaa.

      • Anonyymi

        Osuuspankissa ulko- ja sisämaan maksu tapahtuu samalla nappulalla. Pankin ohjeessa sanotaan ”Uusi maksu tunnistetaan automaattisesti ulkomaanmaksuksi, kun tilinumeroksi kirjoitetaan ulkomainen tilinumero. Tilinumeron tunnistamisesta saat vielä varmistuksen. Kun tilinumero on varmistettu ulkomaiseksi, pääset täyttämään lisätiedot ulkomaanmaksuun.”.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osuuspankissa ulko- ja sisämaan maksu tapahtuu samalla nappulalla. Pankin ohjeessa sanotaan ”Uusi maksu tunnistetaan automaattisesti ulkomaanmaksuksi, kun tilinumeroksi kirjoitetaan ulkomainen tilinumero. Tilinumeron tunnistamisesta saat vielä varmistuksen. Kun tilinumero on varmistettu ulkomaiseksi, pääset täyttämään lisätiedot ulkomaanmaksuun.”.

        Huomasin juuri kommentoineeni 7 vuotta vanhaa viestiä, ei ollut tarkoitus. Joku muu oli omalla kommentillaan nostanut tämän vanhan ketjun ylös, siksi hämäännyin.


    • Anonyymi

      Samat ongelmat siellä Nordeassa on vieläkin. Tämä pankki menee tänä vuonna vaihtoon sekavuuden ja korkeiden palvelumaksujen takia.

    • Anonyymi

      Maksoin viime viikolla laskua Saksaan ja kaikki meni siihen asti hyvin, kunnes yritin vahvistaa maksuni. Tuli ilmoitus, että maksu pitäisi vahvistaa jollakin prkleen ID-sovelluksella, mutta milläs vahvistan, kun minulla on vain tavallinen kännykkä.

      Olen aikaisemmin maksanut laskuja ainakin Belgiaan eikä siinä ollut mitään ongelmia. Viimeksi (viime tammikuussa) tosin jouduin vahvistamaan maksuni tekstiviestillä ja sekin onnistui hyvin. Mutta viime viikolla ei onnistunut enää. Tutkin asiaa ja sain käsityksen, että maksaminen ei tällä hetkellä (?) onnistu netissä tunnuslukulaitteella. Mietin vain, että missähän vaiheessa taas onnistuu.

      Minulla ei ole älypuhelinta, koska en sellaista tarvitse (minulla on tietokone ja siinä netti), enkä juuri tarvitsisi tavallista kännykkääkään, mutta nyky-yhteiskunnassa ei enää mikään onnistu ilman kaiken maailman puhelimia. Edes lääkäriaikaa ei voi (=saa) varata paikanpäällä vaan pitää tehdä puhelimessa, vaikka sitten terveyskeskuksen käytävältä.

      Onko kellään tietoa, milloin nettimaksaminen ulkomaille taas onnistuu ilman ylimääräistä pelleilyä?

      • Anonyymi

        Sama ongelma täällä: maksu ulkomaille, tunnuslukulaite eikä älypuhelinta. Sain lopulta vahvistettua maksun vanhassa verkkopankissa, johon vielä pääsee linkistä uuden kautta. Siellä tarvitsi vain tehdä lisävahvistus tunnuslukulaitteella.


    • Anonyymi

      S-pankissa eI tilisiirrot ulkomaille toimi nyt eikä pankki suostu ottamaan mitään kantaa asiaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      128
      1488
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1401
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      67
      1215
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      54
      1149
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      994
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      254
      954
    7. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      193
      934
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      73
      911
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      830
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      818
    Aihe