Autoilijalle ensi vuosi on karu: Veronkorotuksia ja huonompia teitä
kommentoi MTV3
25.10.2011 22:04
Autoilijalle ensi vuosi on karu: Veronkorotuksia ja huonompia teitä
Suomalaisille autoilijoille vuodesta 2012 tulee rankka. Verot nousevat, mutta palvelu heikkenee.
Valtiovarainministeriön (VM) täsmennetty budjettiesitys menee erittäin todennäköisesti joulukuun alussa läpi ilman suuria muutoksia. Budjettiesitys nostaa autoilijan verotusta tuntuvasti. Samalla teiden kunto jatkaa heikkenemistään.
Autoilijat joutuvat osaltaan valtion vyönkiristyksen maksajiksi. VM arvioi ottavansa ensi vuonna velkaa miljardi euroa vähemmän kuin tänä vuonna.
Kiristyksiä kaikkiin veroihin
Uusien autojen keskimääräinen autovero nousee VM:n arvion mukaan 7550 euroon, kun tämän vuoden arvio on 6900 euroa. Autoveron kiristykset tulevat voimaan huhtikuun alussa.
Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio tunnustaa VM:n laskelmat oikeiksi. Ne perustuvat kuitenkin siihen oletukseen, että auton ostoon käytetään keskimäärin sama määrä rahaa kuin tänä vuonna.
– Me ollaan lähdetty siitä kuinka paljon keskimääräisen, keskipäästöisen ja keskikuluttavan auton hinta nousee. Se on 870 euroa.
Autojen ensirekisteröintien määrää on hiukan alennettu aiemmista arvioista: nyt valtio odottaa 126 000 uuden auton rekisteröintiä ensi vuonna. Tänä vuonna arvioidaan rekisteröitävän 121 000 autoa, vaikka keskimääräinen autovero on selvästi pienempi.
– Me ollaan hirveän tyytyväisiä, jos siihen lukemaan päästään. Koska kaikki kolme autoilun pääveroa kuitenkin nousevat eivätkä Euroopan talousnäkymät vakuuta, en valitettavasti jaksa uskoa laskelmiin.
– Virallista ennustetta meillä ei vielä ole, mutta 115 000 autoa voisi olla aika lähellä totuutta.
– Onneksi saatiin myöhennys veron voimaanastumisessa, koska emme olisi ehtineet toimittamaan ajoissa kaikkia autoja, jotka on tänä vuonna tilattu. Tuhansia autoja olisi mennyt toimitukseen vasta veronkorotuksen jälkeen, mutta toimitushinta oli jo sovittu. Se olisi ollut haitaksi niin meille kuin kuluttajillekin.
– Nyt ehditään toimittaa tilaukset 95 prosenttisesti ennen huhtikuun ensimmäistä.
Käytettyjen autojen verolaskelmissa epäselvyyttä
Käytettyjen autojen keskimääräinen vero nousee 4700 eurosta 5400 euroon.
Ensi vuoden talousarviossa ennustetaan käytettyjen autojen rekisteröintien vähenevän 4000 kappaleella 23 000 kappaleeseen. Silti niistä kerätyn autoveron kokonaissumman odotetaan nousevan 13 miljoonaa euroa.
Tässä on outo epäkohta, sillä keskimääräisestä autoverosta laskettuna kokonaiskertymä on pari miljoonaa pienempi kuin tänä vuonna.
– Veron nousu kuulostaa oikealta siksi, että käytettynä maahan tuotavien autojen päästöt olleet hyvin korkeita, jopa 200 g/km ja veronkorotus puree kovimmin juuri näihin. Kyllä tässäkin valtio yrittää saada ihmiset vähäpäästöisempiin autoihin.
– Työllisyyden kannalta ei ole kuitenkaan hyvä, että kymmenet tuhannet hakevat autonsa vuosittain Saksasta.
Autoveron vaihteluväli levenee
Ympäristölle vähemmän haitallisten autojen hankkimista valtio aikoo edistää leventämällä autoveron vaihteluväliä 5 – 50 prosenttiin, kun se aiemmin on ollut 12,2 – 48,8 prosenttia.
Tero Kallio huomauttaa, että heidän myytäväksi tuomista malleista alle viisi prosenttia on alle 110 g/km hiilidioksidia päästäviä. Nämä ovat niitä, joiden autovero on keveimmästä päästä.
– Ensi vuonna maahantuojat varmasti yrittävät hakea näitä mahdollisimman vähäpäästöisiä autoja valikoimiinsa. Lainsäätäjä kokee ilmeisesti keksineensä ikiliikkujan, että aina kun käännetään porkkana-keppiruuvia pidemmälle, niin tulee uusia, vähäpäästöisempiä autoja.
– Tekniikka ei kuitenkaan etene niin nopeasti, vaikka se jatkuvasti kehittyykin. Kohta ei ole tarjolla tarpeeksi vähäpäästöisiä malleja, joihin valtio haluaa kuluttajan ohjata. Pakettiautojen kohdalla tilanne on jo nyt tämä.
Ajoneuvovero nousee sekin
Valtio suunnittelee keräävänsä ajoneuvoverolla ensi vuonna 770 miljoona euroa, kun tänä vuonna arvio on 706 miljoonaa euroa.
– Hallitusohjelmassa oli meidän mielestä oikea linjaus, että siirrytään hankinnan verotuksesta käytön verottamiseen, jotta saadaan autokanta uusiutumaan.
– Nyt käy niin, että kun kaikkia veroja nostetaan, niin me myydään todennäköisesti vähemmän autoja kuin tänä vuonna ja pitkänajan keskiarvojen alle mennään selvästi. Autokanta ei uusiudu.
– Tällä menolla saavutamme vuonna 2015 EU-tavoitteen eli 130 g/km -päästöt uusissa autoissa, mutta iso kuva eli koko liikenteen päästötason aleneminen jää toteutumatta ja menee tässä tapauksessa jopa huonompaan suuntaan.
Autoilijalle ensi vuosi on karu: Veronkorotuksia ja
OPSERVERI
1
123
Vastaukset
- kilometri pohjaisena
Auto työsuhde etuna on 60% työssä käyvistä ja silloin kulut maksaa työnantaja.
Tiemaksu on saatava autoa ajavalle itselleen ja tuolla maksulla on rakennettava ja huollettava kaikki tiet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12701Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581331Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä18996Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297885- 72875