Hetken mielijohteesta tuli mieleen kysyä, keitä he olivat?

Täällä oli taannoin väite, että juutalaisilla on eri Jumala, kuin kristityillä.
Keitä olivatkaan ensimmäiset kristityt??

38

124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja voidaan jatkaa, miksi nk. "kristityt" jakautuivat jo Paavalin aikana eri puolueisiin, josta alkoivat riidat jo alkuseurakunnan sisällä?

• Niin, miksi jakautuivat? Halusivat pitää kiinni omista mielipiteistään. Eivät halunneet olla yhtä.

• * Jari-pek-ka, se oli ystävämme Pe.kun ajatus , hänellä kun nyt näitä merkillisiä väittämiään on pilvinpimein !

* Lappix väittä, että oli eripuolueita, meinas tulla, mutta ei tullut, koska Paavali ja muut apostolit selvittivät asian. Ihmisä hekin olivat, ja varsinkin niinä aikoina, kun olivat juuri erotetut synagoogasta olivat vaan hämillään, kun ei ollut vielä kunnolla epeteltu seurakunta totuutta ja yhteyttä, ja kysymyksessä oli voimakasluoteisia juutalaisia miehiä. Mutta apostolien arovalta puri, ja järjestys säilyi !

• Ei ollut Peku, jota tarkoitan. Oli ihan rekisteröimätön nikki. En muista missä se oli. Jotain Israel tai juutalais asiaa kai siinä oli. Eikä siinä mitään, jokaisella saa olla mielipide asiaan kuin asiaan.
        Kyllä niitä eripuolueita tuli ja nyt niitä on ties kuinka monta ja lisää tulee, uskonsuuntia ja herätysliikkeitä. Jos ei haluta olla yhtä Jeesuksessa, niin lähdetään omille teilleen. Se on kaiken lähtökohta, että olemme ensin yhtä.
        Ei välttämättä yhtä mieltä asioista, mutta kuitenkin olemme yhtä, yhdessä.
        Kristus on jaettu, niin kuin Paavali kysyikin sitä aiheesta. Nyt uskonsuunnat kilpailee siitä kuka on oikeassa. Mutta sitä hyvää aforismia käyttäen, On parempi olla totuudessa, kuin oikeassa.

• Niinpä Mohikaani, ja ihmisiä ovat myöskin ne, jotka ovat perustaneet kymmenisen tuhatta erilaista uskonnollista järjestöä ja lahkoa, jotka väittävät jokainen olevansa oikeassa. Tarvitaanko niitä? Eikö se on asian ydin?

• teapot
        jari-pek-ka kirjoitti:

Ei ollut Peku, jota tarkoitan. Oli ihan rekisteröimätön nikki. En muista missä se oli. Jotain Israel tai juutalais asiaa kai siinä oli. Eikä siinä mitään, jokaisella saa olla mielipide asiaan kuin asiaan.
        Kyllä niitä eripuolueita tuli ja nyt niitä on ties kuinka monta ja lisää tulee, uskonsuuntia ja herätysliikkeitä. Jos ei haluta olla yhtä Jeesuksessa, niin lähdetään omille teilleen. Se on kaiken lähtökohta, että olemme ensin yhtä.
        Ei välttämättä yhtä mieltä asioista, mutta kuitenkin olemme yhtä, yhdessä.
        Kristus on jaettu, niin kuin Paavali kysyikin sitä aiheesta. Nyt uskonsuunnat kilpailee siitä kuka on oikeassa. Mutta sitä hyvää aforismia käyttäen, On parempi olla totuudessa, kuin oikeassa.

Ei Kristusta ole jaettu... Eikä Häntä edes voi jakaa, koska Hän ei suostu jakautumaan moneksi eri Kristukseksi tai erillisiksi kappaleiksi. Hän ei siis jakaudu meidän mielipiteidemme ja oppiemme mukaan, vaan on niistä huolimatta ja riippumatta se joka Hän on...

Ja juuri tämän tosiasian olisi pitänyt ja pitäisi havahduttaa kiistelevät kristityt huomaamaan, että meillä sittenkin on sama perusta, elävä Jeesus, joka Henkensä kautta meidät yhdistää. Tältä tasolta - eli Hengen todellisuudesta sydämissämme - kumpuaa tosi yhteys. Se ei voi perustua identtisiin mielipiteisiin vaan Jeesuksen todellisuuteen, joka läpäisee käsityksemme niin että NIISTÄ HUOLIMATTA kuulemme ja ymmärrämme Hengen ohjauksen, joka juurruttaa elämämme kaikessa pelastuksen perustaan, evankeliumin mukaisen opin keskukseen: pelastavaan Jeesukseen itseensä ja Hänen tekoonsa.

Tältä pohjalta ymmärrämme että kaikista erilaisista nimilapuista ja liikkeistä huolimatta on vain yksi tosi seurakunta ja se on uudestisyntyneiden yhteys Kristuksessa. Yhteyttä ei tarvitse luoda eikä rakentaa - siis tehdä olevaksi - vaan ainoastaan löytää ja laittaa täytäntöön eli ottaa todesta - koska se on jo olemassa. Niissä jotka ovat uskossa.

• teapot kirjoitti:

Ei Kristusta ole jaettu... Eikä Häntä edes voi jakaa, koska Hän ei suostu jakautumaan moneksi eri Kristukseksi tai erillisiksi kappaleiksi. Hän ei siis jakaudu meidän mielipiteidemme ja oppiemme mukaan, vaan on niistä huolimatta ja riippumatta se joka Hän on...

Ja juuri tämän tosiasian olisi pitänyt ja pitäisi havahduttaa kiistelevät kristityt huomaamaan, että meillä sittenkin on sama perusta, elävä Jeesus, joka Henkensä kautta meidät yhdistää. Tältä tasolta - eli Hengen todellisuudesta sydämissämme - kumpuaa tosi yhteys. Se ei voi perustua identtisiin mielipiteisiin vaan Jeesuksen todellisuuteen, joka läpäisee käsityksemme niin että NIISTÄ HUOLIMATTA kuulemme ja ymmärrämme Hengen ohjauksen, joka juurruttaa elämämme kaikessa pelastuksen perustaan, evankeliumin mukaisen opin keskukseen: pelastavaan Jeesukseen itseensä ja Hänen tekoonsa.

Tältä pohjalta ymmärrämme että kaikista erilaisista nimilapuista ja liikkeistä huolimatta on vain yksi tosi seurakunta ja se on uudestisyntyneiden yhteys Kristuksessa. Yhteyttä ei tarvitse luoda eikä rakentaa - siis tehdä olevaksi - vaan ainoastaan löytää ja laittaa täytäntöön eli ottaa todesta - koska se on jo olemassa. Niissä jotka ovat uskossa.

Kyllä Kristus on jaettu. Kristuksen ruumis on jaettu. Seurakunta on jaettu.
        Paavali sanoo:
        Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
        -
        Sitten Paavali kysyy:
        Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
        -
        Ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
        Niin, se on lihan teko, että otamme Sanasta jotakin, minkä perusteella erottaudumme tietyksi ryhmäksi ja olemme jotakin. Jumalan Henki ei jaa ihmisiä, eikä Jumalan Sana. Lihan teot jakavat.
        -

• teapot
        jari-pek-ka kirjoitti:

Kyllä Kristus on jaettu. Kristuksen ruumis on jaettu. Seurakunta on jaettu.
        Paavali sanoo:
        Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen".
        -
        Sitten Paavali kysyy:
        Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
        -
        Niin, se on lihan teko, että otamme Sanasta jotakin, minkä perusteella erottaudumme tietyksi ryhmäksi ja olemme jotakin. Jumalan Henki ei jaa ihmisiä, eikä Jumalan Sana. Lihan teot jakavat.
        -

Ymmärsin kysymyksen... mutta huomaatko että korostin pääasiaa, joka kaikesta huolimatta yhdisti ja yhdistää kristityt, ne keskenään riitelevätkin... koska meillä kaikesta huolimatta on se yksi ja sama Jeesus, joka on meidät pelastanut?

Kirjeen alussa Paavali antaa hyvän tunnustuksen. Hän kiittää Jumalaa "armosta, joka on annettu teille Kristuksessa Jeesuksessa" (jae 4) ja vakuuttaa, että "Jumala on uskollinen, hän, jonka kautta te olette kutsutut hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, yhteyteen" (jae 9). Sitten Paavali siirtyy käsittelemään asiaa jossa hänellä on aihetta nuhdella seurakuntaa, eli Korinton seurakunnan keskelle tulleisiin erimielisyyksiin ja jakaantuneisuuteen. Mutta lähtökohta siis on, että näillä riitelevillä uskovilla oli kaikilla sama armo, ei jotakin erilaisiksi armon lohkoiksi jakaantuvaa armoa vaan sama pelastava armo Kristuksessa, ei yhtä Kristuksen osaa yksillä ja toista Kristuksen osaa toisilla niin että Kristus olisi erillisinä kappaleina pitkin seurakuntaansa, ei, kaikilla heillä oli uskoontulon ja Pyhän Hengen myötä yksi ja sama Kristus, Herra.

Kun puhutaan Kristuksen ruumiista, totta on, että Kristuksen ruumis voi olla ikäänkuin jaettu. Samalla tavalla kuin perhe on jaettu, jos lapset riitelevät keskenään ja äärimmillään voivat olla niinkin eri mieltä etteivät edes puhu toisilleen. Kaikesta huolimatta he ovat samojen vanhempien lapsia. Lasten isä ei jakaannu kahdeksi erilaiseksi isäksi vaan on täsmälleen sama jokaiselle lapselleen. Seurakunta voi siis olla jaettu siinä mielessä, että kristyillä on erilaisia käsityksiä ja kokemuksia Jumalasta, ja että he opettavat Jumalasta erilaisin painotuksin, seurakunnallinen tapakulttuuri ja syntikäsitykset voivat olla erilaisia, samoin käytännölliset ohjeet kuinka Jumalan perheessä ja suhteessa lähimmäisiin on elettävä. Tämä on pintataso ja tällä tasolla Kristus voi olla jaettu, mutta Hengen tasolla meillä on sama Kristus, joka ei jakaannu meidän mielipiteidemme ja käsitystemme mukana, mitä tahansa mieltä Hänestä olemmekin.

Eri asia sitten jos seurakunta tai seurakuntalainen menee väärissä opetuksissa ja lahkohenkisyydessä niin pitkälle että todellisesti menettää Kristuksen! Näin ei luultavasti ollut korinttolaisten laita, ainakaan siinä vaiheessa kun Paavali kirjoitti ko. kirjeen. Hänhän antaa kirjeen alussa hyvän todistuksen heidän uskostaan!

Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne. Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen." Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?
        (1:11-13).

Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut. Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun. Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa. Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
        (3:5-8).

Tämän olen, veljet, sovittanut itseeni ja Apollokseen, teidän tähtenne, että meistä oppisitte tämän: "Ei yli sen, mikä kirjoitettu on", ettette pöyhkeillen asettuisi mikä minkin puolelle toista vastaan. Sillä kuka antaa sinulle etusijan? Ja mitä sinulla on, jota et ole lahjaksi saanut? Mutta jos olet sen saanut, niin miksi kerskaat, ikäänkuin se ei olisi saatua?
        (4:6,7).

Sillä niinkuin ruumis on yksi ja siinä on monta jäsentä, mutta kaikki ruumiin jäsenet, vaikka niitä on monta, ovat yksi ruumis, niin on Kristuskin; sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.
        (12:12,13).

• Eli uskonnolliset ihmiset jakautuivat heti Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen nurkkakunniksi ja lahkoiksi, ja sitä on kestänyt lähes 2000 vuotta.
      Eipä ihme että uskonnoissa on ihmisillä nykyisin laaja valikoima mihin järjestöön kuulua. Se on Jumalan lähetämän eksytyksen tulosta.

• va pa

Juutalaisilla on vain yksi Jumala, kun taas kristityillä on kolme jumalaa (neljä ,jos Saatanakin lasketaan). Eli juutalaisilla on siis selvästi eri Jumala.

• KTS (Ei kirj.)

Raamatussa sanotaan, että jolla ei ole Poikaa, sillä ei ole Isääkään. Onko tämä vastaus kysymykseesi?

• ml213.

Uskon, miten on vain yksi Jumala koko ihmiskunnassa. Olipa ihminen Muslimi tai Juutalainen tai Jeesukseen uskova ihminen.

Tärkein pointti ja se punainen lanka on tässä Jumalan tahdon tekemisessä ja erikoisesti Jumalan aivoituksiin uskomisessa.

Kuten ymmärrätkin, niin kenellä on usko Jeesuksen opetukseen, niin tällä ihmisellä on myös Jumala. Jolla ei ole Poikaa, niin hänellä ei ole Jumalaa. Siis ,- vaikka Jumala on olemassa, mutta tällä ihmisellä ei ole Jumalaa.Hän on Jumalan ulkopuolella.
      Jeesus Kristus Jumalan Poika on todellinen silta löytää Jumala ja mennä Jumalan luo. Jos ei ole tätä siltaa, niin ei myöskään ole hänellä Jumalaa.

Siis Pojan avulla/uskjon kautta,- ihminen mahdollistuu tiedostamaan Jumalan olemassaolon.

• to..

Miksi juutalaisuus ja kristinusko eivät nyt ole yksi ja sama uskonto vaan ovat olleet eri uskonnot jo sukupovi Jeesuksen kuoleman jälkeen tai miksi syntyperältään juutalaiset kristityt erotettiin juutalaisista yhteisöistä heti kun kristinuskossa alettiin palvoa Jeesusta jumalana

• Tuo asia ei liityy milläänlailla; Jeesus on Jumala harhaisuuteen. On huomioitava, miten tällä kansalla on peite silmillään eli he eivät näe Jeesusta Kristusta Jumalan Poikana;

"Mutta heidän mielensä paatuivat, sillä vielä tänäkin päivänä sama peite, vanhan liiton kirjoituksia luettaessa, pysyy poistamatta,...........sillä.......vasta .......Kristuksessa..........se........katoaa".

" Vielä tänäkin päivänä, kun Moosesta luetaan, on peite heidän sydämensä päällä; mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran tykö, otetaan peite pois".
        2 Kor. 3:14....16

Tuossa on se syy miksi juutalaiset Kristityt eroitetaan heidän keskuudestaan. Mutta,- jos pohditaan ihmisen pelastusta kollektiivisesti nähtynä, niin JUMALA aivoitti,- etteivät he ottaneet vastaan Nasaretin Jeesusta Kristuksena ja Herrana,- koska juuri tuohon asiaan liittyy se, että pakanatkin/kaikki ihmiset mahdollistuvat pelastumaan.

Eli heidän epäuskonsa vaikutti siihen, että Jeesus Kristus ristiinnaulittiin ja JUMALA herätti Jeesuksen kuolleista ja sovitti maailman/ ihmisen (Kollektiivisesti) synnit.

• to..

Peite silmillä ? On kyse eri uskonnoista, toisessa on vain YKSI Jumala jolla ei ole poikaa, vai onko Jesajallakin peite silmillä:

"Näin sanoo Jahve, Israelin kuningas ja sen lunastaja, Jahve Sebaot: -- Minä olen ensimmäinen ja minä olen viimeinen, ei ole muuta Jumalaa kuin minä."
      Onko harhaa jos pitää kiinni tästä:"Minun todistajani, sanoo Jahve, olette te -- Israel, sinä jonka olen valinnut palvelijakseni -- ja teidän tulee tuntea minut ja uskoa minuun, ymmärtää, kuka minä olen. Ennen minua ei ole jumalaa syntynyt eikä ollut eikä minun jälkeeni tullut eikä tule."

• ml213.

Uskontoja on maailma pullollaan, mutta VT profeetoilla ja Israelilaisilla ja Jeesukseen Kristukseen uskovilla on aivan sama Jumala ja sama usko, miten tärkeää on tehdä tämän yhteisen Jumalamme tahto. Olemme samassa uskossa. Mutta,- onhan ihan luonnollista, etteivät he voineet nähdä ja uskoa Jeesukseen Jumalan lähettämään Poikaansa,- koska JUMALA aivoitti tämänb peitteen heidän silmilleen.
        Aattele. Jos heillä ei olisi ollut tätä peitettä, niin he olisivcat ottaneet Kristuksen vastaan ja yksikään pakana ei olisi näin pelastunut ja koko ihmisen pelastaminen olisi mennyt mönkään.

Meillä ja heillä on sama usko, mutta eri tehtävä kokonaisuutta ajatellen ihmisen pelastamisesta,- jonka Jumala on suunnitellut tarkoin.

• to..
        ml213. kirjoitti:

Uskontoja on maailma pullollaan, mutta VT profeetoilla ja Israelilaisilla ja Jeesukseen Kristukseen uskovilla on aivan sama Jumala ja sama usko, miten tärkeää on tehdä tämän yhteisen Jumalamme tahto. Olemme samassa uskossa. Mutta,- onhan ihan luonnollista, etteivät he voineet nähdä ja uskoa Jeesukseen Jumalan lähettämään Poikaansa,- koska JUMALA aivoitti tämänb peitteen heidän silmilleen.
        Aattele. Jos heillä ei olisi ollut tätä peitettä, niin he olisivcat ottaneet Kristuksen vastaan ja yksikään pakana ei olisi näin pelastunut ja koko ihmisen pelastaminen olisi mennyt mönkään.

Meillä ja heillä on sama usko, mutta eri tehtävä kokonaisuutta ajatellen ihmisen pelastamisesta,- jonka Jumala on suunnitellut tarkoin.

Et vastannut kysymykseen, oliko Jesajalla peite silmillä kun hän väitti että Jahve on ainoa Jumala ei muita ole eikä tule?

Juutalaisuudella ja kristinuskolla ei ole sama usko, itsekin todistat sen,eli kun juutalaiset uskovat mitä Jahve on ilmoittanut selität sen näin "Mutta,- onhan ihan luonnollista, etteivät he voineet nähdä ja uskoa Jeesukseen Jumalan lähettämään Poikaansa,- koska JUMALA aivoitti tämänb peitteen heidän silmilleen" eli ensin Jahve ilmoitti muuta ja kun nyt onkin Jumalalla poika sen kieltäminen johtuu a) siitä että Jahve ensin valehteli ja b) jälkensä peittääkseen asetti peitteen juutalaisten silmille.

• ml213.
        to.. kirjoitti:

Et vastannut kysymykseen, oliko Jesajalla peite silmillä kun hän väitti että Jahve on ainoa Jumala ei muita ole eikä tule?

Juutalaisuudella ja kristinuskolla ei ole sama usko, itsekin todistat sen,eli kun juutalaiset uskovat mitä Jahve on ilmoittanut selität sen näin "Mutta,- onhan ihan luonnollista, etteivät he voineet nähdä ja uskoa Jeesukseen Jumalan lähettämään Poikaansa,- koska JUMALA aivoitti tämänb peitteen heidän silmilleen" eli ensin Jahve ilmoitti muuta ja kun nyt onkin Jumalalla poika sen kieltäminen johtuu a) siitä että Jahve ensin valehteli ja b) jälkensä peittääkseen asetti peitteen juutalaisten silmille.

"""Et vastannut kysymykseen, oliko Jesajalla peite silmillä kun hän väitti että Jahve on ainoa Jumala ei muita ole eikä tule?"""

VT ja UT puolella tarkoin juuri opetetaan, miten on yksi ainoa totinen Jumala. Siis Jesajalla ei ole peitettä kun uskoo olevan yhden ainoan Jumalan.

Peite liittyy siis uskoon, miten Nasaretin Jeesus on Kristus Jumalan Poika ja Herra,jonka kautta Jumala on aivoittanut saavan syntien sovituksen ja siten pelastuksen.

• ml213.

Niin, peite on edelleen heidän silmillään ja vasta Kristuksessa tuo peite poistuu kuten Raamatussa onilmoitettu.

Asiahan liittyy pelastukseen Jumalan aivoittamalla tavalla ja tähän he eivät usko ja tiedä.

Mutta,- kokonaisuutta ei muuta piirunkaan vertaa, miten on yksi totinen Jumala. Tähän he uskovat,- koska tämän tiedon profeetat ovat heille ilmoittaneet. Jumalan kansakin pelastuu kun ottavat Kristuksen vastaan.

Siis Israelilaiset uskovat totisen Jumalan olemassaoloon ja elävät uskoaan VT ilmoitusten mukaisesti,- mutta eivät taas usko tämän saman Jumalan aivoitukseen ihmisen pelastumiseen tämän Jumalan Pojan kautta. Hehän aikoinaan oikein kiivailivat uskonsa mukaan,- ettei kukaan muu kuin Jumala voi antaa syntejään anteeksi.
      Mutta,- kun tulevat Kristukseen uskovaksi, niin uskovat taas, miten heidän Jumalansa on antanut Pojalle Jeesukselle Kristukselle kaiken vallan taivassa ja maan päälllä ja tähän liittyy mm valta antaa syntejä anteeksi.

Heiltä puuttuu kokonaan näkemys ja siten usko ihmisen pelastukseen.

• to..

Ainoa Jumala ei voi antaa valtaansa muille, ei ole ketään jolle sen antaa ja Jahve on ainoa pelastaja (Keskustelkaa yhdessä ja muistelkaa, ilmoittakaa ja kertokaa meille: kuka antoi tästä tiedon jo ammoin, kuka kertoi sen aikoja sitten? Kuka muu kuin minä, Jahve ! Ei ole muuta jumalaa kuin minä. Minä olen vanhurskas pelastaja, ei ole ketään muuta).

• ml213.
        to.. kirjoitti:

Ainoa Jumala ei voi antaa valtaansa muille, ei ole ketään jolle sen antaa ja Jahve on ainoa pelastaja (Keskustelkaa yhdessä ja muistelkaa, ilmoittakaa ja kertokaa meille: kuka antoi tästä tiedon jo ammoin, kuka kertoi sen aikoja sitten? Kuka muu kuin minä, Jahve ! Ei ole muuta jumalaa kuin minä. Minä olen vanhurskas pelastaja, ei ole ketään muuta).

"""Ainoa Jumala ei voi antaa valtaansa muille, ei ole ketään jolle sen antaa"""

Se ei ole ihmisen käres kenelle Jumala antaa valtansa pelastaakseen ihmisen/maailman. Tämä on juuri uskon asia j aitse uskon, mitä Jeesus opetti eli hän on saanut taivaassa ja maanpäällä vallan JUMALALTA.

Huomioippa Jumalaan liittyvä todellisuus. Jumala puhuu aina jonkun kautta. VT profeettojen ja UT Pojan kautta ja yleensä Jumala puhuu jonkun kautta tavalla tai toisella ja samoin JUMALA loi maailman Pojan kautta ja samoin Jumala pelasti maailman/ihmisen Pojan kautta ja näin sovitti synnit itsensä kanssa.

Eli ,- kuten Raamattu ilmoittaa, niin JUMALA ANTOI vallan Pojalleen tiettyä tarkoitusta varten. Tekihän JUMALA Jeesuksesta Herrankin,- eikä JUMALA kysynbyt edes lupaa ihmisiltä/kolminaisuusoppilailta. Viisautta opn ihmisen nöyrtyä, mitä Jumala on aivoittanut ja uskoa siihen.

• to..
        ml213. kirjoitti:

"""Ainoa Jumala ei voi antaa valtaansa muille, ei ole ketään jolle sen antaa"""

Se ei ole ihmisen käres kenelle Jumala antaa valtansa pelastaakseen ihmisen/maailman. Tämä on juuri uskon asia j aitse uskon, mitä Jeesus opetti eli hän on saanut taivaassa ja maanpäällä vallan JUMALALTA.

Huomioippa Jumalaan liittyvä todellisuus. Jumala puhuu aina jonkun kautta. VT profeettojen ja UT Pojan kautta ja yleensä Jumala puhuu jonkun kautta tavalla tai toisella ja samoin JUMALA loi maailman Pojan kautta ja samoin Jumala pelasti maailman/ihmisen Pojan kautta ja näin sovitti synnit itsensä kanssa.

Eli ,- kuten Raamattu ilmoittaa, niin JUMALA ANTOI vallan Pojalleen tiettyä tarkoitusta varten. Tekihän JUMALA Jeesuksesta Herrankin,- eikä JUMALA kysynbyt edes lupaa ihmisiltä/kolminaisuusoppilailta. Viisautta opn ihmisen nöyrtyä, mitä Jumala on aivoittanut ja uskoa siihen.

Jahve on profeettojen kautta puhunut Israelille olevansa 1) ainoa Jumala ei siis ole poikaa 2) ainoa pelastaja 3) ainoa jota saa palvoa 4)ilmoittanut että ei valehtele.Miksi nyt siis pitääkin palvoa Jeesusta ja kaikki edellä mainittu onkin puppua?

Jahven kanssa ei ollut kukaan kun hän loi maailman
        "Näin sanoo Jahve , sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Jahve, joka TEEN KAIKEN, joka YKSINÄNI jännitin taivaan, joka levitin maan-kuka oli minun kanssani?".

• ml213.
        to.. kirjoitti:

Jahve on profeettojen kautta puhunut Israelille olevansa 1) ainoa Jumala ei siis ole poikaa 2) ainoa pelastaja 3) ainoa jota saa palvoa 4)ilmoittanut että ei valehtele.Miksi nyt siis pitääkin palvoa Jeesusta ja kaikki edellä mainittu onkin puppua?

Jahven kanssa ei ollut kukaan kun hän loi maailman
        "Näin sanoo Jahve , sinun lunastajasi, joka on valmistanut sinut hamasta äidin kohdusta: Minä olen Jahve, joka TEEN KAIKEN, joka YKSINÄNI jännitin taivaan, joka levitin maan-kuka oli minun kanssani?".

38/Raamatun käännös kertoo miten Jumala loi maailman Pojan kautta. Heb1

Jumala on luoja, mutta Pojan kautta. Ei asiat ole puppua kuin vain ymmärtää ne oikein ja erikoisesti siinä valossa miten JUMALA antoi kaiken vallan Pojalleen ja tätä varten. 1 Kor.15:22...........28

• to..
        ml213. kirjoitti:

38/Raamatun käännös kertoo miten Jumala loi maailman Pojan kautta. Heb1

Jumala on luoja, mutta Pojan kautta. Ei asiat ole puppua kuin vain ymmärtää ne oikein ja erikoisesti siinä valossa miten JUMALA antoi kaiken vallan Pojalleen ja tätä varten. 1 Kor.15:22...........28

Mutta kun VT sanoo että Jahve loi YKSIN, väitätkö että Jahve valehtelee?

Jahve ei ole antanut valtaansa kenellekään ihmiselle, mitä järkeä siinä olisi ihminen jumalana?

• to.. kirjoitti:

Mutta kun VT sanoo että Jahve loi YKSIN, väitätkö että Jahve valehtelee?

Jahve ei ole antanut valtaansa kenellekään ihmiselle, mitä järkeä siinä olisi ihminen jumalana?

to..: "Mutta kun VT sanoo että Jahve loi YKSIN, väitätkö että Jahve valehtelee"?
        >>>>>>><
        1. Moos. 1:26
        Ja Jumala sanoi: "TEHKÄÄMME ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

Miksi "tehkäämme" on monikossa?

• ml213.
        Tapio522 kirjoitti:

to..: "Mutta kun VT sanoo että Jahve loi YKSIN, väitätkö että Jahve valehtelee"?
        >>>>>>><
        Ja Jumala sanoi: "TEHKÄÄMME ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat".

Heb 1 kertoo selkeästi, miten JUMALA loi maailman Pojan kautta. Samoin JUMALA puhui Pojan kautta. Pojalla on suuri merkitys kun JUMALA loi maailman.

• to..
        Tapio522 kirjoitti:

>>>>>>><

Majesteettinen muoto ,Jahvehan vakuuttaa vakuuttamasta päästyään olevansa yksi ja ainoa jumala jonka rinnalla ei ole ketään, ei ole ollut, eikä tule olemaan, joka yksin tekee kaiken . Jos juutalaisuus onkin polyteistinen silloin sillä on valehtelija jumalana .
        Joko Jahve on ainoa Jumala tai koko VT puhuu pötyä.

• 1234567...

Monilta peite poistuu silmiltä liian myöhään, jolloin ei voi enää parannusta tehdä.

Tapahtuu silloin kun Sapatin Herra Jeesus tulee toisen kerran hakemaan omiansa taivaaseen, silloin he piiloutuvat vuorten kätköihin, mutta ei auta piiloutuminen, sillä he saavat surmansa Hänen ilmestyksestään.

• ml213.

Ydin asiahan on, että ihmisen tulee olla Kristuksessa. Ihminen voi puhua Jumalasta ja tiedostaa Jumalan olemassaolon, mutta onko hän Kristuksessa, niin tämä on jo toinen asia.

Mutta,- kiittäkäämme Jumalaa, että hän on aivoittanut asiat niin, että ........kaikki.......ihmiset lopulta ovat Kristuksessa ja ilman peitettä. Olipa ihminen pakana tai hottentotti tai juutalainen.Jos uskomme tämän;

"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut". Room.10:9

" Sentähden onkin JUMALA hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten,jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niiten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän JUMALAN kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra" Fil.2:9...11

Kaikki ihmiset tulevat suullaan tunnustamaan; Jeesus Kristus on Herra,- joka on pelastuksen ehto,- ja näin on kaikki Kristuksessa ilman peitettä. Aivan lopussa.

• to..
        ml213. kirjoitti:

Ydin asiahan on, että ihmisen tulee olla Kristuksessa. Ihminen voi puhua Jumalasta ja tiedostaa Jumalan olemassaolon, mutta onko hän Kristuksessa, niin tämä on jo toinen asia.

Mutta,- kiittäkäämme Jumalaa, että hän on aivoittanut asiat niin, että ........kaikki.......ihmiset lopulta ovat Kristuksessa ja ilman peitettä. Olipa ihminen pakana tai hottentotti tai juutalainen.Jos uskomme tämän;

"Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että JUMALA on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut". Room.10:9

" Sentähden onkin JUMALA hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten,jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niiten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän JUMALAN kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra" Fil.2:9...11

Kaikki ihmiset tulevat suullaan tunnustamaan; Jeesus Kristus on Herra,- joka on pelastuksen ehto,- ja näin on kaikki Kristuksessa ilman peitettä. Aivan lopussa.

taas pitää rikkoa käskyjä. Ei saa tunnustaa tai palvoa muuta kuin yhtä, Jahvea, mutta nyt pitääkin tehdä juuri niin.
        Miksi muuten jos olisi sama jumala, niin miksi Jahve ei riitäkään vaan nyt pitääkin tunnustaa Jeesusta, juuri kun oli lähes tuhat vuotta taottu juutalaisten päähän että vain yksi nimi kelpaa ja se on Jahve. Aprillia ?

• ml213.
        to.. kirjoitti:

taas pitää rikkoa käskyjä. Ei saa tunnustaa tai palvoa muuta kuin yhtä, Jahvea, mutta nyt pitääkin tehdä juuri niin.
        Miksi muuten jos olisi sama jumala, niin miksi Jahve ei riitäkään vaan nyt pitääkin tunnustaa Jeesusta, juuri kun oli lähes tuhat vuotta taottu juutalaisten päähän että vain yksi nimi kelpaa ja se on Jahve. Aprillia ?

""Miksi muuten jos olisi sama jumala, niin miksi Jahve ei riitäkään vaan nyt pitääkin tunnustaa Jeesusta, juuri kun oli lähes tuhat vuotta taottu juutalaisten päähän että vain yksi nimi kelpaa ja se on Jahve"".

Edelleen painotan, miten JUMALA puhui Pojan kautta ja erikoisesti pelastuksesta. Ymmärrä,- miten koko UT punainen lanka on ilosanoma ihmisen pelastuksesta ja tämän JUMALAN aivoittaman ilosanoman toi ihmisten keskuuteen Jeesus Kristus Jumalan Poika.

Huomio ja ymmärrä se todellisuus, miten Jeesuksen tehtävä oli opettaa ihmistä tuntemaan lähettäjänsä Jumalan tahto/a. Siis Jumala on edelleen se tärkein pointti ja kaiken aivoittelija,- mutta ihminen ei tule tuntemaan totista Jumalaa muutoin kuin Pojan kautta.Hän on silta Jumalan luo.

PS. Jesaja ja muut VT profeetat eivät opettaneet pelastukseenh liittyviä asioita,- vaan tämän alueen Jumala aivoitti Pojalleen. JUMALA puhui aivoittamansa pelastuksen Pojan k-a-u-t-t-a.

Huomaa. Jos Jeesus ei olisi puhunut pelastuksesta, niin UT ei olisi ja kukaan ihminen ei tietäisi koko turmeltuneesta tilastaan ja siten pelastuksen välttämättömyydestä. Vain Israelilaiset olisivat kiinni Jumalassa syntiuhriensa turvin.

• to..
        ml213. kirjoitti:

""Miksi muuten jos olisi sama jumala, niin miksi Jahve ei riitäkään vaan nyt pitääkin tunnustaa Jeesusta, juuri kun oli lähes tuhat vuotta taottu juutalaisten päähän että vain yksi nimi kelpaa ja se on Jahve"".

Edelleen painotan, miten JUMALA puhui Pojan kautta ja erikoisesti pelastuksesta. Ymmärrä,- miten koko UT punainen lanka on ilosanoma ihmisen pelastuksesta ja tämän JUMALAN aivoittaman ilosanoman toi ihmisten keskuuteen Jeesus Kristus Jumalan Poika.

Huomio ja ymmärrä se todellisuus, miten Jeesuksen tehtävä oli opettaa ihmistä tuntemaan lähettäjänsä Jumalan tahto/a. Siis Jumala on edelleen se tärkein pointti ja kaiken aivoittelija,- mutta ihminen ei tule tuntemaan totista Jumalaa muutoin kuin Pojan kautta.Hän on silta Jumalan luo.

PS. Jesaja ja muut VT profeetat eivät opettaneet pelastukseenh liittyviä asioita,- vaan tämän alueen Jumala aivoitti Pojalleen. JUMALA puhui aivoittamansa pelastuksen Pojan k-a-u-t-t-a.

Huomaa. Jos Jeesus ei olisi puhunut pelastuksesta, niin UT ei olisi ja kukaan ihminen ei tietäisi koko turmeltuneesta tilastaan ja siten pelastuksen välttämättömyydestä. Vain Israelilaiset olisivat kiinni Jumalassa syntiuhriensa turvin.

minä puhun siitä mitä VT ilmoittaa .Eivät ihmiset olekaan turmeltuneessa tilassa ,Vt kertoo sen .

• ml213.
        to.. kirjoitti:

minä puhun siitä mitä VT ilmoittaa .Eivät ihmiset olekaan turmeltuneessa tilassa ,Vt kertoo sen .

Taidat provoilla. Jokainen Raamattuun uskova ihminen ymmärtää ja uskoo, miten ...kaikki.... ihmiset on kuolleet Aadamissa ja taas tulevat eläviksi Kristuksessa.

• to.. kirjoitti:

to..:"Miksi muuten jos olisi sama jumala, niin miksi Jahve ei riitäkään vaan nyt pitääkin tunnustaa Jeesusta, mutta..".
        >>>>>>>>
        Juutalaiset syyttivät Jeesusta jumalanpilkasta aikoen kivittää Hänet:
        "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi" (Joh. 10:33).
        --
        Albert.S. kirjoittaa (http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000217&posting=22000000036732359)
        ”Hebrea on äidinkieleni. Isäni on venäläinen juutalainen ja äitini suomalainen juutalainen. Hebrean kieltä ja muinaista arameaa olen opiskellut Jerusalemin yliopistossa. Olen valan tehnyt hebrean kielen kielenkääntäjä nykyhebreasta englanniksi ja suomeksi, mutta opiskellut myös raamatun aikaista hebrean kieltä ja jonkin verran aramean kieltä. Aramean kieli on monien mielestä kadonnut, mutta Lähi-Idässä löytyy ainakin yksi kyläyhteisö, jossa sitä yhä puhutaan.

Raamatussa Jumala esittäytyi Moosekselle nimellä "Minä olen". En voi tältä päätteeltä kirjoittaa hänen nimeään hebrean kielen kirjaimin, mutta Jumalan ilmaistu nimi merkitsee "MINÄ OLEN". Sen Jumala ilmoitti Moosekselle.

Uudessa Testamentissa Jeesus toistuvasti käytti nimeä MINÄ OLEN [kreikaksi EGO EIMII (MINÄ OLEN) suomeksi kirjoittaen].

Jeesus tuomittiin kuolemaan käytettyään MINÄ OLEN nimeä. Hän teki Jumalan pilkan ja tekikin, jos ei ollut Jumala.

Raamatun ilmoitus jatkuu Jeesuksen kuoleman jälkeen ja vielä palatessaankin maan päälle hän sanoo olevansa "se Daavidin jälkeläinen" joka on MINÄ OLEN, ts. JHVH. Hänen nimeään ei voida toisella tavalla kääntää kreikan kielelle kyrios, Herra.

Jeesus tuomittiin tehtyään itsestänsä Jumalan JHVH (MINÄ OLEN). Hebrealaisissa kirjoituksissa tämä käy hyvin selväksi. Mielestäni myös suomalaisissa raamatun käännöksissä”.
        (Albert.S.)

• to..

Eivät muut kuin kristityt vain teillä on tuokin oppi.Enkä ole provo.

• Jahve=Herra=JHWH ei synny maallisen naisen kohdusta. Se on juutalaisten uskontekstien mukaan ollut olemassa aina.
      Jahve ei ota kuolleita luokseen taivaaseen.

Kristinuskon Jumala on erilainen jumala olemukseltaan ja tavoitteiltaan kuin Jahve.

• srk. mukana ollut.

jari-pek-ka
      3.11.2011 10:56
      0
      Täällä oli taannoin väite, että juutalaisilla on eri Jumala, kuin kristityillä.
      Keitä olivatkaan ensimmäiset kristityt??

Jos tämänpäivän kristityillä on eri jumala, kuin juutalaisten Jumala.

Ainakin puhutaan eri kieltä.

Kristittyjen pakanajuhlat ja juutalaiset raamatulliset juhlat.

Kummassakin on oma sanomasisältö.

Kertokoon se syyn, miksi voidaan sanoa, että pakanakristillisyys on eksynyt alkulähteestään ihmisoppien syövereihin ja jopa kiistelee niitten puolesta.

• srk. mukana ollut.
        >>Jos tämänpäivän kristityillä on eri jumala, kuin juutalaisten Jumala.>Kristittyjen pakanajuhlat ja juutalaiset raamatulliset juhlat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      246
      6334
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      28
      4337
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      95
      2844
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      41
      2257
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      2042
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      53
      2005
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1850
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      22
      1739
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1542
    10. Pitihän se arvata, että kasvavat puolustusmenot

halutaan rahoittaa työtä tekevien oloja kurjistamalla. Nyt ehdotetaan arkipyhien poistamista. Seuraavaksi tulee ne kuusi
      Maailman menoa
      231
      1481
    Aihe