ihokeliakia

siru

Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia ihokeliakian oireista, toteamisesta sekä hoidosta?????

10

42954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mallu

      Tulin juuri lääkäriltä j sain lähetten iho-ja allergiasairaalaan keliakiakokeisiin ja tutkimuksiin,sillä minulla on jatkuvasti leviävä rakkulainen ja erittäinpaljon kutiseva ihottuma.
      sitä esiintyy säärissä,käsivarsissa,kyynärpäissä ja välillä pakaroissa. Mikäli sinulla on samanlaista ihottumaa ko paikoissa,niin kehoitan lääkärille menoa.

      • siru

        Kävin toista kertaa lääkärillä. Toinen kortisoonitabletti kuuri menossa. Epäilee ihottuman tulevan työpaikaltani; johtuvan hedelmistä ja vihanneksista. Ei laittanut lähetettä labraan saatika ihotautilääkärille. Menen viikon kuluttua taas. Mulla on sietämättömästi kutiavia punaisia näppylöitä, jotka muistuttavat pieniä vesikelloja. Jaloissa käsissä, selässä ja vatsassa. Suussa on ihan kuin sammasta ja haavaumia. Kortisooni vähentää kutinaa jonkin verran... mutta eipä pahemmin auta. Arvauskeskuksen omalääkäri haluaa ilmeisesti itse ratkaista ongelmani. Eikai auta muu kuin mennä yksityioselle....


      • Apu löytyy
        siru kirjoitti:

        Kävin toista kertaa lääkärillä. Toinen kortisoonitabletti kuuri menossa. Epäilee ihottuman tulevan työpaikaltani; johtuvan hedelmistä ja vihanneksista. Ei laittanut lähetettä labraan saatika ihotautilääkärille. Menen viikon kuluttua taas. Mulla on sietämättömästi kutiavia punaisia näppylöitä, jotka muistuttavat pieniä vesikelloja. Jaloissa käsissä, selässä ja vatsassa. Suussa on ihan kuin sammasta ja haavaumia. Kortisooni vähentää kutinaa jonkin verran... mutta eipä pahemmin auta. Arvauskeskuksen omalääkäri haluaa ilmeisesti itse ratkaista ongelmani. Eikai auta muu kuin mennä yksityioselle....

        Naapurini sairastaa vastaavaa tautia.Hän kulki tutkimuksissa,mutta syytä ei löydetty rakkulaiseen,kutiavaan ihottumaan.Hän etsi netistä tietoa ja tuli siihen tulokseen,että hän sair.ihokeliakiaa,jonka myös lääkärikin myöhemmin diagnosoi.Hän on käyttänyt nelisen kuukautta AloeVera geelijuomaa sisäisesti ja AloeVera ihovoiteita.Nyt iho ei kutise eikä ole rakkuloilla.Pyydän sinua ottamaan yhteyttä minuun,jos haluat tietää enemmän.


      • siru
        Apu löytyy kirjoitti:

        Naapurini sairastaa vastaavaa tautia.Hän kulki tutkimuksissa,mutta syytä ei löydetty rakkulaiseen,kutiavaan ihottumaan.Hän etsi netistä tietoa ja tuli siihen tulokseen,että hän sair.ihokeliakiaa,jonka myös lääkärikin myöhemmin diagnosoi.Hän on käyttänyt nelisen kuukautta AloeVera geelijuomaa sisäisesti ja AloeVera ihovoiteita.Nyt iho ei kutise eikä ole rakkuloilla.Pyydän sinua ottamaan yhteyttä minuun,jos haluat tietää enemmän.

        Tiedän aloe-tuotteet, käytän säännöllisesti rasvoja, mutta juomaa en ole käyttänyt aikoihin. Rasvat ovat tällaiselle kuivalle/herkälle iholle kaikkein parhaimpia! Ei ole löytynyt muita vastaavia.


      • Ihokeliakia vastausta odotteleva
        Apu löytyy kirjoitti:

        Naapurini sairastaa vastaavaa tautia.Hän kulki tutkimuksissa,mutta syytä ei löydetty rakkulaiseen,kutiavaan ihottumaan.Hän etsi netistä tietoa ja tuli siihen tulokseen,että hän sair.ihokeliakiaa,jonka myös lääkärikin myöhemmin diagnosoi.Hän on käyttänyt nelisen kuukautta AloeVera geelijuomaa sisäisesti ja AloeVera ihovoiteita.Nyt iho ei kutise eikä ole rakkuloilla.Pyydän sinua ottamaan yhteyttä minuun,jos haluat tietää enemmän.

        Jos on ihokeliakia siihen ei aloeverat auta,vaan gluteeniton ruokavalio.Jos on auttanut se ei ole ihokeliakiaa vaan jotain muuta.


      • näppylänaama
        Apu löytyy kirjoitti:

        Naapurini sairastaa vastaavaa tautia.Hän kulki tutkimuksissa,mutta syytä ei löydetty rakkulaiseen,kutiavaan ihottumaan.Hän etsi netistä tietoa ja tuli siihen tulokseen,että hän sair.ihokeliakiaa,jonka myös lääkärikin myöhemmin diagnosoi.Hän on käyttänyt nelisen kuukautta AloeVera geelijuomaa sisäisesti ja AloeVera ihovoiteita.Nyt iho ei kutise eikä ole rakkuloilla.Pyydän sinua ottamaan yhteyttä minuun,jos haluat tietää enemmän.

        Hei! Vaan mulla tuli kasvoihin sellaisia kutivia näppyjä, vähän niinkuin hyttysen piston jälkeen. kovasti kutiava tullessaan sain lääkäriltä antipiootti 2 kuukaudeksi. epäili sen olena ruusufinniä, mutta nämä näpyt ei ole kuitenkaan märkäpäisiä. eikä antipiotti ole ainakaan vielä toiminut.


    • keliakikko

      Hei, nykyään keliakia samoin kuin ihokeliakia nähdään verikokeista, joten sinun kannattaa käydä lääkärissä ja pyytää ottamaan ko. verikoe. Ihokeliakia näkyy yleensä käsissä, kyynerpäissä, jalkataipeissa ja alaselässä olevana ihottumana, joka saatta myös olla märkivää ihon rikkouduttua raapimisesta. Keliakian oireet voivat olla hyvin erillaisia eri henkilöillä aina ripulista - ummetukseen, pahoinvointiin ja erilaisiin kiputiloihin. Toisilla ainoa oire on juuri ihottuma, josta lääkäri voi päätellä kyseessä olevan keliakia.

      Keliakiaa ei voida parantaa millään voiteilla tai kortisoonilla vaan siinä ainoa hoito on elinikäinen gluteeniton ruokavalio. Glutenittomalle dietille ei kannata ryhtyä ilman lääkärin lausuntoa, sillä se on julmetun kallis ja hankaloittaa keliakian myöhempää toteamista. Kelan ruokavalio korvausta ei saa myöskään ilman lääkärintodistusta.

    • 10 vuotta kärsinyt

      Kyllähän täällä tapellaan ihokeliakiasta oikein kunnolla mutta sitä vain joutuu vain tarkistamaan mitä on syönyt kun se sieltä tulee Tulee sitten aina sellaisia näppyjä kyynäspäihin reisiin ja pakaroihin sekä hiusten alle jos se on oikein paha ja sieltä se onkin sitten vaikea saada pois minäkin olen ollut lääkityksellä jo kaksi kuukautta mutta tohtori sanoi että se on lujassa yleensä ne näpyt on pieni mutta kun alkaa kynsiä niin tekee kipeää jos niitä tarkistaa oikein kunnolla niin ne ovat valkoisia ihan keskeltä ja hivenen punaisia reunoilta ja erittäin kova keskusta sellainen mm alue . Hoitona pitää tarkistaa koko ruokavalio mausteita ja rilliöljyä myöten muuten ei tule mitään sekä punainen paprikkajauho voi ärsyttää. Minä käytän apteekista keinokuitua oikeitten ruoka-annosten alle niin vatsa tomii erittäin hyvin 1 rl kuitua ja lasi vettä ennen ruokailua niin silloin on kaikki hyvin

    • sairaan kipee

      Ihokeliakiaan auttaa vain gluteeniton dieetti .Iho oireisiin on erittäin tehokas lääke nimeltään Dapson, oireet helpottivat ainakin minulla viikossa kuurin aloittamisen jälkeen ja ihottumani oli erittäin paha.Lääkkeen voi määrätä vain ihotauti lääkäri .Lisäksi keliakia täytyy AINA todeta lääkärin tutkimuksissa ennenkuin mitään dieettejä saa aloittaa

    • Kasvot taas kauniina

      Minulla oli kasvoissa märkiviä ihottumaläiskiä suun ja silmien ympärillä, sekä leuassa. Suupielet oli jatkuvasti rikki monta kuukautta.
      Ihotautilääkäri sanoi sen olevan suunympärysihottumaa ja määräsi erilaisia voiteita. Niistäoli tilapäistä helpotusta , muuta iho ei parantunut.
      Tätä kesti pari kuukautta. Sitten aloitin ihan muusta syystä vähähiilihydraattisen ruokavalion ja lopetin kotimaisten viljojen syönnin kuukaudeksi. Ihottumat hävisivät alle viikossa aloittamisestani. Tiukan vaiheen jälkeen otin ruokavalioon pari siivua ruisleipää päivässä ja ihottumat tulivat parin päivän jälkeen takaisin. Yhdistin heti ihottuman syömääni ruisleipään ja olin taas kuukauden ilman kotimaisia viljoja.
      Sitten kokeilin syödä yhden hapankorpun ja seuraavana päivänä alkoi taas suun ympärilllä kutina ja ihottuma tuli takaisin. tätä kokeilua tein viisi kertaa kuukauden välein ja aina oireet palasivat. Nyt olen ollut puoli vuotta ilman kotimaisia viljoja eikä ihottumasta ole koko aikana ollut tietoakaan.
      Nyt on kyllä ehkä vaikea sitä todentaa kokeilla, mutta se ei minua haittaa jos vaan saan olla ilman ihottumaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe