Aineenopettajan pedagogisten raskaus

Kammotta(va)ako?

Heippa te aineenopettajan pedagogiset opinnot jo tehneet: kuinka raskaana piditte harjoitteluvuotta? Minulla tuo "ihanuus" on edessä ensi vuonna, ja mietin esimerkiksi sitä, kuinka paljon muita opintoja jaksaa/kerkeää opiskella rinnalla. Ja ne harjoitustunnit... pitääkö niiden aina olla jotain tosi hienoja ja omaperäisiä performansseja?

4

358

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjaava ope

      Hei,

      ohjaavan opettajan näkökulmaa:

      Harjoitteluvuosi on raskas. Työtä on paljon ja on myös henkisesti kuormittavaa olla koko ajan tarkkailtavana.

      Muita opintoja ei kannata yrittää ehtiä tehdä tuon vuoden aikana jo ihan aikataulusyistä - harjoitteluvuoteen on monissa yliopistoissa ängetty kaikkea mahdollista, ja kalenteri täyttyy jo pedagogisten opintojen pakettiin kuuluvista asioista. Voi olla todella hankala sovittaa siihen muita opintoja, etenkin, jos ne edellyttävät läsnäoloa tietyssä paikassa tiettyyn aikaan. Jo harjoitustuntien järjestäminen kaikille harjoittelijoille on sellainen paletti, että siinä ei voida välttämättä kauheasti huomioida pedagogisten opintojen ulkopuolisia asioita.

      Harjoitustuntien ei kuulu olla performansseja. Harjoitustunneilla tärkeintä on, että oppilaat oppivat. Luokassa on eläviä ihmisiä, joiden kanssa pitää oppia toimimaan. Opettajan ei pidäkään vetää luokassa omaa show:ta, vaan ohjata nuoret oppimaan.

      Harjoittelu on rakennettu niin, että alussa ohjaajalta saa enemmän tukea kaikessa, lopussa taas olisi tarkoitus hallita perusasiat ja pystyä suunnittelemaan laajempia kokonaisuuksia. Heti ei siis odoteta valmista!

      Ei harjoitteluvuotta tarvitse pelätä, mutta vasemmalla kädellä sitä ei pysty tekemään, se vaatii paljon henkistä ja fyysistä läsnäoloa.

      Kun mietin omaa opiskeluaikaani, muistan kaikkein parhaiten juuri harjoitteluvuoden. Sieltä on paljon hyviä ja vähemmän hyviä muistoja. Rankka, mutta antoisa vuosi! Tsemppiä!

    • kaapas651

      Riippuu ihan siitä onko sinulla yhtään opettajakokemusta aikaisemmin. Itselläni on enkä kokenut harjoitteluvuotta mitenkään erityisen rankaksi, paljon rankempiakin vuosia yliopistolla on ollut.

    • Uniliina

      Ihana löytää tällainen viestiketju, koska olen myös miettinyt paljon pedagogisten raskautta. Itselläni on vielä sellainen juttu, että olemme hankkimassa lasta. Pitkään tätä on mietitty ja aivan hirmuinen vauvakuume kalvanut jo pitkään, joten enää emme millään jaksaisi odottaa. Mies on vakityössä, minulla vielä maisterivaiheen opinnot edessä.

      Suunnittelin niin, että kun vauva syntyy, kävisin ensin graduopinnot ja tekisin gradun ja sen jälkeen, kun lapsi on jo tukevasti päiväkoti-iässä, suorittaisin pedagogiset. Ymmärrän, että opiskelut varmasti tulevat venymään lapsen synnyttyä enkä pysty aluksi täysipäiväisesti opiskelemaan. Mutta vauvan ehdoilla mennään, priorisoimme nyt perheeseen.

      Uskotteko, että lapsen kanssa pystyy suorittamaan pedagogiset? Se on tässä ainoa asia, joka mietityttää ja johon en ole löytänyt mistään neuvoa tai mielipiteitä niiltä, jotka ovat suorittaneet pedagogiset. Eli venyvätkö illat koululla pitkiksi ja kuinka tiivistä on?

      Olisin todella todella kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista:)

    • pedapeda

      Itse pedagogiset pari vuotta sitten suorittaneena (lapseton tosin vielä) uskoisin, että kyllä niiden suorittaminen äidiltäkin onnistuu - pitää vain ehkä katsoa, ettei ota ainakaan paljon muita opintoja pedagogisten oheen. Ainakin omana pedagogisten suoritusvuonna joukossa oli montakin äitiä.

      Ei sitä läsnäoloa vaativaa opetusta pedaogigisten aikanakaan ihan mahdottomasti ollut, mutta itse - suorittaja ja jännitäjäkin kun olen - suunnittelin usein tunteja iltaisin., mikä ei varmaan onnistu, jos on pieni lapsi. Mutta toisaalta, ei niiden harjoittelutuntejenkaan oikeasti tarvitse olla mitään elämää suurempaa!

      Tsemppiä vauvahaaveiden kanssa ja mahdolliseen vauva-arkeen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe