Det är konstigt.

sur mormor

Hela sitt liv lever man i en finskspråkig omgivning och allt är OK.Sedan köper ungarna en dator åt mamma.Mamma surfar på nätet på olika forum och får läsa vilka parasiter vi svenskatalande är.Tablå,mamma blir rent ut sagt förbannad,ALDRIG någonsin har jag fått några fördelar för att mitt modersmål är svenska.Tvärtom missade jag en fin arbetsplats för att min finska inte var tillräckligt bra.

9

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 228w

Man ska inte bry sig om den här lilla högljudda gruppen,men visst blir man ledsen.

• Iida07

När man är NY på nätet så blir man nog chockerad,men man skall ta dom flesta inläggena med en nypa salt.Om man skulle träffa personligen de här värstingarna så skulle man märka att inte är de nu så farliga.Det är så lätt att aonymt häva ur sig vilket skit som helst.

• T. Bökholm
        Iida07 kirjoitti:

När man är NY på nätet så blir man nog chockerad,men man skall ta dom flesta inläggena med en nypa salt.Om man skulle träffa personligen de här värstingarna så skulle man märka att inte är de nu så farliga.Det är så lätt att aonymt häva ur sig vilket skit som helst.

Är född i Sverige och därmed även Svensk medborgare, gick skolorna där men
        flyttade med förälldrarna till Finland redan för 40 år sedan pratar båda språken
        lika bra och venska på riks svenskt sätt men har sällan haft behov av svenskan.

För bor i Tavastland och här är man hurri om man pratar Svenska däremot när
        jag jobbade ett tag på färjorna mellan Finland-Sverige och speciellt VU:s båtar
        var man kanske lite kung bland den finlandssvenska besättningen det var ingen
        som sa hurri åt minstånne. Men det gäller att anpassa sig med såväl urfinnarna
        som finlandssvenskarna för båda håller på sitt in i det sista, skulle dock tro att
        de flesta finlanssvenskarna åtminstånne förstår finska om de anstränger sig lite.

• 3113w
        T. Bökholm kirjoitti:

Är född i Sverige och därmed även Svensk medborgare, gick skolorna där men
        flyttade med förälldrarna till Finland redan för 40 år sedan pratar båda språken
        lika bra och venska på riks svenskt sätt men har sällan haft behov av svenskan.

För bor i Tavastland och här är man hurri om man pratar Svenska däremot när
        jag jobbade ett tag på färjorna mellan Finland-Sverige och speciellt VU:s båtar
        var man kanske lite kung bland den finlandssvenska besättningen det var ingen
        som sa hurri åt minstånne. Men det gäller att anpassa sig med såväl urfinnarna
        som finlandssvenskarna för båda håller på sitt in i det sista, skulle dock tro att
        de flesta finlanssvenskarna åtminstånne förstår finska om de anstränger sig lite.

Som finlandssvensk måste man ju anpassa sig,om man vill ha jobb nämligen.Här i södra finland är det nog ett MÅSTE att behärska finska.Inte märker man det här hurrihatet så värst mycket i vardagen.Det är mest på nätet som det skrivs nedsättande och sårande inlägg.

• MONSTERMOMMO
        3113w kirjoitti:

Som finlandssvensk måste man ju anpassa sig,om man vill ha jobb nämligen.Här i södra finland är det nog ett MÅSTE att behärska finska.Inte märker man det här hurrihatet så värst mycket i vardagen.Det är mest på nätet som det skrivs nedsättande och sårande inlägg.

Man kan ju som nettimonster eller mormor skriva jäkliga inlägg.Snart skall vi fira Svenska Dagen.FLAGGAN I TOPP!!!!

• lille per
        MONSTERMOMMO kirjoitti:

Man kan ju som nettimonster eller mormor skriva jäkliga inlägg.Snart skall vi fira Svenska Dagen.FLAGGAN I TOPP!!!!

Litet bubbeldricka passar säker bra.

• skål på det

Här på min bostadsort har vi firat svenska dagen hela veckan.

• grannen

både finländarna och finlandssvenskar är rätt så rasistiska . hur kan man ha så mycket problem med varann ? visst finns det undantag men ändå. jag är sambo med en finlandssvens sedan 25 år så det är inte frågan om fördomar.

jag kan båda språken och har testat hur det fungerar i finland dvs på svenska orter har jag talat finska, det har inte fungerat, dom kan ingen finska och tvärtom.
      har ni inget språkhuvud alls ?
      själv lärde jag så mycket svenska på fyra år att jag vågade använda språket. så ni som bor i finland har haft hela livet på er att lära er.

• ålga

Har du rört dig mycket i Österbotten,där har jag förstått att det kan vara litet skralt med kunskaperna i finska ?Här i huvudstadsregionen kan nog de flesta finska (utom åldringar kanske)det är nästan ett MÅSTE om man vill ha ett arbete.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe