Uudet labratulokset - ojasta allikkoonko ?

nyaaaaaaaaargh

Hei, kävin tänään sitten terpparissa hakemassa itselleni kahden viikon takaiset labratulokset. Alla tulokset ja suluissa labran viitearvot:

P-TSH 1.85 (0.350-4.00)

P-T4-V 15.2 (9.0-19)

P-T3-V 5.7 (3.3-6.1)

S-TSHRab Alle 1.0 (

11

659

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyaaaaaaaaargh

"nyt mun on tosi vaikea varmaan saada lääkitystä ku oireet vielä parani."

Tarkoitin että "...arvot vielä parani" oireet on pysynyt yhä vaan

• .......

Sulla on kyllä sellaiset arvot, ettei niillä oikein voi kilpirauhaslääkkeitä määrätä. Olen ymmärtänyt, että keliakin voi aiheuttaa tosi kokonaisvaltaisia oireita - jos se onkin suurin syypää?

Tuo T3V on tosi hyvä (joillekin saattais olla jo liiankin korkea), ja vasta-aineet (TPOAb ja TSHRAb) on sulla negatiiviset (eli puhuu kans sitä kilpirauhashäikkää vastaan).

• hmmmhhh.

Juu, näyttää kyllä että kilpirauhastoiminta on ihan kunnossa....
      onko sulla menkat säännölliset muuten?

mites tota..
      otettiinko sulta sellanen arvo kun
      s-iGa ... ja jos otettiin niin paljonko se oli ?

• nyaaaaaaargh

Kiitokset vastauksista! Jotenkin lohdullista kirjoitella tänne kun ihmiset viitsii vastailla.. ikävä yksin pähkäillä näitä asioita :(

Ei otettu tuollaista s-iGa arvoa...

Joo, täytyy tutustua tuohon keliakia oireisiin enemmänkin.. tänään kävin kaupoilla ja jo valmiiksi sitten jätin leivät ja makaronit jne pois.. mulla on tän viikon perjantaina aika mun lääkärille jonka kanssa sitten katsotaan jatkoa.

tässä suora sitaatti mun labratuloksista:

"tutkittava on positiivinen hla-dqb1*02 ja -dqba1*05 alleelien suhteen. Keliakiariskiin voimakkaasti liittyvä genotyyppi, n. 5-10% sairastuu keliakiaan. 90% keliakiapotilaista positiivisia genotyypin suhteen."
        - eli siis vastahan tuo nyt sitten koepalasta todetaan lopullisesti..

Joten aion nyt sitten olla ilman viljatuotteita ja katsoa loppuuko hiustenlähtö yms.

Mutta siitä vielä haluan mielipiteitä, ku toi tsh on tolleen pomppaillut tässä 16 kk aikana 1.03->2.98->1.85 ? niin voiko sitten parin kk päästä olla vaikka taas ihan jotain eri luokkaa ?

Tosiaan kiitos nyt paljon ku viitsitte vastailla!

toisaalta on hyvä, että selvis että (mahdollisesti) keliakia - selittäisi osan oireista (hiustenlähtö, vatsaoireeni) .. mutta toisaalta vähän sotkee pakkaa kun olin niin varma että vajis.. ja sitten ku ne kaksi niin käsi kädessä kulkee..

• ......
        nyaaaaaaargh kirjoitti:

Kiitokset vastauksista! Jotenkin lohdullista kirjoitella tänne kun ihmiset viitsii vastailla.. ikävä yksin pähkäillä näitä asioita :(

Joo, täytyy tutustua tuohon keliakia oireisiin enemmänkin.. tänään kävin kaupoilla ja jo valmiiksi sitten jätin leivät ja makaronit jne pois.. mulla on tän viikon perjantaina aika mun lääkärille jonka kanssa sitten katsotaan jatkoa.

"tutkittava on positiivinen hla-dqb1*02 ja -dqba1*05 alleelien suhteen. Keliakiariskiin voimakkaasti liittyvä genotyyppi, n. 5-10% sairastuu keliakiaan. 90% keliakiapotilaista positiivisia genotyypin suhteen."

Joten aion nyt sitten olla ilman viljatuotteita ja katsoa loppuuko hiustenlähtö yms.

Mutta siitä vielä haluan mielipiteitä, ku toi tsh on tolleen pomppaillut tässä 16 kk aikana 1.03->2.98->1.85 ? niin voiko sitten parin kk päästä olla vaikka taas ihan jotain eri luokkaa ?

toisaalta on hyvä, että selvis että (mahdollisesti) keliakia - selittäisi osan oireista (hiustenlähtö, vatsaoireeni) .. mutta toisaalta vähän sotkee pakkaa kun olin niin varma että vajis.. ja sitten ku ne kaksi niin käsi kädessä kulkee..

TSH:n on tarkoituskin nousta, kun kilppari tarvii jostain syystä vähän lisäpotkua. En tiedä voiko keliakia vaikuttaa niin, että kilpparilla "pätkii"? Joka tapauksessa sun vars. kilpparihormonit on hyvällä tasolla. Jos siihen keliakiahommaan tartut nyt, mutta seurailet tuota kilpparia, vars. jos oireet ei ala poistua?

• nyaaaaaaaargh
        ...... kirjoitti:

TSH:n on tarkoituskin nousta, kun kilppari tarvii jostain syystä vähän lisäpotkua. En tiedä voiko keliakia vaikuttaa niin, että kilpparilla "pätkii"? Joka tapauksessa sun vars. kilpparihormonit on hyvällä tasolla. Jos siihen keliakiahommaan tartut nyt, mutta seurailet tuota kilpparia, vars. jos oireet ei ala poistua?

Joo, näin se on tehtävä... se vaan tosiaan vähän sekottaa pakkaa tollanen ku ennen oli mun mielestä läpihuutojuttu että vajis ja sitten käy näin..

• .......
        nyaaaaaaaargh kirjoitti:

Joo, näin se on tehtävä... se vaan tosiaan vähän sekottaa pakkaa tollanen ku ennen oli mun mielestä läpihuutojuttu että vajis ja sitten käy näin..

Niinpä. Tsemppiä!

• autoimmuunityreoditi
        nyaaaaaaargh kirjoitti:

"Joten aion nyt sitten olla ilman viljatuotteita ja katsoa loppuuko hiustenlähtö yms"
        - nyaaaaaaaargh

Mitä mitä kummaa.. En nyt ole asiantuntija, mutta minä väitän että ei noin kannata tehdä missään nimessä, jos koepalan otto on vasta edessäpäin! Jos nyt alat syömään gluteenitonta (ja sinulla on keliakia), niin suolinukka paranee ja lääkärit sitten sanoo koepalasta että kah, kunnossa on, ei keliakiaa. Eli nyt sitä gluteenia naamaan, jotta lääkärit oikeasti näkee siitä suolesta, että pilalla on.

Ja tsemppiä!

• nyaaaaaaaargh

tosiaan toi löydös tarkoittaa vaan siitä että on alttius sairastua keliakiaan, ei sitä että se olisi. mulla on huomenna aika lääkärille liittyen näihin tuloksiin

tein siis virheen tossa ku kirjotin että mun keliakia vasta-aineet näytti positiivista, ei siis otettu mitään vasta-aineita vielä.

jo toi teksti itsessään ..."n. 5-10% sairastuu keliakiaan" kertoo sitä ettei todellakaan ole vielä tietoa onko vai ei.

• Pää kainalossa

HUS-LAB:in sivuilla löytyy tällainen koe kuin S-IMM-ONG. Sen ottamisessa on kyse siitä, että joillain ihmisillä veren proteiinien määrä poikkeaa normaalista, jolloin labrakoe näyttää todellisen tilanteen väärin. Kilpirauhas.infon sivuilla oli tästä yksi ketju (kannattaa rekisteröityä, ja käydä lukemassa!)

HUS-LaB:in sivuilla lukee näin:

Mikäli saatu immunologisen määrityksen (hormonit, proteiinit mm.) tulos ei sovi potilaan kliiniseen tilaan tai se on ristiriidassa potilaan muiden laboratoriotulosten kanssa, syynä voivat olla määritysmenetelmän immunologiset häiriötekijät. Yleisimpiä näistä ovat potilaan heterofiiliset vasta-aineet, jotka reagoivat immunologisen laboratoriotutkimuksen reagenssien kanssa ja saavat aikaan joko virheellisen korkean tai matalan tuloksen. Näiden ongelmien selvittämiseksi voidaan potilaasta tilata häiriötekijän selvitys (S-IMM-ONG nro:20561), jossa häiriötekijät poistetaan ja alkuperäinen tutkimus uusitaan.

• jdksöf

Kyllä jotkut ovat noilla arvoilla saaneet koelääkityksen. Se on kyllä varmasti ollut kovan ja itsepintaisen tappelemisen tulos. Itse ratkaisin asian menemällä hyvälle homeopaatille. Esim. Kiviharjut ja Westphal ovat hyviä, ja he käyttävät lääkäreiden kehittämiä valmisteita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe