Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

nihkeät sienet

Annuska553

Kuivasin uunissa suppiloita, torvisieniä jne. Tosi rapeita olivat kun otin pois :D Nyt kun olen pitänyt niitä isossa lasipurkissa uunin päällä ja :)

6

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "ja" mitä?????

      Siis mitä tarkoitit, vai katkesiko ajatus kesken kaiken?

    • ap

      OHO ;D
      Kirjoitin kyllä koko litanian ja tarkistinkin sen...mutta mitä ihmettä!! Mihin se loppu katos!!?? Mut okei...isossa lasipurkissa uunin päällä ja kun maistan niitä sellaisenaan ovat nihkeitä. Ovatkohan ihan ok vai onko mennyt piloille? Joudunko heittämään ison satsin menemään :(

      • Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.

        Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.

        Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.

        Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
        Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.


      • Testattu on:))
        kaarne kirjoitti:

        Ainakin mulle käy niin, että kuivaan suppikset aivan rapsahtavan kuiviksi saunassa lämmöllä ( 40). Kun purkitan ne siellä lämpimässä saunassa tiivisteellä varustettuun lasipurkkiin ja suljen sen heti kuivauksen jälkeen, niin ne pysyvätkin rapeina.

        Mutta jos ne saavat olla tavallisesa huoneilmassa ja huonelämmössä, ne muuttuvat hiukan "nihkeiksi?" Siis imevät ilman kosteutta ja muuttuvat vähän joustaviksi. Sellaisiksi sienet tulevat myös, jos ne kuivaa huoneen lämmössä.

        Mielestäni ne eivät ole pilalla. Olen pitänyt sieniä vuositolkussa sellaisessa tilassa eli huonekuivina. Mulla on suuri kolmen litran lasiastia, jonka kannessa ei ole tiivistettä ja siinä olen säilyttänyt sieniä parikin vuotta tuollaisessa tilassa.

        Itsekin pohdin kyllä tuota kosteusasiaa. Musta tuntuu siltä,että jos sienet ei ole aivan rutikuivia, niin ne on kuitenkin parempi säilyttää ilmavasti, esim paperipusussissa, kuin melkein tiiviissä lasipurkissa. Paperipussissa on vähän tuuletusta eikä homehtuminen uhkaa yhtä herkästi.
        Itse hankin tänä syksynä tiivistetyt lasipurkitja kokeilen nyt, pysyykö ne oikeesti ihan rutikuivina niissä.

        Voin heti kertoa, että kyllä pysyvät, kunhan purkki on kumitiivisteellä varmistettu. Muuten,, purkin voi myös tiivistää ilmastointiteipillä, jollei ole varma tiiviydestä. Siis, jos aikoo pidemmän aikaa kaapissa avaamattomana purkkia pitää..


    • Suppisfannn

      Eipä ole väliä purkilla.
      En ole koskaan laittanut suppiksiani lasipurkkeihin.
      Kuivatin olohuoneen lattialla sanomalehden päällä ja pussitin kuivina paperipussiin,jonka laitoin sitten pakastekelpoiseen muovipussiin.
      Paperipussi tasannee kosteushuippuja?

      Ovat säilyneet vanhimmat jo kolmatta vuotta,mutta kun uusia tulee koko ajan niin jää selvitettäväksi kuinka kauan vanhimmat säilyvätkään???

      Vanhimpien aromikin on edelleen hyvä,ei moitetta siinä suhteessa,eli lattiakuivauskin toimii.

      • kokemusta on.

        Paperipussi ei ole optimaalinen keino säilytykseen, siksi, että sienet imevät ilmasta hajuja itseensä. Lasipurkki on ehdottomasti parempi, jollet halua "maustaa" sieniäsi.. ,-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2207
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2033
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1642
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1470
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1456
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1357
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1334
    8. 52
      1228
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe