Kännykät tulisi eliminoida alaikäisiltä!

Vanhemmat tekevät siinä virheen kun hankkivat alaikäiselle peruskoululaiselle oman kännykän. Sillä ei ole mielestäni minkäänlaista välitöntä tarvetta vielä sen ikäisenä. Sellaiset lapset, joille hankitaan oma kännykkä saavat varmasti kaiken ja me kaikkihan me tiedämme, että sellaisista ihmistä koituu aikuisiällä suuria ongelmia...eivät opi että elämän aikana tulee myöskin pettymyksiä, koska ovat pienestä alkaen saaneet kaiken mitä ovat halunneetkin.
Itse muistan 90-lukua, jolloin kävin itse peruskoulua. Koulumatkallani ei ollut mukana kertaakaan kännykkää ja silti säilyin ehjänä koulumatkaltani aina kodista kouluun ja koulusta takaisin kotiin (tuskin on myöskään mikään sillä matkalla nytkään muuttunut). Lapset eivät opi selviytymään elämässä, jos vanhemmat vaativat että koulusta tullessa kotiin soitetaan vanhemmille töihin tai että kotona tulee olla aina joku tekemässä ruokaa lapsille.
Kännykät ovat häiriöksi oppitunnilla ja on ollut hyvä, että niiden käyttö on rajoitettu monessa koulussa. Suurempi parannus olisi se että kiellettäisi kokonaan kännyköiden pito kouluissa!!

Se todellakin riittää että aikuisella on kännykkä. Tosin en ymmärrä sitä että siinä pitää olla kytkettynä joku älytön puhelinpaketti esimerkiksi 5000min puheluita/kk ja 5000 kpl tekstareita/kk. Itselläni on minuutti- ja kappaleveloitteinen ja sillä pärjää kyllä, eikä laskutkaan ole kovin isoja...paljon alle 10 e/kk:ssa. Skypehän on nykyisin jo keksitty! :)

28

239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikkaan 0 kpl

      ateisti1982, minä kysyn Sinulta:
      Montako lasta Sinulla on?

      • Ei yhtään, mutta miksi vanhempani eivät hankkineet minulle kännykkää ollessani peruskoulussa, sillä niitä oli varmasti silloinkin? Itselläni ei ois nytkään mitään tarvetta kännykälle vaan pelkkä kotipuhelin saattaisi riittää.

        Omille lapsilleni en hankkisi kännykkää, jos minulla olisi lapsia joten ei se tähän liity ollenkaan mitenkään oliko minulla lapsia tai ei!


      • EinarG
        ateisti1982 kirjoitti:

        Ei yhtään, mutta miksi vanhempani eivät hankkineet minulle kännykkää ollessani peruskoulussa, sillä niitä oli varmasti silloinkin? Itselläni ei ois nytkään mitään tarvetta kännykälle vaan pelkkä kotipuhelin saattaisi riittää.

        Omille lapsilleni en hankkisi kännykkää, jos minulla olisi lapsia joten ei se tähän liity ollenkaan mitenkään oliko minulla lapsia tai ei!

        Myös akuankka, värikynät, tietokoneet ja polkypyörät joutavat kieltolistalle.


      • EinarG kirjoitti:

        Myös akuankka, värikynät, tietokoneet ja polkypyörät joutavat kieltolistalle.

        Kännykkä on lapselle vain lelu siinä missä leegopalikat ja todellisuudessa kännykkä ei ole lelu ja sen kanssa leikkiminen voi tulla hyvin kalliiksi!


      • veikkaan 0 kpl
        ateisti1982 kirjoitti:

        Ei yhtään, mutta miksi vanhempani eivät hankkineet minulle kännykkää ollessani peruskoulussa, sillä niitä oli varmasti silloinkin? Itselläni ei ois nytkään mitään tarvetta kännykälle vaan pelkkä kotipuhelin saattaisi riittää.

        Omille lapsilleni en hankkisi kännykkää, jos minulla olisi lapsia joten ei se tähän liity ollenkaan mitenkään oliko minulla lapsia tai ei!

        Arvasin.
        Minulla on useita lapsia. Kännykkä on osoittautunut vertaansa vailla olevaksi kapistukseksi. Aina sattuu ja tapahtuu.
        Minullakin oli kymmenen neuvoa silloin, kun ei ollut yhtään lasta.
        Nyt minulla on kymmenen lasta eikä
        Yhtään neuvoa.


      • veikkaan 0 kpl
        ateisti1982 kirjoitti:

        Kännykkä on lapselle vain lelu siinä missä leegopalikat ja todellisuudessa kännykkä ei ole lelu ja sen kanssa leikkiminen voi tulla hyvin kalliiksi!

        ateisti1982
        Aivan pikkulapsille on lelu.
        Kirjoitat aloituksessa alaikäisistä peruskoululaisista!!!
        Kyllä sen ikäisille kännykkä on kännykkä. Kännykkään voi laittaa saldorajan ja soitonestoja.
        Et tunne lapsia ollenkaan. Huomaan.
        Palataan asiaan sitten, kun Sinulla on kokemusta puolen tusinasta peruskouluikäisestä.


      • veikkaan 0 kpl kirjoitti:

        ateisti1982
        Aivan pikkulapsille on lelu.
        Kirjoitat aloituksessa alaikäisistä peruskoululaisista!!!
        Kyllä sen ikäisille kännykkä on kännykkä. Kännykkään voi laittaa saldorajan ja soitonestoja.
        Et tunne lapsia ollenkaan. Huomaan.
        Palataan asiaan sitten, kun Sinulla on kokemusta puolen tusinasta peruskouluikäisestä.

        Taitaa olla ettei moni vanhempi tiedä omien lapsien käytöstavoista juurikaan mitään, koska antavat lapsilleen vapaan kasvatuksen ilman minkäänlaista kurillista kasvatusta. Lapsilla ei ole tarkkoja kotiintuloaikoja, ei ole ruoka-aikoja, ei ole kiroiluun liittyviä tapaopetuksia jne. Eihän meidän poikamme leiki kännykällä tai tee sitä ja tätä, koska sehän on meidän kultapojumme...näin ollen lapsi kasvattaa vanhempiansa eikä vanhemmat kasvata lapsiansa, joka on minusta todella pöyristävää!!

        kyllä mä vaan olen kuullut monen peruskouluikäisen hokevan vittua keskellä keskustan katuja ja vanhojen ihmisten puistattamassa päätänsä samoin kuin minäkin. Ei mitään kunnioitusta niillä tenavilla vanhempia ihmisiä kohtaan...näkee että ovat eläneet pellossa ja saaneet kaiken haluamansa!

        Oletko ollut esimerkiksi ammattikoulussa sellaisten teinien kanssa, jotka juuri ovat päässeet peruskoulusta pois ja kuvittelevat että tuolloin koitti vapaus ja ihmettelevät jos joku ei pidä heidän vapauden kaipuustaan ja saavat siitä sitten selkäänsä kunnei ole saanut koskaan vanhemmiltaan selkäänsä. Kaikkein suurin moka on tapahtunut, että heillä on kännykkä eivätkä viitsi sen vertaa ajatella että pitäisivät sen äänettömällä, koska ollaan koulussa.


      • veikkaan 0 kpl kirjoitti:

        Arvasin.
        Minulla on useita lapsia. Kännykkä on osoittautunut vertaansa vailla olevaksi kapistukseksi. Aina sattuu ja tapahtuu.
        Minullakin oli kymmenen neuvoa silloin, kun ei ollut yhtään lasta.
        Nyt minulla on kymmenen lasta eikä
        Yhtään neuvoa.

        Kymmenen lasta vaikket tiedä lasten kasvatuksesta juurikaan mitään. Siinä ei tarvita omia lapsia, jos kokee asiat kuin ne ovat!!

        neuvot loppuvat, mikäli on liikaa niitä äidin tai isän kultapojuja kasvattamassa vanhempiansa tavoille..remmiä sellaisille vanhemmille pitäis antaa.


      • veikkaan 0 kpl
        ateisti1982 kirjoitti:

        Taitaa olla ettei moni vanhempi tiedä omien lapsien käytöstavoista juurikaan mitään, koska antavat lapsilleen vapaan kasvatuksen ilman minkäänlaista kurillista kasvatusta. Lapsilla ei ole tarkkoja kotiintuloaikoja, ei ole ruoka-aikoja, ei ole kiroiluun liittyviä tapaopetuksia jne. Eihän meidän poikamme leiki kännykällä tai tee sitä ja tätä, koska sehän on meidän kultapojumme...näin ollen lapsi kasvattaa vanhempiansa eikä vanhemmat kasvata lapsiansa, joka on minusta todella pöyristävää!!

        kyllä mä vaan olen kuullut monen peruskouluikäisen hokevan vittua keskellä keskustan katuja ja vanhojen ihmisten puistattamassa päätänsä samoin kuin minäkin. Ei mitään kunnioitusta niillä tenavilla vanhempia ihmisiä kohtaan...näkee että ovat eläneet pellossa ja saaneet kaiken haluamansa!

        Oletko ollut esimerkiksi ammattikoulussa sellaisten teinien kanssa, jotka juuri ovat päässeet peruskoulusta pois ja kuvittelevat että tuolloin koitti vapaus ja ihmettelevät jos joku ei pidä heidän vapauden kaipuustaan ja saavat siitä sitten selkäänsä kunnei ole saanut koskaan vanhemmiltaan selkäänsä. Kaikkein suurin moka on tapahtunut, että heillä on kännykkä eivätkä viitsi sen vertaa ajatella että pitäisivät sen äänettömällä, koska ollaan koulussa.

        ateisti1982, Sinulla on kykyjä tulla uskovaiseksi, koska jo nyt omaat taidon tietää Sinulle tuntemattoman perheen asioita ;)
        Olet oikealla palstalla!


      • veikkaan 0 kpl kirjoitti:

        ateisti1982, Sinulla on kykyjä tulla uskovaiseksi, koska jo nyt omaat taidon tietää Sinulle tuntemattoman perheen asioita ;)
        Olet oikealla palstalla!

        Miten niin, koska todellakin tiedän millaisiksi monet lastansa kasvattavat?! Ei kysymys ole tässä mistään uskosta!


      • veikkaan 0 kpl
        ateisti1982 kirjoitti:

        Miten niin, koska todellakin tiedän millaisiksi monet lastansa kasvattavat?! Ei kysymys ole tässä mistään uskosta!

        ateisti1982 "tiedän millaisiksi monet lastansa kasvattavat"

        Ja kännykkä on kaiken pahan alku ja juuri.
        Just!


      • Dara
        ateisti1982 kirjoitti:

        Taitaa olla ettei moni vanhempi tiedä omien lapsien käytöstavoista juurikaan mitään, koska antavat lapsilleen vapaan kasvatuksen ilman minkäänlaista kurillista kasvatusta. Lapsilla ei ole tarkkoja kotiintuloaikoja, ei ole ruoka-aikoja, ei ole kiroiluun liittyviä tapaopetuksia jne. Eihän meidän poikamme leiki kännykällä tai tee sitä ja tätä, koska sehän on meidän kultapojumme...näin ollen lapsi kasvattaa vanhempiansa eikä vanhemmat kasvata lapsiansa, joka on minusta todella pöyristävää!!

        kyllä mä vaan olen kuullut monen peruskouluikäisen hokevan vittua keskellä keskustan katuja ja vanhojen ihmisten puistattamassa päätänsä samoin kuin minäkin. Ei mitään kunnioitusta niillä tenavilla vanhempia ihmisiä kohtaan...näkee että ovat eläneet pellossa ja saaneet kaiken haluamansa!

        Oletko ollut esimerkiksi ammattikoulussa sellaisten teinien kanssa, jotka juuri ovat päässeet peruskoulusta pois ja kuvittelevat että tuolloin koitti vapaus ja ihmettelevät jos joku ei pidä heidän vapauden kaipuustaan ja saavat siitä sitten selkäänsä kunnei ole saanut koskaan vanhemmiltaan selkäänsä. Kaikkein suurin moka on tapahtunut, että heillä on kännykkä eivätkä viitsi sen vertaa ajatella että pitäisivät sen äänettömällä, koska ollaan koulussa.

        Ja kaikki tämä nuorison huono käytös, vapaa kasvatus, rajatomuus yms on pahan kännykän vika? Kaiken syytä se, että lapselle on annettu alaikäisenä kännykkä?

        Sano mulle että tämä on sarkasmia, pliis...


      • veikkaan 0 kpl kirjoitti:

        ateisti1982 "tiedän millaisiksi monet lastansa kasvattavat"

        Ja kännykkä on kaiken pahan alku ja juuri.
        Just!

        Kyllä!

        Miksi lapset liikkuivat kotiin koulusta ilman että lapsien vanhemmat olivat siitä hysteerisiä kunnei saaneet lastansa kännykällä kiinni välitunnilla tai koulumatkalla? Nykyisin pelotellaan namusedillä jne., eikä edes opeteta lapselle ettei tuntemattomien kyytiin nousta. Kännykkää pidetään melkein "suojelusenkelinä" lasten koulutiellä! Sitten lapsen kanssa keskustellaan lapsen kanssa koulumatkalla, jolloin lapsen liikenneturvallisuus herpaantuu.

        monet aikuisetkin palaavat kotiin, jos heillä jää puhelin kotiin. Töissä menikin päivä ilmeisesti pieleen, jollei kännykkä satu olemaan mukana tai kauppareissusta ei tule mitään, jollei kännykkä ole mukana!

        Miten ilman kännykkää ihmiset pärjäsivätkään? Kaikilla ei ollut välttämättä lankapuhelinta! Tiedän erään aikuisen henkilön, jolla ei ole näihinkään päiviin ollut kännykkää ja todella hyvin pärjännyt. Sellaista henkilöä katsotaan pitkään, jollei henkilöllä ole kännykkää.

        Minusta se on idiotismia, että lapsille hankitaan kännykkä! Ei sarkasmia!


      • Dara kirjoitti:

        Ja kaikki tämä nuorison huono käytös, vapaa kasvatus, rajatomuus yms on pahan kännykän vika? Kaiken syytä se, että lapselle on annettu alaikäisenä kännykkä?

        Sano mulle että tämä on sarkasmia, pliis...

        Ei ole sarkasmia!


      • Soopeliturkkiin
        ateisti1982 kirjoitti:

        Taitaa olla ettei moni vanhempi tiedä omien lapsien käytöstavoista juurikaan mitään, koska antavat lapsilleen vapaan kasvatuksen ilman minkäänlaista kurillista kasvatusta. Lapsilla ei ole tarkkoja kotiintuloaikoja, ei ole ruoka-aikoja, ei ole kiroiluun liittyviä tapaopetuksia jne. Eihän meidän poikamme leiki kännykällä tai tee sitä ja tätä, koska sehän on meidän kultapojumme...näin ollen lapsi kasvattaa vanhempiansa eikä vanhemmat kasvata lapsiansa, joka on minusta todella pöyristävää!!

        kyllä mä vaan olen kuullut monen peruskouluikäisen hokevan vittua keskellä keskustan katuja ja vanhojen ihmisten puistattamassa päätänsä samoin kuin minäkin. Ei mitään kunnioitusta niillä tenavilla vanhempia ihmisiä kohtaan...näkee että ovat eläneet pellossa ja saaneet kaiken haluamansa!

        Oletko ollut esimerkiksi ammattikoulussa sellaisten teinien kanssa, jotka juuri ovat päässeet peruskoulusta pois ja kuvittelevat että tuolloin koitti vapaus ja ihmettelevät jos joku ei pidä heidän vapauden kaipuustaan ja saavat siitä sitten selkäänsä kunnei ole saanut koskaan vanhemmiltaan selkäänsä. Kaikkein suurin moka on tapahtunut, että heillä on kännykkä eivätkä viitsi sen vertaa ajatella että pitäisivät sen äänettömällä, koska ollaan koulussa.

        Niinniin! Huonosti kasvatettuja lapsia ei ollut ennen kännykkäaikaa. Ne lapset, joilla ei ole omaa kännykkää, käyttäytyvät kunnolla. Kännykät pilaavat koululaisten ja ammattikoululaisten opiskelun. Luultavasti emme tähän maahan saa enää koskaan yhtään minkään ammatin osaajaa - ja se johtuu siitä, että vanhemmat ostavat peruskoululaiselle kännykän! M.O.T.


    • En ole varma, miksi otit kännykkäasian esille Kirkko kuulolla -palstalla...

      ... mutta kommentoin silti asiaasi. Kun perheissä on luovuttu lankapuhelimista, on koko puhelimeen liittyvä kulttuuri muuttunut. Lankapuhelin oli koko perheen yhteinen laite, kuten esim. jääkaappi. Kaikilla oli oikeus käyttää sitä ja se sijaitsi jossain yhteisessä tilassa, kuten jääkaappikin.
      Kännykän myötä tilanne muuttui: puhelimesta tulikin henkilökohtainen laite. Se alkoi sijaita, ei yhteisessä tilassa, yhteisessä käytössä, vaan omistajansa taskussa jne. Henkilökohtaisuus on kännykkään sisäänrakennettu ominaisuus. Jos se lähtee äidin taskussa äidin töihin, muu perhe jää ilman puhelinta. Ja vaikka perheessä olisi kolme kännykkää, niin neljäs perheenjäsen on kokonaan ilman soittomahdollisuutta ollessaan yksin kotona.

      Ellei perheessä ole kaikkien kännyköiden lisäksi myös lankapuhelin.

      Jokainen perhe voi toki arvioida, onko perusteltuja syitä varata kannykät vanhemmille ja tarjota lapsille lankapuhelua kiinteäästä sijainnista kotoa. Useimmat taitavat kokea helpommaksi varata koko perheelle liikkuvat yhteydet.

      Mutta sinä voit toki päättää omassa perheessäsi toisin.

      • En kirjoittanut sanallakaan lankapuhelimesta vaan siitä että aikuisella saa olla kännykkä, mutta alaikäinen ei tee sillä mitään muuta kuin leikkii tai häiriköi koulussa muita! Onko se liikaa vaadittu, että lapsi pyytäisi lupaa puhua vaikka mummunsa tai kaverinsa kanssa vanhempiensa kännykästä?
        Me kavereiden kanssa sovittiin jo koulussa tapaamisesta tai soitettiin kaverille mikäli ei päästy ja meillä ainakin piti ensiksi pyytää siihen lupa että saako soittaa!?

        Sanotaan, että ateistiperheet antavat vapaan kasvatuksen lapsilleen. Itse en tällaisestä vapaasta kasvatuksesta tiedä mitään!


      • ateisti1982 kirjoitti:

        En kirjoittanut sanallakaan lankapuhelimesta vaan siitä että aikuisella saa olla kännykkä, mutta alaikäinen ei tee sillä mitään muuta kuin leikkii tai häiriköi koulussa muita! Onko se liikaa vaadittu, että lapsi pyytäisi lupaa puhua vaikka mummunsa tai kaverinsa kanssa vanhempiensa kännykästä?
        Me kavereiden kanssa sovittiin jo koulussa tapaamisesta tai soitettiin kaverille mikäli ei päästy ja meillä ainakin piti ensiksi pyytää siihen lupa että saako soittaa!?

        Sanotaan, että ateistiperheet antavat vapaan kasvatuksen lapsilleen. Itse en tällaisestä vapaasta kasvatuksesta tiedä mitään!

        Asia selvä.


      • wilma60

        Lankapuhelimet alkavat olla historiaa mutta on olemassa lankapuhelimen näköisiä puhelimia joissa on kännykkäliittymä. Meidän perheessä on juuri tällainen puhelin ja se on osoittautunut erittäin tarpeelliseksi ja käteväksi. Tähän puhelimeen yleensä vastata mutta henkilökohtaisiin kännyköihin ei välttämättä saa edes yhteistä. Ne saattavat olla äänettömällä jossain repun pohjalla jne. Meillä 15v ja 12 vuotiailla on oma kännykkä mutta 9 vuotiaalla ei ole. Minun mielestäni oma kännykkä olisi hänelle pelkkä lelu. Koulumatkat hän kulkee taksilla joten siinäkään mielessä puhelinta ei tarvita. Kavereille voi soittaa tuosta "isosta kännykästä" tai minun puhelimesta. Kaverit voi soittaa meidän kotikännykkään mutta eipä kaverit juuri soittele. Asiat hoidetaan koulussa puhumalla ja me äidit sovimme vielä kyläilyt kun välimatkat sen verran pitkiä että lapsia joudutaan kuskaamaan.


    • mutsi0487

      Mitä jos vaikka ekaluokkalaiselle sattuu jotain koulumatkalla? Mistäs sitten tuon ikäinen pikkuinen lapsi apua saa jos ei kännyä ole? Maailma muuttuu, ennen oli toisin kuin nykyään.

      • "Mitä jos vaikka ekaluokkalaiselle sattuu jotain koulumatkalla?"

        Miksi nykyisin sattuisi, kunnei silloin 90-luvullakaan sattunut!? On se ihmeellistä, ettei lapsille opeteta selviytymisiä ilman kännykkää!


    • 8118

      riippuu ihan nuoresta, miten hän sitä käyttää. on toki niitäkin nuoria jotka saattavat kesken tunnin pelailla tai lähettää tekstareita yms joka on väärin. mutta on siinä hyvätkin puolensa, että vanhempi tavoittaa oman lapsensa ja päin vastoin. ja lapsi esim halunnee koulun jälkeen mennä hetkeksi kaverinsa luokse niin on helppo soittaa vanhemmille että tietävät missä lapsi on.
      mutta entäpä kännykän säteily jonka sanotaan olevan terveydelle vaaraksi.

      • Siis miksi vanhempi tulisi tavoittaa lapsensa kesken tunnin tai välitunnilla? Tunnilla häiritsemisen tulisi olla rikos, josta tulisi seurata rangaistus oli sitten kyseessä äiti tai mummu!
        Jos jotakin tulee niin eikö nykyisin opettajalle soiteta tai opettaja soita kotiin?


    • njaaahh

      Sain kännykän vuonna 1999, 13-vuotiaspäivälahjaksi. Olin ensimmäistä kertaa kodin ulkopuolella töissä ja maksoin itse puhelinlaskuni 14-vuotiaana, 15-vuotiaana laitoin kyllä ruokaa koko perheelle enkä vain itselleni. 18-vuotiaana muutin kotoa, opiskeluaikaan tein yövuoroa töissä, suoritin kaksoistutkinnon ja ammattikorkeakoulututkinnon hyvin arvosanoin ja aikataulussaan. 23-vuotiaana ostin puolisoni kanssa asunnon, lainaa piti ottaa, mutta oli minulla kymppitonni pesämunaa itsellä, mikä ei ihan huonosti ole opiskelijalta. 25-vuotiaana sain esikoiseni, jolle todennäköisesti hankin kännykän kouluiässä. Ymmärrän rahan ja tavaran arvon, en todellakaan oleta saavani kaikkea tai ilmaiseksi mitään. Puhelinlaskut on 20 euron luokkaa.

    • ... ...

      ateisti1982: Vittu jos sulle ei oo ostettu kännykkää ku olit alaikänen, ni vittuako se sitä tarkottaa, että muilla alle 18- vuotiailla ei vois olla kännykkää!!! Aika surullista et sulle on jääny noin vitun paha mieli, ku täytyy tulla näille palstoille vineen. Onko kännykkä mielestäsi esim 15-16 vuotiaalla lelu??? Ei voi olla totta!!! Haista kuule pitkä vittu!!!! T: 16-vuotias nuori, joka omistaa tuon kyseisen "lelun" ja vihaa tommosia natsipakoja yli kaiken!

    • Shawty123

      Voi jumalauta, te vanhemmat aina puhutte noista "vanhoista ajoista"ja sitte tuutte valittamaan tänne nettiin kännyköistä! jos olisit saanut kännykän, niin varmasti olisit ottanut sen vastaan.
      1. Kun sinulla on hätä, millä soitat? Menetkö kotiisi rauhallisesti ja avaat skypen?
      2. Puhelin kannattaa aina olla mukana varulta onnettomuuksista, ryömitkö kotiin skypeen, tai kun joku tarvitsee apua, jossa kukaan ei yleensä kävele tai kule ja olet ainoa siellä, niin menetkö skypeen, joka olisi parin kilsan päässä kotona?
      3. Kannattais teijän hankkia ne uudet aivot, ja eikä käyttää niitä vanhan ajan aivoja.
      4. Mieti vähä ensi mitä kirjotat nettiin, jotka kaikki voi nähdä.
      Kiitos ja hei!

    • älä lyö

      ei ehkä ole tarpeen liian aikaisin hankkia kännykkää, riippu vähän mitä lapsi tekee koulun jälkeen onko joku kotona vai ei. ei se lapsen selviytyminen elämässä ole se että vanhempana välitetään lapsesta ! on turvallista tietää että lapsi on kotona tai missä hän on. kännykässä on se hyvä puoli että voi aina olla yhteyksissä. me kun omalle lapsella hankittiin kännykkä ehtona oli kanssa että aina pitää vastata kun textarin saa. hän oli tosi teini iässä silloin.

      ett voi ymmärtää vanhemman huolta lapsesta... kännykkä ei ole huono asia jos sitä opetetaan käyttään oikealla tavalla.
      ei minunkaan nuoruudessa ollut kännyköitä mutta ajat muuttuu !

    • qrwdvkwd

      ateisti1982: Olet hullu paska, sinun pitäisi kuolla!!!!!!!!!!!!!!1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      201
      4783
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      279
      2912
    3. 134
      1747
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      211
      1480
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1186
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1154
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1119
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1087
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1081
    Aihe