ADD aikuiset ja lääkitys

focusedNot

otsikon mukaisesti.Mikä lääke ja annostus? Itsellä lopetettiin Concerta kokeilu.Alussa tuntui,että vaikuttaisi vähän.Tai oikeammin puoliso sanoi että olen ihan erilainen.

Nyt on ihan yhtä vaikeaa keskittyä mihinkään.Lapsen kanssa on vaikea olla koska keskittymiskyky ei riitä huomioimaan.Äiti leikkii mutta pää on jossain muualla :/

Lääkärin mielestä annosta ei ole järkeä nostaa jos ei kerran vaikuta mitenkään.Annos oli 36mg

Ennen ADD epäilyä kärsin unettomuudesta ja vaikeasta masennuksesta.Masennus tosin helpotti lääkkeellä nimeltä voxra.Keskittymiseen voxralla ei mitään vaikutusta.

Jospa olen vaan sit toivoton tapaus :/

44

45897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • addipää

      Concerta 18-36mg päivän mukaan. Taukojakin pyrin pitämään kun sattuu sopivan helppo vapaapäivä. Lääkärini sanoi, että jotkut käyttävät enemmänkin, että jos mulle joskus tulee tarve nostaa annostusta, siinä on vielä varaa.

      Minulla Cocerta auttoi selvästi jo 18 mg pitoisuuksilla. 36 mg on sitten ns. "täysi toimintakyky". Harmittaa kun KELA ei osaa laskea miten kalliiksi tulee, jos aikuisille addeille ei myönnetä korvattavuutta.

      En usko, että olet toivoton tapaus, ei meistä kukaan ole, vaikka niin usein näin tunnemmekin. Ehkä lääkäri keksii sitten jotain muuta jos ei suurempaa annosta voi kokeilla, voisihan hänelle esittää kysymyksen "mitäs sitten tehdään?" En tiedä minkä ikäinen beibi sinulla on, mutta voisiko sinulla vaikuttaa myös joku synnytyksen jälkeinen masennus (eikös ne voi kestää pitkäänkin?) ja jos se vähentää lääkityksenkin tehoa.

      Itse olen huomannut, että concertalla on huonompi vaikutus, jos päivä on muutenkin hankala ja vaativa tai kärsin juuri silloin vaikka jostain elämänvaikeuteen liittyvästä "normaalista" masennuksesta (sellaisesta, joka menee itsekseen ohi). Silloin vaikutus loppuu mielestäni nopeammin ja teho tuntuuu huonommin.

    • FocusedNot

      Masentunut olen ollut lapsuudesta asti.Koulussa olin yksinäinen ja kiusattu.masennuslääkkeet ei ole käyneet vaan vaikuttaneet pahentavasti.
      Neuropsykologi vaan sanoi että on vaikea tutkia enää että onko keskittymishäiriö vai traumojen aiheuttamaa keskittymishäiriötä.En nyt jaksa taustoja sen pidemmälle selvittää,kärsivällisyys ei riitä :)

      Psykiatri kuitenkin oli sitä mieltä että sekin on yksi merkki ADD:sta kun masennuslääkkeet eivät ole käyneet.

      Olin kyllä tosin osittain väärässä lääkkeet vaikuttavuuden suhteen.On se ainakin lyhytpinnaisuuteen auttanut tosi hyvin,mieliala pysyi tasaisempana.Keskittymiseen ei vaikutusta.Lukeminen ei enää onnistu laisinkaan :/ ja tosiaan lapsi on jo kohta 5v.

    • addipää

      Noniin. Eli psykiatri kuitenkin on vähän sitä mieltä, että on ADD. Neuropsykologi on varmasti oikeassa siinä, että on vaikea tutkia johtuuko traumoista vai addista, mutta sehän ei tarkoita, että olisi mahdotonta. Kannatta aehkä luottaa enemmän psykiatriin, sillä hänellä on diagnosointikoulutus kuitenkin.

      Sehän on hyvä juttu, että lääkkeet auttavat edes vähän. Ei sitä itse aina huomaa tai muista :)
      Mene vain takaisin psykiatrille ja kerro, että kyllä ne lääkkeet sittenkin ovat auttaneet, eiköhän tuo muistamattomuus ole hyvinkin tuttua psykiatrille addi potilaidensa kohdalla.

      ps. minä tarvitsen lukemiseen 36 mg, arki sujuu 18:lla. Oma lääkärini joskus neuvoikin noiden lääkkeiden otossa niin, että mieti edellisenä iltana mitä huomenna teet ja ota rohkeasti lääkitystä sen mukaan. Kotona lukemiseen tarvitsen 36 mg keinutuolin (=liike rauhoittaa minua). Oletko muuten kokeillut äänikirjoja?

    • FocusedNot

      En osaa keskittyä kuuntelemiseen.Se on ollut aina iso ongelma.Visuaalinen muisti on parempi jos vaan siitä lukemisesta tulisi jotakin :/

      Mutta kuitenkin otan sen hyödyn mikä saatavilla on.Jos agressiivisuus jää lääkkeellä ja auttaa muuten nukkumaankin paremmin niin olen ihan tyytyväinen jo siihenkin.

      Unettomuudesta ja agressiivisuudesta koituvat ongelmat ovat kuitenkin suuria.

      Ensi viikolla menen lääkäriin ja olen valmis ottamaan concertan takaisin jos ei sitten lääkäri keksi toista vaihtoehtoa kokeiltavaksi.

      • levotonta_edelleen

        Itse kärsin adhd:n tuomasta kroonisesta unettomuudesta. Käytän sen hoitoon lähinnä bentsoja (muut lääkeryhmät eivät oikein tuntuneet sopivan). On vain sopeuduttava ajatukseen että joudun säätämään näiden lääkkeiden kanssa loppuelämäni, koska kaikkein tärkein osa elämänhallinnastani on juuri unettomuuden hoito.

        Jos en saa tarpeeksi unta, elimistöni reagoi erilaisilla kivuilla ja masennuksen riski kasvaa pilviin. Väsyneenä on myös vaikea kontrolloida adhd:n oireita kuten impulsiivisuutta, ja se taas aiheuttaa pahimmillaan jopa tuota agressiivisuutta. Kuolemanväsyneenä pinna vain on niin kireällä että napsahtaa herkästi.

        Suosittelen että hoidatte unettomuuttanne vaikka sitten lääkkeillä, mutta se vaatii itsekuria ja ymmärrystä niiden toiminnasta. Bentsoihin turtuu nopeasti, mutta annosten lisääminen pidemmän päälle aiheuttaa vain unettomuuden pahenemista ja sietämättömiä vieroitusoireita. Itse joudun pitämään jatkuvaa "aaltoliikettä" noiden unilääkkeiden kanssa. Syön niin kauan kuin pieni annos toimii. Kun sitten tämä max. annos ei enää vaikuta, vähennän tai jopa pidän tauon jotta elimistö taas uudestaan reagoi samaan pieneen määrään. Jos on bentsoja syönyt pidempään, niin niitä ei voi lopettaa kuin seinään. Vieroitusoireina mm. on niin uskomattoman kivulias lihasten jumittuminen että muuttuu tunneissa täysin invalidiksi. Käytän tarpeen mukaan pitkävaikutteisia ja nukahtamislääkkeitä. Myös lievä, rauhoittava bentso on tarpeen juuri noissa "vieroitusvaiheissa". Se lähinnä siis estää nuo rajummat reaktiot kun elimistö puhdistuu.

        Kuulostaa hankalalta ja sitä se on. Tämä oma, joten kuten toimiva tapani hoitaa unettomuutani on vaatinut vuosia ja paljon kokeiluja ja yhteistyötä lääkärien kanssa, mutta vaihtoehdot ovat vähissä. Mitkään melatoniinit, ruokavaliot, liikunta yms. yms. ei toimi jos aivot ovat jo syntymästä asti poikkeavat. Muistakaa myös, kaikki adhd:t eivät kärsi unettomuudesta, toisilla on enemmänkin päinvastaisia ongelmia.

        Ymmärrettävästi reseptieni määrä on aika järkky näky vieraalle lääkärille ja on ollut usein ongelmia saada näitä lääkkeitä. Siksi olisi hyvä olla omalääkäri tms. jolla on kanssanne pidempi hoitosuhde ja ymmärrys tilanteestanne. Käytän Concertaa 36mg, napin tai pari päivässä (tarvittaessa, sillä lääkkeet ovat nyt niin kalliita että on mietittävä aina etukäteen koska niitä "tarvitsee"). Ne on sitten otettava todella aikaisin jotta vaikutus loppuu ennen kuin ottaa taas unilääkkeen yötä varten.

        Omasta kokemuksestani voin sanoa, että voin käyttää täyden potentiaalini ihmisenä vain kun saan "hoidettua" sekä adhd:ni että sen tuoman unettomuuteni. Tämä vaatii itsetuntemusta, tietoa ja hyvää tuuria lääkärin suhteen :)


    • JenniS

      Onko kellään kokemusta Voxra tai Concerta lääkityksestä nimenomaan ADD eikä ADHD tapauksissa?!

    • Väsynytedelleen

      Mulla on käytössä Equasym 20mg *2 (Equasymissä on sama vaikuttava aine ku Concertassa) ja Voxra 300mg. Mulla on todettu ADD, jonka arvellaan aiheuttavan mulle kohtuutonta väsymystä. Tällä lääkityksellä mä pysyn hereillä. Keskittymiskyky on edelleen mitä sattuu. Mitään merkittäviä sivuoireita ei ole toistaiseks ilmenny mut toisaalta tehokaan ei ole ollut ihan niin hyvä. Isompaa annostusta mä en oikein pysty käyttämään. Siit seuraa maanian oireita.

    • marinakoko

      Mä olen kokeillut sekä Voxraa että Concertaa. Voxrasta ei muuta iloa kuin pirteämpi olo. Concerta oli taas muuten ihan hyvä, mutta ikävien sivuoireiden jälkeen vaihdettiin Equaan. Tuostakin mf:stä tuli samanlaisia sivuoireita kun Concertasta, joten se vaihdettiin sitten Dexeen. Dexeen olen ollut tosi tyytyväinen.

      • Anonyymi

        "marinakoko"
        Mulla samoja kokeiluja ja kokemuksia. Ainut että voxraa nostatti Agresiivisuutta. Lopetin 150 mg. Concerta kaa en jaksa aamuisin herätä. 27mg am 18mg päivä. Vaikuttaa toki mielialaan muutaman tunnin. 8-11. Sitten loppupäivä on oirelua ja vointi huonompaa kuin normaalisti. Itsestäni tuntuu että juuri metyylif vaikutustapa,mekanismi ja vaikutusajat ei tunnu sopivan. Lähinnä puuroutuu pää,väsyttää enemmän jne jne.. Aamupäivän jälkeen loppu päivä on aika hirveetä. Eikä minun mielipide huonovointisuudesta näytä painavan tai sitten arkuus vaikuttaa asian ilmaisu tapaan. Ei noita voi montaa kertaa päivässä syödä tulee hirvee olo.jos miettii että voxra oli parempi ja tasaisempi vaikka ei edes add adhd lääke.vaan masennukseen (en omista masennusta) niin..mitäs tässä sitten tehdä.vuosia taistellut asian kanssa että olen edes tähän asti päässyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "marinakoko"
        Mulla samoja kokeiluja ja kokemuksia. Ainut että voxraa nostatti Agresiivisuutta. Lopetin 150 mg. Concerta kaa en jaksa aamuisin herätä. 27mg am 18mg päivä. Vaikuttaa toki mielialaan muutaman tunnin. 8-11. Sitten loppupäivä on oirelua ja vointi huonompaa kuin normaalisti. Itsestäni tuntuu että juuri metyylif vaikutustapa,mekanismi ja vaikutusajat ei tunnu sopivan. Lähinnä puuroutuu pää,väsyttää enemmän jne jne.. Aamupäivän jälkeen loppu päivä on aika hirveetä. Eikä minun mielipide huonovointisuudesta näytä painavan tai sitten arkuus vaikuttaa asian ilmaisu tapaan. Ei noita voi montaa kertaa päivässä syödä tulee hirvee olo.jos miettii että voxra oli parempi ja tasaisempi vaikka ei edes add adhd lääke.vaan masennukseen (en omista masennusta) niin..mitäs tässä sitten tehdä.vuosia taistellut asian kanssa että olen edes tähän asti päässyt.

        Aika monia on kelle tuo metyylifenidaatti ei ole ihan se oikein lääke, esimerkiksi dekstroamfetamiini olisi tällöin monesti paljon parempi, sitä vaan Suomessa hyvin varovasti määrätään, yksityiseltä ADHD:n hoitoon enemmän suuntautuneelta klinikalta saa varmemmin toimivan lääkityksen


    • JenniS

      Kuinka pitkään ootte Väsynytedelleen ja marinakoko syöneet ko. lääkkeitä?

    • marinakoko

      Voxraa mä söin kuukauden, jonka jälkeen lääkäri totes ettei kande jatkaa kun ei ollut apua adhd oireisiin. Concertaa mä söin ehkä 4kk, Equaa max.2kk. Dexellä oon mennyt nyt 8kk.

    • Siis mullakin oli lääkityksenä concertta ja diagnnoosi adhd ilman ylivilkkautta eli add ja mulle kävi samoin.luin adhd lehdestä ettei concertasta olisi edes apua add,ssä.nykyään käytössä muut lääkkeet mitkä auttavat oireissa ja arki sujuu vaivattomasti lapsieni kanssa ja oikeestaan olen nyt lääkityksen avulla aikast normaali,niin kuin ketä tahansa muu...

      • kysyjä

        Mitkäs ne uudet toimivammat lääkkeet sitten ovat?


    • on muutamia masennus lääkkeitä mitkä esim.lieventävät oireita..ja toisista mainittakoon mieltä tasaavat..muitakin vaihtoehtoja lisäksikin löytyy kuin stimulantit..neuropsygiatrian lääkäri määräsi itselle efexorin..2 lääkkeellä olen arjesta selviytynyt kuin ketä tahansa muu,tavarat ei koko ajan ole kateissa ja ei montaa asiaa samaan aikaan kesken,eli keskittymiskyky hyvä.. :)mieltätasaava on vienyt myös levottomuutta joten olen rauhallinen ja vakaa..en tiedä kuinka yksilöllistä se on mikä kenelläkin auttaa parhaiten..mutta eri vaihtoehtoja kuitenkin löytyy..ja eiköhän se lääkärin tehtävä ole katsoa sopiva lääkitys..ylilääkärikin ihmetteli miksi heti ensimmäisenä kokeiltu concerttaa kun muista lääkkeistäkin voi löytyä apu..oman kokemuksen mukaan niin kyllä concertan voisi huumeeksi luokitella..

    • amalgaamipaikka

      Minä sain ADD-diagnoosin parisen vuotta sitten neurologisten ym tutkimusten tuloksena mutta en ole lähtenyt lääkkeitä popsimaan. Nyt tässä 35 vuotiaana erinäisten vastoinkäymisten jälkeen ja jollain tavalla syrjäytyneenäkin mietin, mikä merkitys tuolla kirjainyhdistelmällä on omassa elämässäni ollut ja on, kun puuttuu semmoinen määrätietoisuus kaikesta. Syrjästäkin voi koheltaa kaikenlaista luovaa ja ehkä sieltä nimen omaa, mutta nyt on jokunen vuosi ollut vaikeuksia saada asioita aikaiseksi.

      Mitä muita vinkkejä heittäisitte ADD-ihmiselle kuin lääkkeet? Ilmeisesti nuo impulssit vie enemmän mennessään kuin "normaalia" ihmistä.

    • Mr. X

      Mulle määrättiin julkisen puolen käyntien jälkeen alkuun masennuslääke cipralex josta ei tietenkään mitään hyötyä ollut kun syy oli diagnosoimaton adhd. Itseasiassa siitä oli vain haittaa kun alkoholin kanssa menin viikonloppuna sekaisin kun en siitä erossakaan silloin pystynyt olemaan.

      Lopetin sen itse aika pian ja hyvin perustellusti sain sitten kokeiluun concertan vaikka psykiatrian erikoislääkärin mielestä mulla ei voi edes olla adhd kun lapsena en kerta ollut riiviö. No tää lekuri näkikin mua huikeat 10 min 1-2 kerralla eli tutki ja selvitti mun taustat tosi tarkkaan.. Näin hyvin siis kainuussa julkisella puolella saa apua jos epäilee adhd:ta..

      Luojan kiitos olin itse lukenut adhd:sta paljon ja tiesin että adhd voi näkyä lapsena myös täysin päinvastaisena eli inattentiivisena. Asiasta tietämättömille se siis tarkoittaa sisäänpäinvetäytynyttä, omissa haavemaailmoissaan oleskelevaa ja hiljaista muun porukan ulkopuolelle usein jäävää ja yksin viihtyvää. Tällainen minä ja myös keskustelun aloittanutkin taisi olla nuorena. AD/HD vain on niin huonosti tunnettu edelleen että usein vain ne villit häiriköt pelkästään mielletään adhd:ksi.

      Sitten takaisin asiaan :) Concerta valvotti aikalailla ja ehkä myös siksikin että otin sen liian myöhään kun nukuin silloin pitkään kun ei ollut töitä tai koulua tuolloin. Kun masennuslääkityksen lopettaminen oli vasta tapahtunut, heti uusi lääke concerta kokeilussa enkä viikonloppuna edelleenkään voinut olla ilman alkoholia niin seuraukset olivat edelleenkin vain huonot: Viikonloppuisin menin taas normaalia enemmän sekaisin liiallisen alkoholin ja energiajuomien käytön seurauksena. En myöskään huomannut concertan käytöstä olevan apua päivisin vaan edelleen kärsin kaikista tyypillisistä ad/hd:n oireista eikä lukeminen tai kodinhoito onnistunut vieläkään ja jokusen viikon kuluttua lopetin concertan käytön kertaheitolla. Tästä varoituksena sananen kaikille sillä minun kohdalla ainakin tuli vieroitusoireita jotka melkein meinasivat koitua kohtaloksi :(
      Oloni oli aivan surkea enkä osannut hakea apua muusta kuin alkoholista muttei sekään auttanut vaan pahensi tilannetta ja baarin jälkeen meinasin jopa riistää henkeni.

      Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt hankkia enemmän apua ja olla täysin erossa alkoholista jotta näkisi auttaisiko lääkkeet todella mutta silloin nuorempana en vain ollut tarpeeksi vahva ja fiksu tähän..

      Vuodet kuluivat taas ja näin jälkikäteen ajateltuna ne menivät hukkaan kun elämäni oli vuodesta toiseen samanlaista sähläystä eli tein pitkiä ja rankkoja päiviä fyysisessä työssä ja tienasin hyvin mutta kaikki rahani menivät juhlimiseen, shoppailuun ja ylenpalttiseen tuhlailuun sinne sun tänne enkä myöskään kyennyt parisuhteeseen vaan harrastin juhlimisen seurauksena vain irtosuhteita.

      (jatkuu alempana)

      • Mr. X

        (jatkoa ylempään)

        Olin ollut myös vuosia masentunut välillä enemmän ja välillä vähemmän kun koin epäonnistuneeni ihmisenä niin totaalisesti. Olisin halunnut opiskellakin mutten saanut luettua edes pääsykokeisiin ja onneksi lopulta hakeuduin yksityiselle puolelle Helsinkiin erikoislääkäreiden tutkimuksiin ja lopulta minulla todettiin adhd ja nyt aloitin medikinet cr:n ja heti perään voxran käytön.

        Medikinet CR siis on sama kuin concerta mutta vaikuttaa max. alle puolet siitä mitä concerta joten sen ei pitäisi valvottaa niin paljon. Toisaalta sitä pitää muistaa ottaa iltapäivälläkin jos halua vaikutuksen kestävän iltaan asti. Voxra taas siitä syystä että se soveltuu kuulemma hyvin joillakin myös ad/hd:n sekä masennuksen hoitoon.

        Lääkitys on vasta parisen viikkoa ollut käytössä ja oikea annostuskin löytämättä mutta totta puhuen en saanut kun ehkä yhtenä päivänä konkreettista vaikutusta silloin kun suurempaa annostusta kokeiltiin ekan kerran.

        Lupaava alku kuitenkin sillä sinä päivänä tein asioita mitä en koskaan elämässäni ole yksin asuessani saanut saman päivän aikana tehtyä, eli siivosin, vein roskat, pesin pyykkiä (mm. ekan kerran elämässäni peiton ja tyynyn), kävin kaupassa, tein ruokaa, luin kirjaa ja lopultakin sain myös mitattua ja suunniteltua millaisen rullaverhon tarvitsen ikkunaani jottei naapurit joudu katselemaan minua ikuisesti täällä vähissä pukeissa =) En myöskään himoinnut alkoholia kuten ennen joka viikonloppu ja joskus jopa keskellä viikkoa.

        Mieliala oli jonkun aikaa mahtava mutta sitten taas laski kun lääkkeestä en saanutkaan enää mitään apua ja elämä jatkuu samaan tapaan kuin ennenkin.
        Kärsivällisyys alkaa jo olla loppu ja tekisikin mieli lähteä taas tapaamaan lekuria että vieläkö tässä kokeillaan kauan tätä lääkitystä vai voisinko kokeilla Dexeä eli nykyisin Deksamfetamiini Sulfatea koska siitä olen lukenut pelkästään hyvää että se todellakin auttaa. Tietenkin tuo on varmaankin se viimeinen vaihtoehto kun muu ei auta koska lääke on ilmeisesti oikeaa "huumetta" ja sen saamiseen pitää hakea erityislupakin joka maksaa.

        Aika näyttää miten tässä käy mutta todellakin toivon että jokin lääke vielä auttaisi kun olen kuitenkin vasta reilusti alle kolmekymppinen eikä olisi vieläkään myöhäistä opiskella jokin ammatti ja haaveeni onkin aina ollut korkeakoulututkinto.

        Olen myöskin miettinyt että jos pysyvä apu joskus löytyy minulle ja elämänhallintani tulee kuntoon niin aion tulevaisuudessa ehdottomasti olla mukana edistämässä ad/hd:n tunnettavuutta yhteiskuntamme keskuudessa koska sitä kautta moni diagnosoimaton ad/hd voi saada apua paljon aikaisemmin ennen kuin on liian myöhäistä...

        Pahoittelut että tästä tuli näin pitkä ja karkasin aiheestakin aika tavalla :)

        Hyvää kesän odotusta ja muistakaa urheilla sillä se auttaa usein ad/hd:ta ja kokeilkaa myös E-EPA kalaöljyä tai omega 3 ja 6 valmisteita sillä sekin voivat monia auttaa, itse ainakin ajattelin käydä hakemassa kokeiltavaksi =)


      • erästäti
        Mr. X kirjoitti:

        (jatkoa ylempään)

        Olin ollut myös vuosia masentunut välillä enemmän ja välillä vähemmän kun koin epäonnistuneeni ihmisenä niin totaalisesti. Olisin halunnut opiskellakin mutten saanut luettua edes pääsykokeisiin ja onneksi lopulta hakeuduin yksityiselle puolelle Helsinkiin erikoislääkäreiden tutkimuksiin ja lopulta minulla todettiin adhd ja nyt aloitin medikinet cr:n ja heti perään voxran käytön.

        Medikinet CR siis on sama kuin concerta mutta vaikuttaa max. alle puolet siitä mitä concerta joten sen ei pitäisi valvottaa niin paljon. Toisaalta sitä pitää muistaa ottaa iltapäivälläkin jos halua vaikutuksen kestävän iltaan asti. Voxra taas siitä syystä että se soveltuu kuulemma hyvin joillakin myös ad/hd:n sekä masennuksen hoitoon.

        Lääkitys on vasta parisen viikkoa ollut käytössä ja oikea annostuskin löytämättä mutta totta puhuen en saanut kun ehkä yhtenä päivänä konkreettista vaikutusta silloin kun suurempaa annostusta kokeiltiin ekan kerran.

        Lupaava alku kuitenkin sillä sinä päivänä tein asioita mitä en koskaan elämässäni ole yksin asuessani saanut saman päivän aikana tehtyä, eli siivosin, vein roskat, pesin pyykkiä (mm. ekan kerran elämässäni peiton ja tyynyn), kävin kaupassa, tein ruokaa, luin kirjaa ja lopultakin sain myös mitattua ja suunniteltua millaisen rullaverhon tarvitsen ikkunaani jottei naapurit joudu katselemaan minua ikuisesti täällä vähissä pukeissa =) En myöskään himoinnut alkoholia kuten ennen joka viikonloppu ja joskus jopa keskellä viikkoa.

        Mieliala oli jonkun aikaa mahtava mutta sitten taas laski kun lääkkeestä en saanutkaan enää mitään apua ja elämä jatkuu samaan tapaan kuin ennenkin.
        Kärsivällisyys alkaa jo olla loppu ja tekisikin mieli lähteä taas tapaamaan lekuria että vieläkö tässä kokeillaan kauan tätä lääkitystä vai voisinko kokeilla Dexeä eli nykyisin Deksamfetamiini Sulfatea koska siitä olen lukenut pelkästään hyvää että se todellakin auttaa. Tietenkin tuo on varmaankin se viimeinen vaihtoehto kun muu ei auta koska lääke on ilmeisesti oikeaa "huumetta" ja sen saamiseen pitää hakea erityislupakin joka maksaa.

        Aika näyttää miten tässä käy mutta todellakin toivon että jokin lääke vielä auttaisi kun olen kuitenkin vasta reilusti alle kolmekymppinen eikä olisi vieläkään myöhäistä opiskella jokin ammatti ja haaveeni onkin aina ollut korkeakoulututkinto.

        Olen myöskin miettinyt että jos pysyvä apu joskus löytyy minulle ja elämänhallintani tulee kuntoon niin aion tulevaisuudessa ehdottomasti olla mukana edistämässä ad/hd:n tunnettavuutta yhteiskuntamme keskuudessa koska sitä kautta moni diagnosoimaton ad/hd voi saada apua paljon aikaisemmin ennen kuin on liian myöhäistä...

        Pahoittelut että tästä tuli näin pitkä ja karkasin aiheestakin aika tavalla :)

        Hyvää kesän odotusta ja muistakaa urheilla sillä se auttaa usein ad/hd:ta ja kokeilkaa myös E-EPA kalaöljyä tai omega 3 ja 6 valmisteita sillä sekin voivat monia auttaa, itse ainakin ajattelin käydä hakemassa kokeiltavaksi =)

        kiitos.
        itselläni alla 10 v amfetamiinin käyttöä ja hyvin toimi! mitään katupiriä! mut niiskutiedät laitonta.
        sit ad/hd diaknoosi ja vuodenverran consuja,ihme oloja ja turvotuksia.Vaihto medikinettiin, alku, 3kk, melko ok,olo normaali, mut nyt ihan tööt. Pää toimii, mut kroppa jumii. hengityski takkuilee. Silti mielummin tätä ku kokopv. alkoo..
        jaksa elämästäni täs enempää,kuin et kanssas samoilla linjoilla, ikää melkein 50,
        oisko ne lentäjännapit parempi???


      • kersantti
        erästäti kirjoitti:

        kiitos.
        itselläni alla 10 v amfetamiinin käyttöä ja hyvin toimi! mitään katupiriä! mut niiskutiedät laitonta.
        sit ad/hd diaknoosi ja vuodenverran consuja,ihme oloja ja turvotuksia.Vaihto medikinettiin, alku, 3kk, melko ok,olo normaali, mut nyt ihan tööt. Pää toimii, mut kroppa jumii. hengityski takkuilee. Silti mielummin tätä ku kokopv. alkoo..
        jaksa elämästäni täs enempää,kuin et kanssas samoilla linjoilla, ikää melkein 50,
        oisko ne lentäjännapit parempi???

        mitäs "lentäjännapit" taas on


    • Adhdläinen

      Minulla on Adhd. Olen käyttänyt siihen lääkkeeksi alkoholia n 30 vuotta. Aluksi en tiennyt että minulla on adhd, koska sitä ei vielä oltu keksitty silloin 30 vuotta sitten. Aina kun ylivirkistyn, otan kunnon kossuhörpyt ja olutta päälle.
      Suosittelen sitä mullekin. Olen pärjännyt oikein hyvin.
      Tätä lääkettä saa ilman reseptiä Alko-nimisestä myymälästä. Siihen ei saa Kela-korvausta, mutta lääke on todella hyvä.

      Kohtuullisesti käytettynä sivuvaikutukset ovat hyvin vähäiset.

      • add-ikti

        mielenkiintoista. alkoholihan laskee dopamiinipitoisuutta eli pahentaa aivojen etulohkon alivireystilaa mikä pahentaa itsestimulaatiota eli oireita. itselläni tulee jo kyllä parin paukun jälkeen sellaiset tärinät.


      • Anonyymi

        Mene VITTUUN alkos kans ja työnnä pullo perseeseen! Ja sukellus.


    • Olen 34v 3:n lapsen yh äiti jolla todettiin juuri 4v masennuslääkkeiden käytön jälkeen ADD. Olen lapsesta asti kärsinyt keskittymisvaikeuksista ja elämäni on ollut kieltämättä yhtä kaosta ja tuntunut etten saa otetta mistään. Diagnosi on tavallaan helpotus mutta kuitenkin ahdistava ja tuntuu et on joku identiteetti kriisi päällä :/ ihan pallo hukassa ja tässä epätoivoisena koitan netistä kaivaa tietoa ja tutkia mitä lääkkeitä ja hoitoja on tarjolla.. 2vk päästä vasta lääkäriaika jolloin saan reseptin mutta haluun tietää lääkkeistä etukäteen eikä kiinnosta alkaa koekaniiniksi.. lääke jossa sivuoireena on ruokahalun menetys ei haittais sillä olen lihonut yli 40kg masennuslääkkeiden syönnin myötä (efexor ja citalobram) mutta en kaipaa unettomuutta joska olen kärsinyt siitä myös vuosikaudet, samoin yösyönnistä... mikähän lie olisi minulle oikea lääkitys....

    • hukassaoleva82

      petra1977

      Minä olen menossa lekuriin kahden vkon kuluttua kanssa. Olisi tarkoitus puhua add.sta. Mitä mieltä hän on. Suvussa on sitä ( adhd ja sperger) ja omat oireet sopivat paremmin siihen kun kaksisuuntaiseen ja masennukseen, mitkä ovat dg:ni tällä hetkellä. Tuntuu että olen kanssa ihan hukassa.. En tiedä mitä tekisi.. Miten add todetaan? Onko testejä?

      • hukassaoleva82

        siis suvussa on aspergeria myös... i sperger kuten kirjoitin...
        Vähän keskittymiskyky hukassa...


      • hukassaoleva82

        Minulla todettiin 9 vuotiaana (-86) Mbd keskittymisvaikeuksien vuoksi. Kiusaamista oli paljon ja olen kärsinyt asian vuoksi pahoista itsetunto ongelmista. Lähdin kotoa jo 15 vuotiaana ja olen aina ollut ns. levoton sielu, ystävät ovat olleet minulle aina kaikki kaikessa koska omasta perheestä en ole saanut tukea enkä arvostusta.
        Koskaan en asiaa (MBD) pystynyt hyväksymään ja näin aikuisena kun elämä on ollut jatkuvia vastoinkäymisiä ja masennusjaksoja halusin (vaadin) päästä turkimuksiin.. aloitin prosesssin MTT:ssa vuonna 2009, 2011 asia eteni että pääsin psykologin testeihin ja nyt loka/marraskuussa tehtiin neuropsykologiset testit, jotka olivat laajat palikka/paperitestit :) paljo kysymyksiä ja testejä eri muodoissaan :) minä suoriuduin suurimmasta osasta kuin keskivertoaikuinen mutta tein vähän omissa järjestyksissä niitä ja joihinki meni kauan aikaa kun ei vaan raksuttanu päässä ;) testit viittas selvästi minun kohdalla ADD:n ja minulle sanottiin myös että olen alisuorittaja! eli olen laittanu riman alas koska en usko kykyihini ja älliä ois vaikka mihin kun sen itse vain oivaltaisin...

        toivon todella että saisin hyvän lääkityksen ilman pahempia sivuoireita ja terapian avulla myös oppisin parempaa elämän hallintaa..
        tää pyörremyrsky päässä olis kans kiva saada loppuun ja toivon niin kovasti saavani seesteisyyttä ja rauhaa itselle ja lapsilleni ja sitä kautta myös lähipiiriini :)


    • hukassaoleva82

      Toivon todella petra1977 että saat hyvän lääkityksen ja sivuoireita mahd vähän.

      Itse olen kyllä myös mtt "asiakas". Mulle ei vaan ole löytynyt oikeaa diagnoosia, vaan ne vaihtelee usein. Pisimpään on ollut tuo mainitsemani kaksisuuntaisen masennusjakso. Ja varmuuden vuoksi on lätkästy vähän sitä sun tätä muutakin. Taisi pahimmillaan olla kolmea eri persoonallisuushäiriötä, syömishäiriötä jne. Tuntuu että kaikki laitetaan noin vain. Ei viitsitä perehtyä kunnolla. Pitäisi kait pyytää (vaatia?) psyk.testejä että saisi kerrankin pysyvät, kunnon diagnoosit ja täten oikean lääkityksen että pärjäisi elämässä. Nytkin on menossa seitsämäs vuosi kuntoutustukea... :( (olen 30v)

      • Kyllä se julkisella puolen tuntuu olevan et itse pitää osata vaatia ja pitää puolia. Minulle sanottiin et jos on (oikeasti) ADD niin monet lääkkeet saattaa vaikuttaa juuri päinv astaisesti.. tiedä sitten mistä johtuu... pahaltahan se tuntuu et joutuu oleen lääkkeiden armoilla ja ns. koekaniini et mikä lääke auttaa jne. joutuu kärsiin sivu ja vieroitusoireista ja on niinku mikä narkkari vasten tahtoaan.. ei paljoa naurata eikä mieltä nostata :/

        jännä nähdä kuin tämä diagnoosi tulee muuttamaan elämääni.. toivon kuitenki että positiivisempaan suuntaan ...

        muuta neuvoa en osaa antaa kuin että pidä puolesi ja luota vaistoosi, tärkeintä että osaat myöntää ongelmasi ja hakea apua.. avoimuus monessa asiassa auttaa myös eteenpäin ja tieto siitä että on hyvä ihan omana itsenään! :)


      • gimmedrugs
        petra1977 kirjoitti:

        Kyllä se julkisella puolen tuntuu olevan et itse pitää osata vaatia ja pitää puolia. Minulle sanottiin et jos on (oikeasti) ADD niin monet lääkkeet saattaa vaikuttaa juuri päinv astaisesti.. tiedä sitten mistä johtuu... pahaltahan se tuntuu et joutuu oleen lääkkeiden armoilla ja ns. koekaniini et mikä lääke auttaa jne. joutuu kärsiin sivu ja vieroitusoireista ja on niinku mikä narkkari vasten tahtoaan.. ei paljoa naurata eikä mieltä nostata :/

        jännä nähdä kuin tämä diagnoosi tulee muuttamaan elämääni.. toivon kuitenki että positiivisempaan suuntaan ...

        muuta neuvoa en osaa antaa kuin että pidä puolesi ja luota vaistoosi, tärkeintä että osaat myöntää ongelmasi ja hakea apua.. avoimuus monessa asiassa auttaa myös eteenpäin ja tieto siitä että on hyvä ihan omana itsenään! :)

        kävin tänään eka kerran lääkärissä. olen melki 50 v. tähän saakka olen pärjännyt mutta eritt.todnäk.mulla on ADD. nyt vaan pitäis vaihtaa alaa eikä lukeminen onnistu (massiivisia määriä yliopistossa!) silmät lukee viittä riviä yhtäaikaa.

        neuropsykologille on tulossa lähete ja stressaa ihan vietävästi. kuinkahan monta kertaa joudun käymään missäkin. olen muokannut itseäni ja ympäristöäni mutta en oikein aivojani voi vaihtaa. ei se mitään jos lääke auttaisi mutta pelottaa jos sitä ei saakaan vaan joutuu sotkemaan aikataulut kaikenmaan terapioilla. ja jotenkin se ettei oikein uskota että olen kykeneväinen arvioimaan tilaani 42 vuoden kokemuksella ja alan opiskelulla loukkaa.

        haluan olla vapaa. lääke vapauttaisi minut tarkkaavaisuushäiriöstä mutta terapia sitoisi minua.

        voiskohan vaan röyhkeästi sanoa että kirjoitas se resepti nyt. paljonko muuten yksityisellä puolella diagnoosi maksaisi.


    • kallistakallista

      Maksaa maltaita (HKI). Eräs ystävä kävi testeissä sun muissa diagnoosin saadakseen ja se maksoi n.2000€. Sitten vielä siihen kaikki muut seurantakäynnit yms. Kallista on...

      • hukassaoleva82

        Kiitos petra1977.
        Pitänee varovasti ottaa puheeksi sairaanhoitajan kanssa huomenna kun on tapaaminen ja sitten lekurin kanssa kahden viikon kuluttua. Että saisi ne oikeat diagnoosit ja lääkitys. Ei se elämä tällaista pitänyt olla kolmekymmpisenä...


    • vm91

      Olen 22-vuotias 2-vuotiaan lapsen äiti. Minulla todettiin ADD jo vuosia sitten, olinkohan 9-vuotias. Onnistuin vielä avioitumaan mieheen, jonka äidinkieli ei ole suomi ja puhumme kotona yhtä ns. yhteistä kieltä eli englantia. Kielitaito oli erittäin heikko, mutta on nyt vuosian jälkeen melko hyvä.

      Olen kokeillu concertaa n. 12-vuotiaana - en tiedä oliko siitä ihan kaueasti apua. Lisäksi sain tehdä yläkoulussa matikan kokeen pidemmällä ajalla ja yksin. Monelle perheenjäsenelleni (äiti, veljet), joilla on ADHD, on toiminut Ritalin/Ritaline.

      Nyt olen miettinyt, että tarvitsisin tähän kaiken kaaoksen keskelle lääkityksen, kun asiat jää tekemättä ja sitä myöten olo ahdistuu. Aloitin AMk-opinnot alkuvuodesta ja kevät meni niin ja näin. Hyvin arvosanoin, mutta paljon kovaa työtä ja stressiä. Lapsi oli keväällä paljon kipeänä ja aika oli välillä todi kortilla. Minulla on alisuoriutumisen jälkeen tullut tarve ylisuoriutus ja vaadin itseltäni paljon. Syksyllä opinnot jatkuu ja jo nyt hirvittää tulevien tehtävien määrä.

      En aio kuitenkaan luovuttaa, mutta ajattelin ettei käynti mielenterveyspisteessä olisi pahitteeksi. Olen ollut siis jo vuosia ilman mitään lääkitysta - yrittänyt vain pärjätä ja jaksaa...

    • ADDson

      vm91 , jos joskus satut tämän lukemaan, toivon koulun alkaneen ja jatkuneen mukavasti. Joskus pitää antaa itselleen aikaa ja hyväksyä, että jotkut asioista eivät onnistu juuri sillä hetkellä kuin haluaisi.

      Itse olen jo nelikymppinen akateeminen ja ollut työelämässä pitkään. Sain juuri diagnoosiin ADHD:sta ja aloitin Concertan 27mg. Concertasta tuli ensimmäisellä viikolla ihan karseat sivuvaikutukset (päänsärky, huimaus, paha olo ym.) mutta nyt tilanne on tasoittunut. Annostusta olisi tarkoitus nostaa 36 mg. Minulla tuo 27mg vaikutus kestää aika tarkaan viisi tuntia, jonka jälkeen tulee romahdus, johon liittyy voimakas väsymys. Toivon, että annostuksen nostaminen auttaa ja kokeilemme vielä suurempia annoksia, koska vielä en ole huomannut Concertasta olevan juuri mitään hyötyä keskittymisen paranemiseen.

      Millaisia annostuksia teillä on ollut ja riippuuko annostus painosta kuinka paljon. Itse olen lähemmäs 190cm enkä mikään rimpula ja ajattelin, että minulle ehkä pitää olla hieman suurempi annostus.

    • Tere oon 20 neiti opiskelia mulla todettiin eka-luokalla ADHD mul oli risperdal lääkitys mut se lopettiin ku todettiin et se ei oo hyväks mulle ja alotettiin litium joka on ADHD aiheuttamaan impulssiivisuuteen (eli saatoin käydä käsiks jos suutuin löin tai hakkasin heittelin tavaroita jopa rikoin) viimekesänä ja lokakuun loppuun oli risperidon taas käytössä.

      Ennen sitä olin neljä ja puol vuotta ilman mitään lääkitystä ja nyt oon ollu kaksi kuukautta ilman mitään lääkitystä opiskelu on vaikeeta ku ei jaksa pysyy paikallaan keinona on ollu purkan pureskelu tuolilla heiluminen sormien tai jalkojen naputtelu/tömistely. Opettajat valittaa et oon tosi levoton ja siks multa on energia juomat kielletty ja kahviiki saan juoda vaa aamulla ei muulloin koulun jälkeen kulutan kaiken ylimääräisen energiani ja yli pirteyteni reippaaseen liikuntaan tanssiin lenkkeilyyn kuntosaliin ja uimiseen. kaikki sanoo et käyttäydyn kuin 15-17 vuotias mut se vissii johnyt siitä ku ei oo niitä läkkeitä porukat sano et mun pitäs hankkii joku rauhottava mut mä kieltäydyin ku se rajottaa mua liikaa. Joskus saatan käydä tosi ylikierroksilla ja keksii vaikka mitä tyhmää ja ehkä touttaaki sen. Olen muuten tosi pirtee iloinen nauran usein mulla on kavereita aika paljon ja niitä tulee koko ajan lisää. mun poika ystävälläkin on ADHD ja sen äidillä kans joten vähän pelkään et se ehk periytyis mun mahollisille lapsille.

      • Sori mä en osaa kirjottaa tällä tabletilla nopeesti.


    • fkkfkkfk

      mikä ihme siin on et halutaan diagnoosi jotta saadaan lääkettä ja itsensä kuntoon. Eikö asiaa voisi katsella hieman toiselta kantilta, hei mulla on tällanen vika, minun täytyy muuttaa toiminta tapaani jotta toimin oikein. Sen sijaan et sinkoilisin pakotankin itseni tekemään asian loppuun, kun on lähössä tekemään toista asiaa pysähtyykin ja palaa siihen mitä oli tekemässä jne jne ei se ole kuin harjoittelemista. Näin mä näen asian kun en halua alkaa popsimaan pillereitä looun ikääni, mieli on siitä mielenkiintoinen että sitä voi harjoittaa jos halua on, eikä ole niin et äkkiä pillerit et tulee heti kuntoon. Päihteet lopetin vaan lopettamalla, vähä kiukutti mut kutahtoa oli ni helppoa se sit oli kumminkin. En ole syyttänyt sairautta vaan itseäni, itse olen valintani tehnyt ja itse voin valita myös toisin. päihteistä on päästy, uus mielenkiintoinen duuni hommattu ja nyt pitää alkaa vaan harjoittelemaan tuota keskittymiskykyä eli alan pakottamaan itseni siihen hskemaan sitä järjestelmällisyyttä, ja uskon et kyllä se sieltä tulee kun potkii koska huomaan että pystyn siinä joissakin asioissa ni pystyn kyl sit kaikessakin.
      hei apinat ei ole oikotietä onneen vaan kaikki tulee kovalla työllä :)
      ja jos teksti sekavaa ni sellasta se o ku ei pysty keskittyy kunnolla :o

      • EiSeTahdostaOleKiinni

        ADHD on nimenomaisesti juuri sitä että aivot eivät toimi ns. "normaalisti"


      • Anonyymi

        Jos ADHD ihmiset voisivat vain "pakottaa" tai "kouluttaa" itsensä toimimana normaalisti niin eikai koko ongelmaa olisi.

        Ihan oikeasti. Luuletko ettei jokainen jolla on ADHD/ADD ole yrittänyt tuota vuosia tuskastumiseen asti ja että oireyhtymän kohdalla voitaisiin luopua lääkkeistä, jos potilaat vain "yrittäisivät". Sitä yritettävää riittää aivan tarpeeksi vielä niiden lääkkeidenkin jälkeen, ne eivät mitenkään taianomaisesti ratkaise huonoa toiminnanohjausta, mutta ne korjaavat aivojen toimintaa sen verran että uusien tapojen opettelu on ylipäätänsä mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ADHD ihmiset voisivat vain "pakottaa" tai "kouluttaa" itsensä toimimana normaalisti niin eikai koko ongelmaa olisi.

        Ihan oikeasti. Luuletko ettei jokainen jolla on ADHD/ADD ole yrittänyt tuota vuosia tuskastumiseen asti ja että oireyhtymän kohdalla voitaisiin luopua lääkkeistä, jos potilaat vain "yrittäisivät". Sitä yritettävää riittää aivan tarpeeksi vielä niiden lääkkeidenkin jälkeen, ne eivät mitenkään taianomaisesti ratkaise huonoa toiminnanohjausta, mutta ne korjaavat aivojen toimintaa sen verran että uusien tapojen opettelu on ylipäätänsä mahdollista.

        Heippa Anonyymi!
        En väheksy ihmisiä kenellä on tuo sairaus jne.
        Mutta tuota ylivilkkautta on ollut aina ja tulee olemaan.Ja lääkeyhtiöt tekevät rahaa!
        itse olen noin 50 v.ja elämässäni käyttänyt amfetamiinia 89-2003 säännöllisesti.
        En tiedä johtuuko keskittymiskyvyn ymv.puute tuosta käytöstä.
        Mutta kun tuli tilaisuus,niin ajattelin kokeilla näitä adhd valmisteita.Ja ihan suht pieniä määriä päivässä,60mg medikinettiä pv.
        Alkuun meni hyvin ja kelasin et hyvä juttu ja vielä kun nää on apon tuotteita jne.
        Mutta kyllä täytyy sanoa,ettei kauaa mennyt kun se oli ohi!Siis ettei enää oikein muuta kuin haittoja,yö unet kärsi,ruokahalut meni,verenpaine nousi huomattavasti yms.
        Joo et keskittyminen meni siihen kuinka ns.normaalisti elimistö toimii.heh....
        Järkyttävää!
        toisaalta ymmärrän et kuinka raskasta on vilkasta lasta hoitaa.
        Mut älkää hyvät ihmiset koukuttako lapsianne nuoresta lähtien tämmösiin!
        Näiltä keskustelu palstoilta kun lueskellut näitä kommentteja,niin voi hyvää päivää...
        Tunnistan kyllä kommentit semmosilta,ketkä esim.piristeitä käyttäneet jne.
        Mut anonyymi,olen täysin vakuuttunut ettei jokainen jolla on ko.diagnoosi ole yrittänyt luopua lääkkeistä!
        Oireyhtymä on enemmänkin Riippuvuusoireyhtymä!
        Ja se taas tuhoaa sitä aivojen toimintaa,joka on vielä jäljellä.
        minun puolesta vetäkööt vaikka lumikolalla kamaa tauluun ketä haluaa,mut säästäkää nyt hyvät ihmiset edes lapset!


    • AdhdOmena

      Ehkäpä jokaisen aivo toiminta ei toimi sinun tavallasi. Mikä ihme siinä on että ei vois popsia niitä pillereitä? Varsinkin jos ne helpottaa elämässä suoriutumiseen. Se pillerin voi ajatella vaikka omenana. Joku inhoaa omenaa, pärjää ilman sitä mainiosti mutta haluaaa väkisinkin meuhkata omenan pahuudesta muille kanssa eläjille ja käännyttää heidät omaan uskoonsa vihata omenaa. Jollekkin toiselle se omena tuo helpotusta elämään. kurjatkin asiat jaksaa tehdä kun tietää että taas huomenna saa omenan, eikä tarvitse siis ilman sitä keskittymällä keskittyä ja pakottamalla itsensä toimimaan halutulla tavalla, sillä tälläinen toimintatapa syö helposti sun henkisiä voimavaroja. Se omena voi olla jollekkin toiselle jokin muu vihannes, eines, pilleri, harrastus tai tapa hoitaa hommat. Annetaan siis ihmisten syödä sitä omenaa, sinun ei sitä tarvitse jos et halua. Elämä on jo niin helpompaa kun hyväksyy toiset ihmiset, söi ne sitten omenaa, luumua tai parsaa. Jos et pidä valkosipulia syövästä kaverin hengityksestä, et varmaankaan syö hänen vieressä mutta et varmaan huutele, ohjeista ja tee kansalaisaloitetta valkosipulin kieltämiseksi vaan hyväksyt hänet ja sen ettei sinun tarvitse olla tälläisen ihmisen kanssa läheisissä tekemisissä vaan hakeudut makean sipulin syöjien pariin.

      Bon apetit!

    • Anonyymi

      Mistä tietää mikä adhd lääke on oikea

    • Anonyymi

      Mistä saa apua oikean lääkeen löytämiseen, kun eri lääkkeitä on satoja ja tarkoitus ei ollut kokeilla näitä kaikkia

      • Anonyymi

        Vain kokeilemalla,asiantuntevan psykiatrin ohjauksessa,oikea lääke löytyy.Ja muuten ADHD lääkkeitä on vain puoli tusinaa ja niiden valmistajien tuotteissa on eroja samassakin lääkeaineessa.Ja useimmille se oikea löytyy.tosin ko.asiakkailla ongelmaksi muodostuu usein kärsimättömyys.
        Lääke on se puuttuva osa adhd-ihmisen pääkopassa ja ilman se ainoa elämä menee monelta ohi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe