miksi kaikki väheksyy lukiota?

....ö

niin miksi kaikki väheksyy lukiota, mikä siinä on kun kaikki sanoo homot menee lukioon... ja kovat jätkät amikseen.. lukio on mun mielestä paaljon parempi..

180

5258

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietäjä92

Tätä keskustelua on käyty siitä lähtien kun ensimmäiset lukiot ja ammattioppilaitokset perustettiin. Ihmiset ovat erilaisia. Ja kun jakaannutaan kahteen tai useampaan eri kastiin, alkavat sanasodat haluamatta. Se on ihmistä käytöstä se. Muutamia esimerkkejä avoimen vittuilun aiheista:

- amis vs. lukio
      - BMW vs. Mercedes-Benz
      - tupakointi vs. savuttomuus
      - kerrostaloasuminen vs. rivitaloasuminen
      - puusauna vs. sähkösauna
      - oluet vs. lonkerot

Ammattikouluista ja lukioista voin sanoa, että fiksu ihminen tietää, että kummassakin on omat puolensa, eikä siten voida sanoa, kumpi on "parempi". Fiksu ihminen tietää myös, että se ei ole välttämättä parempi, missä itse on. Olen käynyt lukion mutta en väheksy ammattikoulua. Väheksyn tosin ihmisiä, jotka yleistävät sanomalla lukiolaisia hikinörteiksi ja amiksia tosimiehiksi. Todellisuudessa mitä väliä koko asialla on? Ihmiset menkööt sellaiseen kouluun, jonka kokevat itselleen paremmaksi.

• emeritus ope

Hei!

Olipa osuvasti kirjoitettu tämä koulutusmuotojen väheksyntä on ollut vuosikymmenet samnalaista. Toimin itse ammttikoulun opattajana yli 40v ja näin tämän puolen konkreettisesti. Sieltä lähteneitä oppilaita on tekniikan tohtoreita teknikoita insinöörejä ym ilman lukiota, vastaavasti lukiosta lähteneitä on ns tavallisissa ammateissa, Itse en ole käynyt edes kansakoulua kuin 6 vuotta.
        Siitä huolimatta on monta tutkintoa myös yliopistollisia. Joten ei se ole koulutuspohjasta kiinni.

• mitääääh?

Homo ei voi olla kova jätkä?

• homo?

ei

• Mua ei haittaa
        homo? kirjoitti:

ei

Ei oo sukupuolisesta suuntautumisesta kiinni, joko osaa hommansa tai sitt ei.

• viisaat lukiossa

Lukionhan ei ole tarkoituskaan olla ammattiin valmistava vaan yleissivistä joka antaa ahkeralle lukiolaiselle hyvän pohjan yliopistoon ja amk. Lääkäreitä ja insinöörejä sekä valtiotieteen maistereita ei valmistu amiksessa. Yliopistojen pääsykokeissa kysytään vaikka matikkaa, fysiikkaa, historiaa ynnä muuta ja niitä oppii lukiossa.

• vain ammattikoulutus

Vähämpä tiedät asioista olen suorittnut insinööritutkinnon ammattikoulupohjalta ja oppilaani valmistui 2 vuotta sitten amiksen kautta tekniikan tohtoriksi. itselläni on 3 yliopistollistaa rvosanaa ilman lukiota. Tietotekniikassa aikuskasvatuksessa ja pedakogiikassa.

• lääkärit voi valmistua JOS ei käy lukiota, mutta se on TODELLA hankalaa! :D

• JAMKilainen
        maisaryyni kirjoitti:

lääkärit voi valmistua JOS ei käy lukiota, mutta se on TODELLA hankalaa! :D

Kiinnostas tietää et miltä osa-alueelta se on vaikeaa valmistua? Esim. lääkiksen matikka loppuu käytännössä pääsykokeisiin. Fysiikka mihin lääkäri sitä tarvii? Kemiaa ne jonkun verran pyörittelee mutta se nyt on helppoa kun heinänteko. Lääkikseen ei ole mitään muuta vaikeeta kun päästä sisään. Inssiksikin on vaikeampaa valmistua kun lääkäriksi. Vaativin on amispohjalta ehkä dippainssiks lukeminen, mutta niitäkin valmistuu joka vuos amispohjalta kymmeniä.
        Lukiosta on se hyöty, että voit päästä Jyväskylän kauppatieteeliseen jonne ei kauppikset eikä amikset pääse. Vain Tradenomit ja lukiolaiset.

• ripakinttutar
        maisaryyni kirjoitti:

lääkärit voi valmistua JOS ei käy lukiota, mutta se on TODELLA hankalaa! :D

Ei amispohjalta pääse lekuriksi enneku suorittaa fyken, kemian ja biologian syventävät, matematiikka ei oo pahaksi.Eli iltalukioon vaan ja suorittaa vielä kieliä.

• sädeaurinkoinen
        JAMKilainen kirjoitti:

Kiinnostas tietää et miltä osa-alueelta se on vaikeaa valmistua? Esim. lääkiksen matikka loppuu käytännössä pääsykokeisiin. Fysiikka mihin lääkäri sitä tarvii? Kemiaa ne jonkun verran pyörittelee mutta se nyt on helppoa kun heinänteko. Lääkikseen ei ole mitään muuta vaikeeta kun päästä sisään. Inssiksikin on vaikeampaa valmistua kun lääkäriksi. Vaativin on amispohjalta ehkä dippainssiks lukeminen, mutta niitäkin valmistuu joka vuos amispohjalta kymmeniä.
        Lukiosta on se hyöty, että voit päästä Jyväskylän kauppatieteeliseen jonne ei kauppikset eikä amikset pääse. Vain Tradenomit ja lukiolaiset.

Jotta pääset lääketiedettä opiskelmaan niin täytyy suorittaa pitkä matematiikka, fyken, kemian ja biologian syventävät. Sitten käydä valmennuskurssi ja lukee niska limassa pääsykokeisiin.Mikäli nää aineet ei oo tuottaneet erityisiä vaikeuksia ja väh exemian oot kirjoittanut niin hyvät mahikset päästä sisään.

• t.jensen

Lukio oli oikeestaan ensimmäinen paikka jossa se oppiminen oli pääasia eikä räpellys ja häiriö. Ilmapiiri aivan erilainen - ja hyvään suuntaan.

"Lukio on homoille" .... huoh. Ei kai ole muuta argumenttia enää niin pakko sitten heittäytyä henkilökohtaisuuksiin. Tyypillistä. Enkä yllättyisi mikäli seuraava viesti tähän ketjuun olisi 'antaisin tollasille koskavain turpiin'.

Se kun hyvin osoittaa edellämainitun oikeaksi. Argumenttien puuttuessa vedetään turpiin, jottei vain unohdu kuka on kingi eikös juu? =)

• Lukioon kannattaa mennä jos ei tiedä minne on menossa töihin tai mihin opiskelemaan. Saa kolme vuotta lisä aikaa. Minä aijon näin tehdä. En yhtään tiedä yhtään minne olen menossa tai mitään. Ja lukio on hyvä pohja paremmalle uralle :) Lukioon!

• hahahahaa

Lukiosta pääsee vaan nurmikoita leikkaamaan ja mäkkärin tiskille :D

• Amkkilainen

Pääseehän sitä amiksestakin, jos on varaa ostaa omaa maata jonka nurmikkoa leikata. EIkös amiksessa ole ihan linja josta valmistutaan kaupan kassalle? Jotenka argumenttisi oli täysin perusteeton.

Aloittajalle: Täsmälleen samaa mieltä. Itse kävin lukion, jonka jälkeen pääsin ensimmäisellä yrittämällä ammattikorkeaan. Opiskelu oli paljon tiiviimpää, ilmapiiri oli rauhallisempi ja kannustavampi. Amista en ole käynyt, mutta kuuleman perusteella siellä on paljon löysempää. Tiedä sitten kostautuuko se joidenkin kohdalla työelämässäkin. Vaikka ei siinä, on niitä lusmuja lukiossakin.

Kyllä se lukio kannattaa käydä, ja jos kiinnostaa joku ala jo nyt, niin tehdä kaksoistutkinto. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

• öööööööööööh. en tiäedä mitä sanoa, lapsellista !

• Voi kateellisia amik

Lukiolaiset pääsevät yliopistoon. Ja sieltä pääsee vaikka minne!

• buahahahaa

No eihän lukio olekaan mikään ammattiin valmentava koulu. Etkö tiennyt?

• dsfgnhj,hk.jl-ö
        Amkkilainen kirjoitti:

Pääseehän sitä amiksestakin, jos on varaa ostaa omaa maata jonka nurmikkoa leikata. EIkös amiksessa ole ihan linja josta valmistutaan kaupan kassalle? Jotenka argumenttisi oli täysin perusteeton.

Aloittajalle: Täsmälleen samaa mieltä. Itse kävin lukion, jonka jälkeen pääsin ensimmäisellä yrittämällä ammattikorkeaan. Opiskelu oli paljon tiiviimpää, ilmapiiri oli rauhallisempi ja kannustavampi. Amista en ole käynyt, mutta kuuleman perusteella siellä on paljon löysempää. Tiedä sitten kostautuuko se joidenkin kohdalla työelämässäkin. Vaikka ei siinä, on niitä lusmuja lukiossakin.

Kyllä se lukio kannattaa käydä, ja jos kiinnostaa joku ala jo nyt, niin tehdä kaksoistutkinto. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla!

Väite perustuu siihen, että lukion loputtua olet työtön vailla opiskelupaikkaa kun taas amiksesta valmistut työttömänä mutta koulutettuna.

• Vinkistä vaari.

Kannattaa kuitenkin miettiä tarkasti. Nykyään ammattikoulusta pääsee yliopistoon (ilmeisesti avoimen kautta), ja ammattikoulusta pääsee myös ammattikorkeakouluun.

Itse kävin lukion, amiksen 2 v:ssa ja nyt AMK. Ei jaksa into enää riittää tähän opiskeluun ja omalla kohdallani voin sanoa että lukio oli niin turha laitos. Joo, tiedän ehkä vähän enemmän jostain asiasta x mutta saman asian voi käydä kattomassa googlesta.

Oikeastaan lukioon menin vanhempien painostuksesta. Heillä kun ei ollut kaikkea sitä tietoa. Luulivat, että lukio on vastaus kaikkeen ja kaikki on hyvin kun saa valkoisen lakin.

Ja pyh. Mitään en ole sillä lakilla tehnyt. AMK:hon hain amiksen papereilla, kun lähes kaikki kurssit oli H4 tai K5.

Ja olen edelleen sillä samalla alalla, mihin hain peruskoulun viimeisellä luokalla ja johon en saanut mennä. Pääsin siis sekä lukioon että amikseen, mutta vanhemmat pakottivat lukioon. Siihen aikaan ei tainnut olla kaksoistutkintojakaan vielä. Olivat vasta tulossa.

Mieti siis tarkasti. Mun mielestä on fiksumpaa kuluttaa se kolme miettimisvuotta ammattikoulussa ja tehdä jopa töitäkin siinä sivussa ja sitten taas miettiä, että mitä haluaa. Jos ei tiedä, niin pääsee ainakin työelämään miettimään. Lukion voi käydä iltalukiona, yliopistoon vaaditaan kai jotain avoimen yliopiston opintoja ja AMK:hon pääsee myös amiksen papereilla.

Mä sanoisin ihan omalla kokemuksella, että jos _tiedät_ että susta tulee lääkäri tai insinööri tai lakimies tai joku yliopistohemmo, niin sitten suoraan lukioon. Jos vähänkin epäröit, niin sit amikseen.

• PERKEL

Kannattaa lukioon mennä jos haluaa päästä tulevaisuudessa siwan kassalle...

• askdjlaiuhd

Hiljaa senkin laiska läski.

• ofvnioawniawngpioa
        askdjlaiuhd kirjoitti:

Hiljaa senkin laiska läski.

molempien argumentti oli aika tyhjä ;D

• Jaakko Leinonen

Eivätkö nämä räkänokat todellakaan ymmärrä, että lukiosta jatketaan yliopistoon? Pääsee sitten parempiin töihin kuin Siwan kassalle, vaikkei siinä Siwan kassalla olossakaan mitään pahaa ole.

• ffftr
        Jaakko Leinonen kirjoitti:

Eivätkö nämä räkänokat todellakaan ymmärrä, että lukiosta jatketaan yliopistoon? Pääsee sitten parempiin töihin kuin Siwan kassalle, vaikkei siinä Siwan kassalla olossakaan mitään pahaa ole.

eli taidat olla siwan kassalla töissä?? :D

• Jaakko Leinonen
        ffftr kirjoitti:

eli taidat olla siwan kassalla töissä?? :D

En ole Siwan kassalla töissä, mutta olen sitä mieltä, ettei kassamyyjissä mitään vikaa ole. Miksi heidän työtään ei arvosteta?

Jaakko Leinonen
        Jyväskylä

• 28adasdww11rdsahbwsj

Jos et halua tehdä mitään paskaduuneja pitkään niin lukioon ja sieltä suoraan yliopistoon ilman mitään välivuosia, jos taas haluat nopeasti näihin paskaduuneihin ja saada vähän rahaa niin amiskaan, ainahan voit kouluttautua uudelleen, vaikka se saattaakin vanhemmalla iällä olla vaikeampaa.

• Höpönlöpöjä taas.

LOL! Kyllä korkeakoulutetutkin voi jäädä työttömäksi nykypäivänä! Amiksen käynyt tietää paljon enemmän vaikkapa esimerkiksi matkailualasta mennessään AMK:hon kuin se joka tulee sinne AMK:hon lukion kautta. Tätä väitettä, että yliopistot jne käyneet saisivat paremmin töitä voi sanoa nykypäivänä jo legendaksi. Yliopistoon kun pääsee nykypäivänä kaikenlaisia...eli kyllä amis amk kautta voi menestyä paljon paremmin/yhtä hyvin kuin lukio amk, tai lukio yliopisto. Se joka käy jotain alaa amiksesta amkhon tietää alasta enemmän kuin se joka loikkaa alalle jostain lukio amk tyyliin. Lukio ei ole ikinä ollut aliarvostettu, en tiedä mistä se on porukan päähän tullut, todella monet menevät lukioon. Lukio vs Amis on turha, koska näissä paikoissa on nykyään juoppoja, hikkejä molemmissa.

• kyllästynyt...

"Jos et halua tehdä mitään paskaduuneja pitkään niin lukioon ja sieltä suoraan yliopistoon ilman mitään välivuosia, jos taas haluat nopeasti näihin paskaduuneihin ja saada vähän rahaa niin amiskaan, ainahan voit kouluttautua uudelleen, vaikka se saattaakin vanhemmalla iällä olla vaikeampaa"

Vai paskaduuneja.... Sanopas miten maailma pärjäisi ilman ammattikoulun käyneitä autonkorjaajia, puuseppiä, tietokoneenkorjaajia ym. muuta hyödyllistä...?

• hahahah00k0l0l0
        kyllästynyt... kirjoitti:

"Jos et halua tehdä mitään paskaduuneja pitkään niin lukioon ja sieltä suoraan yliopistoon ilman mitään välivuosia, jos taas haluat nopeasti näihin paskaduuneihin ja saada vähän rahaa niin amiskaan, ainahan voit kouluttautua uudelleen, vaikka se saattaakin vanhemmalla iällä olla vaikeampaa"

Vai paskaduuneja.... Sanopas miten maailma pärjäisi ilman ammattikoulun käyneitä autonkorjaajia, puuseppiä, tietokoneenkorjaajia ym. muuta hyödyllistä...?

Ei me pärjättäisikään ilman siivoojia, autonkorjaania ymsymsymsyms.. Miten se liittyi siihen että ne on mielestäni paskaduuneja?

• 18
        kyllästynyt... kirjoitti:

Olen itsekin sitä mieltä, että ne ovat paskaduuneja, mutta arvostan niitä ihmisiä, jotka jaksavat tehdä paskaduunia. Tiedän itse, että en jaksa, sillä olin kolme vuotta duunarihommissa lukion jälkeen ennen kuin pääsin yliopistoon. Tiedän, että en kestäisi esim. kymmentä vuotta siivoojana tai muuna duunarina, joten arvostan niitä, jotka kestävät.

• NuoriLukio

Ai miksi itsen valitsin lukion? Aijon hakea lääketieteelliseen ja hävittäjälentäjäksi. Jos yrittäisin hakea niihin amiksen papereilla, nauraisivat ja sitten kun huomaavat että olen tosissani, nauraisivat vielä vähän lisää X)

Ai niin "päädyt Siwan kassalle" Loppujen lopuksi kaikki on aivan omasta kunnianhimosta kiinni. Sehän sinut pitää liikkeessä, terveenä ja kehittymässä. Silloin kun se sammuu, voit yhtä hyvin pitää itseäsi kuolleena.

• spurdosssss

EI VIDDU MAGE! :D:D:D: ITEqKI AION MENNÄ OSTAA ES KOHTA. PYRIN MYÖS PÄRISEMÄÄN MAHD. PITKÄÄN. TOISINKUIN SINÄ, LUET TYLSIÄ KIRJOIJ EI VIDDUH :D:D: viddu MAGE NY SU KAA :DD LÄHETÄÄKS KEULII PÄRRRPÄRRR!? XDD

• amisonparas111x1

Tuu sit pätemään uudestaan kun oot haaveistas tehny totta,siihen asti shut the fuck up will yo..

• lukiolainenrico

Amiksalaiset eivät pidä sanoa sitä lukiolaisilta, muuten me lukiolaiset suutumme ja myöhemmin tuomme meidän saksalaisia autoja toisille automekaanikoille, ja soitamme vähän kiltimmille putkimiehille kun vessa tukke!

• äaösldkfjgh

Amikseen menee ne, ketkä haluaa nopeeta töihin, lukioon ne, ketkä on kärsivällisempiä ja haluaa korkeempiarvosiin töihin. Mutta hyvä, että niin moni menee amikseen, onhan ne paskahommatkin jonkun tehtävä...

• just näin :D

joo o, tiedätkö että Suomessa ollaan ylikouluttautuneita, oon kuullu tosi paljon että paikkoja joita ennen esim. merkonomit ovat hakeneet hakee nyt tohtoreita, maistereita, koska niille ei riitä oman alan duunia.. Kyllä vaa itteeni vituttais lukee itteni vaikka ekonomiks ja sitte mennä kaupankassalle tai muuhun vastaavaan "paskahommaan"
        En tietenkää sano et näin käy kaikille jotka jaksaa ja haluu opiskella.

• 24adssdasdqwe11241s
        just näin :D kirjoitti:

joo o, tiedätkö että Suomessa ollaan ylikouluttautuneita, oon kuullu tosi paljon että paikkoja joita ennen esim. merkonomit ovat hakeneet hakee nyt tohtoreita, maistereita, koska niille ei riitä oman alan duunia.. Kyllä vaa itteeni vituttais lukee itteni vaikka ekonomiks ja sitte mennä kaupankassalle tai muuhun vastaavaan "paskahommaan"

Ei Suomessa tarvitakkaan näin paljon ekonomeja sun muita, huonosti koulutetuimmissa maissa niille riittää kysyntää.

• 9
        just näin :D kirjoitti:

Tässäkin on hyvä ottaa huomioon, että todennäköisesti nämä koulutustaan vastaamattomissa hommissa työskentelevät aikovat olla niissä hommissa lopun ikäänsä. Heti kun parempia paikkoja aukeaa, on niihin hyvä hakea, kun on työkokemusta.

• :DDD^^D

JEP. ONHAN NE PASKAHOMMATKIN JONKUN TEHTÄVÄ!! TÄYS KYBÄ

Terv. tuleva lääkäri

• Depe__

ASIA ON KYLLÄ NIIN, että lukiota arvostetaan enemmän kuin amista.
      Mistä lie aiheen aloittaja saanut päähän tuollaisen väitteen, että lukiota väheksytään.

Itse kävin amislukion ja sain kuulla monilta luokkalaisiltani, että heidän valintaansa hakea ammattikouluun oli arvosteltu. Monille oli sanottu suoraan: "Kai sinäkin nyt lukioon haet," tai, "Mihis lukioon olet menossa?"
      Tajusivat sentään käydä lukion siinä samalla......

Kaikki lukiolaisvitsit saavat alkunsa vain siksi, että amiksia väheksytään NIIIN Paljon. Pakkohan siinä on jotain herjaa heittää, kun lukiolaiset ovat niin olevinaan.

ps. amiskaverini ovat saaneet hyvin oman alan töitä (ei mitään paskaduunja, vaan sitä mitä he oikeasti haluavat tehdä) tai hakeneet jatkokoulutukseen.
      Varsinkin catering alalla riittää hommia.

• katjuh

yleensä ajatellaan, että lukioon menevillä on edessä parempi tulevaisuus kuin amikseen menevillä, ja että lukioon menevät olisivat viisaampia ja "parempia ihmisiä". ainakin siinä mielessä lukiota arvostetaan enemmän. oon kyllä ite sitä mieltä, että molemmat vaihtoehdot ovat oikein hyviä, ja pitää valita se tie, joka itseä enemmän kiinnostaa. ei pelkkä koulutus ihmisen "arvoa" mittaa vaan kyllä siihen vaikuttaa ihan muut asiat.

• waesrdftgy

Tuskin "kaikki" väheksyvät lukiota - ei sillä yliopisto väheksyy kaikkia alempia tutkintoja. (Tosin amista ei edes väheksytä.)
      Ehkä voisi väittää että amis on arvostuksessa saavuttanut lukioa. Ei enää ole selvää että amikset ovat tyhmiä. (Nyt he käyvät sitä "omaa tietään.")
      Kesätöitä varten varmasti amis on paljon parempi koulu. Amis osaa (pitäisi osata) oikeastikin tehdä jotain. Toisaalta jos teoreettinen tietämykseni olisi jäänyt peruskoulun tasolle (mitä se ei tietenkään amiksillakaan aivan tee) olisin kyllä aika paljon tietämättömämpi, kehtaisinko sanoa tyhmempi.
      Eiköhän lukiolaiset tai lukion käyneet (sisältää lähes kaikki johtavissa viroissa toimivat) väheksy amiksia jollakin tasolla.

• öjpgåd

Tällä hetkellä kädentaidot on suuressa arvostuksessa ja siks sitten lukio ei ehkä saakkaan sen ansaitsemaa huomiota ja arvostusta. Itse olen lukiossa ja mietin, että mitäs helvettiä siellä oikeasti teen: luen päivät pitkät, jotta joku neropatti voisi taas tulla kerjää väittelyä sanomalla, että päädyn Siwan kassalle. Ensinnäkin on kysyttävä: mitä vikaa on olla kassalla töissä? Samalla tavalla siellä istutaan kuin kuorma-auton kyydissä ja tehdään töitä. Kassatyöstä on vain jostain syystä saatu luotua paskaduuni, joka on tarkoitettu ihmisille, jotka eivät muuhun kykene. Entä, kun joku oikeasti tykkää siitäkin työstä?

Itse en väheksy amiksessa olevia, enkä sen puoleen myöskään lukiolaisiakaan. Meille tarjotaan kaksi vaihtoehtia, jos toinen olisi paskempi, luultavasti sitä ei olisi olemassakaan. Amiksesta ei pääse lääkäriksi, eikä lukiosta autonkorjaajaksi: joka tapauksessa on opiskeltava, jos haluaa tulla juuri siksi kuin haluaa.

Ja edelliseen viitaten: väheksyn amislaisia, jotka väheksyvät minua lukiolaisena. Kaikki eivät voi tietää motiiveistani tai mitä aion tulevaisuudessa tehdä. Luultavasti olisin jo suunnannut johonkin ammattiin, jos olisin sellaisen keksinyt tai se olisi ollit mahdollista.
      En pidä amiksessa olevia tyhminä, vaikka tietotaso tai tieto ylipäätään olisi erilainen kuin itselläni. Opiskelupaikka ei kerro ihmisestä yhtään mitään. Lukiossa ei ole kaikki neropatit, jotka nauttivat lukemisesta, haluavat lääkäreiksi tai muihin sellaisiin ammatteihin, joihin vaaditaan korkea koulutustaso. Siellä on myös ihmisiä, jotka eivät tiedä mitä haluaisivat tehdä. Kuten minä. Jos olisin lähteny amikseen lähihoitajapuolelle vain siksi, että saisin ammatin, enkä päätyisi sinne saatanan siwan kassalle, niin olisin tehnyt hallaa itselleni, koska "ei voisi vähempää kiinnostaa".

• Depe__

Erittäin hyvin sanottu!

• gegrregre

Tää vertailu lukion ja ammattikoulun välillä on naurettavaa. Olin suuntaamassa ammattikouluun, mutta mikään paikkakuntani ammattikouluista ei tarjoa mahdollisuutta sille alalle mille minä haluan. Ja toiselle paikkakunnalle en lähde opiskelemaan, joten minun täytyy valita lukio.

• :o?

Amiksen ja lukion välinen vertailu on ihan hemmetin läppä juttu. Jos haluaa opiskella heti ammatiiin mistä tykkää nii okei hyvä homma. Jos haluaa yleissivistyä lukiossa ja opiskella akateemiseen ammattiin nii okei ihan jees. Mun käsittääkseni kaikilla oli viel ysil samanlainen asenne, mut nyt ku koulut on alkanu nii ei jumalauta...... Faceen ei voi laittaa mitään lukioon liittyvääkää ku kaikki amikseen menneet, (ennen ihan sikakivat tyypit) tulee vittuilee sinne jostai:D? Neki jotka tekee kaksoistutkintoo. Whooot aivopestääks teidät siel vai onks alkanu harmittaa:o?

• huohh...

Lukioon täytyy ostaa kirjat itse johon menee satoja euroja. Lukiossa on pelkkää kirjotusta ja kokeita ja läksyjä, ja stipendit ovat vain noin 50€

• 10

Yhteensä 3k arvosta sain stipendejä viimekesänä yokisojen jälkeen :b

• Ite ainaki haluisin lukioo, saa paremman työn(kö?) jaa muutenki :P

• jhjhhgfdser

pelkillä lukion papereilla et saa töitä mistään, paitsi paikoista joihin pääsisit töihin myös ilman niitä. jatkokoulutuksen myötä (joka on mahdollista myös amiksen jälkeen) saatat päästä hyvin palkatulle alalle, voi myös olla että vietät seuraavat 10 vuotta opiskellen ja päädyt Suomessa surullisen kuuluisan "ylikoulutettujen työttömien" listalle.

lyhyesti siis, ei, lukio ei takaa parempaa työtä ja tulevaisuutta.

• ..........

No sehän on ihan jokaisen valinta mihin menee. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa, esim. jos ei tiedä mihin oikeesti haluaa niin sit lukioon vaan. Mutta taas jos tietää mihin ammattiin haluaa niin amikseen vaan oppimaan käytännöntaitoja. Riippuu niin monesta asiasta. En häveksy lukiota vaikka itse opiskelenkin putkimieheks amiksessa, mun mielestä jokainen tekee miten parhaaks näkee.

• amislainen

siis lukion käynti ei todellakaan takaa sitä että pääsee "parempiin" töihin kuin amiksen käynnyt ja en ymmärrä tota et jengi repäsee et lukion käyneet tienaa paremmin esim.itse opiskelen sähköasentajaksi ja sähköasentajilla on hyvä työllistymis mahdollisuus koska alalla on näinä päivinä pulaa ja palkkakin on 3000-5000e/kk riippuu ihan asemasta ja millaista sähkötyötä tekee, jos vetää johtoja ydinvoimalassa niin palkka voi olla jo yli 6000e/kk ja jos taas perustaa oman firman niin rahaa tulee paljon enemmän.Joten sanon nyt vaan,että jos ette haluu vanhempien nurkissa istua niin kauan että olette lukeneet vaikka asianajajaksi johon kuluu monta vuotta niin kannattaa se amis valita!

• Pohdintaa yms

Nuo sinun palkka-arviot on ehkä vähän yläkanttiin, mutta oikeassa olet, ammattikoulun käynyt pääsee nopeammin työ-elämään ja on monia ammatteja joissa on parempi palkka kuin lukion käymisen edellyttävät alat. Esim. Putkimiehillä on yllättävän hyvät palkat. Ei duuni ole ehkä niin mukavaa kuin jossain konttorissa istuminen, mutta koska ilman rahaa ei nykymaailmassa selviä, niin onko sillä väliä antsaiseeko sen taloa rakentamalla vai tietokonetta näpyttelemällä. Kannattaa olla realistinen ja miettiä, minkä alan ammattilaisia tulevaisuudessa edes tarvitaan.

Nykyään jonkun ammatti on käydä asentamassa televisioita sun muita vanhuksille, mutta tarvitaanko sitä ammattia 50 vuoden päästä koska ihmiset, jotka ovat silloin vanhoja ovat olleet koko elämänsä tietotekniikan sun muiden vempeleiden parissa.

• amislainen
        Pohdintaa yms kirjoitti:

Nuo sinun palkka-arviot on ehkä vähän yläkanttiin, mutta oikeassa olet, ammattikoulun käynyt pääsee nopeammin työ-elämään ja on monia ammatteja joissa on parempi palkka kuin lukion käymisen edellyttävät alat. Esim. Putkimiehillä on yllättävän hyvät palkat. Ei duuni ole ehkä niin mukavaa kuin jossain konttorissa istuminen, mutta koska ilman rahaa ei nykymaailmassa selviä, niin onko sillä väliä antsaiseeko sen taloa rakentamalla vai tietokonetta näpyttelemällä. Kannattaa olla realistinen ja miettiä, minkä alan ammattilaisia tulevaisuudessa edes tarvitaan.

Nykyään jonkun ammatti on käydä asentamassa televisioita sun muita vanhuksille, mutta tarvitaanko sitä ammattia 50 vuoden päästä koska ihmiset, jotka ovat silloin vanhoja ovat olleet koko elämänsä tietotekniikan sun muiden vempeleiden parissa.

huom. Niinku sanoin ni rippuu palkka asemast, jos on esim.rakennuksella työjohtaja ni kyllä se palkka on siin 3000-5000e välill ja tietysti toi ydinvoimalan sähköasentaja tienaa sitte vähä kovempaa palkkaa koska siinä on kyse ihmisten turvallisuudesta ja omasta tietysti niin on palkkakin isompi kuin tavallisella sähköasentajalla.

• sadasdefassfa
        Pohdintaa yms kirjoitti:

Olet suurimman osan arkipäivästäsi töissä, aika helvettiä se elämä olisi jos et duunistas pitäisi.

• leilakyllikki
        Pohdintaa yms kirjoitti:

Putkimiehiä tarvitaan, nyt on putkiremppa buumi. Varmasti töitä löytyy. Eiks se oo aika fyysinen ammatti ts selkä tulee ajanmyötä kipeeksi.

• 1221456

Joo no turha on kuvitella että lukiosta sen kummempaa hyötyä on jos sitä ei suorita kunnialla loppuun. Jos niitä asioita ei opettele, ei tee työtä, pelleilee yms. en usko lukion olevan oikea paikka. Vaikka jotenkin ihmeellisesti tällainen pelle valmistuisikin lukiosta, en usko hänen pääsevän yliopistoon helposti vaikeiden pääsykokeiden takia. Itse kävin lukion ja tein paljon työtä ja hyödyin siitä ja hyödyn edelleen ja tulevaisuudessakin.

Lapsellista touhua väittää että amis olisi parempi millään tavalla. Jos sieltä pääsee nopeammin töihin, niin kyllä me lukiolaiset (jotka siis ovat ahkeria, eivät kaikki) parin vuoden tienauksen jälkeen menemme ohitsenne. En väitä, etteikö ammattikoulustakin voisi valmistua huipputekijöitä. Valitettavasti he ovat erittäin harvassa, mitä nyt joskus ammattikoulun ohitse on tullut käveltyä ja katseltua sitä pelleilyä pihalla. Toivottavasti hekin joskus aikuistuisivat.

• jhjhhgfdser

en väittäis amiksen olevan parempi paikka, mutta samalla tavalla on lapsellista väittää että lukio olisi parempi, koska molemmissa opetetaan vain eri asioita jotka sopivat erilaisille ihmisille erillä tavoin. ja ihan yhtä lailla lukion pihalla näkyy sitä lapsellista pelleilyä, huomioon ottaen myös sen että lukioon ylivoimaisesti suurin osa hakee heti peruskoulun jälkeen ja amiksista löytyy mielin mitoin myös aikuisikään jo ehtineitä (itse amiksessa opiskellessani ei oman ikäisiä ollut montaa ja lukioon menneet kaverit tuntuivat joskus tosi epäkypsiltä juttuineen)

erittäin harvassa ovat amiksesta valmistuneet huipputekijät, joopa joo. siinä ei koulutuksella ole loppupeleissä juurikaan merkitystä jos haluat "huipputekijäksi", tekemällä sitä oppii tekemään ja sittenkin, tätä tekemistä reenataan kyllä amiksessa paljon rankemmalla kädellä kuin lukiossa.

• James-95
        jhjhhgfdser kirjoitti:

en väittäis amiksen olevan parempi paikka, mutta samalla tavalla on lapsellista väittää että lukio olisi parempi, koska molemmissa opetetaan vain eri asioita jotka sopivat erilaisille ihmisille erillä tavoin. ja ihan yhtä lailla lukion pihalla näkyy sitä lapsellista pelleilyä, huomioon ottaen myös sen että lukioon ylivoimaisesti suurin osa hakee heti peruskoulun jälkeen ja amiksista löytyy mielin mitoin myös aikuisikään jo ehtineitä (itse amiksessa opiskellessani ei oman ikäisiä ollut montaa ja lukioon menneet kaverit tuntuivat joskus tosi epäkypsiltä juttuineen)

erittäin harvassa ovat amiksesta valmistuneet huipputekijät, joopa joo. siinä ei koulutuksella ole loppupeleissä juurikaan merkitystä jos haluat "huipputekijäksi", tekemällä sitä oppii tekemään ja sittenkin, tätä tekemistä reenataan kyllä amiksessa paljon rankemmalla kädellä kuin lukiossa.

Opitaanko amiksessa joka viikko 7 eri aineessa ainakin 1 uusi asia?

• Jones-88
        James-95 kirjoitti:

Opitaanko amiksessa joka viikko 7 eri aineessa ainakin 1 uusi asia?

jaa samalla tavalla vois kysyä, opitaanko lukiossa joka viikko yhdessäkään aineessa käytännön tekemistä? ja saako lukiosta valmiudet toimia esim. yksityisyrittäjänä millään alalla?

• Voi kateellisia amik
        Jones-88 kirjoitti:

jaa samalla tavalla vois kysyä, opitaanko lukiossa joka viikko yhdessäkään aineessa käytännön tekemistä? ja saako lukiosta valmiudet toimia esim. yksityisyrittäjänä millään alalla?

Voi voi sinua. Et ymmärrä, että myös teoreettisilla asioilla on arvoa. Saako amiksesta hyväpalkkaisen ammatin? Voihan mennä jonnekin katua lakaisemaan tai kaupan kassalle istumaan tai kirvesmieheksi, eikä siinä mitään pahaa, mutta luulenpa, että parempipalkkaisen työn saa, kun käy lukion ja sieltä menee yliopistoon. Ei kaikkien tarvitse yksityisyrittäjiksi ryhtyä, mutta kyllä vaikkapa juristi saa tuottavamman yrityksen pystyyn kuin joku amiksesta valmistunut roskakuski.

• Jones-88
        Voi kateellisia amik kirjoitti:

Voi voi sinua. Et ymmärrä, että myös teoreettisilla asioilla on arvoa. Saako amiksesta hyväpalkkaisen ammatin? Voihan mennä jonnekin katua lakaisemaan tai kaupan kassalle istumaan tai kirvesmieheksi, eikä siinä mitään pahaa, mutta luulenpa, että parempipalkkaisen työn saa, kun käy lukion ja sieltä menee yliopistoon. Ei kaikkien tarvitse yksityisyrittäjiksi ryhtyä, mutta kyllä vaikkapa juristi saa tuottavamman yrityksen pystyyn kuin joku amiksesta valmistunut roskakuski.

hei haloo, eihän amikseen meno välttämättä sitä tarkoita että opiskelu jää siihen. eihän kaikki lukiostakaan mene sinne yliopistoon, varsinkaan kun sinne ei noin vaan "mennä" pelkästään sillä että on jotenkin päässyt ylioppilaaksi.

kyllä ymmärrän että myös teoreettisilla asioilla (hieno termi btw) on arvoa, mutta sitä en ymmärrä, miksi se teorian pänttääminen on niin paljon hienompaa ja tärkeämpää ja parempien ihmisten puuhaa muutenkin, kuin käytännön tekeminen (viittaisin tuohon James-95 kommenttiin)

itse henkilökohtaisesti pidän esimerkiksi talon rakentamisen taitoa ja tietoa hieman enemmän arvossa kuin lukiosta saatua yleissivistystä. tosin taas arvostan lukiosta saatua yleissivistystä enemmän kuin esimerkiksi kosmetologin koulutusta. mutta joillekin sopii joku, toisille toinen, ja asiat ei vaan ole niin mustavalkoisia miltä ne ehkä teini-iässä näyttää.

mikä lie oma palkkatasosi _pelkän_ lukion käyneenä? varmasti paljon parempi kuin vastavalmistuneella kirvesmiehellä ;)

• 4everalone

Selvästi kuuluu teini-ikään, voiko siihen muuta sanoa? Riippuu tietysti vielä keneltä kysytään..

• lukiolla rikkaaksi

Amiksessa on enemmän tupakoivia, dokaavia, kiroilevia, mopolla hurjastelevia nuoria jotka vihaavat koulua ja ovat muutenkin laiskoja ja angstisia kuin lukiossa. Jos pitäisi valita kahdesta naisesta kumman ottaa sussuksi ja ei tietäisi heistä muuta kuin että toinen on amiksessa ja toinen lukiossa niin ottaisin lukiossa olevan koska silloin on suurempi todennäköisyys saada hyvälaatuinen likkakaveri.

• Aika rankasti yleistät amislaisia. Ja mistäs edes tiedät, että kaikki ovat sellaisia.
        Niin, ET MISTÄÄN!

terveisin. Huippu papereilla amiksesta ulos

• Jaakko Leinonen
        Bessie-Peikko kirjoitti:

Aika rankasti yleistät amislaisia. Ja mistäs edes tiedät, että kaikki ovat sellaisia.
        Niin, ET MISTÄÄN!

terveisin. Huippu papereilla amiksesta ulos

Eihän hän yleistänyt mitään. Hän sanoi, että ammattikoulussa on enemmän niitä dokaavia, tupakoivia jne..., ei, että kaikki ammattikoululaiset olisivat niitä. Ennen väheksyttiin vastaavalla tavalla ammattikouluja, sitten kun huomattiin, että väki on jo ylikoulutettua, alkoi lukioiden ja lukiolaisten haukkuminen.

• 2+15

Kaksoistutkinto rules!

• Depe__

Nimenomaan! Voittajan valinta.

• Oikeestimietitään

Blaa blaa blaa... vitut. Kummassakin hyvät puolensa.

• EnOleKirjamato

Lukio on tietysti jännä jos tykkää lukea tunnollisesti kirjoja. Jotkut sitten haluaa tehdä juttuja käsillään...

• KEttu334

Siks, koska ufot on laittanu jokaselle ihmiselle sirun aivoihin joka ohjaa toimintaa - toiset päättää mennä sirun takia lukioon ja toiset amikseen, tällä tavalla ne ohjailee meidän yhteiskunnan ja väestörakenteen kehitystä. Jos haluatte suojautua kosmiselta telepatialta, taitelkaa alumiinifoliosta kartion malliset hatut päähän !

• "lukiohintti"

Mielestäni nämä amisten huutamat "lukiolaiset pääsee kassalle" jne ovat aika turhia, sillä varmaan kukaan lukiolainen ei jätä opiskelujaan pelkästään siihen lukioon. Lukio on nimenomaan välietappina kun mietitään minnekäs sitä lähtisi sen jälkeen - yleensä ammattikorkeaan tai yliopistoon. Ja suuremmalla todennäköisyydellä uskon, että se yliopiston käynyt ei niin suurella todennäköisyydellä istu siellä Siwan kassalla, jos verrataan alemmin kouluttautuneisiin.

Itse valitsin lukion, koska aion hakea yliopistoon ja tiedän hakemisen olevan helpompaa lukion suorittaneena. Sitten kun istun lääkärinä tai eläinlääkärinä (en ole vielä päättänyt kumpaan haen), niin Siwan kassalle ei ole asiaa muuta kuin asiakkaana.

Eikä minulla ole mitään ammattiopistoa tai niitä käyviä kohtaan - jokainen tekee itse valintansa ja jos haluaa sinne opiskelemaan niin aivan vapaasti. Itse en löytänyt amiksen puolelta edes kiinnostavia ammatteja, mihin opiskella. Suosittelisin muuten ammattikoululaisillekin sitten jatkokouluttautumista sen "perustutkinnon" lisäksi... ;)

• Jaakko Leinonen

Ja vielä: mitä pahaa siinä Siwan kassalla istumisessa on?

Jaakko Leinonen, Jyväskylä

• no voi tsiisus

Taulapäiden kerho kokoontuu taas.

Lukion papereilla ei tee yhtään mitään.. Paitsi haetaan Yliopistoon/AMK. Etenkin yliopistoihin, joihin amiksilla ei ole mitään asiaa. Lukiolainen kyllä joutuu kaupan kassalle jos on sellainen paskahousu eikä hoida opintojaan kunnolla. Lukiolaisista suurin osa kuitenkin päätyy yliopistoihin ja hoitaa ne työt joihin kaikki eivät pysty.

Kuka tahansa oppii korjaamaan auton tai tekemään sähkötyöt, kuka tahansa ei pääse insinööriksi,lääkäriksi tai proviisoriksi.

Amislaisista 99% on vitsejä, loput 1% tajuaa vaihtaa lukioon ekan vuoden jälkeen.

• sadfgdvc

Kyllä
        Kaupan kassalle päätyvät lukiolaiset on näitä laiskoja vajokkeja joiden paikka olisi alunperinkin ollut amiksessa.

Se on toisaalta surullista, että lukiolaiset vie kauppojen kassapaikat, koska näin nämä kaikki ylpeät merkonomi(KAUPAN_ALAN_AMMATTILAISET(TM))amikset jäävät työttömiksi.

• Oikeestimietitään

Repesin ääneen ja kovaa. Mitä hiivattia sää selität? et taia tietää mistä puhut. Kuten jo aiemmin totesin kummassakin on puolensa. Ja tiesikkö lahopää et amiksen kauttakin voi opiskella insinööriks :D Ooksää viel ees lukios ku noin huonosti tiedät?

• lukio!!!!!!!!

Olenko ainoa jonka mielestä on outoa, että kova jäbä ei ole vielä tullut tänne huutamaan kaikkea paskaa lukiosta ja luokiolaisista?

• Mece, savuton ja puu

Yksinkertaisesti siksi, että lukio keskittyy menestykseen ja hyvään oloon pitkällä tähtäimellä, ja nämä höröt haluavat nautinnon nyt. Viina, naiset, raha, ilman, että itse tarvitsisi mitään tehdä.

• zxz.

Voihan lukion käydä, mut ylioppilas on jo pe*******est.

• Voi kateellisia amik
        zxz. kirjoitti:

Voihan lukion käydä, mut ylioppilas on jo pe*******est.

Vituttaako, kun lahjasi eivät riitä ylioppilaaksi? Muuten et ylioppilaita haukkuisi!

• 18
        Voi kateellisia amik kirjoitti:

Vituttaako, kun lahjasi eivät riitä ylioppilaaksi? Muuten et ylioppilaita haukkuisi!

Miespuolinen menis akkojen kirjoituksiin ? Sit vois jo samantien ripustaa pallit narikkaan.... Ajatelkaa nyt..... Mies tuhnukirjoituksissa, eväät mukanaan...

• Tuleva lekuri

Itse menen joko ammattilukioon tai lukioon, koska tahdon päästä opiskelemaan lääketiedettä, joten lukio sopiva yleissivistävä pohja yliopistolle. Lisäksi lääkiksen pääsykokeen kysymykset perustuu lukion biologian, fysiikan ja kemian kursseihin, joten ne on tärkeitä. Mielestäni lääkärin kuuluisi suorittaa pitkä matikka kohtalaisesti, eikä pänttääminen mielestäni riitä - korvien välissä pitää olla _jotain_, että soveltuu lääkäriksi. Ei sinne pelkillä numeroilla mennä.

Tää on tottakai mielipidekysymys, mutta vaikka ammattikouluihin onkin suht. vaikeaa päästä, niin täälläpäin ainakin kaikki paska porukka menee juuri sinne, enkä siis tahdo olla kovin monen heidän kanssa tekemisissä enää yläasteen jälkeen. Osasyynä myös se, ettei ammatilliselta puolen löydy mitään niin kiinnostavaa, kuin lääkärin ammatti olisi.

Tietysti jokaisen oma valinta, mutta lukio voittaa mielestäni ammattikoulun 100-0

• zxz.

Täytyy aika tyhmä olla jos 12 vuotta pitää käydä koulua ennen kuin pääsee opiskelemaan varsinaiseen ammattiin, tai työelämään.. Se on sitä Suomalaista
        liiottelua.. Monilla lääkäreillä on peukalo keskellä kämmentä, eivät osaa käsillä tehdä mitään. . Matikkaa pitäis vaan opiskella. Mihin lääkäri tarvitsee matikkaa?
        Suomessa keskitytään täysin epäolennaisuuksiin. Mitä muuten on yleissivistys,
        kuka sen määrittelee? Onko se sitä ettei tiedä mikä on jakoavain?

• tietäjä92
        zxz. kirjoitti:

Täytyy aika tyhmä olla jos 12 vuotta pitää käydä koulua ennen kuin pääsee opiskelemaan varsinaiseen ammattiin, tai työelämään.. Se on sitä Suomalaista
        liiottelua.. Monilla lääkäreillä on peukalo keskellä kämmentä, eivät osaa käsillä tehdä mitään. . Matikkaa pitäis vaan opiskella. Mihin lääkäri tarvitsee matikkaa?

Jos itse joudut sairaalaan ja elämäsi jatkumisesta ovat vastuussa ihmislääkärit, kai silloin toivot itsekin että he ovat opiskelleet kauan ja saaneet sitä kautta tietotaitoa! Erikoistunut lääkäri on vastuullisessa asemassa.

Tulevan lekurin kommenttiin haluan myös sanoa oman mielipiteeni: "Mielestäni lääkärin kuuluisi suorittaa pitkä matikka kohtalaisesti, eikä pänttääminen mielestäni riitä - korvien välissä pitää olla _jotain_, että soveltuu lääkäriksi. Ei sinne pelkillä numeroilla mennä."

Jos pänttää mitä tahansa eikä tiedot jää päähän ylioppilaskokeiden jälkeen, koko opiskelu on mennyt kyllä hukkaan. Korvien välissä on oltava jotain, jos haluaa menestyä jatkossakin.

• Tuleva lekuri again
        zxz. kirjoitti:

Olen itse kysynyt sairaalassa työskentelevältä kirurgilta, mitä aineita hän työssään tarvitsee ja sieltä tuli tämännäköinen lista: äidinkieli, matematiikka (pitkä), englanti ja yleensäkin kielitaito, biologia, kemia, fysiikka, historia.. Ei lekurin työssä varsinaista laskupäätä tarvitakaan, mutta looginen ajattelu on tärkeätä, ja se on yllättävän lähellä matematiikan ja esim. geometrian kanssa.

Kukin tykkää mistä tykkää ja se on jokaisen oma mielipide. Emmää lähe ammattikoulun tasoa tai amiksia arvostelemaan, mutta se ei vaan ole mun juttu. Sähköasentajan tmv. työ ei ainakaan mulle "anna" mitään - lääkärin työ on minusta palkitsevaa, ja musta on hienoa tuntea kun on tehnyt jotakin hyvää. Nää on loppujenlopuksi mielipideasioita, ja mielipiteitä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin, ja mun mielipide on se, että lukio on omalla kohdalla parempi vaihtoehto. Saat olla eri mieltä, se ei oikeastaan edes kiinnosta mua.

Yleissivistys kysymykseesi en jaksa vastata, sillä aikani ei riittäisi listaamaan kaikkia esimerkkejä. Tosin on aika ihmeellistä, ettet osaa edes hahmottaa, mitä yleissivistys tarkoittaa ...

• zxz.
        Tuleva lekuri again kirjoitti:

Olen itse kysynyt sairaalassa työskentelevältä kirurgilta, mitä aineita hän työssään tarvitsee ja sieltä tuli tämännäköinen lista: äidinkieli, matematiikka (pitkä), englanti ja yleensäkin kielitaito, biologia, kemia, fysiikka, historia.. Ei lekurin työssä varsinaista laskupäätä tarvitakaan, mutta looginen ajattelu on tärkeätä, ja se on yllättävän lähellä matematiikan ja esim. geometrian kanssa.

Kukin tykkää mistä tykkää ja se on jokaisen oma mielipide. Emmää lähe ammattikoulun tasoa tai amiksia arvostelemaan, mutta se ei vaan ole mun juttu. Sähköasentajan tmv. työ ei ainakaan mulle "anna" mitään - lääkärin työ on minusta palkitsevaa, ja musta on hienoa tuntea kun on tehnyt jotakin hyvää. Nää on loppujenlopuksi mielipideasioita, ja mielipiteitä on yhtä paljon kuin ihmisiäkin, ja mun mielipide on se, että lukio on omalla kohdalla parempi vaihtoehto. Saat olla eri mieltä, se ei oikeastaan edes kiinnosta mua.

Yleissivistys kysymykseesi en jaksa vastata, sillä aikani ei riittäisi listaamaan kaikkia esimerkkejä. Tosin on aika ihmeellistä, ettet osaa edes hahmottaa, mitä yleissivistys tarkoittaa ...

Niin, jollekin yleissivistys on sitä kun osaa korjata autoja. Osaatko sinä ?Vanhoilliset sedät ja tädit pitävät yleissivistyksenä sitä kun osaa matikkaa ym. turhaa, jota ei monetkaan tosielämässä tarvitse: (sini ja kosini) ..

Koko Suomen koulujärjestelmä on setien ja tätien luomaa.. Sitä järjestelmää sinä
        haluat jatkaa.. Se järjestelmä yo kirjoituksineen on munaisjäänne joka pitäisi jo
        lopettaa.. 12 vuotta koulua 12 vuotta lääkäriksiopiskelua= 24vuotta. Ja kuitenkaan
        tämä elämä ei ole lääkärien käsissä... Siis..ELÄKÖÖN VALELÄÄKÄRIT ne sentään
        kuunelevat ihmisiä ja ovat samalla tasolla, toisinkuin monet ylpeät nirppanokka
        tohtorit jotka eivät ymmärrä tavallisen ihmisen puhetta.

• Tuleva lekuri
        zxz. kirjoitti:

Niin, jollekin yleissivistys on sitä kun osaa korjata autoja. Osaatko sinä ?Vanhoilliset sedät ja tädit pitävät yleissivistyksenä sitä kun osaa matikkaa ym. turhaa, jota ei monetkaan tosielämässä tarvitse: (sini ja kosini) ..

Koko Suomen koulujärjestelmä on setien ja tätien luomaa.. Sitä järjestelmää sinä
        haluat jatkaa.. Se järjestelmä yo kirjoituksineen on munaisjäänne joka pitäisi jo
        lopettaa.. 12 vuotta koulua 12 vuotta lääkäriksiopiskelua= 24vuotta. Ja kuitenkaan

Jos mä tahdon opiskella lukiossa 3 vuotta, kirjoittaa yo-kirjoitukset ja opiskella lääkiksessä 12 vuotta, et valmistun kirurgiksi, niin mitä sitten? Se on mun oma valintani, eikä tee minusta sen huonompaa kuin sustakaan. Taidat vaan olla joku vitosen keskiarvolla koulusta päässyt kateellinen häirikkö joka käy kymppiluokkaa, tai huviksesi vaan trollaat täällä kahvitauolla ku ei tarvi istua toimistossa leimaamassa lappuja.

En käsitä mis pahvilaatikossa sut on kasvatettu, tai oikeastaan, millaset vanhemmat sulla on, ku eivät oo tommosia asioita sulle opettaneet. Itse miellän yleissivistykseen sen, että osaa sijoittaa esimerkiksi maailman maat suurpiirteisesti oikeille paikoille, tietää yhteiskuntajärjestelmästä ja laista jotain, osaa puhua jotakin muuta kieltä kuin junttisuomea, tietää miksi joulua vietetään ja tietää veden kemiallisen kaavan. Ethän sä niitä toimistotyöntekijänä/lattianlakaisijana/linnakundina/kerjäläisenä/rekkakuskina välttämättä tarvikaan, mutta yleissivistys antaa aika monelle ihmiselle ainakin käsityksen siitä millanen ihminen oikein olet. Suoraan sanottuna idiootit ihmiset ainakin tääll päin karkottaa muut ympäriltään - emmä ainakaan jaksa olla jonku pe*settä myyvän teinihoron kanssa, joka ei tiedä miksi esim. joulua tai pääsiäistä vietetään

Kuten sanoin, saat olla mitä mieltä haluat lukiokoulutuksesta, mutta ihmiset, jotka menevät lukioon, eivät välttämättä ole niitä kultalusikka suussa syntyneitä miljonääri-kersoja, jotka menee sinne vanhempien painostuksesta ja voidakseen leuhkia. En mä ainakaan, joten älä yleistä.

• zxz.
        Tuleva lekuri kirjoitti:

Jos mä tahdon opiskella lukiossa 3 vuotta, kirjoittaa yo-kirjoitukset ja opiskella lääkiksessä 12 vuotta, et valmistun kirurgiksi, niin mitä sitten? Se on mun oma valintani, eikä tee minusta sen huonompaa kuin sustakaan. Taidat vaan olla joku vitosen keskiarvolla koulusta päässyt kateellinen häirikkö joka käy kymppiluokkaa, tai huviksesi vaan trollaat täällä kahvitauolla ku ei tarvi istua toimistossa leimaamassa lappuja.

En käsitä mis pahvilaatikossa sut on kasvatettu, tai oikeastaan, millaset vanhemmat sulla on, ku eivät oo tommosia asioita sulle opettaneet. Itse miellän yleissivistykseen sen, että osaa sijoittaa esimerkiksi maailman maat suurpiirteisesti oikeille paikoille, tietää yhteiskuntajärjestelmästä ja laista jotain, osaa puhua jotakin muuta kieltä kuin junttisuomea, tietää miksi joulua vietetään ja tietää veden kemiallisen kaavan. Ethän sä niitä toimistotyöntekijänä/lattianlakaisijana/linnakundina/kerjäläisenä/rekkakuskina välttämättä tarvikaan, mutta yleissivistys antaa aika monelle ihmiselle ainakin käsityksen siitä millanen ihminen oikein olet. Suoraan sanottuna idiootit ihmiset ainakin tääll päin karkottaa muut ympäriltään - emmä ainakaan jaksa olla jonku pe*settä myyvän teinihoron kanssa, joka ei tiedä miksi esim. joulua tai pääsiäistä vietetään

Kuten sanoin, saat olla mitä mieltä haluat lukiokoulutuksesta, mutta ihmiset, jotka menevät lukioon, eivät välttämättä ole niitä kultalusikka suussa syntyneitä miljonääri-kersoja, jotka menee sinne vanhempien painostuksesta ja voidakseen leuhkia. En mä ainakaan, joten älä yleistä.

Ei 19 vuotias voi olla kovin yleissivistynyt, vaikka olisi 3 vuotta lukiota käynyt. Ihmisellä on sellainenkin ominaisuus kuin unohtaminen. Kuinkamonta asiaa muistat kouluopiskelusta 20 vuoden päästä.. Kyllä tietoa voi lisätä itse elämän aika-
        na, ei siihen mitään kouluja tarvita..On sekin nähty mikä tieto on joillakin ylioppilail-
        la. Eivät tiedä edes koska Suomi on itsenäistynyt ym.

Mikään koulu ei tosiaankaan ole ainoa sivistyksen antaja. Tietoa saa mistä vaan,
        jos haluaa sitä saada.. Siksi arvostelenkin Suomen koulu järjestelmää, joka on
        rasistinen. Ainoastaan ylioppilailla on oikeus päästä yliopistoihin, tai ainakin ovat
        selvästi etusijalla.. Joistakin muista kouluista tietääkseni voi päästä ( kauppaopis-
        tosta, ehkä jostain muustakin ? Kaikki eivät vaan halua olla ylioppilaita, koska
        siinä on tietynlainen leima, eli se on per*******stä.

KUKA MUUTEN VIITSII LAHJOITTAA YLIOPISTOILLE RAHAA. EN TEKISI SITÄ
        KOSKAAN, VAIKKA OLISIN MILJONÄÄRI....KOSKA YLIOPISTOT OVAT RASISTISIA.

• Kyrsiintynyt lekuri
        zxz. kirjoitti:

Ei 19 vuotias voi olla kovin yleissivistynyt, vaikka olisi 3 vuotta lukiota käynyt. Ihmisellä on sellainenkin ominaisuus kuin unohtaminen. Kuinkamonta asiaa muistat kouluopiskelusta 20 vuoden päästä.. Kyllä tietoa voi lisätä itse elämän aika-
        na, ei siihen mitään kouluja tarvita..On sekin nähty mikä tieto on joillakin ylioppilail-

Mikään koulu ei tosiaankaan ole ainoa sivistyksen antaja. Tietoa saa mistä vaan,
        rasistinen. Ainoastaan ylioppilailla on oikeus päästä yliopistoihin, tai ainakin ovat
        selvästi etusijalla.. Joistakin muista kouluista tietääkseni voi päästä ( kauppaopis-
        tosta, ehkä jostain muustakin ? Kaikki eivät vaan halua olla ylioppilaita, koska

Näkee puheestasi selvästi sen, että olet katkera. Et päässy yliopistoon? En kyllä ihmettele miksi. Yliopisto on aikuisille/henkisesti kehittyneille ihmisille, ei kaltaisillesi.

Minusta se on juuri oikein, että tietämystä ja sivistynyt pitää olla ja koulua käyty, ennenkuin yliopistoon pääsee. Amis vaan ei ihan faktana anna täysin samaa pohjaa kuin lukio, toki pääseehän sieltäkin yliopistoihin ja ammattikorkeisiin, mutta eipä taideta amiksessa paljoa psykologiaa, historiaa tai biologiaa lukea. Kieliä toki, mikä on vaan hyvä juttu.

Muuta Ruottiin jos Suomen koulutusjärjestelmä on syvältä. Tai vaikka jenkkeihin? Venäjälle? Tai miksei vaikka Pohjois-Koreaan? Siel ei tarvi vikistä julkisesti asioista, kun tulee heti haulikosta selkään! Kuulostaisiko hyvältä?

• zxz.
        Kyrsiintynyt lekuri kirjoitti:

Näkee puheestasi selvästi sen, että olet katkera. Et päässy yliopistoon? En kyllä ihmettele miksi. Yliopisto on aikuisille/henkisesti kehittyneille ihmisille, ei kaltaisillesi.

Minusta se on juuri oikein, että tietämystä ja sivistynyt pitää olla ja koulua käyty, ennenkuin yliopistoon pääsee. Amis vaan ei ihan faktana anna täysin samaa pohjaa kuin lukio, toki pääseehän sieltäkin yliopistoihin ja ammattikorkeisiin, mutta eipä taideta amiksessa paljoa psykologiaa, historiaa tai biologiaa lukea. Kieliä toki, mikä on vaan hyvä juttu.

Muuta Ruottiin jos Suomen koulutusjärjestelmä on syvältä. Tai vaikka jenkkeihin? Venäjälle? Tai miksei vaikka Pohjois-Koreaan? Siel ei tarvi vikistä julkisesti asioista, kun tulee heti haulikosta selkään! Kuulostaisiko hyvältä?

En haluaisi yliopistoon, siellä on enimmäkseen tyhjäntoimittajia, jotka kuluttavat
        yhteiskunnan rahoja kaikenlaisiin turhiin tutkimuksiin, jotka voisivat olla pelkkiä harrastuksia..En minä amista ylistä. On niitä muitakin: kauppaopisto, kaikenlaisia
        kursseja ym.

Kyse on siitä, että mitä väliä sillä on mistä ne tiedot on hankittu. .Yliopisto on mätä
        laitos koska sinne on pääsy vain yhdestä koulusta Suomessa. Sinne, nyt mätä lai-
        tokseen pitäisi olla pääsykokeet, riippumatta siitä mikä on ihmisen koulupohja.

Ruotsissa ei enää perskirjoituksia ole, mutta täällä takapajulassa ne edelleen ovat.
        Eräs koulunjohtaja niiden poistamista takavuosina ehdotti. Mutta ei, vanholliset
        sanoivat, että ne ovat niin tärkeitä Suomalaisille.

Näin luokkakokous kuvan vanhoista pask. lakeista. Minua yökötti ne kellastuneet kotsat, jotka olivat aivan liian pieniä niitten suurissa päissä. Siihen porukkaan minä
        en haluaisi.

• vai rasismia
        zxz. kirjoitti:

Yrititkö tietämättömyyttäsi osoittaa käyttämällä termiä rasisti vai luulitko että se lisäisi viestisi tehokkuutta? Rasismi on rotu syrjintää, viimeksi kun asiasta kuulin "lukion pellet" ja "tosimies amikset" eivät olleet eri rotua..

• Jaakko Leinonen
        zxz. kirjoitti:

"Niin, jollekin yleissivistys on sitä kun osaa korjata autoja."

Niille, jotka muuttavat sanojen merkityksiä. Miksi autonkorjaustaidosta pitäisi käyttää sanaa yleissivistys, kun kyseinen sana on jo varattu ihan eri merkitykseen?

• Älä ole katkera
        zxz. kirjoitti:

En haluaisi yliopistoon, siellä on enimmäkseen tyhjäntoimittajia, jotka kuluttavat
        yhteiskunnan rahoja kaikenlaisiin turhiin tutkimuksiin, jotka voisivat olla pelkkiä harrastuksia..En minä amista ylistä. On niitä muitakin: kauppaopisto, kaikenlaisia
        kursseja ym.

Kyse on siitä, että mitä väliä sillä on mistä ne tiedot on hankittu. .Yliopisto on mätä
        laitos koska sinne on pääsy vain yhdestä koulusta Suomessa. Sinne, nyt mätä lai-
        tokseen pitäisi olla pääsykokeet, riippumatta siitä mikä on ihmisen koulupohja.

Ruotsissa ei enää perskirjoituksia ole, mutta täällä takapajulassa ne edelleen ovat.
        Eräs koulunjohtaja niiden poistamista takavuosina ehdotti. Mutta ei, vanholliset
        sanoivat, että ne ovat niin tärkeitä Suomalaisille.

Näin luokkakokous kuvan vanhoista pask. lakeista. Minua yökötti ne kellastuneet kotsat, jotka olivat aivan liian pieniä niitten suurissa päissä. Siihen porukkaan minä
        en haluaisi.

"En haluaisi yliopistoon, siellä on enimmäkseen tyhjäntoimittajia, jotka kuluttavat
        yhteiskunnan rahoja kaikenlaisiin turhiin tutkimuksiin, jotka voisivat olla pelkkiä harrastuksia."

Mutta tiesitkö, että kun käyt esim. lääkärin vastaanotolla, vastaanotat palvelua, johon koulutuksen kyseinen henkilö on saanut yliopistossa?

• zxz.
        Älä ole katkera kirjoitti:

"En haluaisi yliopistoon, siellä on enimmäkseen tyhjäntoimittajia, jotka kuluttavat
        yhteiskunnan rahoja kaikenlaisiin turhiin tutkimuksiin, jotka voisivat olla pelkkiä harrastuksia."

Mutta tiesitkö, että kun käyt esim. lääkärin vastaanotolla, vastaanotat palvelua, johon koulutuksen kyseinen henkilö on saanut yliopistossa?

Siksi vihaankin aina lääkäreitä, ja toivon että hyvin harvoin tarvitsisin niitä..
        Yliopisto on sitten vasta oikea, kun sen valintakriteerit eivät ole RASISTISIA.
        Ja pitääkö sen nimi olla yliopisto.. Ei sen pitää olla työelämäänvalmistava oppilaitos.. Valintakokeissa katsottaisiin ihmisen soveltuvuus kyseiseen ammattiin... Eikä vaadittaisi PASKALAKKIA.. Kaikille avoimet ovet, taipumusten mukaan....

Nyt se laitos on illuusio, jossa tyhjäntoimittajat kuluttavat kansalaisten rahoja.

• zxz.
        vai rasismia kirjoitti:

Yrititkö tietämättömyyttäsi osoittaa käyttämällä termiä rasisti vai luulitko että se lisäisi viestisi tehokkuutta? Rasismi on rotu syrjintää, viimeksi kun asiasta kuulin "lukion pellet" ja "tosimies amikset" eivät olleet eri rotua..

Rasismi, tarkoittaa syrjintää kaikissa muodoissa..Vaikka se onkin muotisana, ei sillä ole väliä...Etkö ole kuullut ikäsyrjinnästä?

• zxz.

Niille, jotka muuttavat sanojen merkityksiä. Miksi autonkorjaustaidosta pitäisi käyttää sanaa yleissivistys, kun kyseinen sana on jo varattu ihan eri merkitykseen?

Autonkorjaus, ym korjaustaito on yleissivistystä, siinä missä J Leinoselle ilmeisesti on joku tyhjäntutkimus, josta yhteiskunnalle ja ihmisille ei ole mitään hyötyä.. Mutta on olevinaan hienoa olla joku tutkia, (tyhjäntoimittaja) ja elää valtion kustannuksella.

• zxz.

Kuka o varannut ? Sinä ja menneet sukupolvet, jotka eivät pysy kehityksessä mukana.. Yleissivistystä on aikaansa seuraaminen, ja sitä mitä tarvitaan lähes jokapäiväisessä elämässä...En ole koskaan elämässä tarvinnut SINIÄ ja KOSINIA..

Eikä sitä varmaan tarvitse hammaslääkärit, eikä tuomarit, eikä papit. Tossa muutama esimerkki. Menneet sedät ja tädit ovat aivopesseet sinut, määrittelemällä mikä on yleissivistystä.

• lukiomies

Miten ni muka "kaikki väheksyy lukiota". Ei todellakaan pidä paikkaansa.

• fdkdfisdufdslpokjfhs

Siis, amikset väheksyvät lukiota sen takia, koska ovat kinnostuneet käsillään tekemisestä, eikä vaan pää riitä lukioon, toiseksi nämä lukiolaiset vittuilee amiksille kokoajan, niinkuin amikset myös lukioilaisille.
      Lukiolaiset menevät lukioon sen takia, etteivät tiedä mitä opiskelevat ja riittää päätä lukioon, tai heillä on jo selvät suunnitelmat jatko-opinnoista. Se vaan menee silleen et lukioilaiset vittuilee amiksille ja amikset lukioilaisille PISTE. :D

• 11

no se nyt on semmoista amispuhetta vaan
      en ottaisi vakavasti

• dvt

saa päättää minne menee, ite menin amikseen eikä lukiolaisia vastaan mitään ole. Ehkä mielummin kaksoistutkinto kun pelkkä lukio?

• djsjdifff

Kaksois- tai kolmoistutkinto! Siinä saat kummankin (amiksen ja lukion) edut (ja haitat, jos niitä nyt sitten on).

• zxz.

Niin ja täti-ihmiset tykää... Ja sinä sanot.. Okei MAAM..minä hankin kotsan, että sinä
        saat LYYRAN..

• zxz.
        zxz. kirjoitti:

Niin ja täti-ihmiset tykää... Ja sinä sanot.. Okei MAAM..minä hankin kotsan, että sinä
        saat LYYRAN..

Ei tykää, vaan, sedät ja tädit tykkää , tykkää....

• as

Omasta mielestäni ammattikoulu on vain nopeampi tapa päästä töihin. Itse valitsin amiksen, koska lukeminen ei vain minulta suju, mutta oli siinä osittain kyllä muutakin... Itse aluksi luulin tietäväni mikä minusta tulee isona,mutta kun kävin amiksen sen 3 v ja totesin ettei se ollutkaan edes sellainen mitä minä aluksi luulin. Siitä pari vuotta olin töissä tutun yrityksessä kunnes keksin uudelleen minne minä ehkä sittenkin haluaisin töihin. Mikäli olisin käynyt sen lukion, niin olisin sitten luultavasti pyörinyt samalla tavalla, tosin olisin vähän vanhempi ihminen. On van yksinkertaisesti ihmisiä, jotka ovat enemmän käytännön ihnisiä kuin teorian ihmisiä. Lukiolaiset eivät ole sen kummempia, kuin amattikoululaisetkaan. Lukiolaiset vain lukevat enemmän.

Pitää vain ihmisten muistaa, että ammattikoulu tai lukio ei tee ihmisistä parempia, kumman sitten valitseekin.

• Erth

Siinäpä se onkin, amiskassa ei ole haastetta verrattuna lukioon.

• as
        Erth kirjoitti:

Siinäpä se onkin, amiskassa ei ole haastetta verrattuna lukioon.

Jos ihninen tykkää lukemisesta ja haasteesta, niin etsiköön haasteita tai menköön lukioon. Mutta esim. taksikuskin tai lomittajan tuskin tarvitsee käydä lukiota päästääkseen töihin. Eli siis mitä yritän sanoa on, että kaikkiin ammatteihin ei tarvitse käydä lukiota. Sen ajan mitä lukiolaiset lukee ja pänttää tietoa itselleen voi ammattikoululainen käyttää aikaansa kehittyäkseen paremmaksi taksikuskiksi tai lomittajaksi. Lukiossa sekä amiksessa on omat hyvät puolensa. Toivottavasti ymärsitte mitä tarkoitin =)

• James-95
        as kirjoitti:

Jos ihninen tykkää lukemisesta ja haasteesta, niin etsiköön haasteita tai menköön lukioon. Mutta esim. taksikuskin tai lomittajan tuskin tarvitsee käydä lukiota päästääkseen töihin. Eli siis mitä yritän sanoa on, että kaikkiin ammatteihin ei tarvitse käydä lukiota. Sen ajan mitä lukiolaiset lukee ja pänttää tietoa itselleen voi ammattikoululainen käyttää aikaansa kehittyäkseen paremmaksi taksikuskiksi tai lomittajaksi. Lukiossa sekä amiksessa on omat hyvät puolensa. Toivottavasti ymärsitte mitä tarkoitin =)

Eli kun menee amikseen, valmistuu taksikuskiksi.

• ??????

Mikäs vika taksikuskin työssä on?

• taksikuskiamisei

Ei amiksessa taksikuskiks voi opiskella..

• as

Joo se oli vähä huono esimerkki. Pistin sen,koska se tuli enismmäisenä mieleen.

• buahaaha

Kävin lukion, mutta väheksyin lukiolaisia, jotka vain oppitunneilla häiritsivät meitä muita siellä. Arvostan myös ammattikoululaisia, jotka ovat löytäneet oman juttunsa ja menesvytät. En arvosta lukiolaisia, jotka halveksivat amiksia, ja en arvosta amiksia, jotka halveksivat lukiolaisia.

Problem?

• -minde-

Kai lukion käymisestä nyt jotain hyötyy on, mut mulle tää on ollu elämän pahinta aikaa. Jos nyt saisin valita menisin ehdottomasti amikseen.

• Miksi amis?

Lukioon en mennyt, koska sinne tarvitsee oikeasti motivaatiota, ja mulla ei ollut motivaatiota sellaiseen opiskeluun. Paskoilla tai edes mukiin menevillä lukio papereilla ei tee mitään. Amiksessa opiskelen media-assistentiksi, eli graafista suunnittelua, kuvaamista, äänitekniikoita, animointia yms...ja kyllä amiksesta hyvä palkkaisia töitä saa.

• älli18v tyyläinen

Nopemmin pääsee työelämään ,kun käy ammattikoulun,jos sitten myöhemmin elämäässä parempi .aika koittaa.Sitten kouluun jatkamaan.

• Tiedän asian

Näyttää olevan väärä käsitys teillä esim yliopistotutkinnon suorittaneiden palkoista hyvin monet heistä ovat palkkakuopassa tai työttömänä. Rakennus ja konehommissa
        pääsee paremille palkoille.

• doddiiii

En kyllä tiedä mistä tässäki nyt alottas. Täällä näky aika paljon sontaa olevan.

Ekaksi vaikka oikasen sen että raksalla sähkärinä en ole tienannu 3-5 tonnia. Palkka pyöriny siinä 2-3 tonni kieppeillä. Alotus palkka oli vähä alle 2tonnia sillon kun menin töihi. papereitten keskiarvo oli 2.13 ja tällä uudella arvostelu ateikolla (1-3). Eli keskikastia mennään. tämän jälkee opiskelin lisäksi ICT-asentajaksi ja nyt tuoho elektroniikkaa olen hurahtanut täysin. tässä syksyllä hain ramkiin opsikelee tietotekniikkaa ja pääsin opsikelemaanki sinne. pääsykokeiden pisteet oli 53 minulla. tuoho rankii oisin päässy suoraan jo omilla sähkärin papereilla vaikka en olisi pistäny muutakun nimen paperiin. todistuksesta ois tullu 22 pistettä. joku piste tuli työ urasta ja loput tuli sitten siitä kokeesta. alin hyväksytty pistemäärä oli tuoho kouluun 20 pistettä. muistaakseni olisi päässy nuilla omilla pisteillä suomessa mihin tahasa ammattikorkeaan opiskelemaan tietotekniikkaa. kuitenki. ei tarttee olla mitää lukio papereita että nuihin pääsee.

No jos nyt jotain sanon lukiosta. Emännällä tuli sillon lukiosta valmistumisen jälkeen se vastaa että lukion jälkeen on 5 kuukautta karenssi aikaa!!! sen takia kun ei ole ammattia. lukion papereilla ei pelkästään mihinkää hirveän hyvää työpaikkaa pääse. Nykyään alkaa olemaan että joka paikkaan pitää olla oman alan koulutus. lukion papereilla lähinnä pääsee kaupan kassalle tai vastaavaan. oon jotain "opiskellu" emännän lukion kirjoista ja niissä huomaan sen että itse EN OLISI PÄRJÄNNY lukiossa. ylä-asteella tiesin jo mitä minusta tulee. Aina olen käsillä tehnyt ja käsillä tekemällä oppinut kaiken.

On tietenkin lukiosta hyötyä. kunhan tuosta ramkista valmistun niin meidän luokalla on aika monellaisella koulutuksella olevia henkilöitä. minulla on sähkäri ja ict asentaja paperit. Toisilla on jotain muita ammatteja, mutta kuitenkin suurin osa luokasta on tullu lukiosta suoraan sinne. Armeijja ollut vain välissä. voi olla että joku työn antaja vaatii lukio koulutuksen että se ottaa töihin. Toinen voi katsoa minun aiemmat koulutukset itselleen hyväksi ja palkkaa minut ennemmin töihin, mutta voi melkein sanoa että aina lukion papereista on hyötyä. en väheksy niitä.

Itse Kyllä haaveilin että ehkä vois myös yliopistossa opsikella myös jotain, mutta jos silteä meinaa valmistua niin se vaatis hyvää englannnin kieltä mikä itsellä on iha helkkari kökkö. Just ja just rimaa hipoen menny kielet läpi. ja nekin pien ryhmissä jos ollu mahdollista. Minua itseä ei kiinosta pätkääkää lukeminen sinällään paitsi jos on mielen kiintoista. Käsillä tekemällä ja labra luokissa kaiken oppinu heti ja jopa muistanukki sen.

Nykyään oon miettiny myös sitä että miksi ammattikouluista on tullu niin p*skoja. Mennään jonne 60-70 luvulle niin amis kestäny 2 vuotta. koulu päivät ollu 8 tuntisia. jos oot renttuillu ja ollu poissa liikaa niin heti potkittu koulusta pois. nykyään kurssin reputtaa niin silitetää päätä että voi voi kun pikku Mikalla vähä bilettäminen liikaa vieny aikaa niin ei päässy kurssiä läpi, no jos tulet huomenna 3 kouluun ja koitat tehdä koetta niin pääset kurssin läpi. kunhan vain kirjotat nimen kokeeseen. Mikä helevetti näihi ammattikouluihin on menny. ja vielä tulevaisuudessa kaavailevat että kurssit muuttus semmoseksi että ei ole kokeita ja arvostelu olisi 0 ja 1. eli 0 hylätty ja 1 on suoritettu. kunhan vain koulussa istuu. ihan tarpeeksi p*rseestä tämä 1-3 arvostelu. sillon minun opsikelu aikana se muuttu ja itse pidin paljon enemmän 1-5 arvostelusta koska siinä pysty vielä erottelemaan ne laiskurit ja opiskelijat. Ehkä tästä minun tekstistäkin huomaa että olen ollu poissa äidinkielen tunneilta.

• doddiiii

p*rkeleen viesti kun niin pitkä

Nii nii jotain sepustusta vielä että onhan lukiossa iha hyvääkin. kieliä tosi paljon ja muitakin aineita. matikkaa ja fysiikkaa. niitä tarvitsee aina. Ammatti kouluissa opetetaan vuorostaan sitä mitä tarvitaan. Kielissä ammatillista sanastoa ja äidinkielessä oli asiakirjoja. Lukiossa emännälle ei ole opetettu mitää asiakirjoista. yhdessä kirjassa oli vain cv malli. itse osaan kaikki kuitit ja laskut kirjottaa ja ne on tärkeellisiä. Varsinki jos oma yrityksen pistää.

Niin. nyt tuosta tuli tuo oma yritys mieleen. Pari tuttua sähkäriä ja muunkin ala yrittäjää omalla yrityksellä. yks sähkäri omalla yrityksellä tienaa 50 tonnia vuodessa mutta se tekeekin iha hullu lailla töitä. se tekee paremminki sähkö asennuksia ja elektroniikka suunitteluja/korjauksia. luulen että silläkin kulkee osa tienesteistä verottajan ohi. täti on parturikampaaja ja se tienaa sillä vuorostaan yllättävän hyvin. omat kämpät ja autot. tietenki lainalla mutta kun kämpät ja autot ei ole mistää halvimmasta päästä. pari tuttua pyörittää omiaan auto nyrkki pajoja. niillä tahtoo pyöriä yritys iinä -0. välillä paremmin ja välillä huonommin. yks sähkäri myös tekee keikka hommia omana yrityksenä niin onha sillä oma kämppä ja vanha ooppeli. että se menestys riippuu oman yrityksen mainonnasta ja maineesta. Itsekki olen suunitellu omaa yritystä, mutta taidan tällä hetkellä jättää välistä kun haluaisin perustaa sen sillon kun on vähä enemmän pääomaa. ei tartteis iha kädestä suuhu elää. ei se startti rahakaan paljoa auta.

• zxz.
        doddiiii kirjoitti:

p*rkeleen viesti kun niin pitkä

Nii nii jotain sepustusta vielä että onhan lukiossa iha hyvääkin. kieliä tosi paljon ja muitakin aineita. matikkaa ja fysiikkaa. niitä tarvitsee aina. Ammatti kouluissa opetetaan vuorostaan sitä mitä tarvitaan. Kielissä ammatillista sanastoa ja äidinkielessä oli asiakirjoja. Lukiossa emännälle ei ole opetettu mitää asiakirjoista. yhdessä kirjassa oli vain cv malli. itse osaan kaikki kuitit ja laskut kirjottaa ja ne on tärkeellisiä. Varsinki jos oma yrityksen pistää.

Niin. nyt tuosta tuli tuo oma yritys mieleen. Pari tuttua sähkäriä ja muunkin ala yrittäjää omalla yrityksellä. yks sähkäri omalla yrityksellä tienaa 50 tonnia vuodessa mutta se tekeekin iha hullu lailla töitä. se tekee paremminki sähkö asennuksia ja elektroniikka suunitteluja/korjauksia. luulen että silläkin kulkee osa tienesteistä verottajan ohi. täti on parturikampaaja ja se tienaa sillä vuorostaan yllättävän hyvin. omat kämpät ja autot. tietenki lainalla mutta kun kämpät ja autot ei ole mistää halvimmasta päästä. pari tuttua pyörittää omiaan auto nyrkki pajoja. niillä tahtoo pyöriä yritys iinä -0. välillä paremmin ja välillä huonommin. yks sähkäri myös tekee keikka hommia omana yrityksenä niin onha sillä oma kämppä ja vanha ooppeli. että se menestys riippuu oman yrityksen mainonnasta ja maineesta. Itsekki olen suunitellu omaa yritystä, mutta taidan tällä hetkellä jättää välistä kun haluaisin perustaa sen sillon kun on vähä enemmän pääomaa. ei tartteis iha kädestä suuhu elää. ei se startti rahakaan paljoa auta.

Mutta kun Suomalaiset ovat maailman tittelinkipein kansa. Eivätkä välttämättä haluakkaan niin suuria tuloja, vaan olla jotain paskan tohtoreita ja maistereita.

Sen takia täällä munaisjäänteen maassa on vain 1 koulusuuntaus johon näitten nykyistenkin nuorten vanhemmat pakottavat, tai ainakin yrittävät saada " lapsensa"

Koska he (vanhemmat) elävät menneisyydessä, ja yrittävät saada jälkeläisilleen mahdollisimman hyvän tittelin, nostaakseen myös omaa itsetuntoansa. Jotkut nuoret pitävät oman päänsä, eivätkä suostu vanhempiensa vanhoilliseen tahtoon, vaikka siitä tulisi koviakin riitoja. Vahvimmat pitävät oman päänsä.

• Amis33333333

Ok. Mielestäni asia on päinvastoin. Amiksessa olevat automaattisesti tyhmiä juntteja ja lukiolaiset sivistyneitä tai cooleja.
      Ainakin pk-seudulla ei lukiolaisille naureskellaan aika paljon.

• kuukukkuja123

Meilläkin on toiste päin. Lukioon menee sivistyneet ja coolit. Tyhmät juntit menee amikseen. Tai näin ainakin oletetaan, varsinkin auto puolen pojista.. :DD

• Minä väheksyn lukiota pelkästään sen vuoksi että ammattiin kuin ammattiin lähtiessä saa hyvityksenä "anteeksi" yhden vuoden opiskeluja, vaikkei olisi kyseisestä alsta MINKÄÄNLAISTA kokemusta. Je sen vuoksi myös että pelkillä lukiopapereilla pääsee myös lähestulkoon mihintahansa jatko-opiskelupaikkaa ammatista riippumatta, kun toiset joutuu sen vuoksi käymään vuosia itse ko. alan jatko-opiskeluja.

• zxz.

Näin on... Kauppaopiston käynyt ei pääse kauppakorkeakouluun, vaikka on käynyt alan koulua 3 vuotta... Näin ainakin ymmärsin tuolta haku ilmoituksesta..

Ihme ettei kansa nouse vastustamaan suomalaista koulujärjestelmää..

Kyllä on kesy kansa.

• ........

Meillä nykynuorilla on aikaa opiskella, sillä töitä ehtii kyllä tehdä. Eläkeikää nostetaan sellaista tehtia, että oollaan seitsemänkymppisinä vieläkin töissä.

• zxz.

Onhan se helppoa kun yhteiskunta elättää, ja kaikki edut on.

• mjes

No en vitussa mene lukioon, hyvä kun pääsee edes peruskoulun läpi ja sitten pääsis ammattikouluun niin sitten olisi hyvä fiilis..

• Huonosti oppiva

Amiksessakin on tarpeeksi haastetta pärjätä teoriapäivinä äidinkielessä matikassa en osaa hyvin matematiikkaa.

• niin no joo
    • SHAMEFULTEENBASTARDS

LUKIO = SIWAN KASSA

• 9+7

lukio = yliopisto = juristi, DI, lääkäri, opettaja, toimittaja, arkkitehti, eläinlääkäri jne.

Siwan kassalla voi tienata opiskelurahoja, se on välivaihe.

• zxz.

3 viimeistä voisin olla, ja niihin pääsee toistakin tietä. .5 ensmäistä= sensuroitu...

• lukio homoille?

ne miehet jotka opiskelevat kosmetologiksi tai parturikampaajaksi vasta ovat niitä miehisimpiä miehiä! ;)

• - Lukiolainen: Opiskelee muutaman vuoden yleissivistäviä aineita, ja myöhemmin kouluttautuu esimerkiksi arkkitehdiksi.
      - Amis: Opiskelee muutaman vuoden miten saadaan ikkuna tiiviiksi, ja seinät pystyyn sekä putkiliitokset tehtyä oikein.

Esimerkiksi rakennustyömaalla työnjako on seuraava. Lukiolainen on piirtänyt täydelliset piirustukset koko haluttavasta rakennuksesta, ja amisporukka rupeaa kasaamaan taloa. Lopputuloksena saadaan hyvä, kestävä ja pitkäikäinen talo.

Jos jompi kumpi näistä puuttuu.
      - Lukiolainen saa piirretyä piirustukset mutta mitään konkreettista ei tapahdu
      - Amis taas osaa pystyttää talon, mutta ilman piirustuksia ei tiedä mitä tehdä

Eli toisen puuttuessa ei tapahdu mitään. Molempia tarvitaan!

• zxz.

Arkkitetehdin pitää olla taiteellinen. . Taiteellisuutta ei lukiossa opi, se on syntymälahja.. Ei ihme jos katot sortuvat lumien alla, kun tehdään laskelmia.. Ei ne laskelmat auta jos talonpoikaisjärki ja taiteellinen silmä puuttuu.

• zxz. kirjoitti:

Arkkitetehdin pitää olla taiteellinen. . Taiteellisuutta ei lukiossa opi, se on syntymälahja.. Ei ihme jos katot sortuvat lumien alla, kun tehdään laskelmia.. Ei ne laskelmat auta jos talonpoikaisjärki ja taiteellinen silmä puuttuu.

Olen lukiossa ja meillä on yli 15 kurssia kuvaamataitoa valittavissa. Kakkos kurssin nimi on muotoilu ja arkkitehtuuri. Ne jotka haluavat arkkitehdeiksi menevät niihin. Kyllä piirtämään oppii vaikkei luonnonlahjakkuus olisikaan, kunhan riittää halua

• zxz.
        antti.narvaez kirjoitti:

Olen lukiossa ja meillä on yli 15 kurssia kuvaamataitoa valittavissa. Kakkos kurssin nimi on muotoilu ja arkkitehtuuri. Ne jotka haluavat arkkitehdeiksi menevät niihin. Kyllä piirtämään oppii vaikkei luonnonlahjakkuus olisikaan, kunhan riittää halua

Niin, Suomessa vaaditaan teatterikorkeakouluun pääsynkin, se P. lakki. Ainakin melkein kaikilta.. Mitä tekemistä jollain lukiolla, tai Pask. lakilla on näyttelemisen kanssa -- Ei ole ihme jos täällä on niitä ylinäyttelijöitä, jotka vääntävät naamaansa jatkuvasti, eivätkä osaa olla niinkuin eivät näyttelisikään..

Olisi syytä ottaa mallia muiden maiden näyttelijöistä. USA ym. Mahtuu sinnekin huonoja joukkoon. . Suomessa ei paljon muita olekkaan..

Taiteellisuutta ei siniä ja kosinia opiskelemalla opi.

• kuvataide
        zxz. kirjoitti:

Niin, Suomessa vaaditaan teatterikorkeakouluun pääsynkin, se P. lakki. Ainakin melkein kaikilta.. Mitä tekemistä jollain lukiolla, tai Pask. lakilla on näyttelemisen kanssa -- Ei ole ihme jos täällä on niitä ylinäyttelijöitä, jotka vääntävät naamaansa jatkuvasti, eivätkä osaa olla niinkuin eivät näyttelisikään..

Olisi syytä ottaa mallia muiden maiden näyttelijöistä. USA ym. Mahtuu sinnekin huonoja joukkoon. . Suomessa ei paljon muita olekkaan..

Taiteellisuutta ei siniä ja kosinia opiskelemalla opi.

Ota huomioon, että teatterikorkeakoulussakin opetellaan teoriaa. Ja sitä paitsi, suomessa on erikoislukioita, itse kävin taidelukion, enkä ole katunut sitä päivääkään!

Niistä taideopinnoista on ollut hyötyä, vaikka en olekaan kouluttautumassa taidealalle!

• rakennuspalkki
        zxz. kirjoitti:

Taide on katsojan silmässä. Sitä paitsi, arkkitehtien on osattava laskea kaikki paino ym jutut, JOTTA ne katon ei sortuisi. Rakennuksiinhan kuuluu myös näitä tukipalkkeja, jotka ESTÄÄ rakennuksen sortumisen.

Taiteellisuus menee ulkonäköpuoleen enemmän kuin siihen, että romahtaako katto vai ei.

• zxz.
        kuvataide kirjoitti:

Ota huomioon, että teatterikorkeakoulussakin opetellaan teoriaa. Ja sitä paitsi, suomessa on erikoislukioita, itse kävin taidelukion, enkä ole katunut sitä päivääkään!

Niistä taideopinnoista on ollut hyötyä, vaikka en olekaan kouluttautumassa taidealalle!

Mitä teoriasta, jos ei osaa näytellä.. Naamaa väännellään, ja ylinäytellään. Tai sitten tuijotetaan toista näyttelijää jähmettyneenä... Se on MADE IN FINLAND.

• duunarinpoika

amiksessa opiskellaan rakennussuunnittelua, joten haista paska!

• James-95

Amiksessa opiskellaan myös ompelua.

• sinnejep

Lukioon kuuluu yleissivistys, wanhat, penkkarit ja päätteeksi komee lakki. et menetä mitää.

• James-95

Paitsi neitsyyden.

• vauhtihymy50

lukiota väheksyvät ihmiset, jotka ovat olleet yhtä laiskoja kuin pekka puupää ja uuno turhapuro syntymästään asti.

• Hohoi... Minusta ole kummassakaa koulussa vikoja. Ite aijon mennä nyt syksyllä lukioon koska en yhtään tiedä mikä ammatti minulla kiinnostaa joten saanpas 3 vuotta lisää aikaa miettiä!! Meinasin kans kaksoistutkintoa lukio ja kosmetologi mutta ehkä minä nyt käyn vain sen lukion ja katon myöhemmin sitte. Ja se on kyllä tosi että itestä kiinni sitte lukion jäläkee että joutuuko siwan kanssalle. Mutta mieluummi minä opiskelen ahkerasti ja saan lopulta itseä kiinnostavan ja varsinki hyvä palakkasen ammatin! Rahan ahne nimittäin olen.. :D

• zxz.

Minkä ihmeen takia kosmetologiksi aikovan pitäisi mennä lukioon ? 3 vuotta hukkaan.. Sen sijaan et menis heti opiskelemaan kosmetologiksi..

Ai niin, se onkin taas ne tittelit, ja arvot. SUOMI !

• zxz. kirjoitti:

Minkä ihmeen takia kosmetologiksi aikovan pitäisi mennä lukioon ? 3 vuotta hukkaan.. Sen sijaan et menis heti opiskelemaan kosmetologiksi..

Ai niin, se onkin taas ne tittelit, ja arvot. SUOMI !

Jos minä lukion kävisin tuskin minä kosmetologiksi valamistuisin sen jäläkee.. Nimittäin kosmetologin palakalla ei ole hurraamista, paitsi jos yrittäjäksi aikois. Joten mieluummi minä joksiki lääkäriksi luen lukion kautta! Kun sekin kiinnostaa.

• että näin

Niin no lukiohan valmistaa jatko-opintoihin ei muuhun, yliopistoista valmistuu liikaa porukkaa joutuen sitten työttömäksi ja kortistoon.....

Tulevina vuosina suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja työvoimapulan uhka siintelee todellisena horisontissa tässä maassa. Vajetta on alettu paikata jo nyt ottamalla muun muassa siivoustöihin työvoimaa Kiinasta.

Samaan aikaan kun kun Suomea uhkaa työvoimapula niin yliopistoista valmistuu joka vuosi kymmeniätuhansia maistereita; vuonna 2007 luku oli alle 14000 henkeä kun taasen jo vuonna 2008 luku olikin jo lähes 22000 uutta maisteria.

Pitäisikö Valtiovallan rajoittaa yliopistopaikkojen määrää jotenkin koska näin suuri määrä akateemisen loppututkinnon suorittaneita ei tule ainakaan Suomessa työllistymään lähivuosina?

Koska yhteiskunta pyörii kuitenkin suorittavan työportaan panoksella niin Yhteiskunnan täytyisikin alkaa panostaa todellisiin työaloihin sensijaan että kortistoon koulutetaan tuhansittain akateemikkoja.

• 324t35y46y5u6kyi

Ite en edes jaksais istua lukiossa 3 vuotta kun amiskassa se aika kuluu paremmin käytännön hommissa. Ei juma, tylsistyttää jo ajatella sitä kirjojen ja lukemisen määrää, huohh...

• James-95
        324t35y46y5u6kyi kirjoitti:

Ite en edes jaksais istua lukiossa 3 vuotta kun amiskassa se aika kuluu paremmin käytännön hommissa. Ei juma, tylsistyttää jo ajatella sitä kirjojen ja lukemisen määrää, huohh...

Ei juma sitä raha määrää, kun on parempi palkkaisessa työssä kuin amiksesta valmistunut.

• Amiksesta tulee miehiä ja metsureita. Lukiosta tulee nössöjä mammanpoikia ja kirjastonhoitajia.

• -

Katoppas ku jätkä on valopää. Jos et pysty parempaan ni pidä turpas kiinni äläkä yleistä.

• I don´t take sides.

Onpas tänne tullut paljon tavaraa... ja paljon argumentteja. Ensinnäkin mun mielestä toi avaus ei pidä paikkaansa; kaikki ei todellakaan väheksy lukiota. Luultavasti jossain tietyssä ikäryhmässä tai laitoksessa, paikkakunnalla yms. voisi olettaa asian näin olevan, mutta laajemmassa mittakaavassa ei.

Itelläni ei lukio mennyt kauheen hyvin, varmaankin sen takia koska en kauheen hyvin viihtynyt siellä eikä ollut kavereita nimeksikään. Mulla ei ittelläni jäänyt lukiosta paljoakaan päähän, sain melkein aina seiskoja tai kutosia ja kirjotin lubenterin paperit (eli en mitkään ihmeelliset). Lukiosta voi saada paljonkin irti, mutta se edellyttää paitsi ahkeraa pänttäämistä myös omaa määrätietoisuutta jatkoa ajatellen, mitä ei kaikilta sieltä tietenkään löydy vielä siinä vaiheessa.

Jos lakki löytyy niin voi hakea yliopistoon. Luultavasti se soveltuu enemmän lukuintoisille ihmisille. Jos omaa luonnostaan käytännön taitoja ja se puoli kiinnostaa muutenkin enemmän ni sit vaan amikseen. Miks ihmiset jatkuvasti rökittää tällä palstalla toisiaan vaikka ollaan kaikki erilaisia ja erilaiset taipumukset omaavia? Lopettakaa.

Niin ja se piti viel sanoa ettei Niinistölläkään lukio mennyt kovin kehuttavasti... mut tuolla se vaan porskuttaa ja koht se on vissiin jo pressana.

• jatkuu...

Niin ja voishan sitä vielä sen verran sanoa, että vaikka kirjoitin lukiosta aikanaan lubenterin paperit, millä monien mielestä ei tee paljoa mitään, niin oon tällä hetkellä yliopistossa ja luen kolmatta vuotta englantia pääaineena. Et se siitä siwan kassasta. Vitun daijut. Omasta tahdosta se on kiinni.

• zxz.
        jatkuu... kirjoitti:

Niin ja voishan sitä vielä sen verran sanoa, että vaikka kirjoitin lukiosta aikanaan lubenterin paperit, millä monien mielestä ei tee paljoa mitään, niin oon tällä hetkellä yliopistossa ja luen kolmatta vuotta englantia pääaineena. Et se siitä siwan kassasta. Vitun daijut. Omasta tahdosta se on kiinni.

Et viittii vielä jatkaa 160 vuotta vanhaa perinettä...Pitää kirjoittaa et pääsee elämässä johonkin ns. parempaan. Siis pitää ylittää joku rima.. Ei elämä ole sellaista.

• retraction.
        zxz. kirjoitti:

Et viittii vielä jatkaa 160 vuotta vanhaa perinettä...Pitää kirjoittaa et pääsee elämässä johonkin ns. parempaan. Siis pitää ylittää joku rima.. Ei elämä ole sellaista.

Ok, sori... en tarkottanut loukata ketään. Ei kaupan kassassa mun mielestä mitään vikaa ole. Itse en kyl jaksais istua siellä koulun jälkeen, tämmönen laiska ku oon -.-

Varmaan vois olla hyödks, tienais enemmän ja sais samalla kaupan alan kokemusta edes jonkin verran.

• HiQ Ristiinasta

Moi!
      Uskon,että tää lukion väheksyminen johtuu siitä,että usein niinkutsutut "hikut" menevät lukioon.Tämä taas johtaa kysymykseen,miksi koulussa hyvin menestyviä haukutaan ja/tai syrjitään.Tämähän johtuu siitä,että "kovikset" on kateellisia "hikuille",kun nämä saavat jatkuvasti kehuja ja stipendejä.Lukioon "kovikset" eivät mene,koska eivät jaksa katsella sitä ylistystä,ja tekosyyksi sanovat,etteivät usko pärjäävänsä lukiossa.Amikseen lähdetään myös,koska joku jengin jäsen päättää lähteä amikseen,ja tottahan toki jengi hyppäisi kamun perässä vaikka kaivoon kädet sidottuina.Itse suosittelen kyseisille henkilöille tutustumista "hikuihin",jotka voivat esim.auttaa läksyissä yms.
      Toivottavasti auttoi!

• Lukio huonompi? Miks

Ajattelin itse kirjottaa tästä aiheesta mut näköjään tästä on jo tällanen pitkä ketju olemassa. Mä oon nyt toista vuotta lukiossa ja oon kans huomannu että amis on jotenkin "kovempi juttu" nykyään, vähän niinkuin kääntynyt päälaelleen tämä asetelma. Muutama vuosi sitten lukiosta puhuttiin jotenkin amista parempana. Amiksesta on hakijamäärienkin perusteella tullut koko ajan suositumpi. Ei siinä mitään, tietysti, olen vaan miettinyt syitä tälle lukion mollaamiselle.

• nigo'

Amis se vaan tienaa enemmän ;);)

• T. ex amis

Koulun penkillä ja työkkärin jonossa ei hirveesti tilissä ole eroja...

• kolikolla 2 puolta

Itse opiskelen nyt AMK:ssa ja voin sanoa, että sekä amiksessa ja lukiossa on hyvät puolensa. Lukion aikana voi vielä miettiä, mihin haluaa, amiksesta valmistuu ammattiin ja molemmat ovat todella hyviä asioita.

AMK:ssa huomaa sen, että amiskasta tulleet voivat saada jotain kursseja hyväksiluettuina eli heidän ei tarvitse olla niillä tunneilla, missä muut pakertavat. Lukiosta on ollut se hyvä puoli, että sieltä on tullut se yleissivistys ja monia muita tietoja, mistä esimerkikki amiskalaisilla ei ole hajuakaan.

Molemmat on todella hyviä vaihtoehtoja, molemmissa on puolensa, hyvät ja huonot. Jokaisella on oma maku.

• lakki löytyy...

Tod. hyvä kommentti :)

• JAMKilainen

Kaksoistutkinto on se joka ois pitänyt käydä!
        Meillä ainakin lukiolaiset saavat tehdä vapauttavan kokeen kurssin alussa ja mitä tulee omaan alaan niin sain peräti yhden kurssin pois jota oli vaan kerran viikossa.

AMK.ssa inssilinjalla on ns. lukion pitkät aineet vastassa ja ne käydään nopeesti esim. lukion 3-vuoden pitkämatikka käydään ekassa vuodessa koska kakkosella siirrytään insinööri matikkaan. Mitä taas amiksesta on ollut hyötyä niin kun on pitänyt esim piirtää jotain ns. detalji kuvia niin ne on heittämällä tehtyjä tai kirjottaa jostain alaan liittyvää esitelmää, mutta omalla kohalla matikka meinaa olla et mitä vit...??? lnx delta x lim x

Jos nyt saisin valita niin kaksoistutkinto on se minkä nyt kävisin ja siitä voi keskeyttää toisen jos ei toinen kiinnosta. Jatkoa aatellen ei kannata keskeyttää.

• aastaööhön
        JAMKilainen kirjoitti:

Kaksoistutkinto on se joka ois pitänyt käydä!
        Meillä ainakin lukiolaiset saavat tehdä vapauttavan kokeen kurssin alussa ja mitä tulee omaan alaan niin sain peräti yhden kurssin pois jota oli vaan kerran viikossa.

AMK.ssa inssilinjalla on ns. lukion pitkät aineet vastassa ja ne käydään nopeesti esim. lukion 3-vuoden pitkämatikka käydään ekassa vuodessa koska kakkosella siirrytään insinööri matikkaan. Mitä taas amiksesta on ollut hyötyä niin kun on pitänyt esim piirtää jotain ns. detalji kuvia niin ne on heittämällä tehtyjä tai kirjottaa jostain alaan liittyvää esitelmää, mutta omalla kohalla matikka meinaa olla et mitä vit...??? lnx delta x lim x

Jos nyt saisin valita niin kaksoistutkinto on se minkä nyt kävisin ja siitä voi keskeyttää toisen jos ei toinen kiinnosta. Jatkoa aatellen ei kannata keskeyttää.

Enpä usko että amiksessa käydään vuodessa lukion pitkä matemattiikka. Entä fyke ja kemia?

• sonjai333

Haluatko vapaa rahaa? tama on totta http://signup.wazzub.info/?lrRef=b73d01cd

• -96

Itse olen lukioon menossa. Omasta mielestä parempi vaihtoehto jos ei tiedä mihin ammattiin haluaa. Ja tämä "lukio on homoille", aika lapsellista.

• I crack myself up.

Koska kaikki ovat amiksia.

• amiksen käynyt

Lukio ja amis ovat molemmat hyviä vaihtoehtoja. Lukio on ollut vuosikymmeniä ns. parempi, onneksi asetelma on nyt muuttunut tasapuolisemmaksi. Noin puolet ikäluokasta valitsee nykyisin ammatillisen koulutuksen, eikä heidän pitämisensä jotenkin toista puolta huonompana ole oikein. Haukkujia riittää molemminpuolisesti, yleensä hekin tosin aikuistuessaan viisastuvat.

Muistakaahan, että perinteiset mielikuvat lukiolaisista ja amiksista ovat vain stereotypioita, eivät totta. Tiedän, amiksista löytyy viiksekkäitä Corolla-kuskeja ja lukioista niitä tunnollisia hiljaisia puurtajia, joita voisi hikareiksikin kutsua, mutta se ei ole koko totuus, kaukana siitä.

Lukion oppimäärä ei ole mikään sivistyksen katto, amiskin voi ottaa asioista selvää ihan omin päin ja tietää monista asioista paljon enemmän kuin lukiota käyvä ikätoveri. Sekä lukion että amiksen voi käydä opiskelemalla vain pakolliset, kursseista läpi pääsemiseen vaadittavat tiedot. Yhtä lailla lukiossa tai amiksessa voi ottaa asioista itse selvää, lukea muutakin taustamateriaalia kuin vain oppikirjoja jne.

Kritisoin myös sitä väitettä, että lukio olisi ehdottomasti oikea paikka silloin, kun ei vielä tiedä mitä haluaa. Se ensimmäinen opiskeltu ammatti ei todellakaan ole mikään lopullinen ratkaisu. Ammattikouluun voi hakeutua miettimään tulevaisuuttaan aivan samalla tavoin kuin lukioonkin.

Annetaan kaikkien kukkien kukkia.

• sadsagf

Menen lukioon koska en tiedä vielä mitä mä siellä amikses tekisin.

• rikaspoju

Lopetin koulunkäynnin heti peruskoulun jälkeen. Nyt tienaan joku 200k vuodessa. Ei sillä koulutuksella ole väliä jos on tarpeeks rikkaat vanhemmat.

Suckers

• nice...

Jotkut pääsee helpol :D

• tulevaisuus

Ja sitten kun parikymmentä vuotta myöhemmin juttelet vanhan koulukaverisi kanssa joka meni eri paikkaan kuin sinä itse, huomaatte molemmat, ettei sillä ollut paskankan vertaa väliä että kumpaanko meni, olettaen että molemmilla on säännölliset tulot. (Ja useimmiten myös perhe)

• tietokone

Lukio vai amis vai kauppaopisto vai työtön?

• fagshdjfkgh

Ite meen amikseen koska tykkään enemmän käytännön hommista.

• jepahas

Minulla olisi aika tehdä yhteishaku lukioihin, keskiarvoni on tällä hetkellä suunnilleen siinä 8.6-8.7 tienoilla. Mäkelärinteen lukio (9), oulunkylän lukio(8.67), sekä helsingin luonnontieteen lukio(8,2).

Mäkelärinne olisi mulle ihan se paikka mihin haluaisin, mutta ilman tuon rajan laskemista tuskin sinne pääsen. Oulunkylään minun keskiarvoni saattaisi juuri riittää, mutta talvisin joudun kulkemaan sinne 2 bussilla. Luonnontieteen lukioon pääsisin yhdellä bussilla talvisin suhtkoht nopeasti, mutta keskiarvoni on hieman suurempi rajaan verrattaessa.

Mikä lukio olisi teistä paras minulle?

Kokemuksia lukiosta?

kiitos.

• sivistynyt nuori

Olen sitä mieltä että kaikilla on omat lahjakkuudet ja kaikila on oikeus mennä lukioon tai amikseen peruskoulun jälkeen mutta sellaiset ihmiset ovat harvassa jotka osaavat kunnioittaa myös toisten valintoja.

Itse kunnioitan amislaisia jotka kunnioittaa lukiolaisia ja lukiolaisia jotka kunnioittaa amislaisia

Lukiolla ja Amitsulla on kummallakin omat tarkoitukset ja ihmiset menevät niihin oman kiinnostuksen mukaan Deal with it

• ristissäpeukalot

Missä piireissä liikut? Lukioon kandee mennä jos esim peruskoulussa on hyvin menestynyt ja tähtää yliopistoon.

• asfasgsdfhdfhdfhj

tai jos ei ole vielä päättänyt, mille alalle tahtoisi.

• vitun lukiohomot

vittu kaikki lukiolaiset on nörttejä ja vitun äpärä porukkaa, elämän koulu rules!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      20
      18044
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      56
      4922
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      24
      4577
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      27
      4490
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      36
      4300
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      59
      4170
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      62
      3773
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      42
      3425
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      34
      2696
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      45
      2419
    Aihe