Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

lastenlääkäriin tyttären kanssa!

murkun äiti

Hei vaan kaikki!!! Olen siis 39 vuotias 13 vuotiaan tytön äiti. Meillä on ollut tapana että käydään puolen vuoden väliin lastenlääkärillä ihan vaan perus-tarkastuksessa. Nyt olisi taas tässä viikon kuluttua tytöllä aika varattuna. Menin sanomaan tytölle että lääkäri aika on varattu ja se on nyt aika perusteellinen tarkastus, eli siellä katsotaan kaikkien perus asioiden (pituuden,painon,kuulon,yms) lisäksi murrosiän kehitys, kuten karvoitus,rinnat, häpyhuulten kunto ja tunnustellaan munasarjat sekä tietysti keskustellaan. Tytöleni tämä tarkastus tuntuu lähestyvän erittäin vasten mielisesti. Hän sanoi ettei tule sinne, mutta lääkäri kertoi tarkastuksen olevan todella tärkeä, koska tuossa vaiheessa murrosikää kaikki on vielä helposti hoidettavissa jos jotain ongelmia ilmenee! Nyt siis kysynkin että viettekö te lastanne tällaisiin perusteellisiin tarkastuksiin, vai annatteko lastenne päättää menäänkö lääkäriin??? Kiitos asiallisista vastauksista!!!!

43

10760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murkkujen äiti

      Hei!

      Kullä meilläkin käydään lasten kanssa lääkärissä. Koulun tarkastuksiin ei enää oikein uskalla luottaa, koska kaikesta on säästetty. Tyttären vastaava tarkastus on myös tulossa. Aika on jo varattu. Aikuiset päättävät milloin on tarve mennä lääkäriin eikä lapsen mielipide saa vaikuttaa siihen liikaa.

    • Murkkkkujen isukki

      Juu, meillä on täällä 12vee poika ja 14vee tyttö. Ollaan tässä menossa kohta lekurille, kun pojalta pitäisi tarkistaa kivesten laskeutuminen ja esinahan liikkuvuus ja ne... Tytöltä taasen olisi aika tarkistaa ettei ole hiiva, kun on valitellut että pimppi kutiaa ja valkovuoto haisee.. Tyttö ei ole ennen käynyt missään alapää tutkimuksissa ja jännittää siksi erittäin paljon.. Olen myös sitä mieltä ettei lapsi saa päättää omasta terveyden huollostaan, koska muistan itse kun oli koululääkärin tarkastus niin nolotti tosi paljon kun hieman kopeloi kiveksiä.. Se on se ikä!!! Vie tyttösi lääkäriin vaikka väkisin...

    • murkkujen äiti

      Hei!

      Meillä on tytön vuoro nyt käydä tarkastuksessa. Pojan vuoro on vuodenvaihteen jälkeen. Molemmilla on seuraavat tarkastukset tarkempia kuin ennen.

    • dfghjkoiuhnm

      ei meillä ainakaan viedä lääkäritarkastuksiin. en oo ees kuullu et ketään veis lapsiaan muuten vaan tarkastuksiin.

    • ...

      Kyllä meilläkin on käytetty lapsia säännöllisen epäsäännöllisesti lastenlääkärillä tarkastuksessa. Koulussa tuntuu olevan nykyään lähinnä terkkarin tarkastuksia eikä niitäkään edes joka vuosi ja kun meillä lääkäri on vielä puolitutttu ja lapsia käytetty samalla lääkärillä pienestä asti niin päädytty tähän ratkaisuun. Puolen vuoden välein tuntuu kyllä vähän tiheältä tahdilta, meillä käyty ehkä suunnilleen kerran vuodessa, mutta tietysti jos on jotain erityistä vaivaa joka vaatii seurantaa varmaan hyvä käydä tiheämmin. Itse olen ainakin ottanut alusta asti sen linjan että tällaisissa asioissa ei voi mennä lapsen mielipiteen mukaan. Eipä kukaan lapsi varmaan mielellään lääkäriin mene jos nyt sille tielle lähdetään mutta meillä ainakin kaikki mennyt aina varsinaisella käynnillä ok etukäteiskitinöistä huolimatta. Nuo alapään jutut tietysti ujostuttaa mutta kuuluu tuon ikäisillä kuvaan siinä missä muutkin kasvuun ja kehitykseen liittyvät tutkimukset. Onko teillä tytöllä tämä nyt "eka kerta" vai onko sitä puolta katsottu jo joskus aikaisemmin?

      • aloitt...

        Joo... on jo toinen kerta!!! Ja taitaa tulla aika perusteelliseksi!!! eka tuollainen tarkastus oli silloin kun hän oli5 vuotias eikä silloin ollut mitään ongelmaa.Olen jo sanonut lääkärille etukäteen että tarkastuksen on tarkoitus olla perusteellinen. Ja kun keskustelin puhelimessa lääkärin kanssa, hän sanoi että voi sitten katsoa sitä pimppiä aika tarkastikin. Aikoo myös tuosta vatsan päältä kokeilla sisäelimiä. Nimittäin sisäelimiä on kokeiltu viimeksi kun oli 8 vuotias pikku tyttö! Ja eikös se ole niin että murrosikäinen on epävarma kehostaan! Meillä ei ole sellaista suhdetta että tyttö kertoisi jos pimpissä on esim. jotain näppyä..


      • ...
        aloitt... kirjoitti:

        Joo... on jo toinen kerta!!! Ja taitaa tulla aika perusteelliseksi!!! eka tuollainen tarkastus oli silloin kun hän oli5 vuotias eikä silloin ollut mitään ongelmaa.Olen jo sanonut lääkärille etukäteen että tarkastuksen on tarkoitus olla perusteellinen. Ja kun keskustelin puhelimessa lääkärin kanssa, hän sanoi että voi sitten katsoa sitä pimppiä aika tarkastikin. Aikoo myös tuosta vatsan päältä kokeilla sisäelimiä. Nimittäin sisäelimiä on kokeiltu viimeksi kun oli 8 vuotias pikku tyttö! Ja eikös se ole niin että murrosikäinen on epävarma kehostaan! Meillä ei ole sellaista suhdetta että tyttö kertoisi jos pimpissä on esim. jotain näppyä..

        Joko ehditte käydä lääkärillä? Jos olette vasta menossa niin kannattaa varmaan harkita miten asian tytölle esittää. Meillä ainakin tominut hyvin niin että en ole itse ottanut isoa roolia vaan ollut lähinnä saattajana ja antanut lääkärin hoitaa juttelut suoraan lasten kanssa. Voi olla niinkin että tyttöä ärsyttää jutella asiasta äidin kanssa mutta jos jätät asian lääkärin ja hänen väliseksi saattaa suhtautua asiaan ihan eri lailla kun lääkäri on kuitenkin vähän enemmän ulkopuolinen. En myös tiedä onko tuo tapasi kertoa asiasta tytölle ihan paras mahdollinen, itse tekisin ainakin vähän toisin, koittaisin saada tuntemaan että on jo sen verran aikuinen että tajuaa varmaan itsekin että terveysasiat on tärkeitä tms. Kehuminen yleensä auttaa aina. Jos haluat jutella lisää niin laita postia niinaha (at) hotmail.com


    • murkkujen äiti

      Hei,

      Kyllä seuraaaksi on molemmilla on ensimmäiset tarkemmat tarkastukset vuorossa. Meilläkin pyritään käymään noin vuoden välein, joskus toki useamminkin.

      • ...

        Minkä ikäisiä teidän lapset on? Ja oletko ajatellut kertoa lapsille asioista etukäteen? Meillä katsoi lääkäri ekan kerran jo kun lapset olivat vähän pienempiä enkä pahemmin kertonut etukäteen, luulen että meni niin melkein helpommin. Ja millaisella lääkärillä käytte? Lastenlääkärillä vai ihan tavallisella yleislääkärillä? Jos et halua vastailla täällä niin osoite on niinaha (at) hotmail.com


      • Äityli 36
        ... kirjoitti:

        Minkä ikäisiä teidän lapset on? Ja oletko ajatellut kertoa lapsille asioista etukäteen? Meillä katsoi lääkäri ekan kerran jo kun lapset olivat vähän pienempiä enkä pahemmin kertonut etukäteen, luulen että meni niin melkein helpommin. Ja millaisella lääkärillä käytte? Lastenlääkärillä vai ihan tavallisella yleislääkärillä? Jos et halua vastailla täällä niin osoite on niinaha (at) hotmail.com

        Minkä ikäisiä olivat lapsesi kun alapäätä ronkittiin??? Meillä oli tytöt 6 ja 8 vuotiaita, mutta olis ilti kuulemma noloa ku lääkäri setä katsoo pimppiä!!! Nyt ova 10 ja 12... ja taas olisi aika tarkistaa!


      • ...
        Äityli 36 kirjoitti:

        Minkä ikäisiä olivat lapsesi kun alapäätä ronkittiin??? Meillä oli tytöt 6 ja 8 vuotiaita, mutta olis ilti kuulemma noloa ku lääkäri setä katsoo pimppiä!!! Nyt ova 10 ja 12... ja taas olisi aika tarkistaa!

        10 vuotiaana katsottiin ensimmäisen kerran. Meillä on käyty naislääkärillä joka on erikoistunut lastenlääkäriksi ja ainakin meillä mennyt käynnit aina hyvin.


    • Monet ossoo

      Lapsi ei päätä, mennäänkö lääkäriin, mutta kyllä minusta oireeton 13-vuotias päättää itse työnnetäänkö hänen emättimeensä mitään. Eli jos erityistä syytä ei ole, niin sisätutkimuksesta jokainen päättäköön itse! Sellainen varmuuden vuoksi väkisin ronkkiminen olisi aika julmaa.

      Monet lääkärit osaa myös KYSYÄ nuorelta / vanhemmilta että onko karvoja, onko vuotoja jne., kaikkea ei ole pakko omin silmin todentaa.

    • hdjjdosad

      en meidän lapsia lääkärissä käyttänyt paitsi silloin jos oli sairauden takia tarvis käydä mutta silloin kyllä oli vielä koululääkäritarkastukset ainakin muutaman kerran kouluaikana, en tiedä onko enää näitä nykyään

    • lottis <3

      Oon 13 vee tyttö ja mun äiti oli varannu mulle tollasen tarkastus ajan..ihan muuten vaan!!! Siellä kyseltiin ekaks päihteistä.. sitten pyysi ottamaan vaatteita pois.otin mutta olin nolona kun lääkäri oli mies ja vieressä oli myös äiti. Se vaan otti painon, pituuden, katto ryhdin, mittas verenpaineen ja otti hemoglobiibnin... Luulin että se oli siinä, mutta sitten se lääkäri sano että "sovimme äitisi kanssa että katsomme hiema sukupuoli elimiä" ja että "sopiiko se" ??? Olin ihan paniikissa ja sanoin että käy! SE OLI MAAILMAN NOLOIN KOKEMUS!!! se sano että ota pikkarit pois ja mene tuohon vuoteelle makaamaan.Siinä kun sitten makasin tajusin etten "voi" enää perääntyä. Se sanoi että avaa vähän haaroja ...OK... Ja avasin kans tooosi vähän, sitten se sano että vähän enemmän ja asetteli jalat auki ja polvet koukkuun... Se katseli häpyhuulia,ja kysyi saako niitä hieman levittää... Nyökkäsin koska ei se siitä nolommaksi muutu! Lääkäri sitten sevitti niitä ja pyyhki valko vuotoa pois... Sitten se sanoi että "kokeilen nyt muna sarjoja, saattaa tuntua painetta..." Tönsi sitten sormen sisääni ja paineli vatsan päältä... Hyi! näytti huolestuneelta, mutta sitten sanoi että kaikki on hyvin ja käski nousta ja pukea pikkarit.. Äitini sitten kysyi että voisiko rintoja tutkia nain samaan syssyyn?? Ajattelin että voi, koska ei tarvitse sitten ens-kerralla olla niin tarkka tarkastus. Sitten se paineli sormilla tissejäni kun olin saanut rintsikat pois... Huuuuuuiii!!!! Se oli vaan niin pelottava tarkastus!!! Mutta se tietenkin oli mun parhaaks!!! Seuraava aika sovittiin jo toukokuulle ((meillä käydään aika usein ihan huvikseen tarkastuksissa)) Sanoi että nyt on tulossa nopea kehitys huippu ja on tärkeää että tulette uudestaan...Sinne sitten, pelottaa että kun on tulossa nopeaa kehitystä, niin äitini haluaa uusia tarkastuksen... Tsemppiä kaikille jotka joutuu tarkkaan tarkastukseen...

      • ffffffiiiiiiiiiiiiii

        voi apuaa... hei joo on tosiii noloooo ku se mies koski mun pimppiii ja äiti katto vires.. On mullaki koskettu sun ikäsenä pimppaan ja ei oo ees noloo se vaa levittää häpyhuulii, tutkii klitoriksen ja munasarjat yms. ja sit se tunnustelee tissit.


      • usainboltfani

        Voi, jeesus!! En ite ole käyny koskaan nois tarkastuksis!!!!!!!


    • Aloitt...

      No nyt on käyty lääkärissä!!! Ihan hyvin se meni ja tyttö sanoi että oli ollut niin paniikissa kun kerroin asiasta että oli siksi ollut niin jyrkkä!!! Tyttöni pyysi että olen samassa huoneessa kun tutkimus tehtiin, mutta sitten kun tuli ala-tutkimuksen vuoro, minun täytyi siirtyä tyttäreni pään puolelle etten nähnyt hänen alapäätään. tutkimus tehtiin kuitenkein sellaisessa "sammakko asennossa" eli maaten jalat levällään ja kantapäät yhdessä. Loppu puolella lääkäri käski hänen nostaa polvet vatsan päälle, tämä oli tyttäreni mielestä nolointa, koska siinä näkyy myös peräaukko selkeästi. Enempää en viitsi kertoa, mutta kertokaa omien lastenne kokemuksista. Olisi kiva tietää onko menetelty samalla tavalla ???

      • ...

        Hyvä jos käynti sujui ilman sen suurempia ongelmia. Meilläkin joskus käynyt niin että lapset ovat kotona kiukutelleet mutta lääkärikäynti on mennyt sitten ihan hyvin kun eivät tietenkään kehtaa vieraalle samalla tavalla temppuilla. Meidänkin lapsilla tutkimus mennyt pääpiirteissään samalla lailla, mutta en viitsi tässä selittää sen enempää, laita viestiä jos haluat jutella.


    • 31fghjk

      Ei enää yli 13 vuotiaiden kanssa kaydä missään tarkastuksissa. Koulutarkastukset ovat ihan hyviä, ja ne tutkivat jokaisen asian ( =pojilla: murrosiän kehittyminen, karvoitus, penis, paino, pituus, ryhti, kuulo, näkö, värinäkö jne..) ihan hyin nekin tarkatavat siellä.

      • einetutki

        ÄIDIN- JA VIRANOMAISTEN LAPSEN TARKOITUSHAKUISTA VIERAANNUTTAMISTA OMASTA ISÄSTÄÄN- JA SUVUSTAAN PERÄTTÖMIN "VIRANOMAIS-" LAUSUMIN, SELVITYKSIN LASPSEN OLOSUHTEISTA !!!


    • :)

      Kyl mie uskon että sine ei kanta mennä, saata olla että sun tytär pelkää kun munasarjat tutkitaan.

    • .................

      Enpä koskaan ole käynyt nuorena lääkärissä tuollaisissa säännöllisissä tarkastuksissa, lähinnä vain allergioiden ja sairausten takia... Ymmärrän kyllä miksi voi tuntua vastenmieliseltä. Ei kai noissa tarvitse kovin usein käydä? Kouluissakin on tarkastukset.

      Ei noita sisätutkimuksia ym. edes tarvitse tehdä noin nuorelle tytölle? Minulle tehtiin ekan kerran viime kesänä ja olen 22 :D Olisi ollut varmaan ahdistavaa yläasteikäisenä, mutta kai siihenkin tottuu.... Rintoja tutkittin joskus yläasteen lopulla.

      Jos ei ole mitään ongelmia, niin ei kai niissä turhaan tarvitse käydä.

    • fdfsds

      Sairasta touhua, vitun provoilijat. Vetäkää vittu päähänne niin saate ikuisen karvalakiin.

    • homkjfkdj

      moii onn 13 ja olin kas ollases tarkastukses siel otettii kuulo näkö pituus paino ja hemokloboiinii ja veren paine sitte se sano et onko pimppiä tutkittu nii vastasin et on vaa katottu karvotusta. sitt se sano et sovittii äitiskää et tehää todella perusteelliset tarkastuket ja äiti oli tietenki mukana se oli sen llääkärin vieres ja seki siin nätto mun pimppii ja vähä koski mut silo kose levitti niit häpyhuulii ja sit se kysy et saaks se koskee ennemmän ja olin iha peloissani vastasin joo sit se laito sormenwsa siihe aukkoo sit sen kätee jäi valko vuotoo. mut sit se tunki jonku jutu sinne ni sillo rupes saatuu eikä voinu ottaa sitä laitetta kunnol pois siel ku se oli nii syväl sit sen oli pakko saada se pois nopee nii se puuuduutti se sattu kans mut ku ei tehonnu nii site mut kii tuolii ja jatko ja avustaja piti kii eten liikuu. mä itkin ja huusin ku sattu niin paljon. sit se3 läääkäri kysy et jatketaaks puudutus vai repäseekö sen nopees otin sen nopeest ja sit se viel paineli rintoi

    • LL

      Voi mitä provoja;(((

    • moii! oon siis 13v ja oli tollaisessa tarkastuksessa viikko sitte. Ensin otettii perus jutut (pituus, paino, ryhti, hemokbiini, verenpaine). Sen jälkeen se kysy et voikos alapäätä tarkastella. Vastasin et joo kos ajattelin et se kattoo vaa sillee päält ettei koske alapäähän ollenkaa mut sit se laitto hanskat käsii ja asetteli mun jalat sillee koukkuu sivulle, sillee te alapää näkyy. Ja mull on nää sisä reidet tosi kipeet. Se lääkäri niit vähä katto ja paine sen jälkee se riisu ite (siis se lääkäri) mun pikkarit ja kokeili mun valkovuotoo. Sen jälkee se tutki häpyhuulia ja sisempiä häpuhuulia ja paineli häpykieltä(se sattui). Sen jälkee se laitto sormensa sisälle. Se meni kokonaan sisälle ja sit paineli vatsan pääl. Ku lääkäri laitto sitä sormee nii sillo sattu tosipaljon. Ja ku otettii pois nii ei saatu ku se sattu niin paljon jote puudutettiin. Ja sllo ku sitä tehtii nii ne sito mut kii ja hoitaja piti kii mä itkin ja huusin ku mua sattu nii paljon. Se ei auttannu(puudute). Silloin se kysy et jos yrittäis otta sen pois sillee ilman puudutusta ja et remmi otettais irti ja hoitaja auttais rentoutumaan. sitte se autto ja saisen pois sitte se paineli viel rintoja

    • TOTA EN SUOSITTELE!!!!!!

      Hei!
      Katoin keskustelua ja sanon tälleen teinin mielipiteen eli tollasta tarkastusta ei tarvi jos tyttö ei sitä halua! Ja sanon että äiti vs. tytär suhteen toi pakottaminen pilaa TÄYSIN enkä omalle äitilleni antais anteeksi PITKÄÄN AIKAAN (suhde ei palaa välttis koskaan)!!!!! Tyttö on henkisesti herkässä vaiheessa.

    • mopotyttö15

      Tuota, itse olen parin viikon kuluttua 15-vuotias tyttö, eikä mua kyllä ikinä oo viety mihinkään turhiin tarkastuksiin?!:D Pelkästään jos oon sairastellu ja ne mihin on kututtu kun selkä meni paskaks ja käsi myös, mutta ei mulle ole koskaan tehty mtn alapäätutkimuksia tai rintoja kopeloitu, EI EDES KOULULÄÄKÄRISSÄ TAI TERKKARILLA, ei edes kysytty!:D Vaikka itselläni ei ole missään vaiheessa murrosikää ollut mitään komplekseja vartaloni suhteen, että olisin vaikka voinutkin mennä gynelle, jos olisi tarvetta, niin uskon että ei kovinkaan mielellään lapsesi sinne haluaisi että lääkäri täti/setä alkaa alapäätä sörkkimään, ja vaikka niissä kysytäänkin lapselta lupa, lapsella voi olla kuva tilanteesta että jos hän sanoo ei, niin silti jollakin tavalla suostutellaan tutkimuksiin taikka ei vain saa muuta sanotuksi kuin joo, eli se tuntuu lapsesta epämiellyttävältä jne, eikä ole pokkaa sitä ääneen sanoa, voi lapselle tulla traumat siitä, ja myöhemmin häpeää tätä jne. Eli minun vankkamielipiteeni on, että LAPSI sanoo millonka on valmis siihen että alapäätä tai rintoja sörkitään, sitä ei äiti tai isi päätä, JOLLEI lapsi ole valitellut alapää tai rintakipuja tai ole esim havaittavissa että olisi jotakin vikaa, tai syytä huoleen. Mutta no, jokainen tavallaan.

    • hei hei vaa

      saaks kysyy "äiti 28" lta et minkä ikäsenä oot saanu lapsen jos oot 28 ja lapsellas kasvaa karvotus ja on lantion kaari??? en kyllä ihan usko tota!!! pyh pah.. roskiin tollaset jutut!!!

    • vhitututti

      kyllähän sinne lääkäriin kannattaa mennä, mutta silloin kun itse kävin, niin nolotti ainoastaan se, kun ÄITI KATSOI vierestä :):):):):):)

      joo, et mieluiten silleen että kukaan muu ei tule viereen katsomaan :D

      • tyttö11v

        Mua nolottais vaan se äiti, lääkäri tekee vaan työtään. Mun parhaakshan se pimppi tutkimus ois


    • asdfghjklk

      ite oon ny 13 ja jos äiti tommosee pakottaa nii sanon että EI ja mökötän seuraavat 6 kk ja sit vasta alan puhuu sille kunnol jos se ostaa mulla iphonen ja päästää mut turkkii kummien kaa ja ruåttii kesällä ^_^ mutta mulla ja äitillä on kuitenski nii hyvät välit ettei se ees varmaa ehota tommosta ;)

    • Esan

      Sattuuko kun lääkäri koskee pimppiin ja antaako se itse tutkimis ohjeita

    • vastausta

      kysyppä tuota asiaa lapsen, tyttärenne isältä; LAPSEN ISÄ PÄÄTTÄÄ ASIAN!!! LAPSELLA ON ISÄKIN!!!

    • Eikös koulussa ole 5-6luokalla tuo vastaava tarkastus? Miksi siis erikseen pitää moneen kertaan samat asiat tarkastaa? Kuulostaa omituiselta tai sitten vanhemmat ovat ylihysteerisiä. Tai pervoja.

      • taisittenkin

        luonnehäirisoiset, sairaat "viranomaiset" pervoja ja hysteerisiä;
        KUULOSTAA OMITUISELTA "VIRANOMAISTEN- JA KOULUJEN VIERAANNUTTAESSA LAPSEN TARKOITUS-HAKUISESTI OMASTA ISÄSTÄÄN- JA SUVUSTAAN PERÄTTÖMIN "VIRANOMAIS-" LAUSUMIN, SELVITYKSIN LASPSEN OLOSUHTEISTA !!!


      • Anonyymi

        kuule lääkärit tekee työtään


    • gfgfh

      Tän ketjun aloittaja oikeasti vanha runkkari äijjä. Vastailee itselleen. Saa kai tyydytystä tollasesta . Hyi helvetti.

    • Anonyymi

      Mun mielestä ketään ei pitäis pakottaa, onhan tyttäresi herkässä vaiheessa kehonsa suhteen. Ps. En tiiä miks laitoin tän kun tyttäresi on jo vanhempi nytten

    • Anonyymi

      Olet outo.Miksi puolenvuoden välein? Käytätkö yksityinen lääkäri asema? Oletan käytät? Sinun touhussasi ei ole mitään järkeä .Lopeta! Koulussa on kouluterveyshuolto.Hoitavat kyllä hommansa. Jos olisin sinun tyttäresi.Näytäisin keskisormea ja käskisin sinun mennä latvalääkäriin !

    • Anonyymi

      Mulla on aika varattuna tuollaiseen tarkastukseen ja siis mua nolottaa ja pelottaa toi eli voiko joku sanoo niinku mitä siel oikeesti tehdään ja oon 13v

    • Anonyymi

      Fr papa koe

    • Anonyymi

      Hyvää

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2238
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1934
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      77
      1658
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1588
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1502
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1352
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1321
    10. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1304
    Aihe