Lapsille helppo lemmikki?

Anu.Parvela 31.w

Hei!
Tahtoisin tietää mikä eläin on melko helppohoitoinen eläin.
Lapset ovat vinkuneet ties mitä orkkejä taloon, ja salaakin niitä on kotiin kuljetettu. No sitten Tiina, joka on 11.w sanoi: "Äiti voidaanko hankkia joku lemmikki, vaikka joku tosi helppohoitoinen" Ja pakkohan minun oli suostua kun itsekkin eläimistä pidän (itselläni on ollut lapsena: koira, kissa, marsu, gerbiili, rotta ja hamsteri) No sitten Emma kysyi: "Äiti mä haluan lemmikin" Joten mikä on siis helppohoitoinen eläin? Ajattelin siksi helppohoitoista, koska tytöt voisivat sitä hoitaa kaksi, tietysti minäkin hoidan ja autan. On ehdoteltu frettejä, mutta kun kävin lukemassa niistä ne kuullostivat aika vaikeilta ellen minä vain kuvitellut. Eli saisinko listan helppohoitoisia eläimiä, niin katsotaan saavatko tytöt lemmikin. Ja marsu, kani, fretti,hiiret, rotat ja muut sellaiset olisivat kivoja kun niitä pitäisi olla kaksi niin tytöt saisivat "omat" lemmikit vaikka äidille siitä kahtakauheampi työ tulisikin jos kiinnostus lakkaisi :D Eli siis mitkä ovat helppohoitoisimpia lemmikkejä? Ja ovatko fretit tosiaan vaikea hoitoisia lemmikkejä ja miten niitä koulutetaan? (Emmakin on muuten 11.w He ovat kaksosia)

283

21767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kanilapsi

      akaattikotilo. se on helppohoitoinen, eikä tarvitse pelätä, että se puree tms.
      terraariota ei tarvitse siivota kovin usein, joten ei ole myöskään kovin työläs.

      mielestäni mikään eläin ei ole sopiva lasten lemmikiksi. ei lapsi osaa hoitaa eläintä vielä kunnolla, vaikka lapsi niin väittääkin. jos saisin muuttaa mennyttä, en olisi ottanut kania 12-vuotiaana. tuntuu että aika vähälle hoidolle jäi raukkaparka...:( vaikka on vielä jopa elossakin hyvissä voimissa ja on jopa todella sosiaalinen ja kiltti.

      mutta eihän mikään estä sinua hankkimasta eläintä lapsillesi. muista kuitenkin tarkkailla, että ne tulevat hoidetuiksi! ns. helppo lemmikki on vaikkapa gerbiili. niistä ei kuitenkaan tule naps-vain käsikesyjä. ne pitää opettaa siihen. siihen tarvittaan kärsivällisyyttä ja huomaavaisuutta.
      toinen hyvä vaihtoehto olisi vaikkapa rotta. ne kesyyntyvät melko helposti, ja ovat isompia kuin gerbiilit, joten niitä on sinänsä helpompi käsitellä. rotta tarvitsee kuitenkin runsaat tilat ja jaloittelumahdollisuuden. rottaa ei ole kovin helppoa opettaa sisäsiistiksi, joten papanoita löytyy sitten pitkin kotia..
      on marsukin sinänsä hyvä vaihtoehto. ne ovat aluksi aika säikkyjä, joten niitä on lähestyttävä varoen ja kesyyntymiseen voi mennä pitkä tovi.

      ja fretti on todella haastava lemmikki! ei lapsille. se on todella energinen, ja leikkiessään saattaa purra ja raapia. lisäksi fretille täytyy suorittaa erilaisia hoitotoimenpiteitä, jotta se pysyy terveenä. naaras tulee steriloida, ellei sillä aio tuottaa pentuja, jota en usko teidän tekevän. fretin kiima ei katkea itsestään ilman astutusta, ja se voi johtaa anemiaan, johon fretti kuolee. kiiman voi myös katkaista hormonipiikillä, jonka antaa eläinlääkäri. piikki tulee antaa jokaisessa kiimassa. lisäksi fretin ravitsemus on aika haasteellinen osa. sen tulee saada runsaasti proteiineja, ja samalla tulee tarkkailla, että se saa kaikki vitamiinit ja hivenaineet. fretin hoitoon täytyy perehtyä huolellisesti, joten en suosittele sitä "lapsen omaksi lemmikiksi"

      en maininnut kania hyväksi lapsen lemmikiksi, koska se ei mielestäni ole hyvä lapsen lemmikki. kanikin on alussa melko arka, ja totuttamiseen menee aikaa. kani voi olla todella temperamenttinen, kuten myöskin muutkin eläimet, mutta kanissa luonteen erot tulevat todella hyvin esille! kani on lisäksi todella vahva, joten se ei ole välttämättä mitä helpoin käsiteltävä.

      tekstistäni jäi uupumaan seikkoja, mutta tietoja löydät itsekin vaikkapa netistä. kannattaa olla kuitenkin tarkkana, mistä tietoja etsii, kaikki tieto ei ole luotettavaa.
      onnea lemmikin etsintään :)

      • Sanna=)=

        Kastemato on hyvä lemmikki, se on rauhallinen ja kiintyy perheeseen ja on lapsirakas. Meidän lapsilla oli hyttynen(Laura) lemmikkinä , se vaan ei elänyt kuin 2 viikkoa. Leppäkerttu on myös hyvä vaihtoehto.


      • wormlover
        Sanna=)= kirjoitti:

        Kastemato on hyvä lemmikki, se on rauhallinen ja kiintyy perheeseen ja on lapsirakas. Meidän lapsilla oli hyttynen(Laura) lemmikkinä , se vaan ei elänyt kuin 2 viikkoa. Leppäkerttu on myös hyvä vaihtoehto.

        Kastemato on hyvä ja uskollinen talonvahti, eikä se yleensä aiheuta allergiaoireita.

        Kastemato on ihmisen paras ystävä. Se sopii hyvin lapsille koska se on kärsivällinen lemmikki eikä ole kova puremaan.

        Huomaa, että kastemato tarvitsee virikkeitä ettei se tylsisty. Kesällä voit ulkoilla sen kanssa mutta sitä ei voi jättää yksin pihalle ettei se joutuisi linnun saaliiksi.


      • navettapiika

        Leikattu kissa, voi paijata ja toimii karvapsykologina. Jos todella haet helppoa ja vaivatonta, osta puutarhatonttu, voi jättää pihalle, ei sotke eikä tarvi ruokkia. Olipa eläin, mikä hyvänsä on sitä ruokittava ja jätöksistä huolehdittava. Ja lopulta se kumminkin kuolee, tavalla tai toisella, oletteko valmiita siihenkin? Vai pistetäänkö se kiertolaiseksi eläkeläisenä, niitäkin löytyy lemmikkipalstoilta yllättävän paljon. Niistähän saisi sellaisen "pikalemmikin" tuli ja meni.


      • Anonyymi

        Bruh


    • Anu.Parvela 31.w

      Akaattikotiloita meille ei tule, sillä en pystyisi syömään enää ikinä, koska minua ällöttäisi! Ja toiseksi et voi sanoa että lapset ei osaa jne, et edes tunne heitä!!!! He kyllä osaavat ja sanoin jo että itsekkin niitä silti hoitaisin!!!! Lapse ovat ottaneet kavereidensa lemmikkejä ja kyllä hoito sujui! Vuokra poniakin on hoidettu, sekä amerikassa hyvin kävivät hoitamassa kodittomia eläimiä eläintensujelus keskuksessa ja heidän kaverinsa Enni sai kolmannella jo oman suokin! Että siinä sinulle "Lapset ei osaa"! Ja ei tarvitse selostaa että kanit, sitä kanit tätä, rotat sitä jne! MInä itse tiedän kyllä millaisia ne ovat kun itselläni niitä on ollut kun olin 13.w Ja eräällä Lillillä (12.w) on frettejä ja ne ovat kilttejä, kun ne opettaa olemaan! Ja saannen muistuttaa ettei tässä ole kyse pikku kakaroista vaan 11.w tytöistä!

      • Hmmmhh

        Wooow, miksi noin äkäinen vastaus? Toi tyyppihän vaan yritti auttaa .__. ihmiset näinä päivinä..
        Mu joo, itse suosittelisin että hankitte rottia ;), uroksia mieluummin koska ovat vielä enemmän "lällyköitä" kuin naaraat ja tuntuvat viihtyvän paremmin sylissä kun taas naaraat tuntuu olevan duracel pupuja jotka tykkää enempi vilistellä.


      • oooooooooooooooooooo

        Tuskin siellä kirjoittaa kukaan 31-vuotias vaan taitaa olla itse 11 vee asialla, viesteistä päätellen...

        Lapsille ei todellakaan saa jättää vastuuta lemmikkien hoidosta vaan se on vanhemmilla, jokainen täyspäinenkin sen jo tajuaa. Muutamat ystäväni ovat hankkineet lapsilleen lemmikin, ja lapsi luvannut "hoitaa" näitä ja kas kas kuinka siinä (taas) kävikään, kiinnostus lopahti ja sitten vinguttiin seuraavaa lemmikkiä kun marsut olivat "tyhmiä"...

        Jep, minulle ei kyllä mene läpi että viestin olisi kirjoittanut aikuinen persoona.......


      • ???

        Hölmöö kysyä vinkkiä täältä jos noin muristaan.

        Siinä taas esimerkki että "kiittämättömyys on maailmanpalkka".

        Jos ite osaat asiat niin hyvin niin mitä helevettiä sinä täältä kyselet. Töykeä ihminen olet.


      • näinpä...

        Jos olisit 31-vuotias, tietäisit ettei numeron jälkeen tule pistettä eikä w-kirjainta.

        Jos olisit 31-vuotias, et kilahtaisi noin, kun joku antaa neuvoja.

        Kaikki lapset ei osaa hoitaa, jotkut osaavat. Ja toisekseen, ei lapsille tarvisi minun mielestäni lemmikkiä hommata elleivät he ymmärrä, että siihen täytyy sitoutua täysipäiväisesti.
        Jos joskus lapsia saan ja he kinuavat lemmikkiä, teen selväksi ettei sitä tule mikäli siihen sitoudu sillä minä en ala hoivaamaan lasteni jyrsijöitä.


      • sillä sipuli

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.


      • fahfhdh
        näinpä... kirjoitti:

        Jos olisit 31-vuotias, tietäisit ettei numeron jälkeen tule pistettä eikä w-kirjainta.

        Jos olisit 31-vuotias, et kilahtaisi noin, kun joku antaa neuvoja.

        Kaikki lapset ei osaa hoitaa, jotkut osaavat. Ja toisekseen, ei lapsille tarvisi minun mielestäni lemmikkiä hommata elleivät he ymmärrä, että siihen täytyy sitoutua täysipäiväisesti.
        Jos joskus lapsia saan ja he kinuavat lemmikkiä, teen selväksi ettei sitä tule mikäli siihen sitoudu sillä minä en ala hoivaamaan lasteni jyrsijöitä.

        Kukaan 11-vuotias ei kirjottaisi noin hienoa tekstiä, vaikka pisteitä ja pilkkuja puuttuukin. Kuule, kyllä aikuisillakin on ongelmia. :)


      • Rose's street
        sillä sipuli kirjoitti:

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.

        Eikös se tulisi nyt aikuisenkin hommaksi? (Itselläni oli siskon kanssa jo 4-vuotiaana kaneja, mutta äiti auttoi niiden kanssa.)


      • rgtrtrrt

        Vastauksesi "äänenpainosta" päätellen voisi olla parempi että ette ota lemmikkiä ollenkaan, kun äidilläkin näyttää aikuiseksi kasvaminen olevan vielä kesken.


      • tyhmä31v
        näinpä... kirjoitti:

        Jos olisit 31-vuotias, tietäisit ettei numeron jälkeen tule pistettä eikä w-kirjainta.

        Jos olisit 31-vuotias, et kilahtaisi noin, kun joku antaa neuvoja.

        Kaikki lapset ei osaa hoitaa, jotkut osaavat. Ja toisekseen, ei lapsille tarvisi minun mielestäni lemmikkiä hommata elleivät he ymmärrä, että siihen täytyy sitoutua täysipäiväisesti.
        Jos joskus lapsia saan ja he kinuavat lemmikkiä, teen selväksi ettei sitä tule mikäli siihen sitoudu sillä minä en ala hoivaamaan lasteni jyrsijöitä.

        Jos jollain 31 -vuotiaalla on 11 -vuotias lapsi, niin useimmissa tapauksissa ei voi mitään ruudinkeksijän vastauksia odottaakaan. Elämä on lähtenyt pyörimään niin nuorena perhe-elämän ympärillä, ettei ole aikuisen ihmisen sivistystä keräämään ja kummempia kouluja käymään. Sori vaan.


      • hyvä ihminen

        11-vuotias on silti vielä lapsi. Lapset osaa ja voivat, mutta heidän toimistaan on aikuisten silti otettava vastuu. Ja jos aloitaja kysyy helppoja eläimi, niin miksi kysyy, jos hänellä on ollut eläimiä. Eihän sitä voi hyvää tarkoittava tietää mitä aloittajallá on ollut. Ainkain kyselee niinkuin eei tietäsi mistään eläimestä mitään. Ei tarvi sitten noin töykeästi vastata, jos joku hyvää hyvyyttään selostaa kanit sitä kanit tätä.


      • hohhoijaaa

        Miksi ihmeessä kyselet, kun kerran tiedät jo? Ja sitten äkäilet, kun saat asiallisen ja asiantuntevan vastauksen? Eikä sun lapsia todellakaan vähätelty.


      • lapset osaa?

        No mitäs kysyit, kun itse tiedät paremmin ja kun lapset kerran osaa. Eläinten kanssa vaan ei passaa olla noin kiukkuinen.


      • näitä taas

        Anu parvela taitaa olla vähän jälkeenjäänyt, koska ei kukaan järkevä aikuinen kirjoita lapsiensa ja itsensä nimiä pitkin internettiä, eikä etenkään kirjoita vähän väliä "12.w" "11.w" ovatko lapsesi 11 wuotta vai mitä hittoa?
        Ja oikea aikuinen tietäisi, että ei ne lapset niin hyvin osaa eläimiä hoitaa, vaikka eivät niin typeriä olisikaan että hännästä roikottaisivat tms (paitsi hiiriä joita nostetaan hännästä, muita ei) eli taitaa tosiaan olla joko vajaaälyinen (sääli lapsia) tai itse lapsi siinä kirjoittelemassa.


      • näitä taas
        näitä taas kirjoitti:

        Anu parvela taitaa olla vähän jälkeenjäänyt, koska ei kukaan järkevä aikuinen kirjoita lapsiensa ja itsensä nimiä pitkin internettiä, eikä etenkään kirjoita vähän väliä "12.w" "11.w" ovatko lapsesi 11 wuotta vai mitä hittoa?
        Ja oikea aikuinen tietäisi, että ei ne lapset niin hyvin osaa eläimiä hoitaa, vaikka eivät niin typeriä olisikaan että hännästä roikottaisivat tms (paitsi hiiriä joita nostetaan hännästä, muita ei) eli taitaa tosiaan olla joko vajaaälyinen (sääli lapsia) tai itse lapsi siinä kirjoittelemassa.

        Niin ja aika tyhmää viljellä miljoonaa huutomerkkiä peräkkäin. Ja yhdyssanat voi opetella. Tosin taidatkin olla teiniäiti jos tuon ikäisenä on noin vanhat tytöt. Sekin kyllä selittää paljon!


      • taas mutuilua
        näitä taas kirjoitti:

        Anu parvela taitaa olla vähän jälkeenjäänyt, koska ei kukaan järkevä aikuinen kirjoita lapsiensa ja itsensä nimiä pitkin internettiä, eikä etenkään kirjoita vähän väliä "12.w" "11.w" ovatko lapsesi 11 wuotta vai mitä hittoa?
        Ja oikea aikuinen tietäisi, että ei ne lapset niin hyvin osaa eläimiä hoitaa, vaikka eivät niin typeriä olisikaan että hännästä roikottaisivat tms (paitsi hiiriä joita nostetaan hännästä, muita ei) eli taitaa tosiaan olla joko vajaaälyinen (sääli lapsia) tai itse lapsi siinä kirjoittelemassa.

        Nimimerkille "näitä taas" : Hiiriäkään EI SAA roikottaa hännästä! Ota asioista selvää ennenkuin alat omaa mutuasi faktana esittää.

        Ei kaniakaan saa korvista nostaa, vaikka ennen jotkut niin ovat tehneetkin siinä luulossa että se on ainoa oikea tapa nostaa kania.


      • näitä taas
        taas mutuilua kirjoitti:

        Nimimerkille "näitä taas" : Hiiriäkään EI SAA roikottaa hännästä! Ota asioista selvää ennenkuin alat omaa mutuasi faktana esittää.

        Ei kaniakaan saa korvista nostaa, vaikka ennen jotkut niin ovat tehneetkin siinä luulossa että se on ainoa oikea tapa nostaa kania.

        Nimimerkille "taas mutuilua" : en puhunutkaan roikottamisesta, vaan NOSTAMISESTA. Hiiriä nimenomaan voi nostaa hännän tyvestä, en puhu siitä että niitä nostetaan mistä sattuu ja heilutellaan ympäriinsä. Lue teksti kunnolla ja ota itse asioista selvää ennen kuin alat omaa mutuasi faktana esittää.

        ääliö.


      • Saleeeeeee
        näitä taas kirjoitti:

        Niin ja aika tyhmää viljellä miljoonaa huutomerkkiä peräkkäin. Ja yhdyssanat voi opetella. Tosin taidatkin olla teiniäiti jos tuon ikäisenä on noin vanhat tytöt. Sekin kyllä selittää paljon!

        Salee joku 21 -vuotias on muka teiniäiti... .__.


      • näitä taas
        Saleeeeeee kirjoitti:

        Salee joku 21 -vuotias on muka teiniäiti... .__.

        Jos on 31v, lapset 11v, voi olettaa että on synnyttänyt lapset 20-vuotiaana, jolloin raskaaksi on hyvinkin voinut tulla 19-vuotiaana. 19-vuotias taas on teini. Problem?


      • Sanalogiikkaa
        näitä taas kirjoitti:

        Jos on 31v, lapset 11v, voi olettaa että on synnyttänyt lapset 20-vuotiaana, jolloin raskaaksi on hyvinkin voinut tulla 19-vuotiaana. 19-vuotias taas on teini. Problem?

        Mutta onko ensimmäisen raskauden aikana nainen vielä äiti? Jos on, tunnustetaan että alkio/sikiö kohdussa olisi lapsi, ja kantava nainen ei voisi tehdä aborttia, koska se olisi murha..


      • taas näitä
        Sanalogiikkaa kirjoitti:

        Mutta onko ensimmäisen raskauden aikana nainen vielä äiti? Jos on, tunnustetaan että alkio/sikiö kohdussa olisi lapsi, ja kantava nainen ei voisi tehdä aborttia, koska se olisi murha..

        Hankkiutuu teininä raskaaksi = teiniäiti.


      • siis miksi

        kysyt edes freteistä jos ne sinun mielestäsi ovat helppoja lemmikkejä etkä hyväksy eriävää mielipidettä? Samoin jos noista muista eläimistä tiedät mielestäsi kaiken niin miksi kysellä...
        Ja jos joku ostaa lapselle oman hevosen,jonka hoitoon siis vanhemmat eivät puutu on vanhempien päässä vikaa. Hevonen ei todellakaan sovellu noin pienellä lapselle yksin hoidettavaksi.
        Kohtapas tytöillä alkaa pojat kiinnostaa niin voi hyvinkin olla että esim. ne rotat jää täysin sinun hoidettavaksesi.


      • Eläinihminen

        Sain kanin kun itse oli 10 v. Elää vieläkin (melkein 10v nyt). Kanilla on tempperamenttia joka on mielestäni hyvä asia. Muistakaa kuitenkin valita tarkkaan ensinmäisiä kaneja. Mieluiten rauhallisimpia yksilöitä. Paljon hyvää tietoa löytyy netistä, hyvä vinkki on ottaa kotia etsivä jo aikuinen kani, tietää jo millaisen lunoteen saa. Monesta kanista tulee täysin sisäsiistejä jotka voi pitää irti myös pihalla kuten koiraa. Ainakin meidän kanit ovat semmoisia.

        Jos päädytte kaniin ja tarvitset lisätietoa voit ottaa yhteyttä, [email protected]


      • ?

        Taidat olla itse lapsi..... 31weeeeeee..........


      • pitää muistaa...
        oooooooooooooooooooo kirjoitti:

        Tuskin siellä kirjoittaa kukaan 31-vuotias vaan taitaa olla itse 11 vee asialla, viesteistä päätellen...

        Lapsille ei todellakaan saa jättää vastuuta lemmikkien hoidosta vaan se on vanhemmilla, jokainen täyspäinenkin sen jo tajuaa. Muutamat ystäväni ovat hankkineet lapsilleen lemmikin, ja lapsi luvannut "hoitaa" näitä ja kas kas kuinka siinä (taas) kävikään, kiinnostus lopahti ja sitten vinguttiin seuraavaa lemmikkiä kun marsut olivat "tyhmiä"...

        Jep, minulle ei kyllä mene läpi että viestin olisi kirjoittanut aikuinen persoona.......

        Oon kyllä samaa mieltä ton anun kans..oon ite 12w ja sain oman lemmikin 8w.Se on kani joka muuten on tosi helppo hoitoinen lemmikki! Ei tarvi muutaku raikasta vettä terveellistä kanin ruokaa ja siistin kopin. Pitää vaan muistaa että ei enää voi reissata paljon ku on eläin kotona.Mun vanhemmat on aina sanonut että meidän pepe pupu saa hyvää hoitoo multa! Oon välillä huomannu pepessä jotain vikaa ja heti ollaan pepe viety eläin lääkäriin pitää muistaa että jos lemmikin ottaa pitää siitä myös huolehtia!!!!


      • Voipas!
        sillä sipuli kirjoitti:

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.

        Voi ottaa jos tietää että lapsi osaa! aikuisten pitää tietenki vähän autaa ite oon 12v ja on omat puput pysyny huipussa kunnossa! 11v EI OLE PIKKU LAPSI!!!!!


      • HEI HALOO!
        näitä taas kirjoitti:

        Jos on 31v, lapset 11v, voi olettaa että on synnyttänyt lapset 20-vuotiaana, jolloin raskaaksi on hyvinkin voinut tulla 19-vuotiaana. 19-vuotias taas on teini. Problem?

        mä oon 11v ja äiti täytti vasta 32!!!! voi olla silleen


      • pppuuuppppuuuuu
        pitää muistaa... kirjoitti:

        Oon kyllä samaa mieltä ton anun kans..oon ite 12w ja sain oman lemmikin 8w.Se on kani joka muuten on tosi helppo hoitoinen lemmikki! Ei tarvi muutaku raikasta vettä terveellistä kanin ruokaa ja siistin kopin. Pitää vaan muistaa että ei enää voi reissata paljon ku on eläin kotona.Mun vanhemmat on aina sanonut että meidän pepe pupu saa hyvää hoitoo multa! Oon välillä huomannu pepessä jotain vikaa ja heti ollaan pepe viety eläin lääkäriin pitää muistaa että jos lemmikin ottaa pitää siitä myös huolehtia!!!!

        Hei sinä, pitää muistaa... Että kysyisin sinulta tai keneltä nyt vaan kanin omistajalta että syökö kani/pupu tai järsiikö se mattoani/mattoa?


      • 45645645645
        Hmmmhh kirjoitti:

        Wooow, miksi noin äkäinen vastaus? Toi tyyppihän vaan yritti auttaa .__. ihmiset näinä päivinä..
        Mu joo, itse suosittelisin että hankitte rottia ;), uroksia mieluummin koska ovat vielä enemmän "lällyköitä" kuin naaraat ja tuntuvat viihtyvän paremmin sylissä kun taas naaraat tuntuu olevan duracel pupuja jotka tykkää enempi vilistellä.

        paino sanalla rottia, ei siis rottaa. rottia ei oikein voi pitää yksin, ellei ole valmis seurustelemaan sen kanssa KIRJAIMELLISESTI ympäri vuorokauden 24 tuntia. tämä toki vaatis sen että luovut tietyistä ylellisyyksistä, kuten työssäkäynnistä, opiskelusta, nukkumisesta, harrastuksista, vapaa-ajasta jne.


      • yksi äideistä
        tyhmä31v kirjoitti:

        Jos jollain 31 -vuotiaalla on 11 -vuotias lapsi, niin useimmissa tapauksissa ei voi mitään ruudinkeksijän vastauksia odottaakaan. Elämä on lähtenyt pyörimään niin nuorena perhe-elämän ympärillä, ettei ole aikuisen ihmisen sivistystä keräämään ja kummempia kouluja käymään. Sori vaan.

        sain lapsen 19-vuotiaana, ammatilta floristimestari, tällä hetkellä opiskelen historiaa yliopistossa. nyt 26:n ikäinen, meitä kaiketi on moneksi?


      • MINÄJOKAVIHAANSUA
        siis miksi kirjoitti:

        kysyt edes freteistä jos ne sinun mielestäsi ovat helppoja lemmikkejä etkä hyväksy eriävää mielipidettä? Samoin jos noista muista eläimistä tiedät mielestäsi kaiken niin miksi kysellä...
        Ja jos joku ostaa lapselle oman hevosen,jonka hoitoon siis vanhemmat eivät puutu on vanhempien päässä vikaa. Hevonen ei todellakaan sovellu noin pienellä lapselle yksin hoidettavaksi.
        Kohtapas tytöillä alkaa pojat kiinnostaa niin voi hyvinkin olla että esim. ne rotat jää täysin sinun hoidettavaksesi.

        Kuule sinä ''siis miksi'' Niin Puhuko toi Anu siitä että LAPSET OVAT YKSIN HOITANEET PONIA ?? Noi ei Vaan se puhu siitä että ANU ja Lapset ovat YHDESSÄ hoitaneet ponia että taitaa ittelläs olla päässä vikaaa...


      • Mieti nyt vähän
        näitä taas kirjoitti:

        Nimimerkille "taas mutuilua" : en puhunutkaan roikottamisesta, vaan NOSTAMISESTA. Hiiriä nimenomaan voi nostaa hännän tyvestä, en puhu siitä että niitä nostetaan mistä sattuu ja heilutellaan ympäriinsä. Lue teksti kunnolla ja ota itse asioista selvää ennen kuin alat omaa mutuasi faktana esittää.

        ääliö.

        No siis voisihan ihmisiä ja koiriakin nostella käytännössä jaloista ja aikuista kissaa niskasta, mutta näitä ei silti suositella tehtävän..


      • animalia
        sillä sipuli kirjoitti:

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.

        Muistan, että sain 10-12 vuotiaana oman koiran. Sitä ennen sain 6-7 vuotiaana oman koiran myöskin. Se jouduttiin myymään myöhemmin, koska se ei sopeutunut terrieri-luonteensa takia laumaamme. Kuitenkin, se myöhemmin hankittu koira oli minulle sopinut mainiosti, vaikka sekin oli terrieri. Hoidin sen periaatteessa itse, käytin sen lenkeillä toisen koiran kanssa (käytin kaksi koiraa samaan aikaan). Äiti huolehti ruokinnasta, samalla kun muun lauman ruokki, sillä turha sitä kaksi ihmistä alkaa värkkäämään. Me myöskin kasvatimme pentuja, äidilläni oli kennel. Kaikki meidän koiramme asuivat kyllä lemmikkeinä sisällä. (Sanon vain siksi, että joissain suurkenneleissä voi olla koirille oma ahdas koppi ja muuta kamalaa)

        Periaatteena on, että kyllä rotta tai muu lemmikki sopii vallan mainiosti perheelle, jossa on 11-vuotiaita lapsia. Sitä paitsi, kun äitikin hoitaa perheen lemmikkejä, vaikka lapsilla kiinnostus lopahtaisikin, rotat eivät mene heti piikille.

        Vielä yksi fakta: rotat ja hamsterit ja muut ovat melko lyhytikäisiä, joten vastuu lemmikistä ei jatku 10 vuotta, jos kiinnostus lopahtaakin.

        Ostakaa jyrsijä-aiheisia kirjoja, katsokaa netistä ja kysykää kasvattajilta oikeaa hoitoa, ja voisin melkein vannoa, että lemmikistä tulee mukava kumppani koko perheelle.


      • ChinsuLover 13.v

        Aika vihanen, et ole ainakaan näiden kommennttejen perusteella 31.v vaan se 11.v. Minä sain 2 gerbiiliä kun olin 9.v. He elivät hyvin ja osasin niitä kyllä hoitaa, mutta siitä huolimatta häkinvaihdosta piti muistuttaa. Toinen gerbiilini eli 2 vuotta ja toinen eli 4 vuotta. Ja äläs kiroile täällä voi olla nuorempiakin kuin sinä joten ennen kuin jotain kirjoitat niin mieti mitä möläytät. Suosittelen akvaariokaloja mulla on niitä ollut ja hoitaa ei ollut mitenkään helppoa se akvaarion puhdistus, ruokinta, jne. No kyllä se ruokinta helppoa oli, mutta ei aina. Ja lapsen pitää olla aidosti kiinnostunut eläimestä. Minä ainakin kun kiinnostuin Chinchillasta niin luin siitä netistä tosi paljon ja kyselin kasvattajilta omatoimisesti olisiko heillä myydä minulle Chinchilla poikasta ja siis vanhempani ovat siihen suostuneet. Olen siis aika lailla samaa mieltä siitä, että alle 12 vuotiaalle ei kannata hankkia lemmikkiä. Ellei tietenkään ole varma siitä, että lapsi ottaa tosissaan eläimen eläimenä eikä leluna. :) Olen itse 13 vuotias.


      • ChinsuLover 13.v

        Miksi muuten alat luetella joitakin nimiä, joilla on lemmikkejä? Mitä siitä, että Lillillä on sitä ja Lillillä tätä lue netistä eläkä keskustelupalstoilta.


      • Moitaas91727372
        ChinsuLover 13.v kirjoitti:

        Aika vihanen, et ole ainakaan näiden kommennttejen perusteella 31.v vaan se 11.v. Minä sain 2 gerbiiliä kun olin 9.v. He elivät hyvin ja osasin niitä kyllä hoitaa, mutta siitä huolimatta häkinvaihdosta piti muistuttaa. Toinen gerbiilini eli 2 vuotta ja toinen eli 4 vuotta. Ja äläs kiroile täällä voi olla nuorempiakin kuin sinä joten ennen kuin jotain kirjoitat niin mieti mitä möläytät. Suosittelen akvaariokaloja mulla on niitä ollut ja hoitaa ei ollut mitenkään helppoa se akvaarion puhdistus, ruokinta, jne. No kyllä se ruokinta helppoa oli, mutta ei aina. Ja lapsen pitää olla aidosti kiinnostunut eläimestä. Minä ainakin kun kiinnostuin Chinchillasta niin luin siitä netistä tosi paljon ja kyselin kasvattajilta omatoimisesti olisiko heillä myydä minulle Chinchilla poikasta ja siis vanhempani ovat siihen suostuneet. Olen siis aika lailla samaa mieltä siitä, että alle 12 vuotiaalle ei kannata hankkia lemmikkiä. Ellei tietenkään ole varma siitä, että lapsi ottaa tosissaan eläimen eläimenä eikä leluna. :) Olen itse 13 vuotias.

        Itse 13 vuotta täyttänyt ja sain gerbiilejä 9 vuotiaana. Jäi kyllä gerbiilien ulkoiluttaminen vähän vähälle välillä, kun kiinnostus lopahti. Vanhempien pitää olla valmiita siihen, että sen ikäinen lapsi lopettaa hoitamisen. Kyllä jotkut lapset hoitavat.


      • murtunutsydän

        Kissa on ihana lemmikki ja sain oman kissan vajaa 10 vuotiaana. Mutta oli todella sydäntä särkevää kun kissani jäi auton alle 2 vuoden päästä. Seuraavaa kissaani en sitten enää ulos päästänyt ettei sen kohtalo olisi sama. Ensimmäisen lemmikin menetys 11-12 vuotiaana oli todella kamalaa, kun kissakin oli sosiaalinen, toi hiiriä ruoaksi kun olin aikas vihainen äidilleni. Se myös nukkui vieressäni öisin. Kanin sain sitten kun se ei tullut isosiskoni kanssa toimeen, ja oli muutenkin vähän hömpsähtänyt, sillä siskoni kilpaili kaneilla ja se vain ei ollut mitenkään ”hyvä” kani. Takajalat vinot ja hieman ylipainoa kun ei hyppäämisestä tykkää. Kun se tuli niin oli arka, puri kaikkea/kaikkia ja kirjainmellisesti vihasi jos koskit yms. Nykyään 3 vuoden (sain 11 vuotiaana) päästä on ihana kani, vaikkakin ei tykkää niin paljoa kosketuksesta, mutta ei enää pure (siis se puras mun siskoa jalasta ku se meni estämään sen ja toisen kanin tappelun) ja saan nostettua syliin vaikkakin vain hetkeksi. Kanit on vaikeita lemmikkejä varsinkin eläinkaupasta ostettuina. Kaneilla on erilaisia luonteenpiirteitä. Toinen voi olla ihana sosiaalinen kani ja toinen voi olla .... siis niinkuin tuo minun kanini. Joskus roduilla on väliä, mutta ei sekään aina muuta. Kissatkin on vaikeita kun pitää se ruoka laittaa monta kertaa päivässä. Veden pitää olla raikasta. Vessa pitää siivota ja pitää leikkiä yms. Kyllä se rupeaa siinä pikkuhiljaa jäämään, varsinkin lapsella kun sattuu olemaan vaikka kaveri kylässä, niin sitten onkin kissa jo unohdettu.


      • Anonyymi

        Mä oon 9v. Onkse hyvä idea ottaa pupuu tai jos otan otanko tyttö vai poika haluisin tytön mut en tiiä pitääkö ottaa poika


      • Anonyymi

        Mikä vastaus tämäkin on "aikuselta" ihmiseltä?


      • Anonyymi
        oooooooooooooooooooo kirjoitti:

        Tuskin siellä kirjoittaa kukaan 31-vuotias vaan taitaa olla itse 11 vee asialla, viesteistä päätellen...

        Lapsille ei todellakaan saa jättää vastuuta lemmikkien hoidosta vaan se on vanhemmilla, jokainen täyspäinenkin sen jo tajuaa. Muutamat ystäväni ovat hankkineet lapsilleen lemmikin, ja lapsi luvannut "hoitaa" näitä ja kas kas kuinka siinä (taas) kävikään, kiinnostus lopahti ja sitten vinguttiin seuraavaa lemmikkiä kun marsut olivat "tyhmiä"...

        Jep, minulle ei kyllä mene läpi että viestin olisi kirjoittanut aikuinen persoona.......

        Mä hoidan ihan ite omii marsujani(12v)kyllä se riippuu lapsesta osaako hoitaa. Se on sit eri asia jos puhutaan jostain 4v mut muuten


      • Anonyymi
        sillä sipuli kirjoitti:

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.

        Kyllä voi antaa 11v


      • Anonyymi

        Ei sinun kannata esittää aikuista, ei meinaan mene läpi,
        Tekstisi on niin selkeästi lapsen suusta, varmaankin juuri 11 vuotiaan pikkutytön.
        Kyllä 11 vuotiaskin on ihan pikkumuksu vielä pitkän aikaa ja hyvä niin,
        Ei ole mikään kiire alkaa aikuiseksi.
        Mukavia hetkiä sinulle lemmikkiesi kanssa, ne ovat hyviä kasvinkumppaneita,


      • Anonyymi

        11v pikkutyttö on kakara ja sinä olet karen


      • Anonyymi
        Voipas! kirjoitti:

        Voi ottaa jos tietää että lapsi osaa! aikuisten pitää tietenki vähän autaa ite oon 12v ja on omat puput pysyny huipussa kunnossa! 11v EI OLE PIKKU LAPSI!!!!!

        Mä oon 9 ja mulla ja mun kaverilla on uros hamsteri aika helppo hoitaa en tiedä teidän mielipidettä meillä Syyrian hamsteri ja ens kuussa naaras syrkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä oon 9v. Onkse hyvä idea ottaa pupuu tai jos otan otanko tyttö vai poika haluisin tytön mut en tiiä pitääkö ottaa poika

        Oon ite 9 ja mulla ja mun kaverilla on Syyrialainen hamsteri poika ja ensi kuussa tyttö tosi helppo hoitoinen mutta jos kanin haluat niin kannattaa lukee kaneista🐰🐹


      • Anonyymi
        fahfhdh kirjoitti:

        Kukaan 11-vuotias ei kirjottaisi noin hienoa tekstiä, vaikka pisteitä ja pilkkuja puuttuukin. Kuule, kyllä aikuisillakin on ongelmia. :)

        En ois nii varma😂


      • Anonyymi
        fahfhdh kirjoitti:

        Kukaan 11-vuotias ei kirjottaisi noin hienoa tekstiä, vaikka pisteitä ja pilkkuja puuttuukin. Kuule, kyllä aikuisillakin on ongelmia. :)

        Hyvä mielenkiintoinen otsikko.


      • Anonyymi
        sillä sipuli kirjoitti:

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.

        Mä oon 11v ja olin 8v kun sain oman kanin ja osasin hoitaa ja osaan vieläkin!!!!!!


      • Anonyymi
        sillä sipuli kirjoitti:

        11w on vielä pikkulapsi eikä hänen vastuulleen voi ottaa minkäänlaista elävää eläintä. Enkä edelleenkään usko että kukaan aikuinen kirjottaisi tuollaista viestiä.

        Tiedä kyllä että tämä kuulostaa tyhmältä ja epäluotettavalta mutta olen 11v ja voin sanoa että kyllä 11v osaa hoitaa lemmikkiä. (Ainakin jotkut) 11v ei enää ole pikkulapsi vaan pian jo yläasteikäinen.

        Ja akaattikotiloista tiedän sen, että jo alle kouluikäinen osaa hoitaa niitä. Kaverillani oli akaattikotilo silloin kun hän oli 6v. Hän sumutti sen terraarion joka päivä eskarin jälkeen, joten on aika kohtuutonta väittää ettei 11v osaa hoitaa ja ruokkia kotiloa kun kuusivuotiaskin
        osaa.

        Sen lisäksi itselläni on muurigekko, joka sopii hyvin lapsiperheeseen. Siitäkin osaan pitää huolta: ruokin, sumutan ja putsaan sen terraariota säännöllisesti. Muurigekko siis saattaisi sopia kysyjän perheeseen.

        Eikä siinä kaikki. Kyllä lapset osaavat pitää huolta lemmikeistä! Serkullani on koira, joka on oikein hyväkäytöksinen ja siitä huolehditaan hyvin. Myös kaverillani on koira (kaverini on 12v) ja hän osaa hoitaa sitä ja jopa kouluttaa, vaikka se on iso.

        Eli siis on täysin väärin väittää että lapset eivät osaa hoitaa lemmikkejä! Tietenkään lemmikki ei ole lapsen vastuulla, mutta lapsi osaa hoitaa lemmikkejä. Uskokaa se. Kysyjän perhe voisi harkita ottavansa gekon, kääpiöparta-agaman, kalan pienen nisäkkään, kuten marsun.


      • Anonyymi
        fahfhdh kirjoitti:

        Kukaan 11-vuotias ei kirjottaisi noin hienoa tekstiä, vaikka pisteitä ja pilkkuja puuttuukin. Kuule, kyllä aikuisillakin on ongelmia. :)

        Kyllä muuten joku 11-vuotias kirjoittaa niin hienoa tekstiä. Minä. Joten, älä ala yleistämään.


    • Miiiiiiiiiiaaaaa

      Miten olisi joku jyrsijä, esim. Rotta.
      Rotat ovat tosi seurallisia ja yllättävän helppohoitoisia jyrsijöitä!! itselläni on 2 rottaa, poikia molemmat, ja täyttävät pian 1 vuotta. tosi hyvin on mennyt!! Ne kiintyvät omistajaansa ja kesällä ne voi viedä olkapäällä ulos (sikälimikäli on tarpeeksi lämmintä)!! Niitä täytyy pitää joka päivä vaikka n. tunnin poissa häkistään jaloittelemassa. Siis tietenkin kauemminkin saa jaloitella .
      HUOM: Kesyrotat ovat laumaeläimiä eli hanki vähintään 2 .
      Tuore ruokaa (porkkanaa,kurkkua,banaania,.. jne) annetaan pari kertaa viikossa. Kuivaruokaa koko ajan tarjolla sekä vettä. Oikealla käsittelyllä Kesyrotasta tulee todella hyvä ystävä! Kesyrotta tulee käsikesyksi helpostija kiintyy omistajaansa helposti, joten yleensä kun avaat häkin luukun, niin ne pyrkivät syliin rapsuteltavaksi.
      Rotilla on hyvä olla häkissään myös nukkumis/lepo paikka. Lemmikki kaupoista saa usein hyviä puisia mökkejä jotka voi olla oivallinen valinta. Useat rotat pitävät myös riippumatossa löhöilystä. Riippumatto on helppo tehdä vanhasta paidasta tms. tai sitten voi ostaa myös pikkupyyhkeen. kun kankaan kiinnittää hakaneuloilla häkin kaltereihin kiinni, niin vola! valmis!
      Lisätietoa SkeY ry netti sivuilta :
      http://www.kesyrottayhdistys.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=68&Itemid=72
      (toivottavasti linkitetty)
      Standardista voit löytää myös mieleisesi värimuunnoksen!!
      Joo, itekkin oon 11, mut mikäpäs siinä, vaikka kirjoittelen tähän, tuskin se haittaa!! ;)
      Rotat ovat tosi älykkäitä ja mukavia!! i like! Meillä on mennyt rattuksieni kaa tosi hyvin!! ihania otuksia! sopii lapsille!!
      t. Mia

      • Miiiiiiiiiiaaaaa

        Eikun oho, sori, en lukenut tota sun edellistä viestiä... joo sori kun kerroin noista rotista...


      • karvaturri elämää
        Miiiiiiiiiiaaaaa kirjoitti:

        Eikun oho, sori, en lukenut tota sun edellistä viestiä... joo sori kun kerroin noista rotista...

        Ei sellaista olekaan.
        Vanhemmille jää aina osa eläimen hoitoa kun alkuinnostus laantuu.
        Lapselle innostuu uusista asioista. Joka kuuluu kehitykseen.

        Monesta "lasten" lemmikistä on kokemusta!!


    • Anu.Parvela 31.w

      Hei!
      Anteeksi tua ärähdys, mutta en vain pidä siitä kun lapsia vähätellään
      jne. Kun minun kaverilla (todella hyvällä) oli sellaiset vanhemmat jotka sanoivat ettei lapset mitään osaa jne. Jonka takia olen tälläinen! Etenkin noissa vanhemmissa ärsytti se että he eivät antaneet edes lasten yrittää, vaikka todelllisuudessa lapset voivat olla parempia joissain asioissa kun aikuiset! Joten anteeksi ärähdys! Ja ei se mitään Miia yritit vain auttaa

      • Nurinäin.

        Tjaa, lapset on kyllä lapsia ja aikuiset aikuisia. Aikuiselta odotetaan vastuullisuutta, mitä lapsi vasta opettelee.
        Lemmikkien hoitaminen on osa tätä opettelua.


      • aikuinen mies

        Anu Parvela 31 w taitaa olla itse vielä lapsi. Hiukan sellaiselta kommentit vaikuttavat.


      • ET AINAKAAN AIKUINEN
        aikuinen mies kirjoitti:

        Anu Parvela 31 w taitaa olla itse vielä lapsi. Hiukan sellaiselta kommentit vaikuttavat.

        AI AIKUINEN MIES JA P***** MARJAT!!!!!! OOT ITTE VARMAAN JOKU 7 VUOTIAS KAKARA


    • kanilapsi

      ei pitäisi varmaan vastata mutta minkäs mahan...elikkäs: siksi juuri kun en tunne lapsiasi, muistutin, että katsot että eläimet tulevat hoidetuiksi. ja suosittelinkin montaa "hyvää lasten lemmikkiä" ? :o
      lapset eivät ole yleisesti ottaen mitä parhaimpia eläinten hoitajia, koska eivät aina ole niin varmoja otteissaan (eläin voi pudota), heillä ei ole kertynyt vielä kokemusta, heidän kiinnostus saattaa lopahtaa, sekä muita syitä. noita vikoja voi toki olla aikuisellakin, mutta toivottavasti harvemmin..
      olisit voinut nätimminkin sanoa, että lapsillasi on kyllä kokemusta eläimistä ja niiden hoidosta. ei tarvitse noin lapsellisesti ja inhottavasti sitä ilmoittaa....

      sitäpaitsi, en edes selittänyt kovin paljoa noista suosittelemistani eläimistä, koska sanoin, että tietoa saa netistä, ja huomasin kyllä että tekstissäsi kerroit olleesi joidenkin pikkueläinten omistaja joskus taannoin ;)

      ps. mielipiteeni: ei ole kovin avointa käytöstä että töksäyttää "kyllä mä tiedän, kyllä mä osaan!!!" koska kaikki eläimet ovat yksilöitä ja käyttäytyvät eri lailla! saman lajin yksilöillä voi myös olla erilaisia tarpeita kuin toisella saman lajin yksilöllä. en sano tätä siksi, etten usko ettet tietäisi, vaan ihan muistutuksena, että eläimistä ei voi koskaan tietää tarpeeksi ja kaikkea. eläimistä oppii aina lisää tietoa, lähes jatkuvasti, ellei jopa joka päivä.

      • kissako

        Kiitos kanilapsi. Annoit arvokasta ja monipuolista tietoa lemmikeistä.


    • snakefankku

      Mä suosittlen sulle ihan viljakäärmettä =D (ellet kammoa käärmeitä..) Ne on IHANIA!! Mulla on yks vuoden vanha pikkunen, ja se kurkkii piiloistaan ''leuansa'' kanssa =) tarkotan ''leualla'' sitä et kun sen pään alaosa on valkonen ja hohtaa pimeessä (wow..) nii se näkyy ainoastaan :D se on IIHANA!! Ne on tosi helppohoitosii 1 kerta viikossa ruokinta, mut ne ei oo seurallisia :( mut mä välitän viljakäärmeistä vaikka ne ei oo seurallisia (oon 11v) ja sit ne ei oo oikeen sylieläimiä :P mut muuten ne on IHANIA!! Tsekkaa mun video viljiksestä: http://www.youtube.com/watch?v=Gp8-f8KQ1GY

      • Anonyymi

        Minun mielestäni matelijoiden pito lemmikkinä pitäisi kieltää niiden kantaman salmonellan takia. En söisi taloudessa jossa on matelija , kilpikonnatkin kantavat sitä.
        Kaverilleni jolla on käärme kävi ikävästi, hän sairastui käärmeestään salmonellaan. Oli muistaakseni sairaalassakin.
        Salmonella on kova tauti kun sen saa, vetää osastokuntoon helposti.


    • HamsterinkasvattajaP

      Eläintä ei oteta hetken mielijohteesta ehdottaisin että odottaisit kotvasen vaikka esim. pari kuukautta että saisit varmuuden etteivät lapsesi halua lemmikkiä vain hetkenmielijohteesta tai siitä syystä että kavereillakin on. Mutta muuten jos olet itsekkin kiinnostunut ja valmis ottamaan vastuun lapsiesi lemmikistä jos he väsyvät niin miksi ei. Lapsena on hyvä omistaa lemmikki, sillä sitten he tietäisivät mitä on vastuu ja aikuisena elämä olisi helpompaa eikä ottaisi riskejä.

      Ei voi yleistää ja sanoa että lapsesi eivät osaisi hoitaa lemmikkiä, sillä se ei olisi reilua. Mutta kannattaa miettiä tarkkaan mihin ryhtyy.

      Syyrialainen hamsteri on helppohoitoinen ja mukava lemmikki. Se on yöeläin ja erakko jolloin sitä ei tarvitse paijata yhtenään. Mutta se niin kuin muutkin eläimet tykkää silittelystä ja hellimisestä. Se on helppo kesyttää jolloin sitä voi pitää kädellä. Netistä löytyy lisää tietoa. Esim http://www.hamsteriyhdistys.fi/

      • mummo jo

        9-vuotiaalla lastenlapsella on hamsteri . Kyllä hän osaa hyvin hoitaa sitä . Tietää mitä sille syötetään ja puhdistaa hyvin sen häkin . Pitää hellästi sylissä sitä . Jopa juttelee sille ja rapsuttaa sitä.


    • .

      Kultakala.

      • että silleesti

        Kultakala vaatii ison altaan kun sattuu olemaan parvikala esim.kuusi kultakalaa = vähintään 600 litraa vettä, mieluummin enemmän. Kultakalat myös sotkevat kovasti, oppivat kerjäämään ruokaa, lapset syöttää helposti liikaa = paljon p*skaa = paljon vedenvaihtoja = v*tutus ja ne elää kymmeniä vuosia.


      • akvaarionisti
        että silleesti kirjoitti:

        Kultakala vaatii ison altaan kun sattuu olemaan parvikala esim.kuusi kultakalaa = vähintään 600 litraa vettä, mieluummin enemmän. Kultakalat myös sotkevat kovasti, oppivat kerjäämään ruokaa, lapset syöttää helposti liikaa = paljon p*skaa = paljon vedenvaihtoja = v*tutus ja ne elää kymmeniä vuosia.

        Ja kaupan päälle, akvaario ei ole niin helppohoitonen, etenkään jos joku ongelma ilmenee, esim. sairaukset jne.


      • Kalanen....

        Kultakalat tarvitsevat tilaa ympärilleen. Suositusten mukaan 250l akvaarion.
        On suoraa rääkkäystä pitää eläintä pienessä maljassa, sinne kultakalat ei nimittäin todellakaan kuuluu!


    • Kissanainen :)

      No, siis mielestäni kissa on todella helppohoitoinen lemmikki. Omiakin kissoja ollut, ja kun otat ihan maatiaiskissan, ja pidät sen sisäkissana (kai teillä on iso talo eikä mikään kerrostalokolmio?), niin ei maksa paljoa eikä tarvi olla huolissaan että joku hullu sen potkii ulkona hengiltä tai jää auton alle.

      Kissa on sinänsä vaivaton, kun se on itsenäinen eläin, tykkää nukkua ison osan päivästä, ei vaadi lenkittämistä, ja toisaalta lapset voi leikittää sitä naruilla, leluhiirillä, ym. Saa paijailla ja pitää sylissä.

      Lyhytkarvainen kissa ei vaadi muuta "pakollista" hoitoa kuin hyvää ruokaa ja puhdasta vettä, sekä kerran päivässä tyhjäät hiekkalaatikon. Ja ehkä sen turkkia voi harjata toisinaan, se olisi varmasti mukavaa puuhaa myös lasten mielestä.
      Sisäkissaa ei tarvitse edes madottaa niin usein kuin ulkona käyvää kissaa. Ehkä kahdesti vuodessa riittänee.

      Ei siis juuri ollenkaan vaivaa ole sisäkissasta mielestäni! Ei ainakaan yhtään enempää kuin jyrsijästä, jonka häkkiä pitää myös puhdistaa ja ruokaa antaa. Koira on jo aivan eri asia kun se vaatii lenkittämisen ja käskyjen opettelua.

      Kissan hyvä puoli on myös se, että se elää 10-20vuotta, jolloin ei tarvitse olla heti parin vuoden päästä sitä suuren surun saattelemana hautaamassa, kuten hamsteria tai marsua.

      Freteistä itselläni ei ole kokemusta, mutta uskallan jopa melkein väittää, että frettikin on suuritöisempi lemmikki kuin kissa!

      • dfghikl

        Kissat vaan karvoittaa joka paikan ja allergisoi kaikki vieraat... t. entinen kissan omistaja


      • 11-vuotias tyttö

        minulla on kissa ja mielestäni se ei AINA ole helppo lemmikki koska minun kissaani vaivaa syömishäiriö vaikka sille annetaan ruokaa sen verran kuin eläinlääkäri on sanonut .ja se parannetaan KALLEILLA(tai miten se ees kirjoitetaan)lääkkeillä , mutta toinen vaihtoehto on kissan lopettaminen . meillä ei niin tehdä


    • MikMik

      Oma pikkusiskoni (12-vuotias) hankki vuosi sitten itselleen kaksi sammakkoa. Ensin kaikki olivat vähän ihmeissään, mutta nykyään kaikki samassa taloudessa asuvat rakastavat niitä pikkuisia.
      Eli siis ihan eläinkaupasta sammakkoja. Niitä voi pitää kädessä ja ovat erittäin helppohoitoisia. Se käy niiden kanssa suihkussakin. Siitä ne sammakot vasta nauttii. Sisko osti samalla itselleen käytetyn akvaarion, jossa ne sammakot elävät. Se on terraariona ollut niille sammakoille. Tekee vähän vaihtelevaa sisustusta sinne sisälle. Kasveja, vesialtaita jne. Toimii myös mukavana sisustuselementtinä!
      Suosittelen! Halpaa, ja onhan ne söpöjäkin :-D

      • Calluna.

        Hei,

        Tiedättehän, että sammakoiden iho puoliläpäisevä? Eli kun pidät sammakkoa kädelläsi, ihosi suolot ja epäpuhtaudet imeytyvät sammakon ihon kautta sen systeemiin. Ja se ei todellakaan ole kurnuttajalle nautinnollinen kokemus.

        Terv. Herppi-harrastaja.


      • siirilydia
        Calluna. kirjoitti:

        Hei,

        Tiedättehän, että sammakoiden iho puoliläpäisevä? Eli kun pidät sammakkoa kädelläsi, ihosi suolot ja epäpuhtaudet imeytyvät sammakon ihon kautta sen systeemiin. Ja se ei todellakaan ole kurnuttajalle nautinnollinen kokemus.

        Terv. Herppi-harrastaja.

        Ja tuo yhdessä suihkussa käyminen niiden kanssa? O_o eikös ne saippuatkin imeydy sitten sammakoihin. Viisasta touhua taas.


      • VIHAAN SIIRIA
        siirilydia kirjoitti:

        Ja tuo yhdessä suihkussa käyminen niiden kanssa? O_o eikös ne saippuatkin imeydy sitten sammakoihin. Viisasta touhua taas.

        entä jos ammeessa tai saavissa ei ole saippuaa joten...


    • assik

      Hanki HESY:tä leikattu aikuinen uros kissa. Rakastaa raaputusta loputtomasti. Käytä aikaa lemmikkiin tutustumiseen.

    • hämyskä

      Ehdottomasti helppohoitoisin ja viehättävin lemmikki on tarantula. Sitä ei tarvitse kuljettaa ulkona tarpeillaan, se ei haise, eikä se sotke. Asiaan kannattaa perehtyä ennakkoluulottomasti.

      • Tarantulan omistaja

        Jee! Joku muukin tykkää tarantulista :)


    • frettimamma90

      Ei missään nimessä frettiä lapsien lemmikiksi!
      Väärin hoidettu fretti stressaantuu ja puree veret irti aikuisestakin.

      Itse suosittelisin harkitsemaan seuraavia eläimiä:
      Erakkorapu: Helppohoitoinen, kiehtova ja ei tarvitse aktiivista hoitoa jokaikinen päivä.
      Aksolotli: Hyvin kiehtova ja persoonallinen eläin, akvaarion sisustus on mukavaa.
      Kiinankellosammakko: Helppohoitoinen ja puoliakvaattinen
      Kääpiökynsisammakko: Helppo tämäkin, lähes täysakvaattinen

      Herpeillä on helpointa aloittaa lapsen kanssa,

    • UskomattiaTahvojaTaa

      Lelukoira. Uutta patteria sisään kun koira ei nää liiku;)

      • ei pahaa kärpäselle

        Olen samaa mieltä. Lelukoira on parempi kuin mikään muista mainituista eläimistä. Se sopii lapsille ja aikuiselle.

        Ketjun aloittajalle:
        Jos yhtään välittää eläimistä, niin silloin ei ota mitään elävää eläintä lemmikiksi. Kannattaisi mieluummin tutustua vaikka luonnonvaraisten eläinten suojeluun.

        Sorry. Kysymys oli siis mikä on lapsille helppo lemmikki? Vastaus on, että ei mikään. Sen huomaa sitten, kun tulee aika vaihtaa paristo.


      • TAHVOT PERSEESTÄ

        VOI VITTU KU OOT NOLO MOL... o NOLOLOLOLOLOLOLOL OOT NII VITU.N NOLOOOOOOOOO


      • animalia
        ei pahaa kärpäselle kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Lelukoira on parempi kuin mikään muista mainituista eläimistä. Se sopii lapsille ja aikuiselle.

        Ketjun aloittajalle:
        Jos yhtään välittää eläimistä, niin silloin ei ota mitään elävää eläintä lemmikiksi. Kannattaisi mieluummin tutustua vaikka luonnonvaraisten eläinten suojeluun.

        Sorry. Kysymys oli siis mikä on lapsille helppo lemmikki? Vastaus on, että ei mikään. Sen huomaa sitten, kun tulee aika vaihtaa paristo.

        Erittäin ahdasmielinen kommentti. Eläimet opettavat vastuuta, ovat paras kaveri, ja kuka ihmeen 11-vuotias rakastaa jotain freaking lelukoiraa?
        Jos olisin vanhempi, niin ostaisin MEILLE lemmikin, en lapsille, vaan meille. tietenkin sitten, kun lapset osaavat kuunnella neuvoja.
        Nauran tosissani sille, jos joku ahdasmielinen vanhempi ostaisi 11 vuotiaalle lapselle lelukoiran, vaikka tämä unelmoisi lemmikkistä. Omasta mielestäni jokaiseen perheeseen kuuluisi ainakin kerran ennen kuin lapsi muuttaa pois, lemmikki.


    • Rääkkääjä-pennut !

      Hahah!Päivän paras tuo lelukoira!!
      Olen sitä mieltä,ettei alle 13-vuotiaille mitään elukoita.Ei nuoremmat oikeasti osaa hoitaa niita ja tiedän,että kiusaavat myös eläimiä tahallaan ja pitävät leluina.Eri asia on sitten se jos aikuinen kyttää HERKEÄMÄTTÄ lasten ja eläinten touhuja ettei satu tapahtumaan mitään.Omasta kokemuksesta voin sanoa että oma tyttäreni lapsena olisi kiusannut kissaamme vaikka kuinka ,jos en olis ollut koko ajan paikan päällä.Lapset ovat sellaisia vaikka kuinka niille opettaisi kunnioitusta eläintä kohtaan.Tokihan tyttäreni kasvettuaan osaa antaa eläimelle ansaitsemansa arvon,mutta kyllä häntä vieläkin nyt aikuisena harmittaa kun yhden kerran silmäni välttäessä puki kissalle vauvan vaatteet päälle ja kissa toki muisti tapauksen elämänsä loppuun asti!Annoinkin siitä sitten kunnon satikutia kun tulin paikalle.Kissa vihasi tytärtäni tämän jälkeen lopun ikäänsä.Aika hyvä opetus :)))
      Joten ei eläimiä lapsiperheeseen,ellei aikuinen ole 24/7 paikalla vahtimassa eläimen käsittelyä ja hoitoa!

      • Joku vain

        Ai? Itse olin 9v kun sain ensimmäiset rottani. Alusta asti ihan itse hoidin ne, siivosin häkin, ruokin jne jne, viikkorahoista aina ostin ruuat ja tarvikkeet. Ainut asia jonka vanhempani maksoivat, oli iso häkki. Kunnolla kohtelin eikä koskaan tullut pidettyä leluina kuten väität. Ny omalla tyttärelläni on kaksi marsua, ja hänkään ei kiusaa eikä pidä leluina.
        Turha yleistää kaikkia lapsia jos omasi on kuriton eikä tiedä miten eläimiä kohdellaan.


      • :)
        Joku vain kirjoitti:

        Ai? Itse olin 9v kun sain ensimmäiset rottani. Alusta asti ihan itse hoidin ne, siivosin häkin, ruokin jne jne, viikkorahoista aina ostin ruuat ja tarvikkeet. Ainut asia jonka vanhempani maksoivat, oli iso häkki. Kunnolla kohtelin eikä koskaan tullut pidettyä leluina kuten väität. Ny omalla tyttärelläni on kaksi marsua, ja hänkään ei kiusaa eikä pidä leluina.
        Turha yleistää kaikkia lapsia jos omasi on kuriton eikä tiedä miten eläimiä kohdellaan.

        Eihän lapsi tiedäkään kuinka eläintä kohdellaan, jos vanhemmat ei osaa opettaa tai välitä.


      • ,;SuklaaRotta;,
        Joku vain kirjoitti:

        Ai? Itse olin 9v kun sain ensimmäiset rottani. Alusta asti ihan itse hoidin ne, siivosin häkin, ruokin jne jne, viikkorahoista aina ostin ruuat ja tarvikkeet. Ainut asia jonka vanhempani maksoivat, oli iso häkki. Kunnolla kohtelin eikä koskaan tullut pidettyä leluina kuten väität. Ny omalla tyttärelläni on kaksi marsua, ja hänkään ei kiusaa eikä pidä leluina.
        Turha yleistää kaikkia lapsia jos omasi on kuriton eikä tiedä miten eläimiä kohdellaan.

        mullakin on ny 3 kesyrottaa . Sain ne kun täytin 10 vuotta (seuraavaksi täytän 11). Ja kyllä on kuule hyvin mennyt!! :) Oon samaa mieltä edellisen kanssa (sinun "Joku vain")!!! :) Olen nyt sattumalta syntynyt tosi eläin rakkaassa perheessä jossa on tällä hetkellä 2 koiraa, 2 kissaa ja mun 3 rottaa. kissat ei saa tulla mun huoneeseen rottieni takia. Kyllä lapsetkin osaa.
        ja sinä "Rääkkääjä-pennut !", et tiedä ilmeisesti eläimistä mitään. Etkö tiennyt että on myös HELPPOHOITOISIA lemmikkejä? et tainnut. Ei kaikki ole samanlaisia. jotkut osaa, jotkut ei. Tietenkin voi verrata vaikka hamsteria frettiin, fretti ei aina ole hamsteria vaikeampi. Fretti voi olla luonteeltaan vaikka tosi lempeä ja kilti ja hamsteri agressiivinen. Kaikki eläimet on yksilöitä.mullakin on ollut villi ja vihainen koira, mutta kyllä se siitä sitten muuttui lempeämmäksi. Nyt se on tosi kiltti ja rakastaa rapsutuksia.
        Mulla ja mun rotilla menee hyvin. ostin itse kaikki tarvikkeet, häkin, ja itse rotat. kesällä ne oli uimassa meidän kylpyammeessa :) ja ihan itse meni sinne ja tuli pois. Ja oon opettanut kaikki rotat tulemaan nimeltä paikalle.
        Kyllä mekin osataan!


      • =)

        haloo. oot ihan väärässä. meillä aina on ollut eläimet. ensin olis rotat, koska lapset oli pienet, eikä kämppä mitenkään iso.
        ja heti, kun vanhempi tyttö täyttänyt 11 v, haemme koiraa, kun tyttö tahtoi sen tosi kauan. koira kun koira, ei mikään rotu, kun vaan sekarotuinen löytökoiraa Pietarista.
        nyt se on 4 v meillä, hoidettu suht hyvin, nuorempikin ( 10v tyttö) osallistu siihen.
        lisäksi meillä on kani.
        vanhempi tyttö aina ajoissa kotiin, ei mikä iltakaupunki menoa, kun koiraa odottaa ulkoilua kotona, yms. eli tosi hyvin menee. jopa yökylän se mee koiran ka, joten mä oon paljon rauhallisempi, ettei tapahtuu mitään pahaa.


      • Huoh..

        Lapselle voi antaa lemmikin jos se ei ole tollanen niinku se sun tyttös!! itekki oon vielä lapsi ja kahelle pupulle ei oo tullu mitään vaikka sain ne 8v.


      • MINSKUUUuuuuuuuUUUUU
        Joku vain kirjoitti:

        Ai? Itse olin 9v kun sain ensimmäiset rottani. Alusta asti ihan itse hoidin ne, siivosin häkin, ruokin jne jne, viikkorahoista aina ostin ruuat ja tarvikkeet. Ainut asia jonka vanhempani maksoivat, oli iso häkki. Kunnolla kohtelin eikä koskaan tullut pidettyä leluina kuten väität. Ny omalla tyttärelläni on kaksi marsua, ja hänkään ei kiusaa eikä pidä leluina.
        Turha yleistää kaikkia lapsia jos omasi on kuriton eikä tiedä miten eläimiä kohdellaan.

        samaa mieltä ;) Itellänikin on ollu 11 vuotiaana kani jonka nimi oli väiski :D mutta kuoli joku aika sitten :( oli ihana lemmikki MUTTA suosittelisin Japanin tanssihiirtä eli minihiirtä!! Mull on nyt sellanen ja ihana on ja näyttää ihan hiiriltä mutta on kamalan pienii ja ei tarvitse lajikumppania !!!!! PS: ei kannata uskoa siihen mitä monet sanoo ett niillä ois tasapaino ongelmii ja ett ne kärsis mutt ei munn hiirellä mitään oo ollu eikä mun kamun hiirellä...


      • Sedä
        MINSKUUUuuuuuuuUUUUU kirjoitti:

        samaa mieltä ;) Itellänikin on ollu 11 vuotiaana kani jonka nimi oli väiski :D mutta kuoli joku aika sitten :( oli ihana lemmikki MUTTA suosittelisin Japanin tanssihiirtä eli minihiirtä!! Mull on nyt sellanen ja ihana on ja näyttää ihan hiiriltä mutta on kamalan pienii ja ei tarvitse lajikumppania !!!!! PS: ei kannata uskoa siihen mitä monet sanoo ett niillä ois tasapaino ongelmii ja ett ne kärsis mutt ei munn hiirellä mitään oo ollu eikä mun kamun hiirellä...

        Jos hiirelläsi ei ole tasapaino-ongelmia, se ei ole "tanssihiiri". "Tanssihiiri" on muuten tavallinen kesyhiiri, paitsi että sairas. Niitä tuskin on oikeasti ollut myynnissä vuosikausiin, mutta jotkut eläinkaupat sellaisina hiiriään myyvät. Japanin kanssa niillä ei ole mitään tekemistä :D

        MInihiiri on ihan tavallinen kesyhiiri, vain pieneksi jalostettu, joten minihiirinaaraat tarvitsee lajikumppanin ihan siinä missä tavallisetkin!

        Tässä taas nähdään, mitä epätosia hoito-ohjeita (oletettavasti) eläinkauppiaat levittelee :/ Parempaa tietoa esim. täältä:
        http://hiiret.fi/fin/


      • animalia

        Tuo on aika naurettavaa. 11-vuotiaat osaavat ihan mainiosti hoitaa eläimiä, eivätkä rääkkää niitä. En ainakaan minä 11-vuotiaana niin tehnyt.
        Käytin koiraani koiranäyttelyissä itse, joskus äitikin. Koirani saavutti pohjoismaiden muotovalio-tittelin, ja suomen- ja ruotsin muotovalioksi se tuli myös. Käytin sitä lenkeillä ja huolehdis siitä, ja ei lapset ole niin tyhmiä, että rääkkäävät mitään eläintä tahallaan. Ehkä noin yksi kahdestakymmenestä.




        Paitsi jos se lapsi putosi vauvana lattialle pää edellä.


    • aikku--85

      Miten olisi kreikankilpikonna tai vastaava laijitoveri? Nehän ovat helppohoitoisia.

      • Hermann's tortoise

        Maakilpikonnat ovat hyvin vaativia ja vaativat omistajaltaan paneutumista hoitoon sekä ruokintaan.
        Maakilpikonnat ovat primitiivisiä, fysiologialtaan täysin samanlaisia kuin villit lajitoverinsa, joten vaativat niin luonnonmukaiset olot ja ravinnon kuin mahdollista.

        Ei maakilpikonnaa lemmikiksi, jos ei oikeasti tiedä mitä on hankkimassa eikä tietoa hakenut. Eläikaupatkaan eivät juurikaan tietä maakilpikonnista hölkäsenpöläystä joten vastuu tiedonhausta on konnanhankkijalla itsellään

        Matelijoiden kanssa kun pelaa, täytyy myös muistaa salmonellan riski!!

        http://www.herppi.net/keskustelu/535-maakilpikonnat


      • animalia
        Hermann's tortoise kirjoitti:

        Maakilpikonnat ovat hyvin vaativia ja vaativat omistajaltaan paneutumista hoitoon sekä ruokintaan.
        Maakilpikonnat ovat primitiivisiä, fysiologialtaan täysin samanlaisia kuin villit lajitoverinsa, joten vaativat niin luonnonmukaiset olot ja ravinnon kuin mahdollista.

        Ei maakilpikonnaa lemmikiksi, jos ei oikeasti tiedä mitä on hankkimassa eikä tietoa hakenut. Eläikaupatkaan eivät juurikaan tietä maakilpikonnista hölkäsenpöläystä joten vastuu tiedonhausta on konnanhankkijalla itsellään

        Matelijoiden kanssa kun pelaa, täytyy myös muistaa salmonellan riski!!

        http://www.herppi.net/keskustelu/535-maakilpikonnat

        Huomautan vielä kilpikonnien pitkäikäisyydestä, joten jos haluaa kilpikonnan pitää, se vaati sitoutumista.


    • Hei!
      Joku jo tuolla aikaisemminkin ehdotti sisäkissaa. Me otettiin 2 leikattua uroskissaa ja helppoa on hoito. Hoitokustannuksetkin varsin edulliset. Käytämme pellettiä (maksaa 6,90 Prismassa 20 kg säkki, riittää kuukaudeksi) raksuja ja tuoreruokaa jatkuvasti esillä joidenka kustanteet muutaman kympin kuukaudessa. No toki tietysti madotukset. Meillä ei kissat etes halua mennä ulos vaikkapa heitä sinne valjailla veisimmekin. Sisällä on kiva leikittää niitä ja tykkäävät harjaamisesta. Kissa on ehdottomasti meidän valinta. Lapset ovat 9 ja 8 vuotiaat. Toki joudun muistuttamaan hoidosta, mutta sen ikästähän pitää muistuttaa jopa pukemisesta. Kissat on koko perheen lemmikkejä ja mielelläni itsekin niitä hoitelen ja hoivailen.

    • 10vuottaRottia

      Minusta se kissa olisi helppo ja pitkäikäinen. Sisäkissana jos pitää, niin ei se sen enempää vaadi kuin hiekkalaatikon putsauksen päivittäin, silittelyä/harjausta, ruokkimista ja jonkin raapima/kiipeilypuun. Rokotukset ja terveydenhoito tietenkin maksavat sitten erikseen. Kissa on myös nuorena leikkisä, joten lapsilla on hauskaa kun leikityttävät kissaa.

      Eläinsuojeluyhdistyksillä on varsinkin näin syksyisin loputtomasti kodittomia kissoja tarjolla, myös nuoria ja pentujakin. Suosittelen, että menette käväisemään eläinsuojeluyhdistyksen ylläpitämässä hoitolassa ja adoptoitte sieltä kotia kaipaavan kissan.

      Rotat voisivat olla hyvä vaihtoehto myös, mutta rotan elinikä on kovin lyhyt, vain noin kaksi vuotta. Investointina kissa ja rotat menevät samaan: rottien häkit ovat melko hintavia, ruoka ja kuivikkeet ovat nekin hintavia ja sairastava rotta vaatii eläinlääkäriä siinä missä kissakin. toisaalta rotta on sosiaalinen, älykäs ja suhteellisen helppohoitoinen. Näyttelyissäkin voi käydä, eli ei huono vaihtoehto sekään.

    • Janine4x

      Hankkikaa sauvasirkkoja. Hyvin yksinkertaista hoitaa ja ovat ihania. Jos lapsesi eivät pelkää niitä ja tuskinpa. Pitää pitää huoli etteivät lisäänny liikaa tuhoamalla munia, mutta muuten mukavia katseltavia huom. ISOSSA terraariossa ja niitä voi pitää kädellä. Esim. kani ei ole oikea lemmikki 11 v lapsille.

      • animalia

        Sanon vaan, että olen aikuinen, mutta pelkään sauvasirkkoja :-D


    • kasvattaja

      Syyrialaiset hamsterit ovat helppohoitoisia, ja paljon käsitellyinä kilttejä. Ovat halpoja. Ruoka ei paljon maksa. Siistejä. Erakkoja tosin, joten yhteen häkkiin vain yksi hamsu. Lyhyt ikäisiä tosin.

    • jormaolli75

      Toi sammakko oli hyvä,sit ku siihen kyllästyy ni sen voi vaik paistaa pannulla ja pistellä suihinsa. Eihän mikään eläin ole "helppohoitoinen",lapset usein tinkaavat lemmikkiä,lupaavat hoitaa jne mut se innostus lopahtaa todennäkösesti jossain vaiheessa,on kyseessä sitten kissan hiekkalaatikon siivous tai akvaarion putsaus,koiran ulkoilutus tai edes ulkoiluun osallistuminen... Ja vanhempien rahoilla ostetaan ruuat ja muu tarvittava rekvisiitta...

    • 18 marsua

      Marsut ovat helppohoitoisia ja kivoja. Pitkäikäisiä eikä niillä ole perinnöllisiä sairauksia. Kaksi marsupoikaa tai tyttöä tulee hyvin toimeen keskenään jos ovat samasta poikueesta.

    • jk

      kaksi gerbiiliä. häkki siivotaan tarpeeksi usein joo, mutta ei ole vaikea homma. on aika edullisia pitää ja helppoja kanssa. ei tarvitse leikellä kynsiä, ei vitamiineja jne. vaan perusruoka, tarpeeksi iso terraario ja perushoito riittää. eivätkä myöskään elä 20v. jos sitten innostus loppuukin vaan elävät muutamia vuosia. gerbiilit siis lapsille ehdottomasti parhaita kunhan tosiaan huolehtii että aikuinen vahtii että kaikki menee niinkuin pitää jne.

      • En suosittele

        Minusta gerbiilit eivät sovi lapsille. Ovat kyllä erittäin helppohoitoisia ja söpöjä, mutta eivät kesyynny kovin helposti. Ne ovat myös melko pieniä ja vikkeläliikkeisiä. No joo, ehkä 11 w. nyt hallitsee gerbiilien hoidon, jos ponistakin on selvinnyt, mutta noin lähtökohtaisesti gerbiilit eivät mielestäni ole lasten lemmikejä.

        Haluaisin myös nostaa esiin eläinlääkärikulut. Pienikin lemmikki voi sairastua ja tarvita hoitoa. Esim. gerbiilillemme tuli paha korvatulehdus ja se piti viedä eläinlääkäriin. Hintaa käynnille ja lääkkeille tuli 65 €. Samalla rahalla olisi saanut jo kolme uutta gerbiiliä, mutta niin ei voi ajatella.

        Mutta aloittajalle kysymys: Minkä lemmikin tyttäret itse haluaisivat (paitsi fretin)? Jos lapsi on oikeasti kiinnostunut lemmikin hankkimisesta, hän itse ottaa selvää otuksen tarpeista ja hoidoista, kuten esim. tänne kirjoittanut rottatyttö. Turhaa ostaa otusta, jos lapset eivät ole siitä oikeasti kiinnostuneita.


    • :)

      Sellainen eläin, jonka olet valmis itse yksin hoitamaan. Vastuu eläimestä on aina aikuisen. Noin nuori lapsi ei tajua sen elävän mahdollisesti vuosia ja tarvitsevan joka päivä hoitoa. Omilla lapsillani oli aikanaan kissoja, kaneja, koira ja viiriäisiä.

    • eläintenyst

      Ei sellasta olekaan... pehmolelu on helppo lapselle. Se ei kärsi, jos ruokinta tai ulkoilu unohtuu. Ja jos sattuu innostuu toisesta eläimestä, niin sen voi heittää menemään. Totuus on kuitenkin se, että eläin on aikuisen vastuulla ja ajattele asiaa siltä kannalta, että onko sulla aikaa mihin eläimeen??

      • animalia

        Nuo pehmileluvertaukset ovat aika tyhmiä.


    • Jyrsijä!

      Ehdottaisin jotain jyrsijää. Ovat melko lyhytikäisiä, mikä periaatteessa on hyväkin juttu, koska jos lapsi siihen kyllästyy niin et joudu niin kauaa sitä hoitamaan. Jyrsijä näyttelyissähän on myöskin jonkun verran semmoisia alle kymmenenkin vuotiaita lapsia lemmikkiensä kanssa, jotka ovat todella hyvin hoidettuja, joten kyllä lapsetkin osaavat!

    • lemmikkinäkin

      Lapset eivät pysty olemaan vastuullisia lemmikkien hoidossa. Jos otat lemmikin lapsesi pyynnöstä, tiedät että sinä aikuisena olet vastuussa siitä ja joudut myös hoitamaan lemmikin. Lapset voivat korkeintaan olla kaverina lemmikin hoidossa. Ja helppoa lemmikkiä ei ole olemassakaan.
      Outo kysymys aikuiselta ihmiseltä.

      • animalia

        Lapset pystyvät olemaan mainioita lemmikkien hoidossa. Jos otat lemmikin lapsesi pyynnöstä, tiedät, että olet vastuussa lemmikistä ja joudut lapsen koulussa tai lomilla ollessaan hoitamaan lemmikkiä. Lapset kyllä yleensä hoitavat lemmikkiä. Suhteellisen helppoja lemmikkejä on melko monta.

        Outo vastaus keneltä tahansa.


    • eisulle

      Juuri niin... pehmolelu on helppohoitoinen! Voi että sentään... maalaisjärkeä nyt vähän kiitos!!! Ei lemmikkiä saa ottaa sen takia, että lapset vinkuu sellaisia. Osaako ja jaksaako ne lapset myös aina hoitaa ja pitää seuraa sille lemmikille? Arghhh... tajuatko sä että teidän on sitouduttava siihen eläimeen sen loppuiäksi? ei tuollaisille pitäisi olla edes mahdollista antaa lemmikkiä!!! Eläimet ei ole mitään leluja... you know??!!

      • Saleeeeee

        Jos se pehmolelu olisi lapsen
        mielestä yhtä "ihana" ja "eläväinen", kuin oikea
        lemmikki, niin mitäs luulet, olisikohan se lapsi oivaltanut
        sen ihan itse? Just... loppuiäks .__. Arat (papukaija) sattavat elää jopa
        yli 30 -vuotiaiks, mutta esim. rotta elää vaan pari vuotta...
        Just... Ja joku esim kastemato ei vältsiin oo mikään rakastava lemmikki,
        hyvä, kun tuo raukka parka tajuaa harmailla hermosoluillaan, missä on.


      • animalia

        Kuka sanoi että nen on leluja? Tämä Anukin sanoi, että auttaisi eläimen hoidossa. Pehmolelu olisi huonoin lemmikki.

        Käytä maalaisjärkeä.


    • ehdottomasti ei frettiä, ei oikeen sovellu lapsukaisille. jotkut lapset tuppaa kyllästymään ajan saatossa, vaikka kuinka innoissaan oltaisi, tai kinuttu vuosia. itse siis harkitsisin jotain melko lyhytikäistä lemmikkiä, esim. hamsteria tai muuta vastaavaa. kanitkin kun voi elää helposti kahdeksan vuotiaiksi.
      pikkujyrsijöillä pitää myös muistaa riittävä vapaana juoksentelu ja laadukas ravinto vaihtelevine tuoreruokineen.

    • EL.a .;K_IM

      Anu.Parvela 31.w

      Mussukka.

      Kissa on helppohoitoisin lemmikki.

      Ne on aika hyviä pärjäämään itsekseen.

      Mutta jos niitä haluaa kouluttaa, niin se on vaikeampi juttu.

      Mutta kyllä kissankin pystyy kouluttamaan, jos osaa.

      Se kannattaa tehdä kyllä oikein, koska ne on nopeita vesseleitä.

      Koiran kouluttaa vaikka sekunnissa.

      Kissan kouluttaminen vaatii kärsivällisyyttä.

      • ghghttfdd33

        koiraa ei kouluteta sekunnissa.


    • 2:n marsun omistaja

      18 marsua 1.11.2011 15:33

      "Marsut ovat helppohoitoisia ja kivoja. Pitkäikäisiä eikä niillä ole perinnöllisiä sairauksia. Kaksi marsupoikaa tai tyttöä tulee hyvin toimeen keskenään jos ovat samasta poikueesta."

      en tajua tätä "marsut ovat helppohoitoisia" tai "lasten lemmikeitä" eivät todellakaan ole! marsua pitää osata käsitella tukevasti, syöttää tarkasti (kalsium-fosforisuhde ruoassa tärkeä, C-vitamiinia tarvitsee antaa kun marsun keho ei sitä tuota itse) jne. kynnet pitää hoitaa, ja hampaita hoitaa antamalla kovaa syötävää, toki myös KUNNON heinä kuluttaa hampaita. häkki pitää siivota usein, ja virikkeitä keksiä.

      tutustu: http://www.marsuyhdistys.net/hoito.htm

      marsu on siis todella ihana, mutta myös vaativa lemmikki. ei siis mikään pienten lasten, kuten ikävä kyllä usein kuulee...

      • Moikka. Minustakin marsu on tarkka hoidettava. Kivojahan ne on ja parhaimpia lemmikkejä. Ottavat ihmiseen kontaktia ja hoitajalle tuo paljon sydämeen iloa vuorovaikutuksellaan. Vaatii tilaa juoksennella ja virikkeitä, vaihtelua. Marsu on tarkka ruoan suhteen, puhtauden ja vedon. Ja saattaa säikähtää jopa kuoliaaksi joissain tilanteissa. Minusta kissa on helppohoitoinen jos perhe ei ole kovin matkustelevainen. Tarvii ruokaa ja hiekkalaatikon ja useampia omia lämpösiä, pehmosia, rauhallisia nukkumapaikkoja. Ulkoiluttaminen vaativin kohta kissanhoidossa. Riippuu millaisessa paikassa asuu. Onko oma piha esim. Kissat myös saattaa tarvita eläinlääkärin apua toisinaan, kuten monet muutkin eläimet. Tyttökissa ja miksei poikakissakin tulis leikkauttaa, ettei tyttökissa saa poikasia, joista lisähuolta. Poikakissakin rauhallisempi jos leikkauttaa.


    • Helppohoitoinen lemikki?
      riipuu mitä silla tarkoitat.
      Jos ajatuksi oli että annetaan mukuloille hyvä mieli. kun saavat jonkin otuksen josta ovat vain itse vastuussa unohda koko homma.

      Mutta sitten jos olet etsinyt jo alustavati pieneläimistä kertovia kirjoa.
      käynyt lastan kanssa tustutumassa eläinlajeihin jyrsisijä näyttelyissa tai muualla tutustumassa kyseisiin vaihtoehtoihin.
      Järjetänyt taloutesi kuntoon eläinlääkäri. ruokinta ja hoito kustanuksia ajatellen.
      ja valmis opettamaan nuorlllesi eläimen oikeaa käsittelya niin siitä vain.

      Lapset/nuoret haluavat auttaa eläimen hoidossa.
      mutta useimpin lajien hoidossa on osia joissa aikuinen on vatuussa.
      Eläimen lajityypillisen ruuan ja tavikkeiden hankinta.
      Eläinääkärikäynit, lopettamiset yms.
      ja olet vatuussa myös lemikille annnetavata ajasta ja hoidon järjestämisestä kun olette matkoilla.

      Tunnet lapsesi. Ovatko he sellaisia jotka siivovat huoneesa iman hermostumistasi ja mieluiten vielä omaaloiteisesti. avustavatko he ruuan laitossa miellään yms. ovatko he omaaloiteisia?
      Tälläiset lapset ovat parempia myös eläinten hoidossa. kun taas sottapyttyjen ja vastarannankiiskien kohdalla kannattaa miettiä että hoidetaanko sitä eläintäkään muutakun sen uutuuden viehätyksen aika. joka jälkeen se jää sinullekokonaan iman apureita.

      ja painotan että nuoret ovat apureita.
      sinun pitää osata tarvittaessa opettaa miten eläinta kohdellaa hellävaroen.
      ja oikeat oteet kun leikataa esim jonkin vilkaan yksilön kynsia niin ettei nuoreen tai eläimeen satu (on ikävää oppia oikeaa käsittelyä naarmujen. puremajälkien tai pahimillaa eläimen kuoleman kautta).
      sinä valvot että eläimen häkki siivotaan ja se ruokiataan ajallaan vaikka laiskottaisi ta oltaissiin kipeitä.
      Sinä kysyt aikaa eläin lääkäriltä jos eläin sairastuu ja viet sen hoitoon.
      ja olet vastuussa terveyden tarkailusta. nuoret auttavat mutta heillä ei ole komusta mihin verrata, eivätkä he aina tiedä sairauksista tarpeeksi ja sen takia on tärkeää että olet itse neuvomassa aluksi näkemaan koska eläin voi hyvin (täsäkin tapauksessa on kamala esimerkki jos olisit nuori ja yksin vastuussa. etkkä tietäisi että hoidat lemikkiäsi väärin ja se sairastuisi ja kuolisi. Ja joutuisit kasvamaan syylisyydessä muutenki ailahtelevien tunneteiden kanssa.Voin sanoa ettei lemikin päärään itkevät nuoret ei oo ihana näky)
      JA ennen kakkea olet vatuussa eläimen pois antamiseen ja lopettamiseen liittyvissä asioissa (voisin sano että syliin kuoleva eläin lemmikin lopettamisen järjestämi nen itse nuortesi iässä ei oo mukavaa .).
      Jos olet hankkimassa vain muutaman vuoden elävän lemmikin niin tästä aiheesta on hyva keskustella.
      Suositten eläinta josta sinulla on eniten kokemusta ja mistä pidit lapsena eniten. Tai eläinta jollaisten omistajia tiedät että voit kysyä neuvoa yllätys tilanteissa. Samon käytännön arkea helpottaa jos lajin ruokaa ja tarvikkeita on marketeista heposti saatavilla (lapset voivat käydä ostamassa lisää ruokaa , kun titävät mitä ostavat jne). Ja että paikkakuntasi eläinlääkäri osaa hoitaa kysestä lajia.
      Kokemus on opettanu että eläinten kanssa voi sattua ja tapahtua.

      jos hankit jonkun erikoisen eläimen oletko varma että sille on eläinlääkärin hoitoa paikkakunnallasi, hoitopaikka ja sinulla tuttuja jotka voivat opastaa sen hoidossa kun tulee kysymyksiä , lähi marketissa lajityypilistä ruokaa ja uusia varusteita. oletko valmis maksamaan kalliinpia hoito ja hakinta kuluja (Mietin sitä frettiä).

      • ja vastaan ennekun alkuperäisen viestin kirjottaja lukee että
        Kirjoitin n teksi ensimäisen viestin pohjalta.
        huomasin eläinten hoito kokemus vastaukset tämän postaamisen jälkeen.
        mutta se arkea helpottavan käytännon tekijjät kannattaa ottaa huomioon mistä mainitsin. pahottelen erhettäni. :)


    • Paristo käyttöinen.

      Lemmikki sopii kaikkein parhaiten lapselle.

      • käpylehemä

        Ehkäpä jokin lepakko.Talvethan se roikkuu ullakon kurkihiressä somasti,kesäillat se lentee naapuruston imettelyn kohteena kepeästi.


    • ...

      Kissa.

    • 144444.511

      ota kivi lemmikiks!! mikään lemmikki ei oo helppo LAPSEN lemmikki!!!

      • animalia

        Minun on pakko sanoa, että en vain kertakaikkiaan tajua ihmisiä, jotka ovat niin ahdasmielisiä eläinten suhteen, miksi lapsi ei saisi eläintä, joka opettaa sille vastuuta, lohduttaa, ja antaa mainiota seuraa, joka ei kiusaa.

        Lemmikki on lapselle paras kaveri.


    • jormaolli75

      damagotsi..

    • nainen23v_

      Olen sitä mieltä että ota lemmikki itsellesi jos haluat ja tiedät että vastuu huolehtimisesta on sinulla. Lapset saa toki auttaa, ruokkia, huolehtia ulkoilemisesta yms. jolloin työtä on sinulle monesti vähemmän, mutta se ei tarkoita ettei sinulla olisi 100% vastuuta. Kun annat lapsen auttaa se kasvattaa hänelle vastuuta ja hyvää mieltä. Jos taas jätät vastuun lapselle, se antaa takuulla vaan katkeruutta.

      Lapsi ei ymmärrä miksi lemmikki yhtäkkiä käyttäytyykin näin ja noin, eikä olekaan enää "kiva" ja silloin aikuisen tulee ottaa vastuu.

      Meillä oli lapsuudenkodissa lemmikkejä. Suurimman huolehtimisen hoiti vanhemmat, mutta minusta tuntuu ettei aivan ymmärtäneet sitä ettei minua voi pistää vastuuseen.

      Aikuisena minulla on ollut muutettuani pois koira, kissoja ja marsuja. Vasta otettua itse itselle lemmikin ymmärsin mitä se on olla aivan täysin yksin vastuussa.
      Myös sen että joskus opiskelijan tai työttömän budjetilla hoidetaan sairasta eläintä, eikä rillutella. Ja että ei voi mennä ja tehdä ihan mitä haluaa ja koska haluaa sillä voit olla vastuussa jostain pienestä ja puolustuskyvyttömästä jonka kanssa sinun tulee jäädä kotiin. Esimerkiksi koirat ja kissat pentuina.

      Lapsilleni en tule siis hankkimaan lemmikkiä koskaan, vaan itselleni. Ja tällä en sano että "lapsi ei osaa huolehtia" koska minusta lemmikki vaikuttaa positiivisesti lapsen kehitykseen.

    • neljän äitee

      Älä ota yhtään mitään eläintä ! Jos et ole itse valmis panostamaan ja antamaan aikaasi eläimelle, teille ei tule mitään eläintä, AIKUISET VASTAA ELÄIMISTÄ JA NIIDEN HOIDOSTA, EI LAPSET ! Joku pehmoeläin käy kyllä, ei oikea.

    • lemmikin omistaja

      Hamsteri, nukkuu päivät kun tytöt on koulussa ja on illalla siten virkeä kun tytöt tulee koulusta. Hamsteria pitää olla vain 1 kpl / häkki.. Ruoka hamsterille pitää vaihtaa joka päivä, samoin häkki tulee siivota viikottain..Mielellään joka toinen päivä.. Siltikin kun on kyse alaikäisistä lapsistasi.. niin vanhemmat on vastuussa eläinten hoidosta ja ruokinnasta sekä terveydestä..

      • kokemusta on

        Roboja tosin pitäs kyl olla kaksi / häkki.
        Eikä häkkiä tarvitse joka toinen päivä siivota. Itse ainakin siivoan koko häkin kerran viikossa. Tai kerran 2 vkossa. Riippuu miten paljon se on siel ''sotkenu''
        Tietenkin poistan päivittäin likaisimmat purut pissanurkkauksesta, jne.

        oh, ja btw, olen alaikäinen, eikä mun vanhemmat paljoa osallistu talvikkoni hoitoon. ;)


    • eläinrakas!

      Mun mielestäni kissat ja koirat on todella helppo hoitoisia?:O itellä ollu kolme pupua ja kaksi hamsteria ja niissä oli paljon työtä, häkit jne :) muu hoito.. koira on helppo hoitoisin mun mielestä, eikä noin nuorille frettiä.. fretti on vaikea hoitonen mitä oon kuullu kavereilta kenellä sellaisia on :) marsut, hamsterit, rotat, hiiret, gerbiilit, jne.. kannattaa ottaa vaikka niissä onkin osittain paljon työtä, mutta ne ovat kivoja ja sopii lapsille paremmin kuin fretit.. pupu on iso, joten se ei pääse karkuteille :) mun yks hamstereistani katos monesti kun unohdin laittaa häkin kiinni, pupu on sen verran iso että se ei haittaa vaikka pääsiskin häkistä pois, sen löytää :)

    • töpö ja söpö

      Kani meillä on kaksi kania,poika joka leikattiin ja sitten otettiin tyttö.Kumpainenkin pienenä 8 viikkosena samalta kasvattajalta.Tyttöni on 8 v ja osaa hoitaa ne.
      Kynsien leikkaus tarvitsee aikusen.
      Voin suositella mutta suoraan kasvattajalta 8 viikoisena ei eläinkaupasta jossa kani on ollut monta kuukautta.

      • Estere

        Kani haisee ja vaikka häkkiä siivoaisi kuinka usein ja hyvin, myös asunto, jossa kani on, haisee. Uroskani merkkaa niin, että kusee pitkin seiniä. Myös leikattu kani kuseksii, jos ei ole riittävän nuorena leikattu. Pitää leikkauttaa ihan pienenä poikasena, jos meinaa saada lemmikin, joka ei kuseksi pitkin huonekalujen kylkiä, seiniä jne. Kani ei välttämättä opi koskaan sisäsiistiksi ja kun sen kuitenkin pitää antaa jaloitella vapaana huoneistossa säännöllisesti, niin haju on pian lähtemättömästi joka paikassa. Pissaliraukset on huomaamattoman pieniä, etkä välttämättä huomaa, että kani on edes pissinyt lattialle (matoille), mutta haju alkaa vähitellen vahvistua. Yleensä kanin omistajaperhe ei hajua edes huomaa, mutta muut kyllä ihan varmasti huomaavat. Jyrsii helposti huonekaluja, mattoja, muitakin tekstiilejä, sähköjohtoja ja kaikkea, mikä eteen sattuu. Ei siis voi päästää yhtään ilman valvontaa häkistä lattialle. Lisäksi kani on ihan liian työläs, pitkäikäinen ja pitemmän päälle todella tylsä lemmikki pienille lapsille. Kanin voi ottaa sitten, kun lapsi on riittävän vanha ymmärtääkseen, mihin on ryhtymässä.


    • Kaikkea kokeiltu

      Kaikkien häkkieläimien häkit eli kuivikkeet haisevat paljon enemmän kuin eläin itse. Häkkieläimet eivät useimmiten ole edes sisäsiistejä. Ainoa pikkueläin, johon voi saada jonkinlaisen kontaktin on rotta. Nekään eivät kaikki ole edes sylisiistejä. Helpoin olisi kissa, mutta se on liian pitkäaikäinen ja jää vanhempien vaivaksi, kun lapset muuttavat pois kotoa.

    • fhsdhsd

      osta hyvä käytetty akvaario - vaikkapa minulta. 250 litraa jalusta varusteet !! vain 300 eur

      • tikkueläin

        Lapsien hoidettavaksi käy pieni pyöreä lasiakvaario johon vaihdetaan vettä muutaman kerran viikossa.

        Jos kerran lapset haluavat eläintä, täytyy sen hankinta olla myös lapsien keskusteltavissa, ja aikuisten pitää laittaa keskustelut siihen tasoon, että lapset ymmärtävät mitkä käytännön hommat tulisivat heidän hoidettavakseen.
        Sitten käy yleensä niin että lapset arvioivat kuitenkin väärin, eli aikuinen (yleensä perheen äiti) on se joka yrittää hoitaa sitä eläintä yksin.

        Lapset ovat kuitenkin saaneet näin oppia, mitä on vastuun ottaminen ja voivat tulevaisuudessa paremmin arvioida omat mahdollisuutensa ottaa osaa eläimen hoitoon. Pyrkikää siihen että ette syyllkistä lapsia epäonnistumisesta, arvioidessaan omia voimavarojaan ja kiinnostusta. Lasten kiinnostus usein häipyy ja vähenee hyvin äkkiä.


      • Sinineoni
        tikkueläin kirjoitti:

        Lapsien hoidettavaksi käy pieni pyöreä lasiakvaario johon vaihdetaan vettä muutaman kerran viikossa.

        Jos kerran lapset haluavat eläintä, täytyy sen hankinta olla myös lapsien keskusteltavissa, ja aikuisten pitää laittaa keskustelut siihen tasoon, että lapset ymmärtävät mitkä käytännön hommat tulisivat heidän hoidettavakseen.
        Sitten käy yleensä niin että lapset arvioivat kuitenkin väärin, eli aikuinen (yleensä perheen äiti) on se joka yrittää hoitaa sitä eläintä yksin.

        Lapset ovat kuitenkin saaneet näin oppia, mitä on vastuun ottaminen ja voivat tulevaisuudessa paremmin arvioida omat mahdollisuutensa ottaa osaa eläimen hoitoon. Pyrkikää siihen että ette syyllkistä lapsia epäonnistumisesta, arvioidessaan omia voimavarojaan ja kiinnostusta. Lasten kiinnostus usein häipyy ja vähenee hyvin äkkiä.

        EI TODELLAKAAN MITÄÄN PIENTÄ PYÖREÄÄ LASI MALJAA AKVAARIOKSI.
        Alottelevalle akvaristille yli 100 litranen akvaario.


    • Estere

      Suosittelen hiiriä tai rottia. Yksi ehdottoman hyvä puoli on lyhytikäisyys. Eivät tuon ikäiset lapset ymmärrä, mitä tarkoittaa sitoutuminen pitkäikäiseen lemmikkiin, vaan voivat hyvinkin parissa, kolmessa vuodessa kyllästyä eläimen hoitoon. Sittenpähän pääsette helposti lemmikistä eroon, kun se ei kuitenkaan elä loputtomiin. Molemmat ovat lisäksi helppohoitoisia lemmikkeinä, suhteellisen edullisia, mutta sylissä pidettäviä, kesyyntyviä ja sylissä hellittäviä. En ainakaan suosittele ensimmäiseksi lemmikiksi koiraa, kissaa, kania tms. pitkäikäistä eläintä. Sellaisen lapsi voi hankkia sitten vanhempana, kun ymmärtää, mitä eläimen hoito oikeasti on. Siis kuinka sitovaa ja jatkuvaa se on. Ja sen, että eläintä pitää hoitaa silloinkin, kun ei huvita tai millään jaksaisi.
      Ai niin, fretit purevat. Ja ihan frettiekspertti sanoi, että kaikki niistä purevat, ovat vain erikoistuneet eri kohtiin. Jotkut purevat ranteita, jotkut sormia jne. Fretit ovat ihan liian vaativia noin pienille lapsille.

      • totta.

        1 suosittu puremakohta on akillesjänne :D auts -vieraita kun tulee niin fretit kiinni.


    • pipo tiukalla

      Älä sitten kysele täällä, kun vastaukset ei kelpaa. Herne nenässä ensimmäisestä vastauksesta ja syvemmälle vaan menee. Hanki pehmoeläin tytöille.,voi laittaa hyllylly kun pojat alkaa kiinnostaa

    • innovatiivi

      Tuttu kysymys, kun omat lapset jo aikuisia ja lastenlapsiakin jo. Koiranhankinta perheeseen päättyi kukan hankintaan. Kukka on lihansyöjä ja kukkakärpäset häviävät sen kitaan ahkeraan. Lapset metsästävät kukkakärpäsiä ja vievät kukalle. Kukka lyö leukansa kiinni samantien, kun tuntee kärpäsen kidassaan. Ajatelkaa mikä hyöty, ja vähällä vaivalla.

    • jamfcunaöuclm

      minun lapsuudessa meillä oli aina kissa. sitä hoidettiin koko perheen voimin ja jokainen osallistui ruokintaan ja hiekkalaatikon siivoukseen vuoroittain. se oli meille kaikille rakas perheenjäsen eikä sitä "unohdettu". oli jokaiselle tiukka paikka kun eläinlääkärin tarkastuksessa siltä löyty syöpä. oli kauhiaa kun piti päättää sen lopettamisesta kun ei voitu enään leikata. kyllä itkettiin monta iltaa sen jälkeen..

      ei lemmikin kuulu olla "vain" lapsen. siinä ollaan vastuussa elävän olennon hyvinvoinnista. koko perheen pitää osallistua hoitamiseen ja leikittämiseen. helppohoitoista lemmikkiä etsiessäsi muista ottaa selvää eläimen keskimääräinen elinikä. hiiret saattavat elää vain pari vuotta, mutta koirat ja kissat jopa 20vuotta. tuossakin ajassa lapsesi voivat "unohtaa" monta kertaa pienen karvaisen ystävänsä, jos sitä pelkäät. mutta jos lapsesi oikeasti rakastavat otusta, niin sinun ei pitäisi olla huolisaan moisesta :)

    • tai kiiski..

      Täytetty kala, esim. särki on hyvä.

    • mie vaan

      Pehmolelu-koira!

    • nim. kokemusta on

      Minulla itselläni on 2- marsua ja kaksi ponia, joista toinen on opetuksessa sisarellani. Lisäksi perheessäni on koirakennel. Marsuille jäi alussa enemmän aikaa. Nyt ovat hyvinkin käsikesyjä, kun aikaa oli jossain vaiheessa vähän liikaakin. Kertomasi perusteella, jos pystyy vuokraponin hoitamaan, pystyy periaatteessa hoitamaan mitä vain. Ja jos itsekkin sitoudut hoitamaan eläimiä, niin miksikäs ei. Perheessäni otamme ehkä undulaatteja. Se ei tosin ole vielää varmaa. Marsuista puhuimme kaksi viikkoa, kuka ne hoitaa kun olen poissa, kuka siivoaa häkin yms. Minä hoidan aivan kaiken, paitsi silloin kun olen poissa. Poneilla ei pääse päivittäin ratsastamaan, mutta päivittäin niitä hoidan. Eli voin puhtaan omantunnon kautta sanoa että olen ainakin ikäisekseni oman osani hoitanut. Olen 11- vuotta. Äitini auttaa minua usein tallilla, mutta marsut ovat minun vastuullani kokonaan. Ehdotan siis teille marsuja, tai jos aikaa riittää niin pienen lintuparven. Lintuja on hauska hoitaa, tosin niiden hoitamiseen on sitouduttava. kummitädilläni on undulaatti, se tuli kuukaudeksi hoitoon, minulle. Äitini, isäni ei auttanut hoidossa. Joten jos tyttäresi ovat tosiaan ahkeria, ja sitoudut itsekkin lemmikin/lemmikkien hoitoon niin miksikäs ei?

    • Anu.Parvela 31.w

      Hei siis mitä vittua en ikinä ottaisi mitään saatanan kilikonnaaa menkää vittu hoitoon kaikki!!!!!

      • Kalikinna

        Kilikonna?

        Onko se lampaan ja kilpikonnan risteytys? Joo en suosittelekaan, varmasti on niin jalostettu että löytyy kaikki sairaudet tältä kilikonnalta :( Ja taatusti luonnevikanen!


      • Wimbaloo
        Kalikinna kirjoitti:

        Kilikonna?

        Onko se lampaan ja kilpikonnan risteytys? Joo en suosittelekaan, varmasti on niin jalostettu että löytyy kaikki sairaudet tältä kilikonnalta :( Ja taatusti luonnevikanen!

        Kilikonna on semmonen vaarallinen lihansyöjä joka suuttuu kun sitä viskoo kivillä. Yhtä vaarallinen kun marsu mutta tappaa jo katseellaan. Eikö sinulle ole Suomen eläinten perus lajioppia opetettu? :P


    • drdeirdre83

      Yleensä tuossa iässä vingutaan eläintä, mutta parin vuoden päästä rupeaa pojat ja muuta asiat kiinnostamaan, muista se. Silloin eläin jää vähemmälle huomiolle ihan satavarmasti. Meilläkin äiti suostui koiran ottamiseen ja se loppui siihen että yhtenä päivänä kun tulin koulusta kotiin, koiraa ei enää ollut. Äiti oli väsynyt hoitamaan sitä. Arvaa itkettikö.

      t. nainen 28v.

    • nainen23v_

      Noille muuten jotka puhuu kultakaloista tai kaloista/akvaariosta olisi mukava laittaa työksi ison akvaarion putsaus ja vesien vaihto ja sen jälkeen mietintää miten lapsi suoriutuu tehtävästä :)

      Entä millainen on hyvä valaisin sekä kasvien että kalojen kannalta? Mikä tehtävä on suodattimella ja paljonko pitää olla veden lämpötila?

    • DuketheNukem

      Tjaa, en mä oikein jaksa uskoa oikein, että 11-vuotias olisi valmis hoitamaan oikein lemmikkiä. Tokihan niitä poikkeuksia on, mutta eiköhän se "hoitaminen" 11-vuotiailla jää pelkäksi ihailuksi. Koko poppoonhan sitä lemmikkiä pitää hoitaa, myös 11-vuotiaiden!

    • eläintietäjä

      Suosittelen kania,marsua tai kissaa:) Ne on suht helppohoitoisia eläimiä. Kaneilla ja marsuilla pitää olla sitten lajitoveri seurana ja niiden täytyy päästää vapaaksi välillä juoksemaan ja tietty häkin sivous mutta se nyt ei ole kauhea homma. Kissa aika itsenänen elukka.Kissanhiekka pitää putsata säännöllisesti yms mutta eiköhän sekin ihan helppo ole. Mielellään kissojakin kaksi kappaletta mutta se ei ole ihan välttämätöntä.

      • ......

        Kissanvessan putsaus ei kuule ole "helppo homma", ota huomioon että kuskaat 20 vuotta kakkaa ja pissaa ulos ja kaadat puhtaita hiekkoja tilalle. Kannettava vessa täytenä voi painaa myös niin paljon ettei sitä lapsi nostele saatika kanna minnekään.

        Lisäksi kaikki kissat ei todellakaan pidä kaikesta hiekasta, voi kestää kauankin löytää sopiva merkki ja hiekkatyyppi hinnasta ja kestosta puhumattakaan. Jos kissa tykkää vauvana yhdestä hiekasta niin ei se hiekka välttämättä aikuisena enää kelpaakaan.


      • catgenie
        ...... kirjoitti:

        Kissanvessan putsaus ei kuule ole "helppo homma", ota huomioon että kuskaat 20 vuotta kakkaa ja pissaa ulos ja kaadat puhtaita hiekkoja tilalle. Kannettava vessa täytenä voi painaa myös niin paljon ettei sitä lapsi nostele saatika kanna minnekään.

        Lisäksi kaikki kissat ei todellakaan pidä kaikesta hiekasta, voi kestää kauankin löytää sopiva merkki ja hiekkatyyppi hinnasta ja kestosta puhumattakaan. Jos kissa tykkää vauvana yhdestä hiekasta niin ei se hiekka välttämättä aikuisena enää kelpaakaan.

        tässä olisi huipputekninen ratkaisu:

        www.kissanvessa.fi

        pesee ja kuivaa hiekat -- kissatkin tykkää!


    • Lääkitys kohdalleen

      Betoniporsas x 2 = yhdestoista w:lle helppoin, eikä karkaakaan.

    • Gerbiilifani1

      Tämän puheen aloittaja saisi hävetä kiroilusta!

      Itselläni on gerbut, ei edes vaikea hoitoisia ja olen 10v....

      • kummastelen 31 äitiä

        Olen ihan saamaa mieltä -en ymmärrä miten 31 v äiti päästelee suustaan tuollaista. Voip olla että jos on tuollaisella temperamentillä varustettu niin kannattaa jättää ne eläimet sinne kenneliin tm.

        Ikävää ettei oteta huomioon muita ihmisiä ja sitä etenkään että täällä on nuorempiakin kirjottelijoita.

        Freteillä tosiaan on raateluhampaat -syöväthän ne niitä citykanejakin. Yksi kunnon puraisu niin tytölle voi tulla pelko totutella frettiä syliin jne. uros fretit vartioivat visusti omaa reviriään, eikä niille taho riittää häkki tai terraario tilaksi vaan oma huone.


    • 2155132

      Suosittelen täysikasvuista kissaa. Lyhytkarvaista ja jo koulutettua. :)
      Pistätte hiekkalaatikkovuorot, eli milloin kukakin siivoaa kakit ja pissit pois.
      Myös ruokintavuorot. Suosittelen myös tutustumaan rotukissoihin ja niiden luonnekuvauksiin. :)

    • Wimbaloo

      Kuten todettu, helppohoitoista elukkaa ei ole. Jokaisessa on omat niksinsä. Lisäksi lemmikkiä ei pitäisi ottaa sen mukaan onko se helppo vai vaikea hoitaa, vaan siksi, että on aidosti kiinnostunut eläimestä.
      Lisäksi, kuten moni on jo ilmaissut, lapselle ei ikinä tulisi hankkia omaa lemmikkiä vain siksi että lapsi nyt sellaista sattuu vinkumaan. Katso nyt pari kuukautta, jaksavatko muksut kysellä lemmikkiä asiallisesti vai onko se tyypillistä "mä haluun mä haluun!" kitinää.
      11 wee on vielä aika nuori ottamaan vastuuta lemmikin hoidosta täysin itsenäisesti, vaikka vanhempi siinä auttaisikin. Omien kokemusteni mukaan homma menee siihen että elukkaa esitellään kavereille ja se on vain jonkin sortin lelu.
      Jos elukkaa oikeasti halutaan niin jokin kääpiöhamsteri voisi olla jees

    • paws

      Kun perheeseen ollaan hankkimassa lemmikkiä niin se kuuluu hankkia koko perheen toiveesta, ei lapselle voi antaa omaa lemmikkiä siinä on liikaa vastuuta.

      Muistan kuinka itsekkin lapsena vinkuin kaikki eläimet jyrsijöistä matelijoihin, mutta äiti pysyi jyrkkänä ja hyvä niin! Ei sillä, että uskoisin eläimeni huonosti hoitaneeni, mutta se suosikkieläin vaihtui viikottain, kun niin eläinrakas olin, että oisko innostus sitten loppunut lyhyeen ja kohta halunnut toisen eläimen.

      Minusta siis paras neuvo on se, että alatte perheenä miettimään minkälainen lemmikki sopisi teille kaikille.

    • älkää aliarvostako

      Mulla on hyviä kokemuksia juuri rotista -en tietenkään tarkoita niitä kaatopaikkarottia vaan lemmikkirottia jotka ovat huomattavasti pienempiäkin. Kiharakarvaisia, silieäkarvaisia jne..

      Oikein fiksuja ja koulutettaviakin lemmikkejä. Suosittelen ennakkoluuloista huolimatta perehtymään asiaan. Juuri tuon ikäisille tyttösille sopivasti haastettakin perehtyä samalla vaikka eläimen kouluttamiseenkin (rotat tosiaan tottelevat jo aikan piankin käskyjä".. koputuksia jne)- tekevät temppuja. Rotat ovat sosiaalisia mutta päärjävät päivisin itseenkin. Rotat ovat kotioloissa siistejä eläimiä, jotka kärsivät likaisesta terraariosta/häkistä.

      Pienenä saattavat karkailla yöllä mutta löytyvät sitten jauhokaapista :D ..ja saattavat kömpiä peiton allekin lämmittelemään hetkeksi.

    • eläinystävä

      Degu. Ne on päiväaktiivisia ja tosi seurallisia. Itelläni kaks urosta

    • Lapsinyt40von

      Minä hölmö esitin tyttärelleni lemmikiksi "kirppuja"jokunen kappale,mutta jos ne katoavat,uusia ei hankita?.Oli oikea esitys,mitään ei hankittu.Sanon vain älä lupaa hoitaa eläimiä ALKUUNKAAN net muuten jäävät Sinun kontolle
      JK.kyllä akvaario hankittiin,kalat "jäivät meidän vanhempien hoidettaviksi", et sillee.Tää vaan on varoituksen sanoma????.vai onko?

    • ,.,.,.

      Se on just tyypillistä tätä että lapsi haluaa lemmikin, mutta loppujen lopuksi joudut äitinä siitä huolehtimaan. Voisi olla hyvä että opetat sitä hoitamaan.
      Jos se on joku kani tai marsu niin se tulee enemmän kiintymään sinuun jos lapsesi ei sitä hoida kuni silittämällä.

      Mutta joku pikkunen jyrsiä voisi olla hyvä aluksi.
      Täällä moni on varmasti antanut hyviä neuvoja joten en sen tarkemmin kerro enempää.

    • hämäläinen

      Kokemuksen äänellä sanoisin että sittenkin akvaario,Kalat kauniita....ja kasvit jokainen perheenjäsen voisi ottaa jonkun kalan ns. omakseen.Kannattaa tutustua alan kirjallisuuteen.Akvaario on sittenkin helppohoitoinen kun on saanut siihen hyvän ekologisen TASAPAINON kirjoitin isolla koska se on tärkeää ... on siinä jonkunverran siivousta ja vedenvaihtoa mutta se on vaivan väärtti.Kaloistakin kannattaa lukea ja kysyä mitkä sopivat toistensa seuraan.On olemassa ruokintaautomaatit vaikka mieluummin sitä katsoo kun kalat ruokailee kun itse sinne ruokaa ripottelee. (ei liikaa muuten käy köpelösti) Lomallekkin voi mennä ei tarvitse ottaa mukaan...Ei viedäulos---ei ääntelyä...siis yksi vaihtoehto! Lemmikkejä ovat ja niistä kuten kaikista muistakin eläimistä on pidettävä huolta.

    • Iarany

      Marsut on hyviä :). Itse kun olin 11 vuotias (olen nyt 14) niin äiti hankki minulle ja veljelleni kummallekkin 2 marsua. On hyvin helppohoitoisia ja häkki pitää siivota kerran viikossa. Häkin pohjalla purujen siasta suosittelen mattoja (tulee halvemmaksi). Itselläni on nyt 6 marsua.

      • eläinrakas eläimetön

        Mitä mattoja? Eikö ne ala haisemaan. Yök. Jos ei ole varaa ostaa oikeita puruja ei tarvi eläintä hommatakkaan. Eihän se marsu tykkää pelkästä matosta. Miten voi edes kuvitella ettei laita häkin pohjalle materiaalia, jossa eläimen on hyvä olla. Siinä ei voi ajatella mitä maksaa, jos kerran eläimen ottaa. Pitää tietää etukäteen että lemmikin pitäminen maksaa eikä se tuota mitään. Siis se vain vie rahaa. Ainoa vastine on ilo eläimestä. Mielestäni kaikki häkkieläimet ovat luonnonvastaisissa olosuhteissa. Ei se ole eläinrakakutta ahditaa eläintä häkkiin, eikä pitää kissaa vain sisällä. Eläimet ovat luotu luonnossa liikkumaan ja niissä olosuhteissa mitä ne sietävät. Esim. kissat tykkäävät olla kesällä ulkona ja talvella vain käväisevät siellä.


      • Calluna.
        eläinrakas eläimetön kirjoitti:

        Mitä mattoja? Eikö ne ala haisemaan. Yök. Jos ei ole varaa ostaa oikeita puruja ei tarvi eläintä hommatakkaan. Eihän se marsu tykkää pelkästä matosta. Miten voi edes kuvitella ettei laita häkin pohjalle materiaalia, jossa eläimen on hyvä olla. Siinä ei voi ajatella mitä maksaa, jos kerran eläimen ottaa. Pitää tietää etukäteen että lemmikin pitäminen maksaa eikä se tuota mitään. Siis se vain vie rahaa. Ainoa vastine on ilo eläimestä. Mielestäni kaikki häkkieläimet ovat luonnonvastaisissa olosuhteissa. Ei se ole eläinrakakutta ahditaa eläintä häkkiin, eikä pitää kissaa vain sisällä. Eläimet ovat luotu luonnossa liikkumaan ja niissä olosuhteissa mitä ne sietävät. Esim. kissat tykkäävät olla kesällä ulkona ja talvella vain käväisevät siellä.

        Mielestäni kaneilla ja marsuilla on hyvä pitää alustana mattoja, jos ne ovat oppineet käyttämään vessalaatikkoa. Vessalaatikko voi olla vaikkapa vati, jossa on kosteutta ja hajuja sitovaa purua tai mörttiröpöä. Matot tulevat edullisiksi ja ovat ympäristöystävällinen vaihtoehto; Ei tarvitse olla heittämässä joka viikko monta kiloa purua jäteastioihin. Kanit ja marsut myös pitävät matosta; se on lämmin ja liukumaton alusta. Purut voivat myös pöllytä ja aiheuttaa allergiaa, sekä levitä ympäri häkkiä.

        Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että parasta eläinrakkautta on jättää eläimet luontoon. Pienikin eläin tarvitsee yleensä sen verran tilaa ympärilleen, että ihmisen on sitä vaikea tarjota.
        Mutta toisaalta taas eläin joutuu luonnossa kestämään monin verroin enemmän paineita; Olemaan sään ja petojen armoilla. Joskus voi olla eläimen kannalta edullisempaa olla asiantuntevan ihmisen hoidossa, jossa se saa suojaa, ruokaa ja muuta hyvinvoinnin kannalta oleellista.

        Kissat saattavat kuulua luontoon, mutta eivät Suomen luontoon. Ne ovat luonnossamme vieraslajeja ja kilpailevat ravinnosta Suomen luonnonvaraisten petojen kanssa.


      • ........

        kerran viikossa?? just joo, mahtaa haista hyvältä. tuo on juuri tulos kun kakaroille annetaan eläimiä! huh huh.


      • Iarany1
        eläinrakas eläimetön kirjoitti:

        Mitä mattoja? Eikö ne ala haisemaan. Yök. Jos ei ole varaa ostaa oikeita puruja ei tarvi eläintä hommatakkaan. Eihän se marsu tykkää pelkästä matosta. Miten voi edes kuvitella ettei laita häkin pohjalle materiaalia, jossa eläimen on hyvä olla. Siinä ei voi ajatella mitä maksaa, jos kerran eläimen ottaa. Pitää tietää etukäteen että lemmikin pitäminen maksaa eikä se tuota mitään. Siis se vain vie rahaa. Ainoa vastine on ilo eläimestä. Mielestäni kaikki häkkieläimet ovat luonnonvastaisissa olosuhteissa. Ei se ole eläinrakakutta ahditaa eläintä häkkiin, eikä pitää kissaa vain sisällä. Eläimet ovat luotu luonnossa liikkumaan ja niissä olosuhteissa mitä ne sietävät. Esim. kissat tykkäävät olla kesällä ulkona ja talvella vain käväisevät siellä.

        Tottakai ne matot pestään. Ja on meillä rahaa hoitaa meidän lemmikkejä kun niitä meillä kerta on niin sairaasti. marsut pitävät enemmän muutenkin matoista kun puruista, Youtubeen kun meet nii sieltä löytyy paljon häkki kyheälmiä joiden pohjalla on matot. matot on pehmeämpiä ja ei niin sottaavia ja takertuva.


      • Iarany2
        ........ kirjoitti:

        kerran viikossa?? just joo, mahtaa haista hyvältä. tuo on juuri tulos kun kakaroille annetaan eläimiä! huh huh.

        Kerran viikossa on juuri se määrä aika kun marsujen häkit siivotaan -.- Jos itselläsi ei ole marsuja niin älä valita siitä. Kyllä minä tiedän miten marsuja kuuluu hoitaa tai ilmeisesti paremmin kuin sinä..


    • Jeppeliino

      Kani on mukava. Esim kääpiöluppaa voin suositella. Itselläni oli aikanaan sellainen. Kulki perässä ja kun sitä rapsutteli nuoli kättä kuin koira :) Voi opettaa myös temppuja.
      Täytyy vain muistaa että kanit on monesti niitä huonoiten hoidolle jätettyjä eläimiä. Pitää muistaa puhdistaa häkki. Antaa joka päivä raikasta vettä, heinää, pellettejä, sekä lisäksi omenaa/porkkanaa/kurkkua/salaattia vaihdellen. Edullinen lemmikki kuitenkin, ei mene kuin 20-40€ kuussa välttämättömyyksiin. Kesällä vielä vähemmän kun saa kerättyä ruohoa, oksia, lehtiä yms. lisärehuksi.
      Lisäksi muistuttaisin kynsien leikkuusta aj lajitoveri olisi hyvä olla. Lisäksi kanin pitää saada olla reilusti irti ja liikkua.
      Nykyisin on kissoja kaksi. Mielestäni nekin ovat helppoja. Kunhan ne leikataan ja jos liikkuuvat pihalla rokotetaan. Toki vaatii myös että vähintään joka toinen päivä putsaa hiekkalaatikon ja ruokkii joka päivä. Kissa pärjää lisäksi ihan hyvin esim viikonlopun itsekseen kotona, kunhan sillä on reilusti vettä ja ruokaa.
      Kissoista siinä mielessä huomattavasti seuraa että niitä pitää leikittää ja voi ulkoiluttaa yms. Voi tosin kaniakin.
      Kyllä ärsyttää nämä palstat kun ihmisillä näyttää olevan vain perustava tarve vittuilla toisille. Mielestäni kysymys oli asiallinen ja aiheellinen.

      • Wimbaloo

        Kysymys oli asiallinen, mutta jos katsoo nyt tuota vastausta joka tuli ensimmäisen vastauksen jälkeen, niin oli kyllä ihan kaikkea muuta kuin asiallinen. En tajua miten joku kaverin hevoshankinta vaikuttaa yhtään mitään mihinkään kun miettii omalle muksulleen elukkaa.

        Toivon tosiaan että kyseinen vastaus oli henkilön 11 w tyttären kirjoittama. Muussa tapauksessa kyseiseen perheenseen en laskisi mitään elukkaa

        Lisäksi tohon että fretti on kiltti kun sen opettaa olemaan: näinhän se on, mutta fretti vaatii lähes yhtä tiukkaa koulutusta, kuin koira. Ei siis ole mikään muksun ensilemmikki!


    • eläimellistä menoa

      Helppohoitoisia eläimiä ei ole. Aikuinen aina kantaa vastuun eläimistä. Lapselle sitä ei voi sälyttää, vaikka hoitaisikin eläintä. Opettaahaan eläimenhoito lapselle vastuuntuontoa, kun huolehtii, että lapsi tekee oman osuutensa hoitotoimenpiteistä. Esim. siivoaaa häkin viikottain, tai harjaa koiran päivittäin ja käyttä ainakin yhden kerran lenkillä, tai siivoaa kissan pissa-astian tms. Nämäkin asiat tulee aikuisen valvoa ja katsoa että se tulee tehtyä.

    • ****

      satiainen

      • laapa

        ja se on totuus


    • marsukin ok

      Luin uudelleen tämän ensimmäisen tekstin jossa tosiaan -äiti on valmis osallistumaan hoitoon -jossain vaiheessa joku lukenut huonosti tekstin ja vetänyt johtopäätökset ettei Anu olisi kiinnostunut hoitamaan tyttöjen lemmikkejä.

      Silti en suosittele frettejä -ne ovat muotia briteissä jne mutta eivät tyydy vähään ja todellakin purevat kunnon hampailla. Rotilla ei ole kuin 2 talttamaista hammasta joilla ei oikein saa palaa irti.

      Rotissa on varaa valita ulkonäönkin suhteen -minulle tuli rotta 14 v. Ostin eläin kaupasta ja vein kotiin -en kysynyt äidin mielipedettä :D Olihan se ennakkoluuloiselle äidille yllätys! En huomannut mitään hankaluuksia tyttörottan kohdalla -oli Muru nimeltään ja eli n. 4 vuotta. Heti pitää totuttaa syliin jotta pureminen ei jää, sitten viihtyvätkin olkapäällä ja kiipeilevät käsiä pitkin. Hartioille voi heittä harson jos jännittää tuleeko pissi.

      Rotta on monipuolinen eläin ja ruokakin on monipuolista.

      Fretit ovat naamaltaan nallemaisia ja pörröhäntäisiä -tietenkin sulattavat tyttöjen sydämet.. ymmärrän miksi ovat niihin mieltyneet.

    • eläinrakas äiti

      olkaa s.tana ilman eläimiä kun ette niitä osaa ja viitsi kuitenkaan hoitaa alku innostuksen mentyä, sitten vaan potkitte pois tieltä kun pieni hellyyttä haluaisi. hoitakaa omat pentunne ensin ja jos aikaa ja innostusta senjalkeen riittää niin ruvetkaa sitten vasta AJATTELEMAAN sitä lemmikin ottamista, ajatuksesta tekoon on toivottavasti niin pitkä matka että unohtuu koko ajatus...

      • älytöntä

        Olen aivan samaa mieltä! Suurin osa ihmisistä on niin ajattelemattomia, etteivät jaksa eläimeen kuitenkaan sitoutua ja kohdella kunnioittavasti.

        Eläinten ottajille pitäisi olla jonkinlainen "ajokortti" tms., ettei kuka tahansa voisi ottaa eläintä.


    • tässä tietoa fretist
    • Ferret.

      ELEKEE ny frettiä ainakaa ottako, se ei tod ole mikää lasten eläin. Tai en usko et mikään eläin on sopiva lapselle.. paitti kultakala. ja senkin ruokkimisen vastuu on aikuiselle.. t- kaksi frettiä elättäneenä

    • älytöntä

      Lemmikkiä ei oteta lapselle.

      Eläin on yksi perheenjäsen, jota ei saa jättää lapselle. Lapsi saattaa käyttää eläintä moraalirajojensa koekappaleena. Lisäksi ihmislapsi on lähes jokaista kotieläimenä pidettyä eläintä vahvempi ja ilkeämpiluontoinen, joten eläin ja lapsi tarvitsevat aina aikuista valvojaa.

      Fretti on yksi eniten vaivaa vaativista eläimistä, joten selvittäkää taustat jostain muualta kuin keskustelupalstoilta ennen kuin otatte mitään eläintä, ettei päädy eläinten annetaan-palstoille roikkumaan.

    • http://adf.ly/3T9gj
      • koira16

        Ihan ensiksi haluan muistuttaa, että lapsen ottama lemmikki on aina aikuisen vastuulla. Lemmikeilläkin on tunteet ja elämä, jonka tulee olla kunnioitettua ja elämisen arvoista. Lasten onkin hyvä harjoitella lemmikkien hoitoa aluksi vaikka lemmikkikerhon, ystävän lemmikin tms kautta, jolloin huomaa, millaisen työn lemmikki vaatii ja voi rauhassa miettiä haluaako vielä lemmikin. Itse olen kasvanut lemmikkien ympärillä koko elämäni. Olin 5 vuotias, kun sain ensimmäisen koirani (joka elää vieläkin, täyttää pian 16 vuotta). Olen työskennellyt lemmikkien vapaaehtois toiminnassa, eläinkaupassa, eläinlääkärin avustajana jne. Minulla on ollut omana lemmikkinä ja sijoituksessa matelijoista lehmiin ja kaloista hevosiin kaikkea mahdollista näiden vuosien aikana. Lemmikit ovat aina ihania, mutta ne ovat myös haastavia. Vähiten haastetta tuottaa ehkä juuri tarhan tai häkin puhdistaminen ja ruokkiminen. Jokainen lemmikki kaipaa rakkautta, mutta myös rajoja, jotka lemmikille tulee asettaa. Rajojen asettamisesta kannattaa puhua, sillä esimerkiksi koira voi olla hyvin vaarallinen eläin väärin kasvatettuna ja kouluttamattomana. Lemmikki vaatii aikaa ja työtä, sellaista ei voi ottaa hetken mielijohteesta. Mielestäni lapselle tulee antaa tuettu mahdollisuus lemmikin hankintaan. Tuetulla mahdollisuudella tarkoitan sitä, että aikuisen on tärkeää olla mukana lemmikin kasvatuksessa ja harrastuksessa koko ajan. Lemmikki ottaa paljon, mutta myös antaa paljon. Lemmikkien avulla lapset oppivat mm. kunnioittamista elollisia olentoja kohtaan, jakamista, rajoja ja rajojen asettamista, huolehtimista, lievittää stressiä ja tutkimusten mukaan aiheuttaa vähemmän allergioita. Useammat lemmikit ovat pitkä ikäisiä ja siksi lemmikin valinnasta onkin hyvä keskustella esimerkiksi eläintehoitajan tai muun lemmikkejä työkseen hoitavan henkilön kanssa, joka osaisi antaa ohjeita oikeanlaisen lemmikin valintaan ja hoitoon. On kuitenkin muistettava, että esimerkiksi kilpikonnatkin tarvitsevat vitamiineja ja kivennäisaineita ruokaansa, aurinkolampun, ison terraarion/akvaarion, eläinlääkäri käyntejä jne. On muistettava monia asioita lemmikin kanssa jo rahallisessakin mielessä. Tsemppiä lemmikin hankintaan.


    • kashapon

      " --Ja marsu, kani, fretti,hiiret, rotat ja muut sellaiset olisivat kivoja --"

      Oletko ihan vajaa? Fretillä ei ole mitään tekemistä jyrsijöiden kanssa, edellämainitut korkeintaan kuuluvat näädän ruokalistalle. Fretti on kesyhilleri ja hilleri on petoeläin. Ei todellakaan lemmikki helpoimmasta päästä, ei asu häkissä, puree ainakin pentuna tajuttoman paljon ja kovaa. Mitään elävää olentoa ei tulisi ostaa lapselle, siksi koska äitin pikku Anna-Maija niin tahtoo. Ne eivät ole leikkikaluja.

    • vastakarvaa

      Omasta mielestäni alle 10-vuotiaiden lemmikkipyyntöihin olisi viisainta vastata ei tai jos on ihan pakko joku hankkia niin kultakala. Pikkulapset eivät ole kypsiä sitoutumaan eläimen hoitoon. Sen takia olisi tärkeää että hankittava lemmikki olisi semmoinen jota muutkin ennättävät hoitaa kiireidensä lomassa.

    • Ykx mies

      Minä voisin sen verran sanoa aloittajalle että mieti tarkoin ennenkuin otat lapsille mitään lemmikkiä, kyllähän lapset haluaa, vaikka kuun taivaalta. Tiedän monta tapausta jossa vanhemmat ovat ottaneet lapsille lemmikin kun lapset ovat halunneet, ja kuinkas sitten kävikään?, lasten kiinnostus lemmikin hoitoon lopahti ja lopulta se oli vanhempien vastuulla.

    • ..................

      Sanoisin että voi tyttöparkoja kun on tuollainen äiti. Toivottavasti et hanki yhtäkään eläintä, etkä tee lisää lapsia! Ja tähän kommenttiin syy ei ole aloituksessa vaan möläytyksistäsi joita olet päästellyt myöhemmin..

      Eikö kahden lapsen äiti tiedä mitä vastuu tarkoittaa, iästä riippumatta??

    • Lemmikkitietäjä

      Olen huomannut, että tällä palstalla on yleistetty mahdottoman paljon. Itse olen sitä mieltä, ettei kaikkia lapsia voi luonnehtia "vastuuttomiksi, kinnostuksensa menettäviksi eläinrääkkääjiksi" - jotkut toki eivät osaa kohdella eläimiä oikein.

      Itselläni on ollut lemmikkejä lapsesta asti ja nykyään (18v, yksin asuva opiskelija) kotona pyörii 7v narttukissa ja rotta. Rotan kaveri kuoli puoli vuotta sitten, joten en ole ottanut epäreilusti vain yhtä rottaa, jos joku sitä miettii. :)

      Eläimistä, jotka sopivat lapsille:
      Kesyrotat ovat kuin pieniä koiria sosiaalisuutensa suhteen (monen vuoden kokemuksella kerrottuna), mutta vaativat sitä kautta myös hyvin paljon huomiota ja hellyyttä. Vanhempien avustuksella 11v tytöt voivat hyvinkin selvitä rottapoikien kanssa. Suosittelen tosiaan mieluummin poikia, jotka ovat rauhallisempia ja vähemmän aktiivisia kuin tyttörotat. Toisaalta myös rottien ruokinta on hyvinkin tarkkaa ja monipuolista, joten vanhemman vastuu on suurehko.
      Gerbiilejä meillä oli pienenä ja ne ovat hyvin helppoja ja suloisia eläimiä vanhemman avustuksella hoidettavaksi. MUTTA: gerbiilit ovat äärimmäisen nopeita liikkeissään, joten varovaisuutta ja kärsivällisyyttä lapsilta vaadittaisiin.
      Marsuja suositellaan usein pienten lasten eläimiksi juuri siksi, etteivät ne ole lainkaan aggressiivisia. Tämä on mielestäni epäreilua: marsut ovat puolustuskyvyttömiä ja siksi joutuvat helposti kaltoinkohdelluiksi. Jos olisi olemassa vaara, että oma pikkuinen karvapallero puraisee, kohdeltaisiin lemmikkejä enemmän arvostavasti.
      Koira olisi lempeydessään ja suvaitsevaisuudessaan yliveto, mutta vanhemman pitäisi ottaa suurin vastuu sen huoltamisesta. Päivittäiset lenkit vievät yllättävän paljon aikaa...
      Kissat ovat omanarvontuntoisia ja saattavat järkyttyä lasten "paijatessa" niitä. Toisaalta tämä estää eläimen kaltoinkohtelun. Kissa on myös siinä suhteessa koiraa helpompi, että se on itsenäinen, eikä kaipaa emäntänsä/isäntänsä jatkuvaa läsnäoloa ja huolenpitoa.
      Helpoin vaihtoehto olisi ehkä aloittaa ratsastustunnit jossain tallilla, josta on mahdollista ottaa vastuulle hoitohevonen. Näin vanhemman suuri vastuu jäisi pois kuvioista ja lapsen kyllästyessä ei lemmikki jäisi "pyörimään nurkkiin".

      Onnea lemmikin metsästykseen!

      • Lemmikkitietäjä jatk

        "Hei siis mitä ****** en ikinä ottaisi mitään saatanan kilikonnaaa menkää ***** hoitoon kaikki!!!!! "

        ...nyt vasta huomasin tuon viestin ja haluaisin huomauttaa muutaman asian:

        1) Kilpikonnat ovat äärimmäisen vaikeahoitoisia tarkan ruokintansa tähden, eivät lainkaan lasten lemmikki -ainesta!
        2) Jos olet aikuinen ihminen ja menetät tuolla tavalla malttisi ihmisten vastatessa itse kysymiisi kysymyksiin, en ostaisi minkäänlaista eläintä teidän talouteenne. Tollainen aggressiivisuus ei vain ole sopiva kasvuympäristö lemmikille!

        Ennen kuin rupeat huutamaan minullekin: annoin vihjeitäni vain hyvää hyvyyttäni ja kohteliaasti. Toivon, että itsekin kohtelet vastauksiamme samalla tavalla.


    • rottisfani

      Fretti on luultavasti 11-vuotiaalle liian vaativa lemmikki, mutta suosittelen rottia. Niitähän sinullakin on jo ollut niin ei ole uusi tuttavuus (monelle äidillehän rotta on kauhistus...). Rottia pitää olla ainakin kaksi ja ne ovat melko kaikkiruokaisia ja helppohoitoisia, häkin kuuraamista lukuunottamatta. Rotat ovat jyrsijöistä fiksuimpia ja niillehän voi opettaa vaikka temppuja ja rakennella agilityratoja. Meillä on jotkut rotat jopa oppineeet tunnistamaan nimensä. Ja tytöt varmaan mielellään ompelevat häkkiin putkia ja riippumattoja, ne kun ovat pikku hampaiden ansiosta lähes kertakäyttökamaa... ;)

    • Kyllä minä vien

      Meillä on ollut hiiriä ,marsuja ,kissa , koira.
      ja näistä oppineena paras ja helppo hoitoisin lemmikki lapselle on betoniporsas.
      Eli sellainen joita destia ja kunnat käyttää omissa hommissaan.
      Sellaisen ostat lapsille niin kuormaauto tuo pihaan ja nostaa nosturilla alas.
      Siinä lapset saa käydä sitä pitämässä hyvänä.

    • silversand

      Ihan infoksi, on olemassa aikuisia jotka ei kirjoita kirjakieltä, käytä pilkkuja tai isoja kirjaimia. Selityksiä on monia. Ja jos henkilö valhetelisi identiteettinsä ja kysyy neuvoa mikä olisi paras lemmikki niin so what? Ja nuo ''ota kastemato tai perhonen'' kommentit voisi jättää pois.. :s

      Kani on helppo hoitoinen. Itse sain ensimmäisen kanini jo 4 vuotiaana. Ulkokaniksi kannattaa ottaa belgianjätti, ranskanluppa tai joku jättirotu kani. Sisäkaniksi sopii kaikki rodut. Jättirodut ovat kyllä siinä mielessä huono kun niillä on paljon voimaa ja saattaa karata helposti lapselta. Suosittelen kääpiöluppaa sisäkaniksi. Häkki joka toinenpäivä siivota. Kani oppii myös sisäsiistiksi. Ruokaaa ja vettä joka pv saataville. Kannattaa lukea netistä tai kirjoista lisää.

      Rottia en suosittele. Ulosteet haisee tujulle. Ja häkkiä pitää siivota aika paljon koska rotta päästelee jokapaikkaan. Rotta tarvii myös ison häkin ja lajitoverin.

    • juuhjuuh

      kyllä tytöt on jo tarpeeksi vanhoja lemmikin hankintaan :) nuoremmilleki on laitettu oma pikkulemmikki ja hyvin ovat hoitaneet.
      noista vaihtoehdoista suosittelen niitä marsuja tai esim. hiiriä :) marsut on erinomaisia lemmikkejä jotka kyllä pienenä otettuna tottuu nopeasti käsittelyyn :) ne rakastavat isoa tilaa ja pehmeitä lötköttely paikkoja häkissä :) hiiret on mukavia ja suloisia pieniä otuksia joiden touhuja on mukava seurata ja joille on hauska keksiä virikkeitä ja tekemistä häkkiin :) ne ovat valmiiksi kesyjä kasvattajalta hommattuna. Fretti ei ole helppo lemmikki. sille täytyy olla erikoiruoat,isot häkit ja se haisee. se myös tekee helposti tuhoja asunnossa ja sotkee paikkoja. ja monesti ne näykkii vaikka olisivat kuinka kesyjä. Rota on kans mahtavia lemmikkejä :) ne ovat ku minikoiria. niille on kans mukava värkätä kaikkee kivaa :) pikkulemmikin kanssa voi käydä näyttelyssäkin, jos kiinnostusta on :)
      lisätietoja löytyy mm.
      www.hiirifoorumi.net
      www.marsut.net/keskustelut

      onnea lemmikin hankintaan :)
      -Jenni & karvakorvat

    • 11vuotias

      Täällä on monta kertaa valitettu siitä, että lapset eivät voi ottaa lemmikkiä, 11-vuotiaat eivät osaisi kirjoittaa oikein ja muuta. Olen 11vuotias ja usein minun ikäiseni kirjoittavat parempaa tekstiä kuin monet aikuiset, sillä meille sitä juuri nyt koulussa jankataan. Jos ajattelette "31vuotiaat" itseänne 11vuotiaina, en usko, että olette sen ikäisenä olleet mitään ´mallikelpoisia. 11vuotiaskin voi ottaa vastuuta, joten eipä aleta yleistämään ! Itselläni on vuokraponi, enkä siihen kyllästy, enkä sitä ala laiminlyömään, koska se on niin rakas minulle. Jos eläimestä tulee sinulle rakas, et haluaisi IKINÄ laiminlyödä sitä. Kaverini ovat kaksoset ja he mankuivat vuosi sitten kovasti marsuja jotka sitten saivatkin. Kuukauden alkuhuuma tuli ja meni ja nyt marsut ovat kylpyhuoneessa häkeissään suunnilleen 23h vuorokaudessa ! Tämä johtui todennäköisesti siitä, että he halusivat ne vain siksi, että muillakin oli ja se on "siistiä". Siksi niistä ei tullut heille niin rakkaita. TOIVON, että ymmärrätte, että 11vuotiaat ovat vielä lapsia, mutta voivat ottaa vastuuta siinä missä 31vuotiaat ! P.S. Onko teillä jotain valittamista oikeinkirjoituksestani ?

    • Väsynyt eläinlääkäri

      Jos otat jonkun, niin ota nisäkäs. Tuolla asenteella ei kannata edes harkita mitään lisko-, lintu- tai kalakunnan edustajia, koska ne todennäköisesti vain kärsisi ja kuolisi. "Kilikonna" tai mikään muukaan lisko ei todellakaan ole mikään lasten kiva pikku lemmikki, vaan erittäin tarkkoja olosuhteita, paljon tietoa ja hyvää hoitoa vaativa eläin. Samaan kategoriaan tippuvat kalat ja linnut mun kirjoissani.

      Pikkujyrsijät tosiaan elävät tosi lyhyen ajan, joten jos lapsi niihin kiintyy, niin aika nopeasti on iso suru puserossa. Jyrsijät saattavat myös purra (toiset herkästi ja toiset vähemmän herkästi), jos niitä käsittelee väärin, joten et sitten tuo sitä hiiriparkaa lopetettavaksi, koska se söi palan teidän pikkuprinsessan peukaloa. Rotat ei pure (paitsi ääritilanteissa) ja on sosiaalisia ja erittäin helppohoitoisia.

      Marsut ja kanit eivät ole erityisen vaikeita, mutta vaativat perehtymistä. Siitä marsujen C-vitamiinista puhuttiinkin jo aikaisemmin. Kani on vielä astetta vaativaisempi eikä voi hyvin, jos ei pääse säännöllisesti ulkoilemaan häkistä ja saa sopivaa ruokaa. Itse asiassa kanin olisi parasta saada elää aivan vapaana. Kani todennäköisesti kakkaa ja pissaa lattioille ja saattaa jyrsiä asioita (kuten myös marsut ja jyrsijät), joten toivottavasti et omista kovin arvokkaita huonekaluja.

      Haluaisin myös tehdä tiettäväksi, että pienetkin eläimet voivat sairastua ja tarvitsevat välillä ihan eläinlääkäriä ja koska me työllemme omistautuneet ihmiset haluamme tarjota parasta hoitoa kaikille potilaillemme, se ei ole ilmaista. Päin vastoin. Se on melko kallista. Käsipäivään ja yleiskatsauksen saa paikasta riippuen semmoisella noin seitsemälläkympillä plus lääkekulut ja hinta nousee siitä ylöspäin toimenpiteestä riippuen. Esimerkiksi kani hammashoito menee kepeästi yli sataseen rauhoituksineen ja hammasvikainen kani ei yleensä valitettavasti selviä sillä yhdellä käynnillä. Me emme myöskään lopeta lemmikkejä ilmaiseksi, vaikka kuinka toisit itkevät mukulasi sympatiakertoimeksi (näitäkin on nähty...) Kärsivät eläimet totta kai päästämme paremmille laitumille, näinhän määrää sekä vala että laki, mutta kyllä se lasku seuraa perässä joka kerta.

      Kissa on "helppo" eläin ja sietää ja kestää todella paljon. Kissakaan ei kuitenkaan ole helppo siinä mielessä, että se tarvitsee päivittäisen hoidon, oman rauhan, oman raapimapaikan, tarpeeksi leluja ja leikkejä saalistusvietin toteuttamiseen sekä matokuurit, leikkuuttamisen, vuosittaiset rokotukset, hammashoidot, pissanäytteet, erikoisruokavaliot, kalliit lääkkeet, virtsakivileikkauksen, verinäytteet jne. Yht'äkkiä se "helppo" lemmikki onkin erittäin kallis (jos tuon esimerkin mukaan mennään, niin "halvalla ja helpolla" on hintalappua jo varovasti arvioiden 1500 euroa) ja sulla on kädet luuta myöden raadellut, koska Mirrille ei oikein maistu ne pillerit, jotka sen on pakko saada, koska muuten se pissaa taas sohvalle. Jos olet vielä siinäkin vaiheessa valmis antamaan kissallesi ne pillerit vaikka kädet putoaisivat lopulta kuolioituneina irti ja olet sitä mieltä, että teitin Mirri on hienoin ja ihanin eläin koko maailmassa ja se pikavippi oli aivan takuulla sen arvoinen, niin sitten saat luvan ottaa kissan mun puolestani. Muussa tapauksessa älä ota, koska mulle tulee paha mieli, jos tuot sen lopetettavaksi. Tämä sen vuoksi, että olen tuollaisen hoitohistorian jälkeen todennäköisesti itse kiintynyt Mirriin kovin ja pidän sitä hienona kissana. Olen nimittäin itse henkeen ja vereen kissaihminen ja valmis pistämään sohvani ja käteni alttiiksi oman pikku petoni vuoksi aivan koska tahansa.

      Elikkä joo, harkitse vielä, ja harkitse tarkasti. Jos sydämestäsi löytyy ison tai pienen karvaisen tassun mentävä kohta, niin siitä vain. Lapsesi voivat itse päättää oman sydämensä tilanteesta täytettyään 18 vuotta ja alettuaan itse kantaa vastuun itsestään. Siihen asti lopullinen vastuu on sulla.

    • 12vuotias eläintyttö

      Hei! Kissa on ainakin helppohoitoinen lemmikki, ja elääkin yleensä 10-20 vuotta. Itse olen 12 vuotias tyttö ja siskoni on 10 vuotias, saimme omat kääpiöhasmterit noin kolme vuotta sitten, kun muutimme omakotitaloon. Hamstereiden jälkeen saimme yhden kissan, vuoden päästä toisen ja kaksi vuotta sitten sain oman koiranpennun, se on pk.collie ja käyn koulunkin jälkeen sen kans pitkiä, jopa tunnin lenkkejä, ruokin sen, harjaan, hoidan, lenkitän, koulutan ym. itse. Tiedän, että se on kuitenkin aina vanhempieni vastuulla. Hyvin on kuitenkin sen kanssa mennyt :)

      Lisäksi harrastan ratsastusta ja hevosia, olen harrastanut noin 5 vuotta ja nyt minulle ja kaverilleni on tulossa yhteinen ylläpitohevonen joksikin aikaa meidän läheiselle tallillemme :)

    • eyhsdgtjury6jfbgy

      Olen 12-vuotias tyttö, minulla on tällä hetkellä 2 marsua. Koko elämäni oen elänyt eläinten kanssa, on ollut marsua, kissaa, koiraa, seeprapeippoa, hiirtä, rottaa.. mutta se riippuu aika paljon siitä luonteesta. Esim. Minulla on kaveri, joka pitää eläimiä leikkikaluina, ja sitten yksi toinen kaveri joka ie paljoa lemmikistään piittaa.

      Mutta jos lapsi on seurallinen, innokas ja suhtkoht. rauhallinen niin hyvin menee :)

    • muhahaa

      täi on helppohoitoinen hommaa ihmessä semmonen

    • Mika++

      Perhosen toukka on aika helppohoitoinen. Sehän on koteloituneena näin talvella. Tämmönen tuli tässä mieleen.

    • sinivalaita

      Mieluiten itsekiinni otettu sivivalas. Sen akvaariokin olisi sopiva uimista varten :)


      ja veden vaihto ei ole tarpeen, koska akvaario olisi tarpeeksi iso että sadevesi täyttäisi sitä :)

      Mutta luvan siihen kyllä tarvitsisi :D

      ja mitä ihmettä tarkoittaa nämä ''11.w''
      Onko lapsesi 11 wattisia vai?
      .
      .
      .

    • Voi voi sentään..

      11vuotias:
      P.S. Onko teillä jotain valittamista oikeinkirjoituksestani ?

      Ei kannata alkaa uhota, ehkä myöhemmillä luokilla opit oikeinkirjoituksen.
      Näin alkuun, se on 11-vuotias :D

      Ei sillä, että oikeinkirjoituksella olisi tällaisella keskustelupalstalla väliä. Naurattaa vain tollainen uhoaminen :D

    • Hippuli

      Fretti on aika vilpas,mutta gerbiiliä ehdotan. Helppo hoitoinen on ja jos lapset joskus rupeavat kinuamaan koiraa gerbiili on hyvä ensi lemmikki :)

    • makke888

      Pikkusiskoni sai 9 vuotiaana kanin lemmikiksi

    • jos aijot hankkia lapsille lemmikin,muista että vastuu on sinun. miten paljon lemmikki saa seuraa kun tytöt tulee teini ikään ? nämä on asioita joita kannattaa ajatella ja mihin eläimet laitetaan esim. kesälomilla jos aikoo reissata ?

      itse suosittelisin rottaa. jos rotan kanssa seurustelee päivittäin siitä saa kesyn ja hyvin seurankipeen kaverin. minun rotat olivat sisäsiistejä eivät pissaneet vaikka saivat olla irti noin 30 minuuttia päivittäin/ kerrallaan. sit pissasivat häkkiin.
      ostin ne kaksistaan mutta jostain syystä en eivät sopeutuneet samaan häkkiin mutta toimivat hyvin yhdessä irti ollessa.

      tein rotille omat riippumatot häkkiin pienistä pyyhkeistä jotka kiinnitin pyykkipojilla. sit ne itse puri niihin reität että saivat nokan ulos. vaihdoin pyyhkeet tarvittaessa eivät olleet kalliita ostaa.

    • ei lapselle lemmikki

      Gerbiiliä en suosittele. Olen aikoinani pitänyt seitsemää terraariollista gerbiileitä ja voin sanoa kokemuksen syvästä rintaäänestä, että ne eivät ole lasten lemmikkejä. Gerbiilit ovat niin vilkkaita ja joskus jopa omantahtoisia, että pissaavat ja purevat miten sattuu. Temperamenttisia tapauksia löytyy runsaasti. Lisäksi gerbiilien terraarion siivous ei ole lasten hommaa, sillä satalitrainen terraario vetää aika paljon purua. Ja gerbiilillehän ei riitä mikään 5cm purua, pikemminkin 15-20 cm purua.

    • k mikko

      PARAS ON EHOTTOMAST KAHEN KILON PAINONEN, KANKAINEN, STRASSELITÄYTTEINEN, SÖPÖ LUPPAKORVAKOIRA, MILLÄ ON ALLANSA NELJÄ HERKÄSTI LIIKKUVAA, HELPOSTI IRROTETTAVAA PYÖRÄÄ. SITÄ ON SITTEN HELPPO PERÄSSÄ VETÄÄ MELKEIN VAIKKA MINNE.
      6.11. 2011 SUUREST SUOSITTAEN, VAKAVISSAAN... k mikko

    • Tässä tämä

      Itse oon 12w ja oon aina halunut rottan! Kissat on helppo hoitosia, rotta tai jokin marsu kanataa hankia. Ne on helppo hoitosia ja seuralissia mut on niisäkin puutenssa. Muista että niillä pitää olla aina samaa sukupuolta olevaa seuraa. JA TE TOISET ihmiset kyl jotku aikusetik kirjotaa et 11w koska se on joitenkin mielesstä helppo tapa! Et älkää tuomitko!!! :z

    • Koira ihminen

      Varsinkaan marsut eivät ole kovin pitkä ikäisiä joten kannattaisin koiraa vaikka ei ole kovin helppo hoitoinen.

    • angeliinaniina

      En lukenut kaikkia viestejä, mutta jokaisen vanhemman tulisi muistaa se, että LAPSELLE EI OTETA LEMMIKKIÄ! Vaan se otetaan sitten perheeseen. Lapsen innostus lakkaa erittäin todennäköisesti jossain vaiheessa ja vanhemmat ovat sitten ne, jotka sen elukan hoitaa! Oli se helppo tai vaikea...

    • puollueeton

      Hei
      olen puolueeton mutta silti miksi pitää
      mennä tuollaista sanomaan aikuisille ettette vaan itte ois lapsia jotka esittää
      aikuisia etenkin. jos mä oisin toin anu oisin kyl tehny ilmotuksen teistä JO!
      no joo lapsi on aina lapsi, se minun täytyy myöntää, mutta se ei tarkoita
      että lapsi ei voi huolehtia omasta lemmikistä! Teille jotka noin ilkeästi kommentoitte, niin teille ei mikään eläin sovi paitsi pehmoeläin jos te noin lapsellisesti käyttäydytte! TEIDÄN TÄSSÄ TÄYTYY KASVAA! Teillä ei
      taida olla minkään näköistä tietoa lemmikeistä! Ja minä vähän luulen että TE olette
      lapsia joilla ei ole minkään näköistä TILANNETAJUA!

      • Anu Parvela 31.w

        kiitos, puollueeton!


      • puollueeton
        Anu Parvela 31.w kirjoitti:

        kiitos, puollueeton!

        sanoin jo että oon PUOLLUEETON!


      • Kilpikonna-fani12v
        Anu Parvela 31.w kirjoitti:

        kiitos, puollueeton!

        Et voi olla tosissasi noiden kommenttiesi kanssa. 31 vuotta ikää? Tuskinpa, tai sitten olet muuten vain erittäin töykeä ja tilannetajuton ihminen. Tyhmä olet kun ihmiset asiantuntevina yrittävät auttaa ja rupeat kiroilemaan...
        Tyhmä olet myös jos otat kinuamiset tosissaan ja luulet, että lapsesi niitä yksin hoivaavat. Jotkut lapset osaavat pitää huolta, jotkut ei. Suurin osa ei. Itsekkin tajuan sen vaikka olenkin 12 vuotta. Itse olen kinunnut kilpikonnaa koko ikäni, ja perustellut tarkkaan syyt, lukenut kilpikonniata kirjoista ja internetistä sekä ottanut selvää ihan livenä asiantuntijoilta. Nyt äitini onkin jo vakuuttunut siitä, ettei kiinnostus lopahda, kun olen jo nän kauan opiskellut ja jaksanut odottaa. Kun isosisko muuttaa pois, niin konna tulee tilalle., (sekin vie vähemmän rahaa ;)

        En silti suosittele konnaa yleisesti ottaen tuoksi Helpoksi lemmikiksi, koska lapset helposti pudottavat konnia, jolloin mm. konnien kilpi voi haavoittua, joten ei konnaa. Tietynlainen kani olisi ihan OK, mutta kanit ovat kyllä erittäin vahvoja, joten heidän tapauksessan täytyy otteen olla erittän asiantunteva. Ei rottia, ne haisevat ja häkeissä on hoitamista. Chinchilla on pitkäikäinen, max. 20 vuotta elinikää. Kissa on hyvä, mutta ota huomioon, että lapset saattavat kohdella ylhäisiä kissoja kaltoin. Joten kissa on minun suositukseni.


    • kissa mikä kissa

      hei olisi kysmys niistä gerbiileistä olihan sinulla lapsena kaksi sillä ne ovat lauma eläimiä ja jos on esim 1marsu se tarvitsee TODELLA paljon seuraa tai kaverin itse suosittelisin odottamaa vaikka oli minullakin 11vuotiaana miljoona eläintä ja olen nykyisin eläin kasvattaja

    • F

      Se, mihin olet itse valmis sitoutumaa ja minkä sinä haluat! Koska olipa lapsesi kuinka vastuullinen ja kypsä hyvänsä, eläin on AINA sinun vastuullasi! Eläimestä on pidettävä hyvä huoli ja on aikuisen tehtävä varmistaa että niin tapahtuu. Eläimestä pitää huolehtia sen elämän loppuun asti ja on aikuisen tehtävä varmistaa että niin tapahtuu! Jokainen eläin joka taloon hankitaan täytyy siis olla aikuisen valitsema ja HALUAMA!

      • Tytsi13v

        Ite oon 13v ja haluun gerbiiliä mutta äitini on sotä mieltä et ten ole valmis sellaiseen. Kaverini sai gerbiilejä jo 11 vuotiaana ja siskoni Kaveri sai jo ensimmäiselläluokalla. Olen lukenut kesälomasta asti gerbiileistä... ;( Mutten saa!


    • kr

      Mä suosittelisin gerbiiliä sulle sillä se on tosi helppohoitoinen =)

    • Märkä-Russe

      No, en kyllä ole varma kannattaako tämän aloittajan ottaa mitään eläintä, tuo teksti näissä myöhemmissä viesteissä on ollut aika epäaikuismaista.. Mutta esittelen nyt kuitenkin tässä vielä parilla sanalla yhden jyrsijälajin :) Eli siperian maaoravan. Hyvin helppohoitoinen eläin; kaikkiruokainen, ainakin omani on oppinut käyttämään vessaa joten häkkiä ei usein tarvitse siivota, kesyyntyy aika helposti(taas kerron omasta kokemuksestani), selviää esim. viikonlopun yksinään kotona jos perhe on matkoilla. Lisäksi oravaa on oikeastaan mahdotonta pudottaa käsistään koska se kiipeilee sinua pitkin ja vaikka se putoaisikin, sille ei todellakaan käy mitään. :D

      Mielestäni lapselle on mahdollista hankkia ”oma” lemmikki, jos vanhemmat ovat sillä tavalla mukana että esim osallistuvat kuluihin, auttavat hoidossa jos lapsella on kiireitä vaikka koulun parissa ja vanhemmat ovat myös jollain asteella kiinnostuneita lajista joka perheeseen otetaan, eikä esim. äiti pelkää perheen käärmettä kuollakseen. ;D

    • enooammatilainenmutt

      mulla on 2 kissaa, itse olen 12, kohta 13 ja kissat ovat olleet minulla jo kohta 6 vuotta (vanhempi) ja toinen taas 4-5 vuotta. Olen osannut hoitaa niitä ihan hyvin, sain ne kuitenkin vasta jonkin ajan päästä omakseni. Mun iskä ja äiti on myös hoitanut niitä, mutta pointti oli se, että 11 vuotias ei ole kakara jos 9 vuotias saa 2 kissaa omakseen... ja osaa hoitaa niitä :D eli suosittelen lemmikiksi kissaa.

    • Eräs..

      Siis mikä show tästä nyt tulikaan? Ei se välttämättä tarkoita että jos on omalla lapsellansa/lapsensa kaverilla on eläinten hoitaminen jäänyt vähemmälle, että se koskisi kaikkia lapsia? Se on niin tätä ihmisten logiikkaa.. Yhdellä = kaikilla.
      Itse olen jo melkein 13 ja minulla on kissa, josta olen pitänyt huolen aivan alusta saakka.. Varmaan joskus otetaan gekkokin.. Ja joo, kissa pidetään gekkohuoneesta pois.. Kissani on myös aivan sisäsiisti, ei nirsoile, ei tee tyhmyyksiä..

    • Vitun urpo!

      Vitun urpo, en usko että aikuinen ihminen voi olla noin tyhmä?!
      Hanki kakaroillesi pehmolelu, sellainen joka liikkuu vähän ja pitää ääntä.
      Ainakin on helppohoitoinen. Ei syö eikä sotke.

      Toivottavasti kirjoituksesi oli provo!

    • Tässä helpoin

      Kilpikonna avaimenperässä.

      http://www.voice.fi/uutiset/ilmiot/jarkyttavaa-onko-tama-sairain-tuliainen-ikina/8/37193

      "Kiinaan matkustavien turistien kannattaa olla tarkkana, etteivät he osta vahingossa tuotetta, joka pitää sisällään hiljaa kärsivän ja lopulta kuolevan eläimen.

      Kiinassa myydään avaimenperiä, joiden sisällä on - uskomatonta kyllä - oikea kilpikonna. Konna lilluu värikkäässä yrttivedessä sinetöidyssä ja paksussa pussissa, joka heiluu avainnauhan jatkona. Myyjien mukaan konna saattaa selvitä avaimenperän sisältämässä litkussa hengissä yhdestä kolmeen kuukautta.

      Tapa on uskomattoman julmaa eläinrääkkäystä ja nyt asian tiimoilta kiertääkin Facebookissa viesti, jota pyydetään välittämään eteenpäin, jotta julmalle tavalle saadaan laitettua piste.

      Katso järkyttävä kuva tuotteesta"

      http://www.hoax-slayer.com/live-turtle-keyrings.shtml

    • Lapsetkin yksilöitä

      Teille jotka olitte sitä mieltä, ettei lapsille kannata ottaa lemmikkiä:
      Itse sain 10-vuotiaana koiran ja lenkitytin sitä loppuun asti! Pian sain pari degua ja kysyin äidiltäni vielä sirkkoja ja kotiloita, koska olin kiinnostunut niistä jo muutaman kuukauden. Äitini odotti vielä nelisen kuukautta jos innostukseni laantuisi. Sitten äitini haki serkultamme aksun, jota sain hoitaa kaksi kuukautta. Innostukseni ei laantunut ja sain oman aksun. Nyt ole 15-vuotias ja olen hoitanut eläimeni mielestäni hyvin. Vaikka teini-ikä tulikin se oli erillainen , sillä minulla oli eläimet tukenani.
      Meinasin masentua monta kertaa, mutta eläimet auttoivat jaksamaan. Kotilot ovat tosiasiassa tosi rauhoittavia eläimiä ja koirat ovat ihani lenkkeily kavereita ja auttaa pysymään hyvässä kunnossa, sillä niiden kanssa on pakko lähteä ulos.

      Olen seurustellut nyt vuoden ja eläimet eivät ole olleet este. En yövy katuojissa niin kuin monet muut minun ikäiseni tai käy usein yökylässä, sillä minun pitää hoitaa eläimet. Enkä mielestäni ole jäänyt paitsi mistään. Tunnen myös monta muuta ihmistä, joka on harhautunut samalle tielle ja olen löytänyt paljon uusia kavereita eläin harrastukseni myötä.

      Jotta lapsetkin pystyvät pitämään huolta eläimistä kunhan ovat vastuullisia. Voit koittaa, vaikka samaa temppua; kysyä jos saisit, vaikka 2 kuukaudeksi joltain lemmikkieläintä.

      Lähden pian opiskelemaan ja eläimet eivät ole siinäkään este. Hain eläinkouluun, jotta eläimet matkaavat mukanani asuntolaan. Toinen vaihtoehtini oli kauppis ja jos pääsen sinne vanhempani on luvannut hoitaa minun koiraani, degujani sekä aksujani viikolla. Heidän tukensa ovat todella olleet tarpeen, vaikkakin olen hoitanut eläimeni perusteellisesti yksin sekä tehnyt töitä lemmikkieni tarvikkeiden mukaan, että olen saanut rahaa.

    • elukkatarhallinen

      Triopseja voisin suositella ensilemmikeiksi, ei elä pitkään joten alkuhuuman mentyä ohi niistä pääsee nopeasti eroon. 1-3kk vain tarttee sietää näitä muutaman kymmenen litran akvaariossa jos on pakko hankkia lapsille jotain elukoja. Itsellä joskus muistaakseni 18-vuotiaana oli ensimmäiset elläimet juurikin näitä tripsuja.

      Sitten astuikin mukaan koira, pari vuotta myöhemmin liuta eri lajisia kotiloita, hamsteri ja nyt uusimpana kani.
      Isä aina lemmikkikinuamisiin vastasi "Hanki sitten aikuisena vaikka eläintarha!" ja nythän mulla on, tavallaan. Norsu ja kirahvi puuttuu. ;)

      Jos vaan mahdollista niin elukat vois jälkikasvu hankkia itse sitten kun ovat täysi-ikäisiä jos vielä kiinnostaa. :)

      Jep, olen nyt 24 ja osaan ottaa vastuun elukoistani. MIelestäni oli vain hyvä etten saanut niitä omia lemmikkejä sillon mukulana vaan sain osallistua isän metsästyskoiran hoitoon, oli seki jotain.

      Kiitos ja näkemisiin.

    • siirilydia

      Joku täällä sanoi et kissa on halpa ja helppo lemmikki, ostavat kaupan raksuja. Muistattehan että kissatkin ovat 100% lihansyöjiä joten harvemmin mistään prismasta löytää kissalle oikeasti sopivia raksuja. Tuppaavat sisältämään kaiken maailman moksaa, kuten esimerkiksi viljaa joka ei kissan ruokavalioon kuulu.

      Mutta sanoisin että älä itse ala sitä eläintä hankkimaan lastesi puolesta todellakaan. Anna lastesi itte etsiä se kaikki tieto eläimestä, ja tietenkin itse tarkistat tietojen paikkansapitävyyden, kunnollisesta tiedonlähteestä (ei eläinkauppa ja tietokirjat, vaan esimerkiksi eläimen lajiyhdistyksen nettisivut, tai toisena vaihtoehtona keskustelupalstojen runsas selailu jolloin faktatiedon saa kyllä selville helposti). Itselläni meni pari kuukautta kun kanit hankin, että tiesin niistä jo paljon enemmän kuin moni eläinlääkärikään kanien hoidosta tietäisi. Eläimen oikeaan hoitoon ei riitä vaan se että "siivoa ja ruoki ja leiki". Pitää tietää miten ne asiat tehdään oikein. Miten marsua/hamsteria yms käsitellään oikein, mikä on OIKEASTI niille kuuluvaa ruokaa, ei osteta vaan marketissa vastaantulevaa pussukkaa jossa on elukan kuva.

      Mutta anna niiden lastesi itse ottaa selvää kaikista asioista, ja itse varmistat että ne tiedot joita lapsesi keräävät ovat myös paikkansa pitäviä. Voin sanoa että pelkästään tiedon ja kasvattajan etsimisessä on sellainen homma että lapset saattavat jo luovuttaa. Jos näin ei kuitenkaan ole, seuraavaksi on edessä luotettavan kasvattajan etsiminen, häneen yhteyden ottaminen sun muut vastaavat asiat. Sitten alkaa eläimeen säästäminen, ja tietenkin lasten on hyvä tähänkin osallistua, vaikkapa sitten niillä vikko/kuukausirahoillaan.

      Jos teet jo pelkästään eläinten hankinnan lasten puolesta, voit olla varma että he uskovat sinun ottavat vastuun itse eläimestäkin heidän puolestaan. Mikäli lapsi on tarpeeksi kypsä eläimen oikeaoppisesti ja huolella hoitamaan, pystyy lapsi itse tiedotkin hankkimaan ja etsimään kasvattajan, sekä säästämään rahaakin eläimeen.

    • Florette

      Ehdottomasti helpoin kunnon (kotilot tai madot eivät ole kunnon eläimiä) eläin on gerbiili. Sitten ehkä hiiri. Marsu, kani, fretti, hamsteri, chinchilla EIVÄT ole lasten eläimiä.

      • Banshee_

        Ai gerbiilikö sitten on lasten eläin? En nyt sanoisi noinkaan. Gerbiilit on yleensä paljon vilkkaampia kuin esim. syyrialaiset hamsterit, eivätkä mielestäni todellakaan ole pienten lasten lemmikkejä. Ja hiirtäkin lapset herkästi puristavat liian kovaa...


      • marsutonihkui..........

        Kuule, florette! Mun kaveril oli jo noin 3v 2marsua! Ja sairaan hyvässä kunnossa pysynyt! Ja me ollaan nyt 9v! Siinä sulle "marsut ei sovi lapsille"!


    • Tietävä

      Olen itse 11-vuotias tyttö. Minäkin kinusin hamsteria puoli vuotta ja lupasin hoitaa.
      Mutta niinhän siinä sitten kävi, että äiti sitä hoiti...No, olen itsekin nyt sitä hoitanut.
      Mutta meidän tapauksessakin kävi niin, että äiti alkoi hoitaa sitä (koska itse tykkäsi siitä) ja sitten se vain hetkeksi unohtui kun äiti aina ehti hoitaa ensin.
      Niin, miten voit luottaa noin paljon lapsiisi? Pää-vastuu on aina vanhemmilla!
      Ensimmäiseksi ollaan niin innostuneesti ostamassa lemmikkiä, antamassa nimeä ja hoitamassa ekoina päivinä!

    • Nice ihminen

      No, eläimen hoitoon ottaminen on ihan eri asia.
      Minäkin kyllästyin lemmikkini hoitoon vasta kun se oli ollut meillä peräti 2vuotta!
      Ja ei kukaan lapsi pysty sitä kokonaan hoitamaan!
      Vaikka olisi kuinka eläinrakas!

    • lolololololololololo

      Suosittelen sauva sirkkaa koska se on todella helppohoitonen ja rauhallinen eikä kaipaa ees paljon tilaa =)

      • Suosittelen...

        Suosittelen sellaista eläintä lemmikiksi, jota ei tarvitse vangita häkkiin. Ei hiiriä, marsuaj,rottia....


    • H3BUL11NU

      Onpas kiinnostavia kommentteja täällä.
      Ei sirkkoja!Nehän syö kaikki viljat ja ovat vain vaaraksi jos vapaaksi pääsee,sitä paitsi mikä niissä on kivaa?

      Itse sain 8vuotiaana kanin...
      Olin noin puoli vuotta ennen sitä saamista Kouvolassa serkkuni luona hänen syntymäpäivillään. Ihastuin kaneihin ensisilmäyksellä!
      Pidin vähän väliä sylissä ja hölötin kaneista....Tein jopa niiden hoito vihon...No koitti sitten se hankinta! Oli siis tammikuu ja mietittiin et kandesko ottaa eläinkauppasta hermeliini ....No mietittiin ja käytiin prismassa..Nähtiin ilmotus kanista ja päätettiin ottaa yhteyttä (sitä ennen jo löydettiin yks uros japanilainen luppis ,mut se oli menny jo)
      Joo soiteltiin ja seuraavana päivänä jo käytiin kattomassa.
      Oli ihan pakko saada kani ja tämä olli juuri sopiva .....
      8kk,tan risteytys kääpiöluppa....On kyllä nykysinkin diiva ja silloinkin oli.
      Mietittiin yön yli ja päätettiin ottaa se. Äippä kävi kaupas hankkiin kaiken laista..Häkki tuli kyll mukana.
      Tuntu niin ihanalta ku vihdoin oli talossame hieman liikettä...
      En toki heti syleillyt vain katselin sitä ja annoin tutustella ,kuten pitääkin.

      Tämä Ada on nykyisin Rouva ja 3-vuotias.

      Ada teki kauheena valeraskauksia ,eikä tahdottu leikata vaan luonnollinen paras tapa...Eli pennut teetettiin ja isä oli hermeliini-leijonaharjas (oikein mini)
      Pennut oli terveitä ja 5 niitä on.

      2 leijonaharjasta (uros ja naaras, naaras tan värinen ja uros sini,white)
      3 sileäkarvaista (sini-tan värityksellä)
      Poikaset ovat nyt 1v ja noin 3 nyrkin kokoset : D

      Meni kaupaksi ja 1 leijona uros jäi meille....Leikautettiin 6kk ikäsenä....
      Voi niitä poikasten aikoja sukupuolen tunnistus vasta oli hankalaa.

      Jellona on Wild Paulie Paavo ja tan siis Ada.


      Minä olen hoitanut kanejani ja jopa opettanut seisomaan..
      Hyvin menee :)
      ja nyt siis olen 11-vuotta eli älkääs aliarvioiko tyypit!

      Ja tekee hyvää lapsen vastustuskyvylle/kestävyydelle lemmikki taloudessa...Myös henkisesti hyvää ;)

      • 3 fretin omistaja

        Fretti on vaativa lemmikki, ei lapselle..



        Suosittelen että ette hanki lapsille mitään lemmikkiä.


    • Pehmolelu, esim. koiran tai kissan näköinen pehmo, on kaikista helppohoitoisin lemmikki lapselle, sillä se ei kuole, vaikka lapsi unohtaisi sen vaikka johonkin komeroon tai nurkkaan. Mitää oikeaa lemmikkiä ei lapselle pitäisi antaa, sillä lapsi automaattisesti kyllästyy siihen pian ja sitten aikuien joutuu hoitamaan sitä tai viemään se eläinlääkärille tapettavaksi.

    • ppuupppppuuuu

      Anu hei! Olen itse myös 11v ja mun kaveri on 9v ja sillå.on pupu. Hyvin se sitä on hoitanut. Molemmille tytöillesi vaikka hermeliinit. Se on pieni kanirotu.

    • puuupppuuuuu

      Mä ehdottaisin marsua. Molemmille tytöille vaikka naaraat. Marsut ovat ensiksi vähän säikkyjä mutta kyllä se siitä. Ja niiden täytyy antaa olla ensimmäinen päivä (ainakin) rauhassa. Katsella tietenkin saat.

    • Kaisa

      Hei! Mielestäni lapselle sopii parhaiten hamsteri tai gerbiili, sillä ne ovat helppohoitoisia

    • nelivarvas kilpikonn

      MOI!
      oon ite 10.v. ja saan kesällä vanhemmiltani nelivarvas kilpikonnan ei ole vanhanpien mielestä vaikea hoitoinen ja ulkona saa käyttää talvella on horroksessa joten silloin ei tarvii hoitaa teidän ei tarvi muuten haukkuu Anuu (Anu toivottavasti et oo kyröskosken koulussa töissä)niin mut mitä se muka on tehnyt se ehkä halus vain sanoo lapsensa nimet ja iän niin ja siitä kilpikonnasta se on kasvis syöjä (jos pelkää salmonellaa) ei kanna sellaista suolistossaan joten kiva ja mukava päivä eläin

    • neuvo..

      Aikuisille voi ostaa oikeitakin lemmikkejä, mutta lapsille helpoin lemmikki on se pehmolelu jonka voi hylätä nurkkaan kun siihen kyllästytään. :)

    • jiku 2

      ostakaa kani

      • Muista

        Tähän väliin voin vielä tulla sanomaan, että minkä tahansa lemmikin otatte _siihen tulee perehtyä_! Edes hamsteria et voi ottaa tietämättä missä sen pitää asua, mitä se syö jne. Varsinkin lapset haluavat varmasti leikkiä ja harrastaa lemmikin kanssa jotain aktiviteetteja, mutta vaikka eläinkaupan myyjä kuinka väittäisi että tämä kanirotu rakastaa agilytya, on jokaisella elävällä oma luonteensa. Voi siis olla että juuri sinun lemmikkisi ei ole sosiaallisemmasta päästä ja lapsesi menettää kiinnostuksen kokonaan. Tapahtui mitä tahansa niin lemmikistä pitää huolehtia sen loppuun saakka! Muistakaa myös että mitä vaikeampi lemmikki, sen lajiin pitää perehtyä enemmän ja kauemmin ennen ostamista. Voi olla että kun lapsesi saa tietää enemmän siitä lemmikistä jota himoitsivat, se ei enää olekkaan niin mukava. Jos kuitenkin päätätte ostaa esim. sen kanin, koska se näytti eläinkaupassa niin söpöltä ja kotona se on niin kiltti, niin auta armias kun niitä ongelmia alkaa tulla! Muista että vaikka eläin lapsellesi kokonaan tulisikin, myös sinulla pitää olla tietoa ja kiinnostusta sitä kohtaan. Puhaltakaa siis yhteen hiileen lemmikkiä valitessa.


      • kyyyllä
        Muista kirjoitti:

        Tähän väliin voin vielä tulla sanomaan, että minkä tahansa lemmikin otatte _siihen tulee perehtyä_! Edes hamsteria et voi ottaa tietämättä missä sen pitää asua, mitä se syö jne. Varsinkin lapset haluavat varmasti leikkiä ja harrastaa lemmikin kanssa jotain aktiviteetteja, mutta vaikka eläinkaupan myyjä kuinka väittäisi että tämä kanirotu rakastaa agilytya, on jokaisella elävällä oma luonteensa. Voi siis olla että juuri sinun lemmikkisi ei ole sosiaallisemmasta päästä ja lapsesi menettää kiinnostuksen kokonaan. Tapahtui mitä tahansa niin lemmikistä pitää huolehtia sen loppuun saakka! Muistakaa myös että mitä vaikeampi lemmikki, sen lajiin pitää perehtyä enemmän ja kauemmin ennen ostamista. Voi olla että kun lapsesi saa tietää enemmän siitä lemmikistä jota himoitsivat, se ei enää olekkaan niin mukava. Jos kuitenkin päätätte ostaa esim. sen kanin, koska se näytti eläinkaupassa niin söpöltä ja kotona se on niin kiltti, niin auta armias kun niitä ongelmia alkaa tulla! Muista että vaikka eläin lapsellesi kokonaan tulisikin, myös sinulla pitää olla tietoa ja kiinnostusta sitä kohtaan. Puhaltakaa siis yhteen hiileen lemmikkiä valitessa.

        tämä on siis niin totta, aloittaja hei


    • KANISET!

      Meidän tyttö sai jo 7v kanin ja on vieläkin elossa ostimme myös uuden kanin joka osaa kaikenlaisia temppuja!

    • joku karvaton

      pikkuruinen käärme. syöttö kerran viikossa ja niillä ei oo ees karvaa niin ei tarvitse harjata :)

    • Degun

      Hamsteri, rottia, hiiriä tai gerbiili. Jos tilaa ja aikaa ja sieto kykyä linnun kakkaan niin kanarianlintu tai seeprapeippoja..:)

    • tuntematon5

      Kani on edottomasti hyvä lemmikki kunhan pitää siitä hyvän huolen.Itse lapsellani on kani ja lapseni on 10v. Kani on hyvä lemmikki lapselle!

    • Labager

      Lapset osaa hoitaa lemmikkejä samanlailla kun aikuiset. Toki aikuisilla on enemmän tietoa varmasti ja itseluottoa tehdä asioita lemmikille toisinkuin lapsille. Olen itse 15-vuotias poika minulla kuoli keskiviikkona talvikko se eli 3-vuotta eli ei mikään pieni ikäinen talvikko. Se oli eka lemmikini hyvin sen hoidin nytten mietin minkä voisin ottaa seuraavaksi. Mutta älkää ali arvioko lapsia osa saatta olla todella lahjakkaitakin eläimiä hoitamaan.

      • haloo vanhemmat

        Itelläni ollut 2 koiraa aina mutta tällähetkelkä vain 1. Olen nyt 13- vuotias ja itse mietin tuota kilpikonnaa. Tällä hetkellä minulla on 1 koira ja kotiloita, ja hyvin on tullut hoidettua. Tuo sama koira ollut minulla 8 vuotta ja onnellinen on! :)


    • eläin--rakas

      Mie haluan jonkun helppo hoitoisen lemmikin :)

      mutta en alle 3 -vuotiaaksi elävää!

      Kuin meillä on nyt akvaario,kissa,koira ja kani

    • -Luna

      Joo, ei frettiä! On kyllä senverran vaikeahoitoinen, että...
      Kesyrotat on tosi kivoja ja sosiaalisia, niitä ottaisin :)

    • huippis4

      No jos ainoa kriteeri on että pitäisi olla helppohoitoinen, niin ei kannata ottaa eläintä olenkaan. Oli eläin mikä tahansa niin vaivaa sen eteen joutuu tekemään aina. Rotta voi vaikuttaa helpolta lemmikiltä, mutta mitäs jos se sairastuu? Pitää kuskata eläinlääkäriin ja laskut voivat tulla tyyriiksi( nim.kokemusta on ja rutosti). Lisäksi koska se on sosiaalinen eläin tulisi sen kanssa seurustella joka päivä ja päästä vapaaksi väh. tunniksi.Ruokkia kaksi kertaaa päivässä, pestä häkki vähintään muutaman päivän välein (riipuen sottaustasosta) ja huolehtia, hampaista, kynsistä ja hännistä.

      Ja hyvänen aika frettiä ei nyt ainakaan!Itselläni on kokemusta eläimistä, mutta frettiä en todella ottaisi kevein perustein, koska ne on tyypillisesti mahdottomampia kuin esmes. kissat (joilla tunnetusti voi löytyä asennetta astetta enemmän).

      Eli jos helppohoitoisia haette niin se etana ja kastemato olisi aika hyviä tai joku kultakala ja kalat yleensä.

    • marsulove

      12v ei todellakaan oo enää mikään pikkukakara!tai no riippuu vähän ihmisestä..ite oon kohta 13v ja mulla on kaks marsuu ja osaan kyllä hoitaa niitä hyvin.sain ne 8v ja sillon ei kyllä tullu hoidettua hyvin kiinnostus loppu välis jne.mutta nyt tiiän miten niitä pitää hoitaa eikä enää oo silleen ettei joskus yhtää kiinnosta

      • ,.,.,.

        Tuossa iässä voi kuitenkin olla vielä hankala hahmoittaa tulevaisuutta. Jos tulee muutto opiskelujen perässä tai poika/tyttöystävä kuvioihin, niin mitenkäs lemmikin/lemmikkien sitten käy. Varsinkin soluasunnoissa taitaa olla aika hankala lemmikkiä pitää. Ja eihän sekään hyvä ole, jos seuraa kaipaava lemmmikki joutuu yksin olemaan lähes koko päivän.

        Jos taas aikoo asua vanhempien luona vielä vuosia ja vanhemmatkin ovat lemmikistä vastuussa ja osallistuvat mielellään hoitoon, niin asiat ovat huomattavasti paremmin kuin monella muulla, jotka pistävät lemmikin myyntiin heti elämäntilanteen muuttuessa.


    • imineen

      liiasa ja klalle menivät kaöaaa n ja siellä heitä tul vastaan leijona ja se döi lallen ja sitten liiasa .leijona kuoli.sen jälkeen lammella on nähty tyyö ja poika ja leijona.ensin näkyy kalle sitten lisa sitten leijona .ja sitte nse joka näkin kaikki nä,ä koulee.ja aina nähdään enemmään hahmoja .ja viimein maaiömasta lopuu imiset kun kaikki näkee näyt ja maapallo räjähtääää..ja usi maapallo tule avarudesta jaj siten se onmnuppineiulan pääänkokoinen oja ihmiseethuölluja ku pullosta yulleita pimpo mpikmo täääähhhhhhähähyähä

    • nimimerkki13

      ette ikinä usko kukaan ei varmana usko mt n munelääämä on muuutun u 10000000000 kertaaa aremmakassss!!!!!iha sairasta siistiäkivaaaa ja tiiiäytteks miks??nkoska minä olen saanu selville mun luokan ja on paras luika ikimä!!


      mä haallunse kunniakas kerto teille pienen tarinan olipa kerran pieni tyttö joka luki kummitustarinoita ja sitte meni vessaan paskalle.sitte hän huusi hädissää "äitiiiii mikä toi ruskea mun takana on?"no siiiis apuaaaaa sehän on aito pökälke!:DDD

      1 9=10

    • BadOApple

      Kuulkaapas nyt luettelen helppohoitoisia lemmikkejä ja muuten 11-vuotiaat voi olla viisaampia ku moni niitä vanhempi. En haluu olla ilkee tai mitään, mutta eiks toi mesoaminen oo aika lapsellista? Ja ne lemmikit on siis kissa, gekko, isot koirat, kilpikonnat ja jotkut pikku jyrsijät.

      Ps. oon 11-vuotta ja täytän kohta 12.

    • Lapsi todellaki

      mulla ittelläni on 6 hamsteria roborovskeja. kaikki on sopusointuisia ja pidän niistä hyvää huolta.ei tarvii olla mikään kakskymppinen et voi ostaa oman lemmikkin mut kuitenki olis hyvä jos aikuinen alussa valvois ja neuvois

    • Jyrsiä

      Heips! Olen 10 v ja meillä on koira ja marsu.Kannattaa hankkia ehkä hamsteri, gerbiili, rotta tai marsu:) Ne ovat helppo hoitoisia ja rahaakaan ei mene paljoa:). Näistä vaihtoehdoista kannattaa ottaa se mistä tykkää; ) muista että nämä ei elä oikein pitkään 1,5-6v marsut ja rotat elävät pisimpään 3-6v ja muut noin 1-2v. Toivottavasti oli apua:) ps. Ei tarvi pilkata vaikka oon 10:/

    • Jyrsiä

      Heips! Olen 10 v ja meillä on koira ja marsu.Kannattaa hankkia ehkä hamsteri, gerbiili, rotta tai marsu:) Ne ovat helppo hoitoisia ja rahaakaan ei mene paljoa:). Näistä vaihtoehdoista kannattaa ottaa se mistä tykkää; ) muista että nämä ei elä oikein pitkään 1,5-6v marsut ja rotat elävät pisimpään 3-6v ja muut noin 1-2v. Toivottavasti oli apua:) ps. Ei tarvi pilkata vaikka oon 10:/

    • A.E.L

      Minun mielestä kani on helppo hoitoinen sitä voi pitää sekä pihalla että sisällä .ei tarvi ruokkia kuin aamuin illoin . Minulla on kani pihalla eikä kyllä ole paljoa vaivaa

    • kkkkkkke

      Lammas on hyvä kesäeläimeksi, kunhan vain on tarpeeksi iso tila ja mieluiten kaveri sille
      Syö melkein mitä vain vihreää ja raikasta vettä pitäisi aina olla saatavilla
      Meillä lapset ottaa joskus hhnaan hetkeksi ja tykkää paljon kun lampaat (ainakin meillä) oli vähänninkuin koiria :)

    • kaksitoistavuotiaslapsi

      Hei!
      Olen 13-vuotias tyttö, ja tiedän ettei minun pitäisi vastata tai päteä mihinkään, sillä en ole vielä niin viisas kuin monet aikuiset ovat. Mutta minä itse olen sitä mieltä, että odottaisitte vielä muutaman vuoden tuota lemmikin hankintaa. Itse sain kaksi gerbiiliä 7-vuotiaana, ja pidin niistä kovin hyvää huolta yksin ensimmäiset kaksi vuotta. Innostukseni alkoi kuitenkin lopahtamaan, kun ystäväni sanoivat etteivät lemmikkini ole kovinkaan hienoja. Silti rakastin niitä, mutta jätin ne suurimmaksi osaksi äitini hoidettavaksi. Ne sitten kuolivat kun niille tuli ikää 3-vuotta ja neljä päivää. Kadun sitä, että sain gerbiilini, ja että jätin ne äidilleni. Nyt olen kuitenkin viisastunut, ja sain oman koiran silloin joskus 10-vuotiaana. Siitä olen pitänyt hyvää huolta, enkä enää missään nimessä jättäisi häntä hoitamatta. Tietysti kun olen yötä jossain muualla, perheeni hoitaa koiraa erittäin hyvin. Kun sitten olette odottaneet muutaman vuoden, voisitte hankkia vaikkapa hamsterin ensimmäiseksi, ja siitä sitten siirtyä isompaan eläimeen.

    • hai11

      hmmm, minun mielestä kissa tai kastemato ovat helppoja kastemato ensiksi kuulostaa tylsältä mutta sille voisi esimerkiksi askarella jotain kivaa. Mutta itse haluan kissan:)

    • Anonyymi

      Emmä oikeen tiiä että mitähän hitsiä täällä ny aletaan riidellä siitä että mikä lemmikki on hyvä joten mitä ihmettä pitää sanoa että ymmärretään se, että lapsi voi itse vanhemman kanssa päättää mikä lemmikki on hyvä.

    • Anonyymi

      Mä oon 12w ja mulla on kokonaan omalla vastuulla meidän kolme marsua hoidin myös yhen poikueen onnistuneesti ja myin poikaset. Joka aamu herään puolituntia aikasemmin kun normaalisti ennen kun koulu alkaa ja alan siivota häkkiä, ruokin marsut, käsittelen vähän jos ehdin. Kyllä lapsetkin osaavat huolehtia lemmikeistä se vaan riippuu paljon lapsesta :) marsut on ollu meillä jo neljä vuotta eikä kiinnostus todellakaan ole uupunut! Niin paljon uusia asioita mitä voi harrastaa marsujen kanssa tulee vastaan joka päivä.

    • Anonyymi

      Oon 11-v lapsi ja mulla on 2-gerbiiliä. Niillä on mennyt kaikki ihan hyvin. Ei oo ikinä käynyt lääkärissä. Mutta kuitenkin noin 6-kuukautta sitten kävi niin.. ( huom gerbiilit tutustuessaan toisiinsa jotenki asettavat kumpi on pomo ja kumpi orja)niin siis Kävi niin että heillä alko tappelu ja en nähnyt sitä olin käynyt juuri kaupassa ja kun tulin eteiseen näin suoraan huoneeseeni ja nöin että gerbiili ei ollut kunnossa menin huoneeseen ja näin että se oli ihan veressä kerroin heti vanhemmille ja putsasimme gerbiiliä itse en voinut katsoa sitä raukkaa huomenna aamulla en mennyt kouluun koska meimme sen lääkäriin se oli siellä 2 päivää hyvässä hoidossa EVIDENSIALLA mutta aamulla oltiin soitettu että hän oli kuollut🥀🥺nyt kun aikaa on kulunut saan vieläkin vihantunteita elossa olevaa gerbiiliäni kohtaan. Kaikki ikävöivät gerbiiliäni💔

    • Anonyymi

      eläimet kuuluu luontoon, vapauteen. ei ihmisten eikä ihmislapsen esineellistettäviksi leluiksi. Opeta tämä lapsillesi ja osta heille eläimen ja sen häkin tai pannan sijaan kiikarit ja hyvät ulkoiluvälineet. Lapset pääsevät ihailemaan vapaita eläimiä niiden omassa ympäristössä. Samalla opetat lapsille todella isosti etiikkaa ja empatiaa.

    • Anonyymi

      WHAT A FUCK??? OON SIIS 9V TYTTÖ JA MULLA ON 2 KÄÄPIÖKYNSI SAMMAKKOO EIKÄ MUN ÄITI JA ISKÄ AUTA NIITTEN HOIDOSSA YHTÄÄ!! LAPSET OSAA, AIKUSET VAA PASKAA!!!

    • Anonyymi

      No meillä on ollut aina kaoira ja oli frettikin kun synnyin.
      Mutta oman koiran sain 6 vuotiaana. Gerbiili 7, toisen koiran 11, kanin 12 ja hamstereita 12 vuotiaana jolle teetimme poikasia.

    • Anonyymi

      Rotat ovat mahtavia lasten lemmikkejä. Sosiaalisia Ja tykkäävät hoitajastaan.

    • Anonyymi

      Ei mikään koska eläin ei ole lelu

    • Anonyymi

      Siili

    • Anonyymi

      Oma tyttö 11 vee, ja hänellä on ollut kani, ja nyt hamsteri. Tai siis minulla on ollut, vain ja ainoastaan minulla. Kaikesta kuukaudesta toiseen kestäneestä "kyllä minä sen sitten hoidan.." tytön kiinnostus on kestänyt eläintä kohtaan muutaman päivän.

      Näistä kahdesta, ja omasta aikaisemmasta jyrsijäkokemuksesta, hamsteri on varmasti se helpoin, mutta kannattaa pitää mielessä, että kaikki jyrsijät ovat pääasiassa yöeläimiä. Ja hamsteri varsinkin viettää yöelämää. Ekan kuukauden jälkeen tämä "tytön oma" hamsteri piti siirtää koululaisen huoneesta pois, että saa nukuttua.

      Lapselle on kiva nimellisesti ottaa oma eläin, ja uskon sen olevan hyväksi myös kehitykselle. Vaikkei nyt moni lapsi varmastikaan täysin hoida eläintä, se opettaa vastuun kantamista.

      Voidaan puhua eläimen ottamisesta lapselle, ja että sen omistaa lapsi, mutta aikuisten oikeesti eihän mitään eläintä lapselle oteta.

      Kannattaa todella harkita, ja pitää sanasta EI kiinni, jos itseä Kom eläimen hoito ei kiinnosta.

    • Anonyymi

      Lisään tähän vielä, että esim. Hamsteri, rotta ja muut pikkujyrsijät elää pari vuotta. Marsu useamman. Kani vuodesta toiseen, toiset jopa 20 vuotta. Sama kissat ja koirat. Kilpikonna ikuisuuden. Kodinvaihto on toki eläimelle paras vaihtoehto, jos siitä ei jaksa huolehtia, mutta elinikä olisi tärkeä ottaa huomioon eläintä hankkiessa, sen kyllä löytää edestään myöhemmin, jos ei tule ajatelleeksi.

    • Anonyymi

      Hamsteri❤️🔥

    • Anonyymi

      On olemassa useita eläimiä, jotka ovat melko helppohoitoisia ja sopivat hyvin lapsille. Tässä on muutamia esimerkkejä:

      Kani: Kanit ovat yleensä ystävällisiä, helppohoitoisia ja vaativat vähän tilaa. Ne tarvitsevat sopivan kokoisen häkin, puhdasta vettä, tuoretta ruokaa ja puhdasta kuiviketta. Ne voidaan myös kesyyntyä ja nauttia ihmisten seurasta.

      Marsu: Marsut ovat seurallisia ja leikkisiä eläimiä. Ne tarvitsevat hyvän kokoisen häkin, raikasta vettä, tuoretta ruokaa ja heinää. Marsut voivat tulla hyvin kesyyntyneiksi ja nauttia vuorovaikutuksesta ihmisten kanssa.

      Hamsteri: Hamsterit ovat pieniä ja itsenäisiä eläimiä. Ne tarvitsevat sopivan kokoisen häkin, tuoretta ruokaa, puhdasta vettä ja kuiviketta. Hamstereita ei yleensä kannata ottaa samaan häkkiin, koska ne voivat tulla toimeen paremmin yksin.

      Kääpiöhiiri: Kääpiöhiiret ovat pieniä ja aktiivisia lemmikkejä. Ne tarvitsevat pienen häkin, tuoretta ruokaa, puhdasta vettä ja kuiviketta. Kääpiöhiiret voivat olla uteliaita ja nauttia leikkimisestä ihmisten kanssa.

      Näiden lisäksi on muitakin vaihtoehtoja, kuten gerbiilit, jotka ovat sosiaalisia ja leikkisiä, sekä akvaariokalat, jotka voivat tarjota rauhoittavaa seurattavaa. On tärkeää tutustua kunkin eläimen tarpeisiin ja huolehtia niistä asianmukaisesti.

      Mitä tulee fretteihin, ne eivät yleensä ole helppohoitoisia lemmikkejä. Fretit ovat aktiivisia ja tarvitsevat paljon aikaa, tilaa ja stimulaatiota. Ne vaativat myös erityistä ruokavaliota ja asianmukaista koulutusta. Jos et ole varma fretin hoidosta tai et ole valmis sitoutumaan niihin, on suositeltavaa harkita muita vaihtoehtoja.

      On tärkeää tehdä perusteellista tutkimusta ja keskustella eläintenhoitoon erikoistuneiden ammattilaisten kanssa ennen kuin päätät ottaa lemmikin, jotta varmistat, että valitset sopivan ja hyvin hoidetun lemmikin perheeseenne.

    • Anonyymi

      Itse olen hyvin kiinnostunut siileistä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1699
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1584
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1458
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1435
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1298
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1217
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe