nihkeät sienet

Annuska553

Kuivasin uunissa suppiloita, torvisieniä jne. Tosi rapeita olivat kun otin pois :D Nyt kun olen pitänyt niitä isossa lasipurkissa uunin päällä ja :)

6

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "ja" mitä?????

Siis mitä tarkoitit, vai katkesiko ajatus kesken kaiken?

• ap

OHO ;D
      Kirjoitin kyllä koko litanian ja tarkistinkin sen...mutta mitä ihmettä!! Mihin se loppu katos!!?? Mut okei...isossa lasipurkissa uunin päällä ja kun maistan niitä sellaisenaan ovat nihkeitä. Ovatkohan ihan ok vai onko mennyt piloille? Joudunko heittämään ison satsin menemään :(

• Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.

Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.

Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.

Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
        Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.

• Testattu on:))
        kaarne kirjoitti:

Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.

Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.

Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.

Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
        Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.

Voin heti kertoa, että kyllä pysyvät, kunhan purkki on kumitiivisteellä varmistettu. Muuten,, purkin voi myös tiivistää ilmastointiteipillä, jollei ole varma tiiviydestä. Siis, jos aikoo pidemmän aikaa kaapissa avaamattomana purkkia pitää..

• Suppisfannn

Eipä ole väliä purkilla.
      En ole koskaan laittanut suppiksiani lasipurkkeihin.
      Kuivatin olohuoneen lattialla sanomalehden päällä ja pussitin kuivina paperipussiin,jonka laitoin sitten pakastekelpoiseen muovipussiin.
      Paperipussi tasannee kosteushuippuja?

Ovat säilyneet vanhimmat jo kolmatta vuotta,mutta kun uusia tulee koko ajan niin jää selvitettäväksi kuinka kauan vanhimmat säilyvätkään???

Vanhimpien aromikin on edelleen hyvä,ei moitetta siinä suhteessa,eli lattiakuivauskin toimii.

• kokemusta on.

Paperipussi ei ole optimaalinen keino säilytykseen, siksi, että sienet imevät ilmasta hajuja itseensä. Lasipurkki on ehdottomasti parempi, jollet halua "maustaa" sieniäsi.. ,-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita

sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi
      Maailman menoa
      220
      5875
    2. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      112
      5734
    3. Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä

Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi
      Maailman menoa
      214
      4801
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      54
      4104
    5. Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään

mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät
      Maailman menoa
      68
      4037
    6. Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliin

ja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali
      Maailman menoa
      32
      3628
    7. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      7
      2799
    8. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      13
      2214
    9. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      38
      1663
    10. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      130
      1480
    Aihe