Tälläisessä pimeydessä luulisi jokaisen autoilijan tajuavan auton valojen tärkeyden, mutta ei. Taas tänä aamuna ihmettelin valaistulla kadulla mikä siellä takana häilyy, no yhdellä parkilla ajava vanha mersu ampaisi kehällä ohi. Onko ne lamput ja polttimot niin kalliita teille? Laiskuutta?
Näitä puolipimeitä tuli vkl:n reissulla vastaan paljon, eikö koskaan ihmetytä miten siinä auton edessä on niin pimeää? Ai niin, asennetaan sumuvalot ja taas näkee.
Laittakaa jo ne ajovalot kuntoon
28
137
Vastaukset
- että silleen
Se on tuo lampunvaihtoprojekti nykyisissä autoissa vähän erilaista kuin joskus 70 luvun autoissa, viikonloppuisin se ei onnistu, korjaamot ovat kiinni.
Sitten ajetaan sellaisilla valoilla kun on mahdollista käyttää ja toimii.- 7+20
Kyllä mullekin vaihdetaan lamput korjaamolla, ei niitä itse pysty vaihtamaan. Mutta silti ihmettelen viime viikonlopun autojonoja, oliko kaikilla valovikaisilla juuri sinä vkl'na valot hajonneet?
- zxczxczxc
Mä oon aika varma siitä että Rotan mielestä valoja ei tarvii vaihdella kun lakikin edellyttää että ne valot olis kunnossa joten en mä vaihda.
- Ja takavalot
Päivävalot ilman takavaloja on uusi riski. Valaistuilla teillä kuten Kehä 1:llä saatetaan ajaa aamuhämäräruuhkassa ilman takavaloja kun etuajovaloille ei ole tarvetta näkyvyyden vuoksi. Musta auto ilman takavaloja on aikamoinen pommi jos se etenee hiljaa jonon takimmaisena tievalotolppien välin kohdalla tai muuten varjoisassa paikassa ja jos sen edessä on vaikka linja-auto jonka takavalot näkyvät. Jos musta valoton seisoo jonossa niin silloin onneksi yleensä jarruvalot palavat
Ja takavalot kirjoitti:
Päivävalot ilman takavaloja on uusi riski. Valaistuilla teillä kuten Kehä 1:llä saatetaan ajaa aamuhämäräruuhkassa ilman takavaloja kun etuajovaloille ei ole tarvetta näkyvyyden vuoksi. Musta auto ilman takavaloja on aikamoinen pommi jos se etenee hiljaa jonon takimmaisena tievalotolppien välin kohdalla tai muuten varjoisassa paikassa ja jos sen edessä on vaikka linja-auto jonka takavalot näkyvät. Jos musta valoton seisoo jonossa niin silloin onneksi yleensä jarruvalot palavat
> Päivävalot ilman takavaloja on uusi riski
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Valoton kuski mielletään pysähtyneeksi, jos edes huomataan. Toki pahempi on jos valoitta tulee vastaan, mutta kyllä persuuksissa pitäisi valoa olla joka tapauksessa.
> Kehä 1:llä saatetaan ajaa aamuhämäräruuhkassa
> ilman takavaloja kun etuajovaloille ei ole tarvetta
> näkyvyyden vuoksi
Takavaloille olisi, joten laillista ei tuo touhu ole. Poliisia ei kyllä kiinnosta, kunhan et aja ylinopeutta kameraan. :)Ja takavalot kirjoitti:
Päiväajovalot ei ole mikään riski, päin vastoin niiden näkyvyys on ihan eri luokkaa kuin ajovalojen niissä olosuhteissa kuin niitä on tarkoitus käyttää. Rotta on riski ajaessaan tietoisesti ilman valoja, häntähän lait ja asetukset eivät koske. Riski ovat ne ilman mitään valoja ajavat, paistoi, satoi tai oli hämärä.
Olkoon minkä värinen auto hyvänsä, niin sen perä näkyy valoisaan aikaan ennen kuin sen takavalot erottuvat. Päiväajovaloista on vaan tullut samanlainen tunteita kuohuttava aihe kuin sumuvaloista, jotka taas näkyvät joidenkin mielestä liiankin hyvin. Kuohuntaan riittää pelkästään tieto niiden olemassaolosta, kuten silloinkin kun on kysymys rotasta, pelkästään sen läsnäolo täällä riittää.- ???
The_Rat kirjoitti:
> Päivävalot ilman takavaloja on uusi riski
Olen ehdottomasti samaa mieltä. Valoton kuski mielletään pysähtyneeksi, jos edes huomataan. Toki pahempi on jos valoitta tulee vastaan, mutta kyllä persuuksissa pitäisi valoa olla joka tapauksessa.
> Kehä 1:llä saatetaan ajaa aamuhämäräruuhkassa
> ilman takavaloja kun etuajovaloille ei ole tarvetta
> näkyvyyden vuoksi
Takavaloille olisi, joten laillista ei tuo touhu ole. Poliisia ei kyllä kiinnosta, kunhan et aja ylinopeutta kameraan. :)Mitäs vaaraa siinä on että valoton kuski mielletään pysähtyneeksi? Eikös silloin hiljennetä ja väistetään tarvittaessa? Perustelusi ovat taas suoraan perceestä kuten tavallista.
- Ei vanha
Roskaa puhut, ei vanha Mersu mihinkään ampaise, hyvin hissukseen kiihtyy.
- näin se homma menee
Se on katsos siinä kun viikolla ei kerkiä ja viikonloppuna on korjaamot kiinni.
Ja vaikka tilaat ajan huoltoon niin siinä menee vähintään kuukausi.
Siinä pitää vaan pärjätä vähemmillä valoilla. Poliisikaan ei voi mitään kun näyttää sille huollon ajanvarauslappua, kun ei lamppu pala niin ei pala, eikä niitä itse voi mennä söhertämään, ja sitäpaitsi jos saisit lampun vaihdettua niin eipä se syty ennenkuin saat ajotietokoneen kuitattua.Eihän se nyt noin voi mennä, että epäkuntoisella autolla saa ajaa, kunhan vain voi todistaa, että korjaus on tilattu. Sijaisautot, autovuokraamot ovat sitä varten, että epäkuntoisen tilalle voi hakea kunnossa olevan kulkuneuvon.
Silmäpuolet autot ovat paljon vaarallisempia liikenteessä kuin silmäpuoliautoilijat, jotka tosin aivan laillisesti saavat ajaa, sanoo Rotta sitten mitä hyvänsä.
Tajuaisisivat käyttää pimeällä edes niitä lähes joka-autossa olevia sumareita, niin vältyttäisiin selittämättömiltä törmäyksiltä ja jalankulkijoiden yliajoilta.
Silmäpuoli auto liikenteessä on yhtä rikollista kuin jarruttomalla ajaminen.
Onneksi nykyautoissa yleistyvät ledeillä toteutetut päiväajovalot. jotka himmenevät etuvaloiksi, jotka näkyvät huomattavasti paremmin kuin hehkulamput, jotenkin pystyy aistimaan vastaantulijan leveyden.- näin se homma menee
Täpinä kirjoitti:
Eihän se nyt noin voi mennä, että epäkuntoisella autolla saa ajaa, kunhan vain voi todistaa, että korjaus on tilattu. Sijaisautot, autovuokraamot ovat sitä varten, että epäkuntoisen tilalle voi hakea kunnossa olevan kulkuneuvon.
Silmäpuolet autot ovat paljon vaarallisempia liikenteessä kuin silmäpuoliautoilijat, jotka tosin aivan laillisesti saavat ajaa, sanoo Rotta sitten mitä hyvänsä.
Tajuaisisivat käyttää pimeällä edes niitä lähes joka-autossa olevia sumareita, niin vältyttäisiin selittämättömiltä törmäyksiltä ja jalankulkijoiden yliajoilta.
Silmäpuoli auto liikenteessä on yhtä rikollista kuin jarruttomalla ajaminen.
Onneksi nykyautoissa yleistyvät ledeillä toteutetut päiväajovalot. jotka himmenevät etuvaloiksi, jotka näkyvät huomattavasti paremmin kuin hehkulamput, jotenkin pystyy aistimaan vastaantulijan leveyden.Plääp plääp plää, ihan niinkuin rotta olisi kirjoittanut, vai sijaisauto lampunvaihdon ajaksi, just joo. on sullakin otsaa heittää rotan skeidaa, homma hoituu sitten aikanaan ja sillä siisti. Näin se vaan menee, töpinäkin yrittää vaan ymmärtää vaikka se tuntuu olevan yhtä vaikeaa kuin rotallakin.
- 2+10
näin se homma menee kirjoitti:
Plääp plääp plää, ihan niinkuin rotta olisi kirjoittanut, vai sijaisauto lampunvaihdon ajaksi, just joo. on sullakin otsaa heittää rotan skeidaa, homma hoituu sitten aikanaan ja sillä siisti. Näin se vaan menee, töpinäkin yrittää vaan ymmärtää vaikka se tuntuu olevan yhtä vaikeaa kuin rotallakin.
Mitä, eikö sulla kuulu sijaisautoa huollon ajaksi, huono diili.
Plääp plääp plää, ihan niinkuin rotta olisi kirjoittanut, vai sijaisauto lampunvaihdon ajaksi, just joo. on sullakin otsaa heittää rotan skeidaa, homma hoituu sitten aikanaan ja sillä siisti. Näin se vaan menee, töpinäkin yrittää vaan ymmärtää vaikka se tuntuu olevan yhtä vaikeaa kuin rotallakin.
Olen samaa mieltä, että noin se homma menee, kun on tullut kirjoitettua tyhmiä kaikessa ajattelemattomuudessa. Ei pitäisi lähteä debattiin, jos näin alkuvaiheessa pitää turvautua Hitl.. anteeksi Rotta-korttiin. Kyllä nyt Rotta on mielisssään, kun hänellä peloitellaan jo muita kirjoittajia. Ymmärsitköhän, vai olisiko pitänyt kirjoittaa
täällä käytetyllä selkokielellä, että haistatella vaan.
Sitä paitsi jos olet mies, etkä hiiri, niin voisit sopia vaimon tai pojan kanssa, josko he lainnaisisivat Sinulle autojaan siinä tapauksessa, ettei ekosi salli käyttää julkisia ja olet niin saita, ettei taksi tule kysymykseen.- DN
2+10 kirjoitti:
Mitä, eikö sulla kuulu sijaisautoa huollon ajaksi, huono diili.
Minä ajan omalla autolla, itse ostettu ja maksettu. Takuu meni umpeen just viikko sitten, joten nyt jos lamppu pimahtaa niin itse pitää kustantaa. Autoni on nitro jos mitään kelle kertoo.
- näin se homma menee
Täpinä kirjoitti:
Olen samaa mieltä, että noin se homma menee, kun on tullut kirjoitettua tyhmiä kaikessa ajattelemattomuudessa. Ei pitäisi lähteä debattiin, jos näin alkuvaiheessa pitää turvautua Hitl.. anteeksi Rotta-korttiin. Kyllä nyt Rotta on mielisssään, kun hänellä peloitellaan jo muita kirjoittajia. Ymmärsitköhän, vai olisiko pitänyt kirjoittaa
täällä käytetyllä selkokielellä, että haistatella vaan.
Sitä paitsi jos olet mies, etkä hiiri, niin voisit sopia vaimon tai pojan kanssa, josko he lainnaisisivat Sinulle autojaan siinä tapauksessa, ettei ekosi salli käyttää julkisia ja olet niin saita, ettei taksi tule kysymykseen.Jotenkin oli alitajunnassa ennakolta tuo kommenttisi, kyllä niin rotan käsialaa on, saivartelua kaikenlisäksi. Mutta siinämielessä tuttujuttu, ihan todella kuin rotta olisi vastannut, ei siis mitään konkreettista vaihtoehtoa, eikä ymmärrystä.
Otan osaa ymmärtämättömyyteenne. - 8+10
Jotenkin oli alitajunnassa ennakolta tuo kommenttisi, kyllä niin rotan käsialaa on, saivartelua kaikenlisäksi. Mutta siinämielessä tuttujuttu, ihan todella kuin rotta olisi vastannut, ei siis mitään konkreettista vaihtoehtoa, eikä ymmärrystä.
Otan osaa ymmärtämättömyyteenne.Olisko niin että täpinä = rotta?
Jotenkin oli alitajunnassa ennakolta tuo kommenttisi, kyllä niin rotan käsialaa on, saivartelua kaikenlisäksi. Mutta siinämielessä tuttujuttu, ihan todella kuin rotta olisi vastannut, ei siis mitään konkreettista vaihtoehtoa, eikä ymmärrystä.
Otan osaa ymmärtämättömyyteenne.Kaikki oli asiaa kirjoituksessani, ei mitään saivartelua, ei sinne päinkään.
Ymmärrystäkö kaipaat, vaikka vaarannat todella pahasti liikennettä pimeällä silmäpuolella ajellessasi. Nurkkaan häpeämään siitä.
Et ole kuullut päiväajovaloista, jotka säästävät tosi paljon lamppuja. Alta satasen niitä saa ja ovat yksinkertaiset asentaa kenen vaan. Kaksipuoleisella tarralla lamput ja rele kiinni. Ruuveilla voi sitten kiinityksen varmistaa. Johtosarjassa ovat liitimetkin valmiina, joita ei pysty edes väärin liittämään. Riittääkö konkretia?
Ketähän se ymmärtämättömyys ja saamattomuus koskikaan? Se on niin helppoa lonksuttaa joutavia kun ei ymmärrä itseänsä, mitä tuli sanottua,
siis tarkoitan, ettei mitään asiaa kirjoituksessa ollutkaan, valitettasasti Sinua tarkoitan.- näin se homma menee
Täpinä kirjoitti:
Kaikki oli asiaa kirjoituksessani, ei mitään saivartelua, ei sinne päinkään.
Ymmärrystäkö kaipaat, vaikka vaarannat todella pahasti liikennettä pimeällä silmäpuolella ajellessasi. Nurkkaan häpeämään siitä.
Et ole kuullut päiväajovaloista, jotka säästävät tosi paljon lamppuja. Alta satasen niitä saa ja ovat yksinkertaiset asentaa kenen vaan. Kaksipuoleisella tarralla lamput ja rele kiinni. Ruuveilla voi sitten kiinityksen varmistaa. Johtosarjassa ovat liitimetkin valmiina, joita ei pysty edes väärin liittämään. Riittääkö konkretia?
Ketähän se ymmärtämättömyys ja saamattomuus koskikaan? Se on niin helppoa lonksuttaa joutavia kun ei ymmärrä itseänsä, mitä tuli sanottua,
siis tarkoitan, ettei mitään asiaa kirjoituksessa ollutkaan, valitettasasti Sinua tarkoitan.Olet aivan väärä persoona minua opettamaan auotsähköhommissa, olen senverran elämässäni ollut noissa hommissa ettei enää kiinnosta,
haluan jo palvelua. Jotenka töpinä voisitko kokeneettomampana olla vähän aikaa hiljaa. näin se homma menee kirjoitti:
Olet aivan väärä persoona minua opettamaan auotsähköhommissa, olen senverran elämässäni ollut noissa hommissa ettei enää kiinnosta,
haluan jo palvelua. Jotenka töpinä voisitko kokeneettomampana olla vähän aikaa hiljaa.Ensin pyytelit apua ja nyt apu ei kelpaa. Kerro CD:si, niin voidaan verrata, kummalla sitä kokemusta on enempi. Äläkä unohda mainita loppututkintojasi,
kun noin leveästi ryhdyit avautumaan.
Kirjallisesta ilmaisusta voi päätellä paljon, enkä tarkoita kirjoituksiesi lyöntivirheitä, minäkin teen niitä alinomaan. Kielioppi yleensä pilkun paikkoineen samoin kuin yhdyssanat ovat Sinulla hakusessaan.
Siitä huolimatta en pyytele Sinua olemaan hiljaa, sillä harjoitus tekee ne mestarit kaikilla aloilla.- näin se homma menee
Täpinä kirjoitti:
Ensin pyytelit apua ja nyt apu ei kelpaa. Kerro CD:si, niin voidaan verrata, kummalla sitä kokemusta on enempi. Äläkä unohda mainita loppututkintojasi,
kun noin leveästi ryhdyit avautumaan.
Kirjallisesta ilmaisusta voi päätellä paljon, enkä tarkoita kirjoituksiesi lyöntivirheitä, minäkin teen niitä alinomaan. Kielioppi yleensä pilkun paikkoineen samoin kuin yhdyssanat ovat Sinulla hakusessaan.
Siitä huolimatta en pyytele Sinua olemaan hiljaa, sillä harjoitus tekee ne mestarit kaikilla aloilla.Jospa nyt lukisit viestit jos osaat, kukapa se on apua pyytänyt paitsi sinä, kun lukee rivien välistä niin tulee ihan rotan sairaat kommentit mieleen, eikä mikään ihme, olethan samanlainen paskanjauhaja. Saat vapaasti työntää ne pilkut anukseesi. Sehän sinulle tärkeintä on olla tietävinään jotain, mutta sinun kokemuksesi ja tietämyksesi ovat vielä pyhäkoulutasolla.
Jospa nyt lukisit viestit jos osaat, kukapa se on apua pyytänyt paitsi sinä, kun lukee rivien välistä niin tulee ihan rotan sairaat kommentit mieleen, eikä mikään ihme, olethan samanlainen paskanjauhaja. Saat vapaasti työntää ne pilkut anukseesi. Sehän sinulle tärkeintä on olla tietävinään jotain, mutta sinun kokemuksesi ja tietämyksesi ovat vielä pyhäkoulutasolla.
Pyytelit vaihtoehtoja ja ymmärrystä. Etkö ymmärrä omaa tekstiäsi? Missä rivin välissä minä olen pyytänyt mitään, lukuun ottamatta Sinun CV:tä. Et tajunnut edes painovirhettä siinä viestissäni. Yksilöippäs nyt edes yksi asia, missä olen mielestäsi puhunut paskaa. Ei mene läpi, kuin ei mene rotankaan kohdalla, vaikka yrität samaa ilmaan huitomista. Ettet sittenkin olisi Rotta itse? Katsos kun minä harkitsen ensin, mitä kirjoitan. Sinä latelet mitä sylki suuhun tuo ja selväähän se on, ettei ainakaan argumenttejä tuo.
- töpinääääää
Täpinä kirjoitti:
Pyytelit vaihtoehtoja ja ymmärrystä. Etkö ymmärrä omaa tekstiäsi? Missä rivin välissä minä olen pyytänyt mitään, lukuun ottamatta Sinun CV:tä. Et tajunnut edes painovirhettä siinä viestissäni. Yksilöippäs nyt edes yksi asia, missä olen mielestäsi puhunut paskaa. Ei mene läpi, kuin ei mene rotankaan kohdalla, vaikka yrität samaa ilmaan huitomista. Ettet sittenkin olisi Rotta itse? Katsos kun minä harkitsen ensin, mitä kirjoitan. Sinä latelet mitä sylki suuhun tuo ja selväähän se on, ettei ainakaan argumenttejä tuo.
CD, CV, rotta, töpinä, höpinä, .............argumentti, pianovirhe, täpinä, täpänä, höpinä,......
töpinääääää kirjoitti:
CD, CV, rotta, töpinä, höpinä, .............argumentti, pianovirhe, täpinä, täpänä, höpinä,......
Lällällää lieru sinulta pääsi pieru, matti tatti jaska paska ..... Minä kun luulin, että lastentarhat ovat kiinni viikonloppuisin. Näin se homma menee, älä nyt anna periksi.
Kyllä se sokea kanakin jyvän löytää. Aion estottomasti hyödyntää "pianovirhettäsi"
jonka kirjoitit varmasti vahingossa. Se sopii muutama vuosi sitten täälläkin lanseeraamani ilmaisuun "insinöörikoulutuksen saanut pianisti". Et titenkään tajua asiayhteyttä, mutta älykkäässä keskustelussa ilmaisut, varsinkin yhdessä ovat pistämättömät.
- ?.?
Mikäs auto on kyseessä, mihin ei itse voi vaihtaa polttimoita?
- sormet verillä
Polttimoita ei voi itse vaihtaa nykyään, vaikka sormet ja rystyset verillä saakin polttimon paikalleen, niin ajotietokone huutaa edelleen. Viimeksi huollossa meni 25 minuuttia, että sai vaihdettua kummankin ajovalon. Eläkä kysele merkkejä, sama on kaikilla. Tosin EU on vaatimassa parempaa säätöä.
Niin, kyse on 2004 nuoremmista autoista.
- ....,,,,
Ei ole vuosikymmeneen ollut ajovaloja pimeänä.
Elokuussa määräaikaishuollossa vaihdetaan lähivalolamput joka vuosi, ja kaukovalolamput joka toinen vuosi. Toimii, eikä maksa kuin lamppujen hinnan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku605016Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362289Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti622169- 2222153
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2181363Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191244- 89976
Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai47953- 66897
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v12879