Talvirajoitukset...

kesävauhdilla ajan!

Ulkona 9 astetta ja alla kuiva valtatie. Tolpissa talvirajoitukset! Ihanaa!

Eiköhän olisi aika siirtyä Suomessakin joustavampiin rajoituksiin. Kesärajoitukset myös talvella, mutta auringon laskettua ja liukkaalla valtateillä olisi miinus 20 km/h rajoitus voimassa. Tulkitsijana tietysti poliisi.

Eihän ole järkeä joutua ajamaan valoisassa, keskellä päivää, kesäkelissä talvirajoituksin.

Onneksi tosi harva noudattaa noita rajoituksia, mutta ohitustarve lisääntyy suuresti, kun 10:stä se yksi noudattaa rajoitusta. Voi niitä jonoja ja ohituksia. Itse hidastan vauhtini heti, kun keli sallii. Näköjään kuljettaja ei tiensäätäjän mielestä voi/osaa käyttää omaa harkintaa ajonopuden suhteen.

Ihmeellistä hommaa!

39

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kesävauhdilla ajan!

      "Itse hidastan vauhtini heti, kun keli sallii."

      Piti kirjoittaa: Hidastan vauhtini heti, kun keli vaatii.

    • Äy äy

      P.s...ko täällä nariset. Jos systeemi ei miellytä, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Nämä asiat on päätetty ihan jossain muualla kuin netissä.

      Voithan toki ajaa ihan kuten haluat. Poliisi kertoo kyllä sitten kun se on mennyt liian pitkälle.

      • 330d ja hajis

        No voi perkele kun on taas niin järkellä loistava kommenntti että oikein silmiä häikäsee kun se äly loistaa siitä niin kirkkaasti! Etkö sinä pelle tajua että juuri noi rakastamasi kansan edustajat on tämän pelleilyn takana ja he haluaa että ihmiset ajaa hiljaa jonossa vaan siksi että se on kyykytystä!

        Talvi rajotukset on täällä liikennettä haittaamassa siksi että päättäjät kyykyttää ja siitä ei pääse perkele eroon!


    • Nopeusrajoitus on periaatteessa melkein aina turha. Auton pitää olla hallinnassa, pysäytettävissä näkyvällä tieosuudella kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa, ja niin edelleen...

      Lähinnä melua ja tiestön kulumista torjutaan nopeusrajoituksella.

      Ja tämän kun ymmärtää, tajuaa samalla miksi talvinopeusrajoitukset (vai ovatkohan nimeltään pimeän ajan rajoitukset, tms) ovat voimassa. Nastarenkaat. Niiden tiestöä kuluttava vaikutus on niin suuri, että kesänopeuksilla ajettaessa ei tienpinta kestäisi kevääseen asti, jolloin se taas korjataan...

      Ratkaisu? Viitsiiköhän sitä edes ehdottaa... :)

      • emme kaipaa sinua

        Minulla on ratkaisumalli valmiina, hyppää järveen urputtamasta.
        Pitääkö sekaantua jokaiseen asiaan vaikka tietämyksesi on todettu olemattomaksi.


      • emme kaipaa sinua kirjoitti:

        Minulla on ratkaisumalli valmiina, hyppää järveen urputtamasta.
        Pitääkö sekaantua jokaiseen asiaan vaikka tietämyksesi on todettu olemattomaksi.

        Kiitos asiallisesta ja informatiivisesta viestistä. Palautit uskoni Suomi24 -palstan keskustelijoiden tasoon.


      • vauuuuuuuuuuuuuuuuuu

        Voi rotta, sä jaksat olla tyylillesi uskollinen, lait on turhia, kyllä minä tiedän oikean nopeuden ( vaikka asunkin täällä Lepsämän perällä)


      • emmekä vielä
        The_Rat kirjoitti:

        Kiitos asiallisesta ja informatiivisesta viestistä. Palautit uskoni Suomi24 -palstan keskustelijoiden tasoon.

        Sinähän tätä orkesteria yrität johtaa, mutta kun sinulta on aina nuotit kateissa niin me joudumme opastamaan sinua aina.


      • kesävauhdilla ajan!

        Olen aloittaja. Selvää on, että talvirenkaani ovat olleet NASTATTOMAT kitkarenkaat vuodesta 2001.

        Nastapellet aiheuttavat sen, että vauhdit pitää ottaa pois talvirajoiuksin. Hyvin ikävää!

        Onneksi rajoituksia ei tarvitse noudattaa, mutta on ikävää kun on "pakko" ruveta rikolliseksi. 80 km/h on varikkosuoranopeus! Yritä siinä sitten heruttaa 80 km/h vaikkapa 300 km:n matkaa valtatiellä. Tulee aika hyvin pitkäksi. Hankin ristikkolehden seuraaavlle reissulle. Vaarallistahan se on, mutta pitää kuskille ajanvietettä keksiä, kun nopuesrajoitukset ovat kuin kävelyvauhtia!


      • voi ei
        kesävauhdilla ajan! kirjoitti:

        Olen aloittaja. Selvää on, että talvirenkaani ovat olleet NASTATTOMAT kitkarenkaat vuodesta 2001.

        Nastapellet aiheuttavat sen, että vauhdit pitää ottaa pois talvirajoiuksin. Hyvin ikävää!

        Onneksi rajoituksia ei tarvitse noudattaa, mutta on ikävää kun on "pakko" ruveta rikolliseksi. 80 km/h on varikkosuoranopeus! Yritä siinä sitten heruttaa 80 km/h vaikkapa 300 km:n matkaa valtatiellä. Tulee aika hyvin pitkäksi. Hankin ristikkolehden seuraaavlle reissulle. Vaarallistahan se on, mutta pitää kuskille ajanvietettä keksiä, kun nopuesrajoitukset ovat kuin kävelyvauhtia!

        Siirry hyvä ihminen junaan jos ajaminen on noin tuskallista.

        Säännöt on tehty ihmisten turvaksi. Jos et halua noudattaa niitä, pysy poissa liikenteestä!


      • 13+19

        Rotan ei kannata ajella Haminassa päin, jollei ala noudattaa nopeusrajoituksia:
        Poliisi nappasi kaksi viikonloppuna VT 7:llä 40-vuotiaan kuusankoskelaisen miehe, joka ajoi 161 km/t alueella, jossa oli 100 km/t nopeusrajoitus. Kuljettaja määrättiin samantien väliaikaiseen ajokieltoon, jonka pituus määrätään myöhemmin.

        Samoin kävi 36-vuotiaalle haminalaiselle naiselle, joka ajoi 144 km/t satasen alueella. Molempia tekoja tutkitaan törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
        Huomaatko rotta, ei mitään omaa, sopivaa nopeutta vaan kortti pois.


    • Kyllä nuo kiinteät talvi-/kesänopeudet ovat lähinnä jäänne entisiltä ajoilta.
      Ainakin moottoritiet ja etelän päätiet pitäisi varustaa elekronisilla nopeustauluilla, joiden nopeudet voitaisiin "käskeä" kauko-ohjattuna. Nyt kolme neljä miestä ajelee
      päiväkausia muuttelemassa rajoituksia, maksaa se sekin.

      Keskikesällä voitaisiin rankkasateessa pudottaa nopeudet 80 km/h. Vastaavasti kuivalla asfaltilla voitaisiin sallia se 120 km/h talvellakin. Etelässä talvinopeuspäivät rajoittuisivat noin kuukauteen ja pohjoisemmassa talvinopeuksia tarvittaisiin vain pari kuukautta.

      Teiden kuluminenkin vähenisi automaattisesti, sillä ei kai kukaan ilkeä ajaa 120 km/h nastarenkailla ja kuunnella sitä helvetillistä meteliä, vaan ihmiset siirtyisivät pikku hiljaa vapaehtoisesti kitkoihin. Parin talven jälkeen sitten nastat voisikin kieltää.

      Nyt satasen nopeutta rikkoo noin joka kolmas esim. Porvoon moottoritiellä. Onneksi nuo ylittäjät eivät aja nastarenkailla ja kuluta teitä kohtuuttomasti.

      • Siis kolme neljä miestä/tie ajelee....


      • kesävauhdilla ajan!

        Kerrankin joku kirjoittaa asiaa!

        Ihme, että Suomesta löytyy paljon nöyriä ihmisiä, jotka mukisematta köröttävät 80 km/h paljalla valtatiellä kesäkelillä. Aivan naurettava nopeus. Kovempaa pääsee ajamaan vaikka 1.6 koneisella pikkuautolla Alastaron viimeiset mutkatkin ennen pääsuoraa:

        http://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        On käsittämätöntä kuvitella, miten joku jaksaa valtatiellä ajaa pitkää matkaa 80 km/h, kun pikkuautolla radalla pusketaan aivan renkaan pitorajalla mutkaan 130 km/h, eikä tunnu missään. Ja sitten 140 km/h vauhdissa sihdataan metrin tarkkuudella jarrtuuskohtaa seuraavaan neulansilmään tai pääsuoran lopussa päälele satasen vauhdista parin kymmenen sentin tarkkuudella turn-in ekaan mutkaan.


      • kesävauhdilla ajan!
        kesävauhdilla ajan! kirjoitti:

        Kerrankin joku kirjoittaa asiaa!

        Ihme, että Suomesta löytyy paljon nöyriä ihmisiä, jotka mukisematta köröttävät 80 km/h paljalla valtatiellä kesäkelillä. Aivan naurettava nopeus. Kovempaa pääsee ajamaan vaikka 1.6 koneisella pikkuautolla Alastaron viimeiset mutkatkin ennen pääsuoraa:

        http://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        On käsittämätöntä kuvitella, miten joku jaksaa valtatiellä ajaa pitkää matkaa 80 km/h, kun pikkuautolla radalla pusketaan aivan renkaan pitorajalla mutkaan 130 km/h, eikä tunnu missään. Ja sitten 140 km/h vauhdissa sihdataan metrin tarkkuudella jarrtuuskohtaa seuraavaan neulansilmään tai pääsuoran lopussa päälele satasen vauhdista parin kymmenen sentin tarkkuudella turn-in ekaan mutkaan.

        Huomautus itselle:

        "pusketaan aivan renkaan pitorajalla mutkaan 130 km/h, eikä tunnu missään."

        No, tuo nyt ei aivan pidä paikkaansa. Radalla tuli perä edellä vastaan mm. 200 hevosvoimaista Honda Civic Type-R:ää sekä tietysti köykäisempää kalustoa. Itsellä alla 1.6 100 hevosvoimainen Fiat.

        Eli kai siinä vähän pitää olla palleissa terästä, jotta kurviin niittaa 130 km/h silmää räpäyttämättä. Muutoinhan porukka ajelisi valtatiellä 170 km/h matkavauhtia nopeusrajoituksista välittämättä, mutta sitähän suurin osa ihmisistä ei tee. Onneksi. Suurimmalla osalla ihmisistä ei auto taida pysyä äärirajoilla hyppysissä.

        400 hevosvoimainen BMW M5 näyttää mallia, miten ajetaan Alastaron ratakierros 20 sekuntia 1.6 Fiatia HITAAMMIN:

        http://www.youtube.com/watch?v=oTDaeHnmBqA

        Helppoa, kun sen osaa...


      • 4+8
        kesävauhdilla ajan! kirjoitti:

        Huomautus itselle:

        "pusketaan aivan renkaan pitorajalla mutkaan 130 km/h, eikä tunnu missään."

        No, tuo nyt ei aivan pidä paikkaansa. Radalla tuli perä edellä vastaan mm. 200 hevosvoimaista Honda Civic Type-R:ää sekä tietysti köykäisempää kalustoa. Itsellä alla 1.6 100 hevosvoimainen Fiat.

        Eli kai siinä vähän pitää olla palleissa terästä, jotta kurviin niittaa 130 km/h silmää räpäyttämättä. Muutoinhan porukka ajelisi valtatiellä 170 km/h matkavauhtia nopeusrajoituksista välittämättä, mutta sitähän suurin osa ihmisistä ei tee. Onneksi. Suurimmalla osalla ihmisistä ei auto taida pysyä äärirajoilla hyppysissä.

        400 hevosvoimainen BMW M5 näyttää mallia, miten ajetaan Alastaron ratakierros 20 sekuntia 1.6 Fiatia HITAAMMIN:

        http://www.youtube.com/watch?v=oTDaeHnmBqA

        Helppoa, kun sen osaa...

        Millä sä siellä Alastarossa ajelet, joko pleikkarissa on Alastaron ratakin?


      • kesävauhdilla ajan!
        4+8 kirjoitti:

        Millä sä siellä Alastarossa ajelet, joko pleikkarissa on Alastaron ratakin?

        Ei tarvita:

        http://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        1.6 Fiat Stilo nöyryyttää radalla. 1:47 kierrosaika on samaa tasoa, mitä siellä ajetaan Alfa 156 2.0 -tason autoilla. Pari Honda Civic Type-R:ää (sukupolvesta riippuen 160-200 hevosvoimaa) ovat myös pyörineet jaloissa.

        Tervetuloa autollasi viivalle, eikun radalle. Kesän helmenä 1.6 Fiat otti kisaa yli 400 hevosvoimaista ahdettua Hondan NSX-superurheiluautoa vastaan, ja oli yllättävän voitokas!

        Tässä NSX spinnaa, joka johti siihen, että pieni Fiat pakeni kaukaisuuteen:

        http://arosuzi.1g.fi/kuvat/Dyny Alastaro 25.7.2011/alastaro 25.07-2011 109.JPG

        Toi kuva tulee muten siihen pleikkaripelin kanteen. Fiat Stilo edellä ja Hondan ahdettu NSX takana...

        http://arosuzi.1g.fi/kuvat/Dyny Alastaro 25.7.2011/alastaro 25.07-2011 134.JPG

        Ei tarvita pleikkaria hauskanpitoon!


      • Ei hyvää päivää!
        kesävauhdilla ajan! kirjoitti:

        Ei tarvita:

        http://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        1.6 Fiat Stilo nöyryyttää radalla. 1:47 kierrosaika on samaa tasoa, mitä siellä ajetaan Alfa 156 2.0 -tason autoilla. Pari Honda Civic Type-R:ää (sukupolvesta riippuen 160-200 hevosvoimaa) ovat myös pyörineet jaloissa.

        Tervetuloa autollasi viivalle, eikun radalle. Kesän helmenä 1.6 Fiat otti kisaa yli 400 hevosvoimaista ahdettua Hondan NSX-superurheiluautoa vastaan, ja oli yllättävän voitokas!

        Tässä NSX spinnaa, joka johti siihen, että pieni Fiat pakeni kaukaisuuteen:

        http://arosuzi.1g.fi/kuvat/Dyny Alastaro 25.7.2011/alastaro 25.07-2011 109.JPG

        Toi kuva tulee muten siihen pleikkaripelin kanteen. Fiat Stilo edellä ja Hondan ahdettu NSX takana...

        http://arosuzi.1g.fi/kuvat/Dyny Alastaro 25.7.2011/alastaro 25.07-2011 134.JPG

        Ei tarvita pleikkaria hauskanpitoon!

        Ajamista voi katsoa ruudulta. Se ei tarkoita, että itse osaisi ajaa!

        Ja maantie _EI_ ole moottorirata.


      • Kallonkutistaja10
        kesävauhdilla ajan! kirjoitti:

        Kerrankin joku kirjoittaa asiaa!

        Ihme, että Suomesta löytyy paljon nöyriä ihmisiä, jotka mukisematta köröttävät 80 km/h paljalla valtatiellä kesäkelillä. Aivan naurettava nopeus. Kovempaa pääsee ajamaan vaikka 1.6 koneisella pikkuautolla Alastaron viimeiset mutkatkin ennen pääsuoraa:

        http://www.youtube.com/watch?v=pHpQ-9t4OKg

        On käsittämätöntä kuvitella, miten joku jaksaa valtatiellä ajaa pitkää matkaa 80 km/h, kun pikkuautolla radalla pusketaan aivan renkaan pitorajalla mutkaan 130 km/h, eikä tunnu missään. Ja sitten 140 km/h vauhdissa sihdataan metrin tarkkuudella jarrtuuskohtaa seuraavaan neulansilmään tai pääsuoran lopussa päälele satasen vauhdista parin kymmenen sentin tarkkuudella turn-in ekaan mutkaan.

        "...pikkuautolla radalla pusketaan aivan renkaan pitorajalla mutkaan 130 km/h, eikä tunnu missään."

        Aloituksessasi oli vielä edes hieman järkeä, mutta viimeistään tämä viestisi palautti lukijat maanpinnalle.

        Eihän noilla nopeusrajoituksilla ole juurikaan tekemistä sen kanssa mitä nopeuksia autolla voisi ajaa ja mikä tuntuisi mukavalta. Se, että onko rajoitus 80 vai 100, niin köröttelyltähän se tuntuu joka tapauksessa.

        Minkälaisilla autoilla ja kokemuksella te ajelette, jos jo satasessa olisi pääteillä "kesäkeleissä ajamisen meiningiä". Minun autossa ei vielä 160 toisi mitään erityisiä ajamisen viboja. Tiedän kuitenkin, että turvallista se ei olisi, koska pelkästään jarrutusmatkakin olisi nelinkertainen 80:n nopeuteen verrattuna, ja ihan riippumatta onko kesä- vaiko talvikeli.


      • "sillä ei kai kukaan ilkeä ajaa 120 km/h nastarenkailla ja kuunnella sitä helvetillistä meteliä" Koitapas ajaa Pohjois-Ruotsissa sallituin 110 nopeuksin talviaikaan nastarenkailla, niin huomaat miten sinua ohitellaan ja nastarenkaita siellä käytetään ja siellä mennään välillä 130-170, siis talvellakin.

        Kitkarenkaita minäkin käytän, silloin, kun voin renkaat itse valita, mutta aina en voi.


    • töyssyttää

      Niin kauan kun liikenneministereiksi tässä maassa valitaan autovastaisia ämmiä, kehitys jatkuu samanlaisena. Kohta täällä ajetaan motareillakin kuuttakymppiä ja taajamissa kymppiä. Koskahan ne keksiilaittaa teille hidastusramppeja 100 metrin välein niin kyllä ne nopeudet siitä tippuu...

    • ilmasto muuttuu

      Toinen mullistava asia on ilmastomuutos.

      Jos ihan aikuisten oikeasti nykyään on marraskuun alussa vuorokauden keskilämpötila Etelä-Suomessa 10 astetta, niin lokakuussa laitetut talvirajoitukset ovat HITUSEN liian aikaisin laitettu!

      Pitäähän tätäkin asiaa tarkastella, jos ja kun ilmasto muuttuu.

      Eli nykyisin voisi talvirajoitukset laittaa tolppiin Etelä-Suomessa ehkä marraskuun puolivälissä ja ottaa pois viimeistään helmikuun lopussa!

      Eivätkö tienhoitajat tajua tätäkään asiaa?

      • ei.

        huono idea ollenkaan. Viime ja toissa talvet olivat ns. kovia talvia, mutta viime talvenakin marraskuun puolessa välissä vasta alkoi olla talvikelejä. Maaliskuu taas oli varsin leutoa.


    • Liukasta?

      Niitä 70 km/h kuskeja oli ihan liikaa eilen ajossa, mutta ehkä sekin oli niille kovavauhti.

    • Kiitos täst päivästä

      Ajeltiin tänään motaria Helsingistä Lahteen 150km/h, joka todellakin oli ihan sopiva nopeus tuolle tielle (rajoitus 100km/h), MUTTA...porukka vain tuhnuili edessä, siis mitä vittua? Katsokaa siihen peiliin kiitos! Ja väistäkää niitä, jotka tulee nopeammin takaa, miksette tajua? Tööttiäkö pitäisi ruveta painamaan? Ja sitten yksi änkesi äkkiä eteen ja tunhutti vauhtia 110km/h, KIITOS! Suomalaisilla ei käytöstapoja liikenteessä. Häikäistään pitkillä valoilla motarilla siihen edellä ajavan peiliin ja se heijastuu edellä ajavan silmiin, rampeilta tulevia ei väistetä, minun mielestäni se on kohteliaisuutta, vaikka tätä sääntöä ei ole lakiin kirjoitettu (miksei?) Suomalaiset ajavat kuin pullopersesiat.

      • Et ole

        sattunut huomaamaan että sieltä rampilta tulijalla on kärkikolmio?


      • sinä ajat jos

        Perseesi kestää. Vuosi tulee huilia sinulle. Ei onnesi ikuista.
        Et pysähdy punasiin, etkä mustaan käteen, sinä olet törppö!
        Kukaan ei luimistele edestäsi törppö!
        Sinun männäntapitko valitti viimesillään?


      • Hienoa !
        Et ole kirjoitti:

        sattunut huomaamaan että sieltä rampilta tulijalla on kärkikolmio?

        Jaahas :D No...minä ainakin väistän rampilta tulevia, koska en halua niitä kylkeeni ja ihan kohteliaisuudesta!


      • plkjhb

        Ole hyvä. Mua ei kiinnosta sun ongelmas, jos et pääse sitten oikealta ohi, niin mene vaikka kahville.


      • Et ole
        Hienoa ! kirjoitti:

        Jaahas :D No...minä ainakin väistän rampilta tulevia, koska en halua niitä kylkeeni ja ihan kohteliaisuudesta!

        Toki minäkin vaihdan aika usein ohituskaistalle helpottaakseni rampilta tuloa mutta nykyään näyttää olevan vallalla käsitys että rampista saa tulla miten haluaa ja päätiellä ajava väistäköön. Joskus saa katsella kivoja sormimerkkejä kun ei annakaan tietä. Olisi kaikkien hyvä muistaa että edelleenkin se kolmion takaa tulija on väistämisvelvollinen.


      • tätä palstaa vaivaa.
        Et ole kirjoitti:

        Toki minäkin vaihdan aika usein ohituskaistalle helpottaakseni rampilta tuloa mutta nykyään näyttää olevan vallalla käsitys että rampista saa tulla miten haluaa ja päätiellä ajava väistäköön. Joskus saa katsella kivoja sormimerkkejä kun ei annakaan tietä. Olisi kaikkien hyvä muistaa että edelleenkin se kolmion takaa tulija on väistämisvelvollinen.

        Jos on mahdollisuus vaihtaa toiselle kaistalle kun rampilta tulee joku niin vaihdan ja piste. Minulla ei ole ongelmaa, että joutuisin käsimerkkien kohteeksi siinä asiassa, koska väistän lähes aina kohteliaisuus ja turvallisuussyistä. Silloin kun tulen rampilta on harvoin käynyt niin, että joutuisin pysähtymään kun joku ei väistä, aika moni on väistänyt vaikka pakko ei ole ja nostan heille hattua.


      • Kiitos sinulle mulkk
        sinä ajat jos kirjoitti:

        Perseesi kestää. Vuosi tulee huilia sinulle. Ei onnesi ikuista.
        Et pysähdy punasiin, etkä mustaan käteen, sinä olet törppö!
        Kukaan ei luimistele edestäsi törppö!
        Sinun männäntapitko valitti viimesillään?

        Ok, tulen kylkeesi ja teen vaarallisen ohituksen ohitsesi ja lennät ojaan kiitos!


      • menikö lada paskaks
        plkjhb kirjoitti:

        Ole hyvä. Mua ei kiinnosta sun ongelmas, jos et pääse sitten oikealta ohi, niin mene vaikka kahville.

        No eipä minunkaan tarvitse sinua sitten nöyristellä, kylkeen vaan! hahha...


      • Et ole
        tätä palstaa vaivaa. kirjoitti:

        Jos on mahdollisuus vaihtaa toiselle kaistalle kun rampilta tulee joku niin vaihdan ja piste. Minulla ei ole ongelmaa, että joutuisin käsimerkkien kohteeksi siinä asiassa, koska väistän lähes aina kohteliaisuus ja turvallisuussyistä. Silloin kun tulen rampilta on harvoin käynyt niin, että joutuisin pysähtymään kun joku ei väistä, aika moni on väistänyt vaikka pakko ei ole ja nostan heille hattua.

        Siihen ettei anna tietä vaihtamalla kaistaa voi olla montakin syytä. Vaikkapa toisella kaistalla täyttä tai rampin jälkeen on itsellä heti poistumisramppi. Ei aina ole kyse mistään kohteliaisuussyistä. Itsekin vaan on jonnekin menossa.


      • Ymmärrän kyllä juuu
        Et ole kirjoitti:

        Siihen ettei anna tietä vaihtamalla kaistaa voi olla montakin syytä. Vaikkapa toisella kaistalla täyttä tai rampin jälkeen on itsellä heti poistumisramppi. Ei aina ole kyse mistään kohteliaisuussyistä. Itsekin vaan on jonnekin menossa.

        Niin niin tietty! Kehä III sisällä ymmärtää ettei siellä tietä anneta kun autoja muutenkin liikaa eikä voi vaihtaa toiselle kaistalle, koska se on täynnä, ramppeja todella tiheään jne. mutta kun mennään sen ulkopuolelle...olisi jo mahdollisuus antaa tietä kun ei ole paljoa autojakaan, eikä autoja toisella kaistalla mene ja seuraava ramppi mistä pääsee pois on 10 kilsan päässä...että juu.


      • Kallonkutistaja10
        Hienoa ! kirjoitti:

        Jaahas :D No...minä ainakin väistän rampilta tulevia, koska en halua niitä kylkeeni ja ihan kohteliaisuudesta!

        Ja suosittelet sitä samaa automaattista väistöä myös edessäsi menevän rekan kuljettajalle, joka tukkisi ohitusmahdollisuutesi ajamalla eteesi n. 80 km/h:n nopeudella?


      • Kallonkutistaja10
        Ymmärrän kyllä juuu kirjoitti:

        Niin niin tietty! Kehä III sisällä ymmärtää ettei siellä tietä anneta kun autoja muutenkin liikaa eikä voi vaihtaa toiselle kaistalle, koska se on täynnä, ramppeja todella tiheään jne. mutta kun mennään sen ulkopuolelle...olisi jo mahdollisuus antaa tietä kun ei ole paljoa autojakaan, eikä autoja toisella kaistalla mene ja seuraava ramppi mistä pääsee pois on 10 kilsan päässä...että juu.

        Tässä oli puhe motarista, ja kolmonen ei ole motari. Suositeltavampaa kolmosella onkin ajaa sitä vasenta kaistaa, kun tietää, ettei ole poistumassa ihan lähikilometrien aikana sieltä.


      • Kallonkutistaja10
        Ymmärrän kyllä juuu kirjoitti:

        Niin niin tietty! Kehä III sisällä ymmärtää ettei siellä tietä anneta kun autoja muutenkin liikaa eikä voi vaihtaa toiselle kaistalle, koska se on täynnä, ramppeja todella tiheään jne. mutta kun mennään sen ulkopuolelle...olisi jo mahdollisuus antaa tietä kun ei ole paljoa autojakaan, eikä autoja toisella kaistalla mene ja seuraava ramppi mistä pääsee pois on 10 kilsan päässä...että juu.

        Ja täsmennetään vielä sen verran, että riippumatta ajetaanko kehän sisällä vai ulkopuolella, niin jos autoja on liikaa, väistäminen voi olla vaarallista ja motarilla joka tapauksessa laitonta ja typerää.


    • kapiam

      Moottoritiellä voi ajaa kaheksaakymppii.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2340
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2259
    3. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1841
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      151
      1815
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      480
      1413
    6. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

      Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      426
      951
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      931
    10. Mitä sanoisit mulle?

      Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      85
      889
    Aihe