Pitäisikö DI-opiskelijalla olla harrastuneisuutta?

tehostaja

Vähän huono sana tuo harrastuneisuus, mutta idea on tämä:

Pitäisikö DI-opiskelijan ensinnäkin hoitaa kaikki koulutehtävät esimerkillisesti ja huippuarvosanoin. Ja toiseksi, pitäisikö DI-opiskelijan tutkia omaa alaansa erittäin syvällisesti ja paljon myös vapaa-ajallaan. Eli pitäisi olla erittäin kiinnostunut opiskelemastaan alasta, ja käyttää lähes useita tunteja viikossa tietämyksensä lisäämiseen, kaiken koulutyön lisäksi?

Pitäisikö vaihtaa alaa (ja oppilaitosta), jos motivaatio riittää tekemään koulutyöt melko hyvin eli noin kolmosen keskiarvolla, mutta ei käytä tippaakaan aikaa omatoimiseen tiedonhakuun kaiken koulutyön ulkopuolella?

Nimim. ei intohimoa tekniselle alalle, mutta opiskelu sujuu periaatteessa hyvin.

9

744

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ++---++

      1. Katso elämäsi kokonaiskuvaa. Mitä tekisit tekniikan opiskelun ja sen jälkeisten mahdollisten töiden sijaan?

      2. Kuinka sinun tekniikan alueen työllisyys näyttää? Eri tekniikan osaamisalueista on erilaiset kysynnät, ja rajat voivat olla hyvinkin tarkat. Mikä olisi alallasi sellainen työtehtävä, joka saattaisi tunnustaa sinusta mielekkäältä?

      3. Työn saamisen kannalta työkokemuksen jälkeen paras keino osoittaa pätevyytensä työhön on osoittaa oma "nälkä" eli draivi eli halu tehdä ja oppia työn tekoa. Arvosanat, omat vapaa-ajan harrastelut, yhdistysaktiivisuudet ja kaikenlaiset muut jutut ovat tämän osoittamistehtävän työkaluja. Ne ihmiset, joilla on kunnon halu tehdä asioita, osaavat / oppivat tekemään asioita.

      Sinä olet aikuinen / kasvamassa aikuiseksi, niin kukaan ei voi sinulle sanoa, pitäisikö sinun vaihtaa alaa vai ei. Me internetin väki voimme vain suositella harkitsemaan asioita monin eri näkökannoin.

      Itte fanitan oikein kunnolla omaa alaani, vaikka olen kyllä sitä mieltä että jotkin tekniikan alat ovat vaan tappavan ankeita.

    • tehostaja

      Sähköalaa ja tarkemmin sähköenergiatekniikan puolelle olen menossa. Sen tarkemmin en osaa vielä varmaksi sanoa. Nyt opiskelen toista vuotta, perusopintoja edelleen. Toinen vuosi on alkanut huonommin kuin mitä ensimmäinen vuosi meni, sekä arvosanojen että kiinnostuksen osalta.

      Periaatteessa tuo sähköenergiatekniikkakin on noussut ykkösvaihdoehdoksi sillä tavalla, että olen karsinut kaiken muun pois, mitä en ainakaan halua opiskella. Se tässä sikäli huolestuttaa, että jos näyttää siltä että en tykkää sähköenergiatekniikasta, niin ei ole olemassa mitään vaihtoehtoa B, ainakaan sähkön puolelta. Ja kiinnostukseni näen vasta suunnilleen vuoden päästä, kun alkaa ihan kunnolla olemaan aineopintokursseja. Tuntuisi ihan typerältä lopettaa siinä vaiheessa enää.

      Sähkön valitsin alunperin suunnilleen sillä perusteella, että on hyvät työllistymismahdollisuudet. En sitten tiedä mahtaako todellisuudessa olla, mutta kyllähän mediassa koko ajan puhutaan sähköntuotannosta, ydinvoimaloista ja tuuli- sekä aurinkoenergiasta. Siis tv-uutisissa, en juuri muuta mediaa seuraa sen ja iltalehden lisäksi. Kai sähköala ainakin ns. varmempi on kuin esim. rakennusala.

      Jos menen opiskelemaan sähkövoimatekniikkaa pääaineena, niin mitäpä sitten sivuun? Pois voidaan karsia ainakin kaikenlainen ohjelmointi, säätötekniikka ja "liian teoreettiset aineet" esim. sähköfysiikka. Mahtaako sitten muuta jäädäkään? Teollisuustalous (jonka peruskurssista sain huikean ykkösen)?

      • ingengöööör

        Harrastuneisuutta alaa kohtaa voi vaikka harjoittaa selailemalla avoimia työpaikkoja, millaisia vaatimuksia esitetään työntekijöille ja opiskelemalla sivuaineita sen mukaisesti.
        Rakennusala on enempi suhdanneherkkä, mutta jos tykkää alasta, niin kyllä sekin työllistää. Rakentaminenkaan ei lopu koskaan.


    • DI_mie_olen

      Näin elektroniikan DI:nä voin sanoa, että opiskelet oikeaa tekniikan alaa. Sähköenergiatekniikan DI:lle on tällä hetkellä varmasti kysyntää. Paras konsti olisi katsoa näitä yrityksiä, joihin voisit työllistyä ja katsoa mitä he hakevat ilmoituksissaan. Todennäkösesti työllistyt jollekkin hyvälle työntantajalle kuten ABB, energialaitokset jne.

      Suosittelen ottamaan erityisesti tehoelektroniikan ja automaation kursseja. Lisäksi kaiken maailman sähköturvallisuusasiat olisi myös hyvä tietää.

      Voin sanoa, että alasi työnantajat työllistävät paljon paremmin tällä hetkellä kuin alani. Vaikka molemmmat on "sähköä", minkä vuoksi minäkin olen pariin tällaiseen yritykseen päässyt haastatteluun asti.

      Omalla alallani en pääse edes haastatteluun kotikaupungissani kovan kilpailun takia. Valmis DI, pätkä työkokemusta, arvosanat ~keskitasoa. Pettymys alaan todella suuri. Noita alan harrastajia on vähän, mutta he ovat kaikki töissä. Itse "harrastan" nyt pakollisesti työttömäksi jouduttuani. Senkin teen sen vuoksi, että voisin jatkossa päästä töihin.

    • vdfvdfv

      En voi suositella teknillisen yliopiston sähkövoimatekniikkaa varauksetta. Kurssit ovat paljon saman toistoa. Käsitellään samoja asioita uudestaan, mitä peruskurssilla oli jo. Jotkin työelämässä vaadittavat asiat käsitellään pintapuolisesti ja väärästä näkökulmasta. Itse en oppinut tekemään juuri mitään sähkösuunnitelmia siellä. En tiedä ovatko muuttaneet kursseja, mutta minun aikana ei ollut juuri mitään sähkösuunnitteluharjoituksia.

      Svt puolella käydään läpi vain jotain käyttövarmuuslaskelmia, tehonjakolaskentaa newton rhapson menetelmällä, vikavirtalaskuja, symmetriset komponentit, suurjännitetekniikkaa (jotain paschenin käyrää yms.). Suojareleiden kanssa pääsi tekemisiin hyvin vähän. Sitten oli yksi kurssi sähkömarkkinoista ja jostain sähkölämpötekniikasta (taitaa olla jo lakkautettu). Elektroniikan laitoksen kurssit ovat vaativampia kuin svt laitoksen kurssit.

      Jollekin nämä svt opinnot voi olla kannattavia ja jollekin ei. Minulle ne eivät olleet kovin kannattavia. Kannattaa miettiä sähkövoima-alan opiskelua, jossain AMK:ssa mikä sijaitsee sellaisella paikkakunnlla missä on alan teollisuutta. AMK:ssa on enempi suunnitteluharjoituksia ja se voi olla työelämän kannalta hyödyllisempää.

      • jännä tyyppi

        Mistä yliopistosta tämä kokemus on peräisin ja kuinka paljon tästä on aikaa? Miten sulle sitten lopulta kävi? Vaihdoitko alaa kokonaan?


      • vdfvdfv
        jännä tyyppi kirjoitti:

        Mistä yliopistosta tämä kokemus on peräisin ja kuinka paljon tästä on aikaa? Miten sulle sitten lopulta kävi? Vaihdoitko alaa kokonaan?

        Eräästä Pirkanmaalla sijaitsevasta yliopistosta. Minulle kävi huonosti. Päädyin kortistoon. Valmistumisesta ei ole kovin kauaa. Nykyään opiskelen uutta ammattia työttömyysturvalla. En väitä, että vika olisi ollut täysin koulun. Minusta ei ollut sähkövoimainsinöörin töihin. Eikä sieltä kyllä suunnittelutöihin juuri valmiuksia saanut.


    • lmklmlkm

      Sulla on tekniikan kandi suoritettuna? Mikset hae esim. toiseen koulutusohjelmaan maisterivaiheeseen tai esim. ekonomiksi? Ite 4. vuoden jälkeen hain laskentatoimen maisterivaiheeseen ja pitäisi di papereiden päälle tulla eli vaatii noin pari vuotta opiskelua gradu. Sähkölläkin voit varmaan koittaa hakea täydentävään koulutukseen yliopistolla esim.

      • tehostaja

        Ei ole. Ja mikään muukaan ala ei kiinnosta yhtään enempää, joten yritän vaan jatkaa täällä. Opinnot menee ihan hyvin, mutta koko ajan pelko perseessä että ammattitaito jää vajaaksi. Tullut huomattua, ettei niistäkään kursseista joista on nelosta vitosta tullut muista enää vuoden jälkeen oikein mitään. Ei kai sellainen muulla ole selitettävissä kuin pintapuolisella opiskelutyylillä joka taas johtuu siitä ettei opiskelu oikeastaan kiinnosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe